Azt mondják, egy újszülöttnek minden vicc új. Én a tejfogaimat is rég elhullajtottam, de úgy tűnik, a hólánc-iparban nem nehéz nekem újat mutatni. Stump Bandi csak hümmögött, mikor extázisban mutattam neki az alábbi videót, mert ő már látott hasonlót, ráadásul legalább hat éves találmány. Nekem teljesen új volt.
Pár pillanatig ezt gondoltam, hogy ez a cucc épp akkor nem működik, amikor a legnagyobb szükség van rá. Mert elinduláskor nem forog elég gyorsan a kerék, nem fogja olyan jól maga alá dobni a láncokat. De persze ez nem igaz, hiszen amint elveszti a kerék a tapadást, elforog, nagy sebességgel maga alá dobja a láncot. Szóval, ez egy egyszerű és zseniális találmány. Kár, hogy személyautókhoz nem gyártják, csak kistherautókhoz és annál nagyobb járművekhez lehet beszerezni a német gyártótól.
Megcsinálta a napomat ez a videó, amit a formula.hu túrt ki az internet mélyéről. Egy 22 évvel ezelőtti futam kis naplója ez, egy ablak, melyen keresztül tökéletes metszetét láthatjuk annak a hazai motorsportnak, melynek romjai felett talán nem is ok nélkül keseregnek azok, akik emlékeznek még az efféle poros, kicsit egyszerű ám annál hangulatosabb versenyekre. Melyekre az akkori rali legendás versenyzői ugyanúgy elmentek, hogy egymással - és a ralikrossz nem kevésbé ismert menőivel - játsszanak egy jót.
Ferjáncz, Kotán, Janika, Maruzsi, Móczár és nagy példaképem, Ranga Laci. Ők is rajthoz álltak annak idején Cserénfán. És persze beszéltek, autókról, versenyről, szögeltek és poroltak, ahogy kell.
Ma találkoztam a 444-en egy anyaggal, amiben Anarki rajong körbe egy kamionos videót. Érzékletesen leírja, hogy a videóban közel három órán át nem történik semmi, szinte perces bontásban meséli el, hogy hogyan nem történik a semmi. Ezek után muszáj volt megnéznem már magamnak. Hogy egy kamionos fuvarról, ami spanyolból megy németbe, miért készít valaki egy két óra ötvennégy perces videót, nem tudom, én biztos, hogy egy könnyebben fogyasztható, rövidebb anyagban foglaltam volna össze a történéseket. De nem az a meglepő, hogy ilyen hosszú lett a film, hanem hogy bő tizenháromezren nézték meg eddig. Ahogy az ember szemezget Kótai Zoltán filmjei közt, a YouTube ajánlója feldob sok más videót is, így tudtam meg, hogy a magyar kamionos szubkultúrának komoly videós al-szubkultúrája van, és egy másik állócsillag is ott van a trucker-roadmovie-k dizelkoromtól fekete egén: ST22 Lacika. Neki is számtalan filmje készült, általában tízezres nézettséggel. A Hogyan él egy kamionos című, 38 perces anyagon keresztül már 32 ezren ismerhették meg a kamionos életformát.
Mintha az első kocsid lenne - mi az a 480?
Összegyűlt a pénzmag is, nosza: túrjuk a netet. Voltak ötleteim, ötleteink. A Volvo márka nem szerepelt köztük.
Sacramento, Kalifornia. A Quick Quack Car Wash egyik helyi kirendeltségénél (csak Sacramentóban kilenc gyorsmosójuk van) a 94 éves sofőr összehozta a világ tán leggyorsabb autómosását. Állítása szerint, miután befizetett a kiválasztott mosóprogramra, elindult a kocsijával, de egyszerűen nem tudta levenni a lábát a gázpedálról. Nagyjából hetvennel száguldott végig a forgó mosókefék közt, a mosóból kihajtva az egyik porszívózó állás oszlopának hajtva állt meg. Nem csoda, a Quick Quacknál minden mosás után ingyenes a porszívózás, én sem hagytam volna ki a lehetőséget.
A közösségi oldalak legnagyobb problémája az információ szűrésének teljes hiánya. Elég szívmelengető amikor a "Nem adok jogot az adataim felhasználásához" és az egyéb érdektelen poszt között feltűnt a következő.
