Gumidoktor Gumidoktor

Ráz...

A pontos diagnózis felállítása szisztematikus és sokrétű vizsgálatot igényel.
Tisztelt Gumidoki!

Közeleg a nyár, ismét előkerültek az alufelnik és a szélesebb gumik, és felszínre kerültek a problémák is.
A tavalyi szezonban 15" 7J-s alufelnikkel közlekedtem, rajtuk erősen lefutott 195/65-ös gumikkal. A problémám az volt, hogy akármennyire ki voltak centrírozva a kerekek (egyenként), a kormány olyan 90 km/h sebességtől, 120 km/h sebességig erősen rázott, így az egész autóra kiterjedt a remegés. Gyanakodtam a lefutott gumikra, esetlen szálszakadásra...
A téli időszakban vasfelniken szintén 195/65R15-ös kerekekkel (kifogástalan téli gumik) közlekedtem, de a remegés+rázás olyan 100 km/h-ás sebességnél változatlanul megmaradt.
A mai napon új gumikat vásároltam (205/60R15) és felrakattam a tavalyi alufelnikre, természetesen szépen kicentrírozva, azonban a tavalyi rázás+remegés így is visszajött. (80km/h-tól kb. 110 km/h-ig erősen)
Az alufelnik kifogástalanok, tökéletesen egyenletesen futnak, tehát nem ott kezdődnek a problémák...
Kérdésem az lenne, hogy mivel lenne orvosolható a probléma, illetve, hogy elképzelhető, hogy egy futóműbeállítás lenne orvosság a problémámra?
Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel,
Kürtfalvi Ákos

Kedves Ákos,

A rázásnak több oka is lehet. Ha biztosan jól van centrírozva a kerék, akkor is üthet az abroncs, vagy a felni, vagy akár mindkettő. Ez centrírozó gépre egyenként felszerelve a kerekeket megállapítható. Az is előfordulhat, hogy a felniből hiányzik a tehermentesítő...
Lehet még oka a rázásnak a féktárcsa kiegyensúlyozatlansága, egyenetlensége is. Bár ez a fajta probléma elsősorban fékezéskor okoz rázkódást.
Szóba jöhet még a futómű, illetve a szilentek is, mint a jelenség okozója. A pontos diagnózis felállítása szisztematikus és sokrétű vizsgálatot igényel.

Üdv,
Gumidoki

Nissan Primera V40-es felnivel?

A szélesebb és peresebb gumi miatt egyértelműen nagyobb terhelés esik a futóműre.
Kedves Gumidoki,

91-es Primerára keresek (és találtam) alufelnit. A gyári méret 5,5x14", 4x114,3, ET 45, furat 66, gumi:185/65 R14.
A kiszemelt darab V40-ről származik, 7x15", 4x114,3, ET 42, furat 67, gumi 205/55 R15.
Kérdésem az lenne, hogy az alacsonyabb ET szám miatt szélesebb lesz a nyomtáv? Ha a nagyobb középfurat miatt nem fekszik fel a felni, és csak a csavarok tartják, az mennyire káros?
Nem árt-e a futóműnek a 2 mérettel szélesebb és peresebb gumi? (Merthogy a felső lengőkarok elég érzékenyek és drágák)

Köszönettel,
Levente

Kedves Levente,

Elméletileg mehet a csere, de valószínűleg valamilyen tehermentesítő karikát kell alkalmazni. Az ET-számokat nehéz így összehasonlítani, mivel a felni is szélesebb, 5,5" helyett 7". Legjobb az lenne, ha megoldható, hogy rápróbálja az autóra a felniket.
A gyári 185/65 R14 gumiméret helyett a 205/55 R15 tökéletesen megfelelő.
A szélesebb és peresebb gumi miatt egyértelműen nagyobb terhelés esik a futóműre, az itt található alkatrészek fokozott kopásával, elhasználódásával számolni kell. Hogy ez milyen mértékű, az nagyban függ a vezetési stílustól is.

