Üdvözlöm!
Januárban vásároltunk egy 2012-es Ford Mondeo-t. 2.0 tdci, automata sok-sok extrával. Külföldről behozott autó. Már a megtekintéskor feltűnt, hogy a kormány hirtelen jobbra mozdítására koppanás hallható. Megnyugtatott a kereskedő, hogy egy 5 ezer Ft-os gömbfej és jó is lesz. Persze elhittük. Az autót átvettük, majd egy márkaszervizbe vittük váltóolajat cseréltetni ahol az állapotfelmérés után több mint 700 ezer Ft-os ajánlatot nyomtak a kezünkbe. Hátsó lengéscsillapítók, kormánymű felújítás. Ekkor még nem nagyon foglalkoztunk vele mondván túloznak. Azóta eltelt egy hónap és az egyik gátló ereszti az olajat. Automata szintezős fajta, csak gyári létezik. 140 ezer Ft/db.Kérdésem, egy 4 éves autón hogyan lehetséges ez? Továbbá feltűnt a megvétel óta a hiányzó gumikéder is a bal küszöbről. Lehetséges, hogy az autó törve volt? Mit tudunk tenni? Élhetünk panasszal a kereskedés felé? Ha igen, mi lesz a ráköltött pénzünkkel?
Válaszát köszönöm! Kristóf
Kedves Kristóf!
Először is azt javaslom, hogy tárják fel a kocsi részletes műszaki állapotát és az ahhoz kapcsolódó javítási költségeket. Ezt követően lehet a szavatossági igényeket érvényesíteni az eladó felé. Ha a kocsit külföldről behozott nem mindegy, hogy ténylegesen Önnek ki adta el az autót. A magyar kereskedés az eladó?
Mert, ha igen akkor ún. fogyasztói szerződésről beszélünk, ahol a teljesítést követő 6 hónapon belül felismert hiba estén azt, már a vásárláskor fennállónak kell tekinteni. Tehát sokkal könnyebb helyzetben tudnak igényt érvényesíteni. Ha megvan a hibafeltárás, akkor haladéktalanul ajánlott, tértivevényes levélben közölni kell az eladóval és be kel jelenteni a szavatossági igényt, ami lehet a hibák kijavítása, vagy árleszállítás, vagy a javítási költség megtérítés. Mindenképpen javaslom, hogy már a szavatossági igény bejelentésekor konzultáljon szakemberrel, mert ezen sok múlik a későbbi sikeresség szempontjából.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Érdeklődnék, hogy külföldi állampolgárként, de már magyarországi saját tulajdonú lakhellyel (lakás) rendelkezve és jó pár éve fix magyar munkahellyel rendelkezve: Magyarországon magyar rendszámú autót lehet-e úgy vásárolni, hogy teljesen jogszerűen a nevemre kerüljön és magyar rendszámmal kerüljön a tulajdonomba?
Tisztelt Kérdező!
Természetesen lehet magyar rendszámú autót vásárolni, semmi nem tiltja, hogy tulajdont szerezzen, hiszen lakást is tudott venni, gépkocsit is fog tudni.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Azt szeretném kérdezni, hogy milyen jogaim vannak, ha vásárlás után derül ki, hogy az autó vízkáros volt? A szerződésben benne van, hogy az eladó nem vállal garanciát vagy szavatosságot. Viszont ez szerintem nem garancia kérdése. A vízkár úgy tudom totálkárnak minősített. Ha ügyvédet fogadnék milyen eséllyel nyerhetem meg? Van az eladónak is esélye megnyerni a pert? Az eladó magánszemély.
Köszönöm a segítséget. Üdvözlettel: Tibor
Kedves Tibor!
Azt, hogy mekkora eséllyel nyerne pert azt nem tudom megmondani, de az biztos, hogy van keresnivalója! Mindenképp jogi képviselővel javaslom, hogy nekifusson a dolognak. Lényeges kérdés a jogvita szempontjából, hogy pontosan mi szerepel a szerződésben a felelősségkizárásra vonatkozóan. Ez alapvetően dönti el, hogy érdemes-e pereskedni.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Az alábbi eset kapcsán szeretném a tanácsát kérni. Tavaly karácsonykor lerobbant a személyautónk. December 27-én elszállítottuk egy a tőlünk 30 km-re lévő szerelőhöz, aki közölte, hogy hengerfejes az autó. A hibajelenség, hogy az 1. és 2. henger nem dolgozik és gyenge a fűtés. Vállalta az autó javítását és azt ígérte, hogy két nap múlva mehetünk érte. Azóta sem lett kész. A telefont "kinyomja", üzenetre nem válaszol.
Személyes megkeresésünkre azt mondta, hogy problémái vannak és kevés az ideje és nagyon elfoglalt mostanában, ezért nem veszi föl a telefont. Az autót állítása szerint szétszedte és összerakta majd ismét szétszedte, mert erőtlen volt a szerelés után. Jelenleg az autó motorja darabokra van szedve és szállíthatatlan állapotban van. Minden héten (egy-két hét kivételével) elmentünk hozzá, hogy ellenőrizzük a javítás állapotát, de gyakorlatilag a kertvégébe a sárba beragadva áll az autónk, lerozsdásodva.
Jeleztem neki, hogy ha nem tudja javítani az autót, akkor állítsa vissza az összeszerelt állapotot, hogy elvihessem másik szerelőhöz de kérésem hatástalan maradt. Azt ígérte, hogy két héttel ezelőtt össze lesz rakva, majd a múlt héten, aztán tegnapelőtt azaz márc.13-án reggel mehetünk érte.
Mivel biztosra mondta,ezért odarendeltem az autószállítót is. Persze a kapu zárva, szerelő sehol. 10.00-ig vártam majd eljöttem és délután 3 óra körül visszamentem, ott volt és azt mondta, hogy nagyon sok a munkája de ma azaz márc.15.-én ráér és összerakja. Hívtam, nem vette fel a telefont, majd üzent,hogy nem ér rá mert elutazik és ne képzeljem,hogy márc.15.-én dolgozni fog. Na most teljesen tanácstalan vagyok,nem tudom mit tehetek. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelt Kérdező!
