Focus: zaj vagy biztonság?

Ne a gumi tapadásán múljon egy kanyar bevétele vagy egy fékút hossza.
Hello,

Esedékes Ford Focusomon a gumicsere. Jelenleg 195/55 R15-ös papucsok vannak a gyári könnyűfém felnin, és mivel az ír utak katasztrófálisak, nem is szeretnék peresebb gumit.
Mit javasolsz? Legfőbb szempontom a biztonság és a minőség, ne a gumi tapadásán múljon egy kanyar bevétele vagy egy fékút hossza. A második szempont a zaj, eredetileg Pirelli P6000 Powergy volt rajta, de az nagyon zajos volt. Most Dunlop SP Sport 2000 van fenn, ez tetszik, de úgy vettem észre, vizen könnyen megfut. Évente kb. 20 ezer kilométert vezetek - nagyrészt esőben - és minden nyáron megteszem a Dublin-Bp-Dublin távolságot, tehát fontos lenne, hogy a gumi bírja a 200-as tempót is.

Köszönettel:
Levente

Kedves Levente,

Először is, nincsenek csodák.
A Pirelli P6000 és annak Powergy változatát nagyon jó vizes tulajdonságok jellemzik, a széles vízelvezető csatornák és azok elhelyezkedésének köszönhetően. Ennek viszont az az ára, hogy ez a mintázat relatíve kicsit zajosabban fut, mint ugyanolyan méretű más abroncsok. A Dunlop SP Sport 2000 nem rendelkezik olyan markáns vízelvezetőkkel, emiatt csendesebb, viszont könnyebben felúszik.
Azt kell tehát először eldönteni, melyek a legfontosabb szempontok, aztán választani.
Én a Pirelli-kínálatból a P6 mintázatot ajánlanám, amely keveréke és kialakítása folytán jó vizen, de fejlesztésénél a komfort magas foka és a gördülési zaj alacsonyan tartása egyaránt fontos szempont volt. Sebességindexe V, amely szerint 240 km/h sebességig alkalmas.

Üdv,
Gumidoki

Terepgumit, de milyet?

Nem éppen egy Porsche Cayenne-ről, hanem merev tengelyes klasszikus SUV-ról van szó.
Hello,

egy 2001-es Grand Cherokee-m van, 235/65 - 17 a gumi mérete. Olyan gumikat keresek rá, amik nem csak betonos úton nyáron száguldva használhatók (nem éppen egy Porsche Cayenne-ről, hanem merev tengelyes klasszikus SUV-ról van szó), hanem egész évben jók, hóban (síeléskor), latyakban, vízes úton is. Autópályán max. 140-150 km/h-val járok, viszont ahol lakom, számos földút van, így néha azért becsúszik egy kicsi sarazás is. Továbbá az is szempont, hogy ne legyen azért túl zajos a gumi betonon, meg hogy 30e km múlva ne kelljen újra cserélni kopás miatt.
A következők merültek fel:
Pirelli Scorpion A/T
Michelin Synchrone
Continental 4X4 Contact
Ezekből mind forgalmaznak itthon a fenti méretből. Mit javasolsz? Vagy ha van más tipped, azt is szívesen veszem.

Előre is köszi a választ, üdv:
Attila

Kedves Attila,

Az általad felsorolt mintázatok mindegyike többé-kevésbé megfelel az általad támasztott követelményeknek. Döntsön az ár, s hogy Neked melyik a szimpatikusabb márka! Esetleg 4x4-kategóriába figyelembe lehet venni a GoodYear és a Bridgestone, illetve BFGoodrich ide illő mintázatait is.

Üdv,
Gumidoki

Mankókerék

Mankókerék ügyben a VW-kereskedőt kéne megkérdezni...
Tisztelt GumiDoki!

Vásároltam egy személygépkocsit (VW Touran), amihez gyárilag nincs pótkerék.
Az autó 7 személyes kivitel, és a csomagtér-padlóba vannak süllyesztve a tartalék ülések, oda, ahol általában a pótkerék található. Ellátták az autót egy palack "anyaggal", amit defekt esetén a szelepen keresztül az abroncsba kell juttatni, és így el lehet(?) jutni állítólag vele a legközelebbi gumis műhelyig, ahol egy új abroncsot (már ha tudnak adni olyan méretű, mintázatú stb ) kell szereltessek a felnire, hiszen (állítólag) a régi "anyaggal" telefújt abroncs már nem használható (javítható?), eldobandó.
Ha nem tudnak azonos tulajdonságú abroncsot adni a gumis műhelyben akkor két db abroncsot kell vásároljak a helyzet kényszerítõ volta miatt, hiszen tengelyenként azonos abroncsok kellenek! A konkrét kérdéseim a következõk lennének:
1. Mi is ez az "anyag", és mûködik-e a dolog ?
2. Valóban használhatatlan lesz a telefújt abroncs?
3. Ön szerint jó megoldás lenne-e az, hogy egy pótkereket vigyek magammal mindig a csomagtartómban?
3. Lehet-e ehhez a típushoz - 205/55/R16 - mankókereket kapni ? (ami talán kevesebb helyet foglalna el a csomagtartómban)