Üdv,
Gumidoki

Téli gumi sérülés

Elméletileg nyugodtan használható az abroncs.
Kedves Gumidoktor!

A téli gumi leszerelése után vettem észre, hogy az egyik gumi futófelületén középen az egyik fog felületéről kb. 1,5 x 2 cm felületről 0,5 - 1 mm vastagságban leszakadt egy gumidarab. Valószínűleg egy éles kátyú okozhatta. A közelében, szintén a középső soron még van egy-két helyen 1 - 2 négyzetmilliméternyi hasonló roncsolódás.
A kérdésem az lenne, hogy így használható-e tovább a gumi, nem okoz-e valami problémát? Esetleg javítható-e a hiba? Ha cserélni kell, akkor elegendő ezt az egyet, vagy párban kell? Ezek a gumik kb. 13 ezer km-t futottak, és olyan 1,5 mm-t koptak eddig (egyébként 155/70R13 -as).

Köszönettel,
S Péter

Kedves Péter,

Így látatlanban nehéz véleményt mondani, legjobb lenne egy gumisnak megmutatni a sérülést. Elméletileg nyugodtan használható az abroncs.

Üdv,
Gumidoki

Opel Astra F: alufelni+gumi

A futóművet nem szeretném nagyon megterhelni...
Tisztelt Doktor Úr!

F Astrámra szeretnék alufelnit, és arra nyári gumit. Kinéztem egy akciósat: GT 2 Tunning 7,5x16" 5X110 ET 35 Opel, Saab 25 990 Ft.
Ön szerint ez megfelelő? Ha igen, milyen méretű abroncs kell rá? Ha nem? Milyen méretű, típusú felnit ajánl, milyen gumival?
A futóművet nem szeretném nagyon megterhelni, de szeretném feldobni az autót az alufelnivel (lehetőség szerint nem túl drágán).

Üdvözlettel:
dr. Pozderka Gábor

Tisztelt Pozderka dr. Úr,

Az 5x110 es felni az F Astrára nem, csak a G Astrára jó. Így Önnek sajnos tovább kell keresnie a felnipiacon. Az Ön autójának az osztóköre 4x100x56,5.
Amúgy az F Astrára a gyári 175/65 R14 méret helyett feltehető 15"-ban a 185/55 R15, esetleg 205/50 R15, illetve 16"-ban a 205/45 R16.

Üdv,
Gumidoki

Seat Toledo ajándék felnivel

A gumiméret önmagában nem határozza meg a felnit.
Kedves Gumidoki!

Rendelkezem egy 1998-as Seat Toledo Magnus típusú autóval (még a régi típus), melyre a gyári kerékméret 185/60 R14.
Egyik barátomtól kaptam egy garnitúra alufelnit, amelyen eddig 195/65 R15-ös kerekek voltak. Felszerelhető-e ez a felni az autóra, és ha igen, milyen méretű gumiabroncsot rakhatok rá?

Köszönettel:
Tamás

Kedves Tamás,

Ahhoz, hogy válaszolni tudjak, a felni paramétereire lenne szükségem, vagy arra, hogy milyen autóról való. A gumiméret önmagában nem határozza meg a felnit.
A 185/60 R14-nek egyébként a 195/50 R15 a váltómérete.

Üdv,
Gumidoki

Kedves Gumidoki,

Köszönöm válaszát! A felni eddig egy 2002-es 3-as BMW-n volt, az autó pedig, amire fel szeretném rakni egy 1998-as régi Seat Toledo Magnus.

Tisztelettel,
Tamás

Kedves Tamás,

Ez semmiképpen sem jön össze, hiszen a BMW ötcsavaros, a régi Toledo pedig négycsavaros felfogatású kerékkel van szerelve...

Üdv,
Gumidoki

SUV-abroncs

Az autó főleg aszfalton menne.
Tisztelt Gumidoktor!

