Kollektív tudatom déja vu-je

2005.09.12. 12:22

A 15 éve bemutatott Clio legújabb változatát korábban már láthattuk egy hangárban. Most meg is érinthettük, ki is próbálhattuk, sőt: azt is megtudtuk, mennyibe fog kerülni.


A cím talán némi magyarázatra szorul. Winkler kolléga épp csak a minap tért haza külföldi kiküldetéséből , ahol is testközelből tapasztalhatta meg a Fiat új büszkeségét, a Grande Puntót. Elolvastam beszámolóját az autóról és ezt talán nem kellett volna.

Így ugyanis a Clio magyarországi bemutatója és az azt követő rövid, de alapos tesztvezetés során végig ott motoszkált az agyamban a villogó R betű. Adott egy sikeres kisautó, a gyár azonos néven belök a piacra valamit, ami szebb, jobb, drágább és főleg nagyobb, mint a keresztszülő. Punto Grande = Clio III, Punto Classic = Clio Campus (így fogják ugyanis hívni a továbbra is gyártásban maradó elődöt).

Igazságtalan persze, hogy a Clio tűnik utánérzésnek, hiszen elvileg ő született meg előbb, de a kis lemaradást a Renault csak magának köszönheti. Hiszen - a folyamatos médiajelenlét érdekében - az új Clio csepegtetve érkezett; először csak sajtóközleményben értesültünk róla, aztán statikus bemutatón nézegethettük (így hívják autógyártó-píárosul azt, hogy "mindent a szemnek"). Aztán, mire eljött a valódi tapasztalatszerzésre módot adó bemutató és teszt ideje, addigra fizikai valójában is megízlelhettük a talán legfőbb vetélytársat.


Nem csak a Clio III-nak a Renault kínálatában elfoglalt pozíciója hasonlít nagyon a Grande Puntóéra, hanem maga az autó is. Barátságos, kényelmes, de precíz és élvezetesen használható futómű, pontos, direkt kormányzás, széles motorválaszték kiváló kis benzines és dízelmotorokkal. És persze amire a Renault és a Fiat egyaránt a legbüszkébb: hatalmas a belső tér.


Magam mögött: 182 centi, 95 kiló

A Clio III sajtóanyagának van egy kis melléklete, amelyben a három- és az ötajtós változatra egyaránt 27-27 érdekfeszítő méretparamétert találni a terhelt szabad magasságtól (120 mm) a a csomagtérnyílás alsó szélességéig (894 mm). Ami ebből igazán meglepő: a tengelytáv (2575 mm) 5,8 centivel haladja meg az F Astráét és 10,4 centivel a Clio II-ét. Az autó hossza mindkét karosszériaváltozatban csupán 1,4 centivel marad négy méter alatt. A csomagtér 288 liter térfogatú, ülésbillegetéssel 1,038 köbméterre növelhető. A Clio III teljes belső térfogata 2,9 köbméter.

Nem csak nagyobb, nehezebb is kisbátyjánál az új Clio. Én is érzem, hogy egy-egy ünnepi szezonban hasra vagy combra hízom-e a sok töltött káposztától - a Renault is szépen levezette, mit is szolgál egy-egy Clio-kiló, höhö. Ezek szerint: aktív és passzív biztonság: +65 kg. Anyagminőség, megbízhatóság: +32 kg. Zajszigetelés: +27 kg. Méretnövekedés: +9 kg.

Új Renault-főnök


Jobbra, minimális
megvilágításban
signore Pallotta
Nem csak a Clio III mutatkozott be a hazai sajtónak, hanem Roberto Pallotta, a Renault Hungária egy hete fungáló ügyvezető igazgatója is. Elődjének, Serge Yoccoznak lejárt hároméves mandátuma, így a nagy autógyártó multik gyakorlatában bevált módon ő más területre került. Pallotta pedig hozzánk, a Renault olaszországi leányvállalatától. Az olasz származású úr korábban dolgozott a Renault sajtóattaséjaként Itáliában, de közreműködött az új Clio marketing-előkészítésében is.