Várom válaszát!
Üdvözlettel: Kovács József

Tisztelt Kovács Úr,

Éljenek a modern technikai vívmányok!
1.) Hogy őszinte legyek, nem tudom pontosan, mi is ez az anyag. Azt mondják, úgy reklámozzák, hogy egy kis futófelületi szúrt sérülést képes eltömíteni, de mi van akkor ha valami éles tárgy véletlenül kiszakítja az abroncs oldalfalát...
2.) Nekem arról nincs tudomásom, hogy használhatatlanná válna a tömítő hab nyomán az abroncs. Nyilván, ha a defekt miatt "le van gyalogolva" a gumi, azt a tömítőhab nem javítja meg. Ez lehet olyan mértékű, hogy nem használható az abroncs a továbbiakban.
3. Szerintem két megoldás lehet. Vagy az Ön által említett pótkereket viszi magával állandóan a csomagtartóban. Mankókerék ügyben a VW-kereskedőt kéne megkérdezni, létezik-e ilyen ehhez a típushoz? De e megoldás esetében utána kellene néznie, hogy van-e egyáltalán kerékkulcs és emelő a kocsiban?
Másik - kétségkívül költségesebb - megoldás az lehet, hogy defektmentes gumikkal szereli fel autóját, amelyek egyszerű szúrt defekt esetén mindenféle paszta-hókuszpókusz nélkül is eljuttatják Önt a legközelebbi szervizbe. Ennek a megoldásnak azonban előfeltétele, hogy keréknyomás ellenőrző-rendszer legyen a kocsiban!

Üdvözlettel,
Gumidoki

Hyundai Trajet: gumicsere

Sokszor a másodmárkák a legjobb választások.
Mélyen Tisztelt Gumidoki!

Szeretek megbízható és értékarányos autóval járni, ezért nemrég vettem egy Hyundai Trajet kisbuszt, amivel - várakozásomnak megfelelően - meg is vagyok elégedve.
Egyedül a gyárilag szerelt, hosszú élettartamra, ezért kevés komfortra méretezett Michelin Pilot abroncsokat cserélném a honi utakhoz megfelelően puhább, csendesebb, jobb úthiba elnyelő képességgel rendelkezőre.
Egyéb megfontolásból a gyári méreten is változtatnék 205 / 65 r 15 -re. Gazdag szakmai ismereteid alapján tudnál-e javaslatot tenni a megoldásra, korábbi tapasztalataim alapján nem feltétlenül ragaszkodom a nagy nevekhez.

Segítségedet előre is köszönöm:
Majzik István

Kedves Majzik Úr,

Először is köszönöm hízelgő szavait!
Nem írta, de gyanítom, hogy a gyárilag szerelt Michelin abroncsok 215/65 R15 méretűek. Számomra meglehetősen furcsán e mellett a Hyundai alternatívaként említi a 205/65 R15-ös méretet, amely átmérője 14 mm-rel kisebb, mint az előzőé... Szóval szerintük a két méret felcserélhető egymással, érdekes.
Helyzetemből adódóan nem lenne szerencsés, ha bármely gumimárkát reklámoznám egy másik rovására, de a tapasztalatok azt mutatják, ha nincsenek különleges elvárások egy abronccsal szemben, sokszor a másodmárkák a legjobb választások. A főmárkák mindig a legújabb fejlesztéseket, a legmodernebb technológiákat vonultatják fel, ezek viszont jelentősen növelik az árukat. Ha némi kompromisszum belefér, a szolidabb árú másodmárka megfelelő választás lehet.
Azért, mint a Pirelli szakértője hadd ajánljam a P6 nevű mintázatunkat, amely fejlesztésénél a legfontosabb szempontok között a komfort is szerepelt.

Üdv,
Gumidoki

Gumicsere

A régi 306 felnije sem egyezik meg az újéval.
Tisztelt Gumidoktor!

2000-es évjáratú Peugeot 306-osra szeretném felteni, régi 1996-os évjáratú 306-osom téli gumijait. Problémám az, hogy a fiatalabb autó gyári mérete 185/65 R14 (Michelin Energy MXT), a régié 175/70 R13 (Goodyear Ultra Grip 5).
Kérdésem az lenne, hogy a 20 mm-el kisebb átmérő nem zavarja-e meg az ABS, ill. a km óra működését?

Válaszát előre is köszönöm:
Gábor

Kedves Gábor,

Sajnos igaza van, nem helyettesíthető egymással a két méret, mégha ugyanazon autótípusról van is szó.
A típusfejlesztés során a futóművet néhány ponton megváltoztatták, így módosult a gumiméret is. A régi 306 felnije sem egyezik meg az újéval.

Üdv,
Gumidoki

Focus, kerékméretek

A 195/60 R14 természetesen nem váltómérete a 195/65 R14-nek...
Kedves Doki!

Próbálom fellelni a neten a Focus kerékméreteket, de nem találtam eddig.
A gumiportal-on gyárinak (?) 175/70 R14-et írnak, de ezt sehol máshol nem láttam. A kocsi kezelési útmutatója sem említi, bár abban biztos nem teljes a lista, csupán néhány méret van megemlítve. (Hivatkoznak a kocsihoz kapott műszaki dokura, de olyanom nincs...)
Az egyik márkaboltnak írtam, nem válaszoltak. Webes Ford oldalakon 15"-től kezdve láttam felsorolni (de az inkább azt jelentette, hogy ők olyanokkal adják el). Ebben a rovatban Tőled egyszer a 185/70 R14-et láttam, amit pl. a gumiportal nem sorol fel.
Egy kicsit más. Szintén a fent említett oldalon azonos átmérőjű váltóméretként felsorolják a 195/60 R14 és 195/65 R14-es kombinációt. Ez tényleg azonos lenne??
Köszönöm segítségedet! Egyébként pedig szeretem a rovatot, hasznosak a kérdések és a válaszok!

Zsolt

Kedves Zsolt,

A Focus alap kerékméretei a következők:
14"
175/70 R14
185/65 R14
15"
195/60 R15
(195/55 R15)

Én nem emlékszem, hogy a 185/70 R14-et Focushoz írtam volna. Megnéztem a gumiportal-t, elég nagyvonalúan adják meg a váltóméreteket, a 195/60 R14 természetesen nem váltómérete a 195/65 R14-nek...

