A magyar önvezető szoftvercégről, az AIMotive-ról már többször is olvashattatok a Totalcaron. Kamerákkal teleaggatott Toyota Priusaikat éles helyzetben is megnéztük, hogyan bánnak el a közúti forgalomban. A cég most 6 milliárd forintot meghaladó befektetést kapott, amivel elég rendesen felkerültek Európa önvezető térképére.
Azt már a hétfőn kiadott közleményből tudjuk, hogy megint egyre öregebb autókat vesz a magyar, a JóAutók.hu csütörtöki rövid elemzéséből pedig az is kiderül, hogy mégis mennyit. Az április mélypont után a május már erős volt. Egy járványhelyzethez képest mindenképp, de a tavalyi adatoktól sem maradtak el drámaian a számok - írják a Datahouse adatai alapján.
A Jóautók.hu közleménye szerint az ismét meredeken öregedő használtautó-átlagéletkor három okra vezethető vissza. Egyrészt a válság a nyugati piacokra is begyűrűzött, így az újabb autók eladását arrafelé is elhalasztják. Nem segít a helyzeten a romló forint sem, hiszen azonos összegért csak olcsóbb autót tudnak behozni a kereskedők és a magánszemélyek. A harmadik ok a logisztika: a határzár miatt az autók behozatala nehézkessé vált, így a kereskedők a hazai készletek eladására helyezik a fókuszt. A további részletek kiderülnek az alábbi közleményből.
A 60-as évek amerikai autósmozijainak fénykorát igyekszik megidézni június 4-től a Lupa Drive-in Autósmozi, Budapest tengerpartjának főparkolójában. A filmkínálat a tervek szerint naponta változik a nyitó héten olyan kedvenceket nézhetnek, mint a Másnaposok, a Vissza a jövőbe vagy a Forrest Gump.
Majd’ 90 évre tekint vissza az autósmozi intézménye, aminek az ötlete egy amerikai úriembertől származott, aki 1933-ban, New Jersey államban nyitotta meg az első olyan mozit, ahol autóból nézhették a filmeket a látogatók. Az első egy két évtized működése alatt azonban nem aratott osztatlan sikert, miután nem tudták tökéletesen megoldani, hogy a filmeket hallani is lehessen.
Az 50-es évek elején azonban már a kocsikba szerelt hangszórók közvetítették a hangot és olyannyira elterjedt az autósmozi műfaja, hogy az évtized végére majd’ 5000 mozi volt szerte Amerikában. Az autósmozik a 60-as években élték fénykorukat, majd az otthoni elektronikus eszközök, a videók vagy a színes tévék megjelenésével folyamatosan csökkent a jelentőségük.
Hamarosan az egész országon feloldják a koronavírus miatt bevezetett korlátozásokat, így joggal merül fel a kérdés, hogy a következő hónapokban milyen árakra számíthatunk az autópiacon. Az Eurotax sajtóközleményéből képbe kerülhetsz az új- és használtautó-piac árváltozásaival, lehetséges átrendeződésekkel és alkulehetőségekkel kapcsolatban.
Az elmúlt hetekben felmerültek kérdőjelek a Nissan európai motivációjával kapcsolatban. A lehetséges portfólió-csökkentésről mi is írtunk, a Nissan hazai importőre azonban kiadott egy közleményt, ami segít még tisztábban látni a helyzetet illetően.
Országszerte eddig 52 műhelyben tette ingyenessé a mentők, a tűzoltók, a rendőrök, a katasztrófavédelem és a kórházak ellátásban résztvevők járműveinek soron kívüli javítását az egyik legnagyobb hazai alkatrészellátó. A járvány idejére életre hívott kezdeményezéshez folyamatosan új tagszervizek csatlakoznak.
Pár hete már érkeztek olyan hírek, hogy Kínában drónokat vetettek be fertőtlenítésre és az elkóricálók figyelmeztetésére, aztán később az olaszoknál is megjelentek hasonló célból.
Nálunk egyelőre még nincs ilyen szintű bevetése a drónoknak, de - mint az alábbi sajtóközleményből is megtudhatjuk - az Fővárosi Közterület-fenntartónál (FKF Nonprofit Zrt.) már DJI Agras MG1P és T16 drónokkal végzik a kommunális járművek nehezen elérhető felső részének fertőtlenítését.
