2016. április 19., 13:34 Módosítva: 2016.04.19 14:05

Üdvözletem!

Motorcsere kérdéssel fordulok önökhöz. Nem típusazonos, nagyobb motor csere esetén milyen utakat kell bejárni és mennyire kell belenézni a pénztárcába? (Azért kérdezem, mert ahány írás, annyi féle válasz.)

Előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

A motorcserét minden esetben nyilvántartásba kell venni az okmányirodában, át kell vezetni a forgalmi engedélyen, illetve törzskönyvön.

Nem típusazonos motorcsere esetén átalakítási engedélyt kell kérnie a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. A szükséges továbbá a motor megszerzését igazoló okirat, adásvételi szerződés, új motor esetén számla, valamint szintén a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott műszaki adatlap.

A fentiek mellett meg kell fizetni az új forgalmi engedély, a törzskönyv illetékét (2x6000 Ft), valamint az átalakítási engedély eljárási díját (11 800 Ft). Az átalakítási engedélyhez átalakítási tervet kell készíttetni, aminek a munkadíja változó.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. április 16., 08:12 Módosítva: 2016.04.21 14:52
1

Kedves Autójogász,

A helyszín a már a Totalcar-on is többször emlegetett Nagykörút-Baross utca sarok, ahol a Baross utcán haladtam a Kálvin tér felé a belső sávban. Elismerem, befordultam a körútra balra, ugyanis a kereszteződés után a külső sávban veszteglő autó, és a Mária utcai lámpa miatt beállt a forgalom és a kereszteződésben ragadtam.

Minden nap arra járok, figyelek, hogy elkerüljem az ilyen helyzeteket, most mégis megtörtént, hát van ilyen. A legkézenfekvőbb megoldás a balra kanyarodás volt, miután a szembe jövő irány pirosat kapott.

Elismerem a szabálysértést, na de 50 000 Ft? Tudom, elvileg csak akkor szabadna behajtani egy kereszteződésbe, ha biztosan el is tudom hagyni, de úgy érzem, ha mindenki biztosra akarna menni, leállna Budapest közlekedése. Az én esetemben percekig állt volna miattam és a mellettem/mögöttem álló autók miatt a körút forgalma. De talán ekkor nem büntetnek meg.

A Közterület Felügyeletnél nincs fellebbezési lehetőség, ezért kérem adjon tanácsot, érdemes-e ezt az ügyet továbbengednem a rendőrségi szakaszba, azaz ha ezt a csekket most nem fizetem be. Járhatok-e azzal jobban, mind időben és anyagilag az összes költséget figyelembe véve? Tájékoztatna, hogy egy szabálysértési eljárásban mennyit veszthetek vagy nyerhetek? Utóbbi esetben persze ha elfogadják az érvelésem, és a kamerafelvétel is bizonyítja azt?

Köszönettel: István

Kedves István!

A közigazgatási bírság összege a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 6. melléklete szerinti fix összeg, nem mérlegelés kérdése. Ettől függetlenül teljesen érthető, ha soknak találja. A bírság meg nem fizetése esetén a jogszabály alapján közigazgatási hatósági eljárás lefolytatásának van helye. Ebben az eljárásban is arra keresik a választ, hogy az Ön autójával követték-e el a szabályszegést, és ha igen azt ki követte el.

Ez azonban nem szabálysértési eljárás, aminek a "vége" szabálysértési bírság, hanem közigazgatási bírság, aminek megfizetésére az objektív felelősség szabályai szerint végső esetben az üzembentartó köteles. Ez alapján álláspontom szerint nagyobb eséllyel kell bírságot fizetnie mint nem, ezért maximum időt húzni lehet ha most nem fizeti meg. Az azonban biztos, hogy a bírság összege fix, tehát rosszabbul nem jár.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 13., 11:12 Módosítva: 2016.04.16 08:14
67

Üdv.

Azzal a problémával fordulok önhöz, hogy az autóm (1989-es évjáratú Mitsubishi Pajero) alvázszáma kirohadt! A műszaki érvényessége ez év május közepe. Mi ilyenkor a teendő? 

Válaszát köszönöm: Ferenc

Kedves Ferenc!

Mindenképpen hatósági alvázszámra lesz szüksége, amit a kormányhivatal (NKH) állapít meg, ha az azonosító jel természetes elhasználódás (korrózió), vagy roncsolódás következtében részben vagy egészben nem állapítható meg.

A hatósági alvázszámot a kormányhivatal az általa lefolytatott átalakítási eljárás keretében határozzák meg, azt követően a járművet ellátja az új hatósági alvázszámmal. Az új alvázszámról „Műszaki adatlap"-ot állít ki, a „Műszaki adatlap" alapján az alvázszám módosítást az okmányirodában eljárva kell rögzíteni a forgalmi engedélyben és a törzskönyvben.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 8., 12:38 Módosítva: 2016.04.13 11:14
5

Tisztelt Autójogász!

Legyen szíves erősítsen meg, hogy jól értelmeztem a KRESZ-t. Három és fél éves gyermekem (aki még nem érte el a 135 cm-es testmagasságot) utazhat-e az anyósülésben a számára megfelelően kialakított gyermekülésben, ha az az autó saját biztonsági övével rögzíthető?

Köszönettel László.

Kedves László!

Igen, utazhat a gyerek az anyósülésen, GYEREKÜLÉSBEN!

A KRESZ 48.§(7) bekezdés szerint "A gépkocsiban vagy a mopedautóban - a (8) bekezdésben foglalt kivétellel - 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell a gyártója által megadott szerelési információknak megfelelően rögzíteni."

