Elsőnek nem rossz

2006.06.21. 08:07

A tc szerkesztőségében óvatosan kell bánni minden mondattal, amiben a Saab az alany: többen is szélsőséges érzelmeket táplálnak a márka iránt. De elvakult rajongásuk érthető, hiszen annak tárgyai a valóban szerethető, korosabb darabok (99 Turbo, 900 Cabrio).

A 9-7X járt már a tc-nél, de mint az importőr reagálásból is kitűnik, az amerikai változat volt. Mégsem ugyanaz. És tényleg nem. A Saab történetének első terepjárója Európában vérbeli luxus-szabadidőautó (noha Észak-Amerikában a 9-7X csak a mid-luxury kategóriába tartozik). És mint ilyen, igen komoly európai ellenfelekkel kell versenyeznie, így a Saabnál nyilván mindent megtettek, hogy minden olyan ponton módosítsák az alapokat, ahol a két földrész vásárlóinak ízlése erősen eltér. A feladat jellegéből adódóan nem végezhettek tökéletes munkát; nem tudták teljesen elrejteni az amerikai jellegzetességeket, és nyilván voltak olyan megoldások, amiket már nem bírt volna el a büdzsé.

Saab 4x4-családfa

A Saabnál jó egy évtizeddel ezelőtt szembesültek végleg azzal, hogy a kéttagú modellpalettából nem lehet nyereségesen fentartani egy autógyárat, még akkor sem, ha ez egy hatalmas multinacionális autógyártó, a General Motors kilenc márkájának (Chevrolet, Buick, Pontiac, GMC, Saturn, Hummer, FCO, Cadillac, Opel) egyike. De az új modell kifejlesztése sokba kerül, sőt az autógyártásban az kerül a legtöbbe, ezért a GM kihasználta szerteágazó tulajdonrészeiben rejlő lehetőségeket, és úgy állít(ott) fel néhány év leforgása alatt a Saabnak egy háromtagú szabadidőautó-palettát, hogy közel annyiból megúszhatta, mintha egyetlen teljesen új autót készített volna.

Itt van például a futómű. Aki vezetett már amerikai szabadidőautót, tudja jól, mennyire bizonytalan, esetlen béna jószágok. Cserébe az elnyűhetetlenségért és viszonylag jó terepjáróképességért. Európában ezek csak kevesek szemében fontos értékek, a legtöbb vásárlónak sokkal fontosabb, hogy az autó nagy sebességnél is stabilan kezelhető legyen, és akár sportosan is lehessen kanyarodni vele - már ha egyáltalán lehet egy kéttonnás monstrummal. Ezért kicsit lejjebb ültették a karosszériát, átdolgozták a felfüggesztést (elöl McPherson, első háromszög lengőkar; hátul öt lengőkaros, elektronikusan felügyelt légrugózás), vastagabb stabilizátorrudat építettek előre, és keményebb alsó bekötési pontokat alkalmaztak hátul. Módosították a lengéscsillapítókat is, és igyekeztek precízebbé tenni a kormányzást.

Az eredmény? Vegyes, de alapvetően pozitív meglepetés. Nem mondhatom, hogy egy szinten van a neves európaiakkal, de kicsit jobb mint a nagy átlag. A karosszéria billegését elfogadhatóan sikerült helyrehozni, cserébe minden úthibát érezni lehet, és az ezeket követő tipikus reakciót, a béna libegést sem sikerült teljesen eltüntetni. Sajnos a hátsó légrugózás a hazai utakon, pontosabban a nagy úthibákon vagy keresztbordákon elég nagyot tud ütni. Mentség, hogy a futómű hangolása a sima német utakra készült, a kellemetlen ütések az ML-ben és az X5-ben is érezhetőek.

Mindezzel igazából nem is lenne nagy baj, csakhogy a kormányzás erősen ront az összképen. Egyenesfutás hármas alá, visszajelzés szintén, a kanyarban precizitás sem sokkal jobb. A kormány erősen túlméretes, a tengelye nincs egyvonalban az ülés középvonalával, a közepében olyan kicsire hajtogatott légzsák bújik meg, amiről állandóan az volt az érzésem, hogy már láttam valamikor egy Scaniában.

Viszont autópályán, nagy sebességnél valóban minden rendben. Kellemesen suhan, a kormányzás is nagyot javul, és kasztni sem nagyon billeg, egyedül nagy fékezésnél bólint nagyobbat, mint mondjuk az ML, és sokkal nagyobbat, mint a Porsche Cayenne.

A karosszéria átalakítása kimondottan jól sikerült. A klónozott Saab-arc jót tesz a (Chevy TrailBlazerként különösen) agresszív terepjárós megjelenésnek, sokat elvesz az autó hivalkodó jellegéből. Persze oldalról módosul a kép, merthogy innen már nem látszik a saabság, csak a behemótság. A hátulnézet viszont se nem jellegzetes, se nem kimért: a hatalmas ajtó, a sötétített ablak és a dizájnos lámpa bármelyik SUV-on lehetne, a macsóságot a sokatmondó 5.3i felirat koronázza meg. Csak azt nem tudom, hogy mi köze a macsóságnak a Saabhoz?

Az utastérben is látszik, hogy mire jutott pénz és figyelem, és mire nem. Az természetes, hogy a légbeömlők hagyományos Saab-formátumúak, az is, hogy a gyújtáskapcsoló a két első ülés között, a váltó és a kézifék mögött található. Ebben a kategóriában már a bőrülés, sőt az ülésfűtés és az elektromos ülésállítás is széria. A kezelőszervek kialakítása és logikája azonban maradt amerikai, nem nagyon változtattak rajtuk; egyedül a fedélzeti számítógép gombsora került a középkonzolra. Az első ülések kényelmesek, hátul sem lehet panasz, hely van bőven lábnak-fejnek, de csak négy embernek, középen csupán jelzésértékű, bőrborítású sámlit találunk.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16