A Mio fedélzeti kamerák gyártója, a tajvani MiTAC Digital Technology Corporation nemrégiben partnerségre lépett a brit Inzura digitális biztosítástechnológiai szolgáltatóval. Az együttműködés célja, hogy a Mio/MiTAC fedélzeti kamerák száz százalékosan integrált telematikai megoldást nyújtsanak a gépjármű-biztosítási ágazat számára. A Nagy-Britanniában bevezetett új megoldás eredménye a biztosítóval való direkt és gyors adatcsere, így baleset esetén a kamera felvételei azonnal elérhetővé válnak a szolgáltatók számára. A cél: kevesebb baleset, megnövekedett biztonság és gördülékenyebben zajló kártérítési folyamatok.
A globális fedélzeti kamera piac a becslések szerint körülbelül 2,19 milliárd dollár értékű. Ez annak köszönhető, hogy a fedélzeti kamerák megfelelő bizonyítékot szolgáltatnak a balesetek okainak beazonosítására – nyilatkozta a Mio/MiTAC. A járművezetők ártatlanságuk igazolására és hamis biztosítási igények elleni védelemként is használhatják a felvételeket.
A biztosítók azonnal hozzáférhetnek a kamera videóihoz
A Mio/MiTac és az Inzura együttműködéséből született megoldás lehetővé teszi, hogy a biztosítási szolgáltatók másodperceken belül, minden felhasználói beavatkozás nélkül hozzáférjenek a fedélzeti kamerák baleseti videofájljaihoz. Ezzel azonnal létrejön az Első Kárbejelentés (FNOL), azaz a biztosított ügyfelet ért baleset első bejelentése a szolgáltató felé. Nem kell tehát bajlódni a biztosítóval történő kapcsolatfelvétellel, és a baleset körülményeit sem kell emlékezetből visszaidézni. Ehelyett azonnal elérhető a bizonyíték, így a biztosítók a lehető leggyorsabban hozzáláthatnak a kártérítési igények kivizsgálásához.
Iparági újdonság
„Ez az együttműködés fontos áttörés cégünk számára. Örülünk, együtt dolgozhatunk az Inzura-val, és elsőként vezethetjük be ezt a fedélzeti kamera megoldást a gépjármű-biztosítási ágazatba” – mondta Steve Chang, a MiTAC Digital Technology Corporation elnöke. „Azt szeretnénk, hogy az autóvezetők minden szempontból a lehető legnagyobb biztonságban érezzék magukat a brit utakon. A Mio fedélzeti kamerái a legmegbízhatóbb szemtanúk és ahhoz is hozzájárulnak, hogy a megoldás a lehető legkevesebb stresszel járjon.”
Az Inzura társalapítója és vezérigazgatója, Richard Jelbert szerint „Az Mio/MiTAC-kal való együttműködés rendkívül izgalmas lehetőség, mivel hozzánk hasonlóan ők is maximálisan elkötelezettek az innovatív megoldások kidolgozásában a globális biztosítási piac számára.”
„Alkalmazásalapú telematikai megoldásunk mostantól zökkenőmentesen kezeli a Mio fedélzeti kamera és videofájlokat, nincs szükség külön alkalmazásra. Ez egyedülálló újdonság az iparágban, amely az ügyfelek és a biztosítók számára is jó”- tette hozzá Richard Jelbert.
Teljes biztonságban a digitális bizonyítékok
Az új, úttörő technológia mellett a Mio fedélzeti kamerák Traceable Movements opcióval is rendelkeznek. Ez azt jelenti, hogy azonnal észlelik az ütközést, és a felvételt írásvédett fájlba mentik.
Ezen kívül a GPS nyomon követi a jármű helyét és sebességét, így a járművezetők biztosak lehetnek abban, hogy a létfontosságú információk, amelyekre egyszer még szükségük lehet, addig is biztonságban vannak.
A GPS-modul a készülék belsejében található, így nincs szükség külső eszköz csatlakoztatására. Ez egyedülálló tulajdonság a piacon található többi fedélzeti kamera márkával összehasonlítva.
A fedélzeti kamera a megengedett sebesség túllépésére is figyelmeztet, és a sebességmérő kamerák helyszíneit is mutatja, ezzel is támogatva a vezetést és a járművezetők biztonságát az utakon.
A Mio fedélzeti kamerák kiváló minőségben rögzítenek még éjszaka és gyenge fényviszonyok között is, ezáltal biztosítják, hogy a felvételek bármilyen vizsgálat során kulcsfontosságú bizonyítékként szolgáljanak.
A Mio fedélzeti kamerák széles skálája már jó ideje hozzájárul a gépjárművezetők biztonságához az utakon, de az együttműködés eredményeként Angliában bevezetett új, fejlettebb technológia ezentúl abban is tanácsot tud adni, hogyan vezessenek az eddiginél is biztonságosabban.
Mielőtt útnak indulunk a szomszédos vagy a távolabbi országokba, nem árt, ha tudjuk, hol milyen minőségű autópályákra számíthatunk. A www.autopalyamatrica.hu összeállítása nem csak az autópályák minőségét, hanem a kiszolgáló létesítmények - benzinkutak, pihenőhelyek - sűrűségét is figyelembe vette az egyes országok autópályáinak jellemzésénél. Az is kiderül, fajlagosan hol a legdrágább és hol a legolcsóbb autópályán közlekedni (éves matrica mellett).
Ha személyautóval európai utazásra készülünk, valószínűleg az autópályákat fogjuk használni a gyorsabb és biztonságosabb utazás érdekében. Ilyenkor nem csak azzal érdemes tisztában lenni, hogy az egyes európai országokban milyen autópályadíjakra, matricaárakra számíthatunk. Ugyanilyen praktikus, ha képben vagyunk az autópályák minőségét, állapotát illetően is.
Az például bizonyára senkinek sem meglepő, hogy tőlünk nyugatra a miénknél jobb minőségű utakkal találkozik. Azonban itt is akad kivétel: Olaszország nem a kiváló autópályáiról híres. Ugyanilyen érdekes információ lehet, hogy 1 kilométerre vetítve hol mennyire olcsó vagy drága az autópálya-használat. Meglepő lehet, hogy ebből a szempontból a magyar autópályákat használni például nem csak az osztrák, de a svájci díjaknál is drágább (az utóbbiakhoz képest ráadásul lényegesen többe kerül).
Az alábbi táblázat 17 európai országra vonatkozóan részletes adatokat tartalmaz.
