Épp két éve, hogy a Pininfarina bemutatta a Sergio nevű tanulmányautót, amelyet akkor sokan megkívántak. Mostanra elkészült a sorozatgyártmány is – bár kérdés, hogy passzol-e a kifejezés egy olyan autóra, amelyből összesen hat példány készül.
Ha csak a szikár tényeket nézzük is, a Cadillac-nek nincs sok keresnivalója Európában. Ha megnézzük, hányszor futottak neki az európai piac meghódításának az elmúlt egy-másfél évtizedben, és ebből hányszor jártak sikerrel, egyszerűen ez a következtetés adódik. Most mégis nekifutnak újra, hiába a vérző fej, hátha még több lóerővel sikerül, ami korábban még soha.
Fura társaság vezetheti a Morgan autógyárat. Időről időre készítenek új modelleket, de ezek mindig úgy néznek ki, mint a régebbiek. Most még egy viszonylag friss modellt, az Aero 8-ast gondolták újra, de ez csak akkor derül ki, ha nagyon alaposan megnézzük, hisz karakterét nézve pont olyan, mint azonos nevű, bár évek óta nem gyártott elődje.
Egész tekintélyes standot épített a Qoros Genfben, ahova elhozta mindhárom modelljét (háromféle 3-ast). A kínaiak a jelek szerint megint Európa-hódító kedvükben vannak, bár náluk sosem tudni biztosan, épp mi az irány. Íme a prémium városi terepjáró, amitől majd másként nézünk a kínai autókra. Mondják ők.
Tavaly, a Párizsi Autószalonon mutatták be az új Suzuki Vitartát. Azt már akkor tudni lehetett, hogy az esztergomi üzemben fogják gyártani, ahol az aktuális Swiftet és az SX-4 S-Crosst is. A sorozatgyártást hivatalosan a mai nappal, március 5-ével indította el Orbán Viktor miniszterelnök. Nem hivatalosan a gyártás már jóval korábban megkezdődhetett, legalábbis a Vitartákkal megpakolt dunai uszályok erről árulkodnak.
Magyarországon az újautó-eladások háromnegyedét a céges flották adják, ami a főleg kisebb modellekkel operáló Suzukit hátrányosan érinti. Március 5-én indították be hivatalosan az új Vitara gyártását az esztergomi gyárukban, ami változtathat ezen a képen, ám a magánvásárlók körében így is népszerű a márka. Tavaly két modellje is szerepelt a magánvásárlói top10-ben: a Swift és az azóta kifuttatott SX4. A Genfi Autószalonon bemutatott két újdonság hivatalosan még tanulmányautó, de két éven belül kaphatók lesznek a magyar piacon. Aki abban reménykedik, hogy esetleg itt is gyártanák, azt már most kiábrándítjuk: ezek importmodellek lesznek, a Swift, az új S-Cross és Vitara teljesen leköti Esztergom kapacitásait.
Ami először szembetűnik, az a méret. A GEA hatalmas egy limuzin: 537 centiméter hosszú, tengelytávja 3,33 méter, két centi híján két méter széles és 146 centi magas. Hihetetlenül elegáns, enyhén retrofuturista forma, gyönyörűen lankás ívekkel és egy hatalmas kérdéssel a fejünkben: most akkor jó ez vagy sem? Kellenek alá ezek a hatvanküllős, 26 colos kerekek? Jó ez a lézeres fényszóró?
A genfi szalon Mercedes-standjába mindig belefullad az ember, részben mert annyi az újdonság, ami egy napra elég, részben mert meg moccanni se lehet a tömegtől.
Az viszonylag régen kiderült, hogy a Mazda MX-5 alapjaira nem Alfa Romeo sportkocsi épül. Az okokat csak találgatni lehet, de állítólag összefügg azzal az ígérettel, hogy Alfa csak olasz hajtással készülhet. Az viszont sokáig nem volt világos, hogy ha nem az Alfa Romeo Spider utódja lesz az olasz formatervű japán sportkocsi, akkor mit kezdenek a lényegében kifizetett modellel.