Azt nem szabályozza a jogszabály, hogy melyik ülésen kell, illetve lehet szállítani, tehát a fentiek alapján az Ön által leírt módon szállítható a gyermek.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. április 6., 13:08 Módosítva: 2016.04.08 12:39
44

Tisztelt Autójogász!

17 éves vagyok és megszereztem a jogosítványomat. Nagyon sok olyan pletykát hallottam hogy 18 éves koromig csak egy olyan személy mellett vezethetek akinek x éve van jogosítványa! A kérdésem az lenne hogy ennek van valami valóság alapja vagy nyugodtan vezethetek belföldön felügyelet nélkül?

Üdvözlettel: Tamás

Kedves Tamás!

Az Ön által említett korlátozásnak nincs valóság alapja. Valóban létezik a "kezdő vezet" mit kategória, de a korlátozás mindössze annyi, hogy motoron nem lehet utast szállítani, illetőleg nem vontathat pótkocsit, de felügyelet semmiképp nem szükséges.

Üdvözlettel Erdey Péter

Eladnám a roncsot

2016. április 1., 13:09 Módosítva: 2016.04.06 13:18

Tisztelt dr. Erdey Péter!

A következő dologban szeretném a tanácsát kérni. Van egy totálkáros autó, több szerelő szerint sem érdemes már megcsináltatni. Szeretném kivonatni a forgalomból vagy valamilyen módon értékesíteni. Az interneten több olyan céget is találtam, akik autóroncs felvásárlásával foglalkoznak és sima adásvételi szerződéssel vesznek autót állapottól függetlenül és intézik a forgalomból való kivonást. Nincs ismerősöm ezen a területen és nem szeretnék úgy járni, hogy a későbbiekben visszaélnek az autóval, a rendszámával vagy bármilyen módon.

Ön mit ajánl? El lehet így adni az autót? Mire kell figyelni az eladásnál? Gondolom, ha sima adásvételivel adom el, azt nem tudom befolyásolni, hogy tényleg ki is vonják az autót a forgalomból. De gondolnám ez nem az én felelősségem, bár szeretnék biztosra menni, hogy nem történik visszaélés. Az egyik válaszában olvastam, hogy: "Fontos szabály, hogy 2014 óta a hatóság hivatalból kivonja a járművet a forgalomból, ha az eladó bejelentette az eladást, de a vevő nem adja le a szerződést." Kérdésem még, hogy egyébként mennyi idő múlva vonják ki ez esetben az autót? Azért ez a szabály úgy tűnik védi az eladót valamennyire.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Ágnes

Kedves Ágnes!

Az eladás és az Ön felelőssége szempontjából semmi jelentősége annak, hogy az autó törött, vagy nem. Ha adásvételi szerződéssel eladja és az eladás tényét bejelenti az okmányirodában, akkor onnantól kezdve az Ön szempontjából nem számít, hogy a vevő mit kezd a megvásárolt kocsival.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. március 30., 17:49 Módosítva: 2016.04.01 13:38
1

Tisztelt Címzett!

2015. októberében egy autókereskedésben becseréltem az autómat (Peugeot)a kereskedésben levő egy évvel fiatalabb (Toyota) autóra. Az autókat kölcsönösen kipróbáltuk, megtekintettük és ráfizetéssel létrejött a csere. Az autókereskedéstől vásárolt Toyotát rendes tulajdonjog átruházási szerződéssel átírattam a nevemre.

Az ott maradt Peugeot autóra írásos biankó (üres aláírt) megbízást adtam, hogy eladhassák. Megbeszéltük, hogy egy hónap alatt, ha nem adják el akkor kivonják a forgalomból, és azzal a dokumentummal mehetek a biztosítóhoz (ezt csak szóban). 2016. január 25-én írtam egy emailt, miszerint az eladás napja dátummal (2015.10.14) kérek egy adás-vételit, vagy a forgalomból való kivonásról egy szerződést. Még mindig a nevemen van az autó). Miután kivonták az autót a forgalomból, megnyugodtam,hogy a nevemmel már nem élhetnek vissza.

Sajnos most kezdődik a kálvária. 2016.03.25-én kaptam egy levelet az autókereskedéstől, miszerint a Peugeot autót eladták egy hölgynek, aki elvitte szervizbe, állapotfelmérésre, és megállapították, hogy ki kell cserélni a kuplungot. A hölgy a vételtől elállt és vissza vitte a kereskedésbe. A kereskedéstől kaptam egy levelet miszerint írjam alá a visszavétel tényét mert az én nevemen van az autó. Utána közölték velem, hogy 6 hónapig szavatosságot kell vállalnom, és fizessem ki a szerviz költségét, vagy peres úton hajtják be rajtam. Méltánytalannak tartom, ezért kérem a véleményét és segítségét.

Tisztelettel! Budán László

Kedves László, a helyzet nem egyszerű. A biankó szerződés aláírásával ugyanis mindkét, illetve mindhárom fél hibát követett el. Az eladó és a vevő ugyanis nem egyeztek meg egymással abban, hogy szerződést kötnek és abban sem, hogy azt milyen tartalommal kötik. Ez akár adott esetben büntető tényállást is megvalósíthat.

A helyzet jogilag többféleképpen értelmezhető.

Ha önök nem egyeztek meg és nem kötöttek egymással(!) szerződést, akkor jogilag lehet, hogy az a szerződés nem is jött létre, vagy adott esetben nem Ön és a vevő, hanem pl. a kereskedő és a vevő között jött létre.

