Olyan jeles kategóriatársak estek ki a szervezés során, mint a Fabia, a Fiesta, vagy az új Polo. Sebaj, így is maradt öt olyan kisautó, melyek körülbelül azonos piacon versenyeznek. Meg is versenyeztettük őket.
Suzuki Swift, Honda Jazz, Mitsubishi Colt, Hyundai Getz és Seat Ibiza. Magyar szívek büszkesége, két japán egyterűszerű, egy koreai jellegtelen és egy latin folkszvágen. Ezt a szedett-vedett gyülekezetet rendeztük szépen sorba, próbáltuk ki azonos körülmények között, hogy lehetőség szerint objektív képet kapjunk arról, miben melyik mennyivel jobb.
Módszertan
Összesen öt műsorszámban tettük próbára a kis gyöszöket. Az öt tesztpilóta (na jó, maradjunk annyiban, hogy a TotalCar öt munkatársa) a küllemet, a beltér esztétikáját és praktikumát, a menetteljesítményeket, a komfortot és a biztonságot firtatta és pontozta - egytől ötig. Az egyes pontszámokat súlyoztuk és összeadtuk, így kaptuk meg a végső rangsort. A hány a mennyi kérdésre pedig egy egyszerű osztás adja meg a választ: vételár/eredmény egyenlő: hány forintért ad egy pontot az autó.
A kocsikat a kiskunlacházi reptérre vittük összehasonlítani. Hogy ne csak az online népesség részesülhessen tapasztalatainkból, a TotalCar stábja a televíziónak is feldolgozta a témát. A képes-hangos élménybeszámoló az adás után innen tölthető le.
Forma
Messze a Swiftet találtuk a legszebbnek, mindenki a maximális öt pontot adta neki. Az izmos kis ágyúgolyó attraktív fellépésének senki sem tudott ellenállni. BV kolléga odáig merészkedett, hogy még a Mininél is szebbnek nevezte (főleg a pirosat), tehát a másolat az eredeti fölé kerekedett. Különösen nagy tetszést aratott a szélvédő és az orr ívelése, viszont az irdatlan tükrök (BV szerint nagy fülek) kiváltottak némi fitymálást.
A Colt lett a második, háromtól ötig szórtak a pontok. Nekem (RT) olyan, mint a Jazz, csak szebb. Karottának is (szerinte egyenesen klafa) tetszik, de megállapításomat Winkler és BV kolléga is alátámasztotta. Úgy tűnik, sikerült hát megfognom a Colt formájának lényegét. Legtöbbünk az autó orrát nevezte meg, mint a Colt legjobban sikerült részét, Winkler szerint "a gépháztető lapítása a lámpák körül" a legszebb. A kulcslyukkal (Winkler), a hátával (Grubi) és a tükreivel (RT) viszont nem sikerült megbékélnünk.
A Jazz csak pár tized ponttal maradt le a Colttól, 3,8-at kapott. Én túl nőiesnek találtam, a többiek viszont méltányolták, hogy a Jazz az egyterűséget nem keverte össze a dobozsággal. Ha meg kellett nevezni egy szép részletet, mindenki azonnal a Jazz orrára, lámpáira mutatott. Csúnya részlet keresésekor viszont ernyedten lógtak a karok - ilyen nincs a kisautón.
Negyedikként, a Getzet megelőzve futott be az Ibiza. Pedig többünktől is megkapta, hogy gonosz és buta az arca, aránytalan az egész, ezt pedig egy szép hátsó lámpa (szintén többen említettük) is csak nehezen ellensúlyozhatja, mégis felpontoztuk. Grubi kollégának az autó - idézem - "nunija" tetszett a legjobban.
2,6 pont lett az Ibiza átlaga, ami azt bizonyítja, hogy a markáns arcél, ha ronda is, kifizetődőbb, mint a fantáziátlanság. A Getz ugyanis 2,4 pontos átlaga mellé a "semmi különös", "unalmas", "jellegtelen" minősítéseket kapta, legcsúnyább részleteket nem sikerült azonosítani rajta, csak legesetlenebbeket: dísztárcsa, buflák oldalnézet, esetlen összhatás.