Tivoli, na persze, az első ami nekem is eszembe jutna, ha egy új, dél-koreai szabadidőautóra ki kéne találnom egy nevet. Tényleg, hogy gondolták ezt? De tudják mit? Van benne valami, ha a Jeep Renegade lehet manapság olasz büszkeség, egy ilyen Ssangyong Tivoli simán beállhatna a sorba. Én mindenesetre magamtól szaladtam bele a csapdába, amikor reggel, a Volvo-standon elosztottuk, ki, mit írjon, én rávágtam, a Tivoli az enyém. Hogy miért? Mert tetszett.
Már tavaly ősszel elkezdődött az új, kompakt Infinitik beetető kampánya. Párizsban a Q30-at mutatták be, amely talán az 1-es BMW, az A3-as Audi és a Mercedes A osztály vetélytársaként írható le leginkább, most pedig QX30 néven ugyanennek a magasított változatát állították ki Genfben.
A Honda egyszerre erősít nagyot performance-vonalon. A Type-R mellett itt az új NSX, ami már nem Acura. Most éppen nem az, be is tették a McLaren-Honda mellé. Még mielőtt azonban belecsapnánk a közepébe, ne engedjük nyomtalanul elveszni a marketing-bullshit újabb csodálatos példáját. Genfben ugyanis épp azt akarják beadni, hogy az NSX feltámasztásának és a Honda Forma-1-es visszatérésének egybeesése nem véletlen. Azt ugye tudják, az NSX melyik autóversenyzőzseni nevével forrt össze? Hát Ayrton Sennáéval. És ki nyert utoljára a Hondának Forma-1-ben világbajnoki címet? Bizony, hogy ő. Ördögi párhuzam.
A Nissan korábban két autóval igyekezett kielégíteni a kisautók iránti igényt. Az olcsó kivitelű, 3,8 méteres Micrával, és a 4,1 méteres Note-tal, amely azért inkább látszik egyterűnek, mint személykocsinak. Ez a leosztás azonban nem működött igazán: az Indiából importált Micra sokat koptatott elődei hírnevén, a Note pedig, bár méretben stimmelne, nagyon más stílusú, mint amit manapság a B szegmens európai vásárlói elvárnak.
A Koenigsegget sokáig nem vették komolyan. Olcsó kis próbálkozásnak tűnt csak, amit majd elfújnak a multik, mint a gyertyalángot, és kész: múló szeszély. Azonban csakúgy, mint a Tesla, a gőgös nagy gyártók orra alá évek óta csúnyán borsot törnek Christian von Koenigsegg autói. Mert valahogy nem hallani arról, hogy kigyulladnának, vagy eltörne bennük valami, széthullanának a motorjaik... Sok kritikus szereti elfelejteni, hogy Svédországban a gépészet tudományát meglehetősen magas szinten űzik, és akad ott annyi hozzáértő ember, hogy egy aprócska cég méregdrága portékáját tisztességgel megcsinálják.
Sport Coupé Concept GTE a Volkswagen genfi meglepetésének neve, amely a korábbi Passat CC vonal folytatásának tűnik. A négyajtós kupénak eddig is elég karakteres volt a stílusa, de például az orrkialakítása nagyon erősen igazodott a mindenkori márkaarculathoz. Ez a tanulmány azonban ezen a téren is újat mutat – csak remélhetjük, hogy nem egy újabb egyenruha-fazon főpróbájának vagyunk a tanúi.
A Hondánál az idei a nagy visszatérések éve. Tíz év után itt az új NSX, újra összeállnak a McLarennel a Forma-1-ben, és öt év után jön a negyedik Civic Type-R. Ez mind így, egymás mellett áll Genfben, amiért jár nekik a legerősebb tornasor címe a szalonon. Nem lóerőben, vizuálisan.
