Tisztelt Gumidoktor!
Nemrég tetettem fel az újonnan vásárolt téligumi szettet. Németországba járok dolgozni, tehát gyakori az autópályatempó. 120 km/h-tól viszont, öblös búgó, huppogó hang jelentkezik. Alatta semmi. A kormány nem remeg, az autó nem húz félre, jól fekszi az utat. Nem csapágyhang, mert az is szól, épp cserés lenne a jobb hátsó. Annak kicsit másmilyen a hangja. Lehet, hogy csak a gumi ilyen, fogadjam el, vagy van értelme megnézetni? Néhány adat: az autó VW Touran (1t1) 2005, 2.0 pd tdi (BKD)
A vásárolt gumi: Dunlop Winter Sport 5 205/55 R16 91H
Érdekes adalék a dologhoz, hogy ez a gumi az ADAC 2023-as téligumi tesztjén, a 205-ös szélességben tesztgyőztes lett, ezért választottam. A vásárlás után egy héttel jött ki a 2024-es téligumi teszt. Ezen már csak az ötödik lett abban a méretben, amit én is vettem. A zajra is rosszabb pontokat kapott. Nem tudom, hogy mennyire vegyem komolyan ezeket a teszteket. Évente változik a gumi keveréke vagy mi lehet a magyarázat?
Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel István
Kedves István!
Nem változtatják a gyártók állandóan a keverékeket, újakat általában az új mintázatok megjelenésével együtt hoznak ki, különben eléggé problémás lenne a már futó abroncsok darabonkénti - pl. defekt esetén - pótlása. A tesztek sem kőbe vésett szentírások; mérettől, autótípustól, helyszíntől és még sok egyéb tényezőtől függően alakulhat a vizsgált mintázatok sorrendje. Maximum irányadónak vehetők tehát figyelembe. Megnyugtatom, remek mintázatot választott, azzal nincs baj. Ha úgy érzi, egyértelműen az abroncsok okozzák a leírt jelenséget, a vásárlás helyén, vagy akár közvetlenül a gyártónál jelenthet be minőségi kifogást és kérhet egy műszaki bevizsgálást. Ez megerősítheti, vagy éppen cáfolhatja a gyanúját. De mindenek előtt csináltassa meg a csapágy-cserét és ha az után is fennáll a huppogás, akkor indítsa el a folyamatot!
Ugyanakkor megjegyzem, a Touran-nál nem ritka jelenség a vibráció, a finom rázkódás, ami akár hanghatásokban jelentkezik. Ez sajnos a típus sajátossága, a futómű kialakításából, az egész autó felépítéséből adódik és nem a gumik hibája. Az viszont tény, hogy bizonyos mintázatok erősítik mindezt, mások jobban tolerálják.
Ezt se hagyja figyelmen kívül...;) Üdv, Gumidoki
Kedves Gumdoki!
7 hónapja vagyok boldog tulajdonosa egy BMW 435i xDrive típusú autónak. Az autót “kétszéles” gumiabroncsokkal vásároltam jelenleg elöl 225/40/R19, hátul pedig 255/35/R19 méretű defekttűrő gumik vannak rajta. Már a vásárlás előtt is tudtam, hogy ez a konfiguráció valószínűleg nem lesz teljesen kompatibilis a magyar úthálózat felületeinek minőségével, és sajnos használat során ez be is bizonyosodott. Szívem szakad meg egy-egy nagyobb repedés, ne adj isten kátyúba hajtáskor.
Jelenleg téli gumi vásárlás előtt állok és ha már az utakat nem tudom egymagam felújítani, szeretném legalább egy kicsit növelni a menetkomfortot lehetőleg magasabb oldalfalú és nem defekttűrő gumiabroncsok vásárlásával. Sok helyen kerestem az interneten, de sajnos nem találtam egyértelmű információt, hogy milyen lehetőleg legmagasabb oldalfalú gumiabroncsokat tehetnék az autóra a menetkomfort növelése érdekében. Megköszönném ha tudna ebben az irányban tanácsot adni. Előre is köszönöm a segítségét!
Balázs (BMW 435i XDrive, N55 motor, 2014-ből)
Kedves Gumidoki!
Adva van egy 2021-es évjáratú, 35e km-t futott VW Touran, első tulajdonos, törésmentes. A jelenség az, hogy 130 km körül elkezd rázni, 150 km-nél már nagyon rázni az autó középkonzolja. Nem lehet aprót tartani benne. Első centír megvolt, változatlan a helyzet. Elvittem a komolyabb, Hunteres centrírozásra is, a helyzet talán minimálisat, de tényleg minimálisat javult.
Ilyenkor hogyan tovább? Merre induljak? Köszönöm, Gergő
Kedves Gergő!
Ha a hunteres vizsgálat nem mutatott hibát a kerekeken, akkor a rázkódás oka másban keresendő. Nagyon sok dolog van még, ami menet közben vibrációt okozhat; a fékek, csapágyak, szilentek, de akár a hajtáslánc elemei (pl. kardán, féltengely stb.) is.
De amúgy a Hunter sem mindenható, azt sem szűri ki, ha pl. a kelleténél nagyobb középfuratú felni van az autón, ami nem központosul, így nagyobb tempónál berázza az autót. Márpedig a tehermentesítő hiánya nagyon sok autónál okoz ilyen jellegű gondot.
