Férfiasan nehézkes

2001.05.31. 09:55

12 éves bordó jószág, bár hogy eredetileg Togliattiban milyen színre mázolták a szorgos kezek, senki nem tudja. A festés és a karosszéria nem volt az erősségük; az autó a lakatosok álma. Az oxidációs folyamat már 4-5 éves korban megkezdődik, és megállíthatatlanul folytatódik, újra és újra munkát teremtve a fentebb említett mestereknek.

 
   
   

Hogy belülről is szemügyre vehessük kedvencünket, több problémát kell leküzdenünk. Az ajtónak két állapota van: 90 fokban nyitva, vagy csukva. Ez még nem is lenne gond, de e két állapot közt nyaktilókat megszégyenítő lendülettel mozog, így jobban tesszük, ha beszállás közben egy pillanatra sem engedjük el. Ellenkező esetben - az oldaldőlés szögétől függően - ki- avagy bevágódik, maradandó sérülést okozva a mellettünk parkoló gépjármű fényezésén, illettve sípcsontunkon.

A második akadály a magas küszöb, mely a gyár szerint 50 cm-es gázlómagasságot biztosít az autónak. Ha utasunk netán miniszoknyában érkezik, udvariasan nyissunk neki ajtót, és szemléljük végig a bekászálódás folyamatát - maradandó vizuális élményekkel leszünk gazdagabbak.

 
   
 

Bejutva ne lepődjünk meg. A gyári üléseket fiatal szerelmesek igényeihez igazították, akik szeretik ölelgetni egymást, lehetőleg minden kanyarban. A nagymami lábtartózsámolya ehhez képest vasmarokkal fogja az ember derekát. Az ölelkezésben a váltóbot sem zavar, mert egészen a műszerfalhoz került, kb. 1,2 méterre a vezetőtől. Ez további családi programot jelent, ugyanis ha nem akarunk minden kapcsolásnál előrehajolni, érdemes megkérnünk az anyósülésen kejfeljancsizó barátnőnket/feleségünket, hogy felszólításunkra mozgassa a váltóbotot. Mi ez, ha nem családi harmónia?

Előrefelé kitekintve magunk előtt láthatjuk a szabvány Lada kormányt. Ha nem gyúrunk két éve bicepszre és nem akarunk égni az asszony előtt, fogjuk vissza vezetési hévünket, és ne tegyünk próbát álló helyzetben történő tekergetésére. Elindulva már más a helyzet, de odáig még nem jutottunk.

 
   
   

Ha be akarjuk helyezni a slusszkulcsot, ámulattal vehetjük észre: valaki ellopta a gyújtáskapcsolót. Egy tapasztalt Lada tulajdonos aztán felhívja figyelmünket gépjárművünk és a Porschék hasonlóságára, a lyuk ugyanis bal kéz felől van. Adjunk egy kis szivatót, a szivató visszajelző lámpáját egy kis nyomógomb kapcsolja, melyet a műanyag markolat nyom(na) meg. De ez legtöbbször politikusainkhoz hasonlóan inkább fordul 90 fokot, mintsem elvégezné a feladatát, így műszerfalunkról az utazás folyamán egy narancssárga lámpa fénye fog mosolyogni ránk.

A gyári specifikációt nézegetve megtudhatjuk, hogy autónkkal nem fogunk gyorshajtási kihágást elkövetni az autópályán, végsebessége még új korában sem haladja meg a 130-at. Legjobban 80-90 körül érzi magát, csakúgy, mint a tulajdonos, ha számolja az átlagfogyasztást. Ha már a szó esett a fogyasztásról, megemlítem, hogy igen iszákos természetű a jószág, városi használatban még jól beállítva sem igen megy 12 liter alá.

Országúton legtöbbször tartható a 10 liter, de ha lemerészkedünk az aszfaltról, könnyedén lecsusszan 16 is. Hiába, keleti (fele)barátaink élmunkás tervezőinek sikerült leküzdeni az állandó négykerékhajtás minden problémáját, és ezt nem átallották a gyakorlatban is bemutatni.

 
   
 

Márpedig, mint tudjuk a benzin vér. A fogyasztási anomáliák megszűnését általában a gázüzemre való átállástól várják a Niva tulajdonosok, de sajnos maradéktalanul ez sem oldja meg a problémát. A légnemű üzemanyagból ugyanis mintegy 20-25 százalékkal többet lélegez be a motor, ráadásul télen az indítózáshoz és bemelegítéshez mindenképpen itatnunk kell.