Azt szeretném kérdezni, hogy Ford Explorer terepjáróhoz milyen nyári abroncsot ajánlana? A méret: 255/70 R16. Én a Pirelli Scorpion STR mintázatú gumit néztem. Az autó főleg aszfalton menne. Van-e esetleg más abroncs, ami jó lehet? Interneten böngészve ebben a méretben kis választékot találtam csak (BF Goodrich, General Tyre, Pirelli).
Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:
József

Kedves József,

Én a Pirelli Scorpion STR (Stradale) mintázatot egyértelműen jó választásnak tartom, hiszen ez egy vadonatúj fejlesztés, és kifejezetten a kiépített utakra van kitalálva. Emellett - lamellái miatt - kis sárban, hóban is megállja a helyét.
Egyébként a BFGoodrich és a General másodvonalbeli, de a 4x4 szegmensben nagy tapasztalatokkal bíró márka.

Üdv,
Gumidoki

Nyári gumi Mazda6-osra

Szeretnék olyat választani, amely sportos vezetésem ellenére se fog idő előtt elkopni...
Kedves Gumidoktor!

Sajnos nyári gumi vásárlásra kell költenem, de szeretnék olyat választani, amely sportos vezetésem ellenére se fog idő előtt elkopni, és nedves vagy száraz úton is megbízhatóan viselkedik. Kérlek adj nekem tanácsot vagy olyan nyári gumi tesztet, ahol az alábbi méretű gumikat tesztelték: 215/45ZR17
+1 kérdés:
Nem tudod véletlenül, hogy a Mazda 6 alufelnijeit melyik felni gyártó készíti?

Kösz:
Norbert

Kedves Norbert,

Ebben a - 215/45 R17-es - méretben egyértelmű ajánlatom a Pirelli PZero Nero, amely, igaz a 225/45 R17-es méretben, de megnyerte a legutóbbi ADAC-tesztet, ami egyébként az Autó Magazin legújabb számában olvasható.
A Mazda-felni kérdésében egy Mazda-szerviz segíthet.

Üdv,
Gumidoki

Opel Kadett-gumi

Örüljön az ajándéknak!
Szia,

Kapnék 4 db új gumit ajándékba. Mérete: 155/80 R13 Tubeless. A kocsim 1986-os Opel Kadett.
Feltehetem-e rá?? Rá való-e?
Várom mihamarabbi válaszod...

Köszi
Szabadka Gergely

Kedves Gergely,

A '86-os Kadettnek ez volt az egyik gyári mérete, amit így is jelölnek: 155 R13. Tehát örüljön az ajándéknak!

Üdv,
Gumidoki

Menetstabilizáló

A kerék kerületének hány százalékos növekedése nem befolyásolja még a működését?
Tisztelt GumiDoki!

Véleményed szerint a kerék kerületének hány százalékos növekedése nem befolyásolja még a gépkocsi menetstabilizálójának működését?

Sz.M.

Kedves Miklós,

Az általánosan elfogadott gyakorlat szerint a kerékátmérő +/- 1 %-os eltérése megengedett.

Üdv,
Gumidoki

Cinquecento Punto-felnivel?

Lehetne-e feltenni gyári Punto-felnit?

Szia GumiDoktor!

Nemrégiben történt az autómmal (Fiat Cinquecento) egy kis baleset, aminek következtében a jobb első felni pereme eldeformálódott.
Az autót futómű ügyileg rendbehozattam, már csak egy új felni kellene, csak épp sehol nem találok a környező bontókban Cinquecento-felnit. (Újra meg nincs most 10 000 Ft-om.)
A szerelő azt mondta, hogy a Fiatnak pont ez a modellje olyan, hogy nem lehet feltenni rá mást.
Kicsit utánanéztem a dolgoknak, és a Cinquecento gyári felni 4 x 13 ET 36,5 méretű.
Két kérdésem lenne:
- lehetne-e feltenni gyári Punto-felnit 4.5 x 13 ET 35 méretben?
- ha ilyet tennék rá, akkor ez milyen mértékben venné igénybe a futóművet?
Válaszodat előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Simkó Béla

Tisztelt Simkó Úr,

Elméletileg felmegy a Cinquecentóra a Punto-felni, de ezügyben kérdezzen meg egy Fiat-szervizt is, van-e ennek valamilyen akadálya?
Egyébként tudtommal a Cinquecento-felni is 4,5x13-as...