Tovább kell keresni a rázkódás eredetét! Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
A történet folytatódik. Miután a szakszerviz kétszer átnézte az autót, az a meglátása, hogy a gumi a bajságos, az autónak nincs baja Következésképpen lecseréltem mind a négy gumit.
Az újak: Uniroyal rainexpert 5 205/60 r16 96w XL 2 db 3823 DOT számú, 2 db 0324 DOT számú.
Tudtommal ezek mind minőségileg mind teljesítményileg jók a Touranra. Márciusban lettek felrakva, centrírozva ahogy kell. Augusztusban már újra kellett centrírozni őket, de még mindig van rázás. A szerelő szerint nem futnak szépen a gumik, olyan mintha nem teljesen kör alakúak lennének. Ilyenkor mi van? Van olyan technika mely el tudja dönteni, hogy mivel és mit csináljak? A felgyújtás még nem tűnik időszerűnek. Az is lehet gond, hogy az azonos DOT számok nem egy tengelyen vannak?
Köszönöm, Gergő
Kedves Gergő!
A hunteres vizsgálat kimutatta volna, ha a gumi okozza a rázkódást. A hiba tehát másban keresendő. Az, hogy egy vadiúj, az autóra tökéletesen passzoló abroncsszettel is tapasztalható a jelenség, csak megerősíti ezt. Leírtam korábban, hogy rengeteg forrása lehet az ilyen jellegű hibának.
Adja oda a márkaszerviznek garanciális vizsgálatra, és kösse ki, hogy csak akkor adják vissza az autót, ha már rendben van. Én ezt tenném...
A nagy kérdés még az, hogy az első kilométerektől kezdve tapasztalható a vibráció, vagy folyamatosan alakult ki; erről nem írt... Mert az előző mondatom csak akkor igaz, ha erre a válasz az, hogy igen.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor?
Vásároltam négy új Hankook téli gumit (205/60R16 92H W320 MO Winter i cept), amin nem találok forgási irányt. Ezt jól látom? Azt jelenti, hogy ennek a gumin nincs ilyen, azaz oda teszem ahova akarom, nem számít a forgás irány? (Eddigi téli gumjaim mind meghatározott forgásirányúak voltak).
Válaszát köszönöm. Tisztelettel: Manninger Sándor
Kedves Sándor!
Így van, jól gondolja! A Hankook W320 Winter I'cept Evo2 mintázata nem forgásirányos, viszont aszimmetrikus kialakítású mintázat. Ez azt jelenti, hogy ennek az abroncsnak van - az oldalfalán megjelölt - külső és belső oldala. Ennek megfelelően kell felkerüljön a felnire. Ha pedig már fel van szerelve felnire, mindegy, hogy bal, vagy éppen jobb pozícióba kerül.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Tanácsot szeretnék kérni, kicsit elvesztem a keresgélésben…
Adott egy Toyota Hilux 2.8D 2.5T platós tehergépjármű, erre keresek téligumit. De a helyzet nem ilyen egyszerű (vagy csak én érzem úgy, hogy nem az), mert hegy tetején lakunk, ahol van hó (tavaly 30 cm hó volt, 2 hétig csak gyalog lehetett kimenni) és sár is előfordul, az utat nem tisztítják, egy földútról kell emelkedőn kimenni az aszfaltos útra, ha megyünk valahova.
Azt gondoltam, veszek egy szett A/T gumit 3pmsf jelöléssel, hóra jó lehetne, de ezek négy évszakosak, jégre/ónos utakra állítólag nem annyira jók és sajnos február-màrcius környékén a jégpáncél sem ritka. Egy “sima” téligumi meg beragad a hóba…
A kocsit családdal is használjuk (gyerek most megy bölcsibe), szóval a biztonság fontos szempont. Ön szerint mi lenne a megfelelő választás? A “best 4x4 all terrain winter snow tyre” Google keresés és olvasgatás után ezeket az ajánlásokat találtam:
BFGoodrich All Terrain T/A KO2
Goodyear Wrangler Duratrac
BRIDGESTONE BLIZZAK DM-V3
Michelin X-Ice Snow SUV
Gumi méret 265/65R18
Válaszát előre is nagyon köszönöm! Üdvözlettel, Dani
Kedves Dani!
Nem egyszerű feladvány, főleg ebben a méretben! A Michelin és Bridgestone említett mintázatait én nem javasolnám a leírt körülményekre. Talán a DuraTrack lenne legalkalmasabb a célra, de nekem egy ismerősöm hasonló felhasználási körülmények között a Cooper WeatherMaster WSC mellett kötött ki.
Ez és a GY is gazdagon lamellázott, téli mintázat, de mégis elég nyitott a havas, saras-latyakos körülmények leküzdésére. Ráadásul igen mély profilmélységgel bír, főleg a Cooper. Ezektől jobb ötletem nekem sincs, vagy kerékméretet kell váltani ballonosabb, kisebb peremátmérőre...
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Kérdésem az lenne, hogy mennyire gond ha a gumi a bordázatban repedések találhatók? Nem nagyok, viszont a gumi Hankook, valamint csak 4 éves (2020-as). Mélysége még elég jó, így sajnálnám eldobni. Ön mégis, mit tanácsolna, mindenképp cseréljem le?
Kedves Levélíró!
Amennyiben felszíni repedések láthatóak rajta, amik nem nyílnak ki, azok esztétikai hibának tekinthetők és nem befolyásolnak semmit, sem az abroncs tudását, sem biztonságát. Ha erről van szó és nem tapasztal tapadásbeli hiányosságokat, akkor nincs miért aggódnia. Ugyanakkor meg kell nézni az oldalfalukat is, hogy ott láthatóak-e hasonló hibák!
