2016. augusztus 4., 14:18 Módosítva: 2016.08.10 10:51

Tisztelt Gumidoki!

Volvo C30-ra (2007 1.6i) milyen nagyobb alufelni és gumi rakható fel, hogy ne változzon az autó vezethetősége? Gyári kerekek:195/65 R15

Üdv:Berci

Kedves Berci,

Erre az autóra 5*108-as osztókörű és 63,3 mm-es középfuratú (vagy erre az átmérőre tehermentesítő gyűrűvel szűkített) felni kell, közepes ET-értékekkel. A gyári kerék helyett mehet fel 16"-os 205/55 R16, 17"-es 225/45 R17 (esetleg 205/50 R17), vagy akár 18"-os 225/40 R18, sőt 19"-es 225/35 R19 gumikkal.

Nyilván minél szélesebb a profil és peresebb az abroncs oldalfala, annál sprődebb, mondjuk úgy sportosabb lesz az autó. Én a hazai utak állapotát is belekalkulálva a 17"-os méretet érzem még napi szinten vállalható kompromisszumnak ezen az autón. 

Üdv, Gumidoki

Téligumi a BMW-re

2016. augusztus 3., 11:13 Módosítva: 2016.08.08 12:59

Üdvözletem!

Vásároltam egy 520d F11 2010. 10. havi BMW-t, nyári 18-as gumi&felnivel. Tisztelettel kérdezném,

1. Milyen téligumikat ajánlana hozzá, mind márka és dimenzió tekintetében. Jó, a tél még odébb van, de gondoltam, elkezdek utána nézni.

2. A jelenlegi gumik nem defekttűrők. Ajánlása szerint érdemes a télinek annak lenni?

3. A kocsi csomagtartójában nem találtam pótkerék tartót. Ez normális?

Köszönöm szépen a válaszát, szép napot kívánok tisztelettel: Varga Zsolt

Kedves Zsolt,

Válaszaim a következők:

1. Én a következőt tenném az ön helyében. Vennék a téli gumikhoz egy kisebb, ennél a típusnál elérhető legkisebb átmérőjű felniszettet, amit itt a 17" jelent. Erre vásárolnék és szereltetnék 225/55 R17-es, azaz gyári méretű defekttűrő abroncsokat körbe. Preferálnám a gyárilag az F11-hez homologizált abroncsokat, pl. a Pirellinek, Continak van ilyen terméke.

2. Mindenképpen, mint ahogy a nyáriaknak is. Az autó előző tulaja vélhetően költségkímélési okokból tett az autóra nem RunFlat, azaz defekttűrő technológiás abroncsokat. Ezek a gumik ugyanis drágábbak, mint hagyományos társaik. De ugye erre szokták azt mondani, hogy aki majmot vesz, vegyen banánt is.

 Már csak azért is kell a defekttűrő abroncs erre az autóra, mert annak megerősített, merev oldalfalához, valamint kb. másfél kilóval nehezebb tömegéhez van hangolva sz egész autó felfüggesztése, futóműve, hajtáslánca stb. Ha ezt a jól megtervezett egységet felbontja, jöhetnek a bajok (vibrációk, rendellenes gumikopások, egyes alkatrészek idő előtti kopása, meghibásodása stb.) és kellemetlenségek, hogy pl. várhatja a megváltást defekt esetén az út szélén...

3. Igen, a defekttűrő abroncsoknak ez az egyik hozománya, hogy nincs szükség pótkerékre, ergo annak a helye felszabadul egyéb célokra, pl. a csomagtartó méretének növelésére.

Üdv, Gumidoki

2016. július 28., 14:56 Módosítva: 2016.08.03 16:45

Azt szeretném kérdezni, hogy a Wagon R+-ra fel tudom-e szerelni a a régi Swift felnit ami 13"-os, mivel megmaradt egy garnitúra új téli gumim a régi autómról, felnivel együtt. Előre is köszönöm: Albert

Kedves Albert,

A válasz egyértelműen nem, mivel a Swift 4x114,3, míg a Wagon R+ 4x100-as osztókörű felniken fut. A 155/70 R13-as méretű gumi azonban alkalmas lehet a Wagonra, mint téli váltóméret, de nem a Swift felnijére szerelve.

Üdv, Gumidoki

2016. július 24., 17:11 Módosítva: 2016.08.02 11:14
1

Kedves Gumidoktor!

