Gumidoktor Gumidoktor

Téli gumi Megane II-re

Télire acélfelnin 195/65 R15-ös gumit ajánlok.
Tisztelt doki!

Vettem egy Renault Mégane II Berline 1.6 Authentic+ személygépkocsit, amin ha jól tudom 205/50 R16-os gumik vannak.
Majd ősszel szeretnék vásárolni téli gumi garnitúrát 4 felnivel, és már most nézegetem a lehetőségeket és árakat. Meg szeretném kérdezni, hogy milyet, mekkorát javasolna?
A téli guminak szánt felnik is 16"-osak legyenek, vagy eggyel kisebb. A gumi 195-ös vagy 185-ös legyen, vagy esetleg más.

Köszönettel:
Budai József

Tisztelt Budai Úr,

A Megane II gyári mérete 205/55 R16.
Ehelyett télire acélfelnin 195/65 R15-ös gumit ajánlok, pl. Pirelli Snowcontrolt.

Üdv,
Gumidoki

Dunlop vs. Michelin

Mi a véleménye?
Hello Doki,

Azt szeretném megkérdezni, hogy mi a véleménye a Dunlop és a Michelin gumiról?

Üdvözlettel:
Pintér Ferenc

Hello,

A Michelin prémiumkategóriás termék, míg a Dunlop a GoodYear-csoport másodmárkája.
Így általánosságban nagyon nehéz minősíteni és véleményezni ezeket a márkákat, hiszen ezekkel a márkanevekkel rengeteg féle mintázat és méret érhető el a piacon. A szegmensük által támasztott követelményeknek biztos, hogy minden szempontból megfelelnek.

Üdv,
Gumidoki

Váltóméretek, miegyéb: általános tudnivalók

Kérdéseidre pontokba szedve válaszolok én is.
Tisztelt Gumidoki,

szeretnék a gumi(felni)méretekkel kapcsolatban végre tisztán látni, ehhez szeretném a segítségedet (és biztosan drága idődet) kérni. Reményeim szerint egyszer s mindenkorra sokan mások is képbe kerülnének, es megkímélnének Téged néhány jövőbeni olyan kérdéstől, amire (vagy legalábbis hasonlóra) már ezerszer válaszoltál.
A problémám az, hogy a (M)ilyen autóra (m)ilyen kereket tehetek? típusú kérdésre adott válasz nem elégíti ki a más autó/más kerék iránt érdeklődőket, így aztan soha nincs vége a mindig ugyanolyan kérdéseknek.
Előre bocsátom, hogy nem tartozom a vadtuninger kategóriába, de azért én is szeretem, ha az autóm jobban (szebben, máshogy...) néz ki, és megy, mint a szomszéd széria taligája. És ugye a szebb autót nagyban a szebb és nagyobb felni teszi...
Az áttekinthetőség kedvéért pontokba foglalnám:

1. Tanácsaid szerint tartsuk be a váltóméreteket. Hol található komplett váltóméret-táblázat? Ha ilyen hozzaférhető lenne (mondjuk, akár a totalcar-on... vagy csak én nem tudok róla, akkor bocs'), biztosan mindenki meg tudná nézni a saját feltételei szerint. Amiket eddig láttam, nagyrészt csak arról szóltak, hogy egy adott keréknek mekkora a kerülete. Akkor tulajdonképpen csak az a betartás, hogy ugyanakkora legyen a kerület, mint az eredeti gyári keréknek? Vagy...
2. Mi mindenről szól a váltóméret betartása? Világos, hogy a gyártó tervezett egy összehangolt futómű/karosszéria rendszert, aminek megromolhat az egyensúlya, ha nagyon belenyúlunk. De hiszen a gyártó is megad többféle használható kerékméretet, feltételezem, hogy ezek egymás váltóméretei. De a kerületük nem mindig egyforma, néhány (tized) % eltérés akad köztük. És persze különböző szélességűek. Akkor valamilyen tolerancia belefér?
3. És ha igen, mik azok a határértékek, ameddig el lehet menni, és ami fölött veszélyessé válhat a nem megfelelő méretű kerekek használata? Hogyan változik meg az autó úttartása, vezethetősége, biztonsága és nem utolsósorban élettartama (ha csak bizonyos alkatrészeinek is) e határ fölött? A szélességnek (ha betartjuk a váltóméretet) csak a rendelkezésre álló hely szab határt? Hiszen a gyártók tuningcégei is képesek brutálisan nagy és peres kerekeket tenni a lényegében változatlan méretű karosszéria alá (pl. nincs kiszélesítve a sárhányó), akkor azzal nincs baj? Néhány példa: Astra OPC 215/40 R17 keréken, Civic TypeR 205/45 ZR17 keréken, AMG A-klasse 205/40 R17 kerékeken...

