Kollektív tudatom déja vu-je

2005.09.12. 12:22

A 15 éve bemutatott Clio legújabb változatát korábban már láthattuk egy hangárban. Most meg is érinthettük, ki is próbálhattuk, sőt: azt is megtudtuk, mennyibe fog kerülni.


A cím talán némi magyarázatra szorul. Winkler kolléga épp csak a minap tért haza külföldi kiküldetéséből , ahol is testközelből tapasztalhatta meg a Fiat új büszkeségét, a Grande Puntót. Elolvastam beszámolóját az autóról és ezt talán nem kellett volna.

Így ugyanis a Clio magyarországi bemutatója és az azt követő rövid, de alapos tesztvezetés során végig ott motoszkált az agyamban a villogó R betű. Adott egy sikeres kisautó, a gyár azonos néven belök a piacra valamit, ami szebb, jobb, drágább és főleg nagyobb, mint a keresztszülő. Punto Grande = Clio III, Punto Classic = Clio Campus (így fogják ugyanis hívni a továbbra is gyártásban maradó elődöt).

Igazságtalan persze, hogy a Clio tűnik utánérzésnek, hiszen elvileg ő született meg előbb, de a kis lemaradást a Renault csak magának köszönheti. Hiszen - a folyamatos médiajelenlét érdekében - az új Clio csepegtetve érkezett; először csak sajtóközleményben értesültünk róla, aztán statikus bemutatón nézegethettük (így hívják autógyártó-píárosul azt, hogy "mindent a szemnek"). Aztán, mire eljött a valódi tapasztalatszerzésre módot adó bemutató és teszt ideje, addigra fizikai valójában is megízlelhettük a talán legfőbb vetélytársat.


Nem csak a Clio III-nak a Renault kínálatában elfoglalt pozíciója hasonlít nagyon a Grande Puntóéra, hanem maga az autó is. Barátságos, kényelmes, de precíz és élvezetesen használható futómű, pontos, direkt kormányzás, széles motorválaszték kiváló kis benzines és dízelmotorokkal. És persze amire a Renault és a Fiat egyaránt a legbüszkébb: hatalmas a belső tér.


Magam mögött: 182 centi, 95 kiló

A Clio III sajtóanyagának van egy kis melléklete, amelyben a három- és az ötajtós változatra egyaránt 27-27 érdekfeszítő méretparamétert találni a terhelt szabad magasságtól (120 mm) a a csomagtérnyílás alsó szélességéig (894 mm). Ami ebből igazán meglepő: a tengelytáv (2575 mm) 5,8 centivel haladja meg az F Astráét és 10,4 centivel a Clio II-ét. Az autó hossza mindkét karosszériaváltozatban csupán 1,4 centivel marad négy méter alatt. A csomagtér 288 liter térfogatú, ülésbillegetéssel 1,038 köbméterre növelhető. A Clio III teljes belső térfogata 2,9 köbméter.

Nem csak nagyobb, nehezebb is kisbátyjánál az új Clio. Én is érzem, hogy egy-egy ünnepi szezonban hasra vagy combra hízom-e a sok töltött káposztától - a Renault is szépen levezette, mit is szolgál egy-egy Clio-kiló, höhö. Ezek szerint: aktív és passzív biztonság: +65 kg. Anyagminőség, megbízhatóság: +32 kg. Zajszigetelés: +27 kg. Méretnövekedés: +9 kg.

Új Renault-főnök


Jobbra, minimális
megvilágításban
signore Pallotta
Nem csak a Clio III mutatkozott be a hazai sajtónak, hanem Roberto Pallotta, a Renault Hungária egy hete fungáló ügyvezető igazgatója is. Elődjének, Serge Yoccoznak lejárt hároméves mandátuma, így a nagy autógyártó multik gyakorlatában bevált módon ő más területre került. Pallotta pedig hozzánk, a Renault olaszországi leányvállalatától. Az olasz származású úr korábban dolgozott a Renault sajtóattaséjaként Itáliában, de közreműködött az új Clio marketing-előkészítésében is.

