Kedves Gumidoktor!
Nyári gumi vásárlása előtt állok. A három kiszemelt:
1. Hankook Kinergy Eco k425 - emelett az ár és a jó tapadási tényezők szólnak, viszont több helyen olvastam, hogy hamar öregszik és felkeményszik.
2. Continental Conti Premiuim Contact 5 - emellett a jó tapadási tényezők és a tartósság szerepe szól!
3. Continental Conti Eco Contact 5 - hasonló érvek mint az előzőnél, illetve a különbség sem teljesen egyértelmű.
A gyári méret 195/60 R15 lenne, de költségtakarékosság szempontjából arra gondoltam hogy a 185/65 R15 méretet választom. Kb 10-12 ezret mennék vele egy szezonban. Célom, a tartósság és a jó tapadás, véleményem szerint 5-6 évig használnám. Melyik abroncsot válasszam?
Előre is köszönöm válaszod! Sándor
Kedves Sándor,
Annak semmi akadálya, hogy a 195/60 R15-öt 185/65 R15-re cserélje. Így némi plusz komfortot és futásteljesítményt nyer pusztán a méretváltás okán. Az említett mintázatok igen változatos képet mutatnak.
A Hankook Kinergy Eco K425 középkategóriás termék, kis gördülési ellenállású, úgynevezett - ahogy a neve is mutatja - gazdaságos gumi.
A Conti pedig prémiumgyártó. A PremiumContact esetében inkább a komfort, a kényelem, míg az EcoContact kapcsán a gazdaságosság a kulcsszó. Ha tartós és jól tapadó abroncsot szeretne, akkor talán a három közül a Conti EcoContact5 a legmegfelelőbb választás önnek.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Egy Citroën C5 II(2004)-őt birtoklok aminek a gyári terhelési indexe 93-as. A piacon jelenleg 91-es és 94-es gumikat találok jelentős árkülönbséggel a 91-es javára. Az autó önsúlya 1450 kg és a terheléselosztása 63% előre. Ez alapján az első kerekekre 468 kg jut ha a önsúlyt és 581 kg ha a megengedett legnagyobb össztömeget nézzük. Ez mindkét érték alatta van a 91-hez tartozó 615 kg-os terheléshez. A kérdésem az volna, hogy vállalok különösebb rizikót ha az alacsonyabb terhelési indexű gumit választom vagy az útegyenetlenségekkor fellépő extra terhelés miatt tervezte a gyár ennyire túl ezt az értéket?
Köszönettel: Endre
Kedves Endre,
Valószínűleg műszaki szempontból nem vállalna rizikót, de döntése előtt vegye figyelembe a következőket:
- az adott járművön nem szabad a gyári, homológ abroncsokénál kisebb tudásút (terhelhetőség, sebességindex tekintetében) használni, nagyobbat lehet.
- mivel a fenti jogszabályi előírás, így műszaki vizsgán, esetleges NKH-s közúti ellenőrzésen nem megy át a gyárinál kisebb tudású abroncs.
- esetleges garanciális igénynél az abroncsgyártó helyből elutasítja a panaszt "az abroncs nem megfelelő a járműre" címszóval.
- az erősített oldalfalú, XL-es abroncs a tapasztalatok szerint jobban bírja a terhelést (pláne a hazai, helyenként gyatra minőségű utakon), várhatóan hosszabb a futásteljesítménye is. Tehát az árkülönbség kiegyenlítődhet.
Üdv, Gumidoki
Tisztel GumiDoktor!
Vásároltam az autóm típusának megfelelő felniket (Saab 9-5 2007. gyártás), de a középfurat a kiszállított felniken mégis nagyobb, mint ami az autó típusának megfelelő, ezért kaptam a felnihez szűkítő gyűrűt.
A kérdésem az lenne, hogy a szűkítő gyűrű mellé fel lehet tenni nyomtávszélesítőt? Mindössze 10 mm-ről van szó. Egyébként ezen a típuson a középfurat nagysága 65,1 mm az új felniken pedig 72,3 mm.