ORSZÁG | AUTÓPÁLYÁK HOSSZA, FAJLAGOS KÖLTSÉGE, ÁLLAPOTA, 2019 |
Ausztria | Autópálya-hálózat hossza: 1743 km 1 km-re jutó költség: 0,051 euró (16,3 Ft) Kiváló autópályák, jó kiszolgáló infrastruktúrával, de viszonylag kevés a pihenőhely és a benzinkút, bár parkoló sok van, és tágasak. |
Bulgária | Autópálya-hálózat hossza: 734 km 1 km-re jutó költség: 0,132 BGN (21,55 Ft) Az autópályák minősége változó: sok a kifejezetten jó minőségű szakasz, de pocsék, kátyús, tengely- és kerékgyilkos részek is jócskán akadnak. A rendőrökre figyeljünk, több van belőlük, mint nálunk, és a gyorshajtókat, valamint a ködlámpa indokolatlan használatát szigorúan büntetik. |
Bosznia-Hercegovina | Autópálya-hálózat hossza: 370 km Az A1-es az ország egyetlen autópályája, Bosznia-Hercegovinát észak-déli irányban szeli át, azonban mindezidáig csak egy kis része készült el. |
Csehország | Autópálya-hálózat hossza: 1240 km 1 km-re jutó költség: 1,21 CZK (14,9 Ft) A hazai autópályáknál jobbak a csehországiak, pl a német színvonalat messze nem érik el. Viszont sűrűn találunk benzinkutakat, bár a parkolók lehetnének tágasabbak. |
Franciaország | Autópálya-hálózat hossza: 11 618 km 1 km-re jutó költség: 0,09 euró (28,7 Ft) Nagyon jó minőségű autópályák, amelyeken gyorsan lehet haladni. A kapcsolódó infrastruktúra is kitűnő, a parkolókban bőven van hely. |
Horvátország | Autópálya-hálózat hossza: 1310 km 1 km-re jutó költség: 0,4 kuna (17,22 Ft) Új autópályákról van szó, így a minőségük is nagyon jó. A fizetőkapuknál a nyári szezonban lehetnek torlódások. |
Lengyelország | Autópálya-hálózat hossza: 1640 km Mivel kapus rendszerről van szó, az 1 km-re jutó költség a megtett távolságtól függ. A1 autópálya - kalkulátor A2 - kalkulátor A4 - kalkulátor |
Németország | Autópálya-hálózat hossza: 13 009 km Személygépkocsiknak ingyenes. Nagyon jó minőségű utak, igen sűrű hálózat. Sok benzinkút, pihenőhely, ahol nem csak tágas parkolókat, de gyakran éttermeket, üzleteket is találunk. |
Magyarország | Autópálya-hálózat hossza:1937 km 1 km-re jutó költség: 22,2 Ft A magyar autópályák minősége változó, az M6-os vagy az újabb építésűek elfogadhatóak, de például az M1-es vagy az M7-es állapota sok helyen igen rossz. Általánosságban elmondható, hogy a német vagy a francia pályákhoz képest jóval gyengébb az útburkolatok állapota, és a felújítások is lényegesen tovább húzódnak, mint tőlünk nyugatabbra. |
Olaszország | Autópálya-hálózat hossza: 6943 km 1 km-re jutó költség: kb. 0,09 euró/ (28,7 Ft) Az autópályák állapota nem túl jó, sok az úthiba, nagyjából a magyar állapotokhoz hasonlóra számítsunk. A nagy kikötővárosok környékén a biztonságra is jobban ügyeljünk, ha például éjszakára megállunk valahol. |
Románia | Autópálya-hálózat hossza: 763 km 1 km-re jutó költség: 0,037 euró (11,7 Ft) Az utak állapota meglepően jó, még ha nem is érik el a nyugaton megszokott színvonalat, a régió átlagát határozottan meghaladják. A kiszolgáló infrastruktúra is megfelelő. |
Spanyolország | Autópálya-hálózat hossza: 15 523 km 1 km-re jutó költség: kb. 0,09-0,1 euró (28,70-31,9 Ft) Az utak minősége kiváló, a közlekedést sem felújítások, sem más akadályok nem lassítják, nagyon jól lehet haladni. Pihenőhelyből lehetne valamivel több. |
Svájc | Autópálya-hálózat hossza: 1638 km 1 km-re jutó költség: 0,0244 CHF (6,68 Ft) A világ egyik legsűrűbb autópálya-hálózata, kiváló minőségű utakkal, amelyeken nagyon jól lehet haladni. Télen viszont, mivel az utakat általában nem sózzák, nagyobb havazásoknál először a kamionokat, komolyabb helyzet esetén a személyautókat sem engedik fel a pályákra, azokat lezárják, amíg az útviszonyok nem javulnak. |
Szerbia | Autópálya-hálózat hossza: 792 km 1 km-re jutó költség: 0,05-0,06 euró (15,95-19,13 Ft) Jó minőségű autópályák, és mivel a forgalom gyérebb, mint az EU-ban, jól lehet haladni. Benzinkutakkal, parkolókkal jól ellátott. |
Szlovákia | Autópálya-hálózat hossza: 482 km 1 km-re jutó költség: 0,104 euró (33,08 Ft) A magyarnál nem sokkal jobb autópályák, parkolásra alkalmas megállóból nincs túl sok, a parkolók nem túl nagyok. |
Szlovénia | Autópálya-hálózat hossza: 783 km 1 km-re jutó költség 3,5 tonnánál könnyebb járművek, max. 1,3 méteres tengelytávval: 0,14 euró (44,8 Ft) 3,5 tonnánál nehezebb járművek, 1,3 méternél szélesebb tengelytávval: 0,28 euró (89,6 Ft) Az utak minősége jó, de benzinkút, pihenőhely viszonylag ritkán fordul elő. |
Ukrajna | Nemzetközi úthálózat hossza: 4482 km Nincsenek fizetős utak. Az európai úthálózathoz tartozó E-38-as, E40-es és E-50-es utak átszelik az országot. Ezeknek csak néhány rövid szakasza 2x2 sávos gyorsforgalmi út vagy autópálya. |
A táblázat adatai a 3,5 tonnát meg nem haladó tömegű járművekre, jellemzően személygépkocsikra vonatkoznak (kivéve, ahol ettől eltérő paraméterek szerepelnek). A forintösszegek az MNB 2019. február 12-i középárfolyamain alapulnak. Az autópályahossz-adatok forrása az Eurostat 2010-2017-es statisztikája, illetve Bosznia-Hercegovina, Ukrajna, Szerbia, Svájc esetében a Wikipédia. Az 1 km-re jutó költségadatok alapja az éves matricák ára.
Egyébként Európa nagy részén találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy a megnövekedett forgalommal - néhány ország kivételével - nem igazán tart lépést az autópályákhoz kapcsolódó infrastruktúra. Vagyis több szakaszon elférne még néhány benzinkút, pihenőhely, és gyakran a parkolók sem elég tágasak a forgalomhoz képest. Ehhez társul, hogy csúcsidőben, vagyis a nyári hónapokban, illetve az Alpok területén, illetve az odavezető autópályákon a sízeszonban rendszeresek a torlódások. Ezekkel főleg az útfelújításoknál, a fizetőkapuknál, illetve a matricás pályák külön is fizetős szakaszainál (pl. hágók, alagutak) találkozhatunk.
Autópályadíjak, matricák és útdíjak Európában 2019-ben
Utazás előtt arról is érdemes tájékozódni, hogy az adott országban milyen kiadásokra számíthatunk az autópálya-használat kapcsán. A 2019-es európai autópályadíjakról, matricaárakról az ezen az oldalon találhatóak részletes adatok.Az árak mellett autópályadíj-kalkulátorok is elérhetőek az előbbi oldalon, ezek főleg a kapus rendszerrel működő autópályákon segítenek kiszámolni a várható díjakat.
Kellemes utazást!