Azt javaslom, hogy írásban, esetleg jogi képviselővel eljárva hatásosabb lehet a szerelő megkeresése. Egész egyszerűen fel kell szólítani, hogy adja ki az Ön tulajdonában lévő járművet.
Ha ezt követően sem reagál, vagy nem tesz eleget a felszólításnak, akkor polgári peres úton követelheti az autó kiadását és az Önt ért károk megtérítését. Adott esetben bűncselekmény gyanúja is felmerülhet, ezzel kapcsolatban keresse meg a helyi rendőrkapitányságot. Tegyen bejelentést.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Egy pár héttel ezelőtt kaptam az óbudai-békásmegyeri felügyelettől "azt a bizonyos" 50 000 forintos bírságot, ami igazán sokkoló volt számomra. Ezután az újságok elkezdtek cikkezni arról, hogy ezeket a bírságokat nem kell befizetni. Ennek hírére egy kicsit megnyugodtam, de azóta semmi hírt nem hallani a fejleményekről, plusz újabb bírság is érkezett.
Az lenne a kérdésem, hogy most tényleg higgyek az újságoknak és tényleg ne fizessek? Mi van akkor, ha lejár a határidő és az összeget kamatostul kérik tőlem, vagy rosszabb bíróságon keresztül kérik a halmozott összeg befizetését? Tudok majd az újságok állítására hivatkozni? Mitévő legyek?
Üdv. István
Kedves István!
A vonatkozó jogszabály (a közterület felügyeletről szóló tv.) alapján a közterület felügyelet csak 8 napig tárolhatja a felvételt, utána meg kell semmisíteniük. Ha Ön nem fizet most, akkor egy ún. közigazgatási hatósági eljárás keretében kell megállapítani a szabályszegést és megbüntetni az elkövetőt, vagy az üzemben tartót.
Ilyen esetben azonban, mindent a hatóságnak kell bizonyítani, de mivel nincs felvétel ezt nem fogják tudni megtenni, tehát a bírságot nem lehet jogszerűen kiszabni. Azt javaslom tehát, hogy ne tegyen semmit, minden megy majd a maga útján, végül megszűnik az eljárás és nem szabnak ki bírságot.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Üdvözlöm!
A következő problémám lenne: 1 hónapja adtam el a 20 éves Suzukim és felkeresett a vevő hogy 2 dugattyú is el van törve. Mikor eladtam semmi hibája nem volt! Megvolt a tesztkör, vezette a vevő (kb 350 km-re vitték az autót, jó kis próba út volt, erre 1 hónap után követelőzik) rendben találták, megvették, majd most jött a telefon, hogy fizessek, mert ha nem beperel. Sima formanyomtatványt töltöttünk ki.
Mitévő legyek? Üdv: Attila
Kedves Attila!
Egy 20 éves autó esetén - persze kérdés, hogy hány kilométer van benne - az elhasználódottság foka már olyan mértékű kockázatot hárít a vevőre, hogy nagyon nehéz helyzetből indul, ha szavatossági igényt kíván érvényesíteni. Ebben az esetben a vevőnek azt kell bizonyítania, hogy a két dugattyú az adásvétel időpontjában már törött volt. Ez viszonylag nehéz lesz álláspontom szerint, ha úgy van ahogy írta, hogy semmi hibája nem volt a kocsinak. Azt nem tudja megakadályozni, hogy a vevő pert indítson, sajnos ha így lesz, akkor védekeznie kell, de mint mondtam, a bizonyítás terhe rajta van.
Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Érdekelne a véleménye az ügyemben. Több mint egy hónapja kinéztem egy autót magamnak, vételára 800 ezer Ft. Eladóval egyeztettem, elutaztam és megnéztem az autót. Hirdetésben érvényes magyar okmányokkal volt hirdetve az autó. Eladó jelezte, hogy nem lett fogalomba helyezve, mert mégsem tartja meg az autót magának. Tetszett az autó, átadtam foglalónak 280E ft-ot. Sajnos tapasztalatlanságom miatt nem lett lefektetve az autó átadásának időpontja. Azóta eltelt egy hónap, az autó a mai napig nem lett forgalomba helyezve. Sajnos már késő volt utánaolvasnom a szerződés helyes kitöltéséről.
Az eladó kézzel írta a szerződést, nem akart kitölteni adás-vételi szerződést, mivel az én nevemre lesz vizsgáztatva az autó. Két hete pénteken azt mondta telefonon, ha nem lesz meg az autó hétfőre, az enyém lehet ingyen. Nem történt meg az autó papírozása. Lassan már úgy vagyok, hogy ingyen sem kellene az autó :(
Ön szerint, ha szóbeli megállapodás történt az autó átadásának határidejéről, és az átadás nem történt meg még 3 héttel később sem, elállhatok a vételi szándékomtól? A foglalót ilyen eseten is elbukom?! Olvastam, hogy a foglaló összege 5-20%-ig terjedő összeg, én ennél jóval többet adtam. Mit tanácsol nekem?
Köszönöm szépen, kellemes hétvégét, tisztelettel FA
Tisztelt Kérdező!
A gépjármű adásvételi szerződésnek nem érvényességi eleme az írásbafoglalás, tehát azt érvényesen szóban is meg lehet kötni. (más kérdés, hogy írásba foglalás nélkül nem jegyzik be a nyilvántartásba, de ez a Ptk szerint tulajdonjogot nem érinti) Tehát azt kell vizsgálni, hogy Önök között létrejött-e adásvételi szerződés. Ha igen, akkor "jöhet" a foglaló kérdése.
