Ez a legnagyobb
Teszt: Ssangyong Musso Grand - 2019.
Több, mint 10 éve jelent meg a magyar piacon a pickupvilág rút kiskacsája, a Ssangyong Actyon Sports. Az ára és felszereltsége az akkori pickup modellek közül kiemelte, ráadásul megbízhatónak is bizonyult, így aki megvette, sokáig meg is tartotta.
Aztán teltek-múltak az évek, új jogszabályok érkeztek, így egyszer csak nem lehetett teherautóként forgalomba helyezni, ki is vonták a magyar piacról (is). 2018-ban aztán megérkezett a Musso, de nem hozzánk, mivel még mindig kicsit volt a platója, hogy teherautóként lehessen árulni, annak előnyeivel (regadó, áfa, stb).
De csak egy évet kellett várni, és immár mi se maradunk Ssangyong teherautó nélkül, hiszen itt a hosszú platós pickup, ami a jól hangzó Grand címkével dicsekedhet. Az európai értelembe vett pickupok között sikerült majdnem minden külső értékben a legnagyobbnak lennie, és ami még fontosabb, platóméretben abszolút vezető.
A forma immár nem olyan megosztó, mint az elődmodellé, manapság már szépen besimulnak a Ssangyongok az utca forgatagába, már amennyire például egy Land Cruisernél is nagyobb Rextonnal egyáltalán lehetséges. Utóbbival közvetlen rokonságot is mutat a pickup, hiszen annak alvázára fejlesztették. Így, akárcsak az elődje, hátul tekercsrugós futóművel rendelkezik, de persze igénytől és felszereltségtől függően lehet laprugóval is rendelni.
Mint már sokszor kiderült, a tekercsrugótól nem lesz hirtelen Citroen DS-ként hullámzó hajó a pickupból, hiszen el kell bírnia jelen esetben 800 kg-ot. Bár a futómű óhatatlanul teherautós, belül tényleg egy személyautó kényelme fogad, mivel ez gyakorlatilag egy az egyben a Rexton utastere. Így megtalálható benne a hűtött-fűtött első és a fűthető hátsó ülés, és persze az összes ma szokásos segítő-védő technika. A fülke nagyon csendes, és nem csak pickupos mércével.
Az ülések hosszú távon is kényelmesek, és egész ergonomikus a gombok elrendezése. Nagy pozitívum, hogy a hátsó utasok kényelméről se feledkeztek meg, így hátulra is került plusz légbeömlő, és fűthető a hátsó üléspad, ami azért nem túl gyakori. Számomra, aki jórészt azért munkára használja a pickupot, kicsit fájt, hogy csak a háttámlát lehetett előrehajtani, az ülőlapot fel viszont nem, de cserébe alatta is egész sok hely van ezt-azt elrejteni a kíváncsi szemek elől.
Egy apróság hiányzott, ami például az általam rendszeresen használt D-Maxban (amit véletlenül itthon ugyanaz forgalmaz, mint a Ssangyongot) például sokszor igen hasznos volt, egy hátsó USB port, amivel a telefonunkat tudjuk tölteni.
A konkrét autóban automata váltó volt, ami érdekes módon nem a Rextonban lévő, Mercedestől származó 7 sebességes, hanem az Aisin-tól vett 6 sebességes. Ez se volt rossz, sőt, aki vezette, azt mondta, bárcsak némelyik személyautóban lenne ilyen kellemesen működő automata. A tényleg halkan duruzsoló dízelmotor 2,2 literes 181 lóerővel és 420 Nm-rel igen kellemesen gyorsult, és közben mégse ette ki a pénztárcám, az egyhetes teszt után 8,7 literes átlaggal szálltam ki. Abból, hogy 130-nál mindössze 2000-et forgott (90-nél 1500-at), sejteni lehet, nem kimondottan pörgős motorról van szó, remélhetőleg tartós is lesz.
Az autót csak ezzel a motorral lehet megvenni, kézi vagy automata váltóval és kétféle felszereltség közül választhatunk. A Plus és a Premium között a legnagyobb különbség a hátsó futómű, az alacsonyabbnál a pickupoknál megszokott laprugós, míg a magasabb csomagban 5 lengőkaros tekercsrugós. Látszik, hogy a Premium felszereltséget inkább a sokat bíró családi mindenes kategóriába pozícionálták, hiszen ott már szériában megkapjuk az oldal és függönylégzsákokat, a parkradart és az első hűtött-fűtött üléseket is.
És hogy mennyire bír sokat? A tekercsrugós kivitel 890 kg-ot tud elvinni, de ha ezt keveselnénk, kérhetünk laprugós kivitelt a magasabb felszereltséghez is, ahol már 1020 kg az összterhelés. Mindeközben 3 tonnát tud elvonszolni, ha megvan hozzá a megfelelő jogosítványunk.
Mit mivel húzhatunk?