Amikor Walter Burch svájci buszvezető öt évvel ezelőtt nyugdíjba vonult, felkínálták neki, hogy folytathatja élete munkáját. Hetente kétszer egy egyedi specifikáció szerint gyártott Scania Interlink autóbuszt vezet az Alpok hágóin keresztül közel háromezer méter magasságban a világ egyik leglátványosabb és legnehezebb autóbuszos útvonalán. „Ezeken a napokon igazi gépkocsivezetőnek érzem magamat” – mondta.
A kora reggeli órákban turisták, kerékpárosok és néhány helyi lakos sorban áll a müstairi Szent János benedekrendi apácakolostor előtt a svájci Graubünden kantonban. Azonban nem az 1200 éves, UNESCO világörökségi helyszínnek számító látványosságot szeretnék megtekinteni, hanem egy életre szóló emléket jelentő autóbuszos utazásra várnak.
A Stelvio autóbuszos útvonal a svájci Val Müstair községet köti össze Észak-Olaszország Valtellina régiójával. A Stelvio-hágón keresztül Tirano városába vezető út egy hegyi kaland, amelyet májustól novemberig kínál a PostBus svájci busztársaság, ennek Németországban PostAuto a neve.
Az eredeti utat 1820 és 1825 között építette az Osztrák Császárság azért, hogy összekösse az egykori osztrák tartományt, Lombardiát Ausztria többi részével. Az út 1871 méter szintkülönbséget hidalt át, és azóta nem sokat változott. 85 szűk kanyarja igazi kihívás a járművezetőknek. A hajtűkanyarok közül 48 a hegy északi oldalán található, ezeket kövek jelölik.
A MOL a legmodernebb, ultragyors elektromos töltővel szerelte fel a budapesti, Nagyszőlős utcai töltőállomását. A hazánkban egyedülálló töltési teljesítményű eszközt hamarosan továbbiak követik Magyarországon és a régióban. A MOL hosszú távú stratégiájának megfelelően a vállalatcsoport célja, hogy kiszolgálja az ügyfelek mobilitási szükségleteit, bármilyen üzemanyagról, szolgáltatásról legyen szó. A MOL 2030-as hosszú távú stratégiájának egyik alappillére, hogy a vállalatcsoport a jövőben még nagyobb szerepet vállal a közlekedésben részt vevők kiszolgálásában. Ennek megfelelően a MOL 2012 óta folyamatosan bővíti villámtöltő hálózatát. Ezekből az eszközökből, amelyek mindössze fél óra alatt képesek menetkészre feltölteni egy átlagos elektromos autó akkumulátorait, jelenleg hét üzemel a MOL budapesti töltőállomásain. A Nagyszőlős utcai berendezés már arra a trendre rezonál, miszerint az autógyártók egyre nagyobb hatótávot megtenni képes autókat dobnak a piacra. Az ultragyors töltő 2*75 kW-os kapacitása révén akár 150 kilométerre is feltornázza az akkumulátor hatótávolságát és egy időben két autót is képes 30 perc alatt feltölteni. „A MOL készen áll arra, hogy az elektromos töltőhálózat fejlesztésében, így az e-üzemanyag piacán is meghatározó szerepet vállaljon Magyarországon és a régióban, hiszen ennek jelentősége azzal együtt is napról-napra nő, hogy jó darabig még benzint és dízelt tankolunk az autók többségébe” – fogalmazott Orosz András, a MOL Magyarország kiskereskedelmi vezetője. Tóth-Fekete Róbert, a MOL-csoport e-mobilitási területének vezetője azt is bejelentette: a legújabb ultragyors töltővel immár a MOL nyolc budapesti töltőállomásán találhatók elektromos töltők, amelyek száma a következő hónapokban további hárommal bővül majd. A MOL hosszú távú stratégiájába jól illeszkedik a NEXT-E projekthez való csatlakozás is, amelynek részeként az elmúlt év végéig összesen 18 villámtöltőt telepített a vállalat a régió hat országában. 2019 végére ez a szám eléri a 100-at, így teljesülhet a 2020 végére kitűzött cél, és létrejön egy 252 tagú elektromos töltőhálózat a cseh határtól a Fekete- és az Adriai-tengerig. A töltőkből 141 kap helyet a MOL-csoport töltőállomásain MOL Plugee márkanév alatt. A MOL 2018 nyarán vezette be a MOL Plugee márkanevet Magyarországon az emobilitási szolgáltatásaira, amelyet idén régiós szintre is kiterjeszt, első körben Horvátországban, Románia, majd pedig a többi térségbéli országban.
Több, mint ezer autó adásvételhez kapcsolódó vásárlói vélemény alapján hirdette ki immáron második alkalommal az Év Használtautó-Kereskedése díj eredményeit az online autókereskedelmi piac meghatározó szereplője, a Wallis csoporthoz tartozó JóAutók.hu.
Az ügyfelek pozitív visszajelzése komoly érték, különösen azoknak az autókereskedőknek, akik tevékenységüket tisztességes keretek között, hosszú távra tervezve végzik. Az Év Használtautó- Kereskedése díjjal az ilyen felelősen működő vállalkozók munkáját támogatja Magyarország első ellenőrzött használtautó piactere, a Wallis csoporthoz tartozó JóAutók.hu. Az immáron második alkalommal megítélt elismerések célja, hogy valós autókereskedelmi ügyleteken és vásárlói visszajelzéseken alapuló példákkal erősítse a használtautó-értékesítők iránti vásárlói bizalmat.
A piaci visszajelzések alapján odaítélt Év Használtautó- Kereskedése díjban részesülő kereskedők céges és szakmai háttere rendezett, minden általuk közzétett hirdetést, az autók előéletét igazoló dokumentumokat adminisztrátorok ellenőriznek. A JóAutók.hu 2017 óta meghatározó és dinamikusan növekvő szereplője a magyar online autókereskedelmi piacnak. Az oldal célja, hogy hatékonyan kapcsolja össze a biztonságorientált autóvásárlókat a tisztességes eladókkal.
A Jóautók.hu négy régióban (Nyugat-, Közép- és Kelet-Magyarország, valamint Budapest) osztotta ki az Év Használtautó-Kereskedése 2018 elismeréseket a legjobb és legtöbb értékelést kapott használtautó-kereskedők között. Ennek alapján a tavalyi eredményeket alapul véve a díjazottak:
- Év Használtautó-Kereskedése 2018 Nyugat-Magyarország: Lővér Autó Kft. (Sopron)
- Év Használtautó-Kereskedése 2018 Közép-Magyarország: Gedeon 72 Bt. (Sóskút)
- Év Használtautó-Kereskedése 2018 Kelet-Magyarország: Globe-Auto Kft. (Mezőkövesd)
- Év Használtautó-Kereskedése 2018 Budapest: Affix 2002 Kft. (Budapest)
Az ügyfelek tavalyi vásárlói visszajelzései alapján nagyon jó ügyfélértékeléseket kaptak, így kiemelten ajánlott kereskedések:
- Nyugat-Magyarország: Car Expressz Kft., EU Autó Kft., Men's Car Kft., Bálint Agro Kft., RGJ Autó Kft.
- Közép-Magyarország: Ke-Or Car, Good Life Car, 4 Motors Kft.