Tisztelettel, Vedrődi Baláts
Kedves Balázs,
Fel lehet, de akkor miért nem gyártat megfelelő méretű, azaz 65,1-esre szűkítő 72,3 mm-es nyomtávszélesítőt inkább, arra is van lehetőség! (o; Ha pedig megvan már a nyomtávszélesítő és ugyanúgy 65,1 a középfuratának pereme, akkor arra ugyanúgy rá kell feküdjön a tehermentesítő gyűrű, mint ahogy a kerékagyra tenné.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Peugeot 5008 típusú egyterünkre keresek nyári gumit, a gyári méret 215/50 R17. Szerintem a PSA-n kívül nem sokan használják ezt a gyári gumiméretet, ezért elég drága is. Váltóméret kalkulátorban megnéztem a 225/45 R17 méretet, ez átmérőben 2%-kal kisebb, illetve megnéztem a 235/45 R17 méretet, ez 0,62%-kal kisebb. Előbbi mérettel prémium gyártmányok esetében kb 40.000 Ft-ot, utóbbival kb 25.000 Ft-ot spórolnék. A 235/45 R17 nem túl széles?
Melyik gumit válasszam? Válaszát előre is köszönöm! Lévai Szabolcs
Kedves Szabolcs,
Elég sok autónak ez a gyári mérete, nem csak az 5008-nak. De kétségtelenül nem tartozik a 215/50 R17 a legfutóbb abroncsméretek közé. Én azonban azon a véleményen vagyok, hogy bár méretben megfelelő lenne a 235/45 R17 is ide, de pont a családi egyterű jelleget veszítené el e cserével.
Komfortban, futásteljesítményben kevesebbet nyújt a szélesebb és peresebb profil, viszont sérülékenyebb annál, sőt a fogyasztást is érzékelhetően megdobhatja. Szóval én nem tennék fel mást, mint a gyári méret. Pláne, hogy most ugyan nagyobb az egyszeri kiadás, de ezt a többletet simán behozza életciklusa során a gyári szett az előbb említett különbségek miatt. És minden legális és szabályos, ez sem egy utolsó szempont.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor.
2004-es Seat Leon 1.6 16V autómra szeretnék a mostani 15-ös (6" ET38) acél felni helyett 17-es alufelnit felszereltetni. A 17-es gumi 225/45 esetleg 205/50 lenne. A kinézett DEZENT RE felni szintén ET38-as. A kérdésem az lenne, hogy az 1 collal szélesebb felnin a gumi nem fog-e beleérni a kerékjárati ívbe?
Köszönöm. Üdv, Zsolt.
Kedves Zsolt,
Utánanéztem, a legtöbb felnigyártó ajánlásaiban a 7,0*17" méretű felnit a '04-es Leonhoz 35-42 ET-vel ajánlja. Úgyhogy ez a kinézett felni minden kétséget kizáróan megfelelő lesz az autójára. Sőt a 7,0" széles felni a 205/50 R17 és a 225/45 R17 méretű abroncshoz egyaránt jó. Én praktikussági okokból előbbit javasolnám megfontolásra, bár valamelyest drágább rendszerint, mint a 225/45-ös méret.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Jelenleg gyári 14 colos acéltárcsa (175/80 R14 gumival) van az 1.6-os 1998-os VW Golf 4 személyautómon. Jelenleg nyárra szeretnénk vásárolni külön acéltárcsákat.
