Március 21-én indul a Wheeler Dealers, magyarul Autókereskedők következő évada a Discovery Channelen. Ennek kapcsán lehetőséget kaptunk, hogy feltegyünk néhány kérdést a szereplőknek, Mike-nak és Eddnek. Úgy döntöttünk, kérdezzetek inkább ti, mi pedig közvetítjük ezeket a kérdéseket. Némi összegyúrás után végül tizenhárom kérdést küldtünk el. Kérdéseink más újságokéval együtt kerültek lekérdezésre, így az általunk, azaz inkább általatok, feltettek közül csak hármat válaszoltak meg az angol tévések. Ezeket olvashatjátok itt most.
Mennyibe kerülne átlagosan egy autó elkészítése, ha Edd munkadíjával is számolnátok?
Mike: Az elméleti munkadíj egy nagyon jó kérdés, és egyben a leggyakoribb is, amit a WD elmúlt 11 éve alatt feltettek nekünk.
Mi mindig azt próbáljuk elmagyarázni az embereknek, hogy csak olyan javításokat végzünk az autókon, amiket akár otthon is lehet. Minden költséget, ami a műhelymunka során felmerül, felszámolunk, de Edd keze munkáját nem. Ehhez az is hozzá tartozik, hogy Edd nagyrészt olyan házi, barkács megoldásokat alkalmaz, amik szinte ingyen elvégezhetők otthon. Ha meg kéne fizetnünk Eddet, 55 font/órával (kb. 21000 Ft/óra) számolhatnánk. Az annyi mint...
Edd: Ha valaki vállalja a szállítási költségeket, hozza csak el Brightonba az autóját.
Mike: És akkor Edd ennyiért biztosan vállalja.
Most hétvégén kerül megrendezésre az idei AMTS, azaz az Autó, Motor és Tuning Show. A rendezvény 2008 óta igencsak kinőtte magát, a megszokott tuning autókiállításon kívül lesz még motor fesztivál, gymkhana bajnokság, akrobatikus motorbemutató, és idén először rendezik meg a Magyarok a világ járműgyártásában kiállítást. Részleteket az AMTS oldalán találtok.
Erre az eseményre ajánlunk fel most kétszer két darab jegyet, és nem is kérünk érte sokat, csak elsőzni kell. Hogy ez mit is takar? Elsőként kell kommentelni. Illetve elsőként vagy másodikként. És elég annyit, hogy első. De nem ez alá a poszt alá, és nem most, hanem ma éjfélkor. Figyeljétek a Belsőséget!
Szerkesztőségi levelezőlista, kedd este:
Tibby:
Kinek esik utba gyongyos? Sziporkazo riporttema, kombi swift
Ben, cégünk üzletfejlesztési igazgatója. Brit srác, de négy éve Indiában él. Elég kevés elvárása van az élettel kapcsolatban, ez meglátszik a kocsiján is, amit Babu, az alkalmi sofőrje használt taxiként korábban. Ben azért vette ezt az autót, mert amikor jött haza a mulatozásból motorral, rendszeresen az árokban vagy a kórházban kötött ki, kellett valami biztonságosabb jármű, ami komolyabb védelmet ad. Az Omni hozza egy robogó kényelmét és menettulajdonságait, árban is pariban vannak. Így most már csak a lemez hajlik, nem Ben térde rossz irányban. A közlekedési morál Goán már csak ilyen. Amikor megállítottak a rendőrök minket és semmi papír nem volt nálunk, akkor pénz helyett két sört kértek. Hideget, mert szomjasak.
A világuralom, az nincs csak úgy, magától. Lassan, nagyon lassan haladunk előre, apró centinként araszolunk és szivárgunk be minden földrészre, de kitartóak vagyunk. És most végre nyugodtan aludhatunk, mert lenyomtuk valamiben a világ legnézettebb autós műsorát (a többiről nem is beszélve), hiszen kinek van saját mesterségeszátony-építője? Na ugye? Mert nekünk már az is van - és ha minden jól megy - akkor ezentúl rendszeresen bejelentkezik a nagy messzeségből, hogy mire hónapok után hazatér, itt már egy tettre kész zátonyépítő brigád várja. Tessék, csodálatos kalandok, dolgozó indiaiak és egy kisebb gáztározó.