A gumiabroncs egyik legnagyobb ellensége az UV-sugárzás, leginkább ez felel a töredezett-repedezett gumifelületért. Persze lehet oka a rossz-keverék, vagy vulkanizálási hiba is, azaz gyártási eredetű is lehet végső soron. Az oldalfalat tudja kezelni és ápolni glicerines szerekkel, de a futófelületet nem.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Laikusként azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, milyen kerék/abroncs méretet érdemes választani a nyári, téli, 4 évszakos gumik esetén? Ez röviden ökölszabályként összefoglalva - ha létezik ilyen - hogyan hat ki a menettulajdonságokra pro és kontra (nyilván ez egy összetett, bonyolult, sok változós történet)? Példaképp az alábbi Suzuki álatal megadott (215/55R17, 215/60R16) ill. egy gumiszervíz által javasolt (225/50R18) méret.
Köszönettel, Bandi
Kedves Bandi!
Aki négyévszakosban gondolkodik, azt nagy eséllyel a legpraktikusabb megoldásra való törekvés vezérli. Ha pedig ez így van, akkor a legolcsóbb, azaz - az adott autóhoz választható - legkisebb méret a befutó, annak van igazán értelme. Persze, ha van egy adott felnink, az felülírhatja ezt.
Télinél először is el kell dönteni, hogy ugyanazon a felnin használom-e majd, mint a nyárit? Ha igen, akkor a méret adott, ugyanaz, mint a nyárié. Ha nem, akkor szintén lehetőség szerint praktikusabb kisebbet választani.
Ha a példájánál maradunk, azaz ha van egy Vitaránk, amihez van egy 17"-os gyári felnink, akkor így nézne ki a gyakorlatban a dolog: négyévszakos: a meglévő felnire vennék 215/55 R17-es négyévszakos abroncsokat téliabroncs: ha két szettben gondolkodunk, akkor a 17"-os gyári felnit meghagynám a nyárinak és télre vennék 16"-os lemezfelnit 215/60 R16-os téligumikkal.
Ha viszont a szezononkénti gumicserére szavazok, akkor 215/55 R17 méretű lenne a nyári és téli abroncsom egyaránt és ezeket variálnám az évszaknak megfelelően.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Egy fekete Renault Laguna MK3 Grandtourral közlekedek a mindennapokban, amit egy 2 literes dci motor hajt. Mivel nincs szép hangja, ezért próbálom mindig alacsony fordulaton használni és ezzel együtt a fogyasztáscsökkentésre törekedni minden esetben. Épp a minap hagytam el a bal első dísztárcsámat az M3-as bevezető szakaszán, egy kedves suzukis szólt át a szomszéd sávból, hogy lerepült az autóról menet közben.
Pótolni szeretném mindenképpen, viszont sajnos ugyanilyet nem találtam ami jelenleg rajta van, és ha már amúgy is kell vennem 4db újat, a kérdésem az volna, hogy befolyásol-e valamit a fékek hűtésén, valamint a fogyasztásbeli különbség lehet-e egyes darabok közt? Ha igen, kérem segítsen, milyet lenne érdemes választanom a rajta lévő 16"-os lemezfelnikhez?
Tisztelettel: Pásztor Marcell
Kedves Marcell!
Minél tagolatlanabb a kerék - és így a dísztárcsa - felülete, annál kevésbé kavarja meg a levegőt, ami kedvez a fogyasztásnak. Tehát ha ez a cél, akkor minél telibb, minta nélküli dísztárcsát kell választani. Jó példákat lát erre a mai modern villanyautóknál, ahol tökélyre fejlesztették az aerodinamikát a kerekek esetében is, de példaként említhetjük az aktuális F1 autók telikerekét is. A fékek hűtéséért pedig nem kell aggódnia ilyen vezetési stílussal, azt gondolom. ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Új garnitúra gumi vásárlása előtt állok és szembe találkoztam a Kumho Wattrun VS31 tipusú gumiabronccsal, amely alacsony tömeg és gördülési ellenállás szem előtt tartásával, kifejezetten elektromos illetve hibrid járművek számára terveztek. Egy abroncs áruháznál rákérdeztem a gumival kapcsolatos esetleges tapasztalatokra, mire a diszpécsertől azt az információt kaptam, hogy a gumi csak kizárólag elektromos autóra jó, ha egyéb hajtóanyagú autóra szerelem őket, akkor "fel fog robbanni", mikor a gázra lépek. (szó szerint) Ezt a kijelentést már önmagában is rendkívül viccesnek találtam.
A gumi adataiból, teherbírásából én nem találtam olyan kivetnivalót, ami meggátolná a nem elektromos autón történő használatot. Számos cikk foglalkozik vele, hogy a rugózatlan tömeg redukálása nemhogy rontana, de nagyon is javít a menettulajdonságokon. Szeretném kikérni a véleményét, hogy ön szerint alkalmas -e erre?
Köszönöm szépen!
Kedves Levélíró!
