- Mi ez az egész?
- Hidd el, nem tudom, egyszerűen valami komoly gond van a fékekkel, ha tíz-tizenöt másodpercig nem nyomom a pedált, akkor beesik. Szó szerint. Olyan, mintha ennyi idő alatt fellevegősödne...
- Ezt nem hiszem el, nem az volt, hogy az első szabadedzés után már oké a dolog? Hiszen a másodikat már tök jól végigcsináltad...
- Igen, így volt, bár ott sem volt tökéletes, kicsit puha volt, de nem volt gond vele, gyorsultam is három másodpercet, elkezdtünk játszani a beállításokkal, aztán látod. Azt sem tudom, hányadik vagyok, talán utolsó előtti...
A múlt idő azonban indokolt, hiszen mostanra (a második szabadedzés után, időmérő előtt) a Honda és a JAS Motorsport mérnökeinek, valamint az olajban fürdő magyar srácoknak sikerült úrrá lenniük a kellemetlen problémákon.
Az első szabadedzés negyedik körében egy pillanatra mindenkiben meghűlt a vér, amikor Norbi nyugodt hangon közölte, hogy a fékpedál beesett és nem tudja, hogyan fogja lelassítani az autót. Mindezt a kacsisok jól ismert csörömpölése kísérte, miközben átvágott egy kavicságyon. a szerelők közben felkészültek arra, hogy a boxutca végéből tolják majd vissza a megállni képtelen Civicet, de a motor- és kézifékkel valahogy sikerült a garázs elé parkolnia Norbinak.
Kerek húsz percig tartott, míg a hirtelenjében összegyűlt konzílium orvosolta a problémát, nagy valószínűség szerint a fékbetétek lazultak fel túlzottan. Ez azonban nem volt minden, hiszen az autó gázreakciója is furcsa volt, kiszámíthatatlanul reagált a gázpedál-állásra, ráadásul nem konstans, hanem ingadozó-csapongó reakcióval, amivel nem lehetett számolni.
Hamar előkerültek a laptopok és a vezérlőszoftver módosításával végül úrrá lettek a vadonatúj versenygép ezen gyermekbetegségén is. Az első szabadedzés azonban elúszott, 2:02-es idejével Norbi az utolsó előtti lett.
És - egyelőre úgy tűnik - itt véget ért a pechszéria, hiszen a második szabadedzésen az autó tökéletesen működött, három másodpercet gyorsult, az 1:59-es idő egy erős középmezőnyhöz volt elég. Ló és lovasa azonban sokkal többre képesek, sajnos a kihagyott - szezon előtti - tesztet kellett pótolni pár perc alatt, ami egyszerűen nem megy. Jelenleg is a beállítások és a tizedmásodpercek keresése folyik, meglátjuk, hogy a 15.00-kor kezdődő időmérőre mit sikerül még kisajtolni a gépből.
Az időmérő után ismét jelentkezünk.
A LaFerrari alapjaira épülhet a Maserati következő csúcsmodellje, az MC12-es utóda. Egyelőre csak pletykák szólnak az újabb közösködésről, de a Fiat révén szoros rokonságban álló sportautó-márkáknak egészen biztosan nem jelente gondot az osztozkodás.
Az első lépés persze nem az autógyártás újraindítása – hisz a Caterhammel közösen tervezett új modell készre fejlesztéséhez évek kellenek. Egy versenyautót azonban összehoztak, amellyel már az idén indulhatnak Le Mans-ban a 24 órás futamon.
Európán már sikerült átverni az új fényszóró-technológiák elfogadását, de az Egyesült Államokban egy régi szabály az Audi LED-es csodájának útjába került, és egyelőre kérdéses, hogy el tudják-e hárítani ezt az akadályt.