Tankoláskor nézegettem, hogy az autómon (Octavia) teljes terheléshez jóval nagyobb nyomást ír elő a plakett (hátsó kerékre 2.5 helyett 3.2) mint szóló vezetéshez. Kérdésem, hogy mi ennek az oka (mi történik, ha nem figyelek oda és nem fújok rá amikor beülünk 5-en az autóba), és hogy mikor fontos erre odafigyelni: inkább a terhelés fontos (hozok annyi járólapot az 10km-re lévő OBI-ból, amennyit be merek rakni), vagy a távolság (lemegy Horvátországba a család jól, de nem extrém megrakott autóval).

köszi, Tivadar

Kedves Tivadar,

A terhelés és a távolság is fontos, azaz a kettő együtt érdekes igazán. Az abroncsok akár rövidebb távon is károsodhatnak extrém terhelés miatt bekövetkező lapos futás miatt, de hosszú távon mindenképp. Arról nem beszélve, hogy az autó stabilitása jelentősen csökken, ha nem a terheléshez állítja be a gumik nyomását.

Hosszabb távon ráadásul egy túl kevés nyomás miatt laposabb abroncs jól mérhető fogyasztásnövekedést is generál. Azaz tanulságként leszűrhetjük, hogy érdemes és célszerű a biztonságot és a költségeket szem előtt tartva az autógyártó által előírt nyomásértékeket használni a terhelés függvényében.

Üdv, Gumidoki

2016. július 19., 12:40 Módosítva: 2016.07.24 17:33
6

Üdvözlöm!

2013-tól gyártott Dacia Logan maximális felni/gumimérete érdekelne. Illetve, hogy a legtöbb ilyen autón 185/65R15-ös gumi van, de véleményem szerint ezzel nagyon "bután néz ki az autó". Befér alá a 205/55R16 megfelelő felnivel?

Köszönettel! András

Kedves András,

Ha bután néz ki, ha nem, ez a gyári abroncsmérete a Logannak. Ezt 16"-ban a 195/55 R16 válthatja ki megfelelő fenin, a 205/55 R16 átmérőben túl nagy erre az autóra. Továbblépve a 215/45 R17, illetve a 205/40 R18 méretek jöhetnek még képbe.

Üdv, Gumidoki

Nagyobb felnit az Aygora

2016. július 16., 12:26 Módosítva: 2016.07.19 12:53

Tisztelt Gumidoktor!

2005-os Toyota Aygomon jelenleg gyári alufelni van 14"-os méretben (4*100 lyukosztású; 4.5*14; ET39; agyátmerő 54,1mm). A gumi rajta 155/65 R14-es méretű. 15" méretre szeretnek váltani.

A kérdésem az lenne,hogy milyen szelességű (4.5;5;5.5;6;6.5) es ET számú alufelni lenne az ideális, amitől egy kicsit stabilabb lenne autópályán és milyen méretű gumiabroncsot ajánl hozza. Nem szeretném, hogy beleérjen bármibe a gumi. A másik kérdésem az lenne, hogy chiptuningot és a gyári légszűrő helyére ajánlanak-e sportlégszűrőt? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel! Szilárd

Kedves Szilárd,

A légszűrős-chiptuningos kérdésére nem én vagyok hivatott válaszolni, de felnitémában tudok segíteni. 15"-ban a 175/50 R15-öt ajánlom váltóméretnek, de a 195/45 R15 is teljesen megfelelő e célra. Ám a keskenyebb praktikusabb, pláne egy ilyen kisautón. Mindkét mérethez jó egy 6,0-6,5" széles felni, aminek 38 körüli ET-je van, osztókőre 4*100-as, középfurata pedig 54 mm, vagy erre tehermentesítő gyűrűvel szűkített.

Üdv, Gumidoki

2016. július 12., 15:07 Módosítva: 2016.07.16 12:27

Tisztelt GumiDoktor!

Érdeklődnék, hogy Peugeot 307 sw b1.6 nfu 2003-asnak mi a lemezfelni mérete? Van egy szett 205/55R16 téli gumim azt szeretném rárakatni. A közelemben van eladó 4X108 - 6 1/2x16 ET 26 lemezfelni, kíváncsi lennék, hogy ez megfelelő lehet e hozzá?

Gumis oldalakon ET18-25 között ajánlanak hozzá méretet, ezért nem tudom mi lenne az ideális választás. Az autóban nem szeretnék semmiképpen sem kárt tenni emiatt.

Köszönöm válaszát. István

Kedves István,

A 307 SW 16"-os lemezfelni mérete a következő: 6,5J*16" ET31 4*108*65

Üdv, Gumidoki

2016. július 9., 15:28 Módosítva: 2016.07.12 15:08

Kedves Gumidoktor!

A 2014-es Suzuki Swiftem van, 1,2-es benzines, a gyári felni 16-os, 185/55-ös gumi van rajta. Le szeretném cserélni a gumikat 195/55-ös Michelin Climacrossra!

Kérdésem a következő: rámegy-e, és mennyire befolyásolja? Előre is köszönöm a választ!