Így van, a Kumho Wattrun VS31 kifejezetten az elektromos autók speciális igényének megfelelően lett fejlesztve, de több más gyártó is rendelkezik hasonló termékkel már. Van pár dolog ugyanis, amiben az e-autók jelentősen különböznek a belső égésű motorokkal hajtottaktól. Ezek nagy vonalakban:
- jóval nagyobb tömeg az akkupakkok miatt
- rendkívül csendes haladás
- a pedál lenyomásakor azonnal jelentkező nyomaték, amely gyakorlatilag konstans
- fogyasztásérzékenység, azaz minden alkatrész a nagyobb hatótáv elérésére van hangolva
Ide tehát olyan abroncs kell, amely nem nagy tömegű, rendkívül kicsi gördülési ellenállása van, ugyanakkor nagyon strapabíró és masszív, remekül tapad, ám mégis síri csendben képes suhanni. Persze egy ilyen tudású abroncs "normál" autón is helytáll, mint ahogy a Wattrun is. Csak az a kérdés, hogy kell-e, érdemes-e egy ilyen drága és kifinomult technikát felvonultató terméket felszerelni egy belső égésű motorral hajtott járműre, tud-e ott annyival többet nyújtani egy hagyományos abroncsnál, mint amennyivel többe kerül nála. Na ez itt a nagy kérdés, amire önnek kell megadnia a választ!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Olajdoki!
Tanácsot szeretnék kérni, jogosan reklamálhatok-e a szervizemnél (vagy felsőbb szervnél) a következő történettel kapcsolatban: 2019-es Peugeot 5008-on 2024.05.07-én végezték a műszer szerint esedékes szervizt - olaj, olajszűrő, légszűrő és ami még ilyenkor szokás. Az óra állása 101 376 km, végig a vásárlás helyén, márkakereskedő szakszervizében karbantartott és javított gépjármű, most éppen +1 év vagy 120 000 km-ig meghosszabbított garanciával. Júliusban (kb. 104 ezer km-es óraállásnál) beadta az igényt: "Szerviz 10 hónap, vagy 2500km múlva". Elég sűrű a program, így el sem gondolkodtam, vajon miért jött a jelzés, egyszerűen bejelentkeztem a szervizbe, amikor közeledett a megadott futásteljesítmény. A telefonos bejelentkezésnél is rácsodálkoztak a dologra, közösen azt feltételeztük, hogy valamilyen intervallum számlálót nem nyugtáztak le májusban.
Augusztus 9-én, 107 100 km-rel vittem be a kocsit ellenőrzésre. Fél óra várakozás után azzal jött a szervizes, hogy valós a szervizigény, olajat kell cserélni, mert "felhígult", és ezt jelzi az érzékelő. Elmondta, hogy ez főleg rövid távú használatnál szokott előfordulni. 25 km-ről ingázom Győrbe és hosszabb távokon használom az autót, így ezt én kizárnám. Plusz: az előző százezer kilométeren sem fordult ez elő, akkor most nagyjából 3500 km alatt hogyan?
Mindegy, garanciában cserélik az olajat - így lett a pár perces nyugtázásból 3 órás várakozás a szervizben.
Erről az egészről persze munkalapot sem kaptam, a szervizfüzetbe sem került be, egyetlen bizonyítékom, hogy most újraindult a 12 hónap/ 30 000 km szervizperiódus a műszer szerint. Erre azért rákérdeztem, hogy eszerint hozzam legközelebb, vagy a szervizfüzetben szereplő adatok szerint. Azt mondta az úriember, hogy a műszer szerint. No, a fentiek alapján jogosan élek a gyanúperrel, hogy az ütemezett szerviznél egyszerűen nem végezték el a kiszámlázott olajcserét? Egyszerűen fogalmazva: "Csapjak balhét?"
Válaszát előre is nagyon köszönöm! Üdv: Roland
Kedves Gumidoktor!
2002-es Twingomra szeretnék vásárolni egy gyári intra t-line felnit(4x100 , 6,5"Jx14" ET:23) ezt fel tudom rakni az autómra? Valamint a hirdetések többségében 195/40R14 számú gumi szerepel, de mivel hazánkban nehéz beszerezni ezért a 195/45R14 méretű is jó rá? Válaszát előre is köszönöm.
Üdv: Zsolt
Tisztelt Gumidoktor!
2023 decemberében vásároltam a vadonatúj L Astrámat. Átvétel előtt az általam vásárolt téli gumikat (új Goodyear UG 9) rakattam a gyári új alufelnikre. Most, 2024 tavaszán felkerültek az alufelnikre az autóhoz kapott új Michelin Energy Saver abroncsok. A gumicserét jó nevű, megbízható gumiszervizben csináltattam. A guminyomást ellenőriztem, gyári előírásnak megfelelően beállítottam.
Mégis azt tapasztalom, hogy az autó enyhén jobbra húz, illetve kb. 100 km/h sebességnél enyhe, alig észrevehető rezonancia tapasztalható a kormányon. A sebesség növelésével nem növekszik a rezonancia.
Kérdésem az, hogy mi lehet a probléma? A gumicserét megelőző 10 percben még nyíl egyenesen futott az autó, rezonancia nélkül.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
A jelenség megjelenésének körülményei gyanússá teszik valóban, hogy a gumiabroncsok okozzák.
Egyszerű cserét javasolok első körben: a két első kereket meg kellene cserélni egymással, majd kipróbálni, mi történik. Ha ugyanúgy jobbra húz az autó, akkor mégsem az abroncsok a ludasak. Amennyiben viszont balra kezd húzni az autó, vagy épp megszűnik az elhúzás, akkor a kiinduláskor jobb első pozícióban lévő abroncs a gyanúsított.