Véleményem szerint a vételárhoz képest kicsit magas az összeg, ezét elképzelhető, hogy mérsékli a bíróság, de erre majd hivatkozzon az alperes. Ha a szándéknyilatkozattal ellentétesen az eladó nem kívánja eladni a kocsit, akkor természetesen jogosult elállni a jogügylettől.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
2015 áprilisában márkakereskedésből vásároltam egy új Nissan személygépjárművet, melyen 3 év gyári garancia van, mely jelenleg is érvényes. A jármű légzsákrendszere 2015 júliusában jelzett először hibát. Ekkor az utas oldali első légzsákot cserélték. A rendszer 2016 júniusában újra hibát jelzett (ekkor a bal oldali függönylégzsák hibáját jelezte a rendszer), kibontották, visszarakták, a jelzés megszűnt. A hibajelzés most 2017 februárjában ismét jelentkezett.
A kérdésem az, hogy ilyen esetben van-e lehetőség végleges javítás kérésére, például a légzsákrendszer cseréjének kérésére, vagy marad a szerviz javítgatása, amivel együtt járhat a hiba újbóli megjelenése. Ebben az esetben mi történik, ha ez a konkrét hiba a garanciaidő lejárta után ismét jelentkezik? Ilyenkor kérhetem a hiba ingyenes javítását, vagy az már az én költségem lesz majd? Ha igen, érdemes-e esetleg garanciát hosszabbítanom (ha jól értem garanciabiztosítást kötnöm), vagy ebben az esetben az sem segít?
Válaszát, segítségét előre is megköszönve: Péter
Kedves Péter!
A Ptk. szerint a kellékszavatosság és a jótállás esetén eltérően kell a határidőket számítani. A jótállásnál az igényérvényesítési határidő jogvesztő, tehát a határidő lejárta után semmilyen feltételekkel nem érvényesíthető.
Természetesen arra lehetőség van, hogy a kereskedéssel közösen a garancia idejét meghosszabbítsák, vagy arra is, hogy ilyen jellegű biztosítást kössön. Természetesen ezek mind pénzbe kerülő megoldások, a döntés az Öné, hogy igénybe veszi-e őket.
Fontos azonban, hogy a beszerelt alkatrészért a gyártó/forgalmazó kellékszavatossággal tartozik a Ptk. alapján, tehát ha a szavatossági időn belül elromlik az alkatrész, akkor a szavatossági jogait érvényesítheti, de ez nem garancia.Annyiban hátrányosabb helyzet, hogy a kellékszavatosság esetén a bizonyítási teher főszabályként Önt terheli, míg garancia (jótállás) esetén nem.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Kérdésem a következő. Autószerelőhöz vittem a 3,5t Mercedes 412-es autóm, mivel kopogó hangot adott. Azt mondta, főtengelyes és elvállalta a javítást úgy, hogy az alkatrész beszerzést ő végzi, de a beszerzési kedvezményt (40 %) leszámolja vagyis ha 100 Ft valami, az 60 Ft és ezen az áron számolunk el.
Szétszedte, de nem volt főtengelyes, csapágysort cserélt, állítólag egy porlasztó csúcsot és szívószelepet. 380 ezer Ft-t kért az alkatrészért, 20%-ot rászámolt a megegyezés ellenére, amiről kézzel írott papírt adott, nem számlát. Ez neki adózatlan jövedelem.
Az autó nem jó, visszavittem, azt mondta ez jobb nem lesz, a teljesítménye csökkent, a végsebessége is messze elmarad, véleményem szerint a vezérlést nem jó helyre tette. Nem javítja ki a hibát.
Hova tudok fordulni? Tisztelettel várom válaszát.
János
Kedves János!
Ha Ön tudja bizonyítani, hogy a szerelő szerelte a kocsit és azt is, hogy mi volt az Önök megállapodása, és a szerelő ennek nem, vagy nem megfelelően tett eleget akkor jó eséllyel polgári peres úton kikényszerítheti, hogy a szerelő javítsa ki a hibát.
Azt gondolom, hogy mivel nem adott számlát a javításról, mindenképpen ő van rosszabb helyzetben, mert ezzel számviteli szabálytalanságot követett el, mit bírsággal szankcionál a NAV.
Ha bizonyított, hogy a kocsi nála járt és nem adott számlát könnyen bajba kerülhet, függetlenül a hibás vagy nem hibás teljesítésről. Azt javaslom, hogy írásban jelezze a problémát a szerelőnek és végső soron indítson pert ellene. A pereskedés előtt feltétlen konzultáljon jogi szakemberrel.
Tissztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Üdv!
Van egy 93-as évjáratú Suzuki Swiftem, viszont nincs benne hátsó biztonsági öv. Érdeklődnék hogy milyen jogszabályok vonatkoznak erre, illetve abban az esetben ha kötelező, kiszedett hátsó üléssel is érvényes-e?
Köszönöm!
Tisztelt Kérdező!
Biztonsági övvel az 1992. évi július hó 1. napja után forgalomba helyezésre kerülő személygépkocsik hátsó üléseit kell felszerelni, amennyiben a biztonsági öv rögzítésére szolgáló rögzítő elemeket gyárilag beépítették. A fentiek alapján tehát ha a kocsiban van "előkészítés" akkor kötelező a hátsó öv beszerelése.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Kedves Autójogász!
Tavaly tavasszal rendeltem egy Iveco Daily autóbuszépítést. Az alap teherautót erősített vázzal kértem, hogy nagyobb legyen a terhelhetősége (6300 kg össztömeg). Késő őszre készült el a 25 fős autó, de a forgalmiba csak 5200 kg össztömeg lett beírva, 3400 kg önsúllyal.
Az átépítő cég - reklamációmra - "túl új modell, januárba átíratjuk bla bla" handa-bandával lerázott, én meg munkába állítottam , így is fél évet vártam rá... Csakhogy a héten lemérettem az üres kocsit, negyed tank üzemanyaggal, 3940 kg az önsúlya. Ha az osztrák kivesz "kibélelt" formában, és megmér, a helyszínen fejbe lő. Épp ezt akartam elkerülni az erősebb kivitellel.