Csaba

Kedves Csaba,

Rámegy, de nem oda való. Azaz a 185/55 helyett nem használható a 195/55-ös méret, utóbbi átmérőben határértéken túl nagy erre az autóra. Instabilitás, beleér a kerékdobba stb-stb... Ám ha már prémium négyévszakos abroncsban gondolkodik, ajánlom figyelmébe a Pirelli vadonatúj fejlesztését, ami kapható az autójára való méretben, nem úgy, mint a Michelin. E mintázat neve Pirelli Cinturato All Season.

Üdv, Gumidoki

2016. július 7., 10:51 Módosítva: 2016.07.10 06:54

Tisztelt Gumidoktor!

Tapasztalatára, szakértelmére lenne szükségem. Jövőre lesz 10 éves Ford S-max (2007, Ford S-max, 2.0 TDCI (140le)) gépkocsim, amely jelenleg még a gyárilag szerelt Michelin Premacy HP 225/50 (vagy 55) R17-es nyári gumikkal fut. Ezeket tervezem jövőre újakra cserélni. Eddig 87e km-t futott az autó, így a cserét nem is a kopás, inkább a gumi elöregedése indokolja.

Nem szeretem a váratlan kiadásokat, így terveim között az szerepel, hogy a hátralévő egy év alatt szeretnék annyi összeget félrerakni, amely fedezni tudja az új garnitúra gumi árát. Abban kérem a tanácsát, hogy érdemes-e ragaszkodni a gyárilag szerelt márkához, jelen esetben a Michelin Premacy HP-hoz (amely meglehetősen drága gumi ebben a méretben) vagy esetleg tud hasonló minőségű (biztonság, megbízhatóság), takarékos és tartós gumit ajánlani? Milyen gumimárkákat és teszteket érdemes figyelni vásárlás előtt?

Van-e és mekkora előnye a gyárilag szerelt guminak (ezzel tesztelik, így jobban illik a futóműhöz?) Szeretném biztonságban tudni a családot, és ugyanazt (vagy jobb) komfortot és biztonságot élvezni, amit a jelenlegi gumi mellett érzek. Válaszát előre is megköszönve!

Üdvözlettel, Ferenc

Kedves Ferenc,

Üdvözlöm az előrelátását és körültekintését! Először is én azt tudom mondani, hogy mindig az adott autótípusra homolgizált gumik alkotnak minden szempontból ideális és optimális párost az autóval. Azaz ha belefér, ilyen abroncs megvásárlására buzdítom első sorban. Azonban nézzen utána, nem biztos, sőt szinte biztos, hogy nem csak Michelinnel szerelték az ön típusát!

Másodszor pedig azt gondolom, hogy a szóban forgó autó még sem teljesítményben, sem méretben, sem komfortban nem az a kategória, amihez ne találna olyan minőségű másodpiaci terméket, amivel ne működne - akár újabb tíz évig - problémamentesen. Ehhez azonban elsősorban a prémiumszegmensben kell körülnéznie, konkrétan a Michelin, Pirelli, Continental, GoodYear, illetve a Bridgestone palettáján.

Harmadszor pedig a jobb másodmárkák is bőven tudják manapság azt, amit a prémiummárkák tudtak tíz évvel ezelőtt. Ha tehát nem tervezne már újabb tíz évet ezzel az autóval, lehet, hogy tökéletes és érezhetően gazdaságosabb választás lenne egy erős termék a középmezőnyből, pl. Hankook, Toyo, Dunlop, Fulda stb.

Üdv, Gumidoki

2016. július 4., 12:17 Módosítva: 2016.07.07 10:52
118

Tisztelt Gumidoktor!

Jelenleg 195/65R15 méretű gumim és felnim van. Meg szeretném kérdezni, hogy ha szeretnék váltani 205/50R17-re, mi lenne a véleménye? Audi 90, 2 liter, 5 hengeres, benzines az autó. Ez a gumi és felni méret, amire váltani akarok, megnöveli a futómű károsodását és a fogyasztást?

Kedves Levélíró,

Minél szélesebb és peresebb abroncsot szerel az autójára, annál sprődebb lesz a rugózása, annál jobban igénybe veszi a futóművet, annál jobban növeli a fogyasztását, valamint a sok kátyú, útegyenetlenség miatt nő a sérülés kockázata is.

Ezek nem jelentik azonban azt, hogy egy Audi 80 esetében olyan vállalhatatlan lenne egy 17"-os kerékméret. A szóban forgó autóra mehet 17"-os váltóméretként a 225/45 R17 és a 205/50 R17 is.

Az első mondatban leírtak alapján tehát utóbbival járnak a kisebb hátrányok, mert keskenyebb, kevésbé peres a profil. Előbbi viszont kommerszebb, olcsóbb méret nagyobb választékkal. Melyik irány szimpatikusabb önnek?