"Gyémánt" és kopoltyú

A nagy beltér köré szép kis autót építettek a franciák. Csinos a pofija; a motorháztető vonala keresztben ötször törik meg, ezt a hullámot pedig szépen lekövetik a fényszórók, a Renault által tapintatosan "gyémántszerű"-nek nevezett embléma és a hűtőkopoltyúk. A háromajtós kasztni oldalnézetével nem vagyok teljesen kibékülve, az én ízlésemnek túl sok az ív és hullámzás, túl meredeken ereszkedik a tető. Annál inkább tetszik az ötajtós változatban valahogy hangsúlyosabb nyíl az övvonal alatt.


Kétszer csavarodik

A hátulnézet megint rendben van, az ötszögletű ablakkal, a jelzésszerű kacsapopsival, az ütközőbajuszkákkal és a mostani divathullámba illeszkedő formájú, mégis egyedi hátsó lámpákkal. Az egyetlen disszonáns részlet az 1,2-es benzinmotoros változat összevissza tekeredő, végül srégen lefelé néző kipufogóvége a hátsó lökhárító alatt.

A Clio III-at máris megtörte az EuroNCAP. Nem is csak egyet, de a három- és az ötajtós verziót egyaránt. A Renault keble dagad: megint van két ötcsillagos autójuk.


A motorokkal sincs semmi baj, legalábbis azzal a kettővel biztos nem, amit ki tudtam próbálni. A 106 lóerős 1,5 dCi pontosan azt hozza, ami elvárható egy nagy tömeggyártó kicsi, de erős modern dízelmotorjától. Alul nagyon gyenge, kétezertől táltos, nehézkesen pörög fel és lassan ejti a fordulatot, viszont mindig bőven elegendő nyomatékot szolgáltat az 1,2 tonna körüli saját tömeg meglódításához.

Az élmény hasonló, mint amit kicsit gyengébb változatával tapasztaltam a kicsit könnyebb régiClióban: lehet pörgetni, és akkor megy is, mint a barom. A fogyasztásra majd visszatérünk, ha lesz tesztautó, a gyár mindenesetre 4,6 literrel számol vegyes üzemben. Ha-ha.


A kis benzines jelzést sem kapott. Pedig büszkék lehetnek rá

Annál nagyobb meglepetést okozott az 1,2 literes, 16 szelepes alapmotor 75 lóerős változata. Ez is Euro 4-es, tehát a gázpedál megrúgása után szinte keresztbe tehetem a jobb lábam a balon, mire megmozdul a fordulatszámmérő, viszont - nem találok rá jobb kifejezést - tök jól húz. Az ötsebességes váltó kicsit gyengébbnek, silányabbnak érződik, mint a dízelhez járó hatsebességes, és nyilván az is, de nem okoz gondot megtalálni a fokozatokat. Alapvetően dízelhívő vagyok, különösen egy tonna feletti autók esetében, de fene tudja, ezzel a motorral a Clio cseppet sem kellemetlen közlekedési eszköz.

A fentieken kívül létezik új Clio az 1,2-es motor 65 lóerős változatával (szintén 16 szeleppel, Nm-re azonos nyomatékkal, (biztos valami hülye nyugat-európai adójogszabály miatt gyengébb), egy 98 lóerős 1,4-es és egy 110 lovas 1,6-os benzinessel is. Az 1461 köbcentis dízelmotor a 106 lovas mellett 68 és 86 lóerős változatban is készül. Jövőre pedig jön a 150 lóerős kétliteres is, ami még mindig nem az RS, azaz Renault Sport változat lesz, az még később érkezik, még több lóerővel, valószínűleg egy 200 lóerős kétliteres turbómotor képében.