Üdv,
Gumidoki

Dacia-váltóméret

Engem inkább a menetbiztonság, úttartás miatt érdekel.
Tisztelt Gumidoktor!

A Dacia gyári mérete 155x13-as. Rátehetem-e a 165/70x13-as abroncsokat nyugodt szívvel?
Úgy emlékszem, ez a méret kb. 145-ösnek felel meg, tehát rendelet szerint még alkalmazható. Engem inkább a menetbiztonság, úttartás miatt érdekel. ( Édesapám már nyudíjas, nem száguldozik).

köszönettel,
Gyuri

Kedves Gyuri,

A Dacia 155 R13 (vagy 155/80 R13) gyári méretének a 175/70 R13 felel meg, mint váltóméret. Javaslatom, ha mindenképpen váltani akar, ezt a méretet használja!

Üdv,
Gumidoki

Michelin Alpin

Ha a régivel elégedett volt, az újjal még inkább az lesz.
Tisztelt Gumidoktor!

Michelin Alpin téligumit használok az autómon (Skoda 105S), nyáron is. Nagyon meg vagyok vele elégedve mert nekem nem csak a téli-nyári utakon kiváló, hanem felázott földutakon is, ami horgászat közben nem ritkaság.
Kérdésem a következő, az új Pilot Alpin a teljesen megváltozott mintázat ellenére képes-e hasonló átfogó teljesítményre vagy esetleg más gumit kell válasszak. Az éves futástejesítmény nagy, 40-45e km, és csak kis része a földút, igazán ott van szükség a nagyobb kapaszkodóképességre.

Köszönettel:
István

Kedves István,

Kétlem, hogy az új Pilot Alpin kínálna Skodára való méretet... Szerintem az új Alpin-ra gondolt.
A véleményem az, hogy mivel a régi Alpin minden szempontból továbbfejlesztett változata az Új Alpin, ezért ha a régivel elégedett volt, az újjal még inkább az lesz. A gyártók egy újabb mintázat piacra dobásával ritkán lépnek hátrafelé.

Üdv,
Gumidoki

Mitsubishi L200-keréknyomás

A 3 baros nyomás önmagában nem okozhat semmiféle problémát.
Üdv Gumidoki!

A következő lenne a problémám:
Van egy 2002 februári L200, melyet a 265/70 R16 gumikkal vettünk, s ennek a keréknyomás-adattábláján az áll, hogy 1,8 és 2,0 bar-ra kell őket felnyomni, de szerintem ez nem ehhez a mérethez való nyomásadat, mert akárhol keresek rá gumit,(mert lassan itt az ideje; 100 000 km-en túl vannak a Bridgestone Duellerek.) mindenütt ezt a méretet adják 205/80R16S, de hát erre a jószágra nagyobb jutott s a 2,0 báros nyomással is igencsak laposnak tűnik.
A gumi induláskor erősebb gázadásra nyikorog, mintha kaparna is egy kicsit, s kanyarban se olyan stabil (dől- billeg), ezért én 3,0 barra nyomom fel, így minden előbb felsorolt probléma megszűnik. Okozhat-e valami problémát ez a nyomás az abroncsoknak?
A Bfgoodrich márkáról mit tudsz?

Előre is Köszi!
Tsaba

Kedves Tsaba,

Az én információim szerint a 265/70 R16 nem lehetett gyári méret az L200-on.
A gyári méret vagy 235/75 R15, vagy pedig 235/70 R16. Ha ez így van, akkor itt a keréknyomás a legkisebb probléma. A 205/80 R16, vagy 205 R16 valóban jó alternatívája lehet az általam leírt gyári méreteknek. A Mitsubishi által előírt nyomásértékek ezeknél a méreteknél biztos működnek is. A jelenleg felszerelt méret önmagában okozhatja az autó instabilitását, bizonytalan futását, hiszen a gyári és e méret átmérőjében 4! cm a különbség. Ha amúgy is cserére szorulnak az abroncsok, javaslom a 235/70 R16, vagy a 205 R16 méret felszerelését!
A 3 baros nyomás önmagában nem okozhat semmiféle problémát, de jelen esetben nem ez a megoldás, ez csak tüneti kezelés.
A BFGoodrich márka a Michelin-csoport tagja, tradícionálisan a terepjáró- éa SUV-kategóriás abroncsaival jeleskedik, s ezt semmi sem bizonyítja jobban, mint a Parizs-Dakarokon elért eredmények. Ilyen jellegű járművekre bátran ajánlhatók.

Üdv,
Gumidoki

Tico-kerékméret

A 145-ös szélesség önmagában nem gond...
Üdv GumiDoki!

Húgom Daweoo Ticojáról lenne szó: a gyári kerékméret 135/80 R12.
A nyári gumicserére előre készülve nézegettem a szóba jöhető gumikat, de 135/80-as méretben R12-re szinte semmi sincs. Ellenben 145/80 R12-ben bár több fajtát találtam, még olyat is amelynek szimpatikus esőmintája is volt, s az sem utolsó szempont hogy a szélesebb gumival stabilabb lenne a járgány, mert valljuk be, nem úgy hasal az útra mint egy Ferrari.
A kérdés az, hogy eltérhetünk-e a 135-ös méretről 145-re ugyanakkora oldalmagassággal (/80) és kerékátmérővel (R12)?

