A Fiat-Chrysler vezérigazgatója a Genfi Autószalonon említette meg, hogy a Volkswagent is nagyszerű partnernek tekintené cége számára, a német gyártó sietve elzárkózott egy ilyen lehetőség elől.
Ritka az olyan éles kontraszt egyetlen autógyártó standján belül, mint amilyet a Hondánál láttunk Genfben. Oké, a Ford klasszikusait a GT40-nel és McRae Focus WRC-jével most ne számoljuk ide. A japánok ugyanis Genfben leplezték le a legújabb Civic legdurvább változatát, a Type-R-t. Gyorsan jött, hiszen Zách Dani alig néhány hete volt a polgári változat bemutatóján. A standon azonban volt más is: a már-már tényleg utcai versenyautónak számító hot hatch egy képre fért a NeuV villanytörpével.
A Rolls-Royce nemrég nyugdíjazta csúcsmodelljét, a Phantomot, így a kínálat most a kevésbé gigászi Ghost változataiból áll. Talán ezt ellensúlyozandó állították ki a modell hosszú tengelytávú változatán alapuló Elegance változatot, amely a Diamond Stardust fantázianevű fényezést is megkapta.
Pár hete még le mertem volna fogadni, hogy egy erősen előrehozott áprilisi tréfa a hír, hogy a mostanában lábra tápászkodó Peugeot-Citroen (innentől PSA) megvásárolja az Opelt. Az OPELT! Persze, tudtunk a közös fejlesztésekről, de ilyenek vannak mindenféle gyártó között, még olyanok között is, amelyeknek amúgy nincs sok közük egymáshoz, a mai világban ez természetes, máshogy nem jön ki a matek.
Egy Jaguar XE és egy F-type SVR mellett kitűnni nem könnyű. Nem is szégyellem, hogy sorba álltam az üléspróba miatt, pedig soha nem voltam kimondott rajongó. A márkának ugyanakkor van most valamije, amit mindenképpen ki akartak emelni a sorból. Részben talán ezért kapott élénk narancssárga fényezést az I-Pace tanulmány, a Jaguar második SUV-ja.
A BMW-ről és a Mercedesről soha nem gondoltuk volna, hogy valaha is félnivalójuk lesz, ha meghallják a Kia nevét. Persze azt már évek óta mantrázzuk, hogy a legdinamikusabban fejlődő gyártók a Hyundai-jal karöltve, de amit ebből mindeddig láthattunk, azok a jó minőségben összerakott, már az európai ízlésnek is megfelelő átlagautók voltak. Most viszont berúgják az ajtót, méghozzá páros lábbal.
A Volkswagen egy-két kilengéstől eltekintve sosem csinált csúnya autókat, bár meghatóan szépeket sem. Ebbe belejátszik, hogy a magyar VW flotta akkora, hogy a szemünk a legfrissebb modelleket is azonnal megszokja, nem tűnnek fel, mint mondjuk egy-egy viszonylag ritkán felbukkanó Alfa. És hogy mit tett a Volkswagen, hogy készítsen egy emlékezetes Passatot? Csinált belőle egy négyajtós kupét, és hogy valamelyest kiemelje a tömegből, és nem Passat CC-nek nevezi, mint eddig, hanem Arteonnak.
Elég erős kezdésnek tűnik az EF7 Vision Gran Turismo az Emerson Fittipaldi nevét használó új sportkocsimárkától. A tanulmány a nevével ellentétben kicsit sem látszik túrakocsinak, inkább keményvonalas versenyautó, amelyet nagyrészt karbonszálas műanyagból építettek.
A H600-ast a legtöbb új elektromos járműhöz hasonló misztikum övezi: a formaterv ugyan a Pininfarina műve – ennek megfelelően kifejezetten elegáns darab – a háttérben egy mindeddig lényegében ismeretlen távol-keleti cég áll, és olyan ígéreteket tettek, amelyek a jelenlegi elektromos szériagyártmányokat ismerve elég hihetetlenül hangzanak. Nem mernénk kijelenteni, hogy komolyan lehet venni a H600-ast, mint ahogy azt sem, hogy egyáltalán nem.
Borzasztó nagy a felhajtás az XC60 körül a szalonon, nem csoda, hiszen ez Genf öt-hat kiemelkedő újdonsága közül az egyik. A szokásos Volvo-városba ágyazták a bemutatót, amelyből délelőtt még csak egy féltucat ezüstbevonatú savanyú cukrot láttunk. Úgy hevertek ott, mint terráriumban a kikelésre váró cserebogár-lárvák.
Az egyéni közlekedés mai koncepciójától rendesen elrugaszkodik a Pop Up nevű eszköz, amely gurulhat környezetbarát villanyautóként, repülhet helikopterként, vagy megközelítheti a célját vasúton is. A moduláris jármű nagyszerű ötlet, bár drága infrastruktúrát feltételez.
Ha van olyan autóbemutató az idei Genfi Autószalonon, amely igazán megbolondítja az embert, az a Ferrarié. Az olaszok a GTC4 Lusso és a 488 GTB mellett két, vörös vászonnal letakart titkot is rejtegettek standjukon, a leleplezéskor pedig nem túlzás, egyetlen gombostűt sem lehetett volna leejteni.