A kérdésem, hogy jobb választás lenne a 15-ös acéltárcsa nyárra? Ha jól néztem 6x15, osztókör: 5x100 lenne a váltóméret 195/65 R15 gumimérettel. Acéltárcsákba van különbség márkák között? Főként lakott területen kívüli autóúton (műúton) van használva. Városi használat minimális, autópálya szinte nulla.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró,
Ha eddig sem volt gondja vele, maradhat nyárra is a 14"-os méretnél, de semmi akadálya nincs a 15"-ra felváltásnak sem. Pláne, hogy a 195/65 R15 (mert valóban ez a gyári méret) igen kommersz méret, jó áron, nagy választékból szemezgetve lehet hozzájutni. Igen, a Golf IV 5*100-as osztókörű, 57 mm-es középfuratú felniket kíván 6J*14" ET38, vagy 6J*15" ET38 méretben. Utóbbira mehet a 195/65 R15-ös abroncs.
A piacon lévő két fő acélfelni-gyártó (Alcar, Kronprinz) teljesen jó, gyárinak megfelelő minőséget képvisel, nyugodtan választhat bármelyik termékei közül bátran!
Üdv, Gumidoki
Kedves Doki,
a 2005-ös 1.2-s 75 lovas Renault Modus alapmérete 165/65R15, a váltója pedig könyv szerint 185/60R15. Sajnos kifogytam a gumikból, hiába, minden elkopik egyszer, viszont megkaptam ajándékba egy pár hónapja totálkárossá vált Punto majdnem új nyári Barum garnítúráját, ami 175/65R15 méretű, és megoldaná a nyári gumi gondjaimat, ha.... Ha fel merném tetetni... mert a megkérdezett gumisok szerint tűréshatáron belül van, és minden ok, csak egynek volt más a véleménye, de aggályos öreg nyuggerként ez a különvélemény elbizonytalanított, ez mégsem népszavazás....
Ön szerint?! Előre is köszönöm válaszát...üdv. E. István
Kedves István,
A gyári méretek azok, amiket leírt. Az őszinte válaszom így hangzik: a hatóság a gyári méreteket értékeli és díjazza, hivatalosan tehát azokat kell preferálni, esetleg azok pontos váltóméretét. A 175/65 R15 nem pontos váltóméret, de én is azt mondom, hogy műszakilag - határesetként ugyan, de - elmegy, gondja nem valószínű, hogy lenne vele. Ön hogy gondolkozik? Beleköthetetlen legyen az autó (műszaki vizsga, NKH-s ellenőrzés...), vagy a kézenfekvő megoldás irányába hajlik...?
Üdv, Gumidoki
T.Gumidoktor!
Milyen méretű felnit vegyek a 2005-ben gyártott Suzuki Ignishez? Melyik a legjobban megfelelő méret? Mit jelentenek a felninél a számok és a jelek?
Kedves Levélíró,
Lásd a mellékelt képet!
Aminek értelmezése a következő:
Példa : 5 ½ J x 14" H2 ET 49 4x100x60
5 ½ - felni szélesség collban (5)
J - felni peremkialakításának és -magasságának a jele
x - egyrészes, mély ágyazású keréktárcsa
14 - felni átmérő collban (1)
H2 - felni profil a külső és belső oldalakon Hump-vállal (peremvédő)
ET 49 - besajtolás mélysége mm-ben. Ez a felni középvonala (2) és a féktárcsára illeszkedő kerékagy közti távolság (3) autó típusonként eltérő
4x100 - rögzítő furatok száma és azok távolsága mm-ben (4), autó típusonként eltérő
60 - középfurat átmérője milliméterben.
A '05-ös Ignishez 4 ½ x 14" 4x100x54 ET45 méretű felni kell 165/70 R14 gumikkal felszerelve.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Szeretnék segítséget kérni egy olyantól, aki talán messzebb lát egy online gumiméret és a fix autótípus/gumiméreteken túl. Az autó: Ford Focus mk-1 (2001), 1,6-os motor, 5-ajtós kivitel. A probléma, hogy a Németországban megvásárolt autónak a nyári gumiját illik már lecserélnem.