Ha elfogadjuk, hogy Ön és a vevő között állt fenn szerződés, akkor Ön valóban szavatossággal tartozik. A vevő azonban nem biztos, hogy jogosan állt e szerződéstől, hiszen elsősorban kijavítást, kicserélést kérhetett volna, de erről nincs információm.

Ha elfogadjuk a biankó adásvétel érvényességét, akkor Önnek a kereskedővel nincs mit beszélnie, Öntől a kereskedő nem követelhet semmit. Önt a vevőnek kell megkeresnie és nem a kereskedőnek. Önnek azt javaslom, hogy várja meg amíg a vevő felveszi Önnel (!) a kapcsolatot és előadja, hogy mi az igénye. Ez előtt nem igazán tud mit lépni, a labda nem Önnél van.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 27., 14:50 Módosítva: 2016.03.30 17:55
1

Tiszteletem!

Adott egy gyárilag szívó benzines autó. Rátennék egy turbót. Lehet, szabad? Műbizonylat vagy mi kell hogy rendben legyen? Válaszát előre is köszönöm.

Üdv: Zsolt

Kedves Zsolt!

Lehet, szabad, de csak engedéllyel. A jármű átalakítása a már forgalomba helyezett (magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott) jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi.

Az átalakításhoz átalakítási engedély szükséges. Engedélyt az illetékes megyei (fővárosi) kormányhivataltól kell kérni. Az engedélyhez átalakítási tervet kell készíttetni.

Az átalakítást az átalakítási terv alapján kell elvégezni. Az átalakított járművet időszakos vizsgálatra (kvázi műszaki vizsga) a megyei (fővárosi) kormányhivatalok által üzemeltetett vizsgáló állomáson be kell mutatni. Amennyiben az engedély alapján átalakított jármű a követelményeknek megfelel, az átalakítással létrehozott változást - a megyei (fővárosi) kormányhivatalok által kiadott „Műszaki adatlap" alapján - az okmányiroda a jármű forgalmi engedélyébe bejegyzi.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

Átvertek?

2016. március 23., 14:59 Módosítva: 2016.03.25 13:49
15

Üdvözletem!

Szeretném ha kisegítene némi információval, ezzel elkerülve a következő ráfizetésemet. Elvittem az autómat kizárólag műszaki vizsgára. Az autómról tudni kell, hogy jó műszaki állapotban van, rendszeresen az előírt periódusokban látogatja a márkaszervizt és egy 2005-ös évjáratú 1.3-as Suzuki Swiftről beszélünk. A számla 150 000 Ft volt. Ez úgy jött össze, hogy a megkérdezésem nélkül kicseréltek jópár alkatrészt. Az anyagárakról nem is beszélve (motor levegőszűrő 5000 Ft??? a megszokott 2000 Ft helyett és sorolhatnám…)

Kérdésem az lenne, hogy a szerviznek van-e ahhoz joga, hogy önkényesen az én beleegyezésem nélkül kicseréljen bármit is? Úgy hiszem nem, ugyanis én vagyok az autó tulaja, az üzembentartója és a munka megrendelője, azaz aki kifizeti a számlát. Ha a szerviz vagy műszaki vizsga során bármi hibát találnak, akkor még a kijavítás előtt kötelesek tájékoztatni és egy árajánlatot kidolgozni a hiba kijavítására, szerintem.

Legközelebb mit tegyek, ha ilyen szituációba keveredek? Megtehetem, hogy nem fizetem ki a számlát, hiszen nem hagytam jóvá azok munka elvégzését (mert akár tehetném azt is, hogy ha valóban annyi lesz a számla akkor az esetben elhozom az autót javítás nélkül és pihentetem a garázsban addig, amíg nem lesz meg az anyagi keretem rá)? És ha nem tudom kifizetni a számlát akkor ott marad az autó (tárolási díj???)??? Előre is köszönöm válaszát! (Miért kell a levegőszűrőt kicserélni egy műszaki vizsgánál???)

Tisztelettel: Tenkes Zoltán

Kedves Zoltán!

Az autószerelési tevékenység jellemzően vállalkozói jellegű szerződés keretében történik. A jelenleg hatályos Polgári Törvénykönyv szélesebb eret enged a felek szerződési szabadságának és a szerződéses szabályokat szűkebb körben határozza meg. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb esetben a szerződéses szabályokat a felek megállapodására bízza. A Ptk. jelen esetben azt mondja, hogy a teljesítéshez szükséges anyagot a vállalkozó köteles beszerezni.

Azt is mondja, hogy a megrendelőnek utasítási joga van, tehát a vállalkozó a megrendelő utasítása szerint köteles eljárni. Ennek megfelelően, ha Ön nem adott utasítást arra, hogy a szerelő hogyan járjon el, akkor szakmai vagy egyéb meggyőződése szerint fog eljárni. Sehol nincs az leírva, hogy a legolcsóbb alapanyagot/alkatrészt kell megvennie, de természetesen Ön erre utasítást adhat, amihez bármikor joga van.

Ebből következik, hogy Ön vitathatja a számla végösszegét, de Önnek kell bizonyítania, hogy a szerelő helytelenül járt el. Legközelebb azt teheti, hogy előre pontos utasításokkal látja el a szerelőt, lehetőleg írásban, és akkor ezek elmulasztása esetén nagyobb eséllyel tud peres úton érvényt szerezni az igényeinek. Igen, a vállalkozónak törvényes zálogjoga van a neki átadott szerződés tárgyát képező tárgyakon, tehát, ha nem fizet akkor a vállalkozó visszatarthatja az autót.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Adásvétel megszüntetése

2016. március 22., 08:53 Módosítva: 2016.03.23 15:01

Tiszteletem!