Mivel a pickupok között nem nagyon van 3 tonna alatti össztömegű, így – ha csak nem könnyű (750 kg össztömegig) utánfutót, lakókocsit húzunk – hamar elérjük a B kategória határát. A rendelet úgy szól, hogy amit B-s jogsival vezethetünk, azzal könnyű utánfutót is húzhatunk bármikor. Ekkor maximum 4250 kg lehet a járműszerelvény össztömege (3500 kg + 750 kg).
Viszont ha 750 kg össztömeg felett van a vontatmány (kb. a mai lakókocsik mindegyike, a sátras utánfutókat kivéve, és mindegy, hogy egy- vagy kéttengelyes), fura módon a járműszerelvény nem lépheti át 3,5 tonna össztömeget a B kategóriánál.
Ha túllépjük, akkor vagy BE kategóriát kell szerezni vagy, ami a rendszeresen lakózóknak praktikusabb, de főleg olcsóbb, létezik egy B96 kategória, amivel a nehéz pótkocsi esetén is el lehet menni 4250 kg össztömegig.
Pickupoknál még egy kellemetlen velejárója van a vontatásnak itthon: mivel tehergépjármű, így a D2 mellé kell kiegészítő U kategóriájú autópálya matricát is venni.
Az autó ezzel a felszereltséggel (Premium) valamivel 11 millió forint felett van listaáron, de az extrák (automata, napfénytető, stb.) miatt már közelít a bruttó 12 millió forinthoz. A hazai pickupok legjobban felszerelt változatai szinte mindegyike elég jól el van látva a mai személyautós kényelmi funkciókkal (pl.: kétzónás klíma, navi, ülésfűtés, biztonsági és vezetéstámogató kiegészítők), köztük a Musso Grandnak se kell szégyenkeznie. Ár és motorizáltság szempontjából a Ssangyong az arany középút, viszont ha valakinek a hasznos méretek is fontosak, akkor kiemelkedik a mezőnyből.
Duplakabinos pickupok technikai összehasonlítása
Dupla kabinos, legdrágább felszereltség, kézi | Isuzu D-Max | Mitsubishi L200 | Ford Ranger | Ssangyong Musso Grand | Toyota Hilux | Nissan Navara | VW Amarok |
Felszereltség | LS Plus | Instyle | Wildtrak | Premium | Rally Leather | N-Guard | Canyon |
Nettó ár | 7 290 000 Ft | 8 190 000 Ft | 8 765 000 Ft | 8 790 000 Ft | 9 155 000 Ft | 9 185 039 Ft | 10 662 000 Ft |
Bruttó ár | 9 258 300 Ft | 10 401 300 Ft | 11 131 550 Ft | 11 163 300 Ft | 11 626 850, Ft | 11 665 000 Ft | 13 540 740 Ft |
Motor | 1.9 TD, 164 LE, 360 Nm | 2.5 DI-D, 181 LE, 430 Nm | 3.2 TDCi, 200 LE, 470 Nm | 2.2 e-XDI, 181 LE, 420 Nm | 2.4 D-4D, 150 LE, 400 Nm | 2.3 dCi, 190 LE, 450 Nm | 3.0 V6 TDI, 204 LE, 500 Nm |
Plató adatok | |||||||
Hossz (mm) | 1552 | 1520 | 1549 | 1610 | 1555 | 1537 | 1555 |
Teljes szélesség (mm) | 1530 | 1470 | 1560 | 1580 | 1645 | 1560 | 1620 |
Szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1120 | na | 1139 | 1280 | na | 1130 | 1222 |
Falmagasság (mm) | 465 | 475 | 511 | 600 | 480 | 474 | 508 |
Rakodási magasság (mm) | na | 850 | 835 | 760 | na | 805 | 780 |
Teherbírás (kg) | 1030 | 1030 | 1022 | 1020 (laprugó)/890 (tekercsrugó) | 1040 | 1062 | 1053 |
Fordulókör (m) | 13,1 | 11,8 | na. | 12,1 | 12,8 | 12,4 | 12,9 |
Külső adatok | |||||||
Hossz (mm) | 5295 | 5205 | 5362 | 5405 | 5330 | 5300 | 5321 |
Magasság (mm) | 1785 | 1780 | 1815 | 1950 | 1815 | 1805 | 1834 |
Szélesség (mm) | 1860 | 1815 | 1860 | 1855 | 1855 | 1850 | 1954 |
Tengelytáv (mm) | 3095 | 3000 | 3220 | 3210 | 3085 | 3150 | 3097 |
Első terepszög (fok) | 29,4 | 30 | 28 | 20,2 | 31 | 30,4 | 29,5 |
Hátsó terepszög (fok) | 22,4 | 22 | 28 | 21 | 26 | 25,5 | 18 |
Szabad hasmagasság (mm) | 225 | 205 | 229 | 220 | 225 | 219 | 192 |
Vontathatóság (fékezett, kg) | 3500 | 3100 | 3500 | 3000 | 3200 | 3000 |