Egy év alatt elég sok mindent változtattam rajta, bár nem azért, mert elromlott ez-az, de az autón elő-elő tűnt, hogy előző gazdái minden törődést megvontak tőle. Én pedig nem szerettem volna, hogy valahol út közben hagyjon cserben.
Nyár végén ismét számot vetettem autótulajdonosi énemmel. A mérleg egyik nyelvén ott volt a T3-asom, ami rengeteg pénz és munka után egy kis fogyasztású, T3-as viszonylatban dinamikus, kilenc fő szállítására alkalmas kisbusz lett. A pincétől a padlásig tele voltam alkatrészekkel, és viszonylag komoly típusismeretre is szert tettem az évek során. A mérleg másik nyelvén az autóvásárlás, és egy T2 utáni vágy. Voltak persze magyarázatok is: a T3-asok ára elindult felfelé, és ez talán az utolsó pillanat, amikor még elfogadható áron lehet T2-höz jutni.
Wartburgot láttunk South Parkban.
Nem viccelünk, tényleg.
Na jó, mégis viccelünk.
Először is tisztázzuk, hogy South Park nevű hely tényleg létezik Colorado államban. Igaz, csupán Fairplay egy sarkában, egy 1880-as állapotában helyreállított bányászvárosként.
Nos, ettől valamivel délre található az Antero víztározó, ahová pecázni jár John, Gábor olvasónk valamikori Wartburgjával.
Persze küldött képeket a régi tulajnak, mi pedig most megosztjuk veletek.
A kép címe: Wartburg South Parkban.
Ha azt hiszi, hogy hosszú útra Red Bullból főzött kávét kell vinni, téved. Kikészül a gyomra, a szíve, és ugyanúgy el fog bóbiskolni a volánnál, csak remegő kézzel. Ehelyett szerezzen be nálunk egy használt, korának megfelelő állapotú Vályi Pistát (most ajándék Zách Danival), és indulás után nyomja meg rajta a Play-gombot (Figyelem, a gomb könnyen beragadhat!). Frissen, ha nem is üdén fog megérkezni Genfbe.
Pere Laci a legújabb evezős a Totalcar-gályán, amely továbbra is igyekszik magasra emelt orral hasítani a hullámokat és lehetőleg nekimenni mindennek, ami kényes. Mint László, a Karmageddon-blog írója, profi mesterségeszátony-építő és búvár, valamint életművész. Ez itt az ő sötét - és vidám - múltja. Mi pedig örülünk, hogy ismét találtunk egy embert, aki illik ebbe az autóbolond bagázsba.
Valamikor a kilencvenes évek derekán vetődtem el Budakalászra. Régi barátom ajánlott egy szervizt ott, olcsó és megbízható munkát. Már kezdett sötétedni, amikor megérkeztünk a helyszínre. Furcsa sziluettek tornyosultak az utca lakatlanabb oldalán, hirtelen nem tudtam, hogy az üdvözlés után részvétemet nyilvánítsam a családnak, vagy csak a szomszédos bontó kerítése alacsony.
A parkoló autók láttán el is felejtettem, miért érkeztem. Olajszagú, szétforgácsolódott roncsok pihentek hűvös halomban, az oldalukra festett rajtszám további kérdéseket vetített előre.
Talán a versenysport történelmében addig - és azóta sem - fordult elő soha, hogy versenyző és főnöke ennyire egymásra találjon. Enzo Ferrari, a kompromisszummentes, iszonyatosan önfejű, ugyanakkor zseniális vezető és főnök, aki mindenkitől elvárta a maximumot és még többet (magával szemben is) és akinek semmi nem számított, csak a tény, hogy jobb, gyorsabb legyen, mint bárki más. Az utcai autókat csak szükséges rosszként élte meg, ami ahhoz kell, hogy csapata és versenyautói rajthoz állhassanak.
És a pilóta, aki soha, semmilyen körülmények között nem adta fel és ugyanolyan szívós, eltökélt és önfejű volt a versenypályán, mint a Commendatore azon kívül. Ugyanakkor olyan istenadta tehetség, amelyhez tán csak Ayrton Senna volt mérhető. Gilles Villeneuve volt az egyedüli, kinek társaságában fia 1956-os halála óta sötét napszemüveget hordó Enzo képes volt nevetni és mosolyogni. És Gilles Villeneuve volt az egyedüli, akinek bekeretezett fotóját 1982-es halála után Ferrari az íróasztalán tartotta. Gilles Villeneuve volt a leköszönő hőskor legnagyobb versenyzője, akiből sosem lett világbajnok. Mégis hozzá ragaszkodott Ferrari a leginkább. Tudják miért? Ezért.