Mivel a tisztaság manapság nagyon fontos kérdés, nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az autónk olyan terület, ahol a vezető és az utasok egyaránt rengeteg felülethez hozzáérhetnek – méghozzá minden egyes utazás során.
Az ajtók nyitásától kezdve a fűtés beállításán át egészen a világítás felkapcsolásáig vagy a sebességváltásig sok olyan érintkezési pont létezik, ahol autónk szinte vonzza a szennyeződéseket és a kórokozókat.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint a kijárási korlátozás első hétvégéjén 60 százalékkal visszaesett a forgalom az előző naphoz képest, de még így is százezrek közlekedtek szombaton és vasárnap a hazai fő-, illetve gyorsforgalmi utakon. A NÚSZ Zrt. arra hívja fel a figyelmet, hogy a kijárási korlátozásról szóló kormányrendelet értelmében csak megfelelő indokkal lehet útra kelni. Arról, hogy ez pontosan mit jelent, ebben a cikkünkben írtunk részletesen.
Alapvető aggodalmakat próbál eloszlatni a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének sajtóközleménye, ami szép gesztus. Emellett szeretnék, ha más közlekedési formák helyett őket választanánk.
„A koronavírus minden korábbi pozitív tendenciát felülírt idén a turizmusban, és mostanra az ágazat emberemlékezet óta nem látott mélypontra zuhant, komoly hatással olyan üzletágakra is, mint az autókölcsönzés, ami fontos szereplője az idegenforgalomnak. Ennek ellenére a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének tagjai kitartanak: továbbra is szolgáltatnak, amíg azt a jogszabályok engedik. Az autóbérlés, az ügyfélszolgálat és az assistance szolgáltatás minden tagnál elérhető.” – mondta el Ujfalussy Márk, a MAKSZ alelnöke. „Természetesen az elsődleges szempont az ügyfeleink, munkatársaink és partnereink egészségének megóvása. A tagoknál alkalmazott magas szintű tisztítási és fertőtlenítési eljárásoknak köszönhetően mindenkit megnyugtathatok, hogy az autókölcsönzés a MAKSZ tagoknál továbbra is biztonságos” – egészítette ki az alelnök azzal a megjegyzéssel, hogy a Szövetség elkötelezett abban, hogy minden erre vonatkozó új szabályozást betartson és betartasson a tagokkal.
„A Sixtnél korábban is szigorúan vettük a járművek tisztán tartását és fertőtlenítését” – nyilatkozta Dévai Gábor, a MAKSZ egyik legnagyobb tagjának, a Sixt Magyarországnak az ügyvezetője, egyben a szövetség FB elnöke. „Egy 3 körös folyamat biztosítja, hogy autóinkat a lehető legtisztább és legbiztonságosabb állapotban adjuk át ügyfeleinknek. A szokásos külső-belső mosást egy nanotechnológiás, szintén kívül-belül alkalmazott tisztítás követi, ami az utastér esetében egy ózont tartalmazó tisztítószert jelent. Közvetlenül az átadáskor, az ügyfelünk előtt történik meg a kormány, a kulcs és a dosszié ismételt fertőtlenítőszeres áttörlése, amit kollégánk természetesen maszkban és gumikesztyűben végez el.”
„A higiénia nem lehet cégméret kérdése” – tette hozzá Sződi János, az AVALON ügyvezetője, a MAKSZ elnöke. „Ugyanolyan gondossággal járunk el a járművek tisztítása során, mint a nagyobb piaci társaink, hiszen többek között ez is feltétele a szövetségi tagságnak. Ügyfeleinket sokszor az is megnyugtatja, hogy látják, a kölcsönzés a Bosch szakszervizünkkel egy telephelyen működik, így az autókat helyben vizsgáljuk, javítjuk és tisztítjuk.”
A MAKSZ elnöke elmondta: „Azt tanácsolom mindenkinek, akinek most kell megoldani a közlekedését, hogy ha teheti, válassza az autókölcsönzést a különféle alternatív mobilitási megoldásokkal szemben. Aki pedig autót bérel, azt lehetőség szerint olyan kölcsönzőnél tegye, amelyik tagja a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének, mert ezeknél az autókölcsönzőknél az autókat garantáltan, minden esetben tisztán és fertőtlenítve, minden előírásnak megfelelően fogja megkapni. A higiéniai biztonságon nem érdemes spórolni, a most kialakult piaci helyzet ráadásul jóval kedvezőbb áron történő autóbérlést tesz lehetővé.”