Üdv, Gumidoki

2016. június 30., 12:15 Módosítva: 2016.07.04 18:13

Tisztelt Gumidoktor!

Milyen abroncsot ajánlana egy Mazda MX-5 NB-re, 195/50 R15 méretben?

Kedves Levélíró,

Erre a kis roadsterre én egy jó minőségű, sportos karakterisztikájú középmárkát tennék, pl. egy Toyo Proxes T1-R, vagy Hankook K120 Ventus mintázatot.

Üdv, Gumidoki

2016. június 29., 14:58 Módosítva: 2016.06.30 12:18

Tisztelt Gumidoktor!

Most vettem egy 2006-os Toyota RAV4-est határeset nyárigumikkal a gyári alufelnin, és teljesen jó téli gumikkal a csomagtartóban. Mindkettő mérete 225/65 R17. Eddig minden autómmal téli + nyári garnitúrával jártam és a szezonnak megfelelően cserélgettem a szerelt kerekeket.

A RAV4-hez nem találok használt lemezfelnit 17" méretben, ezért elgondolkodtam, hogy mi volna ha a cserére szoruló nyári helyett 4 évszakosat vennék és nincs a szezonvégi gumiátszereléssel gondom. Az az általános vélemény, hogy a 4 évszakos nem az igazi nyáron sem és télen sem, de akkor miért van az, hogy ebben a méretben a prémium gyártók gyártanak 4 évszakosat. A kérdésem: vegyek-e nyári gumit és télen gumiztassam át a gyári felni (mint sok autós társam), vagy megvehetem a 4 évszakosat és megúszom a szezon-végi görcsöléseket.

Köszönöm válaszát! Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Bár az évek alatt - köszönhetően az új keverékeknek és technológiai megoldásoknak - egyre jobbak a négyévszakos termékek, továbbra is kompromisszumot igényel használatuk. Aki mást mond, téved. De kétségtelen, hogy van egy réteg, aki ezekkel a megkötésekkel együtt tud élni és megelégedéssel használja az allseason gumikat.

Ha tehát ön nincs napi szinten autóhoz kötve (nagy hóesésben tudja nélkülözni akár napokra járművét), többnyire városban közlekedik, nem hegytetőn lakik és nem jár évente kétszer síelni, akkor valószínűleg ön is ebbe a célcsoportba tartozik. Ha sokat vezet, szükségszerűen napi szinten és gyakran megy országúton és autópályán, akkor jobban - és biztonságosabban - jár a külön nyári és téli szettel. Önnek kell tudnia, melyik leírás illik az autóhasználatára inkább.

Üdv, Gumidoki

2016. június 24., 12:32 Módosítva: 2016.06.28 17:11

Tisztelt Gumidoki,

Nemrégen vásárolt Mk1-es Focusomon 205/45R16-os nyári gumik vannak gyári sűrű küllős alufelnire szerelve. Mivel az állapotuk finom szólva is siralmas volt ezért rendeltem rá egy szett 205/55R16-os méretű abroncsot. Sajnos több (mint utólag kiderült) félrevezető információval találkoztam így úgy döntöttem Önhöz,mint megbízható szakértőhöz fordulok segítségért. Tudom, hogy nem ez lett volna a helyes sorrend, de most kérem segítsen, a gumik már nálam vannak, a visszaküldésük problémás!

Felszerelhető problémamentesen vagy enyhe kompromisszumokkal az 1-es Focusra az említett 205/55R16-os abroncs vagy mindenképpen csak az előzőleg rajta lévő peresebb gumi a megfelelő rá? Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Zoli

Kedves Zoli,

Sajnos rossz hírem van, a 205/55 R16-os méretű abroncs semmilyen körülmények között sem használható az első generációs Focuson, átmérőben óriási rá. Erre az autóra a gyári 185/65 R14, illetve 195/60 R15-ös gumiméretekből kiindulva 16"-os váltóméretként a 205/50 R16, illetve a 215/45 R16 jöhet leginkább szóba. A 205/45 R16 túl kicsi rá átmérőben. Két dolgot tehet, vagy megpróbálja mégis visszaküldeni és helyes méretre cserélni a megvett szettet, vagy értékesíti és vásárol helyette megfelelő méretű gumikat.

Üdv, Gumidoki

2016. június 20., 17:20 Módosítva: 2016.06.21 13:19

Üdv Gumidoki!

Érdekelne, hogy az autómnál mi lenne a helyes guminyomás, mivel sehol nem találok erre adatot. Az autó '01 -es Mazda 626 GW 185/65 R15 gumikkal.