Azért kérdezem ilyen általánosan, hogy másnak is haszna származzon a válaszodból. Egyébként az én kérdésem így hangzott volna:
Honda Accord '89 alá a gyártó a következő kerekeket írja elő:
165SR13, 165R13 82S, 185/70R13 85S, 185/65R14 85H, 195/60R14 85H, 195/60VR14. (Egyébként 4. pontnak: mi az SR13 vs. R13, R14 vs. VR14 ill. mi a 82S/85S/85H?)
Szeretnék rá 16"-os alufelnit tenni. Ha jól gondolom (ha nem, javíts ki...), a 195/60-14 váltóméretei: 195/55-15, 205/50-15, 205/45-16. A szélességet 205-nél nagyobbra nem szeretném, esetleg lehet 195, de az 16-osra sehogy se jön ki.
A 205/45-16 esetében a 45-öt keveslem (pláne a városi utakra; az embernek kitépi a kezéből a kormányt az 50-es is egy-egy kitaposott kereszteződésnél...), ezért gondoltam 205/50-16 vagy 205/55-16 használatára, viszont ott az átmérő már 3,7 ill. 7,2%-kal nagyobb.
Milyen problémáim lehetnek ebből (azon kívül, hogy a sebességmérő kevesebbet mutat a valóságnál)? A kasztni alá beférnek. Válaszod (és türelmed) előre is köszönöm.

Őszinte tisztelettel
Balla Peter

Kedves Péter,

Ilyen terjedelmes levelet valóban ritkán kapok.
Az általad (is) megfogalmazott váltómérettáblázat-igényre megoldás született, jelentem, elkészítettem a táblázatot, amely már hozzáférhető a TotalCar-on!
Kérdéseidre pontokba szedve válaszolok én is:

1. A méretváltás alapvető szabálya a gyári méretű kerék átmérőjének, vagy kerületének megtartása. Ez nemcsak a km-óra csalása, sokkal inkább a futóműgeomatria megtartása miatt fontos.
2. Az autógyártók opciós listáján szereplő nagyobb kerékméretek egymásnak valóban váltóméretei, persze ez alól van néhány kivétel, de ez általánosságban megállapítható. A kerékátmérő maximum +/- 1 %-os eltérése megengedett méretváltáskor.
3. A határokat általánosságban nem lehet meghúzni. Nagyon sok mindentől függ, hogy az adott autótípusnál mi az, ami még belefér, és mi az, ami már nem. A kerékméret-cserével - pláne, ha ez nagyobb mértékű - természetesen minden megváltozik; az autó viselkedése, alkatrészeinek élettartama, fogyasztása, biztonsága egyaránt. A tuningcégek, főleg az extrémebb, az utcaitól jelentősen eltérő méretek alkalmazásánál, ha a karosszériához nem is, a futóműhöz biztosan hozzányúlnak.
4. A 165 SR13 méretben, és ez minden gumiméretre igaz, ahol ez szerepel, az R betű a radiál felépítést jelzi. Az előtte szereplő S a sebességhatárra utal, ameddig a gumi használható, esetünkben S= max. 180 km/h. A VR jelölésnél a sebességindex V, azaz V=max. 240 km/h. Ezek tradicionális jelölések, a modern termékeknél már a méret után szerepel a sebesség (SI)- és a terhelési (LI) index, pl.: 185/65 R15TL 88H .

A konkrét autód esetében pedig 16"-ban a 205/45 R16 az ideális váltóméret. A /45-ös oldalfal valóban nem sok jóval kecsegtet, ismerve az útviszonyokat... Lehet, hogy a 195/55 R15 minden szempontból jobb választás lenne.

Üdv,
Gumidoki

Futófelület/fogyasztás?

A felniátmérő módosításakor változhat-e bármi a menetteljesítményben?
Tisztelt Gumidoktor!

Érdeklődnék, hogy kell-e számítani fogyasztás növekedésre, és ha igen, mekkorára, akkor, amikor egy kocsin a 195-ös gumit 225-ösre cseréljük?
Illetve a felniátmérő módosításakor (15"-ről 16"-ra) változhat-e bármi a menetteljesítményben, fogyasztásban illetve a menetstabilitásban?

Üdvözlettel,
Égi Norbert

Kedves Norbert,

Pontos képletet nem tudok prezentálni a fogyasztásnövekedés kiszámolására, ilyen ugyanis nem létezik. Már csak azért sem, mert a jobb tapadás miatt sokszor vállalósabban, sportosabban vezet a delikvens a szélesebb gumikon...
Nyilvánvaló, hogy az alacsonyabb oldalfal miatt pontosabban irányítható az autó, így stabilabban vezethető. Ennek azonban hátulütői is vannak, hiszen a menetkomfort is csorbul ezáltal.

