VW Touran: mankókerék ismét

Létezik R15 méretben ilyen mankógumi, de felnit nem találok.
Tisztelt Gumidoki!

VW Touran gépkocsimra nem rendeltem pótkereket, többek között borsos ára miatt. Aztán rájöttem, hogy a gyári masszázs-kompresszoros megoldás egy defekt esetén még drágább lehet (a gumicsere miatt), ezért gondolkodom egy pótkerék beszerzésén a gyárinál olcsóbban.
A csomagtartóban csak ún. szükség-, vagy mankókeréknek van hely. Amit tudok, hogy a Continentálnak létezik R15 méretben ilyen mankógumija, de felnit nem találok ilyet. A most használt téli felnim 6JX15 H2 /ET 47.
Van-e tudomásuk ilyen méretben keskeny (mankó) felniről, és hol szerezhető be? Olcsóbb lehet-e mint a gyári kb. 60 eFt-os ár?

Üdvözlettel:
Horváth L.

Tisztelt Horváth Úr,

Ilyen esetben sokszor általában csak az autó gyártója, ez esetben a VW tud segíteni.
Esetleg nagyobb hazai felniforgalmazóknál érdeklődhet ilyen felni beszerzésének lehetőségéről. A teljesség igénye nélkül: Pl. Alcar-Agrogumi Kft., Snowfox Kft....stb.

Üdv,
Gumidoki

Nyári gumi

Melyik választás a megfelelőbb, figyelembe véve a magyar közutakat?
Tisztelt doki!

Véleménye szerint a 185/65 R14-es gumik helyett melyik választás a megfelelőbb, figyelembe véve a magyar közutakat? (illetve a futómű terhelhetőségét)
A 195/55 r15, vagy a 205/50 r15 átmérőben a különbség elhanyagolható, egymás váltóméretei, magasságuk különbsége számításaim szerint ~5 mm körüli.. A gumik, melyet szereltetnék rá a nyár folyamán, Goodyear Eagle F1 Gsd2 névre hallgatnak, bár kíváncsi lennék a Dayton és az Uniroyal gumikról alkotott véleményére!

előre is köszönöm válaszát - Gábor

Tisztelt Gábor,

A 185/65 R14 helyett egyértelműen a 195/55 R15-öt ajánlom!
Az Ön által kért összehasonlításra pedig nem vállalkoznék, hiszen míg a GoodYear főmárka, addig az Uniroyal másod-, a Dayton pedig harmadvonalbeli termék. A legjobb ár/érték aránnyal sok esetben a másodmárkák rendelkeznek...

Üdv,
Gumidoki

Clio RSi: felni és gumi

A leírt adatok szerint jó lehet a felni...
Tisztelt Gumidoktor,

Kérdésem a következő:
Clio RSi-m van, gyári felnimérete 14" 4*100 ET 35, gumija 175/60R14. Feltehetek-e rá 15" 4*100 ET 35 felnit és 195/50R15 gumit?
Tudom, a 185/50R15 lenne az igazi, de olyan gumit itthon nem nagyon találtam.

Előre is köszönöm,
Kővári Balázs

Kedves Balázs,

A szélesség és az ET szám együttesen dönti el, hogy az adott felni rámegy-e az autóra. A leírt adatok szerint jó lehet a felni, ha az ET szám is megfelelő.
A 175/60 R14 - amennyiben valóban ez a gyári méret - helyett feltehető a 195/50 R15, amennyiben nem ér bele sehol a kasztniba, futóműbe. Azok a nem megfelelő váltások veszélyesek, amelyeknél a megengedhetőség határain túl csökken a kerékátmérő.

Üdv,
Gumidoki

Kedves Péter (ha meg nem sértem, és nem hívom Gumidoktornak),

Válaszát köszönöm. Még épp' időben érkezett, jövő hétvégén lenne esedékes a vásárlás. Annyiban módosul minden, hogy a gyári felnim 14" 4*100 ET 36, 175/60R14 gumival (nem ET 35), és a kinézett felni 15" 4*100 ET 38.
Időközben felpróbáltam a kocsira egy 15" ET 12-es felnit 195/50R15 gumival, de az hozzáért kitekert kormánynál a küszöbspoilerbe.
A mostani felni szintén Clióról származik, de fel fogjuk próbálni, biztos, ami biztos. Bár biztosnak látszik...
Válaszát mégegyszer köszönöm.

Üdvözlettel,
Kővári Balázs

Kedves Balázs,

Ha minden OK, nyugodtan használja azokat! Máskor is forduljon hozzám bizalommal!

Üdv,
Gumidoki

Fabia-méretváltás

A 175/65 R14-hez még felnit sem kell cserélnie.
A Skoda Fabia Sedan gyárilag 5J-14" acéltárcsán 165/70 R-14 (81T) MATADOR MP15 STELLA nyári gumival kerül forgalomba.
Szeretném szélesebb felnire (6J-14"?) és négyévszakos gumira cserélni. Milyen méretet (185/60 R-14?) és márkát javasol?