Köszi a választ! Pisti

Kedves Pisti,

A helyes abroncsnyomást az adott autó, adott méretű kerekeibe minden esetben a járműgyártó határozza meg. Ezt az adatot az autó használati utasítása, vagy kézikönyve tartalmazza. Ha ez nincs meg, keresgélni kell a neten, vagy meg kell keresni az autón elhelyezett abroncscímkét, ami általában a vezetőoldali ajtónyílásban, vagy kesztyűtartóban, vagy a tanksapka belső oldalán található. Ha ezek egyike sem vezet eredményre, akkor irány a márkaszerviz!

Üdv, Gumidoki

2016. június 17., 13:25 Módosítva: 2016.06.24 13:23
15

Kedves Gumidoktor!

1. Fontos számomra, hogy vásárlásaimmal a magyar munkahelyek megmaradását, gyarapodását támogassam. Melyek azok az abroncsok, amelyeket magyarországi gyárban állítanak elő? Feltehetőleg ugye Hankook gumikat. Nem tudom, a Hankook többi márkáját, pl. a Laufennt, azt is gyártják Magyarországon? Illetve van más márkának is hazai gyára?

2. Az EU-s abroncscímkének úgy lenne értelme, ha sztenderdizált mérések alapján összehasonlíthatóak az eredmények. Tehát pl. egy "C" nedves tapadás, az mindig jobb, mint egy "E" tapadás, márkától, típustól függetlenül (természetesen azonos gumiméretnél, azonos évszakú abroncsnál stb...) Meglepődve láttam, hogy pl. a 175/70 R13 Hankook K175 Optimonak "F" kategóriás a fogyasztása és "E" a nedves tapadása a cimkén. Emellett pl. egy SebringFormula Road+ 301-nek vagy Kormoran Impulser B3-nak szintén "F" a fogyasztási kategóriája, de "C" a nedves tapadása. Ezt nem igazán értem, hiszen az utóbbi két márka az abszolút fapados kategória, a Hankook pedig egyesek szerint már-már prémium, de minimum jó középkategóriás márka. Azt várnám, hogy egy drágább, prémiumabb márka egyik legfontosabb tulajdonsága jobb legyen, mint egy olcsóbb, "budget" márkáé.

De itt, azonos fogyasztási kategória mellett a drágább, minőségibb márka nedves fékezéskor ezek szerint lényegesen később áll meg? Ha összehasonlítható a címke-kategorizálás, akkor fura, hogy jobbak a legolcsóbb gumik, ha nem összehasonlítható, akkor meg mi értelme, akár figyelmen kívül is hagyhatom...(?) Vagy ha nekem fontos a nedves fékút hossza, akkor ne törődjek azzal, melyik márka jobb, melyik abroncs drágább/minőségibb, pl. a fenti Hankook helyett vegyem a legolcsóbb (gondolom, gyengébb minőségű) abroncsokat, mert a címke szerint ők ebben jobbak? Köszönöm, ha megvilágítja ezt a témát egy kicsit nekem!

Kedves Levélíró,

1. Jelen állás szerint Magyarországon a következő márkáknak van személyabroncs-gyártási kapacitása: Bridgestone, Hankook. A Michelin budapesti gyártósorait pár hónapja állították le, az indiai Apollo pedig egy-két éven belül indítja a gyárát Gyöngyös mellett. A meglévő gyárak sem csak a főmárkát állítják elő, a Bridgestone másodmárkái is készülnek Tatabányán, illetve a Hankook a Laufenn nevű új márkáját, sőt bérgyártásban pl. Momo gumikat is gyárt Rácalmáson. Azt is tudni kell, hogy nem minden méret készül a fenti márkákból sem Magyarországon, tehát ne lepődjön meg, ha egy Bridgestone olfdalfalán "Made in Japan", vagy egy Laufenn-en "Made in Indonesia" feliratot talál.

2. Az EU-s abroncscímke véleményem szerint jó szándékkal született, de a megvalósítás már nem annyira egzakt. Az volt a cél, hogy a laikus vásárló a mosógépeknél és hűtőszekrényeknél már bevált módon összehasonlíthassa a különböző gyártók termékeit egymással.

A baj csak az, hogy jelenleg az EU-s abroncscímke 3 paramétert vizsgál; gördülési ellenállás, vizes útfelületen mutatott fékút; külső gördülési zaj. Az abroncs összkaraktere pedig sokkal bonyolultabb, több összetevős tulajdonsághalmaz. Azaz, előfordulhat, hogy egy "fapadosabb" márka a nagyobb eladási volumen reményében kifejezetten a címkén feltüntetett tulajdonságokra fejleszt, a többit meg elhanyagolja.

