A tárgyiasult modern burzsoázia
Teszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól – de néha elég egy vonal, egy forma, hogy valami több legyen egyszerű tárgynál. A Renault Rafale egy újabb SUV-kupé, de valahogy mégis más. Én ezt éreztem, amikor megláttam, ezért is érdekelt, hogy ez csak egy újabb szexi tárgy, vagy több annál? A végeredmény ambivalens.
Az SUV-trend megállíthatatlan, egy öngeneráló folyamattá fejlődött. Egyre több a nagy, magasépítésű autó, egyre kevesebben akarnak kicsibe ülni, emiatt még többet gyártanak belőlük, és így születnek meg az olyan alkategóriák, mint a crossoverek vagy az ellentmondásos kupé-SUV-k.
A kategória születése a SsangYong Actyonra vezethető vissza, de a BMW X6 volt az első, amely valódi sikereket ért el. Azóta egyre több gyártó portfóliójában találunk ilyet, sőt, néhányan már egynél többet is kínálnak – ilyen a Renault is, amely az Arkana után elhozta a fölé pozicionált Rafalét.

Amiben a franciák még mindig verhetetlenek
Furcsa perverzió, hogy nem szeretem az SUV-formát, de ha kupésított, valami bizseregni kezd bennem. A Rafale esetében sem volt ez másként – számomra ez a legszebb a kategóriájában. A robusztus megjelenés tele van apró részletekkel, amelyek közül a legfinomabb a tetővonal; mint egy lefelé ívelő ecsetvonás, amelynek végét a festő picit felfelé húzta – ez a kis hátsó légterelő. Egy apró részlet, mégis kiemeli az egész formát.

Hasonló finom elem a fekete rombuszokból álló hűtőmaszk mögött megbújó Alpine kék szín, amit a palaszürke fényezés még inkább kiemel. Első-hátsó fényszórói belesimulnak a formába, mintha azokkal együtt préselték volna.

A Renault mostani formanyelve tökéletes középutat talál a divatos, mainstream stílus és az egyediség között. Részleteiben egyedi, de közben azokat a dobozokat is kipipálja, amelyek a mostani autók dizájnját jellemzik. Nem rugaszkodik el annyira a megszokottól, mint a Hyundai Ioniq 5, de nem is olvad bele annyira a tömegbe, mint egy Nissan X-Trail. Mindez persze szubjektív, de egy hét alatt többen fordultak utána, mint gondoltam – vagyis tényleg van benne valami, ami miatt vonzza a tekinteteket.
Tükörterem, de nem a Versailles-i
Gyönyörű, különleges belterű francia autóból rengeteg van. Csak hogy néhányat említsek: Citroën DS, Peugeot 604, Renault Vel Satis. Mindegyik a maga módján kicsit furcsa, de egyedi és szép. Azóta a gyártók nagy részéből kikopott a Liberté, Égalité, Fraternité, helyét átvette a konzumerizmus. Ez alól a Renault sem kivétel, pedig látszik, hogy próbálkoznak.
A franciák koronaékszere
Az autós világ hét csodájának egyikét, az Istennőt, vagyis a DS-t a Citroën alkotta meg. Ezt egy évtizede itthon restaurálták, azóta használják.
A Rafale Atelier Alpine felszereltségben tényleg igyekszik prémiumérzetet kelteni. Világító Alpine-embléma a háttámlában, fűthető, masszírozós ülések, mindenhova elérő hangulatfények, folyadékkristályos panorámatető, francia zászlós varrások és egy csipet velúr a kormányon. Már az első beülés után érezni: ebbe fektettek pénzt és energiát.
Hatalmas központi kijelzője éppen annyira van lejjebb pozicionálva, hogy ne legyen a látóterünkben, vezetés közben szinte teljesen ignorálhatjuk, hiszen a fontos funkcióknak (légkondi, média, tempomat, fényszórók, vezetési mód) mind van külön gombja vagy kapcsolója. A navigáció pedig a digitális műszeregységen is megjelenik, hála a Google-alapú rendszernek (ha CarPlayt vagy Android Autót használunk, akkor a Waze-t látjuk itt).
A prémiumhatás nem ment a praktikum kárára: az ajtózsebek nagyok, a váltókonzol és a könyöklő több rekeszt rejt, de a legötletesebb megoldás a telefontöltővel kombinált csuklótámasz, amely egy sínen mozgatható, hogy mindenki megtalálja a kényelmes pozíciót.
Az igazi meglepetés viszont a hátsó sorban rejlik: kimondottan jó hátul ülni. Az üléssor kényelmes, az ülőlap hosszú, láb- és fejtérből rengeteg van. A középső ülésbe integrált könyöklő multifunkciós: találunk benne egy-egy pohártartót, telefontartót, két USB-C portot és egy apró tárolót. Ötüléses, de inkább egy nagyon kényelmes négyfős beltérnek nevezném.
A csomagtér VDA-szabvány szerint 539 liter, ami méretkategóriájában nem kiemelkedő (referenciaként a Skoda Enyaq Coupéban közel negyven literrel tágasabb, az Audi Q5 Sportbackben pedig 515 liter), de bőségesen pakolható, két szatyorakasztó is belefért, valamint a töltőkábelnek is jutott hely a padló alatt.
A Rafale beltere pozitív csalódás, bizonyítéka annak, hogyan lehet valami egyszerre stílusos és praktikus. Az összhatás viszont mégsem elég grandiózus: mintha a Versailles-i tükörterem berendezését a Festetics Palotába tették volna. Szép, de nagyobbat érdemelne.