- Kelet-Magyarország: Auto-Sedan Kft., Expressive Automobil Kft.
- Budapest: Autócentrum Római, Gut Car Autó, Autó-Quartett Kft., M5 Délpesti Autóudvar
Háttér-információ: A 2017 májusában indult Jóautók.hu Magyarország első ellenőrzött használtautó piactere. Az oldal célja, hogy a tisztességesen működő kereskedők kínálatát összekapcsolja azokkal a biztonságorientált vásárlókkal, akik szeretnék elkerülni a használtautó-vásárlás során felmerülő buktatókat. Az oldalon minden kereskedő csak előszűrést követően jelenhet meg, amely a céges és szakmai háttér mellett az autóállomány minőségére, valamint a vásárlói visszajelzésekre is kiterjed.
A márkák évértékelő sajtótájékoztatóin könnyen elönti az embert az optimizmus, hisze ilyet nem szokás a béka segge alatti helyzetben lévő márkáknál tartani, meg amúgy is: mindenki tud piacvezető lenni a saját játékszabályai és számítási módjai alapján. De a Mercedes-Benz mindezzel együtt is jól teljesített, hiszen a 100 milliárd feletti forgalmából jó pár üzemeltethetetlen sportlétesítmény kijönne. Másrészt még sosem fogyott 4000-nél több Mercedes személyautó.
A legérdekesebb mégis az volt, hogy megtudtuk, melyik a legnagyobb példányszámban fogyó Mercedes. Tipp? Az A osztály, ami elvileg a legolcsóbb? Vagy a legdrágább, az S? Netán a gigantikus GLS terepjáró hét üléssel? Egyik sem, de nem is a hagyományos vitamin-típusjelű Mercik (A, B, C, E) közül került ki a győztes:a GLC közepes SUV az. Íme a toplista, a prezentációból:
Elhozták az eseményre az új CLA-t is, ami a típus első hazai hivatalos sajtómegjelenése, igaz, csak statikusan kiállították. Az első CLA-példány már úton van Új-Zélandra, a vásárlójához.
Az idén iszonyatos dömping lesz Mercedesekből, a lista benne van a maga műfaján belül is szokatlanul informatív sajtóközleményben:
Legyen szó síelésről, nyaralásról, vagy egy szomszédos országban kivitelezett nagybevásárlásról, érdemes előzetesen tájékozódni az autópályadíjakról. A www.autopalyamatrica.hu összeállításából kiderül, hogy az egyes európai országokban mennyit kell fizetni a matricákért 2019-ben.
Akár a síszezonról van szó, akár nyári vakációról, külföldi utazás előtt érdemes tájékozódni az autópályadíjakról. Ausztria például népszerű célpont télen is, nem mindegy, mennyit fizetünk az ottani autópálya-matricákért. Ugyanez a kérdés merül fel, ha nyáron az Adria a cél: a horvát vagy szlovén autópályadíjak is meglepetésként érhetik azokat, akik nem tájékozódnak előzetesen.
Persze a fenti kérdés szinte minden európai országgal kapcsolatban felmerülhet. Ezért a www.autopalyamatrica.hu összeállított egy táblázatot, ami 16 európai ország autópályadíjait, matricaárait foglalja össze. A táblázat elérhető ezen az oldalon is.
De nem csak az derül ki belőle, hogy mennyit kell fizetni például egy román vagy egy szlovák autópálya-matricáért. Azoknál az országoknál, ahol kapus díjfizető rendszer van, a 100 kilométerre vetített átlagos ár mellett elérhető egy útdíj kalkulátor is. Ezekkel pontosan kiszámítható az utazás várható költsége.
Ország | Autópálya matrica árak 2019 |
Ausztria | Matricás + elektronikus díjrendszer 10 napos: 9,20 euró (2934 Ft) 2 havi: 26,80 euró (8547 Ft) éves: 89,20 euró (28 446 Ft) |
Bulgária | Matricás rendszer hétvégi: 10 BGN (1631 Ft) heti: 15 BGN (2446 Ft) havi: 30 BGN (4892 Ft) negyedéves: 54 BGN (8805 Ft) éves: 97 BGN (15 816 Ft) |
Bosznia-Hercegovina | Kapus rendszer 0,4-24,5 BAM (69- 4214 Ft) 20% kedvezményre jogosító elektronikus autópálya-kártya váltható (ára 39 BAM), amely lehetővé teszi az automatikus fizetést is, megállás nélkül. Részletes boszniai autópályadíjak |
Csehország | Matricás rendszer 10 napos: 310 CZK (3822 Ft) havi: 440 CZK (5425 Ft) éves: 1500 CZK (18 495 Ft) |
Franciaország | Kapus rendszer Kb. 9 euró/100 km (2870 Ft) Francia autópályadíj-kalkulátor |
Horvátország | Kapus rendszer, kb. 40 kuna/100 km (1722 Ft) Részletes horvát autópálya árak |
Lengyelország | Kapus rendszer A1 autópálya - kalkulátor A2 - kalkulátor A4 - kalkulátor |
Németország | Személygépkocsiknak ingyenes További információk |
Magyarország | Elektronikus díjrendszer 10 napos: 3500 Ft havi: 4780 Ft éves: 42 980 Ft megyei: 5000 Ft Részletes autópálya matrica árak |
Olaszország | Kapus rendszer, hozzávetőlegesen 9 euró/100 km (2870 Ft) Olasz autópálya díjak kalkulátor |
Románia | Elektronikus útdíjrendszer heti: 3 euró (957 Ft) havi: 7 euró (2232 Ft) 3 havi: 13 euró (4146 Ft) éves: 28 euró (8929 Ft) Román útdíj kalkulátor (magyar nyelvű) |
Spanyolország | Kapus rendszer, 9-10 euró/100 km (2870-3189 Ft) Spanyol tarifák; kalkulátor 1; kalkulátor 2 |
Svájc | Matricás rendszer. Csak éves matrica van, az ára 40 CHF (11 230 Ft) (+2 fizetős alagút) |
Szerbia | Kapus rendszer, 5-6 euró/100 km (1595-1913 Ft) Kalkulátor |
Szlovákia | Elektronikus díjrendszer 10 napos: 10 euró (3189 Ft) havi: 14 euró (4465 Ft) éves: 50 euró (15 945 Ft) |
Szlovénia | Matricás rendszer 3,5 tonnánál könnyebb járművek, max. 1,3 méteres tengelytávval: heti:15 euró (4783 Ft) havi: 30 euró (9567 Ft) éves: 110 euró (35 079 Ft) 3,5 tonnánál nehezebb járművek, 1,3 méternél szélesebb tengelytávval: heti: 30 euró (9567 Ft) havi: 60 euró (19 134 Ft) éves: 220 euró (70 158 Ft) |
Ukrajna | Nincsenek fizetős utak. Ukrán autópálya térkép |
A táblázat adatai a 3,5 tonnát meg nem haladó tömegű járművekre, jellemzően személygépkocsikra vonatkoznak (kivéve, ahol ettől eltérő paraméterek szerepelnek). A forintösszegek az MNB 2019. február 12-i középárfolyamain alapulnak.