Az előző tulaj szépen lelevelezte a kinti Tüv-el, hogy a 195/60 R15-ös gumikat nyugodtan lecserélheti egy 205/55 R15-össel. A kalkulátorok ezt tényleg engedik. Ezek a gumik viszont elég húzós áron vannak, így szerettem volna nézni az eredeti méretben papucsokat, de a 7JX5H2, Et38-as alufelnire elvileg azok nem mennek fel.
Alternatív méretként találam meg a 205/60 R15-ös méretet. Ezzel az a gondom, hogy a kalkulátorok az eredeti 195-öshöz mérve mind a két 205-ös elfogadható, de a két 205-öst egymáshoz mérve már túl nagy eltérésként értékeli. Kérdésem, hogy válthatok-e 205/60 R15-re?
Kedves Levélíró,
Én egy huszárvágással megoldom ezt a problémát, de előtte megkérdem, miért ne lenne megfelelő a Focus Mk1 gyári 15"-os abroncsmérete erre a felnire?! Mert szerintem teljesen megfelelő, a 195/60 R15 ugyanis 5,5-7,0" szélességű felnin "érzi jól magát". A felni meg ugye eddig is bizonyított már ezen az autón. Így nincs helye variálásnak, a gyári gumiméret használatából még nem volt probléma sosem.
Üdv, Gumidoki
Üdv!
Egy Renault Megane II (2005)-höz szeretnék új felnit vásárolni, mindenképp 17 colosat. Amit jelenleg kinéztem 4x100, 17x7", ET42, agyátmérő 63.4mm van írva. A kérdésem az, hogy a fent említett paraméterekkel rendelkező felnit fel lehet-e rakni, illetve ha nem, akkor milyen ET számút lehet felrakni.
Előre is köszönöm! Üdv!
Kedves Levélíró,
A leírt paraméterekkel rendelkező felni tökéletesen passzol a Megane II-re egy kitétellel, kell bele tehermentesítő gyűrű. Nevezetesen a 63,3 mm-es középfuratot 60 mm-re kell szűkíteni. Ettől eltekintve, vagy ezzel együtt minden gond nélkül mehet használható ezen az autón. A javasolt abroncsméret rá pedig a 205/50 R17, vagy a 225/45 R17 is lehet.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Adott egy Peugeot 306 1.8 benzines. Vettem rá R15 felniket, 195/65 gumik voltak rajta és beleért hátul a sárvédőbe. Mekkora lehet az ideális gumiméret 15 colos kerekeknél?
Kedves Levélíró,
Persze, hogy beleért, hiszen a 195/65 R15 átmérőben óriási erre az autóra, konkrétan minimum 4 cm-rel nagyobb a kívánatosnál. A 306 gyári 15"-os abroncsmérete a 195/55 R15, sőt a facelift előttieknél a 195/50 R15. Évjárattól függően tehát ezek a méretek egyike kell ide is és elszáll minden gond...! (o;
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy a 12 éves Bridgestone pótkerekem, ami még nem volt használva, befogható-e mindennapi használatra ennyi idő után?
Kedves Levélíró,
Én nem fognám be, nem javaslom a napi használatát már. Az abroncs álltában is öregszik, pláne, ha esetleg a karosszérián kívül van elhelyezve, pl. a fenéklemez alatt. A másik dolog, hogy nem valószínű, hogy talál már párjának olyan mintázatot, ami 12 éve volt aktuális a japán gyártónál.
De ha mégis, az sem lenne egészséges, hogy egy friss gyártású abroncsot tesz mellé párnak ugyanarra a tengelyre, hiszen hiába nullkilométeres mindkettő, a viselkedésük már nem lenne egyforma. Ugyanakkor pótkeréknek, szükséghelyzet átmeneti áthidalására még bőven jó lehet ez a 12 éves pótkerék, maradjon meg tehát annak!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Az autóm 2006-os SX4, kétkerék meghajtású, 1,5-ös motorral. Jelenleg 195/65R15-ös téli gumik vannak rajta (ezzel vettem).