Aachen (igen, dupla a betűvel) bájos kis város a német–belga határ keleti oldalán, egy köpésre Hollandiától. Történelmileg is jelentős: itt rendezte be I. (Nagy) Károly frank király székhelyét. Ahogy szinte egész Európa, Aachen sem úszta meg a második világháború bombázásait. Szerencsére azóta helyre állították a karoling stílusú épületeket, köztük a dómot is. A belvárosban sétálni olyan, mintha visszacsöppentünk volna a korai középkorba. Építészetén kívül Aachen felsőoktatásáról híres, jelenleg 9 egyetemnek, illetve főiskolának ad otthont a kis város. Ezeknek egyike a Rheinisch-Westfalische Technische Hochsule, röviden műszaki főiskola. Hogy ez miért érdekes? Mert itt készítették az egyetlen Porsche 911 HLS-t.
Nincs abban semmi rossz, ha az ember többre vágyik, mint amit az anyagiak engednek, ilyenkor jön jól a kreativitás. Ha autóról van szó, a legtöbb próbálkozást a JDCS-n végzi, viszont van az a szintje a tákolásnak, ami csúnyasága ellenére is tiszteletet ébreszt. Mint a W123-as Mercedesbe oltott Rolls-Royce Phantom, ami Tunéziában jött szembe.
Vettem egy megyei matricát, hisz próbaüzem van, mert hozott egy próbatörvényt a próbaparlament.
Azonos című írásunk kommentposztja.
Bálint fiammal autóztunk hazafelé a szokásos szombati gimnáziumi felvételi előkészítőjéről, álltunk a Rákóczi úti dugóban, amikoris figyelmes lettem egy ma már mind ritkábban látható, csodás jelenségre.
„Odanézz, az a szörnyűség a legérdekesebb autó, amit látsz, bármerre nézel is. Hihetetlen története van, hogy mitől lett ilyen fura” – vetettem oda neki. „Ez a borzalom rokona a történelem egyik legszebb autójának, a Fiat Dinónak, de annak a csávónak, aki épp vezeti, erről valószínűleg fogalma sincs” – folytattam. Bálint pedig, aki örült, hogy végre kiszabadult a szombati, irodalmi fejtágítóról, hálás vevőnek bizonyult a fejtegetésemre, bármilyen gyanúsan kezdődött is.
Van egy tartozásom, nem feledkezdtem meg róla, csak a Totalcar-Index videórovat közötti információ-áramlásban voltak kisebb fennakadások, elsősorban személyi változások miatt. Alapvetően semmi rossz nem történt, de a bábák közt többször is elveszett ez a gyerek.
Itt nincs semmi műanyag takaró lemez holmi hangzatos felirattal. Itt csak egy őszinte blokk látszik.
Érdekes autókkal, hatalmas küzdelemmel. Mi sírva röhögtünk éppen.
A világ legkedvesebb autója bizony sokszor fájhat és büdös, ellenben a szürke Lambóval, amely hibátlan.
Csak kérni kellett, máris tele a levelező listánk hazai autós közlekedési videókkal. Ez itt már az olvasói dashcam-termésből való. Róbert rögzítette, aki egy decemberi estén nézte meg közelről, milyen egy rajtakapott buszsofőr reakciója. December közepe táján a Verseny utcában történt ez az eset. Persze a buszvezetőnek állt feljebb, szerinte én mentem túl gyorsan, mintha az itt bármit is számított volna… – így Róbert.
A videó megnézhető a YouTube-on is, itt találja.
Érdekes közlekedési videója van? Küldje be a tcolvasok@mail.totalcar.hu címre. És igen, a rendszámokat ezután is kitakarjuk. Pusztán azért, mert a kapcsolódó törvény szerint muszáj.
Miközben bent gubbasztunk a jó meleg irodában, a szomszédban éppen egy hajó szálldos a levegőben.
A közel egy éve vízre tett Táltos katamarán testvére került végre vízre a Clark Ádám úszódaru segítségével.
Csak az nem derült ki, hogy ő vitte a képet vagy a mester volt képben? A lényegen nem változtat, ez most már ott van. A fórumra büszkén beírt Turbo charger (sic!) - kommentjére jött válaszok valószínűleg élete legkellemetlenebb mondatai voltak. (Kattintásra nagyobb lesz.)
Kár volna csak a videómegosztók fedélzeti kamerás találatai alapján gondolkodni a közlekedéskultúra területi viszonyairól. Ideje tisztázni, hogy Kijevtől ide is van elég tahó az utakon, csakhogy a forgalomfigyelő fedélzeti kamera (közismert nevén: dashcam) itt nem alaptartozéka az autózásak. Az év végi nagy top 10 dashcam 2014-gyűjteményünk alatti felhívás meghozta azok kedvét, akiknél mégis. Kaptunk mindjárt négy videót, ebből egy Miklósé. Mint mondja: nekem is van fedélzeti kamerám, és sokszor akad érdekes esemény. Ez itt egy ilyen:
Érdekes közlekedési videója van? Küldje be a tcolvasok@mail.totalcar.hu címre.