Üdv,
Gumidoki

S40: gyári és váltóméretek

1996-os évjáratú Volvo S40-es...
Tisztelt Doktor!

1996-os évjáratú Volvo S40-esemet 205/55 R15-ös gumikkal vettem, érdekelne, hogy mi az autóm gyári gumimérete, és ennek mik a váltóméretei?

Előre is köszönöm válaszát.
Ákos

Kedves Ákos,

A Volvo S40 ('96-'99) gyári gumiméretei felszereltségtől és motorváltozattól függően a következők:
185/65 R14
195/55 R15
(205/50 R15)
Váltóméret lehet:
205/45 R16
205/40 R17

Üdv,
Gumidoki

Susogó Michelin Energy

Ha csak az egyik viselkedik furcsán, az nem természetes.
T. Gumidoktor!

Michelin Energy XV1-es 195/60 R15 gumi van az autómon, és igen furcsa susogó hangok jönnek a bal hátsó kerék felöl. Az autó vadiúj, 2 hetes.
Először nem tudtam, mi lehet az (olyasmi mint amikor egy üres üvegbe belefújunk), de aztán kopogtatós módszerrel kezdtem vizsgálni a zaj forrását. Amikor a gumikat ütögettem meg, akkor a bal hátsó gumiból egy különösen hangos kongó hang jelentkezett. Bár a többi guminál is megvan a hang, de közel sem olyan hangosan mint a bal hátsónál.
Azt szeretném kérdezni, hogy valóban ezt a zajt hallhatom az utastérben, különösen egyenetlen úton, amikor az úttest odaüt a gumira, vagy ez minden gumira jellemző zaj, és keresgéljek más irányba a zajforrás megtalálásához? Esetleg ha ez a zajforrás a gumi folyamatos kopásával megszűnhet? Esetleg még nagyon nyers lenne a gumi? 1500 km van az autóban.

Üdv
Attila

Kedves Attila,

Elég misztikus, amit leírt. Engem is megnyugtatna, ha egy gumisnál megnézetné azt a kereket, leszerelve gumit a felniről talán látható, mi okozza a tapasztalt jelenséget. Látatlanba jobb ötletem nincs.
Az kétségtelen, hogy kell néhány száz km ahhoz, hogy a gumi csúcsformába lendüljön, de ha csak az egyik viselkedik furcsán, az nem természetes.

Üdv,
Gumidoki

P7 vagy P6000 Powergy

Érdemi felvilágosítást nem kaptam, hogy mi a különbség közöttük.
Tisztelt Gumidoktor!

Az autómra szeretnék venni új abroncsokat 195/60 R15 méretben, egy 2,0 literes Toyota Avensisre.
A Pirelli P7-ről találtam tesztet, ahol nagyon ajánlott minősítésű lett a gumi. A gumikereskedőnél utánaérdeklődve a P6000 Powergy is hasonló árban lenne, de ott érdemi felvilágosítást nem kaptam, hogy mi a különbség közöttük, illetve melyiket vegyem meg!
Segítségét előre is köszönve!

Üdvözlettel
Kertész Ádám

Kedves Ádám,

A két mintázat célcsoportja nagyjából hasonló, csak a fejlesztésük között van kb. 5 év különbség a P7 javára. Még kis különbség a kettő között, hogy míg a P6000P esetében a kiegyensúlyozott menetkomfort, addig a P7-nél az irányíthatóság, kontrollálhatóság volt a fő fejlesztési szempont.
Én a kicsit drágább, de jobb P7-est ajánlom, ha pénzügyileg belefér!

Üdv,
Gumidoki

Tojásdudor

Minél előbb meg kéne nézetni...
Tisztelt Gumidoktor!