Ezeknek az adatoknak a birtokában, illetve az autópályadíj-kalkulátorok használatával kiszámolt költségek ismeretében már bátran nekivághatunk az országhatárokon átnyúló autós utazásnak. Így már biztosan nem ér senkit meglepetésként az autópályadíj, Európa bármelyik országa is a cél.
Kellemes utazást!
Autós újságíróként ritkán hívják az embert olyan helyekre, mint a Budapesti Értéktőzsde, pláne nem nyitásra. Persze vannak szokatlan helyzetek, mint egy parlamenti bizottság ülése és hasonlók, de ez a tőzsdei meghívó azért meglepetésként ért. Úgy már kicsit érthetőbb a dolog, ha a Wallis Csoport autós részét, az éves bő 70 milliárdos bevételű AutoWallist vezetik be a tőzsdére.
A csengetéses tőzsdenyitás persze nem magyar hagyomány, 2003-ban vezették be a BÉT-en, az amerikai trapdíció alapján. A ceremóniának csak szimbolikus jelentősége van, hisz ma már teljesen elektronikus a kereskedelem, az, hogy csengetnek-e a kereskedés kezdetekor és este a végén, úgy sem hallatszik a szervereknél. Íme tehát, így néz ki egy ilyen csengetés, a hangszernél Veres Tibor, a Wallis Csoport elnöke és az AutoWallis többségi tulajdonosa, mellette Müllner Zsolt, a Wallis Csoport igazgatóságának az elnöke, Székely Gábor, az AutoWallis befektetési igazgatója, a túloldalon pedig Végh Richárd BÉT-elnök:
A Jóautók.hu a semmiből vált olyan autóhirdetési portállá, ahol előszűrve, moderáltan, a központi nyilvántartásból lekért km-adatokkal és a hitelességük alapján minősítve jelennek meg a kereskedők autóhirdetései. Ez nagyban megkönnyítette azoknak a dolgát, akik kerülnék a kétes előéletű autókat. A Jóautók.hu-val az indulása óta szorosan együtt dolgozunk. Ma nyilvános lett, hogy a weblap, és vele együtt az Autólicit.hu is gazdát cserél. A Jóautók.hu eddig sem a Totalcar tulajdona volt, hanem egy kockázati befektető alap startupja, most pedig a Wallis Csoport vásárolta meg. A felek szándéka szerint az együttműködésünk zavartalanul tovább folytatódik. A részletek a közleményben, alant:
A válság elmúltával egyre népszerűbbek az úgynevezett évindító sajtótájékoztatók, amelyek remek lehetőséget adnak az előző évi sikerek bemutatására. Ebben nagy segítség, hogy a növekvő piacon ma lényegében bárki tud sikerekről beszélni. Az egészből némi kivonatot ad a sajtóközlemény. Ami meglepett, hogy az i8 eladásai a megújulás (nagyobb elektromos hatótáv, Roadster kivitel) ellenére csökkentek, és az, hogy a kifutó X5 eladásai annak ellenére szárnyaltak, hogy márt ott volt a csőben az új generáció.
Az ilyen sajtótájékoztatók előnye az a számunkra, hogy a diadalmas eladási sikerek mellett elárulják, az újdonságok mikor érnek ide. Hát íme:
- a 8-as Coupé már lényegében itt van;
- március elején érkezik az új 3-as sorozat;
- ugyanekkor jön a Z4 roadster, amely visszatér a vászontetőhöz;
- az ultraluxus SUV, a démoni külsejű, hétüléses X7 március végén érkezik, de ebből már pusztán a gyári fotók alapján eladtak párat, mellesleg opcióként hat üléssel is megvehető lesz;
- szintén március végétől lesz elérhető a 8-as Cabrio.
Lesznek új alváltozatok is az év során, ilyen az M340i, amely a 440i-ből kiindulva csakis jó lehet. Az új 330e, vagyis a konnektorról tölthető hibrid 3-as hatótávját 60 km-re növelik, ez is megérkezik; továbbá az oviba járós SUV-ok univerzumából eddig hiányzó modell, az X3 35i is elérhető lesz, 306 lóerővel.
A Mininél a márka hatvanadik szülinapja a fő atrakció, de megérkezik egy teljesen elektromos Mini is, és lesznek John Cooper Works újdonságok is 2019-ben. Szóval aki ilyesmikre hegyezte a pénztárcáját, már vághatja a centit. Minden más pedig a sajtóközleményben:
Szilveszterkor ujjongó emberek számolják az újévig hátralévő másodperceket, miközben lángba borul az égbolt a tűzijátékok fényétől. Csakhogy az ezzel járó hangélmény igencsak fájdalmas tud lenni a házi kedvencek számára.
Becslések szerint az Egyesült Királyságban élő kutyák 45 százaléka mutatja a félelem jeleit a tűzijátékok hangja miatt – ami miatt a kutyák gazdái és azok családtagjai is rosszul érzik magukat.*
A probléma egyik lehetséges megoldása a zajkioltó kutyaház, ami az autókban és fejhallgatókban alkalmazott technológiákhoz hasonló megoldással óvja meg a kutyák érzékeny fülét, így a gazdiknak nem kell elzárniuk kedvenceiket a család többi tagjától.
Amikor a kutyaházba épített mikrofonok érzékelik a tűzijátékok hangját, egy beépített audiorendszer ellentétes fázisú frekvenciákat bocsát ki, gyakorlatilag teljesen kioltva, vagy legalábbis jelentősen mérsékelve ezzel a robbanások hangját. A szerkezet szerves részét alkotja a hangszigeteléshez alkalmazott, nagy sűrűségű parafa is. Az eredmény: nincs több szilveszteri stresszforrás. Ez egyelőre csupán koncepció, de magában hordozza a lehetőséget arra, hogy sokkal jobban kezdődhessen az év számunkra – ahogyan négylábú barátaink számára is.
„Sok állat számára félelmetes a tűzijátékok hangja, hiszen a kutyák a hangokat az emberekhez képest négyszer távolabbról, illetve jóval szélesebb frekvenciatartományban érzékelik. A lényeg az, hogy időben fel kell készülni a tűzijátékokra. Ennek része egy olyan hely megtalálása, ahol a kutya biztonságban és kellemesen érezheti magát,” mondta el Graeme Hall, az Egyesült Királyság egyik legelismertebb kutyakiképzője, aki már 5000 viselkedési problémákkal küzdő kutyán (és gazdáikon) segített.Az ötletet a Ford Edge SUV-ban alkalmazott zajkioltó technológia ihlette, ami csendesebb autózást kínál az autóvezetők és utasaik számára. Amikor a mikrofonok erős zajt érzékelnek a motor vagy az erőátviteli rendszer irányából, akkor a jármű audiorendszere ezzel ellentétes fázisú hanghullámokat bocsát ki.
Bár még csak prototípus, a zajkioltó kutyaház az első megvalósuló ötlet a Ford Interventions (azaz Beavatkozások) sorozatban, amelyek célja, hogy a márka az autóipari know-how segítségével oldjon meg hétköznapi problémákat.* RSPCA News 2014. október 30.
