Hogy a pandémiát mindenki megszívta, az nem kérdés. De sajnos vannak, akik nagyobbat zakóztak, mint egy zenebohóc a szappanozott banánhéjon. Például a cirkuszok. Mondjuk a német Krone cirkusz - az óriási cirkusz-sátoron kívül 3000 ülőhelyes saját épület, 250 alkalmazott. És március óta nulla előadás. De úgy tűnik, hogy nekik sikerült széles vigyort az arcukra festve kiröhögni a vírust. Legalábbis egy darabig viccel és zseniális érzékkel igyekeztek kimozogni a koronát.
A versenyautó építés legfontosabb eleme a maximális súlycsökkentés, ennek a leglátványosabb eleme, amikor a gyári belsőt kipakoljuk az autóból. Feleslegesek az elektromos ablakemelők, burkolatok, ülések, kárpitok, mindenféle műanyag lomok, hangszórók, központi zárak, ezek kábelei, szigetelések, sokan még műszerfal párnát is kiszedik, csak az óracsoportot teszik be. Felszereltségtől függően kb. 150-160 kilót lehet egyszerűen kivenni az autóból, ez olyan mintha kiszállna két ember az üres autóból. Nagyon nem mindegy, hogy rendelkezésre álló lovak mekkora tömeget mozgatnak, illetve mekkora súly akar leesni a kanyarban az útról. Aki már vett részt ilyen folyamatban, az tudja, hogy elképesztő változást okoz ez a kis beavatkozás, és megtettük az egyik fontos lépést annak irányába, hogy jobb viselkedésű és versenyautós kinézetű játékunk legyen. Lássuk hány kilóval lett könnyebb az autó!
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás ezentúl minden héten egyszer jelentkezik a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen, a tekeréshez kapcsolódó témát.
Ha nem megy a lejátszó, Youtube-on is hallgathatod:
Úgy látszik, a Porschénél most szabadították fel néhány régi projekt titkosítását. Erre utal a nemrégiben bemutatott tervezet-gyűjtemény, és most ez a fura öszvér is, amelyet negyven évig sikerült titokban tartani.
Ugyan már több mint hároméves a fából készült Citroen Kacsa, de ez nem jelenti azt, hogy elévült volna, vagy már ne lenne különleges. Sőt, kuriózum státuszát jó eséllyel örökre meg fogja őrizni, hisz nem sok fából készített autó létezik, amit ráadásul vezetni is lehet.
Most egy picit tegyük félre, hogy ki kinek drukkolt az amerikai választásokon, meg hogy akkor csaltak-e vagy sem. A dolgok jelenlegi állása szerint Joe Biden nyert, ő lesz az új elnök. Ő ugye Obama alatt alelnök volt. Az meg már majdnem olyan, mint az elnök, szóval őt is a Secret Service emberei kísérték mindenhová és nagy, páncélozott limuzinban szállították. És ez nem választható opció volt: nem mehetett saját autóval sehová, egyszerűen nem vezethetett. Egyáltalán. Pedig, mint Jay Leno négy évvel ezelőtti videójából kiderül, imád vezetni, szereti a sebességet, és van egy 1967-es Corvette-je. Na, most, hogy megválasztották elnöknek, már majd megint nem vezethet. Soha.
Egy szabadidős elfoglaltsághoz azonban nincs hálásabb autó a kis Triumphnál! A Spitfire restaurálása nem sokban különbözik egy motorkerékpár felújításától, csak több hely kell hozzá! És szinte nincs még egy klasszikus autó ebben az árkategóriában, ami több vezetési élménnyel gazdagítana. Az alkatrészellátás a mai napig kifogástalan, alig van olyan alkatrész amit ne lehetne beszerezni, kivétel a korai példányok-de az Internet segítségével ez is csak idő kérdése…
Milyen veteránautót vegyünk? Csikós nepperűz
Olvasd el a kiválasztott típusról írt ítéleteket és vásárlás előtt használd a Totálkár kártörténeti lekérdezőt, hogy minél kevesebb meglepetés érjen!