Ha precízebben akar elmélyedni a dologban, akkor egy Hunter-gépes bevizsgálást ajánlok, ami szintén kimutatja, hogy melyik kerék a hibás és optimalizálással orvosolható-e a probléma, vagy csak cserével. Mindezt intézheti úgy, hogy - akár az Opelen keresztül - a gyártó Michelin-nek jelenti be a hibát a garancia keretein belül, ők meg majd a saját protokolljuk szerint fogják bevizsgálni a gumiszettet.
Üdv: Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Van egy 2003-as, mk1-es Focusom, de a kérdés szempontjából azt hiszem a verda típusa mellékes. A lényeg, hogy jelenleg acélfelnik vannak az autón. Ezeket szeretném alufelnire cserélni. Tudatlan kérdésem, hogy ebben az esetben spéci csavarokat is kell vennem? Csak hogy teljes legyen a kép: a 4x108-as osztókörű, 6Jx15-ös méretű, ET52,5-es felni és a 195/60R15 gumi kombinációja jó választás?
Köszönöm, T
Kedves T!
Az említett Ford típusnál mindenképpen másik anya (tőcsavaros) kell az alufelnihez, mint a lemezkerékhez. Ha gyári alufelniről van szó, akkor is kétféle anya jöhet szóba, kialakítástól függően. Ha pedig utángyártott felniről beszélünk, ahhoz kell a csavar formáját igazítani. De új rögzítőelem-szett mindenképpen szükségeltetik. A leírt felni- és gumiméret pedig tökéletes lesz erre az autóra.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Mostanában egyre több oldalon jön velem szembe elektromos autókra tervezett gumiabroncs. Írják, hogy az elektromos autók jellemzően magasabb tömege miatt ezen abroncsok oldalfala merevebb, ami jobb oldalirányú tartást biztosít, illetve a villanymotorok hatalmas nyomatékát is jobban át tudják adni az aszfaltnak az alkalmazott speciális keverék okán.
Az lenne a kérdésem, hogy ezek a gumik alkalmasak lennének egy muscle car gumijának, tekintve, hogy a tömeg itt is jelentős (1800 kg körül), a nyomaték szintén számottevő, 650 nm, a teljesítmény is 500 lóerő feletti, hátsó keréken? Ennél a szegmensnél sem hátrány a jó oldaltartás (nagy sebességű kanyarodás), vagy a jó tapadás (pl. álló helyzetből padlógázas kigyorsítás). Valami azt súgja, hogy bár a követelmények hasonlóak, vagy azonosak, nem ilyen egyszerű a dolog. Van egyéb különbség is, amiről nem szól a fáma?
Tisztelettel: Zsolt
Kedves Gumidoktor,
A napokban cseréltettem le a feleségem autóján a téli gumikat nyárira, amikor a gumisunk megjegyezte, hogy bár a gumik bordázatának a magassága még megfelelő, az nem indokolná a cserét (és egyébként nincs semmi külső jele a minőségromlásnak, semmi repedezés stb.), azonban az életkoruk miatt már nem javasolja visszatenni őket ősszel. És persze ugyanez igaz a nyári gumikra is, ott is cserét javasol.
A feleségem kis Corsája ugyanis az az autó, amilyen egyébként nincs is: női vezető, garázsban tartott, folyamatosan szervizelt, nem dohányzó, kevés kilóméterrel. Azaz újonan vettük, de ma már 9 éves és 43 ezer km van benne. Igaza van a gumisnak? Valóban a gumik az életkoruk miatt is veszítenek a tapadásukból? Vagy csak próbál ennyi idő után némi további pénzköltésre rábírni?
Köszönettel: László
Kedves László!
Igaza van a gumisnak. Az abroncs ugyanis a használatban, de álltában is öregszik. Anyagára hatással vannak a napfény UV-sugarai, de az ózon is, továbbá a sok vegyi anyag, amivel érintkezésbe kerül(het) élettartama során. Ehhez hozzá jönnek a nagy hőmérsékleti különbségek, a használat során a nyíróerők, a fékezés-elindulás-kanyarodás közbeni erőhatások.
Az öregedést lehet késleltetni megfelelő nyomás használatával, illetve gumiápoló kemikáliákkal is, de megállítani nem. Kb. 10 éves kor körül jön el valóban az az idő, amikor kopásuktól függetlenül csereéretté válnak a gumiabroncsok.És ahogy írta, az önöké is lassacskán ebbe a korba lép.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt gumidoktor!
Idén egyszerre cseréltem le a 9 éves téli, és nyári gumikat Suzuki SCross autómon. Mindkettő 205 60 R16 meretű.
A téli: Continental WinterContact TS870 P DOT: 2023.12.hét
A nyári: Continental EcoContact 6 DOT: 2024.9.hét Mindkettő 92 H indexű.
Azt tapasztaltam, hogy a nyári gumi anyaga puhább mint a télié, amit igazol, hogy meleg aszfalton sportosabb kanyarvételnél (1000 km megtétele után tehát sejthetően a futómű geometriához nagyjából bekopott gumi) nyúlósabban téligumisan viselkedik, mint a 9 éves gyári szerelésű Yokohama, amivel nagyon elégedett voltam ilyen téren. (Bőven volt még borda mélysége, a kora miatt cseréltem le)
Felmerült bennem a kérdés, hogy a gumi gyártásakor a nyári gumit tévedésből legyárthatják a téli anyagával?