A több tényleg jobb?
Berci kollégám tavaly hosszasan kifejtette, hogy mi a gond a hibrid, 200 lóerős Rafaléval: a hibrid rendszer és a belső égésű motor közötti váltás lomha. Ez a 300 lóerős, összkerekes plug-in hibridre már nem igaz.
A rombusz szexi, csak nem tudja mit akar
A Renault új csúcsmodellje egy feltűnően szexi kupé-SUV remek beltérrel és a lemezek alatt némi bizonytalansággal.
Feltöltött akkumulátorral az 1,2-es turbómotor csak erőteljes gyorsításkor indul be, egyébként az elektromotorral párhuzamosan dolgozik. A két rendszer közötti váltás menetdinamikában észrevehetetlen. Egyedül az elindulás lehet problémás: az első kerekek hajlamosak kipörögni.
Ha az akkumulátor lemerül, hagyományos hibridként működik, de ilyenkor a 200 kilogramm plusztömeg miatt a fogyasztása 8-9 liter körül alakul – ami nem túl takarékos. Viszont, ha töltjük, a fogyasztás stabilan 0-2 liter között tartható, az elektromos hatótáv pedig 70-100 km között mozog.

Senkit nem ér meglepetésként, de a rengeteg Alpine logó nem a rájuk jellemző vezetési élményt sugallja. A Rafale plusz 100 lóerővel is egy kényelmes utazóautó, amiről főként az aktív futóműve tehet - és ez dicséret. A kanyarokban feszes, prediktív futóműve minden esetben jól alkalmazkodott, hogy rezzenéstelen legyen az utazás, és mindezt 21 colos felniken tette. Ehhez társul a pontos, de szintetikus kormányzás, és percek alatt megértjük, hogy nem csapatásra találták ki, de ha sietni kell, azt is tudja.
Megjelenésével lehet igazán érvelni
Ha a piacon mindenképpen egy tölthető hibrid kupé SUV-t keresünk, elég szűk kínálat tárul elénk. Inkább a prémiumok között divat ez a forma, hiszen ott a Mercedes-Benz GLC, a BMW X4 és az Audi Q5 Sportback, de ezek mind legalább tízmillióval drágábbak is. Ha szigorúan csak árakat nézünk, akkor a kedvezménnyel 22,2 milió forintos, fullextrás Rafale a jobb vétel.
Ha a kupéságot elengedjük, bővül a választék, és a Rafale árelőnye is csökken. Egy hasonlóan felszerelt, kedvezményes Volkswagen Tayron 22,7 millió, egy Honda CR-V pedig 22,4 millió forint. Az előbbi is 100 kilométer elektromos hatótávot ígér, és picivel nagyobb, míg az utóbbi már csak 80 kilométert és alig nagyobb a Rafalénál, vagyis nem csak árban, de képességekben sincs jelentős előnye. 21,3 millióért pedig már egy 60 kWh-s, Sportline felszereltségű Skoda Enyaq Coupét is kapunk, vagyis ebben az árkategóriában már bőven van választék, amivel a Rafale csak egy opció lesz a sok közül.
Ha a franciás elegancia és a praktikus térkínálat megnyert, nem fogod megbánni, ha családi autóként, cégesként vagy egymagadnak veszed. Ezzel a modern burzsoázia tagja vagy, a károgók hangját meg elnyomod egy kis Stromae-val vagy Édith Piaf fal, a Harman Kardon elég jól szól.
A Totalcar tesztautóit a GreenLine Clean autómosóiban tisztítjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