A MAKSZ elkötelezett, hogy tagjai mindaddig fenntarthassák a szolgáltatást, amíg ezt a jogszabályok és az emberi élet védelmének szem előtt tartása lehetővé teszi. Ennek szellemében képviseli tagjainak érdekeit a jogszabályalkotóknál, folyamatosan egyeztet a kapcsolódó ágazatok szakmai szervezeteivel, hogy a turizmus visszaeséséből adódó jelentős veszteségeket közösen, egymás igényeinek figyelembevételével mérsékelhessék.
A koronavírus okozta változások érdekes lenyomata: a Parkl nevű, appból kezelhető fizető parkolási rendszer érdekes adatokat mutat meg arról, mennyit számít, ha az emberek jelentős része nem jár be a munkahelyére. Nem lőjük le a poént, de a parkolások számán még az is látszik, mikor történtek a nagy bejelentések. A többit a közleményből.
A fővárosi és megyei kormányhivatalok működésének egyszerűsítése érdekében törvényt hozott a Parlament, melynek értelmében módosult a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. Kormányrendelet. E rendelet 5/B. paragrafusa alapján „A Kormány a Magyar Autóklubot jelöli ki a muzeális minősítő bizottságok tevékenységével kapcsolatos közlekedési hatósági feladatok ellátása tekintetében” 2020.január 1-től.
A fővárosi és megyei kormányhivatalok ehhez kapcsolódó hatásköre átkerült a Magyar Autóklubhoz, a hatósági feladatokat a minősítő bizottságban az Autóklub látja el. A változás a minősítést igénylők számára több minősítési időpontot és rugalmasabb MMB naptárt biztosíthat. A minősítésre jelentkezés formája és feltételei nem változtak, arról részletesen a www.autoklub.hu/oldtimer oldalon lehet tájékozódni.
Változik a muzeális minősítés díja
A Muzeális Minősítő Bizottságot alkotó szervezetek a - jelentősen utoljára 2011-ben módosított – díjak rendezése mellett döntöttek, melyre az eközben eltelt időszak humán költségeinek erőteljes emelkedése ad okot. A táblázatban megjelölt díjtételek 2020.02.17-től érvényesek.
Minősítés fajtája | 2020.02.17-től érvényes | |
nettó | bruttó | |
---|---|---|
Muzeális jellegű jármű előminősítése: VÁM-eljárást megelőzően / forgalomból átmeneti időre történő kivonása alkalmával | 11 155 Ft | 14 167 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: Személygépkocsi | 30 665 Ft | 38 944 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: Személygépkocsi pótkocsija | 26 870 Ft | 34 125 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: tehergépkocsi és vontató / speciális gépkocsi | 34 517 Ft | 43 837 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: tehergépkocsi és vontató / speciális gépkocsi pótkocsija | 29 917 Ft | 37 995 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: Különleges jármű / harci jármű | 59 645 Ft | 75 749 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: motorkerékpár / motorkerékpár oldalkocsija | 15 772 Ft | 20 031 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: Segédmotorkerékpár / motorkerékár pótkocsija | 9 907 Ft | 12 582 Ft |
Jármű muzeális jellegének megállapítása: Oldalkocsis motorkerékpár | 23 219 Ft | 29 487 Ft |
Muzeális jellegű jármű okmányának pótlása (1 db) | 2 990 Ft | 3 797 Ft |
Muzeális jellegű jármű azonosítási (regisztrációs) táblája | 3 352 Ft | 4 257 Ft |
F.I.V.A. minősítés honosítása | 6 630 Ft | 8 420 Ft |
Rugalmasabbá vált az OT rendszám kiváltása
A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. kormányrendelet 2020.01.01-től lehetővé teszi, hogy az OT rendszám kiadása a járási (fővárosi kerületi) hivatalokban (kormányablakokban) is kérelmezhető. Korábban ezt csak a XIII. kerületi (régi nevén Központi Okmányiroda) Hivatalnál tehették meg az igénylők, ezt váltotta fel az érvénybe lépett jogszabály szerinti feladat elosztás.