Oké, vannak a vén, nosztalgiázó, bennfentes hülyék, akik azonnal bólogatni kezdenek az Alpine A110 láttán, hogy „na, a Ferjáncz” meg hogy „hol volt akkor a Ferjáncz a Ragnottihoz képest” meg ilyenek, de a vén hülyék akkor is bólogatnak, ha kapnak egy deci kövidinkát a kricsmiben, lépjünk.
A reggelt a Peugeot-standon kezdtem, mert ahol normálisan a legjobb a kávé – a Volvónál – iszonyatos sokan voltak, várva a tizenöt perccel később kezdődő XC60-sajtótájékoztatót. Átugrok a szomszédba, gondoltam, hiszen úgyis láttam tegnap délután, a még romokban heverő díszletek között valami érdekeset odaát.
Jobbról a Khan karbon-parádéja, balról a Dodge és a Ram túlzó traktora határol egy pici standot, hol csak négy autó áll. Ez a Ruf, amelyre csak tuningcégként hivatkozni degradáló, hiszen ők gyakran a nullából építenek autót. Gyanús volt középen a sárga 964-es, túl tiszta és túl új, nincs meg rajta az a jellegzetes patina, amitől még egy alaposan felújított autón is érezni a kort. Tudva, hogy mire képes a cég, odamentem az első szimpatikus úriemberhez és feltettem a kérdést:
-Elnézést, ön itt dolgozik?
-A nevem Alois Ruf, enyém a cég.
Az Imprezához hasonlóan az XV is új műszaki alapokra került: a Subaru Global Platformra, amely merevebb, és jelentősen csökkenti a gyártási költségeket. Az új XV-n azonban kevés látszik ebből. A japánok megtartották a bevált koncepciót: sok műanyaggal és jelentős hasmagassággal kellőképp varacskossá tették az ötajtós Impreza karosszériáját, így az új modellt sem lesz nehéz egy pillantással azonosítani.
Állok, és nem hiszem el, ilyen egyszerűen nincs, a feleslegesség olyan szintjén mozog a Maybach G 650 Landaulet, hogy az már szinte kívánatos. Emlékeznek a G 500 4x4²-re? Ez az a G osztály, ami alá berakták az Unimog portáltengelyeit, így cirka 20 centivel magasabb a mezei G-nél, amiből amúgy is átnézünk szerencsétlen X6 tulajok felett. Na, most ezt a dögöt nyújtották meg, és készítettek belőle egy Landaulet kivitelt, vagyis olyan hosszított-emelt terep limuzint, aminél a hátsó két utas felett nyitható vászontető van.
A Suzuki Swift sokak fejében évtizedekig az olcsó, igénytelen kisautóval volt egyenlő. Igaz, már az aktuális generáció sem igen fér bele ebbe a skatulyába. Amit viszont most Genfben mutattak, más irány: a Swift már nem csupán egy megoldott kötelező feladat, most lett igazán kívánatos. Éppen akkor, amikor a gyártást elviszik Esztergomból.
Az A110-esről most már tényleg minden lényeges részletet megtudhattunk, és ezekből kiderült, hogy igyekeztek megőrizni a legendás névrokon lényeges vonásait. Az adatok alapján kivételesen könnyű és alacsony tömegközéppontú autó, amelyet tonnánként több mint 230 lóerő mozgat.
A korábbi előzetesek alapján azt gondoltuk, a harmadik Volvón már unalmasan hatnak majd a korábbról jól ismert részletek, mégsem így lett. Az XC60-ast az arányai jól megkülönböztetik a 90-es sorozattól.
Pletykaszinten már rég hallani róla, hogy a Mercedes tuningrészlege kínálata bővítésére készül. A cél már az AMG GT kupéval is a Porsche megszorongatása volt, és a négyajtós bemutatásával még egyértelműbb, hogy kivel versenyeznének az AMG-nél. Az autó tervezői fél szemmel nyilvánvalóan a Panamerát nézték, ami annál is érdekesebb, mert a négyajtós kupé fazont eredetileg a Mercedes kezdte meghonosítani, még az első CLS-sel.
Ez már a második Audi tanulmány néhány hónap alatt, amely a Q8-as nevet viseli, így egyre kevésbé kétséges, hogy komolyan gondolják, hogy kell még egy nagy Audi SUV a Q7-es mellé.
Még 2007-ben láthattuk először az Artega GT-t, egy formás kétülésest a Volkswagentől származó hajtásrendszerrel, de az időzítésük nem volt valami szerencsés. Megkezdték ugyan a gyártást 2010-ben, de 2012-ben le is húzták a rolót. Most a Carrozzeria Touring Superleggera segítségével próbálnak szerencsét újra.
...a Peugeot 3008-as. A szavazás nagyon szoros eredményt hozott, a francia SUV csupán 23 pont előnnyel végzett az első helyen.
Eddig egyetlen Bugatti Chiron került a gazdájához, és az sem valódi sorozatgyártmány: azt az előszériás példányt adták el egy szaúdi vásárlónak, amelyet a típus bemutatására használtak. A következő három autó, az első három szériapéldány azonban csak a napokban esett át a végső ellenőrzésen, és a Genfi Autószalonra elkészül egy negyedik autó is, szintén kiállítási tárgynak.