Olyan problémával fordulnék önhöz, vettem egy autót friss műszakival (pár napos ) adásvételi szerződésen ár nincs feltüntetve! A fő gondom, hogy műszakilag egyáltalán nem felel meg az autó több ponton, komoly problémái vannak!

Jogomban állhat az autó visszavásárlásának követelése 3 munkanapon belül? Az autóról teljes állapot felmérés készült! Tehát papírral, dátummal tudnám bizonyítani, hogy nem felel meg az autó a forgalmi követelményeknek! Sajnos kezdő autós vagyok,friss jogsival, hamar átvertek!

Kedves Kérdező!

Igen, bizonyos esetekben kérheti az autó "visszavásárlását". Ez jogilag azt jelenti, hogy Ön eláll a szerződéstől és az eredeti állapot visszaállításának keretben a kocsit visszaadja az eladónak és a pénzt visszakapja. Elsősorban azonban a hibás teljesítés esetén az eladótól azt kérheti, hogy javítsa ki a feltárt hibákat.

Amennyiben ez nem lehetséges, vagy nem hajlandó rá az eladó, akkor kérhet árleszállítást. Elállásnak végső esetben, vagy nagyon súlyos hiba esetén van helye, ami alapos átgondolást igényel.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 18., 16:31 Módosítva: 2016.03.22 08:54
2

Tisztelt Autójogász!

2012-ben sikerült összeszednem a 18 pontot. Kérdésem, hogy esetlegesen van-e elévülési idő jelen esetben?

Köszönettel, Takács Zoltán

Kedves Zoltán!

Amennyiben elérte a 18 pontot, akkor a nyilvántartó értesítése alapján a közlekedési hatóság a vezetői engedélyét visszavonja. Amennyiben ez megtörtént, akkor a visszavonásról szóló határozat jogerőre emelkedésével a pontok törlődnek. Egyéb esetben főszabályként 3 évig tartják nyilván a pontokat.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 11., 14:16 Módosítva: 2016.03.18 16:42
49

Tisztelt Jogász Úr!

Szeretném segítségét kérni az alábbi ügyben. Vásároltunk egy kisteherautót (TATA). Nem vagyunk egyéni vállalkozók (magánszemélyként fogjuk üzemeltetni), nem fogunk fuvarozni. Szükséges-e ilyen esetben menetlevél vezetése? Az eladó elmondása szerint ő fizetett bírságot azért mert nem volt vezetett menetlevele. Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelt Kérdező!

A magánszemély tulajdonában álló, magánszemélyként üzemeltetett gépkocsira 2008. július 1-től nem szükséges menetlevél.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

Örökké üzembentartó maradok?

2016. március 9., 10:41 Módosítva: 2016.03.11 14:42

A segítségeteket szeretném kérni. 18 éves koromban, mikor apámék új autót vettek, a régi kocsit kérdés nélkül az én nevemre íratta, h én leszek az üzembentartó. Az álca az volt, h menjen a bónuszom. Aztán most, pár év múlva összejött a pénzem, és szeretnék egy új saját autót, ami tényleg az enyém.

Mondtam neki (nagyon rosszban vagyunk egyébként), hogy kocsit veszek, de kettőt nem akarok fizetni, vegye vissza a saját nevére a régi kocsi üzembentartói jogát. Azt mondta azt leshetem. Az arcomba röhögött, hogy nélküle úgysem tudom felmondani az üzembentartói jogot. Ez most komoly?

Nem vehetek saját kocsit, mert apám aláíratta velem anno azt a papírt a régi kocsija üzemben tartásáról? Egyébként feltűnt, hogy sose akarta, hogy saját tulajdonom legyen, így volt a kocsival is. Hogy tudok a tulajdonos beleegyezése nélkül szabadulni az üzembentartói jogviszonytól?

Köszönöm a választ: Gábor

Kedves Gábor!

Senki sem kötelezhető arra, hogy akarata ellenére élete végéig üzembentartó legyen. Ön egyoldalú nyilatkozattal bármikor lemondhat az üzembentartói jogáról, amit a lakhelye szerinti okmányirodában tud bejelenteni.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

Lefoglalják a kocsimat

2016. március 7., 14:30 Módosítva: 2016.03.08 10:13

Üdvözlöm.

A kérdésem az lenne, hogy 2009 óta egy nagyon jó ismerősöm nevén van egy gépjármű, és én vagyok az üzembentartója. Az autót én vásároltam, csak egyéb APEH dolgok miatt nem lehetett a nevemre íratni. Az autót ténylegesen én vásároltam, de tulajdonosnak a barátom lett bejegyezve, én pedig üzembetartónak. Kiderült, hogy tartozása van a NAV felé, és most kapott egy foglalási jegyzőkönyvet. Van adásvételi szerződés is az ismerősöm és a jelenlegi párom közt, de nem érvényesítettük. Ennek már 4 éve. Ilyenkor mi a teendő, mit tudok tenni?

Köszönöm

Tisztelt Kérdező!

A végrehajtó a gépkocsit a gépjármű-nyilvántartás adatai alapján foglalja le. A nyilvántartás helytállóságát nem köteles vizsgálni, hiszen az közhiteles nyilvántartás, tehát az ellenkező bizonyításáig valósnak kell tekinteni az abban található adatokat.