Több mint félmillát fizettem a vizsgákért, átalakítási engedélyekért stb. Mit tegyek, kihez forduljak, hogy normális adatokat, használható járművet kapjak? Válaszát köszönöm!
Buszos Ati
Kedves Ati!
Az Ön esetében a hibás teljesítés tipikus esete áll fenn. Nem azt kapta, amit megrendelt, tehát a gyártó/szerelő stb. hibásan teljesített. Ebben az esetben mindenképp vegye fel a kapcsolatot a kereskedővel, írásban és jelezze nekik a problémát.
A Ptk. alapján kérhet kijavítást, kicserélést, illetőleg árleszállítást, vagy ha már nem áll érdekében a vásárlás,akkor elállhat a szerződéstől. A megfelelő feltételek fennállása esetén akár kártérítésre is jogosult lehet. Elsősorban tehát a gyártóhoz forduljon, de mindenképp érdemes jogi szakemberrel konzultálni a pontos lépések tekintetében.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tiszteletem!
Vásároltam kereskedőtől egy bizományban leadott gépkocsit 1 800 000 Ft-ért. Garantált km-rel, négy nappal később derült ki, hogy kb. 200 000 km-t visszaállítottak, ami bizonyítható. A kereskedő és az eladó is elzárkózik minden egyezkedéstől. Próbáltam egy kis pénzt visszakérni de hiába. Mit tehetek, ha rendőrségre nem akarok menni.
Előre is köszönöm válaszát!
Tisztelt Kérdező!
Bár adja magát a helyzet, hogy feljelentést tegyen, természetesen az Ön döntése az is, ha nem akar. Ebben az esetben viszont polgári peres úton szavatossági igény érvényesítése útján tudja a követelését érvényesíteni, ha az eladó nem hajlandó együttműködni. Javaslom, hogy jelezze írásban a problémát és azt, hogy mit szeretne és ha erre is elutasító válasz érkezik, (vagy nem érkezik válasz) akkor perelhet.
Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Autóvásárlás előtt állok. A kiszemelt járgány magánszemély tulajdonosa elmondása alpján a "motorszám a forgalmin található hivatalos bejegyzés szerint természetes elhasználódás miatt olvashatatlan". Az autó a KEKKH gépjárműadat lekérdezőjében 2013 óta szerepel, problémára utaló bejegyzést (pl forgalmazási korlátozás)nem látok. Kérem szíves véleményét, hogy a motorszámra vonatkozó bejegyzés jelent-e kockázatot pl az adásvétel/névreírás/biztosításkötés tekintetében.
Köszönettel Gergely
Kedves Gergely!
Amennyiben ez a hivatalos bejegyzések között szerepel, és egyéb probléma nincs a kocsival, illetve az azonosítókkal, akkor ez nem okoz különösebb gondot. Javaslom, hogy mielőtt belevág érdeklődjön az okmányirodában az ügyintézéssel kapcsolatban.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Tegnap este nem igazán volt parkolóhely a ház előtt, ahol általában állni szoktunk, kivéve egy viszonylag szűk helyet ahova betolattam vállalva, hogy én nagyon behúzott hassal még kiszállok, de a fiamat a másik oldalon szállítottam ki az autóból. (Ott elég hely volt mindenkinek.) A bal oldal egy már ott parkoló vonóhorgos autó fara miatt volt szűkös, amit elnézve feltettem magamban a kérdést: miért nem merőlegesen állt meg, ahogy mindenki más? Látva a vonóhorgot előjött belőlem a paranoiás. Képeket készítettem a telefonommal, mert mi van HA? Sajnos a paranoiám nem volt alaptalan.
Ma reggel ott éktelenkedett az igen látványos horpadás a bal hátsó ajtón. Néhány félhangos "miatyánkat" elengeve gondoltam naívan, hátha hagyott telefonszámot az illető. HÁT NEM!!! Felhívtam a biztosítómat, ilyenkor mi a teendő. Ők a feljelentést javasolták, vagy előtte forduljak a MABISZ-hoz. Felhívtam a MABISZ-t. Elmondták, hogy töltsem le az űrlapjukat és kitöltve a károkozó jármű adataival amik rendelkezésemre állnak, majd juttassam azt el hozzájuk (e-mail-fax-posta), mert ez alapján meg tudják mondani hol van biztosítva az adott jármű. Ez alapján fordulhatok a károkozó biztosítójához. Meg is tettem ezt e-mail-ben.
A kérdésem tehát:
- ezzel vajon megtettem-e mindent, vagy forduljak a rendőrséghez is?
- mire számíthatok folytatásként?
Megtisztelő és gyors válaszát előre is köszönöm. S.K
Tisztelt Kérdező!
Igen, egyelőre azt gondolom, hogy mindent megtett. Amennyiben a MABISZ megadja az adatokat, hogy ki az autó biztosítója, akkor célszerű lesz egy levelet küldeni a biztosítónak. Ha tudja bizonyítani, hogy a kárt a vonóhoroggal rendelkező autó vezetője okozta, akkor a biztosító meg fogja téríteni a kárát.
Ha esetleg nem fizet a biztosító, akkor ki kellene deríteni, hogy ki az autó tulajdonosa, ezt követően neki kell egy felszólító levelet írni, hogy a károkozását rendezze. Végső soron peres eljárást indíthat az igény érvényesítésére ahol egyszerre perelheti a tulajt és a biztosítót.
Ha gondolja forduljon a rendőrséghez is nyugodtan. Fontos, hogy ez két külön eljárás, tehát, ha a rendőrséghez megy, attól még pénz nem lesz automatikusan, de arra mindenképp jó, hogy a rendőrség szinte biztosan megtalálja a tulajt és ha valóban ő követte el a károkozást, akkor talán a fizetési hajlandósága is nagyobb lesz ha a rendőrség "kopogtat" nála.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Kedves Autójogász!