Molnár János

Tisztelt Molnár Úr,

A 165/70 R14 váltója a 175/65 R14, esetleg a 195/60 R14-es méret. Az előzőhöz még felnit sem kell cserélnie, hiszen az 5Jx14"-es megfelelő hozzá.
Márkában a Pirellit ajánlanám, annak is a P2500 Euro nevezetű négyévszakos mintázatát, amely mindkét fenti méretben kapható.

Üdv,
Gumidoki

Felnicsere Lagunán

16 colos felnihez melyik gumiméret passzolna a legjobban?
Tisztelt Gumidoki!

1995-ös Renault Lagunám 14 colos acélfelnijét szeretném 16 colos alufelnire cserélni. Gyári méretei: 185/65 R14.
A specifikáció szerint a váltóméret 195/60 továbbra is 14 colos felnivel, ezért kérdésem az lenne, hogy a 16 colos felnihez melyik gumiméret passzolna a legjobban?

Köszönettel:
Pali

Tisztelt Pali,

A 185/65 R14 váltómérete 16"-ban a 195/50 R16, vagy a 205/45 R16.

Üdv,
Gumidoki

1,3-as Swift nagyobb kerekekkel?

Az 1,6-os felnije viszont passzol az Ön autójára.
Tisztelt Gumidoktor!

A következő a dilemmám. Van egy Suzuki Swift 1.3 16V Sedan járműm, amin gyárilag 155/70 R13-as gumik vannak. Ismerősőmnek ugyanez a 2001-es évjáratú Suzuki Sedanja van, csak 1.6 16V motorral, gyárilag 14" alufelni 165/65 R14 gumikkal.
A két autó súlykülönbsége 40 kg ami nem sok. Ezt és az ugyanolyan karosszériát feltételezve, bár nem tudom, hogy a felfüggesztés megegyezik-e, lehet hogy erősebbek a csapágyak és a hátsó stabilizátor, azt gondoltam, mivel a srác eladja a kocsit, nekem odaadná róla az előbb említett méretű alufelnit gumival együtt. Az a kérdésem hogy ez okoz-e az én autómon negatív stabilitást vagy veszélyt az utakon? Egyébként az én kerékátmérőm 550 mm az övé pedig 569 mm.
Szóval a lényeg, vegyek ehhez a tőle kapott felnihez 165/60 R14 gumit vagy lehet használni az ő garnitúráját is? Mert ugye azért nem mindegy, hogy komplett kereket kapok, vagy pedig még vegyek az alufelnire 60 000-ért gumikat.
Válaszodat előre is köszönöm!

Tisztelt Lóránt,

A két cm különbség nagyon sok, sajnos nem megengedhető az 1,6-os Suzuki gumijának a használata az Ön autóján, ez nem szabad, hogy pénzkérdés legyen!
A két autó kerékmérete nem véletlenül különbözik, futóműbeli okai vannak a dolognak. Az 1,6-os felnije viszont passzol az Ön autójára.

Üdv,
Gumidoki

Japán Swift mérete

Milyen eltéréseket engedhetek meg?
Kedves Doki!

Egy 88-as japán Swiftet vettem, aminek 12-es a kereke. Milyen eltéréseket engedhetek meg?
Elképzelhető pl. 155x13/55?

Kedves Tamás,

Ahhoz, hogy válaszolni tudjak, kellene a pontos 12"-os méret, talán 145/70 R12?

Üdv,
Gumidoki

A japán 88-as, 1,3-as Swift gumimérete 145/70 12.
Mi mást szerelhetek még?

Kedves Tamás,

Amennyiben a kérdés úgy merül fel, hogy a gyári 12"-es felnire mi mehet fel, akkor a válaszom: más méret nem. Ha más a felni is, akkor a következő jöhet szóba: 155/60 R13, 165/55 R13.

Üdv,
Gumidoki

Fiat Punto: méretváltás

Ön szerint melyik a szerencsésebb választás?
Tisztelt GumiDoki!

Egy 80 LE-s Fiat Puntóm van, eredetileg 165/70 R14-es gumikkal. Megnéztem, a 60 LE-s Puntókat is ezzel a méretű gumikkal adják el. Az autóm kézikönyvében váltóméretként a 185/60 R14 van megjelölve, amit egyik ismerősöm fel is szereltetett, és alkalmam volt összevetni a két gumiméretet.
Az autó bátrabb a kanyarban, és valahogy megbíztatóbbnak érzem, de tény a fogyasztása nagyobb.
Ha a gazdaságosságot nem vesszük figyelmbe, akkor Ön szerint melyik a szerencsésebb választás?

Ferenc

Tisztelt Ferenc,

Az a szerencsésebb választás, amely az Ön igényeinek jobban megfelel.
Tehát, ha Önnek a jobb tapadás, a jobb irányíthatóság a fontosabb, akkor válasssza a szélesebb gumikat, amennyiben a kisebb fogyasztás, nagyobb kilométer-teljesítmény, a magasabb fokú menetkomfort áll Önnél előkelőbb helyen, akkor a keskenyebb gumi mellett döntsön!