Amennyiben a jelenlegi párja a tulajdonos, akkor ún. igénypert indíthat a végrehajtást kérő (NAV) ellen a vagyontárgy foglalás alóli feloldása végett. Ebben a perben azt kell bizonyítani, hogy a nyilvántartás adataitól eltérően a gépkocsi valódi tulajdonosa ő. A per kimenetelétől függően fogják a gépkocsit a foglalás alól feloldani.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. március 4., 10:33 Módosítva: 2016.03.08 11:10
1

Üdv!

A kérdésem az lenne hogy elég-e az autó motorján a motorkód? Ugyanis a motorszám olvashatatlan, el tudom így adni az autót? Vagy irány az NKH-hoz?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Az eladás kockázatos, mert így nagy valószínűséggel az eredetvizsgán "megbukik" az autó és a vevő nem fogja tudni átíratni, aztán jönnek a bonyodalmak. Amennyiben a számsor olvashatatlan, kérdés, hogy ez miért van?

Ha bármi bűncselekményre utaló jel merül fel,( pl. köszörülés, átütés) akkor az eredetiségvizsgáló állomáson hivatalból kötelesek feljelentést tenni a rendőrségen, aminek következtében büntető eljárás indul.

Azt javaslom tehát, hogy a közlekedési hatóságnál tisztázza a motorszám kérdést és csak ezt követően menjen bele az eladásba.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. február 27., 15:31 Módosítva: 2016.03.04 10:45
1

Tisztelt Autójogász!

Használt autót szeretnék vásárolni egymillió forint körüli értékben. A hirdetések nézegetése közben felkeltette érdeklődésemet egy kitűnő állapotúnak mondott, elvárásaimnak megfelelő típusú és évjáratú autó.

Felvettem a kapcsolatot a hirdetővel, aki közölte velem, hogy a gépjármű egy kiskorú rokonának a tulajdona, ezért gyámhatósági jóváhagyás szükséges az adásvételhez, ami folyamatban van. Amennyiben megtekintés után az autó állapota a hirdetésben foglaltak szerint valóban nem kifogásolható, mire kell figyelnem az esetleges adásvétel során? Úgy tudom, hogy az adásételi szerződést a szülő vagy törvényes képviselő írhatja alá.

Honnan tudom, hogy a szerződést aláíró személy valóban a szülő, vagy törvényes képviselő-e? Jó-e az általános autó adásvételi sablon, vagy más típusú speciális formanyomtatvány szükséges? Amennyiben tudtomon kívül nem az arra jogosult személlyel szerződök és a szerződés semmis, előfordulhat-e, hogy a gépjárművet lefoglalja a gyámhatóság vagy a hatósági végrehajtó? A felsoroltakon kívül lehetséges-e még számomra valamilyen hátrányos következmény?

Válaszát előre is köszönöm, Üdvözlettel: Sz Kornél

Kedves Kornél!

Amennyiben a gyámhatóság jóváhagyja az ügyletet, akkor túl sok buktató nem lehet a dologban. Általános 4 lapos formanyomtatványon meg lehet kötni az ügyletet.

Ami azért fontos, hogy kérjen mindenképpen egy eredeti gyámhatósági határozatot, amit adott esetben az okmányirodában be tud mutatni. Az aláíró kiskorú esetében valóban a szülő/törvényes képviselő. Ezt a minőséget okirattal lehet igazolni, amit a biztonság kedvéért ellenőrizzen. (anyakönyvi kivonat, vagy bármilyen egyéb hatósági okirat ami a bizonyítja a z aláírási jogot) Lefoglalásról jelen esetben semmilyen formában nem lehet szó.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Üzembentartó jogsi nélkül?

2016. február 25., 17:57 Módosítva: 2016.02.27 15:32

T Totalcar!

Szeretném megtudni, hogy lehet-e üzembetartó jogosítvány nélkül?

T. Kérdező!

Természetesen lehet. Az üzembentartói minőségnek nem feltétele,a jogosítvány, hiszen nem kötelező, hogy az üzembentartó vezesse is a járművet.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. február 18., 12:16 Módosítva: 2016.02.23 11:28
1

Tisztelt Autójogász!

Autóvásárláson gondolkozom, amit a jelenlegi tulajdonosa (X) nem íratott át. Úgy tudom amennyiben az előző tulaj (Y) nem íratta le nevéről, hivatalosan nem is történt eladás, így egy új adásvételi írása esetén nincs probléma,ám ha Y leadta az adásvételit hogyan tudom (egyáltalán meg tudom-e) oldani, hogy a jármű a nevemre kerüljön?

Köszönettel: Sz. Zsombor

Kedves Zsombor!

Önnek az átíráshoz két adásvételire lesz szüksége. Egyszer az Y tulaj és X tulaj közöttire, valamint az X és Ön közöttire. Amennyiben X nem tudja igazolni, hogy Y-tól tehát az autó bejegyzett tulajdonosától vette az autót, akkor bele se menjen az üzletbe, mert komoly nehézségekbe ütközhet.

Az átíráshoz ugyanis a tulajdonjog megszerzését igazoló okiratot be kell mutatni a hatóság részére. A polgári jog szabályai szerint a tulajdonjog átszállás megtörténik akkor is, ha nem adták le az okmányirodában a szerződést.

Az más kérdés, hogy szintén jogszabályi kötelezettség van nyilvántartásba vételre és a bejelentésre, azonban ez a tulajdonjogot nem érinti. Fontos szabály, hogy 2014 óta a hatóság hivatalból kivonja a járművet a forgalomból, ha az eladó bejelentette az eladást, de a vevő nem adja le a szerződést. Az autót tehát úgy tudja átíratni, ha minden szerződése megvan, és így a tulajdonjog megszerzését igazolni tudja.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

A szerelő benyelte a pénzt, az autó nincs kész

2016. február 13., 09:48 Módosítva: 2016.02.18 12:32

Tisztelt Autójogász!