A Clio III árlistája

Mivel a Clio III nyolcféle hajtáslánccal és öt felszereltségben létezik, az árakat az alábbi kis táblázatban foglaljuk össze a könnyebb áttekinthetőség érdekében:

  3a / 5a,
ezer Ft
Athentique Authentique Plus Privilége Dynamique Dynamique Plus
  1,2 benzin, 65 LE 2599 / 2780            
  1,2 benzin, 75 LE 2799 / 2880 2950 / 3030  
2960 / 3040 3260 / 3340
  1,4 benzin, 98 LE 2950 / 3030 3100 / 3180 - / 3770 3110 / 3190 3410 / 3490
  1,6 benzin, 110 LE       - / 3940      
  1,6 benzin automata       - / 4220      
  1,5 dCi, 68 LE 3210 / 3290 3360 / 3440    3370 / 3450   
  1,5 dCi, 86 LE 3360 / 3440 3510 / 3590 - / 4180 3520 / 3600 3820 / 3900
  1,5 dCi, 106 LE       - / 4430      

A sokféle motor sokféle felszereltséggel képez igazán bonyolult rendszert. A Renault sikerrel felelt meg a kihívásnak, más a bevezetéskor ötféle kivitelben ajánlja az új Cliót, van még az Authentique-kel lényegében megegyező, de puhább műszerfalú és világosabb belterű Expression és később érkezik majd az Initiale nevű bőrüléses luxusváltozat.


Belépő szint

Az igazán érdekes extrák, mint a kanyarba bevilágító xenonlámpa, az eső- és sötétedés-érzékelő, a menetstabilizáló elektronika, az automata klíma és a parkolóradar még a legjobban felszerelt Clióknál is feláras extrák maradnak. Cseppet sem nagy kihívás tehát ötmillió forint fölé tornázni egy Privilége dízelt, elég a panoráma üvegtető (+ 200 000), a gombos indítás (+100 000)a xenon (+ 200 000) és a navigáció (+ 400 000) és már meg is vagyunk.

Egyre mindenképp vigyázzon, aki új Cliót szeretne! Hatalmas minőségi lépcső található a felszereltségek között. A komfortérzet szempontjából nagyon nem mindegy, hogy a rettentő kopogós, Daciát megszégyenítően olcsó anyagokból építkező alap-alap, vagy a habosított műanyagokat használó, Touch-Design filozófiával készült drágább modellben ül az ember. Tessenek odafigyelni majd, ha vásárlásra kerül a sor!


Olcsó, de puritán

Az olcsóbb Cliók belseje tehát gyászos, kemény és rideg, amit hiába próbál kicsit feldobni a helyes, osztott alsó küllős kormány, a deklaráltan squash-labdát utánzó légelzáró bigyó és a két kis vidám óra a műszerfalon. Ezekben az autókban szívfájdítóan hiányzik az alsó LCD a sebességmérő és a fordulatszámmérő közül, sírgödörként tátong a rádió helye és reményvesztetten villog az egy szem biztonsági öv-figyelmeztetés a nem létező számítógép széles display-ének vakablakából.


Dekoratív, de drága

Mennyivel jobb egy bő félmillióval drágább Privilége! Gyönyörű, krómkeretes légbeömlők, pihepuha műszerfal, kormányról vezérelhető, integrált rádió, tempomat, mmm! Csak hát ebből a legolcsóbb is 3,77 millió forint.

Az új Clio tehát kétarcú autó. Az ember vehet egy olcsó, műszakilag kiforrott, technikailag kifogástalan, de rideg és fapados autót, kényelmes, tágas utastérrel kiskategóriás áron a B és C szegmens határáról. Vagy csinos divatautót erős, de alig fogyasztó kis dízelmotorral, mindenféle biztonsági és kényelmi kütyüvel, bőven alsó-középkategóriás áron.

Renault Clio III - 2005

Vagy vehet egy új Kia Riót 110 lovas 1,5-ös dízellel, klímával, kevesebb, mint 3,1 millióért, három év garanciával. A Renault-ra kettőt adnak.

A Clio III forgalmazása Magyarországon október elején kezdődik. A Renault Hungária új kapitányának egyik első parancsa volt, hogy minden szalonban legyen tesztautó, amit az érdeklődök kipróbálhatnak. Aki tehát testközeli élményekre vágyik a kis-nagy autóval, már pár hét múlva megszerezheti azokat bármelyik Renault-kereskedésben.

Az oldalról ajánljuk

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

tegnap, 17:08
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31