November elején eladtuk 27 éves Golfunkat, melyet 40 ezer Ft-ért egy kevéssé bizalomgerjesztő autókereskedő vett meg. A kocsi üzembentartója édesapám volt. Azt hittük, az üzembentartás az adásvétellel automatikusan megszűnik, de úgy tűnik, ez nem így van.
Az új tulajdonos 1 héttel később 3 alkalommal autópálya matrica nélkül közlekedett, melynek bírságát édesapámnak postázták.Az adásvételi másolatát nem fogadták el, mondván, kérik az én (volt tulajdonos) hitelesített üzembentartó megszüntető nyilatkozatomat. Ilyet én nem tettem.
A kötelező biztosítást az eladás után 3 nappal édesapám felmondta, azt nyugtázták. Mit tudunk most tenni? Az üzembentartó nem szűnik meg automatikusan adásvételkor? Lehetséges, hogy még mindig édesapám az? Az is lehet, hogy most köt.bizt. nélkül használják az autót, amiért szintén édesapámat veszik elő? Ha még mindig ő az üzembentartó, hogy tudjuk ezt most, vagy leginkább visszamenőleg megszüntetni? A forgalmi természetesen már nincs nálunk.
Köszönettel: Katalin
Kedves Katalin!
Az üzembentartói jog nem feltétlenül "mozog" együtt a tulajdonjoggal, tehát az autó üzembentartója megmarad a tulajdonjog változás esetén is, hacsak nincs kifejezett lemondó, vagy visszavonó nyilatkozat.
A nyilatkozatnak kifejezettnek kel lennie, az adásvételi szerződés nem elég. Az üzembentartó bármikor egyoldalúan is megteheti a lemondó nyilatkozatot az okmányirodában. Azt javaslom, hogy mielőbb tegye is meg az édesapja, mielőtt további problémák adódnának. A már meglévő bírságokat követelheti attól a személytől aki a tényleges használó volt az adott időszakban. Ennek kiderítése nem könnyű feladat, de egy próbát megér egy jelzés a vevő felé.
Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Totalcar!
Olyan kérdéssel fordulnék önökhöz, hogy egy kereskedésből kinéztem magamnak egy autót, megnéztem, tetszett, meg szerettem volna vásárolni. Német autó, a kereskedő az árban állja a honosítást, forgalmit átírást. Hitelre vesszük, belefizettem 200 ezer Ft-ot, a többit máris intézik. Teltek a napok, a hetek, mindig történik valami. Az autó töltése nem működik, természetesen kicserélik a generátort. Továbbra se jó, kiderült 2 hét után hogy egy kábel van megrágva, azt kell cserélni. Legalább is ezek voltak az indokok, az idő meg pereg.
A mai napon jön a hír, hogy az okmányirodába vannak a papírok, 2 óra múlva mehetek az autóért. Nem akartam elhinni h végre eljött ez a pillanat is. Aztán jött egy hívás a kereskedőtől, hogy baj van, mert az átírásnál kiderült hogy az Interpol körözi az autót, még nem tudni miért stb stb, megint csak nincs kocsi.
Már az 1 hónapos tortúra után is el szerettem volna állni a vásárlástól, mert nincs ennyi időm autó nélkül, munkába kell vele járnom. És még most sem akarja visszaadni a foglalót, mert hogy már át van írva a nevünkre az autó! Ez hogy lehet? Ha baj van vele, hogy lehetett átírni, ezt sem értem.A kereskedő azt mondta, menjek válasszak másik autót, amire átintézik a hitelt, vagy várjuk meg hogy a rendőrség befejezze a nyomozást, és ha nem adják vissza az autót (ami ki tudja hány hét vagy hónap), csak akkor hajlandó a foglalót visszaadni. Se autóm se pénzem, és most kezdjek újra autóvásárlásba, és kocsim még mindig nincs. Létezik ilyen?
Köszönettel! Balogh Tamás
Tisztelt Kérdező!
Kérdésre a válasz, igen, sajnos létezik ilyen. A kérdés az, hogy miért körözik a kocsit. Elképzelhető, hogy "csak" valamilyen bűncselekményt követtek el vele és bizonyítékként szolgál, de lehet az is, hogy lopott és akkor az eredeti tulajhoz kell, hogy visszakerüljön. Azt javaslom tehát, hogy először is vegyék fel a kapcsolatot a rendőrséggel, mert biztosan van egy eljárás folyamatban Magyarországon is.
Azt nagy valószínűséggel a kereskedő sem tudta, hogy körözik a kocsit, tehát neki sem feltétlenül jó a helyzete. Azt javaslom, hogy próbáljon megegyezni a kereskedővel, függetlenül attól, hogy jogilag a foglaló visszajár-e vagy nem. Ez egy összetettebb ügy és egyelőre sok az ismeretlen is benne. Pereskedés esetén pedig a dolog eltarthat akár évekig is, főleg, hogy a nyomozás is elhúzódhat, tehát azt gondolom, hogy a leggyorsabb és leghatékonyabb megoldás a megegyezés.
Üdvözlettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Egy érdekes eset kapcsán kérném az Ön segítségét. Több hónapja már, hogy sikerült neki tolatnom egy személyautó hátsó lökhárítójának amit előttem egy másik autós komolyabban elrendezett, az általam okozott kár csak az amúgy is romos hátsó ütköző fényében tett kárt. Természetesen kitöltöttük a kék-sárga baleset bejelentőt, de a tulaj azt mondta nekem, hogy a korábbi baleset kapcsán már folyik az ügy, és ha a biztosító teljes elem cserét ír elő akkor a mi ügyünket tárgytalannak fogjuk tekinteni.
Telnek a hónapok, és azon kívül hogy az egyik példány nála, a másik nálam van (a kék sárga papírból), nem történt még semmi. Elévülhet ez a bejelentő? Mi a teendő ilyenkor?
Válaszát előre is köszönöm, tisztelettel: Marci!
Kedves Marci!
