Az ítéletet egy kellemes szombat délután írom lenyugodva, reálisan gondolkodva, a címét is most találtam ki...
Régóta mondogatom, hogy nincs jobb neten végezhető terápia a netes hajszából menekülve, mint tartalékra kapcsolt aggyal görgetni a Ritkán látható történelem blog képcsokrait. Egy érdekes régi fotó, egy mondat – alternatív Instagram súlytalan baromságok nélkül. Találtam már ott jó poszttémát, ahogy ez a kép is ott jött nekem először szembe erről a hibridről, amiben a hidegháború legalább két terméke lett öszvéresítve: egy Mi-8-as helikopter és egy GAZ-66.
A hibridautó sokak szerint a környezetkímélőbb közlekedés egyik jelképe, nagyjából úgy viszonyul a csúnya, rossz, kormolós dízelekhez, mint Scarlett Johansson Quasimodóhoz, vagy Batu kán Mahatma Gandhihoz. Ha az ADAC legfrissebb Ecotestjét nézzük, ott is látjuk, hogy a legtöbb autógyártó benzinmotort támogat meg villanymotorral a hibridjeiben. A listán egyetlen kivétel van: az Audi Q7 e-tron Quattro, amelyben dízelmotor dolgozik.
Menjen, kanyarodjon, és ha kell, álljon meg – ingyen kapott Puntómnak egyik sem ment tökéletesen, úgyhogy voltak nehéz pillanataim. Decemberben, majd januárban, végül februárban is. Nagyjából olyanok, hogy akkor ABS-t kell cserélni, meg még ki tudja mit. Páran felvetették, hogy köttessem ki a fenébe blokkolásgátlót, de engem nem olyan fából faragtak. Nem fog legyőzni, pláne így.(* Ehhez van egy fontos megjegyzésem a végén!!!!.)
De nem mennék a dolgok elébe, szépen haladjunk csak végig a menjen-kanyarodjon-álljon meg vonalon.
Az autóalkatrész kényes kérdés, mert még a szaküzletben sem biztos, hogy az olcsóbbat választanánk, de az Aliexpressen gyanúsan kevés pénzért árulják egzotikus autók alkatrészeit. Kicsit beleástam magam, és megkerestem a tíz legszürreálisabb autóalkatrészt az Aliexpressen.
A párizsi Rétromobile sokak szerint Európa legrangosabb oldtimer show-ja, megkerülhetetlen, lenyűgöző esemény, ahol elég egy nagyobb levegőt venni, és máris csendül egyet az ember zsebében a mobiltelefon - pénz érkezett a számlára. Hatalmas mázlim volt, mert a Citroen úgy döntött - meghívja a show-ra a Totalcart, hiszen 100. szülinapi partija lesz. Lecsaptam az útra, mert ilyen helyeken fura dolgokat talál az ember. Olyan... érdekeseket.
A hét közepén indult útjára a sztori, amikor valaki gyanútlanul feltöltött egy missouri roncstelepen lőtt képet a Redditre egy kérdéssel, hogy mégis mi az, amit talált. Elég egyértelműen egy rakétahajtóművet, méghozzá minden jel szerint az űrverseny nagy részét végigkísérő H1-es egy példányát.
Könnyű elhinni, hogy napjaink Bugatti sportkocsijainak 16 hengeres motorja csupán a VW csoport megalomán vezetőinek lázálmai nyomán született. De Ettore Bugatti előbb tervezett 16 hengeres motort, mint bárki más, igaz, az U-16 jelzésű monstrumot nem autóba szánta.
Kikopóban ugyan, de van az USA-ban egy egyszerű rutinfeladat, amit sok rendőr betart, ha igazoltat egy autóban ülőt. Amikor hátulról megközelíti a sofőrt, odanyúl a bal hátsó lámpára vagy a környékére és hagy ott egy nyomot. Valahogy így.
Teljesen biztos voltam benne, hogy olvasóközösségünk teljes (és jogos) megvetése fog sújtani minket, amiért színt vallottam/tunk: a szerkesztőségből többen is izgulunk a Toyota Previára, a Ford Crown Victoriára, de még a Fiat Multiplának is van házon belüli fan-clubja. Teljesen érthető lett volna, ha a nép szánakozó hozzászólásokkal tömte volna meg a kommentablakot. De nem. Sőt! Mit sőt, egyenesen sőt, mi több: vannak csajok, akiket egy Multipla kulcsának pörgetésével fel lehetne szedni!