Régen az ECO gumik anyaga keményebb volt,most ez nagyon puha. Kb egy új radír gumihoz tudnám hasonlítani, és a nyári mintázat szélesebb bordázatát arányaiban könnyebb ujjal deformálni mint a téli gumi szegmensekből álló kisebb bordáit. A guminyomás ugyan az mint a régi gumiknál, rendellenes viselkedést, kopást, deformációt nem tapasztaltam.
Amúgy maximálisan elegedett vagyok mindkét gumival minden útviszony, és menetdinamiaki körülmény mellett, ezt a nyúlósságot kivéve.
Kiegészítés: Vészfekezést nem próbáltam, de dinamikus, sportosabb fékezésnél nincs negatív tapasztalat a gumival. (Nyilván ez szubjektív amatőr megfigyelés) Valaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel! Péter
Kedves Péter!
Kezdem azzal, hogy elképzelhetetlennek tartom, amit leír, miszerint a mai ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer mellett ez a keverékcsere bekövetkezzen, pláne egy prémiumgyártó esetében.
Az, hogy hogyan viselkedik egy abroncs, nagyon sok egyéb paraméterből következik, amiből csak egyik a futófelületi keverék. Befolyásoló tényező ebben a szerkezet kialakítása, felépítése, a profilalak, a peremek kialakítása és nem utolsó sorban a nyomásérték, ami az abroncsban mérhető.
A Continental EcoContactja eleve egy viszonylag filigrán szerkezetű - ahogy a neve is mutatja - eco-irányultságú abroncs. Teljesen másképp viselkedik, mint egy sportosabb hangolású termék, akár ugyanabban a méretben összehasonlítva.
Az abroncsok öregedése általában együtt jár a környezettel közvetlenül érintkező gumielemeinek a felkeményedésével, amibe nyilván a futófelület is beletartozik. Szóval vannak és lehetnek jelentős különbségek abroncs és abroncs között, amelyek az idő múlásával és a használattal tovább nőhetnek adott esetben.
Üdv, Gumidoki .
Kedves Gumidoktor!
Vásároltam egy új Nissan Leafet, amin 215/50 r17 nyári gumik vannak. Ugyanilyen autót használtunk eddig is, de gyári R16 felnin 205/55 r16 négyévszakos gumival, ami az agglomerációs ingázásra tökéletes választás volt, eltekintve a kátyúk okozta oldalfal defektektől (GoodYear négyévszakos oldalfala nagyon vékonyka). Az új autón is célszerűbbnek látom a kisebb méret használatát, amely méretet a gyár is ajánl. Egyrészt olcsóbbak a prémium gumik is ebben a méretben, másrészt ballonosabbak, ami a budai agglomeráció elhanyagolt útjain nem hátrány.
Találtam olyan Dezent márkájú alufelnit 5x114,3 6,5x16 et40 66.1 méretben, aminek TÜV papírja van, hogy Leafen lehet központosító gyűrű nélkül használni. A kérdésem az volna, hogy ilyen csere esetén is be kell jegyeztetni a forgalmiba a felni cserét, és ezzel együtt a vadonatúj autót újra kell vizsgáztatni? Hülyeség a kisebb méret használata?
Köszönettel, Szabolcs
Kedves Gumidoktor!
Szokatlan kérdéssel fordulok Önhöz. Szeretnék a 2001-es 1,6 16v benzines 5 ajtós Citroen Xsarámra olyan gumiabroncsot vásárolni, ami vizes füves terepen, szekérúton, rosszabb földúton esetleg utánfutós üzemmódban egy kis plusz tapadást biztosítana. Az autó második autóként funkcionál, éves futása kb. 8000 km, jellemzően aszfalt, de előfordul a családi tanyára, enyhe terepre autókázás kutyával.
Tudom, hogy nem terepjáró, de egy kis wannabe terepjáró kinézet is vicces lenne. Az alacsony éves futás miatt nem ijednék meg a futózott, vagy a téli abroncstól sem. Egy típust találtam az ebay-en ami szimpatikus, Maxsport Alaska a típusa, 195/55 R15 méretben kapható, elvileg "all weather grasstrack race tyre"...utcai használatra is szánt,de alapvetően verseny gumi. Tudna nekem segíteni esetleg egyéb márkával/típussal hogy merre induljak?
Előre is köszönöm! Üdv: Misi
Kedves Misi!
Lássuk be, eléggé egyedi igények ezek személyautóra; előttem még ez az ön által fellelt Maxsport Alaska sem volt ismert mintázat korábban. Én nem is tudok személyméretben más hasonlót, úgyhogy ha ez a leírása és ajánlása szerint megfelel az ön igényeinek, továbbá be is tudja azt szerezni, uccu neki, ne habozzon! Nekem nincs jobb ötletem a témában.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
A segítségedet szeretném kérni. Adott egy Toyota Hilux a gyárilag szerelt 265/60 R18 abroncsokkal, melyek lassan csereérettek lesznek. Sajnos nem találtam olyan tesztet amely segítene a döntésben. Olyan abroncsokat keresek amelyeket tudok nyáron és télen is használni, valamint terepen is megállja a helyét. Az autó felhasználása igen sokrétű, autópályától egészen a 20 cm mély sárig, esetenként hóig. Azért, hogy az élet ne legyen egyszerű sokszor szállítok vele nehéz terhet is. Létezhet a célnak megfelelő abroncs vagy a piac még nem készült fel olyan abroncs gyártásával ami igazán egy pickupra való lenne? Néhány adat a használatot illetően: évi futásteljesítmény 50 ezer km (ebből kb 20 ezer terep), összkerékhajtás csak ha kell, automata váltó.