Egyébként a 165/70 R14-nek nem kifejezett váltómérete a 185/60 R14, sokkal jobb váltás a 175/65 R14, vagy a 195/60 R14.

Üdv,
Gumidoki

Tisztelt Gumidoki!

Egy 80 LE-s Fiat Puntóm van, melyet 165/70 R14-es gumikkal adnak el.
Megkérdeztem, a 60 LE-s modellek is ilyen gumit kapnak. A kocsim könyvében váltóméretként a 185/60 R14 szerepel, amit egy ismerősöm fel is tetetett az autójára (neki is Puntó 80-asa van). Volt alkalmam összevetni a két gumit, és azt tapasztaltam, hogy valóban masszívabb az autó, aminek az ára plusz fél liter benzin.
Ha a gazdaságosságot félretesszük, Ön szerint melyik a szerencsésebb választás?
Sőt tovább megyek, ha a 185/60 R14 és a 185/55 R15 összevetését értékelné, akkor Ön mit ajánlana?

Köszönettel:
Beni

Tisztelt Ferenc,

A Fiat autóinál sokszor furcsán adják meg a váltóméreteket.
Mivel a véleményemet kérdezte, én továbbra is ragaszkodom 14"-ban az előző levelemben leírt váltóméretekhez. Az Ön által kérdezett 185/55 R15 is tökéletes váltómérete a gyári 165/70 R14-nek, csak megfelelő 15" felni beszerzésével szerelhető csak autójára.

Üdv,
Gumidoki

15-ös gumi Puntóra

Mekkora teljesítménycsökkenés jöhet szóba?
Kedves Gumidoki!

Nemrég vásároltam egy Fiat Punto 2-t (60LE). Nagyon megtetszettek az alumínium felnik, és szeretnék én is egy garnitúrát tavaszra.
A barátom azt javasolta hogy 15" méretűt vegyek, mert az szebb, de a gumikereskedőnél felhívták a figyelmemet hogy az autó nem fog úgy menni mint a gyári mérettel. A kérdésem:
mekkora teljesítménycsökkenés jöhet szóba, és milyen gumiméret illik ennél a típusnál erre a felnire?
Várom válaszát.

Üdvözlettel:
Feit Annamária

Kedves Marcsi,

Nem írta, milyen méretűek a jelenlegi kerekei, 13" vagy 14"?
Amennyiben 13" (feltehetően 155/80 R13), valóban igen nagy váltás lenne a 15 coll. Mind a menetkomfort, mind pedig a teljesítmény rovására menne ez a csere.
A széles gumikat a hosszanti nyomvályúk is nagyon megvezetik, valamint a perességük miatt igen sérülékenyek is. 14"-ről 15"-re már nem lenne ennyire szignifikáns a változás.
Ez esetleg úgy hangzik, mintha egyértelműen le akarnám beszélni a cseréről. Ez nincs így, csak szeretném felhívni a dolog hátulütőire is a figyelmét. Ha ezeket a kompromisszumokat figyelembe veszi és elfogadja, és az úttartás, a tapadás és az optika a legfőbb szempont, akkor érdemes meglépni ezt a cserét.
Egyébként a gyári alapméretek megfelelője 15"-ban a 185/55 R15 erre az autóra.

Üdvözlettel,
Gumidoki

Focus: zaj vagy biztonság?

Ne a gumi tapadásán múljon egy kanyar bevétele vagy egy fékút hossza.
Hello,

Esedékes Ford Focusomon a gumicsere. Jelenleg 195/55 R15-ös papucsok vannak a gyári könnyűfém felnin, és mivel az ír utak katasztrófálisak, nem is szeretnék peresebb gumit.
Mit javasolsz? Legfőbb szempontom a biztonság és a minőség, ne a gumi tapadásán múljon egy kanyar bevétele vagy egy fékút hossza. A második szempont a zaj, eredetileg Pirelli P6000 Powergy volt rajta, de az nagyon zajos volt. Most Dunlop SP Sport 2000 van fenn, ez tetszik, de úgy vettem észre, vizen könnyen megfut. Évente kb. 20 ezer kilométert vezetek - nagyrészt esőben - és minden nyáron megteszem a Dublin-Bp-Dublin távolságot, tehát fontos lenne, hogy a gumi bírja a 200-as tempót is.