A NAV, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció küldte az alábbi sajtóközleményt, hogy lássuk: azért meg lehet bukni az áfázással. És az autós szakma ezt támogatja, hiszen az áfacsalt autók olcsóbbak is, mint a legálisan importáltak. Elképesztőek a csalás léptékei, hiszen az egyik ügyben 1400 autóról gyanítják, hogy így kerültek az országba. Elég melós dolog egy ilyen céghálót kiépíteni, de megéri: az egyik csapat mintegy 1,3 milliárd forintnyi áfát csalt el. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy ennyit kerestek a bulin, de a "több tízmillió" forint, amit lefoglaltak a számláikon a töredékét sem fedezi a kárnak.
Arról már írtunk eleget, hogyan működik a dolog, akit részletesebben érdekel, olvassa el az erről szóló cikket: egy biztos, hogy sokkal jobban megéri, mint az óratekeréssel pepecselni, sőt, minél értékesebb autókkal áfáznak, annál nagyobb a nyereség. A trükk lényege, hogy a papíron több cégen keresztül hozzánk érkező autó után befizetendő áfát a láncolat egyik tagja elfelejti befizetni, mert a cég véletlenül tönkremegy, és az egész véletlenül egy hajléktalan nevén van. Viszont az autón nem látszik, hogy a valahol valaki nem fizetett adót, ezért egész jó áron eladható, és mivel a magyar áfa igen magas (27%), még ha olcsóbban adják, akkor is igen tekintélyes lehet a haszonkulcs. De nem szeretnénk senkit ilyesmire buzdítani, a közlemény végén ott van a büntetési tétel is, maradjunk annyiban, hogy ennyit azért lehet kapni, ha részegen vezetve családokat irtasz ki közúton.
A korábban Young European Truck Driver (YETD) nevet viselő verseny nem csupán elnevezésében változott, de a jövőre Scania Driver Competition néven újra induló verseny korhatára már nincs 35 évben maximalizálva, mint korhatárban. A Scania eltörölte ezt, így üdvözli a különböző életkorú járművezetőket, akik összemérhetik tudásukat a verseny 2019-es fordulóiban.
Az autó-motor sportok szerelmesei közül sokan emlékezhetnek arra, ami idén június 3-án történt a Hungaroringen. A viadal elején hirtelen nyári eső zúdult a pályára, így a versenyzők esőgumikra váltottak. Lucas Auer, a Mercedes pilótája a boxutcában, kerékcserére bekanyarodva megcsúszott, és a garázsba csapódott, elütve két pályabírót. A tv-közvetítésen látható volt, hogy az egyik pályabíró súlyosan megsérült és végül mentőhelikopterrel kellett elszállítani.
A súlyos sérült László Attila volt, aki ma vehette át az autót a Sixt Magyarország munkatársaitól. A felajánlás nagy segítséget jelent a kisgyermekes apukának, akinek eddig tömegközlekedéssel, ráadásul egy ideiglenes végtagprotézissel kellett megoldania a mindennapokat. A Sixt Magyarország háza táján nem ismeretlen a társadalmi felelősségvállalás.
A német anyavállalat tulajdonosának nevéhez egy több mint 10 éve működő nemzetközi segélyszervezet fűződik. A Regine Sixt Gyermeksegítő Szövetség fő célja a rászoruló gyermekek életminőségének javítása világszerte, főként az egészségügyi ellátás és az oktatás támogatásával, sürgősségi segélyekkel.
4+1 gépkülönlegesség a Hódmezőrület 3.0-n
Tüzes gép, hazaáruló és nőknek készült körmös traktor – a magyar mezőgazdaság történetének főszereplői, amelyek nélkül ma nem léteznének high-tech luxustraktorok. Utóbbival dolgozni már nem is fizikai munka, inkább tudomány, hiszen a legújabb erőgépek mechanikáját az űr- és légi technológiához hasonlítják a szakértők. Ezeket a generációkat mutatja be augusztus 25-én a Hódmezőrület 3.0, ahol a látogatók megnézhetik és ki is próbálhatják a magyar traktortörténelem hőseit.
Tüzes menyecske
Mielőtt feltalálták volna a benzin- és dízelmotort, az emberi és állati erő mellett gőzgépeket használtak az aratáshoz és csépléshez, amelyet lovakkal és ökrökkel húzattak a helyszínre. Gőzgép használatához tüzet kellett rakni, ami felmelegítette a vizet, innen a tüzes gép elnevezés. Nem elhanyagolható hátulütője a tűzveszélyesség, hiszen a gépből kipattanó szikrák könnyen lángra gyúlhattak. A Hódmezőrület 3.0-n egy 1913-as géppel találkozhatnak az érdeklődők, melyet működés közben is megcsodálhatnak.
Háborús hős és hazaáruló
A „Hazaáruló” a két világháború között, Magyarországon gyártott legnagyobb teljesítményű erőgép. Az ötven lóerős (K50-55) traktorra nagy kapacitásának köszönhetően a magyar katonák is felfigyeltek, és elkezdték alkalmazni az ágyúk és lőfegyverek vontatására. Ám azzal nem számoltak, hogy egy ilyen erős gép motorhangja akár 1 kilométeres távolságban is visszhangzik az ellenség fülében. Innen is kapta nevét a Hazaáruló. Később a magyar katonák a hatalmas zajt cselekre is alkalmazták, megtévesztve ezzel az ellenséget.
Traktorista hölgyeket megmentő Dutra
A világháború után a férfiak katonának álltak, a nők viszont saját erőből már nem tudtak földet művelni. Ezért 1948 és 1951 között főállású traktorista hölgyeket is képeztek Magyarországon, akik a régi, ún. körmös traktorokat irányították a földeken. A Vörös Csillag Traktorgyár mérnökei ekkor fejlesztették ki az ország egyik legnépszerűbb erőgépét, a Dutrát, amely nagyobb vontatási erővel rendelkezett a korabeli traktoroknál, ezért minden mezőgazdasági munkára alkalmazták.
Űrtechnika és luxustraktorok
Az elmúlt 100 év során az űrtechnikához hasonló műszaki magasságokba emelkedett az agrártechnika. Ezekkel a high-tech traktorokkal dolgozni már sokkal inkább tudomány, mint fizikai munka. Például az AXION 900-as erőgép gyakorlatilag mozgás nélkül, álló helyzetben iszonyatos erővel húz, akár egyszerre több vontatott eszközt pár gomb segítségével. Számítógépes rendszere és belső kialakítása klasszisokkal fejlettebb, mint számos prémium kategóriájú autóé.
+1 .Trabi kicsiknek és nagyoknak
A Trabi egy traktor és egy bicikli házasításból született hybrid jármű. Különlegessége, hogy külsőre úgy néz ki, mint egy traktor, miközben a pedálokat lábbal kell hajtani, akár egy biciklit. A szervezők az egész család számára lehetőséget biztosítanak ügyességi pályákon a Trabival, és kicsiknek való műanyag traktorokkal, így anyuka és apuka is versenyezhet saját gyermekével.
A Ford világszerte bevezető szerepet tölt be a testen viselhető külső váz, az Eksoskeleton technológia alkalmazásában, ami csökkenti a dolgozók kifáradását és a sérülésveszélyt.
Michigan, 2018. augusztus 10 - A Ford 15 gyárában segíti a felsőtestre rögzíthető külső váz az olyan dolgozók munkáját, akiknek rendszeresen fejmagasság fölött kell beszerelniük vagy felemelniük valamit.