Segítégedet előre is köszi:
K. Péter

Kedves Péter,

A 145-ös 2 cm-rel nagyobb átmérőjű, mint a 135-ös. Ez túlságosan nagy érték.
A 145-ös szélesség önmagában nem gond, de ilyen mértékű átmérőkülönbség nem javasolt már. Én azt javaslom, maradjon a gyári méret, néhány gyártó palettáján még szerepel ez a méret (www.gumibolt.hu).

Üdv,
Gumidoki

Még belefér?

Én javasolnám a gumicserét 185/60 R14-re!
T Gumidoktor!

Tavaly némi figyelmetlenséggel sikerült vásárolnom négy 185/55 R14 -es Michelin Pilot Exalto gumit, amiről csak nemrég derült ki, hogy nem is kicsit hanem látványosan (~22mm) kisebbek, mint a téli 175/65 R14-esek.
Osztottam-szoroztam, és miután kijött, hogy ez 4 % eltérést jelent, már annyira nem is zavart, de most olvastam az alfás cikket amiben ugyan az általam említett eltérésnek a duplája szerepelt, egy kicsit elgondolkoztam - mire számíthatok? Az, hogy többet pörög 4 %-kal, meg hogy 100 helyett csak 96-al megyek az annyira nem zavarna, de ha a futómű megsínyli az már igen.
Amúgy egy másik cikk, amiben az Úr azt említi, hogy gumiszagot érez autópályán száz felett, az nálam is előfordult már néha, de nem találtam benne rendszert.

Üdvözlettel:
Tóth Zsolt

Kedves Zsolt,

A legkisebb probléma a km-óra csalása ebben az esetben.
Ilyen mértékű eltérés már nem megengedett, ilyen különbségnél a gyárilag tervezett futóműgeometria már jelentősen megváltozik. Az autó idegesebb lesz, kevésbé pontosan kormányozható, és veszélyes, kiszámíthatatlan reakciókat produkálhat főleg határhelyzetekben (pl. vészfékezés), amikor amúgy is kiélezett a helyzet.
Ezeken felül egyéb - az előbbiekhez képest - kisebb probléma kiindulópontja lehet a rossz méret. Én javasolnám a gumicserét 185/60 R14-re!

Üdvözlettel,
Gumidoki

Gumi+felni

Bp-Pécs között a 6-os úton járok, ami nagyon rossz minőségű...
Tisztelt Gumidoktor!

Volvo S40 2.0 autómon mind a gumik, mind a lemeztárcsák rossz állapotban vannak (alacsony profilmélység, deformált lemezfelni, a kormány kis sebességnél szitál).
Kevés kilométert megyek évente, így jő minőségű, négyévszakos gumit tervezek vásárolni. A Goodyear Eagle Vector EV-2 195/55 R15-re esett a választásom új lemeztárcsával vagy alufelnivel.
Az autómmal korábban már két alkalommal is elcsúsztam, így a biztonságra törekszem. Ebből a szempontból a lemeztárcsa vagy az alufelni-e a jobb választás?
További kérdésem lenne, hogy AEZ Ecco, Enzo O és Enzo V közül melyiket érdemes venni, melyik masszív, strapabíró? (Bp-Pécs között a 6-os úton járok, ami nagyon rossz minőségű, és félek az alufelnik felütődésétől)

Köszönettel,
Sz. János

Tisztelt János,

A biztonság szempontjából teljesen mindegy, hogy alu-, vagy lemezfelnit használ autóján, feltéve hogy azok az adott autóra tökéletesen megfelelő méretűek. Nyilvánvaló, hogy az alufelni kényesebb.
Másik kérdésére válaszolva, az Ön által felsorolt felnimárkák körülbelül egyforma minőségűek. A választást döntse el az ár, illetve az Ön ízlése!

Üdvözlettel,
Gumidoki

Visszatérve a biztonságra, még egy kérdés, ha lehet.
A gyári 195/55 R15 méretű abroncsnak (legjobb tudomásom szerint) váltómérete a 205/50R15 (sőt a 215/50ZR15 is - apropó mit jelent a ZR?). Biztonságosabb lenne ezen szélesebb abroncs használata? Nem lógna ez ki kétoldalt a karosszéria alól?

Köszönettel,
Sz. János

Tisztelt Szabó Úr,

A 195/55 R15 méretnek a 215/50 R15 az igazi váltómérete. Tapadás szempontból biztos, hogy jobb ez a méret, de használata esetén néhány negatívummal is számolni kell. A szélesebb gumit jobban elvinnék a hosszanti útvályúk, a futó- és kormánymű is sokkal jobban terhelődne általa, valamint a fogyasztásra sem lenne jótékony hatással. A kasztni alól szerintem nem lógna ki.
A ZR egy tradicionális jelölés, a kifejezetten nagy teljesítményű radiálabroncsokat illetik vele. Jelentése: 240 km/h< . Régebben nem szerepelt mellette sebességindex, manapság már legtöbbször azzal együtt áll, pl.: 285/35 ZR19TL 99Y (ZR= nagyteljesítményű abroncs 240 km/h <, Y= max. sebesség 300 km/h)

Üdvözlettel,
Gumidoki

Alufelni Fiestára

Van-e buktatója a használt alufelninek?
Szia Gumidoki!

Új Fiestámhoz szeretnék alufelnit venni.
Vettem rá téligumit, de a nyárit már az új alufelnire szeretném rátenni, ezért fontos, hogy a 175/65 R14-es nyári Bridge rámenjen.
Milyen alufelniméret jó ehhez a gumihoz, meg egyáltalán az új Fiestához (azt hiszem, négy csavaros...)?
Még egy kérdés, van-e buktatója a használt alufelninek, egyáltalán mire kell figyelni ilyenkor?