Üdv Krisztián
Kedves Krisztián!
Talán a csodát vártad tőlem, de sajnos ezt én sem tudom prezentálni. :o) Ilyen abroncs ugyanis nem létezik, amely ennyire szélsőséges útviszonyoknak, ilyen széleskörű felhasználási módoknak megfeleljen, ráadásul az év minden szakában. Erre az éves futásteljesítményre és ezekre a körülményekre mindenképpen két szett abroncsot javasolok, egyet télre, egyet nyárra. Még így sem fedhető le egészen az általad leírt, változatos használat, mindenképpen kompromisszumokra lesz szükség.
Talán valami AT mintázat lenne a legmegfelelőbb, de ugye ami nagyon jó terepen, az veszettül hangos és gyorsan kopik autópályán, megfejelve mindezt némi plusz fogyasztással. Ami meg csendben, stabilan hozza a pályatempót, az pedig még összkerékhajtással együtt is könnyen elvérzik némi kis sárban... Nincs igazából tuti receptem a helyzetre.
Talán valamelyest tovább kéne finomítani a felhasználási módokat, melyik élvez prioritást, mi az, ami feláldozható... Így lehetne közelebb kerülni a megoldáshoz, ami - ahogy korábban is említettem - nagy eséllyel valamilyen AT mintázat lesz.
Tesztekben pedig a pickup méretű abroncsokat leginkább SUV-okon és az azokra jellemző felhasználási módokon vizsgálják, az igazi offroadra csak egy szűk rétegnek van igénye. Ilyen tematikus csoportokat viszont érdemes valós tapasztalatokért felkeresni a közösségi médiában.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Adott egy 235/35-ös gumi egy 10j széles felnin. Tudom, nem praktikus, pláne nem kishazánkban, de vásárláskor ez volt az autón. Pózolni tökéletes, de én nem azért vettem a kocsit, használni szeretném. A kérdés, ha aggresszíven dobom rá a kanyarokra, kell-e tartanom tőle, hogy esetleg a túlzott oldalirányú terhelés miatt leugrik a felniről? Esetleg fújjam túl? Hány bár ajánlott egy ilyen esetben?
Válaszát előre is köszönöm! Dániel
Kedves Levélíró!
Én inkább úgy fogalmaznék ahelyett, hogy nem praktikus, hogy nem biztonságos. Nincs kifogásom a robbantott, germán stílus szerint nagyon széles felnire szerelt keskeny gumik ellen egy show-autón. Közútra azonban ezek nem valók. Az abroncs olyan "pózban" van ráfeszítve a a felnire, ami extrém módon terheli olyan helyeken a szerkezetét, ami gyárilag nem egészen úgy volt tervezve. Emiatt a tapadás, a tartósság egyaránt jelentős csorbát szenved. No meg könnyebben leugrik a felniperemről az abroncs, ahogy ön is írta, pláne, ha "hegyezik" az autót. Ahogy említette, nem pózolni, hanem használni vette az autót. Nos akkor tegye használhatóvá egy normális kerékszettel, ez az én tanácsom! Ezeket pedig adja el egy pózőrnek; ez a legjobb amit tehet. ;o)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Nemrég vásároltam 4 darab új gumit de sajnos pár száz kilométer után a bal hátsó kerék felszedett egy szeget. Kb. 0,8 bár volt a nyomás benne mikor észrevettem, max. 2-3 km-t mehettem így. Szakszervizben tettek rá hideg foltot... Az lenne a kérdésem, hogy mennyire biztonságos így a gumi, illetve, hogy tehetem-e majd előre, vagy maradjon hátsó gumi?
Előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Egyrészt meg kellene néznie - akár egy szakértőnek - , hogy az abroncs belsejében, a légzárón látszik-e a legapróbb jele lapos futásnak. Mert ha igen, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a belső szerkezet is meggyengült. Másrészt egy árva ragasztott folt egy autóra való gumiabroncson halottnak a csók, ez nem kerékpárgumi.
A szakszerű javítás a gondos előkészítés, a behúzható gomba és a tapasz az abroncs belsejében. És még így sem tekinthető teljes értékűnek a javított abroncs! Jobb, ha hátra kerül, ott kisebb terhelés éri. Ennyit tudok elmondani az eset kapcsán látatlanban.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor.
Nemrég vettem egy 2019-es 3V5-ös, facelift előtti Skoda Superb, 1.6d kocsit. A keréknyomás ellenőrzés hogy van megoldva rajta? Vettem 4db alufelnit gumival, amiben nincs szenzor és hisztizik neki a komputer. A felni méret meg a gumi méret is azonos a gyárival. Vissza tettem az eredeti felniket, hogy nyugodjon meg, beolvastattam a programjában elfogatta és közlekedek vele. Tudom ez normális, de most jön a csavar a történetben.
Elmentem egy gumiszervizbe, hogy a vett felnikbe lehet-e utólagosan szenzort szerelni, igen jött a válasz, de közben a szaki csak úgy ránézet a kocsin levő eredeti felnire és mondta, hogy ezekben sincs szenzor. Jött egy kis műszerrel, az is azt mutatta, hogy nincs szenzor. Hümmm, jött a csodálkozás, hogy akkor hogyan vagy miről kapja a jelet az ellenörzésre a kompjuter.
