Hogy teljesít a magyar motor?

Totalcar Erőmérő: Audi TT

2017.10.06. 13:59 Módosítva: 2017.10.10. 17:08

Ezerrel pörög a Totalcar Erőmérő sorozata, dolgozik a profi és hitelesített mérőpad és megdolgoznak az autók is az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, azóta több mint kilencszáz olvasó autói közül válogatunk. Ezúttal egy Audi TT Quattro Coupe került sorra.

Az ezredforduló volt az időszak, amikor az autógyárak már nagyon jó motorokat fejlesztettek, de a környezetvédelmi normák még nem szorongatták őket túlságosan. A Volkswagen-csoportnál sem volt ez másként.

Kevesen tudják, de a konszern rengeteg modelljében megtalálható 1,8 literes, négyhengeres, hengerenként ötszelepes motor változó szelepvezérlésének működési elve pontosan megegyezett azzal, amit a Porsche 911, 996-os generációjának első szériájában, Porsche VarioCam néven találunk. Ez változó szelepnyitási időpontokat jelent és az elvet később a BMW is átvette a dupla Vanos rendszerrel, de a Porsche/Audi előbb alkalmazta.

Az ötszelepes motor hengerfeje is megér pár szót, mert három szívó- és két kipufogószelepe volt és a rossz nyelvek azt mondták, hogy a harmadik nem is szívó-, hanem marketingszelep, hiszen jól hangzik a hirdetésekben, miközben az áramlást nem javítja igazán, ellenben növeli a súrlódási veszteségeket. Nem tudjuk, hogy ez mennyire igaz, de a megoldás későbbi megszűnését inkább a gyártás költségessége és bonyolultsága okozta.

erőmérő.png

Nagyon szép félgömb égésteret adott ki az öt szelep. A szívóoldali hármast vékony vezérműbütykök nyomkodták, kicsit kisebb hidrotőkékkel, mint a kipufogóoldalon. A vezérműszíj csak az egyik tengelyt hajtotta, innen egy rövid lánc hajtott át a másik tengelyre. Ennek a láncnak a feszítésével hangolták el a két tengelyt egymáshoz képest és változott a vezérlési idő magasabb fordulatszámon.

Ebben a motorban két kopogásszenzort használtak a gyújtásidőpont kopogáshatárra hangolásához és ennek következménye, hogy bár a 225 lóerős motort 98-as oktánszámú benzinre optimalizálták, hiba nélkül ment 95-össel is. Mégis jobban járunk, ha az autóba 98-ast tankolunk, mert erősebb lesz és kevesebbet fogyaszt majd.

Egyébként az 1,8-as motornak sok variációja létezett. Az alapot a szívó kivitel jelenti 125 lóerővel, a leggyengébb turbós 150 lóerőt produkál, a csúcs pedig 225 lovas verzió. A teljesítménylépcsők közt nemcsak külsőben, illetve a turbó és az intercooler méretben volt különbség, hanem a motor belsejében is, vagyis nem lehet simán átcsippelni a győri motort a legalsó teljesítményszintről a legfelsőre. A 225 lovas változat gyárilag kovácsolt dugattyúkat és kovácsolt hajtórudakat kapott, hogy jobban bírja a terhelést.

Látszik, hogy a motor elektronikusan van kicsit visszafogva, nyomatékgörbéje kisimítva, mert a 225 lóerő 5900-as fordulaton jelentkezik, a 280 newtonméter maximális nyomaték pedig 2300-5000-ig jelen van. Nem véletlen, hogy ez a kovácsolt forgattyús mechanikás motor kedvelt tuningalap, simán felhúzzák 300 lóerő környékére az eredeti dugattyúkkal és hengerfejcsavarokkal, és már egy közönséges chiptuninggal is 270-275 lóerőt hoznak ki belőle, 300 Nm körüli nyomatékkal.

Olvasónk mérésre felajánlott Audi TT-je Magyarországon került először forgalomba, vagyis követhető az előélete és már több mint 200 ezer kilométert mentek vele. A tulajdonos elégedett, szereti az autót, a motor nem eszi az olajat és a mérés előtt százas benzint tankolt, hogy kiderüljön, mennyi élet van még a győri motorban. 

Ez a TT összkerékhajtással készült, de mivel keresztmotoros Audi, az A3-as Quattro modellekhez hasonló és nem a hosszmotoros Quattrókból ismert hajtási rendszer van alatta. Itt a hátsókerekek hajtását nem középső differenciálművel oldották meg, hanem elektronikusan vezérelt, szükség esetén bekapcsoló Haldex tengelykapcsolóval. Ugyanezt találjuk a Golf GTi 4motion-ön is. A mérést végző szakember lekapcsolta a hátsó hajtást egy csatlakozó széthúzásával, hogy a mérőpad görgői ne zavarják össze az elektronikát, így elsőkerekesként mértük meg a TT-t.

Szépen ment a mérés, hamar betöltött a turbó, nekifeszült a padnak az Audi és hatezerig simán elforgott a motor. Még a mérőpad kezelőjét is meglepte az eredmény. Nézzétek meg a videót, abban alaposan kielemezzük a monitorra kirajzolt görbéket.

Ha érdekesnek találjátok a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még, hamarosan 400 lóerő feletti V8-as motor tekeri meg a padot.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38