Van 1 175/65/14-es gumiabroncsom (Fiat Tipón), téli gumi, Vredestein.
Az oldalán 1 helyen ki van dudorodva, mintha 1 tojás nyomná belülről. Mi lehet az oka? Veszélye? Érdemes minél előbb megnézetni, vagy már nem lehet megjavítani?

Köszönettel,
T.Imre

Kedves Imre,

Ebben az esetben sajnos szinte 100 %, hogy egy sérülésről van szó, amit egy járdaszegély, vagy kátyú okozott. Ez a fajta oldalfalsérülés sajnos nem javítható. Minél előbb meg kéne nézetni, mert fennáll a veszélye, hogy valami felsérti, és defekt lesz a vége a dolognak.

Üdv,
Gumidoki

ZR jelölésű gumi

Mi a különbség a ZR-es és az R-es gumik között?
Hello Gumidoktor!

Használtan vettem 4 felnit, és a jelenlegi gumikat le akarom cserélni. A méretük 205/50 ZR 16.
Mi a különbség a ZR-es és az R-es gumik között? Vehetek rá 205/50 R 16-ost is?Esetleg 205/55 R 16-ost? Válaszodat előre is köszönöm.

Üdvözlettel,
András

Kedves András,

A ZR egy tradicionális jelölés, a nagy teljesítményű, alacsony profilú, sportos abroncsokat jelölik vele, a pontos jelentése ZR=240 km/h felett.
Természetesen vehetsz rá sima R16-os gumit is, de a a sebességindex kiválasztásánál vedd figyelembe az autó teljesítményét, amire a kerék rákerül majd!
A 205/55 R16 természetesen nem jó a 205/50 R16-os helyett, hiszen ebben az esetben már más méretről van szó.

Üdv,
Gumidoki

Kérdések: nyomás és téli gumi

A tapasztalatok szerint a téli gumik szeptember környékén a legolcsóbbak...
Szia Gumidoki!

Nemrég vettem át az új autómat, amivel nagyon meg vagyok elégedve, gumiügyben kérném 1-2 dologban a tanácsodat:
1. Az autó egy Peugeot 307 Break 1.6. A gyári gumik 195/65 R15 méretű Bridgestone Turanza ER30 típusúak. A gyári nyomásérték 2,5 bar, nem sok ez egy kicsit? Igazán kicsit pattogósnak érzem így az autót. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e, és ha igen, mennyit lehet csökkenteni ezen a nyomáson, ami még nem árt a gumiknak?
2. Mikor érdemes téli gumit venni? Nyáron olcsóbban meg lehet-e venni ezeket esetleg, lévén, hogy nincs szezonja. Másik kérdés: milyet érdemes? Téli szezonban kb. 15 ezer kilométert megyek. Az előző autómon (Suzuki Wagon R+)BFGoodrich Winter 2-es télik voltak, amikkel nagyon elégedett voltam, de nem tudom, hogy egy ilyesmi kategóriás autóra érdemes-e ilyen olcsóbb gumit venni, vagy inkább vegyem meg valamelyik nagyobb gyártó termékét.

Előre is köszönöm válaszaidat:
Balázs

Szia Balázs,

1. A guminyomást mindig az autó gyártója adja meg, nem pedig a gumigyártó. Javaslatom tehát az, hogy ne térj el ebben a Peugeot által előírt értéktől!
2. A tapasztalatok szerint a téli gumik szeptember környékén a legolcsóbbak, ekkor ugyanis még nincs szezonja, de a gumisok többségéhez már megérkeznek az előre megrendelt mennyiségek.

Nincs erre előírás, hogy milyen kategóriájú abroncs ajánlott ebben az esetben. A 195/65 R15-ös méretben ráadásul szinte kivétel nélkül minden gumigyártónak van ajánlata. Természetesen erre az autóra, már csak a méretei és tömege miatt is érdemes valamilyen minőségi terméket választani. Itt van pl. a Pirelli Snowcontrol mintázata, amely ebben a méretben (is) kiválóan muzsikál.