Nem tagadom, előítéletekkel ültem be erre a filmre. A Need For Speed - szerencsére magyar címmel nem is próbálkoztak - eleve hendikeppel indul, hiszen már az alapanyagot nyújtó játék sem túl valóságos, de a trailer még tovább rontotta a várakozásaimat. Mégis bíztam benne, hogy hátha ez most más lesz, de a balsejtelmek zöme bejött, bár filmként egy kicsivel így is többet nyújt, mint a sokat emlegetett Halálos iram széria.
Ha érdekelnek az autók, biztos te is belefutottál már a Discovery Channel Autókerekedők című műsorába. Ebben Mike a kereskedő, és Edd, az ex-topgeares szerelő részről-részre megvesznek, rendbe pofoznak majd eladnak egy klasszikus típust. Felmerültek benned kérdések az autókkal vagy sorozattal kapcsolatban? Vagy Mike és Edd személye érdekel jobban? Faggasd ki őket!
Írd meg egy kommentben, hogy mire vagy kíváncsi, mi pedig megkérdezzük!
Nem kell már sokat aludni és elkezdődik a Totalcar TV legújabb szezonja. Idén is ugyanúgy a DoQ Channelen illetve itt, a Totalcar-honlapon kísérhetik figyelemmel kalandjainkat Autóbuzériában. Naná, hogy lesz itt minden, ezerrel dolgoznak az OMG Visuals srácai és ezerrel dolgozunk mi is.
Addig azonban - amolyan kedvcsinálóként - itt ez a kis összeállítás mindabból, amibe legutóbb belebuktunk. Azt hiszem, ezúttal Karotta pecabot-like szóösszetétele kapja az aranymedált. Jó szórakozást!
Totalcar, 2014. március 11. Ez megy most a levelezőlistán. Csak hogy lássák, néha van időnk foglalkozni az igazán fontos dolgokkal is.
Szimós Zsolti
E21-re 14"-os felnit milyet érdemes keresni? Mármint van nekem ez a pókhálós BBS 13"-ban, pontosan olyan jó lenne egy mérettel feljebb. Egyáltalán van olyan?
E30-ra találtam hasonlót, de annak 30-as az ET-je, míg az enyém 13-as. A többi típusnál meg az osztókör más.
Persze egyelőre csak hangosan gondolkodom, mert még azért van dolog ezen kívül. Lassan neki is látunk így, hogy már nem fagyunk meg a műhelyben.
A szerkesztőség alapvetően két táborra oszlik, ha a látványra kihegyezett autós filmekről van szó. Az egyik oldal megnézni sem hajlandó az ilyeneket, míg a többiek, egy szűk kisebbség amolyan vizuális limonádénak tekinti ezeket a műveket, és ők hajlanak a bűnös élvezetekre. Ízlésről vitatkozni felesleges, de tény, hogy a legtöbb autósmozi csak amolyan élőszereplős rajzfilm, valódi dráma, és rendes történet csak néhány üdítő kivételben van.
Új hónap, új 5 perc angol. Immár az ötödik, amiben a Totalcar is szerepel. Ezúttal a magára hagyott katalán oválpályáról írt posztunkat olvashatja újra angolul offline az, aki beruház a márciusi számra. A lapban szó van még filmről, zenéről, kütyükről, receptekről, na meg van benne mindenféle nyelvi teszt. Ára továbbra is 750 forint, a legtöbb újságosnál vagy áruházban kapható.
Előző autóm után (Evo 3, 1.6 benzin, 110 Le + 60-as kipufogó, sportlégszűrő, sport gyertya, ültetve) kombit akartam mert "megkomolyodtam"+kutya miatt. A piacon a többi számomra elérhető árú kombi vagy ronda volt, vagy felszereltségben szegény, vagy még rondább. :)
Hány élete van ennek az autónak? A Kakucsringről úgy jöttünk le a tavalyi Faluvégi Faroláson, hogy lényegében nem lehetett kormányozni, csapágyas volt a motor, és kuka a difi. Ezek közül bármelyik önmagában elég lehet, hogy a sredder torkába toljunk egy autót, de a Toyotánknál ez szóba sem jöhetett. Ahonnan a Shitgun már visszatért, ott ezek csak apró karcok a csomagtérfedél belső oldalán.