Ha van elérhetősége a kárt szenvedett félhez, akkor esetleg rákérdezhet, hogy mi a helyzet, de Önt nem feltétlen fogják értesíteni a fejleményekről. Esetleg annyi lehet, hogy ha ezen káresemény kapcsán akar kifizetést eszközölni a biztosító, akkor szemlére behívhatják az Ön kocsiját is. Valószínűleg azonban az történt, hogy a korábbi balesetből kifolyólag kicserélték a károsult lökhárítóját és emiatt az önök kék-sárga bejelentőjét nem kell felhasználni.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
T. Totalcar!
Vettem magánszemélytől egy Ford Fiestát. A tulaj 3 hete vette kereskedőtől, nekem azért adta el, mondván nem éri el a lába a pedált. Elvittem szerelőhöz 1 hétre rá, és kiderült a kocsi elemcserés a C oszlop felénél, küszöb, hátsó 1/3 fenéklemez hátsó üléssor előtt.
Jeleztem az eladó fele, teljesen elzárkóztak, magán és ügyvédi levelemre nem reagáltak. Bírósági eljárás esetén önök szerint milyen esélyeim vannak a vételtől való elállástól, vagy értékcsökkenés érvényesítés? Az autó 2006-os 1.4 dízel Ghia, 770 000-ért vettem. Mennyiért lehetne eladni, ilyen állapotban?Motorikusan rendben, 158 660 km van benne.
Tisztelt Kérdező!
Ha az Ön, valamint az ügyvédje felszólító levele nem vezetett eredményre, mindenképpen javaslom, hogy bírósági úton érvényesítse követelését, azaz indítson pert az eredeti állapot helyreállítására. Nagy esélye van megnyerni a pert, ha megfelelően tudja bizonyítani követelését.
Azt nem tudom megmondani, hogy az autót mennyiért lehetne eladni, ez szakkérdés és összefügg a sérülés mértékétől, a javítás minőségétől stb. Amennyiben önnek van jogi képviselője javaslom, hogy konzultáljon vele a beadandó keresetről!
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
Olyan problémával fordulnék önhöz, hogy ahol lakunk (családi házas övezet vidéki megyeszékhely) az út elég keskeny, 2 személyautó épp elfér lassan egymás mellett. Ezért a kapu úgy lett kialakítva nálunk hogy bentebb esik a kerítés vonalától, hogy akár meg is lehessen állni, kapunyitás nélkül, az úton közlekekedők zavarása nélkül. Az út keskenysége miatt gyakorlatilag minden autó a mi kapunk előtt, a kocsibehajtónkban fordul meg.
Ami egész nap és még éjszaka is nagyon zavaró, bosszantó. Képesek még a kirakott kukát is arrébb rakni, hogy meg tudjanak fordulni. Mit tudnék tenni ez ellen hogy jogilag ne érhessen kár. Lezárhatom egy láncal,vagy barmilyen fizikai akadállyal! Az út szélétől mennyi helyet kell biztosítanom? Milyen megoldás van erre? Köszönöm mielőbbi válaszát.
Üdvözlettel: Tamás
Ha a kapu úgy lett kialakítva, hogy az Ön ingatlanából beljebb létesített kapubejárót, csak azért, hogy meg tudjon állni a kapuja előtt, akkor addig a vonalig, amíg az ingatlan határa található, egy láncot kifüggeszthet, de mindenképpen ezt egy táblával jelezni kell (láthatóvá kell tenni).
Egy gond van ezzel, hogy mások - akik korábban ott megfordultak - azt fogják hinni, hogy ezt jogtalanul tette, így elképzelhető, hogy megpróbálják onnan eltávolítani, mint ahogy a kukát is arrébb teszik. Ez esetben javaslom, hogy a táblán jelezze, hogy telekhatár, vagy magánterület. Ha ez sem segít, akkor sajnos döntenie kell. Vagy tűri a hangzavart, vagy kihozza a kaput a kerítés vonalába
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász,
Nem velem történt az eset, hanem a barátnőm édesapjával, akinek van egy autószerelő műhelye, és mesélt egy érdekes történetet. Amiben én egyből arra gondoltam, hogy az ügyfél a hibás, de nem vagyok benne biztos, ezért szeretném megkérdezni önt, hogy tisztán lássak.
Történet: az ügyfél, aki egy Renault típusú autót vitt a szerelőműhelybe vezérléscserére. Ő vitte hozzá az alkatrészt is. A szerelő kicserélte a szíjat, elmondása szerint minden rendben volt, minden jelen volt. Viszont az indításnál egy nagy csattanás, és a motor megállt. Levették a szíjat, összehasonlították a régivel, és kiderült hogy kettő vagy három foggal (nem emlékszem pontosan) kevesebb van az újon mint a régin. Szóval az ügyfél rossz alkatrészt hozott.
Én úgy tudom, és a barátnőm édesapja is azt mondja, hogy ilyen helyzetben a szerelőműhely a hozott alkatrészét felelősséget nem vállal, csak amit ők adnak. Az ügyfél azt állítja, hogy kötelesek lettek volna átvizsgálni, hogy jó-e az alkatrész és bíróságra akarnak menni. Ebben a helyzetben kinek van igaza?
Előre is köszönöm a válaszát, Üdvözlettel: Csaba
Kedves Csaba!
A barátnője édesapjának igaza van. Az ügyfél által hozott alkatrészért nem felel. Ez egy tipikus vállalkozási szerződés, ahol főszabály szerint a vállalkozónak jelen esetben autószerelő műhelynek kellene gondoskodnia az alkatrészek beszerzéséért.
Ha viszont az ügyfél hoz alkatrészt, azonban utóbb kiderül, hogy az hibás volt az ügyfélnek a gyártóval vagy a forgalmazóval szemben kell a szavatossági igényét érvényesítenie, nem pedig autószerelő műhellyel szemben.