Azt szoktuk meg a brit gyártótól, hogy csak erős sportkocsikkal foglalkozik, még a négyajtósuk is sportosabb bármelyik kategóriatársánál. A DBX nevű szerzet azonban kilóg a sorból: sokkal inkább használati tárgy jellege van, mint eddig bármelyik Aston Martinnak.
Jegyezzék meg a számot: 2841. Ez gombócból is sok, milliméterből pedig egyenesen rengeteg. Ennyi az új Superb tengelytávja és ha mást nem is, ezt mindenképpen ki kell emelni vele kapcsolatban. Ennek köszönhetően lett belül elképesztően tágas.
A Mirai egy egészen elképesztően ronda és aránytalan dolog, egy formaterv nélküli technológiai csoda, melyre csak a szükség szülte a karosszériát, hogy meg ne ázzon alatta a rendkívül fejlett, hidrogén-üzemanyagcellás hajtáslánc.
Ahhoz képest, hogy a VW spanyol márkája nagyjából egy évtizede lengette be, hogy saját kompakt városi terepjárót készítene, a terv még mindig nem valósult meg – vagyis ami készen van, azt most mutatták be a 20V20 nevű tanulmány képében.
Nem kell hozzá sokkal több ész egy Barbie-babáénál, hogy az ember tudja: kijött az új Nissan Qashqai, tehát rövidesen kapunk valamit a Renault-tól is, ami ilyen középkategóriás crossover-méret, kicsit terepjárós, kicsit személyautós. Nos, ez a kis Captur és a nagy Koleos közé beékelődő Kadjar, amely az Opel Karllal együtt bízvást indulhat a hülye nevek minisztériumának éves díjugratóján. Hiszen a rendszerváltást már működő aggyal megérők számára, kiolvasva a régebbi szeretett nagy vezérünk, János ugrik be azonnal és az ő krjumpliljevese, ha viszont kimondják, az még rosszabb, mert elég csak egy kis torzítás a hangosítórendszerben és máris "köcsög"-nek hallani. Sebaj, ez legyen a legnagyobb hibája.
Hosszú percekre magába szívott a Bolt Sport utastere, mialatt egymás után nyitottak be az indiai újságírók, tévések, hogy most már ők is megnéznék. Az itt hemzsegő indiaiak arányából akár a Delhi Autószalonon is sétálhatnék. Mi van, emberek, ez itt India első izmosított csapott hátúja, senkit nem érdekel a Gangesztől errefelé?
A Bentley eddig szigorúan tartotta magát a szerepéhez: luxusautókat készített, amelyek presztízsben a Rolls-Royce modellekkel egyenértékűek. Igaz, a Continental GT-ben felfedezhetünk némi sportos jelleget, mégis inkább kétajtós túrakocsinak számít. Az EXP 10 Speed 6 nevű vadiúj tanulmány viszont szigorúan kétüléses kupé, amely egyértelműen az orrmotoros Ferrarik és az Aston Martinok ellenfele lehet.
Nekem a korábbi Focus RS kicsit már az "Ozzyék koncerthangszóróival ébresztem a szomszédot" kategória volt, ez a mostani sokkal őszintébben nyúl be oda, ahol csikiz. Nem a gatyámba, az agyamba. Picit visszafogottabb, de még így is elgondolkodtam egy pillanatra, hogy valami igazi sportkocsit húztak-e magasra, vagy tényleg a Focusból kiindulva sikerült-e így eltorzítani a képet... De nem rossz.
A Yamaha, bár motorkerékpárjairól ismert, sok szálon kapcsolódik az autóiparhoz. Utoljára ugyan az 1960-as években gyártottak autót – a Toyota számára készült bérmunkában a 2000GT sportkocsi – de azóta is több gyártónak fejlesztettek motorokat, többek közt a Ford és a Volvo is dolgoztatott a Yamahával.