Vannak piacok, amelyeken mindent meghatároz a konzervativizmus. Az asszony követi az ő urát (az se baj, ha csadort hord), a homoszexualitás bűn, az autó három dobozból áll.
Számos autógyár törekszik arra, hogy a finnyás európai és amerikai fogyasztók igényeinek kiszolgálása mellett a kelet-európai, orosz, észak-afrikai, kínai és a többi piacból is tányérjára tegyen egy lehetőleg minél nagyobb szeletet. Ezeken a vidékeken pedig a Peugeot 504-en, 123-as Mercin, Zsigulin cseperedett autóvásárlók olyat keresnek, ami olcsó, igénytelen, tágas, futóműve jól bírja a nem épp tükörsima aszfaltot (már ahol van aszfalt), és a karbantartását még a csúcstechnikában kevéssé járatos helyi szakemberek is képesek ellátni.
Magyarország sok esetben a legkeletibb nyugati ország, ahol már, és a legnyugatibb keleti, ahol még el lehet adni az ilyesmit. Úgy tudjuk, például, Fiat Albeát a Lajtán túl már egyáltalán nem is lehet kapni, de Daciából is kevés szaladgál, mondjuk, a Diadalív körül. Vagy próbáljanak egy Thaliát összekonfigurálni a Renault francia webjén !
Vagy kutassanak csak a City után a német Honda-szájton ! Bezzeg nálunk van! Nemrég jelent meg itthon a Honda-kereskedésekben a Jazz lépcsősített és egyebekben is a fent említett keleti piacok igényeihez reszelt változata. Ennek apropóján úgy gondoltuk, összeszedjük a nagy fenekű gnómokat, és megpróbáljuk kitalálni, melyikkel jár legjobban az ember ma Magyarországon.
Megróbáltuk mindenből a legolcsóbbat, legegyszerűbbet, legfapadosabbat kérni, de nem ment, mindenki csak azt tudta adni, amije volt. Így hát mindegyik tesztautó klímás, cédés rádióval, és teljesítményszintjük is csak nagyjából hasonló. Cikkünkből tehát az profitálhat elsősorban, aki nem a legolcsóbb nagy seggűek közül próbálja megtalálni szíve és pénztárcája választottját, hanem hajlandó a kényelemért némi többletforint kicsengetésére.
A teméntelen tesztautó összeszervezése csaknem reménytelen feladat volt. Kis ország, kis foci, kis és kihasznált géppark az importőröknél. Egyetlen napot kaptunk csupán a Sorstól, hogy egymás mellé tehessük a kis gyöszöket, ráadásul a magazinunk címével fémjelzett tévéprodukció is igényt tartott a show-ra, sok idő ment el vágóképkészítéssel. Így a farosok gyakorlati összehasonlításakor a tágasságra, a kényelemre, a csomagtér méretére és variálhatóságára, és a jávorszarvas-kikerülési vészmanőver biztonságosságára koncentráltunk.
Előbbihez négy bójakaput állítottunk fel egymástól 30 méter távolságban, a középsőt a szomszéd sávban felállítva. A teszt azt az élethelyzetet modellezte, amikor kiugrik a szarvas, az állatvédő elrántja a kormányt, de szemből meg jön a kamion, ezért gyorsan vissza is rántja. Gáz, fék közben nincs, a pilóta tartja a beesési sebességet. Sikeres a teszt, ha az autó az adott sebességnél se fel nem borul, se meg nem pördül, se le nem esik az útról. Először 65, aztán 70 és 75 km/h sebességgel próbálkoztunk.
A pakolhatóság és az utastér méretének felmérésében egy átlagos nyélhosszúságú kapa és egy gereblye (elvégre a farosok tulajdonosi körében nem ritka a telekre járó), valamint egy babakocsi és egy menetiránynak háttal bekötendő gyermekülés volt segítségünkre. Meg persze öt meglett férfiember. A többi lényegtelen paraméter (teljesítmény, fogyasztás, végsebesség, ilyesmi) összeméréséhez katalógusokat, illetve szubjektív véleményeket vettünk alapul.
Chevy Aveo
Nemrég abban a szerencsében volt részem, hogy ott lehettem a büszke koreai-amerikai márka, a Chevrolet kis farosának nemzetközi bemutatóján . Már akkor sem tetszett. Az Aveót kétféle motorral gyártják, a Chevy cseppet sem haladó hagyományának megfelelően nincs dízel, csak egy 1,4 és egy 1,2 literes négyhengeres benzines. A kisebbet kaptuk, 72 lóerővel, 2,649 millió forintos árcédulával.