Üdv,
Gumidoki

Nyári gumi Xsara Picasso 1,6-ra

Az ár is nyilván fontos tényező lehet.
Üdvözlöm!

Xsara Picasso 1,6-ra szeretnék elfogadható árú nyári gumigarnitúrát venni.
A kinézett típusok a következők:

Firestone TZ200
Good Year GT3
Pirelli P6000
Fulda Carat Attiro
Barum Bravuris
Marangoni Vanto
Falken ZE512
Falken ZE326
Dunlop SP Sport 01

A méret 185/65/15 vagy 195/60/15-ös, H-s sebességindex.
Segítséget kérnék, hogy melyik típus lehet a megfelelő választás, esetleg melyik az, amelyiket nem javasolná.

Köszönettel,
Kolba Miklós

Tisztelt Kolba Úr,

Az Ön által készített listán a legkülönbözőbb kategóriájú abroncsok találhatók meg. Ebből prémiummárkák a GoodYear és a Pirelli, a többi másodvonalbeli termék.
Hadd hajoljon egy kicsit magam felé a kezem, amikor a Pirellit ajánlom, de nem az Ön által kinézett P6000-t, hanem a kifejezetten egyterűekre kifejlesztett P6 mintát.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a listán szereplő többi márka rossz választás lenne, ha azok között van szimpatikusabb, mint amit én javasoltam, válassza azt! Az ár is nyilván fontos tényező lehet. A gumiméretnél a gyári 185/65 R15 maradjon meg.

Üdv,
Gumidoki

Ráz...

A pontos diagnózis felállítása szisztematikus és sokrétű vizsgálatot igényel.
Tisztelt Gumidoki!

Közeleg a nyár, ismét előkerültek az alufelnik és a szélesebb gumik, és felszínre kerültek a problémák is.
A tavalyi szezonban 15" 7J-s alufelnikkel közlekedtem, rajtuk erősen lefutott 195/65-ös gumikkal. A problémám az volt, hogy akármennyire ki voltak centrírozva a kerekek (egyenként), a kormány olyan 90 km/h sebességtől, 120 km/h sebességig erősen rázott, így az egész autóra kiterjedt a remegés. Gyanakodtam a lefutott gumikra, esetlen szálszakadásra...
A téli időszakban vasfelniken szintén 195/65R15-ös kerekekkel (kifogástalan téli gumik) közlekedtem, de a remegés+rázás olyan 100 km/h-ás sebességnél változatlanul megmaradt.
A mai napon új gumikat vásároltam (205/60R15) és felrakattam a tavalyi alufelnikre, természetesen szépen kicentrírozva, azonban a tavalyi rázás+remegés így is visszajött. (80km/h-tól kb. 110 km/h-ig erősen)
Az alufelnik kifogástalanok, tökéletesen egyenletesen futnak, tehát nem ott kezdődnek a problémák...
Kérdésem az lenne, hogy mivel lenne orvosolható a probléma, illetve, hogy elképzelhető, hogy egy futóműbeállítás lenne orvosság a problémámra?
Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel,
Kürtfalvi Ákos

Kedves Ákos,

A rázásnak több oka is lehet. Ha biztosan jól van centrírozva a kerék, akkor is üthet az abroncs, vagy a felni, vagy akár mindkettő. Ez centrírozó gépre egyenként felszerelve a kerekeket megállapítható. Az is előfordulhat, hogy a felniből hiányzik a tehermentesítő...
Lehet még oka a rázásnak a féktárcsa kiegyensúlyozatlansága, egyenetlensége is. Bár ez a fajta probléma elsősorban fékezéskor okoz rázkódást.
Szóba jöhet még a futómű, illetve a szilentek is, mint a jelenség okozója. A pontos diagnózis felállítása szisztematikus és sokrétű vizsgálatot igényel.

Üdv,
Gumidoki

Nissan Primera V40-es felnivel?

A szélesebb és peresebb gumi miatt egyértelműen nagyobb terhelés esik a futóműre.
Kedves Gumidoki,

91-es Primerára keresek (és találtam) alufelnit. A gyári méret 5,5x14", 4x114,3, ET 45, furat 66, gumi:185/65 R14.
A kiszemelt darab V40-ről származik, 7x15", 4x114,3, ET 42, furat 67, gumi 205/55 R15.
Kérdésem az lenne, hogy az alacsonyabb ET szám miatt szélesebb lesz a nyomtáv? Ha a nagyobb középfurat miatt nem fekszik fel a felni, és csak a csavarok tartják, az mennyire káros?
Nem árt-e a futóműnek a 2 mérettel szélesebb és peresebb gumi? (Merthogy a felső lengőkarok elég érzékenyek és drágák)