Az autót használtan vettük, ismerőstől, jó vétel volt tavaly év elején...egészen idén januárig.
Tavaly közel ugyanezzel a címmel készült hasonló válogatás. Azóta több tízezer újabb fedélzeti kamerás felvétel került a videómegosztó oldalakra, többségük 2014-ben is Oroszországból. Az alábbi felsorolásból a nagy kaukázusi bunyók, tömegbalesetek és rendőrös hajszák kimaradtak. A következő videók leginkább sajátosságuk jogán kerültek a top tízbe; az ezeknél csak egy fokkal általánosabb tavalyi felvételek is kiadnának hosszban egy Tarr Béla filmográfiát.
A felrobbanó ladás
Oroszországból tényleg mindent láttunk már, ami az utakon megtörténhet, de a forgalomban spontán robbanó autóra 2014-ig kellett várni. A videón látható eset áprilisi, egy házilag gázüzeművé alakított Lada szomorú végét látni rajta. Ha a lökéshullám olyan erős volt, hogy a pótkereket három méter magasra vigye, képzelje el mindenki, mit művelt a bent ülő két srác dobhártyájával.
Darth Weber, a Tűszelep Fekete Lovagja elégedett volt a szituációs helyzettel. Sikeres volt legutóbbi invesztációs befektetése, így vehetett végre egy hétvégi víkendházat. Miközben a teraszán ülve baconszalonnába csavart paraván sajtot majszolt, tekert egyet a hifi hangerején. Corsa György negédes baritonja csendült fel a hangszóróból, bár a fotontű meg-megcsusszant a Danny Liebe Tribute CD-lemezen. Az előtte elterülő réti mezőn ezerkecskéje legelt egykedvűen, Weber pedig kibontott egy záchkó kecsöpös csipszet. Roppant a burgonya, koppant a kecskepata, csobbant a patak, Weber sötét lelkében pedig egy antipatikus terv ütötte fel a fejét, míg a házinéni fejte a kecske tejét:
- A Zinternet népének olvadjon le zagyva agya, jöjjön hát szóvicceknek gonosz hada!
Azt mondja Boboly haverom, hogy el akarja adni az E 32-es 750 IL BMW-jét. Na, ezzel az autóval kapcsolatban kétszer csodálkoztam: először amikor megvette, meg most, hogy eladó lett.
Vannak olyan emberek, akik másoknak vesznek autókat. Úgy értem, hogy volt ez a 750-es, igazi kuriózum, megvette valami ismerőstől jó áron, megvigyázott autóként. Tényleg szép, jó karban levő patinás állapot: nem új, itt-ott már kopott a bőr, de szinte tökéletes.
Úgy tizennégy éves lehettem, amikor édesapám elmesélte, hogyan szedte rendbe első Zsiguliját. Komoly felújítás volt az, lecsupaszított bódéval, darabokra szedett motorral. Kerültek bele színezett üvegek, volt sportkormány, homokszínű fényezés. Én nagy örömmel hallgattam a sztorikat, és kezdett bennem ébredezni bennem a vágy, hogy ugyanezt egyszer én is szeretném átélni. A sors aztán úgy hozta, hogy életem első saját autója nem Lada lett. A sok bosszúságot okozó Fiat Unót néhány év után váltotta egy szürke kis Suzuki, amely azóta is hiba nélkül szolgál. Aztán tavaly jött az E21.
A 4 hengeres is BMW! ....? Igen.
Jól fogta az utat, szép hangja volt, a gyári ülések sem tartottak rosszul, bár az én oldalamra kagyló került a már említett gyári rossz ülés helyére.
Az autó, amiről szó van, 1999-ben született. Akkor talán a legfrissebb Windows már lejátszotta a relatíve fiatal MP3-as formátumot, a profi digitális fényképezők pedig a 2 megapixelt karcolták, bár ilyet még Magyarországon élő ember nemigen látott. Én akkoriban még filmes fényképezőt vettem, és az Avensisre nem úgy tekintettem, mint leendő autómra.
És ez volt az az év, amikor a Bosch Aerotwin ablaktörlő megszületett, ha jól emlékszem,valamelyik Merci kupé kapta meg először, de mindegy is. Tudják, az az egybegumi ablaktörlő, amit ma már mindenki másol. Persze ez sem egyetlen gumidarab, belevulkanizálnak egy rugót is, ami a megfelelő ívűre feszíti a gumit. És egészen szédítő árkülönbségekkel lehet megkapni a mai másolatait. A családban már fordult meg ilyenből a legolcsóbb, és képzeljék: egy hulladék volt, nem is kicsit.