A műhely ugyanis a beszerelésért felel, ha az szabályos volt, és nem annak a következménye a hiba akkor a szerviz nem felel. Ha az ügy még is bírósági útra terelődne, elkerülhetetlen lesz igazságügyi szakértő bevonása, de ezt az álláspontot nyugodtan képviselhetik a per során.
Tisztelettel: dr. Erdey Péter www.assisco.hu
T. Totalcar!
Az lenne a problémám, hogy vettem magánszemélytől egy Ford Fiestát. Ő előtte három hete vette kereskedőtől, nekem azért adta el, mondván nem éri el a lába a pedált. Elvittem szerelőhöz egy hétre rá, és kiderült, a gépkocsi elemcserés a C oszlop felénél, küszöb, hátsó 1/3 fenéklemez hátsó üléssor előtt. Jeleztem az eladó felé, teljesen elzárkóztak, magán és ügyvédi levelemre nem reagáltak. Bírósági eljárás esetén önök szerint milyen esélyeim vannak a vételtől való elállásra, vagy értékcsökkenés érvényesítésére?Az autó 2006-os 1,4 dízel Ghia, 770 000-ért vettem. Mennyiért lehetne eladni ilyen állapotban? Motorikusan rendben, 158 660 km van benne.
Tisztelt Kérdező!
Ha az Ön, valamint az ügyvédje felszólító levele nem vezetett eredményre, mindenképpen javaslom, hogy bírósági úton érvényesítse követelését, azaz indítson pert az eredeti állapot helyreállítására. Nagy esélye van megnyerni a pert, ha megfelelően tudja bizonyítani követelését.
Azt nem tudom megmondani, hogy az autót mennyiért lehetne eladni, ez szakkérdés és összefügg a sérülés mértékétől, a javítás minőségétől stb. Amennyiben önnek van jogi képviselője javaslom, hogy konzultáljon vele a beadandó keresetről!
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász!
92-es (22 éves, nem fiatal, közel 400 000 km-rel!), 1,7 Isuzu turbós F Astrámat eladtam 2016.11.17-én. A vevő eljött, megnézte, kipróbálta, majd némi alku után ki is fizette az autót. Én a vevőnek elmondtam, hogy milyen felmerülő problémák fordultak elő az öreg dízellel. Miután kipróbálta az autót, mondta, hogy aggasztja az a tény, hogy füstöl az autó. Mondtam, hogy tudom, hogy füstöl, nincs jól beállítva az autó, porlasztókat cseréltettem, nem állították be rendesen. Mondta, hogy engedi az olajat, néha lemerül az akksija...
Ezek után állapodtunk meg a vételárban, ő hazament vele, majd 2016.11.19-én felhív azzal, hogy nem jó az autó (10 litert evett neki hazafele), ő nagy bőszen elkezdte állítgatni az adagolóját és már fehéren füstöl, biztos eszi az olajat, visszahozná a kocsit. Adjak neki vissza pénzt, ha nem, akkor feljelent (amúgy nem egy drága autóról beszélünk, 240-ért vitte el).
Mi a teendőm, mit tudok csinálni az új tulajjal? Én magánszemély vagyok, nem autókereskedő, szóval garanciát nem vállaltam rá, szerintem nem jelent fel engem azok után, hogy ő elmondta, hogy állítgatták az autót. Megnézte, ki is próbálta, mielőtt megvette. Elmondtam neki a problémákat is, amik felmerülhetnek, szóval tanácstalan vagyok vele szemben.
Válaszát előre is köszönöm. Üdvözlettel: Róbert
Kedves Róbert!
A labda nem Önnél van. A vevője fel is jelentheti, és polgári pert is indíthat Ön ellen... A kérdés, hogy megéri-e ilyen értékű autónál perelni? A másik dolog pedig, hogy nem is biztos, hogy sikerül bebizonyítani azt, hogy Ön hibásan teljesített, hiszen valószínűleg nem is teljesített hibásan...
Mivel Ön magánszemély, a vevőjének kell bizonyítani azt, hogy hivatkozott hiba már az adásvételi szerződés megkötése előtt keletkezett és az adásvétel pillanatában fennállt. Önnek meg azt kell bizonyítani, ami hibák fennálltak, azokról tájékoztatta az eladót. Ha a szerződésben nincs ilyen leírva, akkor ez is viszonylag nehézkes folyamat.
Azt javaslom tehát, hogy próbálják kihagyni a pert, mert több lesz a költség, mint a vételár és bizonytalan mindkét fél részéről.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Jó napot!
Egy elég érdekes ügy miatt keresném Önt. Röviden leírva, haladtam a teherautóval a középső sávban (Bp. Váci út 3 sávos részen) és ki akartam sorolni a külső sávba, tükörbe néztem, megbizonyosodtam róla, hogy mehetek, viszont egy dudálásra villogásra lettem figyelmes, egy Suzuki került mögém. Az én meglátásom szerint jobbról szeretett volna előzni, viszont az Ő meglátása szerint nem indexeltem így váltottam sávot (félig) , ezáltal Ő felment a nagyjából 30 cm széles átlagban 4-5 cm magas útpadkára, ezáltal súlyos anyagi kár keletkezett az autójában.
Utána elém jött, megállásra kényszerített, ordibált velem, én hiába kértem tőle elnézést, hiába mondtam el az én állításomat, neki állt fentebb. Ezt nem tűrve és persze hűtőkocsi révén elindultam hát tovább a munkámat végezve. Később kaptam egy telefont, menjek vissza az eset helyszínére, az újpesti rendőrségtől várnak a suzukissal együtt.
