Az autós újságírás sok utazással jár, ami egy ideig roppant érdekes és irigylésre méltó tevékenység. Főleg azok szemében, akik nem utaznak. De hamar kiderül, hogy amikor Malagába mész, akkor egyrészt nincs szezon, másrészt az esetek 90-95 százalékában a repteret látod, vagyis kábé úgy vagy ott, mint Ferihegyen: az marhára nem Budapest. Néha tényleg borzasztó a sok hatórás átszállás, korán kelés, meg minden más nyűg, néha a repülőn a pici náthád több hét alatt gyógyuló betegséggé fejlődik, satöbbi; ám az a maradék öt-tíz százalék, amikor tényleg látsz valamit a világból – na az nagyon érdekes. És most nem az autók miatt, sőt, mint ahogy most is látni fogjuk, minél érdektelenebb az autó, amit bemutatnak, annál érdekesebb körítést próbálnak hozzá kitalálni.
Képmutatás lenne, ha azon keseregnék, hogy ez volt a gyerekkorom, és hazugság lenne, ha azt mondanám, hogy a Top Gear zseniális triója miatt lettem autóbuzi. Sosem tudtam feltétlen rajongással követni minden megmozdulásukat, volt, hogy az eszetlen pazarlás, autók elpusztítása kiverte a biztosítékot, néha simán érdektelenségbe, vagy előre megírt pojácaságba fulladt a show. Mégis, minden szájhúzós pillanatra jutott vagy öt zseniális, tökéletesen kitalált és kivitelezett bemutató, kísérlet vagy utazás. Kevés ennyire inspiráló műsor létezik, és ennek most vége.
Bár nem most volt, de valamiért az internetből most keveredett elém a nálunk a Rábájával a 2018-as Parkoló Parádé - Múzeumok Éjszakáján is tiszteletét tevő Béke Tóni és az ő Ikarusa.
Emlékszel még a rakétára, ami űrbe vitte a vörös Tesla Roadstert? Az a teslás móka volt a tesztje azon kilövések sorának, amit ma este kezd a SpaceX, és autó helyett most már tényleg hasznos lesz a hasznos teher: egy hattonnás szaúdi műholdat visznek Föld körüli pályára. A megerősített, kicsit átdolgozott Falcon Heavy már ott áll a kilövőálláson és ha a floridai időjárás is engedi, éjfél után elstartol. Frissítés: tegnap nem engedte, de hamarosan, az éjjeli órákban érdemes lesz visszanézni ide, mert jelenleg jók a körülmények Floridában, és ha ez így is marad, magyar idő szerint 12-én 00:35-kor indul majd a közvetítés és onnantól bármikor jöhet a start.
Ez lesz majd itt az élőkép:
A Formula.hu szedte össze, mit tudott az elmúlt három évben a WTCC/WTCR és a Formula-E Marokkóban, a marrákesi utcai pályán. Konkrétan azt nézték, hogy egyiken-másikon milyen köridővel lehetett megszerezni a pole-t, azaz lényegében hogy egy versenyhétvégén mi volt az adott sorozat legjobb körideje. Sok értelme nincs az összevetésnek, de az lejön belőle, hogy mennyire fordított úton jár ez a két sorozat.
Na jó, nem csak víz kell hozzá, van ott egy kis szén is ;) A videón az angliai utcákon csapató jármű egy Sentinel DG8 gőzhajtású teherautó. A gyártó az Alley & MacLellan (később Sentinel Wagon Works) egy 1900-as évek elején jónevű gőzgépgyártó volt, akik 1906-tól kezdtek gőzhajtású teherautókat gyártani.
A DG8-at 1929-től kezdték forgalmazni, ez volt a világ első 4 tengelyes teherautója (ebből a harmadik tengelyt hajtotta), de összesen csak 8 darab készült belőle. És így indul...