Kösz előre is, sokat segítesz!
Barack

Kedves Barack,

A Fiesta IV kerékméretei a következők: 5,5Jx14, 4x108x63,3, ET47,5.
Én nem javaslom a használt alufelnit, főleg egy vadiúj autóhoz nem. Sok buktatója lehet a dolognak, hiszen nem lehet tudni ki, milyen autón, milyen körülmények között használta korábban azt?
Olyan zavarbaejtően nagy választék van manapság már alufelniből, és helyenként olyan kellemes árakkal lehet találkozni, hogy én mindenképp körülnéznék az új felnik között.

Üdv,
Gumidoki

Astra: G-felni F kombira?

Nem ér-e bele valahol a kasztniba, futóműbe?
Tisztelt Gumidoktor!

Szeretném megkérdezni, hogy 1995-ös Opel Astra F Caravan típusú autóra fel lehet rakni a G Astra 15"-os lemezfelnijét?
Jelenlegi felni: 5.5X14, 4X100X56.5, ET49. Gumiméret: 175/65R14.
G Astra felni: 6X15, 4X100X56.5, ET49.
Lenne még egy kérdésem:
Ha a 15"-os felnit fel lehet rakni, mekkora gumit vegyek rá?

Üdv,
Ákos

Kedves Ákos,

Semmi akadálya a cserének, ha valóban az alábbi felnikről van szó. De egy próbát azért tennék.
Az ET szám ugyanaz, de a 15" felni fél collal szélesebb, nem ér-e bele valahol a kasztniba, futóműbe.
Ha minden rendben, akkor a 175/65 R14 helyett a 185/55 R15 a megfelelő váltóméret (esetleg a 195/50 R15).

Üdv,
Gumidoki

Szilikont futófelületre?

Ronggyal végig kell dörgölni...
Kedves Gumidoktor!

A kérdésem az lenne, hogy a szezonálisan használt gumik esetében (téli/nyári) amikor elrakom (persze hűvös, száraz helyre), akkor a sziliokonos kezelést, amit az oldalfalán alkalmazunk általában, azt a futófelületen is szabad alkalmazni vagy sem?

Üdvözlettel:
Jani

Kedves Jani,

Nyugodtan be lehet kenni a futófelületet is szilikonnal a tárolás előtt, bár annyi jelentősége nincs ennek, mint az oldalfal esetében. Használatbavétel előtt azért - biztos, ami biztos - egy száraz ronggyal végig kell dörgölni azt.

Üdv,
Gumidoki

Szökik a lég!

Bár bicajos problémám van, de úgynevezett motorszelepes gumit használok...
Tisztelt Gumidoktor!

Bár bicajos problémám van, de úgynevezett motorszelepes gumit használok, amilyen az autógumikon is van, ezért bátorkodom a tanácsát kérni.
Nos, az a helyzet, hogy hallhatóan ereszt a szelep. Próbáltam finoman mozdítani rajta, ilyenkor hol kevésbé, hol jobban szelel. Valamennyire mindig, mert egy nap alatt teljesen leereszt a gumi.
Mi a teendő? Esetleg le kell cserélnem az egész gumibelsőt?
Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel:
Szalai Róbert

Kedves Róbert,

A jól bevált klasszikus módszert ajánlanám, miszerint a belsőt felfújva belemeríteni egy lavór vízbe.
Ekkor egyértelműen kiderül, hogy valóban csak a szelepnél ereszt-e a belső, illetve annak melyik részénél. Ha pl. öregedés miatt a szelep körül kirepedt a gumi, akkor cserélni kell, ha a szelepből jön a levegő, akkor lehet, hogy csak nincs megfelelően összerakva, és ennyi a baj.

Üdv,
Gumidoki

Honda Civic - Általános kérdések, konkrét válaszok

Télen ajánlott gyári méretű, illetve annál eggyel keskenyebb és eggyel nagyobb abroncsot felszerelni.
Tisztelt Gumidoktor,

Nekem egy Honda Civic Coupem van '94-es, ha jól tudom, gyárilag 175/60 R14 gumikkal szerelik az autót.
Ha én ezen változtatni szeretnék mik az általános feltételek, amiket figyelembe kell vegyek, ill. milyen gondokkal járhat?
Konkrétan ha pl. egy 15" vagy 16" felnit rakok fel, akkor milyen gumit kéne vásároljak hozzá? Mennyire viseli meg a futóművet, ha vékonyabbak a gumik a gyárinál? Elvben csak annyival lesz nagyobb a terhelés, ahány %-kal vékonyabb a gumi vastagsága, nem?
Az eddigi válaszaiból arra következtetek, hogy egy ilyen váltásnál a legfontosabb, hogy a kerék átmérője megmaradjon. Jól gondolom? Van-e egyéb tényező, amit figyelembe érdemes venni, függetlenül az autó márkájától?
Az érdekelne még, hogy a téli gumikból érdemes-e vastagabbat vásárolni, tehát /60 helyett pl. /65 vagy /70 et, gondolván a télen igencsak romló útviszonyokra?

Köszönöm,
Árpád

Tisztelt Árpád,

Az én információim szerint a '94-es Civic Coupet 175/65 R14-es gyári mérettel szerelik.
A méretváltásoknál valóban az a legfontosabb, hogy a kerékátmérő változatlan maradjon. Ennek oka, hogy a gyárilag belőtt futóműgeometriát ne változtassuk meg, mellesleg így a km-óra sem fog csalni.
Ahogy már nagyon sokszor leírtam, a gumi méretében a felváltások bizonyos kompromisszumokkal járnak. E kompromisszumok mértéke a minél nagyobb méretre való váltásokkal egyenes arányban növekszik. Konkrétan, számolhatunk komfortvesztéssel, nehezebb kormányzással, a futó- és kormánymű fokozott igénybevételével, nagyobb sérülésveszéllyel stb.
Amit a másik oldalon nyerünk, az a nagyobb stabilitás, pontosabb kormányozhatóság, jobb tapadás és nem utolsósorban a jobb optika.
Az Ön autójára konkrétan ajánlható váltóméretek: 185/55 R15 (195/50 R15), 195/45 R16.