"Gyémánt" és kopoltyú

A nagy beltér köré szép kis autót építettek a franciák. Csinos a pofija; a motorháztető vonala keresztben ötször törik meg, ezt a hullámot pedig szépen lekövetik a fényszórók, a Renault által tapintatosan "gyémántszerű"-nek nevezett embléma és a hűtőkopoltyúk. A háromajtós kasztni oldalnézetével nem vagyok teljesen kibékülve, az én ízlésemnek túl sok az ív és hullámzás, túl meredeken ereszkedik a tető. Annál inkább tetszik az ötajtós változatban valahogy hangsúlyosabb nyíl az övvonal alatt.


Kétszer csavarodik

A hátulnézet megint rendben van, az ötszögletű ablakkal, a jelzésszerű kacsapopsival, az ütközőbajuszkákkal és a mostani divathullámba illeszkedő formájú, mégis egyedi hátsó lámpákkal. Az egyetlen disszonáns részlet az 1,2-es benzinmotoros változat összevissza tekeredő, végül srégen lefelé néző kipufogóvége a hátsó lökhárító alatt.

A Clio III-at máris megtörte az EuroNCAP. Nem is csak egyet, de a három- és az ötajtós verziót egyaránt. A Renault keble dagad: megint van két ötcsillagos autójuk.


A motorokkal sincs semmi baj, legalábbis azzal a kettővel biztos nem, amit ki tudtam próbálni. A 106 lóerős 1,5 dCi pontosan azt hozza, ami elvárható egy nagy tömeggyártó kicsi, de erős modern dízelmotorjától. Alul nagyon gyenge, kétezertől táltos, nehézkesen pörög fel és lassan ejti a fordulatot, viszont mindig bőven elegendő nyomatékot szolgáltat az 1,2 tonna körüli saját tömeg meglódításához.

Az élmény hasonló, mint amit kicsit gyengébb változatával tapasztaltam a kicsit könnyebb régiClióban: lehet pörgetni, és akkor megy is, mint a barom. A fogyasztásra majd visszatérünk, ha lesz tesztautó, a gyár mindenesetre 4,6 literrel számol vegyes üzemben. Ha-ha.


A kis benzines jelzést sem kapott. Pedig büszkék lehetnek rá

Annál nagyobb meglepetést okozott az 1,2 literes, 16 szelepes alapmotor 75 lóerős változata. Ez is Euro 4-es, tehát a gázpedál megrúgása után szinte keresztbe tehetem a jobb lábam a balon, mire megmozdul a fordulatszámmérő, viszont - nem találok rá jobb kifejezést - tök jól húz. Az ötsebességes váltó kicsit gyengébbnek, silányabbnak érződik, mint a dízelhez járó hatsebességes, és nyilván az is, de nem okoz gondot megtalálni a fokozatokat. Alapvetően dízelhívő vagyok, különösen egy tonna feletti autók esetében, de fene tudja, ezzel a motorral a Clio cseppet sem kellemetlen közlekedési eszköz.

A fentieken kívül létezik új Clio az 1,2-es motor 65 lóerős változatával (szintén 16 szeleppel, Nm-re azonos nyomatékkal, (biztos valami hülye nyugat-európai adójogszabály miatt gyengébb), egy 98 lóerős 1,4-es és egy 110 lovas 1,6-os benzinessel is. Az 1461 köbcentis dízelmotor a 106 lovas mellett 68 és 86 lóerős változatban is készül. Jövőre pedig jön a 150 lóerős kétliteres is, ami még mindig nem az RS, azaz Renault Sport változat lesz, az még később érkezik, még több lóerővel, valószínűleg egy 200 lóerős kétliteres turbómotor képében.