Külleme megosztja az emberiséget. Van, aki szerint kimondottan szép, van, aki szerint komikusan otromba, egy biztos: fotókon sokkal jobban néz ki, mint az életben. Belül is. Szép, rendezett belső, komoly négyküllős kormány, hatásos rücskös műszerfalborítás, kiegyensúlyozott műszeregység. Egészen valami - bármi - megtapintásáig titok marad, hogy minden rettenetes minőségű egyenműanyagból készült.
Elöl - ahogy a többi autóban is - kényelmesen elfér az átlagos, 170-180 centi körüli férfi. Hátul hármunknak összefeszült csípőnk, vállunk, a két szélen ülő fejterét pedig a befelé dőlő tetőoszlopok korlátozták. A lábtérre viszont nem lehetett panasz. A gyerekülés befért hátra a Winklerhez igazított utasülés mögé, de csak épphogy, főszerkesztőnk szundikálni már nem tudna kényelmesen egy kisgyermek előtt egy hosszú úton. És nem csak a sírás miatt.
A csomagtartó ebben az autóban volt a legkisebb, mindössze 400 literes. A referencia-babakocsit hosszában sem, keresztben sem bírtuk beszuszakolni. Arra is vigyázni kell a puttonyban, hogy a mélyen belógó zsanérok ne törjenek össze rajta valamit. A kapa a lehajtott üléstámla feléig beért.
Az Aveo az euro NCAP minősítésén 1999 óta a legrosszabb eredményt érte el: két csillag, abból is utólag egyet megvontak. Hm. A kisebbik változat még arra sem képes, hogy kimeneküljön a bajból; motorja szánalmasan gyenge, gyakorlatilag csak 120 km/h sebességig lehet rá számítani, innen már a szélre, a lejtésre és a csodára kell bíznia magát a pilótának. ABS nincs, még nem alapmodell tesztautónkban is feláras extra lett volna.
Igazi istenkísértés volt hát, amikor megpróbálkoztunk egy jó kis jávorszarvasteszttel a reptéren. Kiraktuk a bójákat, beültünk öten az autóba - hangulatjelentés a következő bekezdésben -, és nekivágtunk. Először 65 km/h sebességgel. A jóféle Hankook gumik se különösen jól, se rosszul nem viselkedtek, a kormányzás is kellően direkt egy hirtelen manőverhez. Viszont a futómű, hát az nem jó. Lágy rugók, minimális csillapítás: 70-nél még nem borultunk fel, de szépen repült a bója. A legkevésbé ez elé kívánnék hirtelen felbukkanó állatot.
Dacia Logan
Legolcsóbb, papíron leglomhább, de egyáltalán nem legrosszabb tesztautónk. Megjelenésére jótékony hatással van, hogy eleve szedánnak tervezték. Kicsit talán túl magas, de nem olyan bántóan idomtalan, mint a többiek. Belseje olcsó hatású, de mivel az autó olcsó, nincs mit felróni neki. A Dacia Logant már számtalanszor megírtuk , mindig is elismertük, most sem okozott csalódást. A Renault másfél literes dízelmotorja féltékenységből csak 68 lóerővel jár hozzá, de ez is bőven elég a hétköznapi jövés-menéshez.
Helykínálata elöl-hátul fejedelmi, a beltér kialakítása rég letűnt világot idéz. Minimális formázás, csak két fotel elöl, egy széles pad hátul. Minden dimenzióban bőven elég helyet talál három felnőtt hátul, csak a rettenetes könyöklő-ajtóbehúzó fogantyú kombó töri meg a jókedvet. Gyerekülés? Piha, simán.
A csomagtartó is keletiesen tágas: nagy, de alig burkolt, a zsanérok mélyen belógnak a cuccok közé. A babakocsi keresztben simán befért, a kapa viszont - lehajtható hátsó üléstámla híján - hosszában sehogy. 510 liter, több, mint a Thaliában, 5-tel kevesebb, mint az Albeában.
Kissé félve mentünk jávorszarvasozni, elvégre ez deklaráltan a rossz világvégi utakra szánt, kultúrkörnyezetből származó alap nélkül, a semmiből kreált fejlesztés: mit szól vajon a hirtelen kormánytekergetéshez? Szerencsére tesztautónk nem a leges-leges-legolcsóbb Dacia, így hát volt benne kanyarstabilizátor. 65-tel, 70-nel végig csúszkálva, de kézben tarthatóan, végletes viselkedés nélkül megette az akadályt. Csak ámultunk. 75-tel is vette a bójákat, itt aztán be is fejeztük: többre nem, de ennyire jó volt a futómű és a gumi. A legjobb volt a négy olcsó között.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Közélet
Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverteÖsszetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