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás ezentúl minden héten egyszer jelentkeznek a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen a tekeréshez kapcsolódó témát.
Ha nem megy a lejátszó, Youtube-on is követheted:
Az előző részben lemértük az autónk teljesítményét, az eredménnyel elégedettek voltunk. Most elkezdtük az autó belsejének kipakolását, hogy kiderüljön mennyit kell lakatolni, és elő kell készíteni az autót a becsövezésre. A klímát és a belsőt eladtuk, így sikerült az autó bekerülési költségét erősen közelíteni a nullához.
A kocsmai vetélkedő, vagy pubquiz nem csak egy újabb indok az ivásra, hanem rendes vetélkedő, móka, kacagás, miközben az ember még talán tanul is valamit. Nem bonyolultak a szabályok: a bárokban, kávézókban, kocsmákban összegyűlő társaságok 4-6 fős csapatokban a feltett kérdésekre válaszolnak és gyűjtik a pontokat. A kérdéssor végén a legtöbb jó választ adó csapaté a dicsőség, és a nyereménypia.
Még augusztusban szólt nagyot a híre, hogy a hidegháború egyik legfurább alkotása, a szovjet hadipar Kaszpi Szörnye új helyre költözött. Az oroszoknak újra nagy terveik vannak a szürke ekranoplánnal, de addig, amíg abból lesz valami, tovább ázik a Kaszpi-tengerben, csak immár a dagesztáni Derbent homokos fövenyén. Itt repülte körbe nemrég valaki egy kamerás drónnal, amiből ez a videó született.
Manapság egy Ferrari nem olyan nagy szám. Az ember bemegy Budapest belvárosába, elfoglal egy kinti széket a Bajcsy-Zsilinszky út melletti valamelyik kávézóban, lehetőleg az Arany János utcai metrómegálló környékén, kirendeli a kapucínert, s amíg az jön, kiguvasztja a szemit. Aztán már csak számolgatnia kell, hogy egy óra alatt mennyit szpottol belőlük. De 1990-ben, amikor még egy Opel Kadett szívódé is csodaszámba ment a kiváló, ám meglehetősen szabványos KGST-típusok között az utcán, amikor Csepel D340-esek kerregése rezgette a városi ablakokat is, a levegőben pedig rosszul elégetett Arol 2T nehéz szaga ült, a legmélyén súlyos ólomszemcsékkel, akkor még egyetlen maranellói autó megpillantása is nagyjából a téridő-ugrás megélését súrolta. A németek meg néha, évente egyszer idehoztak belőlük egy tucatnyit. Nem is annyit, inkább hármat.
Kevés szó esik mostanában az autóimról, de ennek azért sejthetők az okai. Az általános autóállapot kicsit feljebb mászott Csikós Zsolti/4b-éknél a családban, de évtizedek folyamatos építő-javító munkájának következményeként ez várható is volt. Ergo – kevesebbet rohadunk le mindenfelé, sokkal több kilométer megy a járművekbe pusztán használatból, szórakozásból, mint korábban. Romlik a cikk/km arány, hogy magyarra fordítsam.
Az egész élet számok növeléséről szól. Gyerekként ültünk a videojáték előtt, és toltuk feljebb az XP-t, aztán egyetemen gyűjtöttük a kreditpontokat, munkahelyen hajtjuk a nagyobb fizetést, meg még tudom is én. Fárasztó dolog ez, az ember óhatatlanul megcsömörlik, ha mindig csak a számokat kajtatja, ráadásul egy cikk vagy videó értékéről a legritkább esetben mond valamit, hányan nézték meg. Viszont most itt van egy szám, ami mellett nem akarok elmenni: a Totalcar Youtube-csatornája ma érte el a 200 ezer feliratkozót.
Két rész maradt a Szlovén haditechnikai múzeumból, először a Jugoszláv Hadsereg egyik kém-tengeralattjáróját
A végén azért akadt némi szórakozás is, Fater végre valami komoly géppel repülhetett.