A Clio III árlistája

Mivel a Clio III nyolcféle hajtáslánccal és öt felszereltségben létezik, az árakat az alábbi kis táblázatban foglaljuk össze a könnyebb áttekinthetőség érdekében:

  3a / 5a,
ezer Ft
Athentique Authentique Plus Privilége Dynamique Dynamique Plus
  1,2 benzin, 65 LE 2599 / 2780            
  1,2 benzin, 75 LE 2799 / 2880 2950 / 3030  
2960 / 3040 3260 / 3340
  1,4 benzin, 98 LE 2950 / 3030 3100 / 3180 - / 3770 3110 / 3190 3410 / 3490
  1,6 benzin, 110 LE       - / 3940      
  1,6 benzin automata       - / 4220      
  1,5 dCi, 68 LE 3210 / 3290 3360 / 3440    3370 / 3450   
  1,5 dCi, 86 LE 3360 / 3440 3510 / 3590 - / 4180 3520 / 3600 3820 / 3900
  1,5 dCi, 106 LE       - / 4430      

A sokféle motor sokféle felszereltséggel képez igazán bonyolult rendszert. A Renault sikerrel felelt meg a kihívásnak, más a bevezetéskor ötféle kivitelben ajánlja az új Cliót, van még az Authentique-kel lényegében megegyező, de puhább műszerfalú és világosabb belterű Expression és később érkezik majd az Initiale nevű bőrüléses luxusváltozat.


Belépő szint

Az igazán érdekes extrák, mint a kanyarba bevilágító xenonlámpa, az eső- és sötétedés-érzékelő, a menetstabilizáló elektronika, az automata klíma és a parkolóradar még a legjobban felszerelt Clióknál is feláras extrák maradnak. Cseppet sem nagy kihívás tehát ötmillió forint fölé tornázni egy Privilége dízelt, elég a panoráma üvegtető (+ 200 000), a gombos indítás (+100 000)a xenon (+ 200 000) és a navigáció (+ 400 000) és már meg is vagyunk.

Egyre mindenképp vigyázzon, aki új Cliót szeretne! Hatalmas minőségi lépcső található a felszereltségek között. A komfortérzet szempontjából nagyon nem mindegy, hogy a rettentő kopogós, Daciát megszégyenítően olcsó anyagokból építkező alap-alap, vagy a habosított műanyagokat használó, Touch-Design filozófiával készült drágább modellben ül az ember. Tessenek odafigyelni majd, ha vásárlásra kerül a sor!


Olcsó, de puritán

Az olcsóbb Cliók belseje tehát gyászos, kemény és rideg, amit hiába próbál kicsit feldobni a helyes, osztott alsó küllős kormány, a deklaráltan squash-labdát utánzó légelzáró bigyó és a két kis vidám óra a műszerfalon. Ezekben az autókban szívfájdítóan hiányzik az alsó LCD a sebességmérő és a fordulatszámmérő közül, sírgödörként tátong a rádió helye és reményvesztetten villog az egy szem biztonsági öv-figyelmeztetés a nem létező számítógép széles display-ének vakablakából.


Dekoratív, de drága

Mennyivel jobb egy bő félmillióval drágább Privilége! Gyönyörű, krómkeretes légbeömlők, pihepuha műszerfal, kormányról vezérelhető, integrált rádió, tempomat, mmm! Csak hát ebből a legolcsóbb is 3,77 millió forint.

Az új Clio tehát kétarcú autó. Az ember vehet egy olcsó, műszakilag kiforrott, technikailag kifogástalan, de rideg és fapados autót, kényelmes, tágas utastérrel kiskategóriás áron a B és C szegmens határáról. Vagy csinos divatautót erős, de alig fogyasztó kis dízelmotorral, mindenféle biztonsági és kényelmi kütyüvel, bőven alsó-középkategóriás áron.

Renault Clio III - 2005

Vagy vehet egy új Kia Riót 110 lovas 1,5-ös dízellel, klímával, kevesebb, mint 3,1 millióért, három év garanciával. A Renault-ra kettőt adnak.

A Clio III forgalmazása Magyarországon október elején kezdődik. A Renault Hungária új kapitányának egyik első parancsa volt, hogy minden szalonban legyen tesztautó, amit az érdeklődök kipróbálhatnak. Aki tehát testközeli élményekre vágyik a kis-nagy autóval, már pár hét múlva megszerezheti azokat bármelyik Renault-kereskedésben.

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

1 órája
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21