Ugyanilyen méretű nyári gumit szerettem volna rá venni, de elbizonytalanodtam, mert itt a neten azt olvastam, hogy nyárra 16-os kell, bár a konkrét indokot nem tudom, hiszen a téli gumikból kiindulva jó rá a 15-ös.
Kedves Levélíró,
Természetesen nem kell, csak lehetőség ezen az autón a 16"-os felni használata. Tökéletesen remek lesz rá nyárra is a 15"-os felni, amire ugyanúgy mehet a 195/65 R15-ös gumi.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy olyan problémám lenne, hogy a lemezfelni szelepére rászorult a szelepsapka. Akár merre próbálom lecsavarni, nem akar megindulni. Már mindennel próbálkoztam. Mit tudnék csinálni, hogy végre le tudjam csavarni, mert így még fel se tudom pumpálni a kereket ha lapos lenne. Előre is köszönöm a segítséget!
A Levélíró
Kedves Levélíró,
Ha annyira rászorult, hogy csak erőszakkal lehetne lefeszegetni, akkor már azt kockáztatja, hogy esetleg megsérül a szelepház. Azt javaslom, guruljon be egy gumishoz, aki ha nem tudja levenni, akkor egyszerűen kicseréli az egész szelepet. Ezzel nem érdemes játszani véleményem szerint. A szelep hozzáférhető kell legyen, ez a helyzet nem maradhat hosszú távon.
Üdv, Gumidoki
Tiszelt Gumidoki!
Az alábbi nyári gumik közül Ön melyiket tartja a legmegfelelőbb választásnak (régi Swift-re):
-Fulda EcoControl
-Nexen N-Blue Eco SH01
-Kumho Solus KH17
-Barum Brillantis2
-Falken SN 832
-Hankook K715 Optimo
-Toyo Nano Energy 3
-Kléber Viaxer
-Sava Perfecta
Válaszát előre is köszönöm! Üdv,Gabi
Kedves Gabi,
Egy gumiválasztás sok mindentől függ. Nincs "legmegfelelőbb" kategória semmilyen autóra. Nyilván az adott autó már egy-két méretre szűkíti a keresést. Aztán jön a használat jellege (sportos, nyugodt, óvatos stb.). Ezzel szoros összefüggésben a használó elvárásai (tapadás, futásteljesítmény, spórolás, 8 évig jó legyen, stb), majd a használat intenzitása (éves futás, napi, heti, havi rendszeresség, város-országút-autópálya aránya stb.). Végül természetesen az büdzsé is behatárolja a lehetőségeket.
De, hogy adjak valami konkrét választ is a feltett kérdésre, én azt gondolom, hogy egy 15-20 éves, nem túl erős kisautóra bőven megfelel egy megbízható középkategóriás abroncs. Ennek az ön felsorolásából megfelel pl. a Fulda, a Toyo, vagy a Hankook is. De igazából egyik mintázat sem rossz, vagy nem ajánlott azok közül, amiket írt. Nagy valószínűséggel egy Falken, Barum, vagy Kumho is problémamentesen szolgálna normál használatot feltételezve az autója alatt.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A kérdésem a téli/nyári gumik időszakos tárolásával kapcsolatos. Szeretnék vásárolni "keréktartót" az éppen nem használt nyári/téli szettnek. Két félét találtam, ez az egyik
ez pedig a másik
Nekem a második szimpatikusabb, tekintve, hogy ezen a feleségem autójának is elférne a második garnitúrája és nem kéne hozzá még egyet vásárolni, de nem tudom, hogy okoz e valami problémát az, hogy a kerék függőlegesen áll két fém rúd között. Vagy ennek nincs komoly károsító hatása a gumira? Illetve ha egy száraznak mondható pincében szeretném eltárolni a gumikat, kell e letakarni vagy egyéb extra óvintézkedést tenni az állagmegóvás érdekében? Illetve, hogyan rakjam el az éppen nem használatos garnitúrát? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm!