Egy csomó szokásosan jó program jön a közeli hetekben, egyiket-másikat a médiapartnerségünk okán párszor sztárolni is fogjuk, akkor jönnek majd még részletes infók. Most inkább csak rákészülés-jelleggel sorolom, miken dolgozunk, kikkel vagyunk épp kapcsolatban, hogy ti, akik akár nézőként, akár szereplőként jönnétek, időben készülni tudjatok.
Mellbe vágott a hír. Eleve nem volt valami vidám a helyzet, épp az apám sírjától autóztunk haza a Farkasrétiből (az apám volt autójával, hogy tetézzem a bajt), anyukám és nővérem kivételesen erősen szófukar volt, ami az ő esetükben majdnem olyan súlyos állapot, mint a ponty, amelyik nem tátog. Megcsörrent a telefon, Vályi Pista volt az, Dubajból hívott, ahová két hétre kiutaztak, forgatni. Jó, persze, nekem is hiányzik a jó Pista, de azért ennyire, hogy a világ végéről, méregdrága roaminggal... Mi lehet neki ennyire fontos?
"Csík, baszki, hallottad?" - és a hangjában képtelen voltam felfedezni azt a kikacsintós csillogást, amit máskor mindig Nem hallottam, ezt jeleztem is felé. "Hát a Zappét, hogy meghalt."
A jó reklám az, amelyik elad – gyakran rendezik le ennyivel a reklámipart, de ennél azért lényegesen többről van szó. A targetálás, elérés, célcsoport, és egyéb furcsa műszavak nem csak azért vannak, mert ettől egy board meetingen többen komoly embernek érezhetik magukat, a marketing egy komoly tudomány. Az autóiparban egy-egy jó ötleten, vagy időben történő felismerésen súlyos pénzek múlnak, példának itt a Subaru leszbikusokat célzó kampánya a 90-es évekből.
A legtöbb autót valamilyen céllal fejlesztik. A családi autók tágasak és takarékosak, a roadsterek kicsik, könnyűek és jó a futóművük, az izomautók pedig arra valók, hogy lámpától lámpáig alázzanak. Ebből kifolyólag a motortere aránytalanul hosszú, nemigazán pakolható, a futóműve is butább, igazából egy dolgot kell tudnia, de azt nagyon: egyenesen menni, gyorsan. Pici építéssel viszont majdnem bármiből lehet akármi, így az 1974-es Camaróból harckocsi.
Van, aki a jó kocsikért esik ebbe a szakmába, más azért, mert kiválóan ír és ezt a témát dobta neki a gép, aztán akadnak, akik azt remélték, jókat tudnak majd vezetni mindenféle szerpentineken, versenypályákon. Én nyersen csak az autóért jöttem. A gépért, magáért. Ma pont negyed százada.
Anyukám őrizget két magnófelvételt rólam, tizennégy hónapos és két és fél éves koromból, mindkettő összefüggő, autós hablaty, semmi más. Olvasni is azért tanultam meg négyévesen, hogy ki tudjam betűzni az autókon levő feliratokat – akkor Bagdadban éltünk és az utca telis-tele volt régi amerikai és angol kocsikkal, én meg megvadultam, hogy mindről megtudjam, micsoda. A nővérem egyszer megelégelte a dolgot, leült velem egy ábécével és végigmutogatta a betűket. Persze nem volt százszázalékos a siker, mert egy csomóra folyó írással tették fel a szöveget közülük, de kicsit megkönnyebbült.
Ajtók nélkül, lehajtott szélvédővel és ponyvával nyáron, mesés élmény vele a közlekedés. Mindenki megnézi ha ez számít valakinek. A rendőrök meg soha nem tudják eldönteni szabályos-e vagy nem...
Ma is megdöbbentő a Dymaxion: egyetlen nagy, tojásforma képződmény, három keréken. A két első is egészen hátul, az utastér közepénél van, a harmadik a szerkezet legvégén lóg ki a karosszéria alól. Ám azt elképzelni sem könnyű, mennyire elütött minden ismert járműtől a készítése évében, 1933-ban.