Köszönettel:
Levente

Kedves Levente,

Először is, nincsenek csodák.
A Pirelli P6000 és annak Powergy változatát nagyon jó vizes tulajdonságok jellemzik, a széles vízelvezető csatornák és azok elhelyezkedésének köszönhetően. Ennek viszont az az ára, hogy ez a mintázat relatíve kicsit zajosabban fut, mint ugyanolyan méretű más abroncsok. A Dunlop SP Sport 2000 nem rendelkezik olyan markáns vízelvezetőkkel, emiatt csendesebb, viszont könnyebben felúszik.
Azt kell tehát először eldönteni, melyek a legfontosabb szempontok, aztán választani.
Én a Pirelli-kínálatból a P6 mintázatot ajánlanám, amely keveréke és kialakítása folytán jó vizen, de fejlesztésénél a komfort magas foka és a gördülési zaj alacsonyan tartása egyaránt fontos szempont volt. Sebességindexe V, amely szerint 240 km/h sebességig alkalmas.

Üdv,
Gumidoki

Terepgumit, de milyet?

Nem éppen egy Porsche Cayenne-ről, hanem merev tengelyes klasszikus SUV-ról van szó.
Hello,

egy 2001-es Grand Cherokee-m van, 235/65 - 17 a gumi mérete. Olyan gumikat keresek rá, amik nem csak betonos úton nyáron száguldva használhatók (nem éppen egy Porsche Cayenne-ről, hanem merev tengelyes klasszikus SUV-ról van szó), hanem egész évben jók, hóban (síeléskor), latyakban, vízes úton is. Autópályán max. 140-150 km/h-val járok, viszont ahol lakom, számos földút van, így néha azért becsúszik egy kicsi sarazás is. Továbbá az is szempont, hogy ne legyen azért túl zajos a gumi betonon, meg hogy 30e km múlva ne kelljen újra cserélni kopás miatt.
A következők merültek fel:
Pirelli Scorpion A/T
Michelin Synchrone
Continental 4X4 Contact
Ezekből mind forgalmaznak itthon a fenti méretből. Mit javasolsz? Vagy ha van más tipped, azt is szívesen veszem.

Előre is köszi a választ, üdv:
Attila

Kedves Attila,

Az általad felsorolt mintázatok mindegyike többé-kevésbé megfelel az általad támasztott követelményeknek. Döntsön az ár, s hogy Neked melyik a szimpatikusabb márka! Esetleg 4x4-kategóriába figyelembe lehet venni a GoodYear és a Bridgestone, illetve BFGoodrich ide illő mintázatait is.

Üdv,
Gumidoki

Mankókerék

Mankókerék ügyben a VW-kereskedőt kéne megkérdezni...
Tisztelt GumiDoki!

Vásároltam egy személygépkocsit (VW Touran), amihez gyárilag nincs pótkerék.
Az autó 7 személyes kivitel, és a csomagtér-padlóba vannak süllyesztve a tartalék ülések, oda, ahol általában a pótkerék található. Ellátták az autót egy palack "anyaggal", amit defekt esetén a szelepen keresztül az abroncsba kell juttatni, és így el lehet(?) jutni állítólag vele a legközelebbi gumis műhelyig, ahol egy új abroncsot (már ha tudnak adni olyan méretű, mintázatú stb ) kell szereltessek a felnire, hiszen (állítólag) a régi "anyaggal" telefújt abroncs már nem használható (javítható?), eldobandó.
Ha nem tudnak azonos tulajdonságú abroncsot adni a gumis műhelyben akkor két db abroncsot kell vásároljak a helyzet kényszerítõ volta miatt, hiszen tengelyenként azonos abroncsok kellenek! A konkrét kérdéseim a következõk lennének:
1. Mi is ez az "anyag", és mûködik-e a dolog ?
2. Valóban használhatatlan lesz a telefújt abroncs?
3. Ön szerint jó megoldás lenne-e az, hogy egy pótkereket vigyek magammal mindig a csomagtartómban?
3. Lehet-e ehhez a típushoz - 205/55/R16 - mankókereket kapni ? (ami talán kevesebb helyet foglalna el a csomagtartómban)

Várom válaszát!
Üdvözlettel: Kovács József

Tisztelt Kovács Úr,

Éljenek a modern technikai vívmányok!
1.) Hogy őszinte legyek, nem tudom pontosan, mi is ez az anyag. Azt mondják, úgy reklámozzák, hogy egy kis futófelületi szúrt sérülést képes eltömíteni, de mi van akkor ha valami éles tárgy véletlenül kiszakítja az abroncs oldalfalát...
2.) Nekem arról nincs tudomásom, hogy használhatatlanná válna a tömítő hab nyomán az abroncs. Nyilván, ha a defekt miatt "le van gyalogolva" a gumi, azt a tömítőhab nem javítja meg. Ez lehet olyan mértékű, hogy nem használható az abroncs a továbbiakban.
3. Szerintem két megoldás lehet. Vagy az Ön által említett pótkereket viszi magával állandóan a csomagtartóban. Mankókerék ügyben a VW-kereskedőt kéne megkérdezni, létezik-e ilyen ehhez a típushoz? De e megoldás esetében utána kellene néznie, hogy van-e egyáltalán kerékkulcs és emelő a kocsiban?
Másik - kétségkívül költségesebb - megoldás az lehet, hogy defektmentes gumikkal szereli fel autóját, amelyek egyszerű szúrt defekt esetén mindenféle paszta-hókuszpókusz nélkül is eljuttatják Önt a legközelebbi szervizbe. Ennek a megoldásnak azonban előfeltétele, hogy keréknyomás ellenőrző-rendszer legyen a kocsiban!