Köszönettel,
Levente

Kedves Levente,

Elméletileg mehet a csere, de valószínűleg valamilyen tehermentesítő karikát kell alkalmazni. Az ET-számokat nehéz így összehasonlítani, mivel a felni is szélesebb, 5,5" helyett 7". Legjobb az lenne, ha megoldható, hogy rápróbálja az autóra a felniket.
A gyári 185/65 R14 gumiméret helyett a 205/55 R15 tökéletesen megfelelő.
A szélesebb és peresebb gumi miatt egyértelműen nagyobb terhelés esik a futóműre, az itt található alkatrészek fokozott kopásával, elhasználódásával számolni kell. Hogy ez milyen mértékű, az nagyban függ a vezetési stílustól is.

Üdv,
Gumidoki

Téli gumi sérülés

Elméletileg nyugodtan használható az abroncs.
Kedves Gumidoktor!

A téli gumi leszerelése után vettem észre, hogy az egyik gumi futófelületén középen az egyik fog felületéről kb. 1,5 x 2 cm felületről 0,5 - 1 mm vastagságban leszakadt egy gumidarab. Valószínűleg egy éles kátyú okozhatta. A közelében, szintén a középső soron még van egy-két helyen 1 - 2 négyzetmilliméternyi hasonló roncsolódás.
A kérdésem az lenne, hogy így használható-e tovább a gumi, nem okoz-e valami problémát? Esetleg javítható-e a hiba? Ha cserélni kell, akkor elegendő ezt az egyet, vagy párban kell? Ezek a gumik kb. 13 ezer km-t futottak, és olyan 1,5 mm-t koptak eddig (egyébként 155/70R13 -as).

Köszönettel,
S Péter

Kedves Péter,

Így látatlanban nehéz véleményt mondani, legjobb lenne egy gumisnak megmutatni a sérülést. Elméletileg nyugodtan használható az abroncs.

Üdv,
Gumidoki

Opel Astra F: alufelni+gumi

A futóművet nem szeretném nagyon megterhelni...
Tisztelt Doktor Úr!

F Astrámra szeretnék alufelnit, és arra nyári gumit. Kinéztem egy akciósat: GT 2 Tunning 7,5x16" 5X110 ET 35 Opel, Saab 25 990 Ft.
Ön szerint ez megfelelő? Ha igen, milyen méretű abroncs kell rá? Ha nem? Milyen méretű, típusú felnit ajánl, milyen gumival?
A futóművet nem szeretném nagyon megterhelni, de szeretném feldobni az autót az alufelnivel (lehetőség szerint nem túl drágán).

Üdvözlettel:
dr. Pozderka Gábor

Tisztelt Pozderka dr. Úr,

Az 5x110 es felni az F Astrára nem, csak a G Astrára jó. Így Önnek sajnos tovább kell keresnie a felnipiacon. Az Ön autójának az osztóköre 4x100x56,5.
Amúgy az F Astrára a gyári 175/65 R14 méret helyett feltehető 15"-ban a 185/55 R15, esetleg 205/50 R15, illetve 16"-ban a 205/45 R16.

Üdv,
Gumidoki

Seat Toledo ajándék felnivel

A gumiméret önmagában nem határozza meg a felnit.
Kedves Gumidoki!

Rendelkezem egy 1998-as Seat Toledo Magnus típusú autóval (még a régi típus), melyre a gyári kerékméret 185/60 R14.
Egyik barátomtól kaptam egy garnitúra alufelnit, amelyen eddig 195/65 R15-ös kerekek voltak. Felszerelhető-e ez a felni az autóra, és ha igen, milyen méretű gumiabroncsot rakhatok rá?

Köszönettel:
Tamás

Kedves Tamás,

Ahhoz, hogy válaszolni tudjak, a felni paramétereire lenne szükségem, vagy arra, hogy milyen autóról való. A gumiméret önmagában nem határozza meg a felnit.
A 185/60 R14-nek egyébként a 195/50 R15 a váltómérete.

Üdv,
Gumidoki

Kedves Gumidoki,

Köszönöm válaszát! A felni eddig egy 2002-es 3-as BMW-n volt, az autó pedig, amire fel szeretném rakni egy 1998-as régi Seat Toledo Magnus.

Tisztelettel,
Tamás

Kedves Tamás,

Ez semmiképpen sem jön össze, hiszen a BMW ötcsavaros, a régi Toledo pedig négycsavaros felfogatású kerékkel van szerelve...

Üdv,
Gumidoki

SUV-abroncs

Az autó főleg aszfalton menne.
Tisztelt Gumidoktor!