A Kontra podcast egy bringázásról szóló, kötetlen beszélgetős műsor. Grósz Béla és Bognár Tamás ezentúl minden héten egyszer jelentkeznek a Totalcar címlapján, és kitárgyalnak valamilyen a tekeréshez kapcsolódó témát.
Hát igen, a kocsi szoftvere és annak kezelése egy agyrém, de idővel szokható, és jönnek rá a frissítések, pár dolgot már javítottak, tehát bízom benne hogy idővel helyreteszik. Az asszisztok elmennek, a sávtartó viszont botrány, + a sok-sok okoskodó üzenet, és kikapcsolhatatlan sípoló hangok sokszor kizökkentik az embert, az amúgy nyugodt, derűs kedélyállapotból.
Olvasd el a kiválasztott típusról írt ítéleteket és vásárlás előtt használd a Totálkár kártörténeti lekérdezőt, hogy minél kevesebb meglepetés érjen!
A pályázat lezárult, gratulálunk Zsigmondnak!
Múlt héten megírtuk, hogy a Rolls-Royce nemzetközi rajzpályázatán egy magyar kislány is nyert, és rögtön meg is hirdettük a saját, hiénás verziónkat. Az olvasókra bízzuk a döntést: válasszák ki a leginnovatívabb, legszebb, leghatékonyabb, leglegebb mentőautót, és tegyenek boldoggá gyermeket, büszkévé szülőt. Nézzük, milyen rajzok születtek, és melyek azok a funkciók, amik eddig esetleg rejtve maradtak a mi felnőtt, homályos elménk elől.
A mentők munkáját leginkább a dugók és a lehúzódni csak lomhán képes autósok nehezítik meg - ezt a gyerekek is tudják/látják. Több pályázónál is ez volt az a rendezőelv, ami köré a koncepció épült: Zsigmond a kocsiszekrényt emelő-berendezéssel látta el, ami a nagy szabadmagasságú permetezőgépekről lehet ismerős.
Barni ennél eggyel tovább ment, külön rakéta-egységet telepített a tetőre - ha nem ragaszkodunk a sugárhajtáshoz, megkapjuk az elsősegélycsomaggal és AED-vel (automata külső defibrillátor) ellátott drónokat, már csak egy dedikált platformot kell kialakítani a Sprinterek és Crafterek tetején. Érdekes, hogy mind Barni, mind Zsigmond rajzán feltűnik a maszk/kesztyű/injekció-ágyú ötlete - ajánljuk a funkciót a Magyar Mentőszolgálat figyelmébe, mint innovációs lehetőséget.
Virág inkább a Miyazaki-vonalat képviselte, lábakkal és szárnyakkal látta el az egységet, így szükség esetén legalább olyan gyorsan tud közlekedni a mentő, mint a Totoróban a Macskabusz.
Benedek egy összeszedett és koherens dizájnnal nevezett: a kétéltű jármű összegyűjti a levegőben terjedő kórokozókat, hogy meg lehessen állapítani, melyik az éppen aktív vírustörzs, emellett a "beteg beszállóhelye" megfogalmazás - eleve feltételezve, hogy a páciens erre önerejéből képes - hordoz valami megfoghatatlan, tiszta optimizmust, amire 2020-ban nagy szükség van.
Ismeretlen szerző műve a National Ambulance Service rohamkocsija, ami egy konvencionálisabb szerkezet, de minden kötelező elem szerepel rajta, ami normál körülmények között szükséges lehet.
Alexandra egy céleszközt tervezett, kimondottan olyan helyszínekre specializált jármű lett a Furgi, ami lépcsőkön, vagy hiányos macskaköves úton is tud közlekedni. Bár a sugárhajtóművet ebben a kontextusban mi egy kicsit túlzásnak tartjuk, a szülést viszont biztos elősegíti a kombó.
Dani is felsimerte a mentőautó két sarkalatos pontját: fő a láthatóság és a stabilitás - a tervező ezt a villogók és a kerekek számának maximalizálásával oldotta meg, miközben a beteget mélyen a jármű belsejében helyezte el, aki így egy esetleges ütközés esetén is biztonságban marad.