21 napja a szerelőnél van az autóm, többszörös halogatás után végső határidőnek a mai nap lett megadva, hogy elkészül vele és visszakapom. Sajnos voltam olyan balek, hogy előre elutaltam neki nem csak az előleget, hanem a teljes javítás díját is. Egy hete már megelégeltem a dolgot, mondtam, hogy kérem vissza az autót, vagy a pénzem, amire persze azt felelte, hogy egy vasa sincs.

Azt a pénzt az autójavításra kapta, nem arra, hogy felélje… Nem szeretném hosszúra nyújtani, mit tudok tenni, mert most már ott tartunk, hogy hiába hívom nem veszi fel a telefont, eltűnt az autómmal együtt. Semmilyen papírt nem írtunk, csak egy átutalási bizonylattal rendelkezem és telefonszámokkal. Kérem mielőbbi segítségét!

Köszönettel és Tisztelettel: Péter

Kedves Péter!

Javaslom, hogy írásban szólítsa fel a szerelőt nagyon rövid határidővel az autó és a pénz visszaadására. Amennyiben ez nem vezet eredményre, akkor tegyen feljelentést ismeretlen tettes ellen a rendőrségen.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. február 11., 10:18 Módosítva: 2016.02.13 09:53
5

Tisztelt Autójogász!

2 kérdéssel szeretnék Önhöz fordulni, melyekre nem találtam/kaptam eddig egyértelmű választ senkitől.

1. Igazoltatáskor mely iratokat kérheti el a rendőr? Miknek kell nálam lennie? (külön külföldön, illetve belföldön) Gondolok itt az autó papírjain és a jogosítványon túli iratokra. Én úgy tudom a személyes iratok közül itthon csak a jogosítványnak kell nálam lennie, viszont van akitől elkérték már a lakcímkártyát is. Ugyanígy külföldön, de a schengeni határokon belül miknek kell nálam lenniük?

2. Van-e értelme fedélzeti kamerát venni az autóba? Bizonyítható-e mondjuk egy balesetben az ártatlanságom a felvétel alapján? Hallottam már többfélét, van aki szerint igen, mások szerint nem bizonyít semmit, mivel a felvétel manipulálható. Kinek van igaza?

Köszönettel: Gellért

Kedves Gellért!

1. A rendőrségi törvény szerint a rendőr a feladata ellátása során

a) igazoltathatja azt, akinek a személyazonosságát a közrend, a közbiztonság védelme érdekében, bűnmegelőzési vagy bűnüldözési célból, a tartózkodása jogszerűségének megállapítása céljából, közlekedésrendészeti ellenőrzés során, továbbá az igazoltatott vagy más természetes, illetve jogi személy és egyéb szervezet jogainak védelme érdekében kell megállapítani,

b) az igazoltatott személyt lakcímének, tartózkodási helyének - az igazoltatott választása szerint - a lakcímet igazoló hatósági igazolvánnyal vagy más alkalmas dokumentummal történő igazolására, vagy a lakcímre, tartózkodási helyre vonatkozó nyilatkozattételre kérheti fel [...]" Az igazoltatott köteles a személyazonosító adatait hitelt érdemlően igazolni. A személyazonosságot - a személyazonosító igazolványon túl - minden olyan hatósági igazolvány igazolja, amely tartalmazza a személyazonosításhoz szükséges adatokat [...] A 326/2011.( XII.28) Kormányrendelet meghatározza, hogy közúti ellenőrzés során a járművezető a személyazonosságát igazoló és a vezetésre jogosító okmányt és annak mellékletét, illetve a forgalmi engedélyt köteles az ellenőrzést végző részére átadni. Az Uniós jogharmonizációnak köszönhetően ugyanezek az okmányok szükségesek a schengeni határokon belül is.

2. Véleményem szerint mindenképpen van értelme a fedélzeti kamerának, amennyiben az esetleges bizonyítás megkönnyítése érdekében kívánja használni. A magyar eljárási jogokban az ún. szabad bizonyítás elve érvényesül, ami azt jelenti, hogy bármi, ami nem törvénytelen felhasználható bizonyítékként és a bizonyítékoknak nincs előre meghatározott súlyuk. ha felmerül, hogy egy video manipulált, akkor azt is meg lehet vizsgálni és ennek megfelelően értékelni.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. február 6., 13:54 Módosítva: 2016.02.11 10:26
44

T. Totalcar!

Szabad-e olyan gépjárművel közlekedni közúton aminek nincs kötelező biztosítása? Baleset okozása esetén ki fizet a károsultnak?

Köszönettel, G.István.

Kedves István!

A KRESZ szerint a közlekedésben csak olyan járművel szabad részt venni, amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll. Amennyiben tehát nincs kötelező biztosítás, az a a hatályos szabálysértési törvény szerint a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének minősül.

A kötelező biztosítás hiányának másik szankciója a fedezetlenségi díj, amennyiben a gépjármű forgalomban van és nincs biztosítása. A fedezetlenségi díj mértéke jogszabály által meghatározott napi összegben kerül megállapításra és a gépjármű fajtájához és teljesítményéhez igazodik, valamint terheli a 30%-os baleseti adó is.