Üdvözlettel,
Gumidoki

Hyundai Trajet: gumicsere

Sokszor a másodmárkák a legjobb választások.
Mélyen Tisztelt Gumidoki!

Szeretek megbízható és értékarányos autóval járni, ezért nemrég vettem egy Hyundai Trajet kisbuszt, amivel - várakozásomnak megfelelően - meg is vagyok elégedve.
Egyedül a gyárilag szerelt, hosszú élettartamra, ezért kevés komfortra méretezett Michelin Pilot abroncsokat cserélném a honi utakhoz megfelelően puhább, csendesebb, jobb úthiba elnyelő képességgel rendelkezőre.
Egyéb megfontolásból a gyári méreten is változtatnék 205 / 65 r 15 -re. Gazdag szakmai ismereteid alapján tudnál-e javaslatot tenni a megoldásra, korábbi tapasztalataim alapján nem feltétlenül ragaszkodom a nagy nevekhez.

Segítségedet előre is köszönöm:
Majzik István

Kedves Majzik Úr,

Először is köszönöm hízelgő szavait!
Nem írta, de gyanítom, hogy a gyárilag szerelt Michelin abroncsok 215/65 R15 méretűek. Számomra meglehetősen furcsán e mellett a Hyundai alternatívaként említi a 205/65 R15-ös méretet, amely átmérője 14 mm-rel kisebb, mint az előzőé... Szóval szerintük a két méret felcserélhető egymással, érdekes.
Helyzetemből adódóan nem lenne szerencsés, ha bármely gumimárkát reklámoznám egy másik rovására, de a tapasztalatok azt mutatják, ha nincsenek különleges elvárások egy abronccsal szemben, sokszor a másodmárkák a legjobb választások. A főmárkák mindig a legújabb fejlesztéseket, a legmodernebb technológiákat vonultatják fel, ezek viszont jelentősen növelik az árukat. Ha némi kompromisszum belefér, a szolidabb árú másodmárka megfelelő választás lehet.
Azért, mint a Pirelli szakértője hadd ajánljam a P6 nevű mintázatunkat, amely fejlesztésénél a legfontosabb szempontok között a komfort is szerepelt.

Üdv,
Gumidoki

Gumicsere

A régi 306 felnije sem egyezik meg az újéval.
Tisztelt Gumidoktor!

2000-es évjáratú Peugeot 306-osra szeretném felteni, régi 1996-os évjáratú 306-osom téli gumijait. Problémám az, hogy a fiatalabb autó gyári mérete 185/65 R14 (Michelin Energy MXT), a régié 175/70 R13 (Goodyear Ultra Grip 5).
Kérdésem az lenne, hogy a 20 mm-el kisebb átmérő nem zavarja-e meg az ABS, ill. a km óra működését?

Válaszát előre is köszönöm:
Gábor

Kedves Gábor,

Sajnos igaza van, nem helyettesíthető egymással a két méret, mégha ugyanazon autótípusról van is szó.
A típusfejlesztés során a futóművet néhány ponton megváltoztatták, így módosult a gumiméret is. A régi 306 felnije sem egyezik meg az újéval.

Üdv,
Gumidoki

Focus, kerékméretek

A 195/60 R14 természetesen nem váltómérete a 195/65 R14-nek...
Kedves Doki!

Próbálom fellelni a neten a Focus kerékméreteket, de nem találtam eddig.
A gumiportal-on gyárinak (?) 175/70 R14-et írnak, de ezt sehol máshol nem láttam. A kocsi kezelési útmutatója sem említi, bár abban biztos nem teljes a lista, csupán néhány méret van megemlítve. (Hivatkoznak a kocsihoz kapott műszaki dokura, de olyanom nincs...)
Az egyik márkaboltnak írtam, nem válaszoltak. Webes Ford oldalakon 15"-től kezdve láttam felsorolni (de az inkább azt jelentette, hogy ők olyanokkal adják el). Ebben a rovatban Tőled egyszer a 185/70 R14-et láttam, amit pl. a gumiportal nem sorol fel.
Egy kicsit más. Szintén a fent említett oldalon azonos átmérőjű váltóméretként felsorolják a 195/60 R14 és 195/65 R14-es kombinációt. Ez tényleg azonos lenne??
Köszönöm segítségedet! Egyébként pedig szeretem a rovatot, hasznosak a kérdések és a válaszok!

Zsolt

Kedves Zsolt,

A Focus alap kerékméretei a következők:
14"
175/70 R14
185/65 R14
15"
195/60 R15
(195/55 R15)

Én nem emlékszem, hogy a 185/70 R14-et Focushoz írtam volna. Megnéztem a gumiportal-t, elég nagyvonalúan adják meg a váltóméreteket, a 195/60 R14 természetesen nem váltómérete a 195/65 R14-nek...