A hatályos paragrafus idézete:
1/A. § Az ország területére kiterjedő illetékességgel a járási (fővárosi kerületi) hivatal hatáskörébe tartozik
a) az „OT”, „P” és a „Z” betűjelű ideiglenes rendszámtábla kiadásával, ...kapcsolatos feladatok ellátása.
Budaörs, 2020.02.03. - 2019-ben a magyarországi személygépjárműgumiabroncs-piac 0,8%-kal csökkent a gyártói értékesítés tekintetében 2018-hoz képest. Idények szerint nézve a nyári abroncsok forgalma 2,3%-kal, a téli abroncsoké 1,6%-kal csökkent, míg a négy évszakos abroncsok forgalma 32,2%-kal nőtt.
Éves visszatekintésben elmondható, a hosszú évek óta tartó emelkedés után először korrigált vissza a hazai gumiabroncs piac: míg 2018-ban összesen mintegy 2 millió 960 ezer gumiabroncsot értékesítettek a forgalmazók Magyarországon, 2019-ben több mint 2 millió 940 ezer darabot tett ki az értékesítés volumene. „A továbbra is növekvő használt- és újautó-értékesítések, illetve az üzemanyag fogyasztás trendszerű növekedése is kedvező környezetet biztosított az abroncsértékesítésnek 2019-ben, ennek ellenére a nyári szezon lassú indulásáról, majd a szezon végén magasabb készletekről számoltak be a kereskedők. Az elmúlt évekhez hasonlóan sok autón maradtak fent a téli abroncsok, elhúzódtak az átszerelések. Az enyhe időjárás miatt a téli szezon szintén lassan indult a kereskedői visszajelzések alapján. A gyártók évről évre optimalizálódó gyártási és logisztikai folyamatainak köszönhetően az abroncsok elérhetősége javult az előző évekhez képest. A december elején bekövetkezett havazás következtében az előjegyzési határidők ismét egy hét fölé emelkedtek, jelentős kihívás elé állítva a munkaerőhiánnyal küszködő szervizeket. A kereskedők többsége viszonylag alacsony készlettel zárta az évet, így 2019 tovább erősítette a korábbi trendeket, miszerint a nyári szezon csökkenő volumeneit a téli szezon és a négy évszakos abroncsok erősödése kompenzálja“– összegzi a piaci trendeket Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.
Nőtt a nagy méretű abroncsok iránti kereslet
Akár a nyári, akár a téli abroncsszegmenst tekintve, elmondható, hogy a nagyméretű, UHP (Ultra High Performance) abroncsok iránti kereslet határozottan növekedett. Nyári abroncsok esetén ez minden méretkategóriában legalább 10%-kal, míg a téli abroncsok szegmensében az UHP méretek 4-11%-kal növekedtek (kivéve a 18”, ami 7,2%-ot csökkent). Ugyanakkor elmondható, hogy a 15” és azalatti méretű abroncsok iránti kereslet jelentősen csökkent.
Erősödött a négyévszakosabroncs-piac
Négy évszakos abroncsok esetén, ha a kategóriákat vizsgáljuk, akkor kiegyensúlyozott növekedésről beszélhetünk, hiszen a teljes 32,2%-os növekedéshez a személyabroncs-kategória 31,7%-kal, a SUV abroncsok 31,4%-kal, míg a kisteher-abroncsok 36,9%-kal járultak hozzá. Ha keréktárcsa-átmérő szerinti bontásban nézzük a négyévszakosabroncs-piacot, akkor a 13” marad csak el a maga 5,7%-os növekedésével, hiszen minden nagyobb méret legalább 24%-kal növekedett.
A Ford évindító sajtótájékoztatót tartott a Várkert Bazárban, aminek több oka is volt. Ilyenkor, amikor a piac brutálisan fejlődik, szinte az összes cég örül, pláne azok, amelyek a tortaszeletüket növelni is tudták a többiek rovására. Aztán jönnek a kérdések a nagy CO2-mizériával kapcsolatosan, megszűnő és új motorváltozatokról hallunk, továbbá a Fordnál új ügyvezető is lesz, bár az átlag vásárlónak ez mellékes infó.