A fejlett technológia legújabb példája az EksoVest, amit a Ford arra használ, hogy a járműgyártás során mérsékelje a fizikai megterhelést, csökkentse a dolgozók kifáradását, megsérülésük veszélyét, és javítsa a közérzetüket munka közben
2005 óta a Ford globális létesítményeiben 75 százalékkal csökkentek az olyan balesetek, amelyek munkaidő-kiesést eredményeztek, a 2018-as baleseti ráta pedig az eddigi legalacsonyabb értékek közé tartozik.
Képzeljük el, milyen lehet naponta 4600-szor felemelni a padlóról a fejünk fölé egy táskát vagy egy görögdinnyét – márpedig a Ford néhány dolgozójának pontosan ilyen erőkifejtéssel jár a munkája a vállalat autógyáraiban.
Ez ehhez hasonló, folyamatosan ismétlődő mozdulatok könnyen a dolgozók kifáradásához és akár sérüléséhez vezethetnek, ezért a Ford most világszerte bevezeti üzemeiben az új EksoVest technológiát. Ahogy az már a cég két amerikai üzemében is bebizonyosodott, ez a testen viselhető külső váz hatásosan csökkenti az esetleges sérülésveszélyt.
Hét ország 15 gyárában nyílik most lehetőségük a Ford dolgozóinak, hogy az EksoVest viselésével mérsékeljék a munkájukkal járó fizikai megterhelést. A Ford az Ekso Bionics vállalattal közösen fejlesztette tovább ezt az eszközt, amely felemeli és megtámasztja a dolgozók karját, amikor fejmagasság fölött kell elvégezniük valamit, például elektromos csavarhúzóval rögzíteni egy szorítóbilincset, miközben az autó alatt állnak.
„Az autók összeszerelése nehéz fizikai munka,” mondta Bruce Hettle, a Ford gyártásért és munkaügyekért felelős csoportszintű alelnöke. „Éppen ezért vigyázunk munkatársainkra, és megpróbálunk segíteni nekik, hogy a lehető legkisebb testi fáradsággal és a legcsekélyebb sérülésveszéllyel végezhessék munkájukat.”
A 157 és 193 cm testmagasság között viselhető EksoVest 2,3-6,8 kg emelőerőt fejt ki egy-egy karra. A Ford dolgozói szerint az eszköz kényelmesen viselhető, mivel könnyű és vékony, így karjuk szabadon mozoghat.
„Többé nem szeretnék az EksoVest nélkül dolgozni,” mondta Nick Gotts, a Flat Rock üzem egyik első EksoVest-használója. „Bármilyen feladatot kell fejmagasság fölött elvégezni, ezzel szeretném csinálni.”
A Ford két amerikai gyárában, a Michigan összeszerelő üzemben és a Flat Rock üzemben próbálta ki tavaly az EksoVest eszközt. A gyári dolgozók visszajelzései értékes segítséget jelentettek a technológia finomhangolásában, mielőtt a Ford világszerte bevezette a külső váz használatát.
„Az Ekso küldetése, hogy testen viselhető technológiák és robotikai megoldások segítségével fokozza az emberi képességeket, kitágítva az emberi teljesítmény határait,” nyilatkozta Jack Peurach, az Ekso Bionics elnöke és ügyvezető igazgatója. „Együttműködésünk egy olyan piacvezető szereplővel, mint a Ford, hatalmas előrelépést jelent célunk eléréséhez, hogy az EksoVest világszerte elterjedjen, javítva a fizikai munka körülményeit.”
A Ford összes észak-amerikai autógyárában megjelent már az EksoVest, és az eszközt az Ázsia-Csendes óceáni régió, Európa és Dél-Amerika Ford-üzemei is bevezették. Ide kattintva további információkat találhat a Ford és az Ekso Bionics együttműködéséről.
Egyelőre egy dátom, amit már most írj fel a naptáradba: augusztus 25. Meg fogsz lepődni, hogy ez mekkora őrület lesz, ha az alábbi felsorolásból bármelyik érdekel:
- modern mezőgazdasági gépek
- régi mezőgazdasági gépek
- oldtimer autók
- drift.
Hódmezővásárhely amúgy sem a világ vége, a Hódmezőgazda Zrt. telephelyére meg egy Jumbo is le tudna szállni, akkora. Szóval meg fogod találni, és vár minden jó. A részletek az előzetes sajtóközleményben.
Idén július 27. és július 29. között rendezik meg a Formula 1-es versenysorozat Magyar Nagydíját. A rendezvényhez kapcsolódóan – a korábbi évekhez hasonlóan – 2018-ban is forgalmi rend változásokra kell számítania a közlekedőknek az M3-as autópálya Budapest és Mogyoród közötti szakaszán.
A Hungaroring megközelítése Budapest centrum irányából alapvetően az elmúlt évek gyakorlata szerint történik. Az M3-as autópálya fővárosból kifelé vezető oldalán az M0-s autóút csomópontja és a Ring pihenőhely között (13–18 kilométerszelvény) a leállósávon külön forgalmi sávot alakítanak ki a VIP-vendégek részére. Ezen keresztül csak ők közelíthetik meg a versenypályát, a többi látogató a 19-es kilométerszelvénynél épülő új csomópontnál létesített ideiglenes lehajtónál kanyarodhat a Hungaroringhez vezető összekötő útra. A verseny helyszíne a 23-as jelzésű Mogyoródi csomópont felől szintén megközelíthető. Fontos tudnivaló, hogy az M3-as autópálya a 10-es kilométerszelvénytől csak útdíj megfizetése ellenében vehető igénybe.
Budapest déli (Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér) irányából szintén az elmúlt évekhez hasonlóan az M31-es autópályán át is megközelíthető a Hungaroring. Az M5-ös autópálya felől jövők az M0-s autóút 54-es számú csomópontjánál tudnak ráhajtani az M31-es autópályára, majd azon végighaladva az M3-as autópálya mogyoródi csomópontján át érhetik el a versenypályát. Az ideiglenes forgalmi rendet sárga színű tájékoztató, illetve változtatható jelzésképű táblák fogják jelezni. Fontos tudni, hogy az M31-es autópálya irányából jövők is csak díjfizetés ellenében használhatják az M3-as autópályát.
A verseny befejezését követően a mogyoródi csomópontnál (23-as kilométerszelvény), illetve az M3-as autópálya 19-es kilométerszelvénynél létesített ideiglenes felhajtónál lehet ráhajtani az M3 autópályára. Ez utóbbi felhajtásnál Budapest az M3-as autópálya (gödöllői csomópont) – M31-es autópálya – M0-s autóút útvonalon érhető el. A Hungaroring környékén a forgalom irányítását a rendőrség koordinálja, a versenypálya körüli utak minél hamarabbi kiürítéséhez a közlekedők mindenképpen kövessék a hatóságok utasításait.