A kommenteket átfutva világossá vált, nem tehetem meg, hogy a legcsodásabbakat ne szemlézzem. Némelyik típus esetében nem is értettem, hogy került a felsorolásba, de aztán rájöttem, nem mindenki szocializálódott a nyolcvanas évek trafikárui és játékai közt. Mert aki igen, annak természetes, hogy AKAR egy Matra Ranchót. Szinte az összes kisautó gyártó csinált Matra Rancho modellt, és emlékeim szerint még magyar kisipari koppintás is volt a polcokon. Aki akkor volt gyerek, naná, hogy akar egy Ranchót, beleégett a tudatalattijába. A többiek meg azt se tudják, hogy létezett, mert még az előtt elporladt a karosszériájuk, hogy bontóba vitték volna őket – a roncstelepre induló trélereken csak a műanyag lökhárítók, sárvédő szélesítések maradtak, a többi leperget út közben a platóról.
Január 31. Én akkor kaptam az első facebook-bejegyzést erről az autóról, én csak másnap osztottam meg a saját oldalamon, addigra tele volt a postaládám Messenger-, SMS-, facebook-, Viber-üzenetekkel róla. Megdöbbentő képeket láthattunk - egy koszos, de láthatóan ép Alfa Romeo Giulietta SZ-t emel ki a darus kocsi egy kerítés mögötti gödörből. Ez a normál Giulietta Sprint kupéból készült, már önmagában is rettentő ritka Sprint Speciale-kivitelnek egy nagyon ritka, Zagato-stúdió által átépített alváltozata volt (gyári kódja: 101.26), összesen 235 példány készült belőle, abból az első 18 kizárólag versenyzésre, SVZ néven.
Új szuperhőse van az autózás légellenállás elleni küzdelmének: Priusszal jár, amerikai és senki sem tudja róla, kicsoda. Íme az autója, amiről válaszunk sajnos nekünk sincs, kérdésünk viszont rengeteg volna.
Mit lehet még írni az emberről, aki beszíjaztatta magát a repülőbe, amit az .50-es kaliberű lövedékről mintáztak, mondván az stabil hangsebesség felett? Ma 96 éves Chuck Yeager, aki elsőként lépte át a hanghatárt.
Alapvetően a '80-as évek kocka formája jön be. Sokat nem gondolkodtam, hisz hamar sikerült beülnöm egy jóbarátom Ladájába (megkértem, hogy vigyen vele egy kört) ami ugyan a gyári kifejezéstől igen távol állt, de legalább volt benne egy sírós váltó, amitől akkor épp azt hittem, egy repülőgép felszálló pályán vagyok és az a hanghatás (a váltó, a búgó difi és a sportkipufogó) annyira magával ragadott, hogy ott és akkor megfogadtam, hogy nekem lesz egy ilyenem.
Augusztus 18. Az majdnem fél év. Akkor történt, hogy többnyire euforikus élményekkel, kevésbnyire bosszúságokkal és műszaki hibákkal tarkított, hosszúnak ígérkező kapcsolatunknak egy Mercedes 190D első lökhárítója vetett véget. A 190D lökhárító egy 190D Mercedeshez tartozott, említett Mercedes pedig a feleségemhez. Aki – ha valaki kérdezné - még mindig hozzám, tehát a malőr ellenére kicsiny világunk nem repedt el a gyökeréig. De azért fél év kiesés, pont ezzel az autóval, nekem húsba vágó élmény volt, még most is törölgetem néha a drogmegvonástól izzadt homlokomat.
Mit is csinálhat az ember januárban, a hóesésben? Általában valami meleg helyre vágyna az ember, nem pedig egy mozgásképtelen Ikarus 211-esre és annak nyűgjeire.
Az első versenyző az alakváltó abroncs, ami ugyan a valóságban nem létezik és a célja sem teljesen világos, de mindenképp látványos. Kérdés, hogy mellékelnek-e a sofőrnek és az összes érintett járókelőnek zajszűrős fejhallgatót, anélkül még elméletben is tűrhetetlenül zajosnak tűnik. Az sem egyértelmű, hogy egy piszkosabb pocsolya után mennyire fog simán működni a rengeteg mozgó alkatrészből álló bonyolult szerkezet.