Nem is csüggedtünk egyetlen percig sem. Megírtuk a bevásárlócédulánkat, és az univerzum tágulásának feltartóztathatatlanságával elkezdtük kipipálni a tételeket.
Kevés dolog osztotta meg annyira a szerkesztőséget, mint a Paul Walker emlékére szervezett gurulás. Kellett egy kis idő, míg lecsillapodtak a kedélyek, és megfelelő távolságból tudjuk nézni a dolgokat. Most a látott matricák, meg a kiszivárgott előzetes miatt került ismét szóba. Amiről kiderült, hogy csak valaki meg akarta hülyíteni a netet, és a Halálos Iramban 6 Blue Ray verzióján extraként megtalálható kóstolót vette fel a tévéjéről egy telefonnal, és tette fel a youtube-ra, mint szörnyen titkos kiszivárgást.
Nincs sok olyan film, aminek felemlegetésével egyszerre lehet annyira feldühíteni és elszomorítani, mint a Fast and Furious – Halálos iramban. Nekem ráadásul mindegy is, melyik részről beszélünk, már az első megnézése is fizikai fájdalmat okozott, így a többivel nem kínoztam magam. Bőven elég volt a trailereket látni, hogy tudjam, magamnak teszek jót vele, ha nem megyek el a moziba.
December 16-án derült ki, hogy melyik az a hét autó, amelyik esélyes az 2014-es Év Autója címre. Mivel szívünk mélyén mindannyian szeretnénk egy kicsit Csikós COTY Zsoltok lenni, ezért megcsináltuk a saját szavazásunkat. A játék egyszerű: nincsenek értékelési szempontok, mindenki választ egy típust a hétből. Csak egy tipp, egyszerű sportfogadás.
Ki ne látott volna gyerekeket egy autó mögé kötött szánkón vihogni, kanyarban felborulni, fékezésnél a lökhárítónak csattanni? Egyik haveromat a családi Skoda mögött húzta az apja -az enyém azt mondta, hogy kizárt, hogy a fékezetlen, rendesen kormányozhatatlan szánkót, rajta engem és öcsémet a Dacia mögé kössön. Nem nyafogtam, éreztem én is, hogy van ráció abban, amit mond.
Mindenki viszont nem lehet kockázat kerülő, így aztán mióta autó létezik, kötik a szánkót, Ladák, Wartburgok, Fordok, Volkswagenek, Chevyk, szóval minden mögé. De a svédeknél mi más mögé kötnék a sítalpas, kormányozható szánt, mint egy szürke Saab mögé. De nem 9-3-ast, 9-5-öst, 900-ast, vagy 9000-est használnak. Nem ám.
Kezdtem megharagudni szeretett Kispolákomra, amikor unokatesómtól jött a hír, hogy eladósorba került dédelgetett kis Clioja. Nem hagyhattam, hogy a még gyerekkoromban kinézett kocsi máshoz kerüljön.
Dávid nagyon ráérzett a pusztulás témára. Mindig élvezettel olvasom az ilyen írásait az elhagyott versenypályákról, orosz katonai gépekről, és amerikai roncsokról. Egyszerre megdöbbentő, szomorú és mégis érdekes ezeket a rohadó, vagy szétrohadt dolgokat nézni. A bogaras-buszos fórumokban, csoportokban és oldalakon is rendszeresen felbukkannak ilyen képek. Ugyan az átlagos típusoknál jóval tovább és nagyobb darabszámban gyártották ezeket, de ahogy múlik az idő egyre kevesebb lesz belőlük és az értékük is megy fel. Ezért egyre többet mentenek meg. Szerencsére.
Hányszor, de hányszor gondoltunk rá, milyen jó is lenne, ha sikerülne elkapni azt a szarházit, amelyik feltörte az autónkat, és elvitte a rádiót, az akkumulátort, a gyerek plüssmackóját. Mondjuk pont akkor, amikor nekiáll felnyomni a kocsinkat. De ez sosem jön össze, a rohadékok mindig megússzák.
Ennek a nagydarab fickónak viszont sikerült, pont észrevette, amikor a girnyó elkezdi matatni a kocsiját. Úgy rúg alá, hogy még nézni is élvezet. (Mondjuk én még megtapostam volna egy kicsit, bár látom, hogy a tulaj gyorsan hozott egy masszázsgépet. Pista)