A második válaszom előtt tisztáznék valamit: Az abroncs szélességét pl. egy 185/55 R15-ös guminál a 185 jelenti mm-ben kifejezve. A széria, azaz a /55 jelenti az oldalfal abroncsszélességhez mért százalékos arányát, tehát esetünkben az oldalfal 185x0,55=101,75 mm magas.
Télen tehát ajánlott gyári méretű, illetve annál eggyel keskenyebb és egy szériával nagyobb abroncsot felszerelni, amennyiben ez lehetséges. Az Ön Civicje esetében tehát a 175/65 R14, vagy a 165/70 R14 az ajánlott téli méret.

Üdvözlettel,
Gumidoki

Golf IV-méretek

Esőben csak lépésben???
Tisztelt Gumidoki!

A bizonytalanság késztet levélírásra, mely több szempontból is nyomaszt.

Egy VW GOLF IV. 1.6 16V autót vettem májusban. Kaptam hozzá egy garnitúra téli gumit. Fulda Kristall Montero 205/55 16-os. Szerintem nem rossz, bár már többen mondták /volt aki tapasztalatból/, hogy nem valami nagy szám, mert ez a gumi mindent szeret csak a téli időjárást nem.
Olvastam téligumi teszteket ahol nem tűnt annyira vészesnek a helyzet, bár tény, hogy nem volt az első háromban. Ráadásul a mérete sem az a tipikus téli gumi méret! Mi a véleménye a gumiről ill. mennyire kell óvatosan, esetleg túl óvatosan vezetnem?

A másik problémám a nyári gumikhoz kapcsolódik. Bridgestone Turanza 205/55 16-os ez is, amely az eredeti gyári méret. Száraz időben nagyon jó gumiabroncsnak tartják, de - állítólag a mérete miatt - esőben könnyebben megcsúszik, főleg nagy sebességnél. Ez elvileg érthető is. Én szakadó esőben 180 km/h tempóban 500 km-t tettem meg egyhuzamban és semmi problémát nem tapasztaltam. Igaz, akkor még ezt az infót nem tudtam, azóta jobban vigyázok. (Azt hiszem, ha bármi gond lett volna akkor most nem írnám ezt a levelet.)
Szóval mit gondol erről, és ha tényleg könnyebben megcsúszik, akkor mi van az ennél még nagyobb, pl. 275-ös, 285-ös gumikkal. Esőben csak lépésben???

Válaszát előre is köszönöm.
VW Jimmy

Tisztelt VW Jimmy,

1.) A 205/55 R16 a IV-es Golf gyári mérete. Tehát ebből a szempontból rendben vagyunk. (Bár télen én vasfelnin 195/65 R15-öt használnék ehhez a típushoz.) A Fulda a GoodYear-csoport tagja, másodmárkának tekinthető. Ez jó minőséget, ugyanakkor mérsékelt árat jelent. Természetesen minden gyártó, így a GoodYear is elsősorban a főtermékre koncentrál, tehát a legújabb fejlesztések mindig ott jelennek meg először.
Én az Ön által említett mintázatot, a Fulda Kristall Montero-t közvetlenül nem ismerem. A mintázatot nézve egy forgásirányos, széles és mély vízelvezető csatornákkal rendelkező profilról van szó. Ez persze önmagában kevés, az összetétel tovább javíthat, de sokat is ronthat a helyzeten. Nagyon fontos tényező még, hogy milyen állapotúak az abroncsok. A profilmélységnek legalább 4 mm-nek kell lennie ahhoz, hogy a gumi hozza a formáját. Az biztos, hogy nem egy tesztgyőztes abroncsról van szó, de ha a profilmélység megfelelő, nincs oka aggodalomra. A téli közlekedés amúgy is megkívánja a fokozott óvatosságot, nem kell abroncsai miatt ezt túlzásba vinnie.

2.) A méret itt is tökéletes. A Bridgestone Turanza ER30 a mintázat kialakítása miatt nem egy vizes bajnok, szárazon viszont annál jobb a széles, folytonos mintablokkjaival. A vizes úton való viselkedés megint csak nagyban függ a profilmélységtől, azzal egyenesen arányos. De az Ön személyes tapasztalata szerint nem kell jelentősen visszafognia a tempót ezzel a gumival esőben sem.
Egyébként az Ön által említett 285 vagy afölötti méretek általában hátsó kerekeken jellemzőek (természetesen vannak kivételek), és ezek kialakítása gyakran aszimmetrikus, amelyben külön mintablokkok és szélesebb vízelvezető csatornák felelősek az aquaplaning-határ minél följebb tolásáért.
Az autó alóli vízkiszorításban nagyobb szerepe van az első gumiknak. Ez egyértelműen így van egyenesben, kanyarban viszont, amikor nem egy nyomon futnak az első és hátsó kerekek, kitörhet az autó fara a hátsó, széles kerekek felúszása miatt ( pláne, ha az autó hátsókerék meghajtású!). Ilyenkor fokozott óvatosság szükséges.

Üdvözlettel,
Gumidoki

Guminyomás

A megfelelő légnyomás a biztonságot és az abroncsok élettartamát is növeli.
Kedves Doki!