Lucas Di Grassi (ex F1-es, most épp Formula-E-s brazil autóversenyző) tweettelt a napokban egy régről előtúrt eredménylistát. Egy 2000-es, bragai gokartverseny végeredménye van a megsárgult papíron, amin nem csak az a sokkoló, hogy rajta van a mai nemzetközi autósportelit jó része, de az is, hogy a győztes neve mennyire nem mond semmit ennyi év után.
Nem az internet legfontosabb sarka az English Russia, de nem árt néha felnézni rá, mert olyan nagyon orosz dolgok jönnek ott szembe, mint ez a vlagyivosztoki videó. A hátteréről semmit se tudunk, csak sejtéseink vannak, miért akar ez a sok autós ezen az egy úton felmenni a domboldalon, ahogy arról is, hogy az az út miért olyan, amilyen. Három perc pihentető távizgulás egy abszolút győztessel:
Foglalkoztunk már az autóval, további őrületért erre kattints.
Sok autó van az AMTS-en, ami kérdéseket vet fel. Az egyik kedvenc ilyenem egy 1994-es Volkswagen Polo, aminek vélhetően már semmi köze ahhoz a kedves kis krumplihoz, aminek anno megálmodták a mérnökök.
A Svéd Repülőgépgyártó Részvénytársaság (Svenska Aeroplan AB) 1949-től kezdett autókat gyártani. A viszonylag kis autógyár elsősorban a mindennapokban jól használható, biztonságos és egyedi stílusú autókkal alapozta meg a hírnevét. Kezdetben nem fordítottak túl nagy energiát a sportos szegmensre, de azért időről időre akadtak kivételek. Például a Saab Sonett mindhárom generációját kimondottan kis utcai sportkocsinak tervezték, az igazi áttörés azonban elmaradt.
Pár napja megjelent a válogatás posztunk a Genfi Autószalonról, amiben szerepelt az Alpina által átfaragott B7-es. A vese még mindig sok rajta, de az átszabott kasznival lényegesen harmonikusabb, mint a gyári kiadás. Olvasónknak, Péternek bántotta a szemét a rács, ezért átrajzolta úgy, ahogy szerinte arányosnak tűnik. Mit gondoltok róla? Szebb mint a gyári?
Pénteken megnyílt az AMTS, és már az első napon meglepően nagy volt a forgalom, a hétvégére meg még nagyobb emberroham várható a Hungexpón. Az autóval menést csak az erős idegzetűeknek ajánlom. De ha már bent vagy, megkapod, amire vágysz. Egyértelműnek látom, hogy először a Totalcar standjára jössz el, Hangyászt szagolgatni, meg a Szuti-féle, cirka 500 lovas Celicát megnézni, amely 1:56-os időt megy a Hungaroringen. Ez azért nem gyenge. A TC Tuned Classics válogatás két autója is itt van, tehát irány az A pavilon 1-es standja, íme a képek, egy lapozható galériában:
Az Ebay-en néha felbukkannak átverések, gyanúsan olcsó dolgok vagy kihagyhatatlan alkalmi vételek. Nemrég szembejött egy ilyen alkalmi vétel, és ha lenne 276,2 millió forintom (+1,8 millió a szállításra), már biztos, hogy megvettem volna a Rolls-Royce Olympus 593 hajtóművet. Ez azért egy érdekes darab, mert a világhírű szuperszonikus utasszállító repülőgépet, a Concorde-ot négy darab ilyen mozgatta. Az Ebay-en kapható hajtómű természetesen az utánégetős verzió.
Hispano-Suiza márkanéven több mint nyolcvan éve nem készült autó. Egy ismert formatervező 2010-ben leporolta és használni kezdte, de lehet, hogy rosszul tette. Most huzakodhat a néven egy spanyol céggel. A különös végeredmény: sok évtized szünet után egyszerre két Hispano-Suiza márkájú autó mutatkozik be, ugyanakkor, ugyanott.