Üdv, Balázs
Kedves Balázs,
Semmi akadálya annak, hogy a második képen látható állványban tárolja a két szett téli kereket. Csak férjen bele...! (o: Két jó tanács ezzel kapcsolatban. Kicsit érdemes túlfújni az így tárolt komplett kerekeket, ami azt jelenti, hogy fél bárral nagyobb nyomás legyen bennük, mint az üzemi nyomásuk. Így előzendő meg a feltámasztási pontokon történő futófelületi deformációt. Ugyanezért időnként érdemes megforgatni a kerekeket az állványban.
Segít az állagmegóvásban az elrakás előtti tisztára mosás, a gumiápoló használata. És, ahogy ön is írja a kiegyensúlyozott klímájú, sötét, száraz és hűvös hely szintén sokat számít.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Szakértő úr!
A méret adott:195/50 R15 Amit kinéztem: Ecosis Infinity 10,5 ezer Ft. Kérem beszéljen le erről, és ajánljon egy meggyőzőbb tulajdonságokkal bíró gumiabroncsot. Tanácsát, amit meg is fogadok, tisztelettel várom:
Balogh János
Kedves János,
Az Infinity abroncsoknak nincs túl jó hírük. A minősége sincs a helyzet magaslatán, de teljesítmény- és tapadásbeli gondokról is beszámolnak a használóik. Ha ugyanebben az árban keresgél, egy Nexen N'Blue Eco SH01, vagy egy Kormoran Gamma B2 sokkal jobb választás véleményem szerint, de ha rádob még egy kicsit, már Kumho KU31, vagy Barum Bravuris3-i magasságokban járunk. Ezekkel már nem lesz gondja.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
nyári gumi vásárlása előtt állok, viszont nem tudok dönteni. Érdemes a drágább, nagy márkák abroncsait venni vagy nem jelentenek olyan minőségi ugrást az olcsóbb termékekhez képest?
1, Braum Bravuris 3HM XL 225/40 R18 (23000ft/db)
2, Matador MP47 Hectorra 3XL 225/40 R18 (21000ft/db)
-VAGY-
1, Hankook Ventus v12 evo2 k120 XL 225/40 R18 (29000ft / db)
2, Yokohama C.Drive AC01 XL 225/40 R18 (30000ft/db)
Kedves Levélíró,
A hivatalos listaárak általában összhangban vannak az adott abroncs minőségével és tudásával. A "bolti" árak azonban már nagy szórást mutatnak. Néha bele lehet futni drágán mért, ám gyengébb minőségű termékekbe, de - pláne akciókban - sokszor remek gumik kaphatók igen jó árfekvésben.
Érdemes figyelni a nagyobb gyártók termékeihez kapcsolódó promóciókat is, ami vásárlás esetén további, akár tízezres ajándékkal (pl. benzinkártya, ajándékutalvány stb.) kecsegtet. A konkrét esetben én azt gondolom, hogy a Barum egy bizonyított, megbízható minőséget kínál jó áron, a négyből én azt választanám. Ha bővebb a rászánható keret, akkor a Hankookon érdemes még elgondolkozni. A másik kettő mintázat részemről felejtős.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Most készülök vásárolni egy 2006-os 2.0 diesel Mazda 6-ot, viszont a rajta lévő alufelnik elég viseltesek. Ezért gondoltam, hogy lecserélem őket és kapnak majd új nyári gumit is. Használtan találtam is egy megfelelő állapotút (eredeti Mazda, újszerű, karcmentes).
A leírásban ennyi szerepel róla:
Ennyi információ alapján a Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91V vagy H abroncs megfelelő a felnihez? Illetve erről a gumiról mi a véleménye?
Üdvözlettel, Tamás
Kedves Tamás,
A megadott méretek alapján ez a felni tökéletesen fog passzolni autójára. Egy adatot hiányolok csak, a középfurat méretét (67 mm kell legyen), de ha ez egy eredeti Mazda felni, akkor ezzel sem lesz gond.