Azt szeretném kérdezni, hogy Ford Explorer terepjáróhoz milyen nyári abroncsot ajánlana? A méret: 255/70 R16. Én a Pirelli Scorpion STR mintázatú gumit néztem. Az autó főleg aszfalton menne. Van-e esetleg más abroncs, ami jó lehet? Interneten böngészve ebben a méretben kis választékot találtam csak (BF Goodrich, General Tyre, Pirelli).
Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel:
József

Kedves József,

Én a Pirelli Scorpion STR (Stradale) mintázatot egyértelműen jó választásnak tartom, hiszen ez egy vadonatúj fejlesztés, és kifejezetten a kiépített utakra van kitalálva. Emellett - lamellái miatt - kis sárban, hóban is megállja a helyét.
Egyébként a BFGoodrich és a General másodvonalbeli, de a 4x4 szegmensben nagy tapasztalatokkal bíró márka.

Üdv,
Gumidoki

Nyári gumi Mazda6-osra

Szeretnék olyat választani, amely sportos vezetésem ellenére se fog idő előtt elkopni...
Kedves Gumidoktor!

Sajnos nyári gumi vásárlásra kell költenem, de szeretnék olyat választani, amely sportos vezetésem ellenére se fog idő előtt elkopni, és nedves vagy száraz úton is megbízhatóan viselkedik. Kérlek adj nekem tanácsot vagy olyan nyári gumi tesztet, ahol az alábbi méretű gumikat tesztelték: 215/45ZR17
+1 kérdés:
Nem tudod véletlenül, hogy a Mazda 6 alufelnijeit melyik felni gyártó készíti?

Kösz:
Norbert

Kedves Norbert,

Ebben a - 215/45 R17-es - méretben egyértelmű ajánlatom a Pirelli PZero Nero, amely, igaz a 225/45 R17-es méretben, de megnyerte a legutóbbi ADAC-tesztet, ami egyébként az Autó Magazin legújabb számában olvasható.
A Mazda-felni kérdésében egy Mazda-szerviz segíthet.

Üdv,
Gumidoki

Opel Kadett-gumi

Örüljön az ajándéknak!
Szia,

Kapnék 4 db új gumit ajándékba. Mérete: 155/80 R13 Tubeless. A kocsim 1986-os Opel Kadett.
Feltehetem-e rá?? Rá való-e?
Várom mihamarabbi válaszod...

Köszi
Szabadka Gergely

Kedves Gergely,

A '86-os Kadettnek ez volt az egyik gyári mérete, amit így is jelölnek: 155 R13. Tehát örüljön az ajándéknak!

Üdv,
Gumidoki

Menetstabilizáló

A kerék kerületének hány százalékos növekedése nem befolyásolja még a működését?
Tisztelt GumiDoki!

Véleményed szerint a kerék kerületének hány százalékos növekedése nem befolyásolja még a gépkocsi menetstabilizálójának működését?

Sz.M.

Kedves Miklós,

Az általánosan elfogadott gyakorlat szerint a kerékátmérő +/- 1 %-os eltérése megengedett.

Üdv,
Gumidoki

Cinquecento Punto-felnivel?

Lehetne-e feltenni gyári Punto-felnit?

Szia GumiDoktor!

Nemrégiben történt az autómmal (Fiat Cinquecento) egy kis baleset, aminek következtében a jobb első felni pereme eldeformálódott.
Az autót futómű ügyileg rendbehozattam, már csak egy új felni kellene, csak épp sehol nem találok a környező bontókban Cinquecento-felnit. (Újra meg nincs most 10 000 Ft-om.)
A szerelő azt mondta, hogy a Fiatnak pont ez a modellje olyan, hogy nem lehet feltenni rá mást.
Kicsit utánanéztem a dolgoknak, és a Cinquecento gyári felni 4 x 13 ET 36,5 méretű.
Két kérdésem lenne:
- lehetne-e feltenni gyári Punto-felnit 4.5 x 13 ET 35 méretben?
- ha ilyet tennék rá, akkor ez milyen mértékben venné igénybe a futóművet?
Válaszodat előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Simkó Béla

Tisztelt Simkó Úr,

Elméletileg felmegy a Cinquecentóra a Punto-felni, de ezügyben kérdezzen meg egy Fiat-szervizt is, van-e ennek valamilyen akadálya?
Egyébként tudtommal a Cinquecento-felni is 4,5x13-as...

Üdv,
Gumidoki

S40: gyári és váltóméretek

1996-os évjáratú Volvo S40-es...
Tisztelt Doktor!

1996-os évjáratú Volvo S40-esemet 205/55 R15-ös gumikkal vettem, érdekelne, hogy mi az autóm gyári gumimérete, és ennek mik a váltóméretei?