Az M3-as autópálya Budapestről Gödöllő felé vezető szakaszán hosszabb menetidőre szombat és vasárnap délelőtt, valamint csütörtök délután, az ingyenes boxlátogatás idején kell számítani. A Budapestre vezető szakasz forgalma várhatóan szombaton az időmérő edzés után, vasárnap pedig a verseny végeztével, 17 és 19 óra között fog jelentősen megnövekedni. A torlódások elkerülése érdekében vasárnap délután az M3-as autópályán Nyíregyháza felől Budapest felé közlekedőknek Gödöllőtől az M31-es autópálya – M0-s autóút útvonalat érdemes választaniuk.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. arra kéri a közlekedőket, hogy még indulás előtt tájékozódjanak a Hungaroring és környékére vonatkozó aktuális forgalmi helyzetről a társaság Útinform szolgálatánál (+36-1-336-2400), illetve a www.utinform.hu weboldalon, de érdemes navigációs, közösségi autós alkalmazást is használniuk, hogy az optimális útvonalukat megtervezhessék.Juhász Imre lett a 10. Linde Targonca Kupa abszolút győztese, aki ezzel továbbjutási lehetőséget nyert a németországi, nemzetközi fordulóra. Kitüntetett figyelem övezte a női versenyzőket, akiknek a szervezők idén először külön futamot rendeztek. A nők mezőnyében Barnóczki Regina bizonyult a legjobbnak, aki mindössze 22 évével és hét hónapnyi targoncás tapasztalatával utasította maga mögé versenytársait, köztük 4 nőt és közel 100 férfit.
Keddi, metrópótló buszos cikkünknek még akár köze is lehet ahhoz, hogy ma egy sajtóközlemény érkezett az Ikarus Egyedi Kft.-től, bár annál a kitételnél elbizonytalanodtam, ahol az "egyes ellenérdekelt szervezetek és sajtóorgánumok" kitételt olvastam. Mi abban lennénk igazából érdekeltek, hogy a megrendelt új buszok a budapesti utakon fussanak, mert ahogy elnézem, a mostani metrópótló buszok egy része kormolgat már. Ehhez képest nem nagyon futnak az újak, bár lehet, hogy mi értelmezzük rosszul a dolgokat, hisz az ember azt gondolná, hogy a határidőig nem megkezdeni kell a járművek leszállítását, hanem befejezni.
A másik érdekes infó az, hogy a harmadik verziójú, rövidebb busz 39 fővel több utast tud szállítani, ami nagy vonalakban annyit jelenthet, hogy 3 tonnával nagyobb a terhelhetősége. Ám ennek kizárólag elméleti jelentősége sincs, ha nem férnek be. A BKV oldalán lévő adatlap szerint 108 főt szállíthat az M168d, most ez hirtelen 147-re nőtt, miközben a jármű rövidebb lett? A másik verziót (69 volt és 108 lett) kizárnám, hisz a szóló Modulóba fének 69-en, ha a sofőrt nem számoljuk.
A magyar buszvilágban ugyanis a szállítható személyek száma mindössze a terhelhetőségtől, illetve a padló szilárdsági méretezésétől függő tényező, és azt szeretik figyelmen kívül hagyni, hogy egy négyzetméteren sajnos nem fér el végtelen számú utas akkor sem, ha a padló nem szakadna le alattuk. Ennek a furcsaságnak az a magyarázata, hogy az utasok fizikailag nem csupán pontszerű tömeggel rendelkeznek, hanem kiterjedéssel is.
Tényleg mi lennénk a legboldogabbak, ha ezek a Modulók lennének a XXI. század Ikarus 200-asai, és akkor a XX. század 200-as Ikarusai végre eltűnhetnének a járműmúzeumokban és gyűjteményekben. Bárcsak itt lennének már ezek a Modulók, és nem a konstrukciós problémákról és mindenféle vis maiorokról szólnának a hírek. Bár ezek a több milliárdos beszerzések tényleg csak politikai ügynek tűnnek, de a végeredménynek valamiféle jó, tartós és nem korlátozottan forgalomképes busznak kéne lennie, nem?
A továbbiakban pedig a sajtóközlemény:
Európa legnépszerűbb targoncagyártójának magyarországi leányvállalata, a Linde Kft. 10. alkalommal rendezi meg rangos Targoncaversenyét, az Ipar Napjai Kiállítás keretén belül, a Hungexpo-n. A május 17-i megmérettetésre már most több mint 100 jelentkező regisztrált, köztük női versenyző is. A szervezők idén kifejezetten szeretnék, hogy mind több hölgy nevezzen be és bizonyítson, igenis van helyük a szakmában.
A nevezéseket április 30-ig várják a verseny rendezői, akik nem indítanak külön kategóriát a gyengébbik nemnek, rájuk is ugyanazok a feladatok várnak, mint a férfiakra, melyekben a finom dinamikájú mozdulatoknak és a precizitásnak van a legnagyobb szerepe.
További információ és regisztráció: http://www.targoncakupa.hu/
Egyórányira Stockholmtól nyugatra, egy fagyos, de csodás napos reggelen négy nyerges szerelvény hajt fel egy használaton kívüli repülőtéri futópályára, majd megállnak. Mindegyik tehergépkocsiban ül járművezető, de nem mindegyikük vezet. A futópálya ma a Scania legújabb félig önvezető tehergépkocsi-konvojozási kísérletének teszthelyszínéül szolgál.
Tavasztól 5 regionális közlekedési központnál jelennek meg azok az új Credobusok, amelyekről januárban írt alá lízingszerződést a Volán Buszpark Kft. a közös ajánlatot tevő Kravtex Kft.-vel és Budapest Lízing Zrt.-vel. A 72 elővárosi és 28 regionális buszt március végéig adja át a gyártó a közlekedési társaságok flottakezelőjének.
A beszerzés révén az összes regionális közlekedési központnál megjelennek az új generációs Credobusok, így azokkal az ország minden pontján találkozhatnak az utasok. Az új buszflotta tagjait automatizált sebességváltóval, nagy teljesítményű klímaberendezéssel és GPS vezérlésű utasinformációs rendszerrel szerelik fel. A beszerzéssel közel 500-ra nő azoknak a Credobusoknak a száma, amelyeket a Nemzeti Autóbuszgyártás Cselekvési Program 2016-os elindítása óta adott át Kravtex-Kühne Csoport.
Egyre több fuvarozó használja a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. ingyenesen igénybe vehető bírságriasztás és alacsonyegyenleg-értesítő szolgáltatásait. A két funkció nagy segítséget jelent a fedélzeti eszközök helyes használatában és a sorozatos bírságok elkerülésében. Jelentőségük tovább nő a jogosulatlan úthasználatra vonatkozó bírságolási szabályok 2017. november 12-i változásával.
A teherautó-rajongó John nyomozásba kezdett, hogy megtaláljon és beszerezzen egy ritka veterán Scania 141-es tehergépkocsit. Sok embernek a nyugdíjas lét a jól megérdemelt pihenés időszaka a munkával töltött stresszes és megterhelő évek után. Azonban a veterán Scania tehergépkocsikért rajongó John Thompson számára, aki nyolc évvel ezelőtt ment nyugdíjba egy ír fuvarozócég tulajdonosaként, a nyugdíjazás azt jelentette, hogy végre lesz ideje nyomozásba kezdeni: hogy teljesen átadhassa magát hobbijának, ami nem más, mint egy veterán Scania 141-es tehergépkocsik felkutatása, majd megvásárlása és restaurálása.