Üdv,
Gumidoki

Dacia-váltóméret

Engem inkább a menetbiztonság, úttartás miatt érdekel.
Tisztelt Gumidoktor!

A Dacia gyári mérete 155x13-as. Rátehetem-e a 165/70x13-as abroncsokat nyugodt szívvel?
Úgy emlékszem, ez a méret kb. 145-ösnek felel meg, tehát rendelet szerint még alkalmazható. Engem inkább a menetbiztonság, úttartás miatt érdekel. ( Édesapám már nyudíjas, nem száguldozik).

köszönettel,
Gyuri

Kedves Gyuri,

A Dacia 155 R13 (vagy 155/80 R13) gyári méretének a 175/70 R13 felel meg, mint váltóméret. Javaslatom, ha mindenképpen váltani akar, ezt a méretet használja!

Üdv,
Gumidoki

Michelin Alpin

Ha a régivel elégedett volt, az újjal még inkább az lesz.
Tisztelt Gumidoktor!

Michelin Alpin téligumit használok az autómon (Skoda 105S), nyáron is. Nagyon meg vagyok vele elégedve mert nekem nem csak a téli-nyári utakon kiváló, hanem felázott földutakon is, ami horgászat közben nem ritkaság.
Kérdésem a következő, az új Pilot Alpin a teljesen megváltozott mintázat ellenére képes-e hasonló átfogó teljesítményre vagy esetleg más gumit kell válasszak. Az éves futástejesítmény nagy, 40-45e km, és csak kis része a földút, igazán ott van szükség a nagyobb kapaszkodóképességre.

Köszönettel:
István

Kedves István,

Kétlem, hogy az új Pilot Alpin kínálna Skodára való méretet... Szerintem az új Alpin-ra gondolt.
A véleményem az, hogy mivel a régi Alpin minden szempontból továbbfejlesztett változata az Új Alpin, ezért ha a régivel elégedett volt, az újjal még inkább az lesz. A gyártók egy újabb mintázat piacra dobásával ritkán lépnek hátrafelé.

Üdv,
Gumidoki

Mitsubishi L200-keréknyomás

A 3 baros nyomás önmagában nem okozhat semmiféle problémát.
Üdv Gumidoki!

A következő lenne a problémám:
Van egy 2002 februári L200, melyet a 265/70 R16 gumikkal vettünk, s ennek a keréknyomás-adattábláján az áll, hogy 1,8 és 2,0 bar-ra kell őket felnyomni, de szerintem ez nem ehhez a mérethez való nyomásadat, mert akárhol keresek rá gumit,(mert lassan itt az ideje; 100 000 km-en túl vannak a Bridgestone Duellerek.) mindenütt ezt a méretet adják 205/80R16S, de hát erre a jószágra nagyobb jutott s a 2,0 báros nyomással is igencsak laposnak tűnik.
A gumi induláskor erősebb gázadásra nyikorog, mintha kaparna is egy kicsit, s kanyarban se olyan stabil (dől- billeg), ezért én 3,0 barra nyomom fel, így minden előbb felsorolt probléma megszűnik. Okozhat-e valami problémát ez a nyomás az abroncsoknak?
A Bfgoodrich márkáról mit tudsz?

Előre is Köszi!
Tsaba

Kedves Tsaba,

Az én információim szerint a 265/70 R16 nem lehetett gyári méret az L200-on.
A gyári méret vagy 235/75 R15, vagy pedig 235/70 R16. Ha ez így van, akkor itt a keréknyomás a legkisebb probléma. A 205/80 R16, vagy 205 R16 valóban jó alternatívája lehet az általam leírt gyári méreteknek. A Mitsubishi által előírt nyomásértékek ezeknél a méreteknél biztos működnek is. A jelenleg felszerelt méret önmagában okozhatja az autó instabilitását, bizonytalan futását, hiszen a gyári és e méret átmérőjében 4! cm a különbség. Ha amúgy is cserére szorulnak az abroncsok, javaslom a 235/70 R16, vagy a 205 R16 méret felszerelését!
A 3 baros nyomás önmagában nem okozhat semmiféle problémát, de jelen esetben nem ez a megoldás, ez csak tüneti kezelés.
A BFGoodrich márka a Michelin-csoport tagja, tradícionálisan a terepjáró- éa SUV-kategóriás abroncsaival jeleskedik, s ezt semmi sem bizonyítja jobban, mint a Parizs-Dakarokon elért eredmények. Ilyen jellegű járművekre bátran ajánlhatók.

Üdv,
Gumidoki

Tico-kerékméret

A 145-ös szélesség önmagában nem gond...
Üdv GumiDoki!