Korábban már mutattunk néhány gyenge minőségű fotót a Saab soha meg nem valósult harmadik generációs 9-3-asáról, most azonban egy egész, gyárinak tűnő képsorozat került nyilvánosságra arról a típusról, amely megmenthette volna az autógyárat. A kínai befektető beígért pénze azonban soha nem érkezett meg, így a hitelezők nyomására felszámolták és eladták a Saab minden tulajdonát – az autóból pedig legfeljebb néhány prototípus-példány létezik.
Meglehetősen bátor új autótervező céget alapítani, amikor a régiek sem boldogulnak jól, de a torinói Iconánál másképp gondolják. Felvettek néhány igazán jó nevű szakembert, akik mostanra összeraktak egy igazi szupersportkocsit. És ezt hamarosan meg is mutatják a közönségnek.
Volt már olyan is, hogy egész vagyonért szerződtettek márkaarculat-tervezőt a Subarunál, hogy aztán csúnyát bukjon a szárnyas malacorr . És ez csak egy volt az elvetélt kísérletek közül, de most megint nekiugranak a feladatnak, hátha ezúttal sikerül olyat alkotni, ami egyszerre jellegzetes és legalább egy kicsit vonzó.
A probléma gyökere az, hogy január 1-étől tilos a klímaberendezésekben az eddig alkalmazott R134a gáz alkalmazása, mivel azt az üvegház-hatás legerősebb kiváltói között tartják számon. Ám az autógyárak nincsenek felkészülve a váltásra, így a Mercdes, valamint kevésbé hangosan az Audi, a BMW és a Porsche is azért lobbizik a német kormányon keresztül az Európai Bizottságnál, hogy némi haladékot kapjanak.
Az 500-as modern változata elképesztően nagyot tarolt, de a Fiatnak van még bőven feltámasztható klasszikusa. Ilyen például a 127-es, amely több mint egy évtizeden át, 1971 és 1983 között tarolt Európában, sőt, bizonyos piacokon még jóval később is kínálták. Ez volt az a Fiat első igazán sikeres fronthajtású modellje, amely rengeteget segített az új autóépítési mód elterjedésében. És ami legalább ugyanilyen fontos: nem csak sikeres volt, de egészen egyedi stílusú is.
Egyelőre csak tanulmányként mutatják be a HND-9 jelzésű gépet, de a dögunalmas név egy szép vonalú sportkocsit takar, meglepően erős turbómotorral.
A kínai Zotye autógyár eddig inkább licenc-vásárlással próbálkozott, de úgy néz ki, most beszállnak az engedély nélküli másolók táborába is. Az új Z100 legalábbis a Suzuki Alto majdnem tökéletes másolatának tűnik, csak itt-ott módosítottak rajta a kínaiak.
A luxusautó-gyártók közül sem gondolja úgy mind, hogy a legnagyobb luxusautókból érdemes sportváltozatot építeni. Ilyen a BMW, amely soha nem építette meg a 7-es sorozat M változatát, de úgy néz ki, egyre inkább egyedül maradnak ezzel a hozzáállással. Az Audi S8 és a Mercedes S 63 AMG illetve S65 AMG után most elkészült a Jaguar legnagyobb luxusmodelljének sportverziója, az XJR is.
Egy izraeli cég fejlesztette, és a helyi határőrség kísérleti jelleggel már használja is a Guardium UGV nevű járművet, amely teljes egészében gépi irányítású – élő sofőrnek nincs is benne hely. Egyelőre a felderítés a feladata – azt egyelőre nem tudni, hogy tervben van-e a felfegyverzése.
Nagyon úgy nézett ki, hogy az Olasz Nagydíj szombati időmérője lesz az első olyan alkalom, amikor Norbi a saját, idei versenyautójába ülhet. Bár a JAS Motorsport gőzerővel dolgozott a Civicen, mégis - némi logisztikai viharnak köszönhetően - csak pár órája maradt arra, hogy a már jól ismert cremonai pályán legalább kipróbálhassa.