Előre is köszönöm a válaszát.
Kedves Levélíró!
Információim szerint kivitelfüggő, hogy van-e szenzor a szóban forgó Skoda-típus kerekeiben. Azaz szállították indirekt (az ABS-szenzor jeleit használja) és direkt (TPMS-szenzor a szeleptalpban) rendszerekkel is a Superbet.
Egyrészt a Skoda szakszerviz alvázszám alapján meg tudja mondani, az öné melyik, másrészt egy leszerelt keréken az abroncs lenyomásával és a szeleptalp vizsgálatával ránézésre is megállapítható ez.
Vagy még egyszerűbben, ha a kerék hőmérsékleti adatai is előhívhatók a menüből, akkor direkt rendszerrel van dolgunk. Amit leírt, az nem bizonyítja egyik verziót sem, mert lehet, hogy menü beállítási hiba okozta, vagy a gumis valamiért nem tudta detektálni a jelet. Ha megbizonyosodik róla, hogy direkt TPMS van az autójában, akkor bizony kell vennie egy szett szenzort az új felnigarnitúrába is. Amennyiben nem, úgy van az a beállítás, vagy reset a menüben, amikor nem fog hibajelet adni az autó.
Üdv, Gumidoki
T. Doki!
Normális-e, hogy a 2004-es Mitsubishim első kerekei üzemi nyomásról indulva 1-2 hónap alatt elvesztenek 1-1 bar nyomást? A hátsóknál nem ilyen drámai, de 0,4-0,5 csökkenés ott is előfordul.
Válaszát előre is köszönöm: Levente
Kedves Levi!
Nem normális természetesen az ön által tapasztalt mértékű nyomásvesztés, utána kell járni az okának! Ilyen korú autóknál gyakran előfordul némi korrózió a felnin, ami természetesen a peremét sem kíméli. Azt a részét, ahová az abroncs pereme felfekszik. Ez a porózusság pont elég ahhoz, hogy rajta keresztül lassan, de biztosan elillanjon a levegő a kerék belsejéből.
A szelep is lehet gyenge pont, a gumi része ugyanis - még álltában is - öregszik és kirepedezve szintén porózussá válik. Előbbi drótkefével, utóbbi cserével orvosolható.
Ugyanakkor az abroncsok sérülés nyomán bekövetkező légvesztése sem zárható ki, de mivel esetünkben mind a négy kerék érintett, inkább az első bekezdésben leírtak lehetnek itt a ludasak.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Van egy VW Passat 2014-om (B7 kombi, 140 Le). Van olyan leírás, ahol azt írják, hogy a 215/55R16-os méretre ne használjunk hóláncot (ez nálam a nyári gumi méret). Most néztem a Michelin oldalán, ott nem írják, hogy csak nyári lenne. Akkor most, hogy is van ez? Nekem sajnos az a tapasztalatom, hogy a 205/55R16 a 140Le-s változathoz időnként kevés lenne... (könnyen megcsúszik erőteljesebb gázra és fékre is) Nagyobb átmérőjű felnire nem szeretnék váltani télinél!
Szabi
Kedves Szabi!
Az egyetlen "leírás", ami itt számít, az a VW ajánlása. Márpedig ők - ahogy én látom a katalógusban - a 205/55 R16-os, hóláncozható gumiméretet csak télre írják ehhez a típushoz. A 215/55 R16-ot csak nyáriban javasolják a B7 Passatra.
Nyilván azt gondolom, oka van ennek, de persze fittyet lehet ennek hányni és rápróbálni télre is a 215/55-öt, akár a rá való hólánccal. Én több évtizedes tapasztalataim alapján azt tudom mondani, hogy abból még sosem származott baj, ha valaki kerék-témában a gyári előírásokat, vagy ajánlásokat követi, az ellenkezőjéből viszont gyakran... ;o)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
DOT1215-ös Michelin Alpin téli gumijaim vannak. Mintára alig használtak, repedések nincsenek a gumikon, viszont mégiscsak több, mint 9 évesek. Maradjanak még, vagy inkább cseréljem őket? (Ha befolyásol vmit: 195/65 R15, Touran 1T) Köszönöm a válaszod!
Üdv: Ákos
Kedves Ákos!
Nagyon határeset a dolog. Ugyanis maga a Michelin is, de vele együtt a legtöbb gumigyártó egyetért abban, hogy 10 éves korában csereérett minden abroncs, a kopottságától függetlenül. Ezen ajánlás oka pedig az, hogy a korral együtt a környezeti hatásokra öregednek az abroncs keverékei és egyéb felépítő komponensei. Ez pedig azzal jár, hogy a friss korában rá jellemző tulajdonságainak a töredékét tudja már csak, ami balesetveszélyes szituációkhoz vezethet. Nyilván, ha ugyanaz a sofőr használja az abroncsot adott autón évekig, az szépen, fokozatosan hozzászokik a megváltozott képességekhez is. De higgye el, ha most - illetve ősszel majd - beruházna új abroncsokra, hatalmas különbséget érezne a mostani és a friss gyártásúak között. És ehhez nem is kell Michelin-t vennie (persze lehet azt is, miért ne..? :) ).
Én azt javaslom tehát, hogy ha elbírja a családi költségvetés, tervezzen be egy abroncs-cserét a következő téli szezon elejére!
Üdv, Gumidoki