Arról nem beszélve, hogy minden gyártónál saját méréseken, azaz "bevalláson" alapszik a kategorizálás, csak ritka szúrópróbaszerű ellenőrzés van... Érti, ugye...? A lényeg az abroncscímkét is okosan kell használni, kiegészítve az információkat a független abroncsteszteken elért eredményekkel, illetve a felhasználói véleményekkel.

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos a Swiftre

2016. június 15., 11:51 Módosítva: 2016.06.17 13:30

Üdv Gumidoktor!

Adott egy 2000-ben gyártott Suzuki Swift 1,3 GLX, mely egy sajnálatos eset miatt öröklés útján került a birtokomba.

A kérdésem az, hogy - bár sok jót nem olvastam a négy évszakos gumikról - de erre a kis autóra, városi (talán évente 3-4 alkalommal vidéki útra) használatra, jellemzően munkába járásra, napi szintű használatra, defenzív vezetési stílus mellett sem ajánlott egy jobb minőségű négy évszakos? Évente kb 7 - 8ezer km-t megy az autó.

Köszönettel várom válaszát:  Péter

Kedves Péter,

De igen, ez a felhasználási mód tipikusan a négyévszakos abroncsok ideális célcsoportjára jellemző, kiegészítve azzal, hogy ha van 1-2 olyan nap egy évben, amikor olyan nagy esetleg a hó, akkor nélkülözni tudja az autóját.

Még akkor sincs baj, ha külföldre menne vele, ahol kötelező a hópihe jelölés és az M+S feliratú abroncs télen, mert ezek a modern allseason gumik mindezt "tudják". Ebben a négyévszakos témában kisebb méretekben egyébként a GoodYear Vector4 Allseason a csúcsragadozó, de jó választás lehet a Hankook H730 Optimo 4S, vagy a Vredestein Quatrac5 is.

Üdv, Gumidoki

2016. június 7., 13:29 Módosítva: 2016.06.15 11:50
14

Üdvözlöm!

195/65 15 acélfelniről váltanék 205/55 16 alufelnire, 1.9 tdi motorral rendelkező autómnál. Érdekelne, hogy fogyasztásban mennyire lenne érzékelhető?

Köszönöm válaszát!

Kedves Levélíró,

A gumik/kerekek fogyasztásra gyakorolt hatása több dologtól függ. Fontos az abroncsok profiljának a szélessége, az abroncsok gördülési ellenállása, illetve a kerekek tömege. Ha nagyobb felnit szerelünk az autóra, azt általában az abroncsprofil szélesítésével is együtt jár. Ezeken túl a kerék tömege is általában nagyobb lesz.

Mindezek a fogyasztást értelem szerűen növelik. Többnyire nem drasztikusan, de érzékelhető mértékben. Általános szorzó nincs, de a tapasztalatok szerint egy ilyen normál méretváltás, amiről ön is ír, olyan 3-5%-os naftaigény-növekedéssel jár. Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy 6 literes fogyasztás felmehet 6,2-6,3 l/100km közé.

De tényleg ne vegye ezt kőbevésett törvényszerűségnek, mert szinte minden eset más és más, minden jármű másképp reagál(hat) a kerék méretváltására. Lehetnek ettől jelentősebb mértékben eltérő helyzetek is. Egy kis motorral szerelt autó sokkal jobban megérzi a nagyobb kerekeket, mint egy jól motorizált, nyomatékos társa. S hogy tovább bonyolítsuk a dolgot, itt van a sofőr személye, aki a szélesebb, stabilabb futást lehetővé tevő gumikon hajlamosabb sportosabban vezetni, ami ugye önmagában fogyasztásnövelő tényező.

Üdv, Gumidoki

2016. június 3., 10:40 Módosítva: 2016.06.07 13:47

Kedves Gumidoktor!

2004-es Mini Cooperen szeretnék gumit cserélni. A gyári méret 195/55 R16, a piacon azonban valamiért sokkal olcsóbban lehet kapni 205/55 R16 méretű abroncsokat. Rátehetem ezt a gyári felnire? Változik ettől bármi az autó viselkedésében?

Köszönettel: András

Kedves András,

A jelenség magyarázata az, hogy a 205/55 R16 a legkommerszebb abroncsméret, rengeteg autó fut ezzel, így óriási a konkurenciaharc, minden gyártó "letolja a gatyát", csak adhasson el mennyiséget ebben a méretben.

A 195/55 R16 már sokkal ritkább dimenzió, így itt sajna nincs ilyen jellegű "ártámogatás" sem. Viszont nem váltható ki a nála átmérőben határértéken túl nagyobb 205/55 R16-tal, pláne egy olyan precíz, sportos futóművű autón nem, mint a Mini Cooper. Egy sor galibát okozna ez a méretváltás, marad tehát a gyári 195/55 R16, mint opció.