A Mercedesnél lassan automatikus, hogy minden új típusból készítenek AMG jelzésű sportváltozatot. Ezúttal a CLA van soron, amelyből a leggyorsabb változatot a hónap végén mutatják majd be New Yorkban. A gyári fotósorozat azonban valahogy nyilvánosságra került, így nem titok többé, hogy mire számíthatunk.
Dubaiban működik az az autóátalakításokra szakosodott cég, amely a képeken látható Mercedes G osztályt és Range Rovert ilyenné alakította. Messziről csak az egyenetlen, csillogó felület tűnik fel, de ha közelebbről megnézzük, kiderül, hogy a pikkelyes bevonatot érmék tízezrei alkotják. Érdekes ötlet, bár azon a vidéken, ahol a női ruhák díszeként is felbukkantak már az érmék, nem hat idegenül.
A Suzuki európai igazgatója, Takanori Suzuki beszélt az új SX4-gyel szembeni várakozásokról. Pontos számokat nem említett, de azt mondta, sokkal nagyobb mennyiséget szeretnének értékesíteni belőle, mint korábban. Az optimizmusát arra alapozta, hogy az új modell már valódi családi autónak tekinthető.
Míg Európában szinte eladhatatlanok a szedánok, a világ más részein szinte képtelenség a vásárlókra sózni bármi mást. Így van ez Kínában is, és ez az oka, hogy a B osztályú Mercedesből a Beijing Auto családi négyajtóst próbál faragni. A végeredmény Renault Thalia különdíjat érdemelne, de nyilván megéri végrehajtani az átalakítást.
Hiába fogadkoztak a GM-nél, a V8-as náluk is kezd kimenni a divatból. Az idén bemutatkozó új Cadillac CTS-ben legalábbis egy vadonatúj, ikerturbós hathengeres bukkan fel, alighanem a korábban használt nyomórudas V8-as helyén. Az új motor ereje meggyőző, legalábbis papíron, és jól mutatja, hogy a Cadillac igyekszik műszakilag is felzárkózni a német konkurensek mögé.
Olaszország egyik leghatalmasabb embere volt Giovanni Agnelli, a Fiat elnöke, akit mindenki csak úgy emlegetett, L'Avvocato, azaz az Ügyvéd. A Fiat tulajdonosának és első emberének lenni számos előnnyel járt – többek közt azzal, hogy bármikor kérhetett egy különleges, egyedi autót, amely a saját ízlését tükrözte.
A Lotus a lehető legrosszabb pillanatban került egy új tulajdonos kezébe, és ez akár a létezését is veszélybe sodorhatja. A hitelezők már megindították a felszámolási eljárást, amit már csak egy több millió fontos összeg állíthatna meg. A jelenlegi tulajdonos azonban eddig sem tett sokat a Lotus boldogulása érdekében, így elképzelhető, hogy egyszerűen hagyják elenyészni a legendás sportkocsi-gyártót.
Minden évben elérkezik az idő: itt a tavasz, az autókra felkerülnek az alufelnik, az utakat ellepik a motorosok... és ismét megnyitja kapuit hazánk legnagyobb évkezdő autós-motoros rendezvénye, az Autó, Motor és Tuning Show (AMTS)!
A kétüléses, szélvédő nélküli álom-sportkocsit eredetileg csupán tanulmányautónak szánta az olasz stúdió, a nemrég elhunyt Sergio Pininfarina emlékére. A Genfi Autószalonon azonban elég nagy érdeklődést váltott ki a gép, így már a gyártást fontolgatják, ehhez azonban át kell dolgozni az autót.
Nyolc éve tartja a frontot a Mercedes kínálat csúcsán az aktuális S osztály, így eljött az ideje a váltásnak. Az új bálna készen van, már a premier előkészületei zajlanak, de még két hónap, mire hivatalosan is bemutatják. A külsejét azonban már most megcsodálhatjuk, néhány kémfotó jóvoltából.