Magyarországon a Ford elégedett lehet a 2019-es évvel, erről még Szamosi Viktor, leköszönő és más feladatok irányába továbblépő régi ügyvezető beszélt. A Fordé a második hely a magyar piacon a márkák között, a Suzuki mögött, a Skoda és az Opel előtt. Bár a Fordot tipikusan a cégautók közt tartják erősnek, kiderült, hogy 41 százalék a magánvásárló a márkánál, vagyis arányaiban ők többen lettek. A tavalyi erős számokban (összesen 194 ezer regisztrált új autó) erősen benne lehet egy adag berendszámozott, majd gyorsan ki is vont autó, amelyek célja egyértelmű: a CO2-szigorítás miatt visszaeső eladások hatásának enyhítése a kezdeti hónapokban , hiszen ezek még a tavalyi CO2-átlagba számítanak.
Elhangzott azonban még egy érdekes szám: ha nem sikerül teljesítenie a 95 g/km átlagot, az eladásaik alapján minden egyes gramm CO2-többlet nagyjából 100 millió dollárjába (30 milliárd forint) kerülne a Fordnak. Vagyis a motiváció adott, hogy teljesítsék.
Szabó Attila, az új ügyvezető érdekes dolgokról beszélt, amikor a jövő szóba került. Mint már annyi helyen, itt is érdekes fejlemények lesznek, hiszen a dízelbotrányt követő CO2-szigorítások picit furán kezdenek elsülni. A mini típusok simán eltűnnek, mert az EU által előírt 95 g/km átlagot egy klasszikus belső égésű motoros mini sem tudja hozni, ezeket az nyírja ki, hogy már itt is be kell(ene) építeni egy relatíve drága lágy/mild hibrid rendszert.
Eggyel feljebb, a Fiestánál és az idén érkező Puma SUV-nál is ez lesz a járható út. A másik a dízeleké, amiket azért a Ford nem írt le teljesen, mivel CO2-szempontból előnyösek, például a céges flottáknál, ahol a plug-in hibridek nem igazán bevethetők. A közepes modelleknél, mint a Mondeo, a klasszikus hibrid, míg a közepes SUV-oknál (Kuga) és hasznongépjárműveknél a konnektorról tölthető hibridek jelenthetik a megoldást. Mindössze egy biztos: akár a büntetés, akár az elektromosítás miatt, de drágábbak lesznek az autók.
Ami az új modelleket illeti, a Puma február-márciusban jön, és a Fiesták el-mildhibridesednek. A Kuga április-májusban, ebből lesz plug-in és mild hibrid, sőt, dízel is. A teljesen elektromos MACH-E érkezése pedig az év végére várható.
Az is a furcsaságok közé sorolható, hogy míg a kis Fiesta kvázi épphogy meg tud felelni a fogyasztáscsökkentési szigornak, addig olyan modellek forgalmazása simán belefér, mint a hétüléses, kissé Range Rover-jellegű Explorer plug-in változatáé: 450 lóerő és 840 newtonméter, 40 km elektromos hatótávval és amúgy egy 3 literes, V6-os turbós benzinmotor Úgyhogy meg is jelenik Európában.
Most pedig következzen a Ford évindító sajtóközleménye:
Budapest, 2019. november 18. – Újabb országban, ezúttal Magyarországon nyerte el a Jaguar Land Rover járművek és alkatrészek exkluzív importőri jogát az AutoWallis Nyrt. leányvállalata, a Wallis Automotive Europe. A nemzetközi pályázat eredménye alapján 2020 áprilisában kezdi meg a magyar piacon a Jaguar és a Land Rover értékesítését a Wallis Automotive Europe, mely immáron kilenc országban lesz jelen a két patinás márkával. Ezzel a lépéssel az AutoWallis tovább halad a tavasszal meghirdetett stratégia mentén, melyben 2024-ig árbevételének duplázását tervezi organikus és akvizíciós úton.
