Olcsó franciát vagy megbízható németet?

Bemutató: Opel Movano 2010

2010.07.08. 08:00 Módosítva: 2010.07.08. 11:57

Két hónappal a Renault után az Opel is úgy gondolta, nálunk is bemutatja a legnagyobb kishaszonjárművét. A parkolóban rögtön észrevettem a különbséget, szembeötlő.

De tééényleg. Persze csak ha szembe állsz, mert oldalról lehet francia és japán is akár. Szemből viszont gigantikus villám jelzi, hogy ez bizony egy német teherautó, az 1930-as Blitz méltó utódja.

Opel Blitz

Az Opel teherautó-építési hagyományai 1930-ra nyúlnak vissza, amikor is Rüsselsheimben és Brandenburgban beindították a Blitzet gyártó gépsorokat. Jól pörgött a biznisz, a háború előtti években évi 25 000 darab jármű gördült le a szalagról. Számtalan változata volt, elsősorban platós és ponyvás, de katonai célokra fejlesztettek féllánctalpas variációt is 1 tonnástól 3-ig. A második világháború után kicsit visszaesett a termelés, de egészen 1975-ig kisebb változtatásokkal körülbelül 420 000 járművet gyártottak Blitz néven.


Ezután Angliában a Bedford gyár vette át a gyártást, itt a meglepő módon Bedford néven gyártott teherautót árulták az Opel szalonokban, egészen 1987-ig. Ekkor kis szünet következett, 1999-ben végül összeálltak a Renault-val és kigurult az első Master/Movano páros.

Korán érkeztem az Opel budaörsi birodalmába, így sikerült kiválasztanom azt a modellt, amit a korábbi ikerbemutatón elszalasztottam, a hátsókerekest. Ebben is ugyanaz a motor van, mint az elöl hajtós változatban, csak hosszában elhelyezve. A bemutató példányok között csak szimpla kerekes volt, de létezik duplakerékkel, a legterhelhetőbb változat 4,5 tonnás össztömegig pakolható. Jelentem, vezetési szempontból teher nélkül, száraz úton semmi különbség nincs a hátul és az elöl hajtott között.

Az utunk Győrbe vezetett az M1-en, ahol egy sajnálatosan halálos baleset lassította utunkat. A körülményeket pontosan ugyan nem ismerjük, de az ilyen és hasonló esetek elkerülésére, bármilyen eset van, minél hamarabb hagyjuk el az utat. Egyébként a 125 lóerős motornak nem okozott gondot a 130 km/h se, csak a fogyasztás mehet ilyenkor el a csillagok irányába. A végállomásunk egy győri barkácsáruház volt, a raktárában zajlott a bemutató, de pakolni csak üres dobozokat kellett, itt megkímélték a sajtó képviselőit.

Közben volt időm gondosan körbenézni a rendelkezésre álló darabokat, a Németországból érkezett modellek példásan be voltak rendezve, a raktér a mi kocsinkban plafonig volt falazva farostlemezzel és még a lépcső is csúszásgátló aljzatot kapott. Ilyen lépcsővel és a hátsó fellépővel amúgy csak a hátsókerekes modelleken találkozhatunk, mivel ezeknek 13 cm-rel magasabban van a rakterük.

Az Opelnél igyekeztek minél alacsonyabb költségekbe verni a dolgozót, illetve a jármű fenntartóját, így az ígéretek szerint az új modelleknél a várható futásteljesítmény 400 000 km. Olajcsere 40 000 kilométerenként esedékes, a hűtőfolyadék 160 000-enként. Megnövelték a váltó és a fékek élettartamát is. Persze ezek egyelőre szép szavak, remélhetőleg a Népítéletünk is erről tanúskodik majd egy-két év múlva.

A motorválaszték három variációra korlátozódik (100 LE/285 Nm, 125 LE/310 Nm és 146 LE/350 Nm), ezek mindegyike kapható egyelőre DPF-es EURO5-ös és DPF nélküli EURO4-es változatban is, a kényelmesebbeknek Easytronic robotizált automatával is. A tankja 105 literes, ami optimális körülmények között akár 1400 kilométerre is elég, a gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy azért 1100 kilométer környékén már kezdjük nézegetni a kutakat.

A kocsi rengeteg variációban kapható, a sajtóanyag szerint 400 körüli a szám, gondolom, itt mindent összeszoroztak mindennel. A főbb felépítmények a dobozos, alváz, platós, ezek duplafülkés variációja és a minibusz. Magasságban háromféle, hosszban négyféle megoldásból válogathatunk. A raktér a leghosszabb verzióban 17 köbméteres, ekkor már több mint 4 méteres a rakfelület. A normál változat tolóajtaja 1270x1780 mm-re nyílik, a hátsó ajtó egy 1580x1820 mm-es nyílást tár fel, a kerékdobok között (1380 mm) akár keresztben is elfér az EUR raklap.

Az árakat igyekeztek lent tartani, az induló változat (L2H2 FWD, 3,3 t, 100 LE) nettó 5 271 000 forint lett, a gigász (L4H2 RWD, L4H2, 146 LE) 6 711 000 forint. Ezekben a méretekben a konkurens márkák között a Ford ugyan olcsóbb az indulóval (4 515 000), de bő 8 mázsával kevesebbet tudunk elvinni vele, viszont a 4,6 tonnás hátsókerekes már félmillióval többe kerül. A Sprinter alapmodellje nettó 5 473 000 Ft-tal indul, a 4,6 tonnás viszont irtózatosan elhúz a mezőnytől, 9 323 000 forintos listaáron lehet kapni.

Az oldalról ajánljuk

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46