A pályázókat abc-sorrendben írtuk, hogy ne lejtsen a pálya azoknak, akik előbb szerepeltek a listán:
Elérkeztünk ahhoz a lépéshez, ami ugyan kihagyható az olcsó játszós autó fogalmából, de vannak olyan versenypályák, ahol nem vihetünk utast az autóban, ha nincs benne bukócső. Ennek nem muszáj műbizonylattal ellátott, úgynevezett papíros csőnek lenni, elég, ha mi hajlítunk bele valamit. De! Ha mi teszünk bele valamit, az számítani fog egy esetleges borulásnál, de a jó, az nem ilyen. Arról nem is beszélve, hogy a saját magunk által készített cső nem fog semmit hozzátenni az autónk értékéhez. Ha viszont bevállaljuk anyagilag a papíros csövet, az nagyságrendekkel fogja megnövelniaz autónk értékét egy majdani eladásnál, mellékhatásként nagymértékben merevebb és biztonságosabb lesz a karosszéria. A mai videóban azt mutatjuk meg, hogy mi a különbség a mászóka és a bukócső között.
Könyvrendelési lehetőségek:
Webshop itt
Magyarországi vásárlóknak Vatera itt (dedikálást kérni csak a vaterás megrendelőn lehet, utólag nem!)
Külföldről vásárlóknak (megfelelő postadíjakkal) itt (dedikálás csak az eBayes megrendelőn, vagy PayPal-megjegyzésben lehetséges)
Ez itt már a harmadik könyvem a száz-kétszáz példányos kiadásúra is félve tervezett (lol) Életemet egy rozsdás roncsért és az elsüllyedt, de a szívemhez közel álló cikkek gyűjteményéből álló, Feljegyzések a Titanicról után. A formátum hasonló, bár nem ugyanolyan, mint az elsőnél volt, a hasonlóság pedig ott merül ki, hogy eddig sehol meg nem jelent sztorik töltik meg a 214 oldalnyi hard copyt itt is. Annyiban más ez a legújabb könyv az elsőhöz képest, hogy már nem valamiféle Belsőség-posztnak indult, hanem eleve könyvnek készült, a nulladik perctől kezdve.
Csak annyit tudtam az autorol, hogy nagy, barna, Oldsmobile, es egy wisconsini feszerben var rank, hogy lelket leheljen bele valaki.
Olvasd el a kiválasztott típusról írt ítéleteket és vásárlás előtt használd a Totálkár kártörténeti lekérdezőt, hogy minél kevesebb meglepetés érjen!
Ha nincs kéznél a megfelelő szerszám, vagy éppen hirtelen nem elérhető a szükséges alkatrész, de gyorsan kell a megoldás, sokan folyamodnak háztáji eljárásokhoz. Ez nem is mindig baj, de van, hogy a kókányolásnak semmi nem szab határt. Amióta láttam, hogyan lakatolnak sárvédőt purhabbal és kartonpapírral, erősen kételkedtem abban, hogy bármin is meg tudnék lepődni a műfajban. De mindig van lejjebb. A következő galériában az English Russia gyűjtése látható, érdemes végigkattintgatni.
Ha pedig ennyi nem lenne elég, érdemes elolvasni Pere Laci korábbi írását a roncsderbi romantikájáról, tele míves taknyolásokkal és okleveles gányolásokkal:
A kommentszekcióban pedig bátran mondd el, melyik szerelésedre vagy legkevésbé büszke. De ha csak láttál hasonlót, az is jöhet!
A kilométeróra tekerés még mindig nem veszett ki a mindennapokból, mert amíg erre igény van, addig ez a szolgáltatás is lesz. Jellemzően a kereskedők, de nem csak kizárólag ők csinálják, kisebb mértékben magánszemélyek is részt vesznek ebben a „játékban”. Én ebből a sztoriból már nagyon régen kiírtam magam, tudok olyanokról, akik napi szinten csinálják, de az ismerettségi körömbe tartozó kereskedők jó része is felhagyott már ezzel a népszokással. Nem gondoltam volna, hogy ebben az életben erre kerül a sor, de most órát tekertem.