Húgom Daweoo Ticojáról lenne szó: a gyári kerékméret 135/80 R12.
A nyári gumicserére előre készülve nézegettem a szóba jöhető gumikat, de 135/80-as méretben R12-re szinte semmi sincs. Ellenben 145/80 R12-ben bár több fajtát találtam, még olyat is amelynek szimpatikus esőmintája is volt, s az sem utolsó szempont hogy a szélesebb gumival stabilabb lenne a járgány, mert valljuk be, nem úgy hasal az útra mint egy Ferrari.
A kérdés az, hogy eltérhetünk-e a 135-ös méretről 145-re ugyanakkora oldalmagassággal (/80) és kerékátmérővel (R12)?

Segítégedet előre is köszi:
K. Péter

Kedves Péter,

A 145-ös 2 cm-rel nagyobb átmérőjű, mint a 135-ös. Ez túlságosan nagy érték.
A 145-ös szélesség önmagában nem gond, de ilyen mértékű átmérőkülönbség nem javasolt már. Én azt javaslom, maradjon a gyári méret, néhány gyártó palettáján még szerepel ez a méret (www.gumibolt.hu).

Üdv,
Gumidoki

Még belefér?

Én javasolnám a gumicserét 185/60 R14-re!
T Gumidoktor!

Tavaly némi figyelmetlenséggel sikerült vásárolnom négy 185/55 R14 -es Michelin Pilot Exalto gumit, amiről csak nemrég derült ki, hogy nem is kicsit hanem látványosan (~22mm) kisebbek, mint a téli 175/65 R14-esek.
Osztottam-szoroztam, és miután kijött, hogy ez 4 % eltérést jelent, már annyira nem is zavart, de most olvastam az alfás cikket amiben ugyan az általam említett eltérésnek a duplája szerepelt, egy kicsit elgondolkoztam - mire számíthatok? Az, hogy többet pörög 4 %-kal, meg hogy 100 helyett csak 96-al megyek az annyira nem zavarna, de ha a futómű megsínyli az már igen.
Amúgy egy másik cikk, amiben az Úr azt említi, hogy gumiszagot érez autópályán száz felett, az nálam is előfordult már néha, de nem találtam benne rendszert.

Üdvözlettel:
Tóth Zsolt

Kedves Zsolt,

A legkisebb probléma a km-óra csalása ebben az esetben.
Ilyen mértékű eltérés már nem megengedett, ilyen különbségnél a gyárilag tervezett futóműgeometria már jelentősen megváltozik. Az autó idegesebb lesz, kevésbé pontosan kormányozható, és veszélyes, kiszámíthatatlan reakciókat produkálhat főleg határhelyzetekben (pl. vészfékezés), amikor amúgy is kiélezett a helyzet.
Ezeken felül egyéb - az előbbiekhez képest - kisebb probléma kiindulópontja lehet a rossz méret. Én javasolnám a gumicserét 185/60 R14-re!

Üdvözlettel,
Gumidoki

Gumi+felni

Bp-Pécs között a 6-os úton járok, ami nagyon rossz minőségű...
Tisztelt Gumidoktor!

Volvo S40 2.0 autómon mind a gumik, mind a lemeztárcsák rossz állapotban vannak (alacsony profilmélység, deformált lemezfelni, a kormány kis sebességnél szitál).
Kevés kilométert megyek évente, így jő minőségű, négyévszakos gumit tervezek vásárolni. A Goodyear Eagle Vector EV-2 195/55 R15-re esett a választásom új lemeztárcsával vagy alufelnivel.
Az autómmal korábban már két alkalommal is elcsúsztam, így a biztonságra törekszem. Ebből a szempontból a lemeztárcsa vagy az alufelni-e a jobb választás?
További kérdésem lenne, hogy AEZ Ecco, Enzo O és Enzo V közül melyiket érdemes venni, melyik masszív, strapabíró? (Bp-Pécs között a 6-os úton járok, ami nagyon rossz minőségű, és félek az alufelnik felütődésétől)

Köszönettel,
Sz. János

Tisztelt János,

A biztonság szempontjából teljesen mindegy, hogy alu-, vagy lemezfelnit használ autóján, feltéve hogy azok az adott autóra tökéletesen megfelelő méretűek. Nyilvánvaló, hogy az alufelni kényesebb.
Másik kérdésére válaszolva, az Ön által felsorolt felnimárkák körülbelül egyforma minőségűek. A választást döntse el az ár, illetve az Ön ízlése!

Üdvözlettel,
Gumidoki

Visszatérve a biztonságra, még egy kérdés, ha lehet.
A gyári 195/55 R15 méretű abroncsnak (legjobb tudomásom szerint) váltómérete a 205/50R15 (sőt a 215/50ZR15 is - apropó mit jelent a ZR?). Biztonságosabb lenne ezen szélesebb abroncs használata? Nem lógna ez ki kétoldalt a karosszéria alól?