Tulajdonképpen két összefüggő kérdésem van. Hallottam ezzel kapcsolatban mendemondákat, amiknek lehet is alapjuk, de jó lenne tudni, hogy mi a szakmailag is elfogadott, illetve javasolt álláspont.

1. A gyárilag előírt guminyomást mikor kell mérni / beállítani? Ugyanis elvileg menet közben melegszik a gumi és a levegő, ami a tágulás miatt már nem biztos, hogy ugyanaz az érték, mint egy hosszú állás (teljes lehűlés) után. Természetesen a kérdésnek csak akkor van értelme, ha az így keletkezett differencia számottevő.
2. Mi a helyzet télen? Ilyenkor ez talán még hangsúlyosabban jelentkezik, hiszen itt egy éjszakai nagy mínusz és egy hosszú út utáni állapot között igen nagy lehet a differencia.

Természetesen télen téli, nyáron nyári gumit feltételezek, bár ez nem hiszem, hogy lényeges.
Jelenleg egy Xsara 2 1.6-ot hajtok, aminél az előírás téli/nyári guminál is 2.2 mind a négy keréken.

Üdv és köszönöm!
Rádai Róbert

Kedves Róbert,

Az ezzel kapcsolatos álláspont egyértelműen az, hogy minden esetben az elindulás - és így az abroncs felmelegedése - előtt kell mérni/beállítani a gumikban az előírt nyomást.
Az autógyártó által megadott értékek, így az Ön esetében a 2,2 bar mindig az abroncs elindulás előtti hideg, azaz nem üzemmeleg állapotára vonatkoznak. Ugyanez vonatkozik a téli időszakra is, természetesen nem kell az éjszaka közepén a legnagyobb mínuszban abroncsnyomást mérni, elég nappali hőmérsékleti viszonyok között. A menet közbeni felmelegedéssel járó nyomásnövekedés így előre programozott, és nem ér el veszélyesen magas értékeket.
A megfelelő légnyomás a biztonságot és az abroncsok élettartamát is növeli.

Üdvözlettel,
Gumidoki

Ceat Artic3

Szeretnék többet megtudni az adott típusról.
Tisztelt Gumidoktor!

A kocsimra most vásároltam Ceat Artic3 téli gumit, és szeretnék többet megtudni az adott típusról.

Üdvözlettel:
Heringh Gyula Sándor

Tisztelt Heringh Úr,

A Ceat márka a Pirelli-cég másodvonalbeli terméke. Ez azt jelenti, hogy a Ceat-mintázatok általában régebbi Pirelli-fejlesztések. A minőség garantált, hiszen ezek az abroncsok egy gyárban, ugyanazon a gyártósoron készülnek a Pirellivel.
A Ceat Artic-3 mintázat a tavaly előtti téli szezon újdonsága volt, a Ceat Artic-2 helyét vette át - sikerrel. Egy kifejezetten téli (M+S) használatra kifejlesztett, forgásirányos mintázatról van szó, amely több teszten is bizonyította már kiváló tulajdonságait és minőségét.
Sok kellemes és biztonságos km-t kívánok Önnek velük!

Üdvözlettel,
Gumidoktor

Jó nyári vagy rossz téli a jobb télen?

A kettő közel sem hasonló körülmények közötti felhasználásra készült...
Kedves Gumidoktor!
Sokat olvasom az általad megválaszolt kérdéseket, de nem találtam az enyémre igazából választ vagy elkerülte a figyelmemet!
A kérdésem a következő:
Egy jó minőségű, szinte új nyári gumi a jobb télen, vagy egy szinte nevesincs, esetleg régebbi kissé kopottabb, de téli? (A gumi öregszik, ha jól gondolom hiába sértetlen, ha pl. bekeményedik)
Mert ugye lehet manapság venni újban is szinte "noname" távolkeleti illetve orosz téli gumikat, de nekem nem igazán áll össze a kép, hogy melyik a relatíve jobb, az olcsóbb téli vagy a drága jó minőségű nyári...

Üdv.
Jani

Kedves Jani,

Kérdésedre a válaszom a következő:
Egy nyári mintázat fejlesztési iránya mindig a nyári hőmérsékleti- és útviszonyokra koncentrálódik. A télieké értelemszerűen a télen jellemző hőmérsékleti- és útviszonyokra. Minél nevesebb és jobb minőségűek ezek a termékek, annál jobban megfelelnek az adott körülmények közötti elvárásoknak. De ez nem jelenti azt, hogy egy "márkás" nyári abroncs jobb lenne télen, hóban mint egy jóval olcsóbb másod-, vagy harmadmárka. A téli abroncsok alapvetően két ok miatt jobbak a nyáriaknál - télen. Nevezetesen az összetétel és a mintázat kialakítása miatt.
Válaszom lényege tehát, hogy kifejezetten téli körülmények között jobb egy "noname" orosz téli gumi, mint egy hightech márkás vadiúj nyári mintázat. Ugyanis a kettő közel sem hasonló körülmények közötti felhasználásra készült...

Üdv,
Gumidoki

Furcsa javítás II.

Valami fekete, ragacsos anyaggal tömték be a lukat, a fölösleget meg levágták.
Hello Doki,

Nekem is csináltak így meg egy gumit. Én is furcsálltam, bár így megspóroltam egy kis időt, és nem kellett újra kiegyensúlyozni a kereket (ami amúgy alu).
Valami fekete, ragacsos anyaggal tömték be a lukat, a fölösleget meg levágták. Az én esetemben egy facsavar okozta a defektet, ami szépen kiállt a futófelületből, a gumis szedte ki (csavarhúzóval).
A gumi azóta sem ereszt.