Igen, erre az autóra és felnire 205/55 R16 méretű abroncs kell, véleményem szerint a V-s a homológ nyárija, de télre elég a H-s. Én azt gondolom, hogy a Goodyear prémiumgyártóhoz méltó termékekkel van jelen a piacon. Az EffiecentGrip Performance is remek mintázat. Ha önnek tetszik és árban is megfelelőnek tartja, ne habozzon, nem akarom eltéríteni más irányokba. (o;
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Szeretnék érdeklődni, hogy 5,60-15 4PR vagy 155 SR15 gumiméretek a mostani méretezés szerint mekkorák, gondolok erre a formátumra pl: (195/80 R15) Egy VW Kafer 1300, 1971-es kiadású autóról van szó. Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Feri
Kedves Feri,
Az ön által leírt méretek mai nomenklatúra szerint a 155/80 R15 méretjelölésnek felelnek meg. Ha legközelebb megakad ilyen régi méret átváltásával, használja pl. ezt a táblázatot.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Most vásároltam egy BMW 316i (E36) gépjárművet, amin jelenleg 195/60 R15-ös téligumi található, az autó gyári könyvében viszont 185/60 R15 méret van megadva. Van-e esetleg ezzel kapcsolatban bármilyen teendőm vagy megfelelő ez így?
Köszönettel: Zoltán
Kedves Zoltán,
Nem írta el véletlenül? Minden katalógus a 185/65 R15-öt hozza (meg a 205/60 R15 és 225/55 R15 méreteket) gyári méretként az E36-hoz, de a fejemben is ez volt. A 185/60 R15 sehol sem szerepel ezzel a BMW-típussal kapcsolatban.
Márpedig ha ebből indulunk ki, akkor a 195/60 R15 határeset ugyan, de elmegy váltóméretnek. Azaz nincs teendője. Azért, ha majd gumicserére kerül a sor, preferálja a gyári méretek valamelyikét inkább! (o;
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Renault Megane II-nkön eddig két garnitúra gumit használtunk: egy téli 195/65 R15 T -t lemezfelnin és egy 205/55 R16 91V -t könnyűfém felnin. Az autó keveset fut, a két garnitúra sokkal hamarabb öregszik el mint elkopna, ezért Michelin Cross Climate vétele mellett döntöttem.
A kérdésem: mit tanácsolsz, melyik felnigarnitúra méretére vegyem az új gumit? A lemezfelnit fel kellene újítani így mindent összevetve körülbelül ugyanannyiba kerülne rá az abroncs, mint a "drágább méretű" könnyűfém felnire. Ez utóbbi szemre jó állapotban van.
Köszönöm előre is: Koltay Miklós
Kedves Miklós,
Ha az autó keveset fut, akkor nyilván vállalhatók önnek a négyévszakos abroncsokkal járó kompromisszumok. Nevezetesen arra gondolok, ha beüt a komolyabb tél, nagyobb hó van az utakon, akkor tudja nélkülözni járművét zokon a napokon.
A 4seasons gumik továbbá általában kicsit zajosabban futnak, gördülési ellenállásuk is nagyobb, de okosan használva simán végig lehet velük csinálni a teljes szezont. Úgy szoktuk mondani, hogy télen nem olyan jók, mint a téli mintázatok, de jobbak a nyárinál, nyáron pedig nem olyan jók, mint a kifejezetten nyári gumik, de jobbak a télieknél.
A Cross Climate az előzőekben leírt kompromisszumokkal minden bizonnyal jól fog szolgálni, pont úgy, mint bármelyik prémiumgyártó négyévszakos terméke. Ha az igazi havas utakkal úgysem fog találkozni a kerék, így nyugodtan gumizza fel CrossClimate-tel a 16"-os alufelniket, így jól fog mutatni az autó egész évben.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Annyi lenne a kérdésem hogy probléma-e, hogy a 4 db egyébként ugyanolyan méretű, mintázatú gyártmányú gumiabroncs közül 3 db 96W, egy db pedig erősített 100Y. Jelent-e érezhető különbséget, hogy egyik nagyobb teherbírású mint a többi? Érdemes-e azt az egyet is azonos súly illetve sebesség indexesre cserélni?