Amennyiben a károkozó nem rendelkezett felelősségbiztosítással a kárt az un. Kártalanítási Számla fizeti meg. A Kártalanítási Számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) kezeli. A károsultban tehát a MABISZ fizet a Kártalanítási Számla terhére. Ezt követően a MABISZ az általa megfizetett kárt a tényleges károkozón követeli, követelésének akár bírósági úton is érvényt szerezhet.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

Külföldre költözöm, de nem viszem a kocsit

2016. február 4., 15:26 Módosítva: 2016.02.07 09:42
1

Ha megszűnik a magyarországi lakóhelyem külföldre költözés miatt, az autóm tulajdonjogával mi legyen? Tehát albérletben élek, de külföldre költözés miatt kijelentkezem.

Van egy autó, aminek én vagyok a tulajdonosa, viszont az üzembentartója az édesapám, ő használná itthon, illetve alkalomadtán amikor hazajövök én is járnék vele (nem viszem tehát magammal). A józan ész azt diktálná, hogy maradhat így, de a törvény mi rá?

Kedves Kérdező!

Semmilyen jogszabály nem mondja, hogy az autó tulajdonláshoz magyarországi lakcímmel kell rendelkeznie. Tehát amennyiben külföldre költözik, továbbra is maradhat tulajdonos, az édesapja pedig üzembentartó.

Üdvözlettel dr. Erdey Péter

2016. február 2., 15:09 Módosítva: 2016.02.04 16:55
35

Tisztelt Autójogász!

Az lenne a kérdésem hogy 6 hónapos eltiltást kaptam ittas vezetésért és utánképzésre küldtek. Én úgy tudtam eddig, hogy ha 6 hónapnál több időre veszik el a jogosítványomat, csak akkor kell mennem.

Tisztelt Kérdező!

A leírtak alapján úgy tűnik, Önt jogosan kötelezték utánképzésre.

Az utánképzésről a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény rendelkezik.

E szerint Utánképzésen kell részt vennie annak a járművezetőnek

  • a) akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
  • b) akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
  • c) akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.

A fentiek szerint tehát, ha bűncselekmény miatt van az eltiltás, akkor időtartamtól függetlenül kötelező az utánképzés. Ha szabálysértés miatt van eltiltás akkor a legalább 6 hónapos eltiltás esetén kell utánképzésen részt venni, ami azt jelenti, hogy Ön a 6 hónapjával ebbe a kategóriába éppen beleesik.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. január 29., 17:21 Módosítva: 2016.02.02 15:14
95

Tisztelt Autójogász,

Az elmúlt napokban megjelent cikkeket olvasva úgy gondoltam, megírom a velem történteket, hogy mások is okuljanak belőle. Természetesen a végén kíváncsi vagyok véleményére, tanácsára. Az egyik cikk az óratekerési világrekordos iromány, amiből idéznék is: „Hiába írjuk le akár ütemhangsúlyos verseléssel, hogy legyenek óvatosak a használtautó-vásárlók, eddig nincs áttörés, a lakosság önként gyújtja fel a spórolt pénzét. Persze megértem, hogy sokan szeretnének nagyon olcsó német prémiumautóban ülni, de így a csalók számára csupán napi rutin összefogdosni a pénzes balekokat és annyit hazudni nekik, amennyit azok még pont elhisznek. Lehet, hogy a csaló autónepperek már unják is.”

Ez sajnos teljességgel igaz rám, főleg, hogy rendszeres totalcar.hu olvasó vagyok. Szóval adott egy fiatal, vidéki srác, aki miután eladta első autóját, szeretne beleülni egy idősebb, német középkategóriás autóba. Mivel felénk kicsi a kínálat, ezért a keresést többnyire a fővárosban folytattam. Végül egy nyári szombaton (amikor már 6-7 autót megnéztem aznap), az utolsó lett a befutó. A nepper délután kettőre ki is nyitotta a boltot egy keményen átbulizott péntek éjszaka után. Menetpróba, papírok átnézése (a motorszámot nem ellenőriztem a helyszínen), alku, üzlet. Boldogan tértem haza.

Pár napra rá elkezdtem a szokásos procedúrát. Eredetiség vizsga: helyi szervizben, semmi extra. Köszönés, várakozás, fizetés. Kommentár nélkül. Ezután a papírt behajtottam a többi közé és go az okmányirodába. Már aznap a nevemre vettem a kocsit. Telt-múlt az idő, majd két hónap gondtalan autózás után felhívott egy igazságügyi szakértő, azzal hogy bírósági végzése van az autó megvizsgálására. A vizsgálat során a szakértő megállapította, hogy a motorszámot eltávolították a motorról.

Mint utóbb kiderült ezt a problémát az eredetiség vizsgán már megállapították, csakhogy akkor senki nem szólt nekem (illetve én sem olvastam el a lapot, továbbá simán sikerült a nevemre venni az autót még így is). Idézet a hatósági bizonyítványból: „A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetve gyártási hiba miatt következett be. A jármű egyedi azonosító adataiban külső erő hatására elváltozás állt be, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem látható. (apró betű->) A jármű nem rendelkezik motorszámmal, de külső jogtalan beavatkozás nyoma nem észlelhető. A járművön fellelhető xxx motorszám, eltér a járműokmányban szereplő xyz motorszámtól”

Továbbá kiderült még az is hogy mi történt a kocsival mielőtt én megvettem. Volt valaki, aki előttem már megvásárolta gépjárművet a neppertől, viszont nála az eredetiség vizsga közben szóltak, hogy nincs motorszám. (viszont ez eredetiség vizsgálatot megszakították, így nem maradt nyoma – nem akartak extra munkát a feljelentéssel). Ezen felháborodva (jogosan), nevezzük vásárlónak, visszament és kiverte a balhét a neppernél, aki visszavette az autót, majd újra meghirdette. Eközben a vásárló feljelentette a neppert a történtek miatt.