Köszönettel,
Sz. János

Tisztelt Szabó Úr,

A 195/55 R15 méretnek a 215/50 R15 az igazi váltómérete. Tapadás szempontból biztos, hogy jobb ez a méret, de használata esetén néhány negatívummal is számolni kell. A szélesebb gumit jobban elvinnék a hosszanti útvályúk, a futó- és kormánymű is sokkal jobban terhelődne általa, valamint a fogyasztásra sem lenne jótékony hatással. A kasztni alól szerintem nem lógna ki.
A ZR egy tradicionális jelölés, a kifejezetten nagy teljesítményű radiálabroncsokat illetik vele. Jelentése: 240 km/h< . Régebben nem szerepelt mellette sebességindex, manapság már legtöbbször azzal együtt áll, pl.: 285/35 ZR19TL 99Y (ZR= nagyteljesítményű abroncs 240 km/h <, Y= max. sebesség 300 km/h)

Üdvözlettel,
Gumidoki

Alufelni Fiestára

Van-e buktatója a használt alufelninek?
Szia Gumidoki!

Új Fiestámhoz szeretnék alufelnit venni.
Vettem rá téligumit, de a nyárit már az új alufelnire szeretném rátenni, ezért fontos, hogy a 175/65 R14-es nyári Bridge rámenjen.
Milyen alufelniméret jó ehhez a gumihoz, meg egyáltalán az új Fiestához (azt hiszem, négy csavaros...)?
Még egy kérdés, van-e buktatója a használt alufelninek, egyáltalán mire kell figyelni ilyenkor?

Kösz előre is, sokat segítesz!
Barack

Kedves Barack,

A Fiesta IV kerékméretei a következők: 5,5Jx14, 4x108x63,3, ET47,5.
Én nem javaslom a használt alufelnit, főleg egy vadiúj autóhoz nem. Sok buktatója lehet a dolognak, hiszen nem lehet tudni ki, milyen autón, milyen körülmények között használta korábban azt?
Olyan zavarbaejtően nagy választék van manapság már alufelniből, és helyenként olyan kellemes árakkal lehet találkozni, hogy én mindenképp körülnéznék az új felnik között.

Üdv,
Gumidoki

Astra: G-felni F kombira?

Nem ér-e bele valahol a kasztniba, futóműbe?
Tisztelt Gumidoktor!

Szeretném megkérdezni, hogy 1995-ös Opel Astra F Caravan típusú autóra fel lehet rakni a G Astra 15"-os lemezfelnijét?
Jelenlegi felni: 5.5X14, 4X100X56.5, ET49. Gumiméret: 175/65R14.
G Astra felni: 6X15, 4X100X56.5, ET49.
Lenne még egy kérdésem:
Ha a 15"-os felnit fel lehet rakni, mekkora gumit vegyek rá?

Üdv,
Ákos

Kedves Ákos,

Semmi akadálya a cserének, ha valóban az alábbi felnikről van szó. De egy próbát azért tennék.
Az ET szám ugyanaz, de a 15" felni fél collal szélesebb, nem ér-e bele valahol a kasztniba, futóműbe.
Ha minden rendben, akkor a 175/65 R14 helyett a 185/55 R15 a megfelelő váltóméret (esetleg a 195/50 R15).

Üdv,
Gumidoki

Szilikont futófelületre?

Ronggyal végig kell dörgölni...
Kedves Gumidoktor!

A kérdésem az lenne, hogy a szezonálisan használt gumik esetében (téli/nyári) amikor elrakom (persze hűvös, száraz helyre), akkor a sziliokonos kezelést, amit az oldalfalán alkalmazunk általában, azt a futófelületen is szabad alkalmazni vagy sem?

Üdvözlettel:
Jani

Kedves Jani,

Nyugodtan be lehet kenni a futófelületet is szilikonnal a tárolás előtt, bár annyi jelentősége nincs ennek, mint az oldalfal esetében. Használatbavétel előtt azért - biztos, ami biztos - egy száraz ronggyal végig kell dörgölni azt.

Üdv,
Gumidoki

Szökik a lég!

Bár bicajos problémám van, de úgynevezett motorszelepes gumit használok...
Tisztelt Gumidoktor!

Bár bicajos problémám van, de úgynevezett motorszelepes gumit használok, amilyen az autógumikon is van, ezért bátorkodom a tanácsát kérni.
Nos, az a helyzet, hogy hallhatóan ereszt a szelep. Próbáltam finoman mozdítani rajta, ilyenkor hol kevésbé, hol jobban szelel. Valamennyire mindig, mert egy nap alatt teljesen leereszt a gumi.
Mi a teendő? Esetleg le kell cserélnem az egész gumibelsőt?
Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:
Szalai Róbert

Kedves Róbert,

A jól bevált klasszikus módszert ajánlanám, miszerint a belsőt felfújva belemeríteni egy lavór vízbe.
Ekkor egyértelműen kiderül, hogy valóban csak a szelepnél ereszt-e a belső, illetve annak melyik részénél. Ha pl. öregedés miatt a szelep körül kirepedt a gumi, akkor cserélni kell, ha a szelepből jön a levegő, akkor lehet, hogy csak nincs megfelelően összerakva, és ennyi a baj.

Üdv,
Gumidoki