A szépségfaktor pontértéke háromszoros súllyal esik a végső latba.
Szépségsorrend tehát:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Swift | Colt | Jazz | Ibiza | Getz |
Tartalom
Az autók belsejét már több szempont szerint osztályoztuk. Külön értékeltük a szépséget, külön a kezelhetőséget, átláthatóságot, a praktikumot, a súlyozószorzó kétszeres. Mindkét skálán a Jazz érte el magasan a legtöbb pontot (4,6 és 4,8 pont). Karotta praxisa legjobb fogású műanyag kormánykerekét, Winkler és BV a minőségi anyagokat méltatta, nekem meg csak úgy egyáltalán tetszett az egész.
Mindenki odavolt a hátsó traktus könnyed variálhatóságáért, amely BV szerint az origami művészetét idézi. Negatívumként csak a nőies, túl szelíd karaktert és a csak egy síkban állítható kormányt sikerült nevesíteni. Aztán ott van még a földkerekség legkisebb váltógombja, de ez csak az én szememet szúrta.
Második lett a Swift, amelynek bélése szépségre és praktikumra átlagosan egyaránt négy pontot kapott. Az egyértelműen mazdás beütéseket is megbocsátottuk neki, mert szépen sikerült felhasználni a lopott értékeket. Konkrét műtárgyként a középkonzolt említettük legtöbben, tényleg mutatós darab. Konkrét praktikumot viszont alig találtunk; nekem tetszett a kormányra vitt rádiógombok rendszere, a többiek szerint viszont sehol semmi különös.
Érdekes módon ebben az összességében lenyűgöző beltérben több idegesítő tereptárgyat is sikerült azonosítanunk. Bosszantó, hogy a kalaptartót kézzel kell megemelni, majd lecsukni. BV a műszerfal térbökdöső élét találta felháborítónak, engem pedig az energikus váltásoknál kezemben maradó váltógomb dühített fel.
Harmadikként a Colt beltere végzett, 3,8 és újfent csak 3,8 pontos átlaggal. Grubi a szerinte macintoshos középkonzolt szerette (és többen mások is így voltunk ezzel), Karotta olcsónak érezte, Winkler pedig Citroen-, Toyota- és Alfa-lopásokat vélt látni mindenfelé, de ezzel együtt szerette az autót. Bírtuk a hátsó traktus okos variálhatóságát, de a lényeget mégiscsak jól ragadta meg Winkler kolléga, akit idegesített legjobban, hogy "három évvel a Jazz után még mindig nem tud annyit".
Az utolsó két helyen az Ibiza és a Getz nagyjából fej fej mellett futott be. A Seat szépsége 2,2, praktikuma 3,2 átlagpontot ért. A piros műszerfalvilágítást és a repülőorrszerű légbeömlőket nevesítettük, mint jól sikerült dizájnelemeket - a vészvillogó kapcsolóját és a műszerfalborítás anyagát meg mint rosszat. Jól kézre áll a klíma vezérlőegysége, igazán idegesítő dolgot csak egyet említhetünk, de az sem az autó hibája: a Skyguard állandó kódkéréssel okvetetlenkedő fejegysége.
Szegény Getz belső szépségét csak 2,4, egyéb belső értékeit 2,6 pontra értékeltük. Durva, elnagyolt vonalai, lélektelen, stílustalan világa ennyire volt elég. Az autó tapintásától BV-t a hideg rázza, a váltószoknyát is többen gyűlöltük. Dícsértük ellenben a VW-ktől lopott, szépen lezárható szellőzőrostélyokat és a műszerfal bicskás szalonnázásra kiválóan alkalmas sík tetejét.
Sorrend a beltér kívánatossága szerint:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jazz | Swift | Colt | Ibiza | Getz |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