Gabi barátom megkért, ugyan beszéljek már egy patent kis tréler eladójával, mert az ő németje elég gyenge, és gyaníthatóan a német kereskedő a magyarral és olasszal van ugyanígy. Egy gyors és lényegre törő telefonhívással tisztáztuk a legfontosabbakat, amit az utánfutó műszaki állapotáról tudnunk kellett, illetve fontos volt megtudni, hogy fix árról beszélünk-e, vagy irányárról – ugyanis nem szerepelt sehol a hirdetésben, hogy fauhábé (VHB, azaz Verhandlungsbasis, úgy is mint irányár) lenne. Ezen a ponton szerintem volt egy kis szemforgatás a vonal túlsó felén, mert csak annyit kérdezett, na jó, mégis mennyit akarunk kínálni?
Mondtam, hogy mivel nem én vagyok a vevő, nem tudom sajnos megmondani, de nem is az a cél, hogy most előre benyögjünk valami arcátlan összeget. Gábor is látott már autó adás-vételt párat, állt a pénisz mindkét oldalán, kevés annál idegesítőbb van, mikor valaki már a telefonban, a portéka valós ismerete nélkül benyögi a fele árat. Vagy esetleg rögtön azt kérdezi, mi az alja (már hogy az árnak). Nem csak nálunk, de a németeknél is utálják az ilyesmit, sokan bele is írják a hirdetésbe, hogy Nix letzte Preis (ami kábé a „nincs mi az alja tesó/főnök” német megfelelője).
Úgy látszik, a kátyú/úti pocsolya nem egy fajokon átívelő, egyetemes bosszúság ezen a bolygón. Például, ha dagonyázni vágyó vaddisznó lennél, lehet, hogy egy kedves pihenősaroknak tűnne az, a patagyilkos kemény aszfalt után. Debrecen lakott területén született erre a gondolatra egy bizonyíték: a Vezér utca környékén dashcamezte ezt egy arra járó:
Most először osztok meg veletek videót, ami, ne szépítsük, kínaiul van. Azért van kínaiul, mert Kínában vették fel, a világ messze-messze legnagyobb autópiacán. Azért osztom meg, mert benne van minden, amit meg kell szoknunk a jövőből jelenből.
André Lotterer háromszoros Le Mans-győztes, de nem a sportsikerei miatt tartom irigylésre méltónak. Hanem mert olyan autót tart a hétköznapokra, amilyet bárki más csak légkondicionált garázsban merne nézegetni. És bár egy 450 lóerős Audi Sport Quattro S1-ről van szó, ő nyilván vezet olyan jól, hogy oda se csapja.
Most is, közel a félmillió km után olyan, hogy nincs olyan autó, aminek ne tudna 100-on 50 előnyt adni, ha az is turbótlan, injektortalan, 1998 ccm-s, 23-éves és 430 000 km van a múltjában.
"Semmi sincsen ingyen, még az sem, ami úgy tűnik"
(Ismeretlen bölcs)
Az ingyen*-Punto története az őszi időszakban kissé leült, mivel ilyenkor van a legtöbb külföldi autóbemutató, nagy nemzetközi autószalon és ráadásul még a globális felmelegedésnek köszönhetően folyamatosan lehet robogóval járni, akár novemberben is – ezek a mentségeim. A Punto viszonylag nyugodtan parkolt az udvaron, Hajni asszony bottal sem piszkálta volna meg azóta, hogy a gyorsan kivitelezett ABS-javítás után elhozhatta a szervizből a Fiatot. Némileg megrázta a kezében maradó váltógomb, illetve az, hogy ő csak a szemközti sávba tudott kifordulni így szervó nélkül. Szóval nem érzett nagy késztetést a használatára, és akkor még nagyon finoman fogalmaztam.
A videóban megláthatod, mi történt az autóval, mit javítottunk meg a Nagy Punto-mentő Napon, és mit rontottunk el. A posztban meg inkább a háttérről lesz szó, és persze az is kiderült, hogy eddig az állapotig mindez mibe fájt.