Üdv,
Gumidoki

Pirelli P5000

Nyugodtan dönthet mellette!
Kedves Gumidoki!

Ezzel a hirtelen meleggel sürgőssé vált a nyárigumi beszerzés a kocsira.
Kb. 5 gumisnál voltam, természetesen mindegyik más márkát ajánlott. Az egyik nagyon kínálta a Pirelli P5000-es 195/50 R15-ös gumit, mert most akciós, jelentős árkedvezménnyel. Természetesen a másik gumis erre azt mondta, hogy ez kifutó széria, ezért ilyen olcsó, inkább vegyek Klébert, vagy Sava-t ugyananyyiért, mint az akciós Pirelli.
Kérdes az lenne, hogy tényleg kifutó széria-e, vagy csak simán akciós?

Köszönettel,
Zoltán

Kedves Zoltán,

Valóban egy jelentős kedvezményt kínáló akció van most a P5000 Drago-ra ebben a méretben.
A mintázatot a Pirelli-palettán lassan felváltja a PZero Nero, de ebben a méretben egyelőre megmarad a Drago. Nyugodtan dönthet mellette!

Üdv,
Gumidoki

VW Polo Octavia felnikkel?

Csak megerősítést szeretnék kérni, hogy nem hülyeséget csinálok...
VW Polónk van, amin gumicserét és felnicserét is csinalunk most.
Mivel az elérhető közelségben levő kereskedőnél a Polóhoz és a Fabiához is való 6J15 felni (195/50-es gumi a cél) jóval drágább, mint az Octaviához való, ezert ez utóbbi van kitűzve jónak. A mérések szerint ez a felni a nyomtávot oldalanként 4-5 mm-rel növeli. Feltételezem, hogy az ajánlott gumiméreteknél van elegendő ráhagyás - sőt talán van 205-ös gumi is az ajánlott méreteknél, úgy gondolom, hogy így ezzel simán el kell, férjen a kerék, akár alácsapott kormánnyal, berugózva, stb.
Igazából csak megerősítést szeretnék kérni, hogy nem hülyeséget csinálok, illetve van-e valami, amire nem gondoltam. (Azt tudom, hogy a csapágyak nagyobb terhelésnek lesznek kitéve, de talán, ha az Octavia nagyobb súllyal kibírja ezt, akkor a Polo is ki fogja bírni)
Esetleg, van-e valami adat erről a két felniről, hogy ezt a házi mérést is pontosítsuk?
A kinézet is az Octavia felni mellett szól, mert ezüstre lesz lefújva, és dísztárcsa nélkül lesz az autón. (szerintem így elég sportosan is fog kinézni!:))

Előre is köszönöm a választ!
Lucz Péter

Kedves Péter,

Nem érdemes összehasonlítani semmilyen szempontból egy Octaviát egy Polóval, ugyanis nincs értelme. Ami jó egy Octaviához, az egyáltalán nem biztos, hogy jó egy Polóhoz és természetesen ez visszafelé is igaz.
Ha megváltozik a nyomtáv, ezzel a kerék beleérhet a kasztniba, főleg a kormányzott keréknél. Az is előfordulhat, hogy alapterhelésnél nincs gond, de ha mondjuk 3-4 ember ül már az autóba, bukkanóknál beleérhet a hátsó kerék a kerékjáratba. Ezen kívül a megváltozott alátámasztási pontok fölösleges pluszterhelésnek teszik ki az egész futóművet, nemcsak a csapágyakat.
Én mindenképpen azt ajánlom, hogy alaposan járják körül a témát, ha van lehetőség, tegyék fel próbaképpen az autóra a kiválasztott kerekeket. Nehogy a néhány ezer Ft-os spórolás a felni árán jóval nagyobb károkat okozzon a későbbiekben!
A Polóhoz egyébként max. 195-ös szélességű abroncsot ajánlok.