Én ezek után vettem meg a kocsit, de nálam sajnos átment az eredetiségin. Így én csak a szakértővel való találkozásomkor realizáltam, hogy a kocsit se eladni, se műszakiztatni nem fogom tudni. Kis nyomozás után az is kiderült az is, hogy a feljelentés/nyomozás során született határozat (amivel én már el tudnék menni az NKH-hoz, műszaki vizsgára), viszont mivel nem én vagyok a sértett (feljelentő), így a részemre semmilyen információt nem ad rendőrség, hiába én vagyok az autó tulajdonosa.

Többen azt javasolták, hogy tegyek én is feljelentést, mind a kereskedő ellen (hiszen tudatában volt hogy nincs motorszáma a kocsinak, mégis rezzenéstelen arccal eladta), mind az eredetiség vizsgálatot végző ellen (hiszen az eltérés megállapítása után hivatalból feljelentést kellett volna tenniük, de minimum szólni nekem). A problémám az, hogy a műszaki érvényessége hamar lejár és akkor nem tudom használni az autót.

Ön mit javasol, mi tévő legyek? Hogy juthatok leghamarabb motorkódhoz/műszakihoz? Válaszát előre is köszönöm!

U.i.: konklúzió:

- mindig ellenőrizzük a gépjármű azonosítóit, forgalmit, törzskönyvet

- mindig olvassuk el az eredtiségvizsgálat után kapott hatósági bizonyítványt

Kedves Kérdező!

Ha az eladó a kocsit már egyszer eladta, tehát tudta, hogy a motorszám nem stimmel, akkor a második (Önnek történő) eladás során nagy valószínűséggel megvalósította a csalás Btk.-ban meghatározott tényállását. "Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el." Ennek a bűncselekménynek Ön mindenképpen sértettje, hiszen Ön az akit megtévesztett az eladó. Még akkor is sértett, ha nem Ön volt a feljelentő.

Sőt, azt gondolom, hogy egy ilyen ügyben ha ez a rendőrség tudomására jut, hivatalból is van helye a büntetőeljárás megindításának. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy korábban csalás miatt folyt nyomozás. Lehetett Egyedi azonosító jellel visszaélés miatt is, és akkor Ön valóban nem sértett. Azt gondolom, hogy egy "nekifutást" még mindenképpen megér az, hogy kiderítse, esetleg ügyvéd segítségével, hogy milyen eljárásban, milyen határozat született korábban.

Ha nem jár eredménnyel, akkor valóban tegyen feljelentést Ön is. Javaslom, hogy a feljelentéshez is kérjen jogi segítséget. Ne vádoljon senkit (kereskedő, eredetiség-vizsgáló) bűncselekmény elkövetésével, tegyen inkább ismeretlen tettes ellen feljelentést, mondja el a lehető legpontosabban a történteket és ezek alapján a rendőrség majd eldönti, hogy meggyanúsít-e valakit, hogy kit gyanúsít meg és milyen bűncselekmény elkövetésével.

Tisztelettel dr. Erdey Péter

2016. január 27., 10:56 Módosítva: 2016.01.28 14:30
1

Közterületnek nem minősülő területről szerettem volna jobbra kikanyarodni egyirányú forgalmú útra. A kihajtás előtt megálltam, kinéztem jobbra, hogy nem akadályozza-e valami a kikanyarodást. A belátható szakaszon ami kb. 100 méter, sem gyalogos sem közlekedő jármű nem volt látható. Ezután balra néztem, ahonnan a haladási iránynak megfelelően várható volt jármű érkezése. Balra kb 30 méterre kereszteződés volt és egy érkező jármű éppen elkanyarodott a keresztező útra.

Továbbra is balra néztem hogy a jármű mögött nem érkezik-e másik jármű, közben lassan gurulva elindultam jobbra kanyarodva arra figyelve, hogy ha jönne valami meg tudjak állni. Miután meggyőződtem, hogy nem jön senki, visszafordultam és abban a pillanatban már ütköztem is a haladási iránnyal ellentétesen érkező és elém álló mentő autó oldalával. Ez az eset nyáron dél körüli időpontban történt.

Az ütközés után láttam, hogy a fényjelzését igen, de hangjelzést nem használt. Így feltűnése teljesen váratlan volt számomra. Ugyan az utca elején van egy szembejövő mentőre figyelmeztető tábla, de szerintem ha nem észlelhető a mentő akkor nem is várható a felbukkanása. Rendőrségi eljárás után a mentőst elmarasztalták a megkülönböztető jelzés nem megfelelő használatáért, engem pedig az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése (KRESZ. 24§(1))miatt.

Indoklásként azt írták, hogy az elsőbbséget minden esetben meg kellett volna adnom függetlenül attól, hogy egyirányú az út és a haladási iránnyal ellentétesen közlekedik jármű. Kérdésem, helytálló-e az elmarasztalásom, van-e esélyem bírósági eljárás keretében.

Tisztelt Kérdező!

Az elmarasztalása az elsőbbségadás szabályainak megsértése miatt valószínűleg helytálló, bár a teljes iratanyag ismerete nélkül nehéz véleményt nyilvánítani. Az elsőbbségadási kötelezettséggel kapcsolatos szabályok nagyon erős szabályai a KRESZ-nek. Olyannyira, hogy adott esetben még a szabálytalanul közlekedőket is megilleti az elsőbbség.

Az Ön által leírtak alapján nem javaslom a bírósági eljárást.

Tisztelettel dr. Erdey Péter