A tárgyiasult modern burzsoázia

Teszt: Renault Rafale 300 - 2024.

2025.04.05. 16:45

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól – de néha elég egy vonal, egy forma, hogy valami több legyen egyszerű tárgynál. A Renault Rafale egy újabb SUV-kupé, de valahogy mégis más. Én ezt éreztem, amikor megláttam, ezért is érdekelt, hogy ez csak egy újabb szexi tárgy, vagy több annál? A végeredmény ambivalens.

Az SUV-trend megállíthatatlan, egy öngeneráló folyamattá fejlődött. Egyre több a nagy, magasépítésű autó, egyre kevesebben akarnak kicsibe ülni, emiatt még többet gyártanak belőlük, és így születnek meg az olyan alkategóriák, mint a crossoverek vagy az ellentmondásos kupé-SUV-k.

A kategória születése a SsangYong Actyonra vezethető vissza, de a BMW X6 volt az első, amely valódi sikereket ért el. Azóta egyre több gyártó portfóliójában találunk ilyet, sőt, néhányan már egynél többet is kínálnak – ilyen a Renault is, amely az Arkana után elhozta a fölé pozicionált Rafalét.

Amiben a franciák még mindig verhetetlenek

Furcsa perverzió, hogy nem szeretem az SUV-formát, de ha kupésított, valami bizseregni kezd bennem. A Rafale esetében sem volt ez másként – számomra ez a legszebb a kategóriájában. A robusztus megjelenés tele van apró részletekkel, amelyek közül a legfinomabb a tetővonal; mint egy lefelé ívelő ecsetvonás, amelynek végét a festő picit felfelé húzta – ez a kis hátsó légterelő. Egy apró részlet, mégis kiemeli az egész formát.

Hasonló finom elem a fekete rombuszokból álló hűtőmaszk mögött megbújó Alpine kék szín, amit a palaszürke fényezés még inkább kiemel. Első-hátsó fényszórói belesimulnak a formába, mintha azokkal együtt préselték volna.

A Renault mostani formanyelve tökéletes középutat talál a divatos, mainstream stílus és az egyediség között. Részleteiben egyedi, de közben azokat a dobozokat is kipipálja, amelyek a mostani autók dizájnját jellemzik. Nem rugaszkodik el annyira a megszokottól, mint a Hyundai Ioniq 5, de nem is olvad bele annyira a tömegbe, mint egy Nissan X-Trail. Mindez persze szubjektív, de egy hét alatt többen fordultak utána, mint gondoltam – vagyis tényleg van benne valami, ami miatt vonzza a tekinteteket.

Tükörterem, de nem a Versailles-i

Gyönyörű, különleges belterű francia autóból rengeteg van. Csak hogy néhányat említsek: Citroën DS, Peugeot 604, Renault Vel Satis. Mindegyik a maga módján kicsit furcsa, de egyedi és szép. Azóta a gyártók nagy részéből kikopott a Liberté, Égalité, Fraternité, helyét átvette a konzumerizmus. Ez alól a Renault sem kivétel, pedig látszik, hogy próbálkoznak.

Kapcsolódó
A franciák koronaékszere

A franciák koronaékszere

Az autós világ hét csodájának egyikét, az Istennőt, vagyis a DS-t a Citroën alkotta meg. Ezt egy évtizede itthon restaurálták, azóta használják.

A Rafale Atelier Alpine felszereltségben tényleg igyekszik prémiumérzetet kelteni. Világító Alpine-embléma a háttámlában, fűthető, masszírozós ülések, mindenhova elérő hangulatfények, folyadékkristályos panorámatető, francia zászlós varrások és egy csipet velúr a kormányon. Már az első beülés után érezni: ebbe fektettek pénzt és energiát.

Hatalmas központi kijelzője éppen annyira van lejjebb pozicionálva, hogy ne legyen a látóterünkben, vezetés közben szinte teljesen ignorálhatjuk, hiszen a fontos funkcióknak (légkondi, média, tempomat, fényszórók, vezetési mód) mind van külön gombja vagy kapcsolója. A navigáció pedig a digitális műszeregységen is megjelenik, hála a Google-alapú rendszernek (ha CarPlayt vagy Android Autót használunk, akkor a Waze-t látjuk itt).

A prémiumhatás nem ment a praktikum kárára: az ajtózsebek nagyok, a váltókonzol és a könyöklő több rekeszt rejt, de a legötletesebb megoldás a telefontöltővel kombinált csuklótámasz, amely egy sínen mozgatható, hogy mindenki megtalálja a kényelmes pozíciót.