Üdv,
Gumidoki

Kleber Dynax HP2

A Kleber abroncsok a Michelin-családba tartoznak.
Jó napot kívánok doktor úr!

Általánosságban mondana (írna) néhány mondatot a Kleber gumikról?
Egy P6000-t szeretnék felváltani Kleber HP2-vel. A Pirelli gumi nagyon jó, csak annyira zajos volt, hogy hosszabb úton a hátul ülő gyerekek feje megfájdult, és néha már engem is zavart. Az autó amire kerülne, egy S40 1.6, és a vezetési stílusom is hasonló kispolgáros.

Köszönöm, további jó napot!
Szigeti Zsolt

Kedves Zsolt,

A Kleber abroncsok a Michelin-családba tartoznak. Jó ár-érték arányt képviselnek, mint általában minden másodmárka.
Kiegyensúlyozott tulajdonságok jellemzik. Szerintem megelégedéssel fogja használni a Volvóján.
A Pirelli-problémájával kapcsolatban csak annyit jegyeznék meg, hogy valószínűleg szabálytalan, fűrészfogas kopás okozta a kellemetlen zajt, ez viszont nem a gumi hibája.

Üdv,
Gumidoki

Toyota Corolla

A négyévszakossal lehetnek gondjai...
Szia Gumidoki,

A kérdésem egyszerű:
most vettem egy Toyota Corolla 1.6-ot, és azt Bridgestone B390-nel szállították. Az eladó szerint ez egy nagyon jó négyévszakos gumi, de a neten semmit sem találtam róla (lehet, hogy én vagyok béna?).
Kérdésem:
Én éves szinten 25 000 km-t autózom, érdemes lecserélnem a gumiszettet nyári és téli gumira, vagy maradhat ez? Nekem úgy tűnik, hogy most (10-15 fokban) kicsit jobban csúszik, előbb kapcsol be az abs, mint kellene...
Mi a véleményed?

Köszönöm válaszod.
K.

Kedves K.,

Előttem sem ismert ez a mintázat, lehet, hogy a japán piacra szánta a Bridgestone, illetve gyári szereltségnek.Az is lehet, hogy Európában ugyanez a mintázat jelen van, csak más típusnévvel. Én csak B380-as mintát találtam, ez is egy négyévszakos mintázat.
Amúgy a négyévszakos abroncs mindig egy kompromisszumot jelent, sem télen (főleg hóban) nem olyan jó, mint egy téli, nyáron pedig nem olyan jó, mint egy nyári abroncs. Ha Önnek fontos, hogy minden körülmények között eljusson úticéljához, és sokat használja városon kívül az autót, esetleg dimbes-dombos vidéken (pl. Budai hegyekben) lakik, akkor érdemes elgondolkodnia a külön téli, külön nyári szetten, mert a négyévszakossal lehetnek gondjai.

Üdv,
Gumidoki

Felniméret

1999-es évjáratú Ford Escortom van.
T. Gumidoktor!

1999-es évjáratú Ford Escortom van. A mostani gumiméret: 175/65/R14.
Szeretnék rá R15-ös méretű kereket tenni. Lehet-e, ez mivel jár, és ha lehet, milyenek jöhetnek számításba (185/65/R15, 185/70/R15, 195/65/R15? stb...)

Köszönettel:
Csorba József

Kedves József,

A megfelelő váltóméret ehhez az autóhoz a 195/50 R15.
A cserének vannak negatívumai: sérülékenyebb, gyorsabb kopás, drágább a gumicsere, kevésbé komfortos, zajosabb, nagyobb fogyasztás, hosszanti nyomvályúk könnyebben megvezetik, jobban megviseli a futóművet stb. Vannak természetesen jó oldalai is a dolognak: szebb optika, jobb tapadás.
Kinek mi a fontos és mennyit szán rá, aszerint dönt...

Üdv,
Gumidoki

Corsa: nyári gumi

Le szeretném cserélni a gumikat, mert az előző tulaj nem nagyon használta az autót...
Üdvözlöm!