Vissza mentem hát, megtörtént a vallomás feljegyzése, itt kihangsúlyoznám az intézkedő rendőr az én kérésemre az alkohol szonda megfújását megtagadta. Feljelentés nem történt se a suzukis részéről, se tőlem, így mindenki ment az útjára tovább. Viszont nagyjából 2 hónapra rá kaptam levelet a XIII. kerületi (az eset Újpesten történt) kapitányságról, hogy a jogosítványomat adjam le 3 hónapra "az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése" szabálysértés miatt és 20 000 ft (húszezer forint) pénzbírság kiszabásával mellékelve. Kérvényeztem én, egy ügyész és a munkahelyem is, hogy ne vegyék el, mivel ez a megélhetésem, Teherautó sofőr vagyok, másrészről egyedüli eltartója vagyok a családomnak, mivel testvérem autóbaleset miatt lassan 2 éve itthon van (medence töréssel), édesanyám rokkant nyugdíjas (több gerinc és agyműtét miatt) és édesapám is nyugdíjas. Kérésemnek nem adtak helyet, jogosítványt adjam le akkor is. Kérném az Ön segítségét ez ügyben, hisz ezt nem tartom jogosnak. Köszönöm szépen, hogy elolvasta az üzenetemet, további szép napot!
Üdvözlettel: Pudleiner Gábor
Kedves Gábor!
Az eset valóban furcsa, ilyen szabálytalanságért nem szokták bevonni a vezetői engedélyt, ráadásul az Ön által leírtak szerint még nem is teljesen bizonyított, sőt kifejezetten vitás a helyzet.
Mindenképpen azt javaslom, hogy éljen jogorvoslattal és vigye végig az ügyet bíróságig. Ennél töbet sajnos nem tudok "látatlanban" mondani, mert nem ismerem a részleteket, de azt gondolom, ha tényleg "csak" ennyi történt, akkor a bíróság méltányolni fogja a személyi körülményeit és nem veszik el a jogsiját.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assisco.hu
Saját tulajdonomat képező gépkocsimat - mely több mint 15 éves volt - eladtam nem olyan régen. Az adásvételi szerződés másolatát leadtam az okmány irodában, illetve bejelentettem a tulajdonosváltozást. Erről az okmányirodában megkaptam az igazolást.
Sajnos a vásárló mind a mai napig nem íratta át a gépkocsit, mely akkor jutott tudomásomra, amikor számos gyorshajtásról szóló fizetési felszólítást, illetve parkolási bírságot kaptam. Kérdésem az, hogy hogyan és hol tudom érvényesíteni azon jogomat, hogy a bírságokat ne a nevemre, hanem az átírás meg nem történte ellenére az új tulajdonos nevére küldjék? Az nem jó megoldás, hogy a leveleket nem veszem át, hiszen a közigazgatási eljárás során 5 nap után kézbesítettnek tekintik a levelet.
Mivel nem az én tulajdonom a kocsi, és nem is használom - a gyorshajtásnál készült fénykép felvételen is a vásárló látható, aki rendszeresen ugyanazon az útvonalon jár (Budapest XIX. kerület, bár lakcíme szerint debreceni lakos) - nem szeretnék olyan szabálysértésért fizetni, melyhez semmi közöm. Kérem szíveskedjék tájékoztatni, hogyan tudnám az ügyet megnyugtatóan és és véglegesen lezárni. Jelen pillanatban ügy tűnik, hogy a Kormányhivatal, vagy a KEKKH nem megfelelően végzi feladatait. Számomra kínos az eset hiszen köztiszteletben álló, közfeladatot ellátó személy vagyok. Ha a hivatalokkal nem boldogulok, akkor forduljak bírósághoz jóhírnév rontásáért? Nagyon nagy szükségem lenne tanácsukra.
Köszönettel. János
Kedves János!
Sajnos, amíg az autó nem kerül átírásra az új tulajdonos nevére, addig a bírságok az ön nevére fognak érkezni. Ilyenkor ne fizesse be a csekkeket, hanem a bírságot kiszabó szervhez el kell juttatnia az adásvételi szerződés másolatát, illetve az okmányirodai igazolást arról, hogy Ön eleget tett a kötelezettségének és az elidegenítés tényét bejelentette. Ez természetesen csak a már meglévő bírságokra megoldás.
Végleges megoldást az jelenthet, hogy ha bejelenti az okmányirodában, hogy az új tulaj nem íratta át a kocsit és ezzel egyidejűleg kezdeményezi a gépkocsi forgalomból történő kivonását. A 326/2011. (XII. 28.) Kormányrendelet 87.§ szerint "a közlekedési igazgatási hatóság a járművet hivatalból, határozattal kivonja a forgalomból, és ezt a tényt a döntés jogerőre emelkedését követően nyilvántartásba bejegyzi, ha a nyilvántartás szerinti tulajdonos bejelenti, hogy a járművet elidegenítette vagy a közlekedési igazgatási hatóság egyéb okból észleli ezt a változást, és az új tulajdonos a bejelentési kötelezettségének a jogszabályban megjelölt határidőn belül nem tett eleget, valamint a bejelentést az arra történő felhívás kézhezvételét követően 5 napon belül nem pótolja, vagy az utólagos bejelentés során hitelt érdemlően nem igazolja, hogy a jármű tulajdonjogában bekövetkezett változás bejelentési kötelezettségének önhibáján kívüli okból nem tudott eleget tenni,[...] Azt gondolom, ennél többet nem tehet az ügyben, remélhetőleg mihamarabb megoldódik a helyzet.
Tisztelettel dr. Erdey Péter ügyvéd www.assisco.hu
Tisztelt Autójogász,
egyik ismerősöm (nem rokon) szeretné nekem adni az autóját. Ingyen, mivel neki nincsen rá szüksége, és az évek során én használtam, tankoltam és szervizeltettem a járművet. Az lenne a kérdésem, hogy ilyenkor mit kell írni az adásvételire az "összeg" mezőbe? 0 Ft, 1 Ft, "megegyezés szerint" vagy hagyjuk üresen?
Előre is köszönöm,
Tamás
Kedves Tamás!
Azt javaslom, hagyják üresen a szerződés erre vonatkozó részét, ugyanis azt nem kötelező kitölteni. Vagyonszerzési illetéket ugyanis nem a vételár, hanem a teljesítmény után fog fizetni.
Tisztelettel dr. Erdey Péter www.assiso.hu