Jelentős lépést tett növekedési célkitűzéseinek elérése érdekében a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett AutoWallis Nyrt., miután leányvállalata, a Wallis Automotive Europe (WAE Kft.) nyerte el a jogot, hogy 2020. április 1-jétől Magyarországon is értékesítse a Jaguar és Land Rover modelleket. Andrew Prest, a WAE ügyvezető igazgatója a megállapodás kapcsán elmondta, hogy a két prémium márka nem ismeretlen számukra, hiszen 2016 óta képviselik azokat a közép-kelet-európai piacon. Kezdetben hét országban (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Macedónia, Montenegró, Szerbia, Szlovénia) voltak exkluzív importőrök, ami idén tavasszal kiegészült Koszovóval, most pedig Magyarországgal, ezzel kilenc országra bővítve az e két márkához kapcsolódó nemzetközi jelenlétet. A megállapodás alapján jövő áprilisig még a holland székhelyű AutoBinck csoport képviseli a magyar piacon Jaguar Land Rovert, és a WAE-val szorosan együttműködnek annak érdekében, hogy sikeres legyen az átadás-átvétel. Addig a közel évszázados múltra visszatekintő exkluzív brit márkák ügyfelei a megszokott helyen, a Budaörsi út 227. szám alatt továbbra is megvásárolhatják a modelleket, és igénybe vehetik a szervizszolgáltatásokat. Az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a Jaguar és Land Rover márkákkal kapcsolatos magyarországi piaci stratégiájukat, a tervezett disztribúciós, valamint értékesítési modellt várhatóan jövő áprilisban mutatják be. Ormosy Gábor, az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója elmondta: azzal számolnak, hogy a Jaguar Land Rover magyar piacának potenciális mérete közel akkora, mint a másik nyolc ország együtt, ahol 2018-ban összesen 1577 darab autót adtak el, így ezzel a lépéssel a csoport tovább erősíti piaci pozícióját a közép és délkelet-európai régióban. Hozzátette, hogy a mostani Jaguar Land Rover akvizíció jól illeszkedik az AutoWallis tavasszal meghirdetett stratégiájába, melyben 2024-ig organikus növekedéssel a pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) négyszereződésével, a tavalyi 65,5 milliárd forintos árbevételének duplázódásával, míg akvizíciókkal ennél is nagyobb növekedéssel számolnak.
A WAE az AutoWallis csoport dinamikusan fejlődő tagja, közel 30 éves független gépjármű nagykereskedelmi múlttal rendelkezik. A Jaguar és Land Rover mellett jelenleg két ázsiai „4x4 specialista” gyártót képvisel: a japán Isuzut Magyarországon, míg a dél-koreai Ssangyongot Csehországban, Romániában és Szlovákiában. A WAE tevékenységének köszönhetően az AutoWallis az elmúlt években dinamikusan növelte nemzetközi disztribúciós üzletágában az eladott új autók számát, amely így 2018-ban már meghaladta az 1700 darabot. Az Isuzu és a Ssangyong mellett az AutoWallis csoport által Magyarországon forgalmazott márkák közé tartozik még a prémium autópiacon domináns helyet elfoglaló BMW, valamint a MINI és a Maserati. Autóipari szolgáltatóként az AutoWallis képviseli a Sixt-rent-a-cart, amely az autókölcsönző piac egyik meghatározó szereplője.
Nem elég, hogy sokszor életveszélyes helyzetekben végzik a munkájukat, a közútkezelő belső felmérése szerint nagy arányban kijut nekik a verbális és fizikai erőszakból. Az autósoktól kapják mindezt, ahogy erről és sok másról az alábbi közlemény beszámol.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly indította el „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampányát, melyben a munkaterületeken dolgozó szakemberek védelmére hívják fel a figyelmet. A közútkezelő nemrégiben készült belső felmérése alapján nincs könnyű dolga a társaságnál dolgozó munkatársaknak, akiket sok esetben nemcsak verbálisan, hanem fizikailag is bántottak már munkavégzés közben az autósok.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 94 mérnökségének munkatársai között készített reprezentatív felmérést. Az 1480 szakember által kitöltött felmérés adatai alapján a társaság az ősz folyamán tovább folytatja „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampányát. Az idei kampány május végén indult, melyben arra hívták fel a figyelmet, hogy 2000 óta 17 közutas szakember vesztette életét figyelmetlen autósok miatt munkaterületen, az autópályákon pedig szinte hetente éri baleset az ott dolgozókat. A nemrégiben készült belső felmérés szerint:
A társaság mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkatársai számára balesetveszélyes helyzetek kialakulási lehetőségét minimalizálja, míg a közlekedők a lehetőségekhez mérten optimálisan érjék el úti céljukat. A terelések kiépítését újratervezték, az előjelzéseket meghosszabbították úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Így, bár nagyobb területet zárnak le, de ezzel nagymértékben tudják munkatársaikat védeni, ugyanis a legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik. További cél, hogy a kézi erővel végezhető terelés kiépítési munkafázisok munkagép, energiaelnyelő berendezés fedezetében történjenek (melyekből évente több tucatot törnek össze autósok). Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a kollégák biztonsága.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 6200 fővel folyamatosan azon dolgozik, hogy a biztonságos közlekedés feltételei adottak legyenek minden közlekedő számára. A munkájukat a legtöbbször forgalomterelés mellett végzik, nemcsak maguk, hanem a közlekedők biztonsága érdekében is. Azon dolgoznak, hogy a szükséges üzemeltetési és fenntartási munkákat ütemezetten, a lehető leggyorsabban elvégezzék, hogy a közlekedők a lehető leghamarabb, újra korlátozás nélkül használhassák a közutakat. Az autósok együttműködését és megértését kérik, mindkét fél, a közutas és a közlekedők érdekében is.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. „Biztonságunk az Ön kezében van!” őszi kampányához készült videót itt érhetik el:
Ezen kívül a társaság országosan 150 darab óriás molinót helyez ki a legforgalmasabb útszakaszokon, melyek egy részét angol, ukrán, román és szerb nyelveken készítették el, hogy az országon áthaladó, a nemzetközi tranzitútvonalakon közlekedő külföldi állampolgárokat is hatékonyan meg tudják szólítani. A korábban készült figyelemfelhívó videós anyagok szintén elérhetőek a Magyar Közút hivatalos Youtube csatornáján, ahol több nyelven, felirattal is megtekinthetőek a riportok.
Bizonyára többeknek is megvan, hogy a Horvátország felé menet hirtelen mennyire rázóssá vált az M7-es valahol a Balaton északi partja vezető lehajtó után. Az alábbi sajtóközlemény szerint ennek vége, és hétfőtől már a felújításból adódó terelésektől is búcsúzhatunk.
Újabb érdekes sajtóközlemény koppant a szerkesztőségi postaládában olyan újszerűen érdekes kifejezésekkel, mint például a gurulónagykövet. Már látom is magam előtt az öltönyös diplomatát, ahogy magáról megfeledkezve önfeledten bukfencezik le a domboldalon.
Persze ettől függetlenül a közlemény egy izgalmasnak ígérkező programról szól. Október 5-én mindenféle alternatív hajtású közlekedési eszközzel vonulhatunk Budapesten, ráadásul olyan útvonalon, ami az év 364 napján csak állandó életveszélyben látogatható, ha nem autóban ülünk. Részletek alább, de még előtte érdemes egyet szavazni is.
Olyan ritkaságról koppant sajtóközlemény a szerkesztőségi fiókban, hogy még Csikós is csak tanácstalanul igyekezett felidézni, hogy honnan is olyan ismerős ez a Vabis márkanév. Egy kis segítséggel azért sikerült előkotornia valami emlékfoszlányt, a Vabis ugyanis teherautógyártóként kezdte, majd 1911-ben összeolvadt a Scaniával. Most pedig hosszú évek alatt restauráltak egy több, mint 115 éves versenygépet. Részletek alább.
A nagycsaládos kedvezmény a legutóbbi állás szerint legalább 7000 új vásárlót csalt a piacra, de ők eddig is jártak valamivel, amitől most szabadulnának. Vagyis áttételesen a támogatás a használt autó vásárlását tervezőknek is kedvez, míg az eladók valószínűleg elbuknak valamennyit az ingyenpénzből.
A sajtóközlemény kitér az új autók iránti érdeklődésre is, van pár meglepő tétel a listán. és hiányzik is egy róla: a Dacia Lodgy. A közlemény elolvasása után kínzóan égett bennem a kérdés, vajon hányadik helyre szorult a legolcsóbb hétüléses, így rákérdeztem külön.. Tippeljenek, a közlemény után ott lesz a megfejtés:
Nap mint nap kapunk sajtóinfókat mindenféle cégektől, hogy hol adtak át elektromos autótöltőket. Pár kép, sok rizsa az elektromobilitás csodálatos világáról, meg persze a cégekről, állami és nem állami szolgáltatókról, akik ezt a földön túli technológiát most letelepítik neked a sarki közért parkolójába, amihez majd még E.T. is tanulmányi kirándulást szervez majd magának.