Előre is köszönöm válaszát.
Ákos

Kedves Ákos,

A Volvo S40 ('96-'99) gyári gumiméretei felszereltségtől és motorváltozattól függően a következők:
185/65 R14
195/55 R15
(205/50 R15)
Váltóméret lehet:
205/45 R16
205/40 R17

Üdv,
Gumidoki

Susogó Michelin Energy

Ha csak az egyik viselkedik furcsán, az nem természetes.
T. Gumidoktor!

Michelin Energy XV1-es 195/60 R15 gumi van az autómon, és igen furcsa susogó hangok jönnek a bal hátsó kerék felöl. Az autó vadiúj, 2 hetes.
Először nem tudtam, mi lehet az (olyasmi mint amikor egy üres üvegbe belefújunk), de aztán kopogtatós módszerrel kezdtem vizsgálni a zaj forrását. Amikor a gumikat ütögettem meg, akkor a bal hátsó gumiból egy különösen hangos kongó hang jelentkezett. Bár a többi guminál is megvan a hang, de közel sem olyan hangosan mint a bal hátsónál.
Azt szeretném kérdezni, hogy valóban ezt a zajt hallhatom az utastérben, különösen egyenetlen úton, amikor az úttest odaüt a gumira, vagy ez minden gumira jellemző zaj, és keresgéljek más irányba a zajforrás megtalálásához? Esetleg ha ez a zajforrás a gumi folyamatos kopásával megszűnhet? Esetleg még nagyon nyers lenne a gumi? 1500 km van az autóban.

Üdv
Attila

Kedves Attila,

Elég misztikus, amit leírt. Engem is megnyugtatna, ha egy gumisnál megnézetné azt a kereket, leszerelve gumit a felniről talán látható, mi okozza a tapasztalt jelenséget. Látatlanba jobb ötletem nincs.
Az kétségtelen, hogy kell néhány száz km ahhoz, hogy a gumi csúcsformába lendüljön, de ha csak az egyik viselkedik furcsán, az nem természetes.

Üdv,
Gumidoki

P7 vagy P6000 Powergy

Érdemi felvilágosítást nem kaptam, hogy mi a különbség közöttük.
Tisztelt Gumidoktor!

Az autómra szeretnék venni új abroncsokat 195/60 R15 méretben, egy 2,0 literes Toyota Avensisre.
A Pirelli P7-ről találtam tesztet, ahol nagyon ajánlott minősítésű lett a gumi. A gumikereskedőnél utánaérdeklődve a P6000 Powergy is hasonló árban lenne, de ott érdemi felvilágosítást nem kaptam, hogy mi a különbség közöttük, illetve melyiket vegyem meg!
Segítségét előre is köszönve!

Üdvözlettel
Kertész Ádám

Kedves Ádám,

A két mintázat célcsoportja nagyjából hasonló, csak a fejlesztésük között van kb. 5 év különbség a P7 javára. Még kis különbség a kettő között, hogy míg a P6000P esetében a kiegyensúlyozott menetkomfort, addig a P7-nél az irányíthatóság, kontrollálhatóság volt a fő fejlesztési szempont.
Én a kicsit drágább, de jobb P7-est ajánlom, ha pénzügyileg belefér!

Üdv,
Gumidoki

Tojásdudor

Minél előbb meg kéne nézetni...
Tisztelt Gumidoktor!

Van 1 175/65/14-es gumiabroncsom (Fiat Tipón), téli gumi, Vredestein.
Az oldalán 1 helyen ki van dudorodva, mintha 1 tojás nyomná belülről. Mi lehet az oka? Veszélye? Érdemes minél előbb megnézetni, vagy már nem lehet megjavítani?

Köszönettel,
T.Imre

Kedves Imre,

Ebben az esetben sajnos szinte 100 %, hogy egy sérülésről van szó, amit egy járdaszegély, vagy kátyú okozott. Ez a fajta oldalfalsérülés sajnos nem javítható. Minél előbb meg kéne nézetni, mert fennáll a veszélye, hogy valami felsérti, és defekt lesz a vége a dolognak.

Üdv,
Gumidoki

ZR jelölésű gumi

Mi a különbség a ZR-es és az R-es gumik között?
Hello Gumidoktor!

Használtan vettem 4 felnit, és a jelenlegi gumikat le akarom cserélni. A méretük 205/50 ZR 16.
Mi a különbség a ZR-es és az R-es gumik között? Vehetek rá 205/50 R 16-ost is?Esetleg 205/55 R 16-ost? Válaszodat előre is köszönöm.