A közhiedelem úgy tartja, gázüzem során jóval gyengébb a jármű, ezt azonban nyugodt szívvel cáfolhatom. Még egy komolyabb terep is gond nélkül leküzdhető vele, és előnye, hogy jelentősebb jobbra dőlés esetén sem folyik ki a tanksapka mellett, ellentétben a benzinnel.

 
   
   

A 84 ló általában elégségesen végzi a feladatát, főleg, hogy minden fokozat felezhető. Ha rendszeresen tengelyig érő sárban akarunk közlekedni, ajánlott egy rendesebb karburátor beszerzése, amivel nyerhetünk egy kis plusz nyomatékot. Az autó szabad magassága nem különösebben nagy, de a mindennapos off-road (értsd: nem aszfalt) használatra elegendő, terepszögei megfelelőek.

Nedves kalandokba ne nagyon bocsátkozzunk, mert a hűtőventillátor épp az elosztófejre fújja a vizet, így könnyen bemutatót tarthatunk ruhánk vízállóságából a patakból való kigyaloglás során. Élelmesebb felhasználók ezt a problémát orvosolhatják egy 5 ujjú gumikesztyűvel, mely nem éppen egy szépségdíjas megoldás, de tökéletesen alkalmas az említett alkatrész vízhatlanítására és - az elosztósapka gyakori cseréjet figyelembe véve - könnyen is bontható.

A kardán alagút tetején körbenézve a felező és a váltó karja közt egy 3. gombra is figyelmesek lehetünk. Ez a gyárilag szerelt középső differenciálzár kapcsolója. Ne legyünk szívbajosak, egy határozott mozdulattal állítsuk át egyik helyzetből a másikba. Ez a diffizár néhány esetben megoldást nyújt a kerekek kipörgése ellen, de aki igazán biztonságban akarja érezni magát a betonutat elhagyva, az feltétlen szerezzen be még egyet előre vagy hátra. Összegezve: a Niva terepen megállja a helyét, nem nagyon van olyan hely, ahová nem lehet vele eljutni.

Ha beevickélünk a város nem kevésbé off-road jellegű útjaira, mi több, nem átallunk valahol megállni, egyből tapasztalhatjuk, az urbánus használatot jelentősen korlátozza a kormányszervó hiánya. A parkolás felér egy kiadósabb testedzéssel, viszont gond nélkül felállhatunk tetszőleges magasságú járaszegélyre.

 
   
 

Kedvencünk a gyors kanyarokat nem szíveli, a magas oldalfalú gyári kerekek igencsak sodródnak ha nem megfelelően választjuk meg a kanyarsebességet. Hogy orosz jóakaróink mennyire szívükön viselték egészséges életmódunkat, azonnal kiderül, ha egy nehezebb tárgyat próbálunk a csomagtartóba juttatni. A hátsó ajtónak ugyanis csak az üveges része nyitható, így a két mázsás sparheltet még húsz centivel feljebb kell tornásznunk, majd átérve a hátfalon beejtenünk a kocsi hátuljába.

Amennyiben a foci VB-re készülve beszereztük a család új 83cm-es tévéjét, akkor is bátran pötyögjuk telefonunkba a tehertaxi telefonszámát, mert hiába férne el a készülék (feltéve, ha nem próbálunk meg gázzal spórolni, ekkor ugyanis a hátsó ülés mögé kerül a palack, ezzel elfoglalva a csomagtartó legnagyobb részét, így bátran lemondhatunk a nagyobb dolgok szállításáról) a csomagtartóban, sem hátulról, sem oldalról nem fogjuk tudni betenni.

Mindezen hibái ellenére nagyon a szívemhez nőtt a Niva. Férfiasan nehézkes vele a közlekedés, cserébe igénytelen, mint egy öszvér. Megbízhatósága megfelelő, ehhez azonban rendszeresen be kell állítatnunk, és szorgalmasan cserélgetnünk az utángyártott elosztófedeleket. Alkatrészek szempontjából a fenntartása megfizethető, további nagy előnye, hogy a legtöbb szerelő félrészegen is megcsinálja rajta a motorgenerált.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

6 órája
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16