Na mi az az egyetlen infó, amit egyetlen ilyen sajtóközlemény sem tartalmaz?
A VOLT Fesztivál együttműködő partnereként a VT-ARRIVA speciális fesztivál buszokat állít forgalomba, amelyek 2019. június 26–29. között Sopronban, a város pontjai és a rendezvény területe között menetrend szerint viszik a fesztiválozókat. A fesztivál busz szolgáltatás a repülőjegy beszállókártyájához hasonlóan, előre váltott QR kód jeggyel vehető igénybe, amelyet a VOLT fesztivál pénztáraiban, vagy a fesztivál honlapján ide kattintva lehet megvásárolni.
Hatalmas lépést tett a közelmúltban az OMV AG a műanyag hulladékok visszagyűjtését és újrafelhasználását illetően. A vállalat schwechati finomítójának területén hosszú évek kutatómunkája után tavaly elindították a ReOil kísérleti üzemet. A gyáregység alig egy éves története során mára odáig fejlődött, hogy óránként 100 kilogramm hulladékot képes feldolgozni, amelyből akár 100 liter szintetikus nyersolajat képes előállítani.
Az OMV már az évtized eleje óta vizsgálja a műanyag hulladékok hasznosításában rejlő lehetőségeket. Az első időszak vizsgálatai után sikeres kutatási eredményeket értek el, amely után döntöttek a ReOil üzem felépítéséről a schwechati finomító területén. A munkában a cég partnere Európa egyik legnagyobb poliolefin gyártója, a szintén bécsi központú Borealis AG volt. Az együttműködés révén az OMV és a Borealis vezető szereplővé vált a petrolkémia és a műanyagipar ezen területén, amely részeként a két társaság érdemben járul hozzá az ENSZ által megfogalmazott fenntartható globális fejlődési célok eléréséhez. A cégek közötti technológiai együttműködés egyébként több mint két évtizedre nyúlik vissza. Jelenleg az OMV AG a Borealis kisebbségi részesedésével rendelkezik.
„A ReOil üzem felépítésével az OMV AG határozott célja volt, hogy előmozdítsa a fenntartható ipari termelést, s a műanyagok minél nagyobb arányú újrafelhasználását. A környezetvédelem ma már nem elsődleges szempont, hanem megkerülhetetlen kérdés bármely ipari gyártó számára. Éppen ezért az a célunk, hogy olyan értéknövelő megoldásokat hozzunk létre és nyújtsunk ügyfeleink számára is, amelyek a globális gazdaság legkomolyabb kihívásaira ad választ” – mondta Balogh Tibor, az OMV Hungária ügyvezető igazgatója.
A szintetikus nyersolaj műanyagokból való kinyeréséhez számos problémát kellett megoldani. Többek között úgy kell 400 °C fok fölé hevíteni a visszagyűjtött hulladékot, hogy az újrafeldolgozás számára értékes hosszú láncú molekulák nem menjenek tönkre. Ezt a folyamatot a kutatások során fellelt különféle oldószerek használatával támogatják, amelyek abban is segítenek, hogy a hevítést stabilan moderálják a mérnökök.
Az OMV ReOil üzem az év elejétől az Austrian Airlines légitársasággal is együttműködik. Ennek keretében elsősorban az utasok által használt eldobható poharakat gyűjtik vissza. Ezek tisztítás és osztályozás után a Schwechatra kerülnek, ahol végül szintetikus nyersanyagot készítenek belőlük. Az így nyert alapanyagot az OMV helyi finomítójában dolgozzák fel, s készítenek belőle üzemanyagot, vagy olyan terméket, amely a műanyagipar számára ismét hasznosítható. A ReOil rendszer fejlesztése folyamatos és általános cél a vállalat számára. Következő mérföldköveként azt szeretnék elérni, hogy az újabb egység már óránként 2000 kilogramm műanyaghulladék feldolgozására képes legyen.
Tucatnyi budapesti zárt parkolóban használható mostantól az a rendszer, melynek segítségével úgy parkolhatunk, hogy az ezzel járó vesződést a Rollet applikáció megoldja helyettünk. Nem kell jegyet húznunk, se aprópénzzel bajlódnunk, vagy a mobilunkról indítanunk a parkolást, elég a vezetésre koncentrálnunk.