Üdvözlettel,
András

Kedves András,

A ZR egy tradicionális jelölés, a nagy teljesítményű, alacsony profilú, sportos abroncsokat jelölik vele, a pontos jelentése ZR=240 km/h felett.
Természetesen vehetsz rá sima R16-os gumit is, de a a sebességindex kiválasztásánál vedd figyelembe az autó teljesítményét, amire a kerék rákerül majd!
A 205/55 R16 természetesen nem jó a 205/50 R16-os helyett, hiszen ebben az esetben már más méretről van szó.

Üdv,
Gumidoki

Kérdések: nyomás és téli gumi

A tapasztalatok szerint a téli gumik szeptember környékén a legolcsóbbak...
Szia Gumidoki!

Nemrég vettem át az új autómat, amivel nagyon meg vagyok elégedve, gumiügyben kérném 1-2 dologban a tanácsodat:
1. Az autó egy Peugeot 307 Break 1.6. A gyári gumik 195/65 R15 méretű Bridgestone Turanza ER30 típusúak. A gyári nyomásérték 2,5 bar, nem sok ez egy kicsit? Igazán kicsit pattogósnak érzem így az autót. A kérdésem az lenne, hogy lehet-e, és ha igen, mennyit lehet csökkenteni ezen a nyomáson, ami még nem árt a gumiknak?
2. Mikor érdemes téli gumit venni? Nyáron olcsóbban meg lehet-e venni ezeket esetleg, lévén, hogy nincs szezonja. Másik kérdés: milyet érdemes? Téli szezonban kb. 15 ezer kilométert megyek. Az előző autómon (Suzuki Wagon R+)BFGoodrich Winter 2-es télik voltak, amikkel nagyon elégedett voltam, de nem tudom, hogy egy ilyesmi kategóriás autóra érdemes-e ilyen olcsóbb gumit venni, vagy inkább vegyem meg valamelyik nagyobb gyártó termékét.

Előre is köszönöm válaszaidat:
Balázs

Szia Balázs,

1. A guminyomást mindig az autó gyártója adja meg, nem pedig a gumigyártó. Javaslatom tehát az, hogy ne térj el ebben a Peugeot által előírt értéktől!
2. A tapasztalatok szerint a téli gumik szeptember környékén a legolcsóbbak, ekkor ugyanis még nincs szezonja, de a gumisok többségéhez már megérkeznek az előre megrendelt mennyiségek.

Nincs erre előírás, hogy milyen kategóriájú abroncs ajánlott ebben az esetben. A 195/65 R15-ös méretben ráadásul szinte kivétel nélkül minden gumigyártónak van ajánlata. Természetesen erre az autóra, már csak a méretei és tömege miatt is érdemes valamilyen minőségi terméket választani. Itt van pl. a Pirelli Snowcontrol mintázata, amely ebben a méretben (is) kiválóan muzsikál.

Üdv,
Gumidoki

Pirelli P5000

Nyugodtan dönthet mellette!
Kedves Gumidoki!

Ezzel a hirtelen meleggel sürgőssé vált a nyárigumi beszerzés a kocsira.
Kb. 5 gumisnál voltam, természetesen mindegyik más márkát ajánlott. Az egyik nagyon kínálta a Pirelli P5000-es 195/50 R15-ös gumit, mert most akciós, jelentős árkedvezménnyel. Természetesen a másik gumis erre azt mondta, hogy ez kifutó széria, ezért ilyen olcsó, inkább vegyek Klébert, vagy Sava-t ugyananyyiért, mint az akciós Pirelli.
Kérdes az lenne, hogy tényleg kifutó széria-e, vagy csak simán akciós?

Köszönettel,
Zoltán

Kedves Zoltán,

Valóban egy jelentős kedvezményt kínáló akció van most a P5000 Drago-ra ebben a méretben.
A mintázatot a Pirelli-palettán lassan felváltja a PZero Nero, de ebben a méretben egyelőre megmarad a Drago. Nyugodtan dönthet mellette!

Üdv,
Gumidoki

VW Polo Octavia felnikkel?

Csak megerősítést szeretnék kérni, hogy nem hülyeséget csinálok...
VW Polónk van, amin gumicserét és felnicserét is csinalunk most.
Mivel az elérhető közelségben levő kereskedőnél a Polóhoz és a Fabiához is való 6J15 felni (195/50-es gumi a cél) jóval drágább, mint az Octaviához való, ezert ez utóbbi van kitűzve jónak. A mérések szerint ez a felni a nyomtávot oldalanként 4-5 mm-rel növeli. Feltételezem, hogy az ajánlott gumiméreteknél van elegendő ráhagyás - sőt talán van 205-ös gumi is az ajánlott méreteknél, úgy gondolom, hogy így ezzel simán el kell, férjen a kerék, akár alácsapott kormánnyal, berugózva, stb.
Igazából csak megerősítést szeretnék kérni, hogy nem hülyeséget csinálok, illetve van-e valami, amire nem gondoltam. (Azt tudom, hogy a csapágyak nagyobb terhelésnek lesznek kitéve, de talán, ha az Octavia nagyobb súllyal kibírja ezt, akkor a Polo is ki fogja bírni)
Esetleg, van-e valami adat erről a két felniről, hogy ezt a házi mérést is pontosítsuk?
A kinézet is az Octavia felni mellett szól, mert ezüstre lesz lefújva, és dísztárcsa nélkül lesz az autón. (szerintem így elég sportosan is fog kinézni!:))