üdv,
Tibor

Tisztelt Tibor,

Ez egy lehetséges módja a gumijavításnak, igazából a legegyszerűbb.
Nagyobb eséllyel újulhat ki ilyen módszer esetén a defekt, mint a valamivel bonyolultabb - gumileszereléssel járó - belső felületen való javításnál.

Üdv,
Gumidoki

Széles gumi Ladára, sebességindex

A futómű bírja, pedig ültetve is volt.
Kedves Gumidoktor!

A régebbi cikkeid között böngészve akadtam rá egy válaszodra, amelyben 185/60 R14 gumikat javasoltál a Ladára. Jó pár éve nekem is volt Ladám, ilyen méretű felnikkel és gumikkal jártam. A futómű bírja, pedig ültetve is volt.
Nos az észrevétel:
Az első sárvédőíven vissza kell hajtogatni a peremet, különben előfordulhat, hogy belevág a gumi egy alászedett kormányos felütközésnél. (A gumicsere még ültetés előtt volt, bár ez a kerék berugózott helyzetét nem befolyásolja)
Van egy kérdésem is.
A mostani autómat Continental Premiumcontact gumikkal vettem, amelyek V-s sebességindexűek voltak.(Ez nem volt indokolt 1.6, 101LE 188km/h végsebbesség, de attól még ez volt rajta)
Nos ezek a gumik már ki lettek cserélve P6000 Pirellikre, ezek még nem Powergy sorozatból valóak voltak, de egy baleset után Powergy széria lett belőlük. (Sebességindex H, méret ugyanaz) Észrevételeim szerint száraz úton sokkal jobban tapadt a Conti. (Vizes úton nem) A kérdésem:
Ez a gumik közti különbeség csak, vagy két ugyanolyan V-s és egy H-s közötti guminál is fennáll ez a különbség.
Egyébként a Pirellivel is elégedett vagyok, szerintem nedves úton jobb.

Üdvözletem:
Attila

Kedves Attila,

Köszönöm a Ladára vonatkozó kiegészítésedet!
A kérdésedre válaszolva: Nyilvánvalóan van tapadásbeli különbség egy V-s és egy H-s abroncs tekintetében. Nevezetesen a V-s tapadása jobb. Ennek azonban a várhatóan kisebb futásteljesítmény az ára.
A tapadás azonban több dologtól függ (pl. abroncsszerkezet, futófelület összetétele, mintázat kialakítása stb.), így két különböző gyártó ugyanolyan sebességindexű abroncsa is mutathat eltérő tulajdonságokat.

Üdv: Gumidoki

Skoda Forman-gumicsere

Lehet-e 175/70-es méretet használni ugyanezeken a felniken?
Kedves Gumidoki!

Vettem egy 1994-es Skoda Formant. 165/70-es gumik vannak rajta 13-as felnin, de rövidesen cserére szorulnak.
Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e ehelyett 175/70-es méretet használni ugyanezeken a felniken? Ha igen, mennyiben változik meg ettől az autó viselkedése, árt-e a futóműnek, javasolja-e a méretváltást egyáltalán?
Előre is köszönöm.

Üdv:
Laci

Tisztelt Laci,

Nem javaslom az Ön által felvetett méretcserét!
Tudom, hogy 175/70 R13-as méretben nagyobb a választék, s tán az árak is jobbak, de nem véletlenül találta ki a Skoda ezt a méretet a Formanhoz (is).

Üdv: Gumidoki

Négyévszakos abroncs Unóra

Érdemes egy ilyen autóra téli/nyári garnitúrát venni?
Helló!

Egy kis szakmai tanácsot szeretnék kérni, mert a kereskedőnek nyilván semmi se drága.
Szóval van egy kis Fiat Uno 1.4-es, asszonykám viszi vele gyerekeket iskolába/bevásárolni. Olyan évi 4-5 e kilométert fut az autó. Mi a véleményed a négyévszakos abroncsokról? Érdemes egy ilyen autóra téli/nyári garnitúrát venni?
Ha a mostani 135-ös gumik helyett szélesebbet kapna a kocsi, az min változtatna? Hagyjam magam rábeszélni?
(a rugózás már így is elég kemény, ezen már nagyon nem kéne rontani, de a néha induláskor elpörgő első kereket talán orvosolná. Meg fékút, ilyenek, de igazából nagyon nem értek hozzá)

Üdv,
vanchu

Kedves Vanchu,

Nem javaslom erre az autóra a szélesebb papucsokat, maradjon a 135-ös!
A négyévszakos megoldás azonban ilyen futásteljesítmény esetén ideális választás lehet. Sőt, azt is megkockáztatnám, hogy érdemes lenne téli gumival járni egész évben ilyen paraméterek mellett...
A külön téli és nyári garnitúra nem indokolt, főleg ha alapvetően (elő)városi használatról van szó.

Üdv: Gumidoki

Kedves Péter!

Ha már Pirelli... Szóval a remek gumisom ezt akarja feltenni az Unóra:
155/70 R13 75T M+S P2500 Euro
De mivel árulnak Pirellit, nyilván van nekik másfle is, szóval lenne valami konkrét négyévszakos ajánlatod az Unóra?

vanchu

Kedves Vanchu,

A kereskedő méretben megfelelő abroncsot ajánlott az Unódra, valószínűleg ebben a méretben van csak P2500E, azaz négyévszakos abroncsa.
Létezik azonban a Pirellinek P2500E 135/80 R13 méretben is. Ha ehhez ragaszkodsz, biztosan meg tudja rendelni a gumis ezt a méretet is.

Üdv: Gumidoki