Üdv, Gumidoki

2016. május 31., 13:36 Módosítva: 2016.06.03 10:41

T. Gumidoktor,

Van egy 2004 év végén gyártott gyárilag szerelt Dunlop szettem. A tavalyi év során észre vettem, hogy erősen barázdásodott( ráncosodott ) nem csak a külső köpeny felülete, hanem a futó felületen is a barázdák.

Kérdésem: Jól gondolom, hogy érdemes lenne cserélni ezeket az abroncsokat? ( még 4-5 mm-es a profilmélységük) Képet mellékeltem volna, de sajnos lehetőség arra nincsen. Egy kímélt Astra G-ről van szó.

Köszönettel Tamás

Kedves Tamás,

Jól gondolja! Azzal kiegészítve hogy ha ezeket a "ráncokat" nem látná az abroncsokon, akkor is már a koruk miatt - profilmélységtől függetlenül - cserére érettek ezek a gumik! Kellemes irányba fog változni az autó viselkedése az új gumikkal, meglátja! A biztonságáról nem is beszélve.

Üdv, Gumidoki

Túl magas a központosító gyűrű

2016. május 27., 11:27 Módosítva: 2016.05.31 13:48

Tisztelt Gumidoki!

Mivel a régi csúnya lemezfelniket le szeretném cserélni egy szebb alura, ezért szükségem volt új tehermentesítő gyűrűkre. Az átmérők mérete rendben van, felfekszik a kerékre is és az agyra is szépen. Viszont a gyűrű túl magasnak tűnik. Pl a hátsó kerekek nem fekszenek rá a dobfék dobjára, csak a műanyag gyűrűvel érintkeznek. Meg persze természetesen majd a csavarokkal. Ez normális, vagy rossz gyűrűket vettem és keressek laposabbakat?

Üdv: DD

Kedves DD,

Itt valami hiba van! A tehermentesítő gyűrű nem szabad megakadályozza, hogy a felni szépen felfeküdjön az agyra. Annak az a feladata, hogy a felni középfuratát a megfelelő méretre szűkítse, de "távtartó" szerepe nincs. Javaslom a cseréjüket!

Üdv, Gumidoki

2016. május 24., 14:19 Módosítva: 2016.05.27 11:28

Tisztelt Gumidoktor!

Egy VW T4 kisbuszom van. Erre minden józan érv (gyári előírás) szerint C-s, tehát teher abroncsot kell vásároljak. Sajnos a C-s abroncsok minőségével kapcsolatban semmilyen tapasztalatom nincs.

A teher abroncsok minőségét illetően támpont lehet-e az adott gyár normál személyabroncsainak tesztje? Pl. a Continental C abroncsa is a legjobb-e, azért, mert a személyabroncs-teszteket folyamatosan nyeri? Vagy, a Barum C-ben is olyan jó kompromisszum-e, mint B-ben?

Másik kérdésem a négy évszakosokra vonatkozik. Évente egyszer-egyszer használom az autómat télen, igaz, akkor Karácsony körül, Szófiába. Minden évben előfordul kis hó, illetve jegesedés. Egy négy évszakos gumi tudása elég lehet-e erre az igénybevételre, vagy jobb, ha az évi 2500 km téli útra is vásárolok külön téli gumit? Esetleg van már tapasztalata (a reklámokon kívül) a Michelin új CrossClimate gumijáról? Minden segítségért hálás vagyok.

Tisztelettel, Kurucz Attila

Kedves Attila,

Nézzük a válaszokat sorban!

1. A kisbuszára akkor kell C-s gumi, ha gyárilag is az volt rajta, azaz az a gyári specifikációja. A T4-nél nagyrészt az, de vannak kivételek, ahol elég az XL-es, növelt terhelhetőségű abroncs.

2. Nagyjából van összefüggés egy-egy gyártó személy- és C-s abroncsi között. A prémiumgyártóké pl. teljesen megbízható, de vannak jó középkategóriás kisteherabroncsok is, pl. az ön által említett Barum is az.

3. Én külföldre téli időszakban nem indulnék el téli abroncs (sőt hólánc) nélkül. Pláne, hogy a legtöbb környező országba nem is tehetem ezt meg legálisan. De egyébként is a négyévszakos abroncsok a jól ismert kompromisszumokkal, főleg városi, elővárosi használatra vannak "kitalálva", nem téli külföldi utazásra.

4. A CrossClimate véleményem szerint egy jó négyévszakos mintázat, nem több. Ennek megfelelően a téli használatának megvannak a korlátai ugyanúgy, mint más gyártók 4seasons termékeinek.

Üdv, Gumidoki

Astra J-re nagyobb kereket

2016. május 22., 13:44 Módosítva: 2016.05.25 17:31

Üdvözlöm.