Előre is köszönöm a választ!
Lucz Péter

Kedves Péter,

Nem érdemes összehasonlítani semmilyen szempontból egy Octaviát egy Polóval, ugyanis nincs értelme. Ami jó egy Octaviához, az egyáltalán nem biztos, hogy jó egy Polóhoz és természetesen ez visszafelé is igaz.
Ha megváltozik a nyomtáv, ezzel a kerék beleérhet a kasztniba, főleg a kormányzott keréknél. Az is előfordulhat, hogy alapterhelésnél nincs gond, de ha mondjuk 3-4 ember ül már az autóba, bukkanóknál beleérhet a hátsó kerék a kerékjáratba. Ezen kívül a megváltozott alátámasztási pontok fölösleges pluszterhelésnek teszik ki az egész futóművet, nemcsak a csapágyakat.
Én mindenképpen azt ajánlom, hogy alaposan járják körül a témát, ha van lehetőség, tegyék fel próbaképpen az autóra a kiválasztott kerekeket. Nehogy a néhány ezer Ft-os spórolás a felni árán jóval nagyobb károkat okozzon a későbbiekben!
A Polóhoz egyébként max. 195-ös szélességű abroncsot ajánlok.

Üdv,
Gumidoki

Kleber Dynax HP2

A Kleber abroncsok a Michelin-családba tartoznak.
Jó napot kívánok doktor úr!

Általánosságban mondana (írna) néhány mondatot a Kleber gumikról?
Egy P6000-t szeretnék felváltani Kleber HP2-vel. A Pirelli gumi nagyon jó, csak annyira zajos volt, hogy hosszabb úton a hátul ülő gyerekek feje megfájdult, és néha már engem is zavart. Az autó amire kerülne, egy S40 1.6, és a vezetési stílusom is hasonló kispolgáros.

Köszönöm, további jó napot!
Szigeti Zsolt

Kedves Zsolt,

A Kleber abroncsok a Michelin-családba tartoznak. Jó ár-érték arányt képviselnek, mint általában minden másodmárka.
Kiegyensúlyozott tulajdonságok jellemzik. Szerintem megelégedéssel fogja használni a Volvóján.
A Pirelli-problémájával kapcsolatban csak annyit jegyeznék meg, hogy valószínűleg szabálytalan, fűrészfogas kopás okozta a kellemetlen zajt, ez viszont nem a gumi hibája.

Üdv,
Gumidoki

Toyota Corolla

A négyévszakossal lehetnek gondjai...
Szia Gumidoki,

A kérdésem egyszerű:
most vettem egy Toyota Corolla 1.6-ot, és azt Bridgestone B390-nel szállították. Az eladó szerint ez egy nagyon jó négyévszakos gumi, de a neten semmit sem találtam róla (lehet, hogy én vagyok béna?).
Kérdésem:
Én éves szinten 25 000 km-t autózom, érdemes lecserélnem a gumiszettet nyári és téli gumira, vagy maradhat ez? Nekem úgy tűnik, hogy most (10-15 fokban) kicsit jobban csúszik, előbb kapcsol be az abs, mint kellene...
Mi a véleményed?

Köszönöm válaszod.
K.

Kedves K.,

Előttem sem ismert ez a mintázat, lehet, hogy a japán piacra szánta a Bridgestone, illetve gyári szereltségnek.Az is lehet, hogy Európában ugyanez a mintázat jelen van, csak más típusnévvel. Én csak B380-as mintát találtam, ez is egy négyévszakos mintázat.
Amúgy a négyévszakos abroncs mindig egy kompromisszumot jelent, sem télen (főleg hóban) nem olyan jó, mint egy téli, nyáron pedig nem olyan jó, mint egy nyári abroncs. Ha Önnek fontos, hogy minden körülmények között eljusson úticéljához, és sokat használja városon kívül az autót, esetleg dimbes-dombos vidéken (pl. Budai hegyekben) lakik, akkor érdemes elgondolkodnia a külön téli, külön nyári szetten, mert a négyévszakossal lehetnek gondjai.

Üdv,
Gumidoki

KeresésKeresés

IndapassIndapass