Ritkán fordul elő nálunk, hogy ugyanaz a személy írjon a bemutatóról és a tesztautóról is. Most mégis: egy ilyen zavaros szerzet, mint az Actyon, pár perces próbaúton ugyanis kiismerhetetlen.
Hogy néz már ki? Kati (a TotalBike főszerkesztője) kinézett rá az ablakon, és azt mondta: "Jó, tetszik, olyan az orra, mint a PT-Cruisernek." Az utcára leérve pedig, ahogy szemtől szemben is megpillantotta, mindent visszavont: "Ez nagyon csúnya." Winkler szerint "tényleg PT Cruiser az eleje, csak nagyon el van b*szva". Ákos (webszerkesztőnk) szerint "végre megint egy olyan autó, amit fel lehet ismerni, ha a nevét kimondani nem is: fölülről, meg az egész orrának van egy kis régi amerikai veterános jellege".
Balázs Viktor főmunkatársunknak fotó alapján kifejezetten tetszik,
miután pedig élőben is megpillantotta a járművet, a következők buktak
ki belőle:
"Mellbevágó. Valamiért a Warszawára emlékeztet." Karotta meg sem
tudott szólalni, rövid levélben összegezte döbbenetét: "A Ssangyongok
régi barátja vagyok, az előítéletet hírből sem ismerem. A Rodius
szörnyűsége láttán szörnyethaltam, így az Actyon már nem ölhetett meg
többször.
Sose láttam ennél gyilkosabb, tudatosabb, kínzóbb csúfságot
autóban. A külseje minden ízében irtóztató, ilyen lenne a polónium,
ha kerekekre állna."
Főleg szemből jellegzetes a hatalmas, 188 centi magas Actyon (aktionnak kell mondani, semmi eksön, a hülye szó az active és young szavak összekeveréséből keletkezett) krómmal díszített, furcsán lefolyó fényszórókkal szegélyezett cápafogas arca teljesen eltereli a figyelmet kupészerű, de aránytalanul magasan végződő, idomtalan faráról. A lenyűgöző összkép mellett fel sem tűnnek az olyan apró részletek, mint a színre fújt, vaskos kilincs, a sötétített hátsó üvegek, a szép, légies 5x2 küllős felnik, vagy hogy a lökhárítókat rendes terepjáróhoz illően nem fényezték le.
Beltere jóval kevesebb érzelmet kelt. Kényelmes, tágas, normális, személyautós, helyenként kicsit különleges. Premium felszereltségű tesztautónk bőrkárpitozása feketén sportos, a hangulatot egy-egy pirosan hímzett Actyon felirat próbálja feldobni. Hely van bőven - a csomagtérben ez nem ilyen egyértelmű, de arról majd később -, négy meglett ember is nagyon szellősen, elnyújtózva, egymás intim szférájába át nem tolakodva tespedhet odabent. Vackaikat mély ajtózsebekbe, öblös rekeszekbe rejthetik. Rendkívül széles, elöl fix, hátul lehajtható középső könyöklőn nyugtathatják karjukat, lábukat is kedvükre nyújtogathatják.
A Ssangyong csupán két apró kényelmetlenséget rejtett el a kabinban. A vezető jobb, illetve az első utas bal lábát mindig kellemetlenül nyomja a túl szélesre hagyott középkonzol. A hátul ülők is panaszkodhatnak kicsit: a padlószint túl közel húzódik az ülőlapokhoz, a comb nem fekszik fel kényelmesen.
Az Actyon pilótája súlyos, vaskos, a legolcsóbb változatot kivéve bőrözött kormányt foghat a kezébe, rajta a gyári rádió kezelőgombjaival. A kormány magassága állítható, de nagyon furán: egy kis rugós reteszt oldhatunk a kormányoszlopon lévő karocskával, mire a kormánykerék lekonyul, mint egy virág. Innen emelhetjük vissza a kívánt szögbe - tengelyirányban sajnos nem állítható.
A kormány mögött a lehető legfantáziátlanabb műszeregység látható, amit a klasszikus négymutatósból ki lehet hozni, egyetlen dermedt ásítás az egész. Szerencsére mellette kétoldalt már jobban eleresztette képzelőerejét a tervezőiroda, és kitalálta A Kört. Egy Körben, baloldalt a ködzárófény, a tükör behajtógombja, az ESP kapcsolója, középen pedig a tükörállító. Egy másik Körben, jobbra ott a lejtmenetvezérlő, a tükör- és ablakfűtés, középen a vészvillogó. Két Kör van a plafonon, a csillároknak. A legnagyobb Kör a váltókart öleli, ezt még le is krómozták.
A sofőr jobb térdéhez kis Köröket raktak, négy kis kapcsolót. A legfelső az összkerékhajtást kapcsolja, az alsó a fényszórók magasságát állítja, köztük a két első ülés fűtésének kapcsolói. Sajnos, ezek csak binárisak, így vagy fázunk, vagy tojást sütünk. Kell egy kis idő, mire ráérez az ember, mikor kell ki- és bekapcsolgatni, hogy pont folyamatosan kellemes melegben pilledjen a fenék.
A klíma is buta, sok koreai társához hasonlóan. Ha a belső hőmérséklet eléri a beállított hőfokot, hideget kezd fújni, nehogy baj legyen. Így aztán mindig 20 fokra tekert klímával indultam el, 26-ra tekerttel érkeztem meg.
Actyon a közönség szemében
Könnyű dolgotok van ezzel a modellel, mondtam a márkaképviseletnél az átadónak, míg a papírokat töltögettük: nincs versenytársa. Alváz, merev hátsó híd, alapban hátul hajt, ekkora méretben nincs is ilyen másik, a Jimny és a LandCruiser között csak az Actyon a híd. Nehogy azt hidd, mondta. A piac nem tudja, hogy ez mi. SUV-nak veszik, Hyundai Tucson, Toyota RAV-4 helyett, hiába masszív munkagép, azt hiszik, szabadidő-autó. Volt, aki a feleségének vette meg, mert az asszony az utcán rábökött: de szép!
Hát, gondoltam, szólok, legalább a TotalCar olvasói tudják: ezt nem elsősorban utcára tervezték, az Actyon voltaképp modern, koreai Niva. Vadászoknak, agronómusoknak igen, gyerekért, fodrászhoz menőknek nem.