Az igazi meglepetés viszont a hátsó sorban rejlik: kimondottan jó hátul ülni. Az üléssor kényelmes, az ülőlap hosszú, láb- és fejtérből rengeteg van. A középső ülésbe integrált könyöklő multifunkciós: találunk benne egy-egy pohártartót, telefontartót, két USB-C portot és egy apró tárolót. Ötüléses, de inkább egy nagyon kényelmes négyfős beltérnek nevezném.

A csomagtér VDA-szabvány szerint 539 liter, ami méretkategóriájában nem kiemelkedő (referenciaként a Skoda Enyaq Coupéban közel negyven literrel tágasabb, az Audi Q5 Sportbackben pedig 515 liter), de bőségesen pakolható, két szatyorakasztó is belefért, valamint a töltőkábelnek is jutott hely a padló alatt.

A Rafale beltere pozitív csalódás, bizonyítéka annak, hogyan lehet valami egyszerre stílusos és praktikus. Az összhatás viszont mégsem elég grandiózus: mintha a Versailles-i tükörterem berendezését a Festetics Palotába tették volna. Szép, de nagyobbat érdemelne.

A több tényleg jobb?

Berci kollégám tavaly hosszasan kifejtette, hogy mi a gond a hibrid, 200 lóerős Rafaléval: a hibrid rendszer és a belső égésű motor közötti váltás lomha. Ez a 300 lóerős, összkerekes plug-in hibridre már nem igaz.

Kapcsolódó
A rombusz szexi, csak nem tudja mit akar

A rombusz szexi, csak nem tudja mit akar

A Renault új csúcsmodellje egy feltűnően szexi kupé-SUV remek beltérrel és a lemezek alatt némi bizonytalansággal.

Feltöltött akkumulátorral az 1,2-es turbómotor csak erőteljes gyorsításkor indul be, egyébként az elektromotorral párhuzamosan dolgozik. A két rendszer közötti váltás menetdinamikában észrevehetetlen. Egyedül az elindulás lehet problémás: az első kerekek hajlamosak kipörögni.

Ha az akkumulátor lemerül, hagyományos hibridként működik, de ilyenkor a 200 kilogramm plusztömeg miatt a fogyasztása 8-9 liter körül alakul – ami nem túl takarékos. Viszont, ha töltjük, a fogyasztás stabilan 0-2 liter között tartható, az elektromos hatótáv pedig 70-100 km között mozog.

Senkit nem ér meglepetésként, de a rengeteg Alpine logó nem a rájuk jellemző vezetési élményt sugallja. A Rafale plusz 100 lóerővel is egy kényelmes utazóautó, amiről főként az aktív futóműve tehet - és ez dicséret. A kanyarokban feszes, prediktív futóműve minden esetben jól alkalmazkodott, hogy rezzenéstelen legyen az utazás, és mindezt 21 colos felniken tette. Ehhez társul a pontos, de szintetikus kormányzás, és percek alatt megértjük, hogy nem csapatásra találták ki, de ha sietni kell, azt is tudja.

Megjelenésével lehet igazán érvelni

Ha a piacon mindenképpen egy tölthető hibrid kupé SUV-t keresünk, elég szűk kínálat tárul elénk. Inkább a prémiumok között divat ez a forma, hiszen ott a Mercedes-Benz GLC, a BMW X4 és az Audi Q5 Sportback, de ezek mind legalább tízmillióval drágábbak is. Ha szigorúan csak árakat nézünk, akkor a kedvezménnyel 22,2 milió forintos, fullextrás Rafale a jobb vétel.

Ha a kupéságot elengedjük, bővül a választék, és a Rafale árelőnye is csökken. Egy hasonlóan felszerelt, kedvezményes Volkswagen Tayron 22,7 millió, egy Honda CR-V pedig 22,4 millió forint. Az előbbi is 100 kilométer elektromos hatótávot ígér, és picivel nagyobb, míg az utóbbi már csak 80 kilométert és alig nagyobb a Rafalénál, vagyis nem csak árban, de képességekben sincs jelentős előnye. 21,3 millióért pedig már egy 60 kWh-s, Sportline felszereltségű Skoda Enyaq Coupét is kapunk, vagyis ebben az árkategóriában már bőven van választék, amivel a Rafale csak egy opció lesz a sok közül.

Ha a franciás elegancia és a praktikus térkínálat megnyert, nem fogod megbánni, ha családi autóként, cégesként vagy egymagadnak veszed. Ezzel a modern burzsoázia tagja vagy, a károgók hangját meg elnyomod egy kis  Stromae-val vagy  Édith Piaf fal, a Harman Kardon elég jól szól.

A Totalcar tesztautóit a GreenLine Clean autómosóiban tisztítjuk.

Az oldalról ajánljuk

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

27 perce
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16