Adott egy 2012-es Astra J 7Jx17" ET42-es alufelnivel  -40 mm-es sport rugóval. Ezt szeretném leváltani egy 7,5Jx18" ET35-ös alufelnire, amire 215/45 R18-as gumit tervezek. A kérdésem az lenne, hogy ehhez a konstrukcióhoz használható-e a kiszemelt alufelni elakadás mentesen?

Kedves Levélíró,

Igen, a kiszemelt felni és gumi a méretei alapján tökéletesen fog passzolni az autójára.

Üdv, Gumidoki

2016. május 18., 13:12 Módosítva: 2016.05.24 14:27

Kedves Gumidoktor!

A négy abroncsom közül egyik önhibámon kívül olyannyira megsérült, hogy cserélnem kell. Ergo lesz 3 egyforma kopottságú gumim (kb. 3 évet és 40E km-t mentem velük). Ezért arra gondoltam 2 új abroncsot veszek, amit majd a hátsó tengelyre raknék fel.

Ugyanolyan márkájú és típusú abroncsokat vásárolnék - Semperit Comfort Life 2 185/65/R14 --> nem egy csúcs, de a vásárláskor ez tűnt jó kompromisszumnak.

Mit gondol Ön erről az összeállításról biztonsági szempontból (2 kopottabb előre és 2 új hátra)? Jelentősen befolyásolja ez az autó tapadását? Esetleg vegyek 2 db eltérő típusút/márkájút? Erről azt olvastam nem érdemes keverni őket, még tengelyenkénti bontásban sem. Érdemesebb lenne inkább egy teljes garnitúrát vennem? Ebben az esetben Ön szerint túl lehet egyszerűen adni a 3 db használt gumin és ha igen, akkor hol érdemes? (gumijavítók gondolom nem veszik meg, feltételezem maradnak az akukciós portálok és bízni a szerencsében)

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Balázs

Kedves Balázs,

Jól gondolkodik, én is ezt az utat javaslom. Azaz 2 db új abroncs vásárlását és a hátsó tengelyre szerelését. Ugyanis az első kerekek tapadásvesztése sokkal könnyebben kontrollálható, mint a hátsóké. Ha pedig bevált a Semperit említett mintázata, ne is gondolkodjon másban szerintem. Így - vészhelyzetre - marad egy tartalék abroncsa is.

Ha csak egyet vásárolna, akkor az azonos tengelyi használt és az új között 40 ezer km futás után olyan mértékű profilmélység-különbség lenne, ami okozhatna problémákat (pl. elhúzás). Két új Comfort Life-ra fel, tehát!

Üdv, Gumidoki

2016. május 15., 09:21 Módosítva: 2016.05.18 13:13
1

Kedves Gumidoktor,

van egy 1983-as Mercedes W123-as kombim, aminek a gyári gumimérete 195/70 R14 volt. Én egy 205/55 R16-os gumit raktam fel a felniváltásnál. A kérdésem, hogy a gyári (elöl 2, hátul 2,2bar) nyomáson célszerű-e, kell-e változtatnom? Az autó hobbijármű, csak nyári gumikkal használom (nyáron :) ).

Válaszát előre is megköszönve, üdv. Ádám

Kedves Ádám,

A váltóméretet jól kiszámolta, gondolom nincs is probléma vele, pláne, ha a felni is ilyen akkurátusan lett kiválasztva.

A nyomás tekintetében azt tudom tanácsolni, hogy azt az íratlan szabályt, szokást célszerű itt követni, mi szerint a colonkénti felváltással 0,2 barral kell növelni a gyárilag megadott keréknyomás értékét. Azaz, ha pl. 2,1 bar volt megadva a 14"-os kerékhez, akkor a 16"-osnál 2,1 + (2 x 0,2) = 2,5 bar lesz a helyes érték.

Üdv, Gumidoki

2016. május 11., 17:22 Módosítva: 2016.05.15 09:22

Üdvözlöm!

Ford C-Maxom van, 215/55R16-os gumikkal. Az lenne a kérdésem, hogy cserélhetem-e felnistől 15"-ra, és ha igen akkor milyen méretre? Felnit rápróbáltam és elfordul. Azt nem tudom, hogy ez szabályos lenne-e így? Előre is köszönöm válaszát!

Kedves Levélíró,

A legelső, még Focus C-Max néven futó típus (2003-2007.) volt gyárilag szerelve 15"-os kerekekkel alapban. Az újabbaknál az induló kerékméret a 16". Ha az ön abroncsa 215/55 R16, akkor gyaníthatóan ez már egy frissebb generációs C-Max, amelynél nem szerelhető fel a specifikációja alapján 15"-os kerék, még ha úgy is látja, hogy fizikailag elférne. Ahogy ön fogalmaz, nem lenne szabályos.

Üdv, Gumidoki