Nemrég vettem egy Opel Corsa B tipusú autót. Le szeretném cserélni a gumikat, mert az előző tulaj nem nagyon használta az autót, és a gumik eléggé el vannak öregedve. Corsára 145-ös az alapméret, nem okoz gondot az, hogy jelenleg 165/70R13-as gumik vannak rajta?
Később szeretnék 14-es felniket venni rá, milyen méretű felnit érdemes ehhez az autóhoz vásárolni?
Az is érdekelne, hogy milyen méretű gumikat ajánl a 14-es felnihez.

Köszönettel,
Csaba

Kedves Csaba,

A B-Corsa jött ki 145 R13 és 165/70 R13-as méretekkel egyaránt. Ezek egyébiránt egymásnak váltóméretei, tehát nyugodtan használhatja a szélesebbet továbbra is.
Ha 14"-es méretben gondolkodik, akkor a 165/65 R14, esetleg a 175/60 R14 az ajánlott váltóméret. Ezekhez 5-6" széles felni a legjobb.

Üdv,
Gumidoki

175-ös gumi alufelnire

Én az első megoldásra voksolok.
Tisztelt Doki!

Van egy 10 hónapos Opel Combo Tourom. 175/65 R14 es gumik vannak rajta.
Az eredeti felniken most a téli gumik vannak, és tavaszra szeretnék alufelnit venni. Egyik variáció az lenne hogy az eredeti 175/65 R14-es gumikat raknám vissza. Ez esetben kérdésem, hogy nem nézne ki bután egy alufelnin egy ilyen vékonykácska kerék? Másik variáció az lenne, hogy 195/50 R15-ös gumit vennék alufelnivel. Sokan mondták hogy a vastagabb kerék a nyomvályúk miatt nem a legjobb.
Második kérdésem az lenne , hogy ez a rossz menettulajdonság már a 195-ös guminál is jelentős? Tehát melyik variációt ajánlja inkább?

Előre is köszönöm
Peter

Kedves Péter,

Sokkal problémamentesebb és olcsóbb megoldás a 175/65 R14-es méret 14"-es alufelnin.
A 195/50 R15 megfelelő váltóméret, de szerintem nem való erre az autóra. Minden igaz, amit Ön is megemlít negatívumként. Én az első megoldásra voksolok.

Üdv,
Gumidoki

Almera, téli gumi

Milyen méretű téligumikat illetve felniket ajánl?
Tisztelt Gumidoktor!

185/60 R15 kerékméretű Nissan Almerához milyen méretű téligumikat illetve felniket ajánl?

Kedves Norbert,

Erre az autóra télire a legoptimálisabb választás a 185/65 R14, de ehhez kisebb, 14"-es felni is kell. 15"-ben az ajánlott téli méret a 175/65 R15.

Üdv,
Gumidoki

Goodyear kérdés

Konkrétan egy csodálatos állapotú Datsun 280 ZX-re kellene.
Tisztelt Gumidoktor!

Arról érdeklődnék, lehet-e Magyarországon kapni olyan Goodyear ( nekik van illetve volt az Eagle GT,de azt hiszem , hogy csak a tengerentúlon ), vagy bármilyen más gumit, amelyen a fekete abroncsra nagy, fehér betűkkel van ráírva a márka és a típusjelzés .
Kicsit hülyének hangzik a kérdés, tudom, de konkrétan egy csodálatos állapotú Datsun 280 ZX-re kellene, és vadítóan nézne ki vele. Szóval az egésznek csak optikai haszna lenne. A méreteket sajnos most nem tudom, de ha szükséges, azt is megnézem!

Köszönöm!

Kedves Dave,

Ezügyben nem én vagyok az illetékes. Forduljon közvetlenül a GoodYear Hungary-hoz, vagy valamelyik nagy viszonteladójukhoz (pl. Good Kft.), akik válaszolni fognak kérdésére!

Üdv,
Gumidoki

KeresésKeresés

IndapassIndapass