Köszönöm válaszát. Üdv
Kedves Levélíró,
A terhelési- és sebességindexekből kiindulva egy nagyobb teljesítményű, komolyabb autóról van szó. Ebben az esetben műszakilag pláne indokolt lépés lenne a sorból kilógó abroncsot a többivel azonosra cserélni.
Az eltérő indexek ugyanis szerkezeti és keverékbeli eltérést takar(hat)nak, ami még az abroncs eltérő tömegét is eredményezheti (elhúzás), továbbá okozhat tapadásbeli, viselkedésbeli különbségeket is, hosszabb távon pedig kopásintenzitás-eltérést is generálhat. Szóval akár balesetveszélyes helyzetek előidézője is lehet a jelenlegi felállás, amit gondolom, nem szeretne megkockáztatni. Én a cserét javaslom tehát egyértelműen.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2005-ös Ford Fiesta típusú autómmal tavasztól napi 67 km oda-vissza utat kell megtennem meglehetősen rossz, kátyús, javított, toldozott-foltozott utakon. Azt szeretném Öntől megkérdezni, hogy tudna-e olyan nyári abroncsot ajánlani nekem erre az autóra, amivel ilyen utakon komfortosan lehetne utazni?
Olyan abroncsot keresnék, ami valamivel jobban bírja az úthibákat. Az autó eredeti mérete 175/65 R14. Létezik esetleg ebből „ballonosabb” kivitel? Milyen nyomásértékkel lehet esetleg a komfortérzetet növelni? Vagy esetleg a gumi élettartamát növelni? Mindenféle jó tanácsát szívesen venném. Előre is köszönöm! Üdvözlettel: Kiss Attila
Kedves Attila,
Van pár jó tanácsom az ön számára. Először is a 175/65 R14-et tovább "ballonosíthatja" a 165/70 R14 méretre cserélésével. Ez tulajdonképpen mindenben megfelel az autó gyári méretének, de kis plusz komfortot nyer általa. A nyomás tekintetében az autó gyártója, azaz esetünkben a Ford által ehhez a típushoz megadott értékek az irányadóak.
Nyilván, ha kicsit alacsonyabb nyomással közlekedne, az autó is komfortosabb lenne, mert puhábban nyelné el az ütéseket a kerék. De ezt nem javaslom, mert ugyanakkor megnőne a sérülés kockázata kátyús úton és az abroncs kopása is felgyorsulna. Szóval nyomásban a gyári értékeket kövesse!
Gumiválasztásnál pedig preferálja a nagyobb gyártók által felvásárolt régi kelet-európai márkáket (Barum, Matador, Debica, Sava stb.), mert a tapasztalatok szerint ezek jobban bírják a rossz minőségű útfelületet, mint nevesebb prémium-felmenőik. A csúcsgumik sima aszfaltra vannak tervezve, ott is tesztelik őket, így neheze(bbe)n bírják a balkáni gyűrődést...(o;
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
BMW 118i-n 205/50 r 17-es defekttűrő téli gumi van. Mekkora az ideális keréknyomás?
Üdvözlettel: Mezi
Kedves Mezi,
Sajnos nekem nincs olyan átfogó táblázatom, amely minden autógyártó összes modelljének minden kiviteléhez mutatná a helyes nyomásértékeket. De nem is kell ilyen, hiszen minden autó használati utasításából, illetve a karosszériáján elhelyezett (tanksapkafedélen, vezetőoldali ajtónyílásban stb.) matricákról kiolvasható a kívánt nyomásadat.
Legvégső esetben a márkaszerviz is felvilágosítást tud nyújtani keréknyomás ügyében.
Üdv, Gumidoki