Kedves Doki!
S-Maxomra a gyári 235/45R18-as méretű abroncs helyett 245/45R18-at tennék, a magasabb oldalfal miatt. Van hogy hozza adatbázis ennek az abroncsnak a használatát, de a B oszlopom matricáján nincs feltüntetve.
Tudom, hogy ezzel a pofonfát rázogatom a műszaki vizsgán, de az utak állapota indokolná az említett méretet. Ön megtenne-e hasonlót az autójával a komfort érdekében?
Üdv.
Kedves Levélíró,
Nem, én nem tenném meg. Vagy maradnék a gyári 18"-as méretnél, vagy ha annyira zavar a sérülékenység és sprődség, kisebb - mondjuk 17"-os, szintén gyári méretű - kereket tennék az autóra.
És nem csak a hatóságok miatt, hanem mert a csomó elektromos segéd (ABS, ASR, ESP stb.) és a felfüggesztés és hajtáslánc hibamentes működését ez szavatolja. Esetleg egy lehetőség van még, ha mégis marad a 18", nevezetesen a 215/50 R18. Ez sem hatóságbarát, de váltómérete a gyárinak, így műszakilag nem zavar bele semmibe.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Kia Nirot fogunk vásárolni, amire a Mitsubishi Lancer /2009/ évjárat gyári alufelnijét vagy lemezfelnijét meghagynám télikeréknek. A Niro még ritka itthon és ezért kevés az információ a felnivel kapcsolatban. Nézelődtem a neten, főleg német oldalakon és ez alapján nekem az jött le, hogy a két autó minden felni paramétere megegyezik. Ez mondjuk ritka szerencse. A gumik (205/60R16) szintén egyezőek és ha a Lancer felnibe a nyomásszenzor is belemegy akkor királyság, nem kell téli kerekeket vennem a Niróra.
Jól gondolom? Türelemmel várom válaszát - Mihály
Kedves Mihály,
Nagyon úgy tűnik, hogy jól gondolja! A kerékparaméterek közül egyedül ez ET-számban van 1 mm-es eltérés (45 vs 46), ami elhanyagolható. De valóban, a többi felni- és abroncsméret megegyezik. Egyedül a nyomásszenzor a kérdés, ami ha a lemezfelnihez nem is, az alufelnihez nagy eséllyel illeszkedni fog. Királyság!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy XC60-as Volvon 235/60 R18-as téligumit használok. Ha a nyárit 255/55 R18-ra cserélném, akkor a jelenlegi felnimmel kompatibilis lenne? Másrészt eléggé "ballonos" maradna a kerék? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Imre
Kedves Imre,
Ha pusztán a méretváltás szabályait nézzük, akkor nincs akadálya ennek a váltásnak. Feltéve, hogy a felnije legalább 7,5" széles, mert minimum az kell a 255/55 méretnek. De megéri-e ez a csere? Ez az érdekesebb kérdés. Az autója abroncsméretét a gyári futómű-alkatrészekkel és felfüggesztéssel nem véletlenül a 235/60 R18-cal "találta ki" a Volvo. Nagy eséllyel ez az a méret, ami megfelelő teherbírású, de még fogyasztás és dinamika szempontjából összeegyeztethető az XC60 tömegével és motorerejével.
Ha ezt az optimális egységet megbontjuk, valami változni fog. És feltehetően nem előnyére. A fogyasztás biztos, hogy mérhetően megugrik, a menetteljesítmények viszont ezzel párhuzamosan visszaesnek. Felléphet instabil viselkedés, az egyenesfutás romolhat. Természetesen a szélesebb-peresebb és főleg nehezebb gumi a futóművet is jobban igénybe veszi. Cserében a nagyobb kerék dögösebb kinézetet kölcsönöz a gépjárműnek. De megéri-e mindezt? Ezt önnek kell eldöntenie...!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Most vettem egy Peugeot 207 1.6 THP Feline GT Turbot, viszont a gumik cserére szorulnak. Ez életem első saját tulajdonú autója így az abroncsok világában nem vagyok otthon. Az autóra 205/45 R17-es gumi kell.
Nem nagyon tudtam hogy milyen paramétereket vegyek figyelembe a keresésnél, ezért az EU-s energiahatékonysági címke adataira próbáltam támaszkodni és ez alapján egy preferenciát meghatározni. Alacsony zajszintű és gördülési ellenállású abroncsot kerestem. A 205/45 R17 Nexen NFERA SU1 88V-t és a Toyo PROXES CF2 XL-t találtam. Ezek jók lennének? Mit ajánl még? Mindennel együtt a keret kb. 110 000 Ft.
Köszönettel: Attila
Kedves Attila,
Az EU-s abroncscímke kiindulásnak jó, de alapvetően három paraméterét veszi figyelembe az abroncsnak, pedig van vagy 100. Tehát érdemes így, az alapján is összehasonlítani a gumikat, de csak irányadónak tekinthető ez az összevetés, mert tudni kell, hogy sok - főleg - ázsiai gyártó az EU piacra szánt mintázatait e három paraméter szerint fejleszti, a többi viszont háttérbe szorul. Így bizony érheti nagy csalódás a vevőt a használat során.
Mindezek ellenére, vagy éppen ezekkel együtt mondom, hogy a kinézett két mintázat jó választás. Különösen a japán Toyo nagyon jó - szerintem - ár-minőség-tudás tekintetében. Az említett árkategóriában nem is tudnék jobbat ajánlani.
Üdv, Gumidoki
Jó napot!
Megmaradt egy Opel Astra G-ről alufelni 4x100 16" et35-ös garnitúra. Fel lehetne-e tenni egy 2004-es évjáratú Ford Focusra? 205/50 R16-os gumik vannak rajta, esetleg valahogy meg lehet-e oldani?
Köszönettel.
Kedves Levélíró,
A Focusnál 2004-ben volt a modellváltás. A korábbira 4x108-as, az újabbra 5x108-as osztókörű felni való. A Focus-felni középfurata is nagyobb, mint az G-Astráé; 63,3 vs 56,5 mm.
Gumi tekintetében azt tudom mondani, hogy a Focus I-re passzol a 205/50 R16-os gumi, a Focus II-re nem, arra 205/55 R16 kell. Az ET-szám is kissé szűkös a Focusra. Szóval summa summarum sajna nem lesz sehogy sem jó ez a felniszett Focusra, esetleg a gumi, ha Focus I-ről van szó.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A kérdésem az lenne, hogy az autómon azonos típusú méretű és kopottságú gumi van, de most a nyárira való átszerelésnél vettem észre, hogy eltérő a DOT szám (ami úgy gondolom nem számít) és a súly és sebesség index is. Erre van valami szabályozás? 99W és 100Z, az autó egy 1820 kg önsúlyú és 243 km/h végsebességű BMW 530xd 2006-os. Segítségét előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Üveges György
Kedves György,
A gumiabroncsokra vonatkozó szabályzás egyik oldalról elég nagyvonalú, miszerint hasonló jellegű abroncsokat ír elő azonos tengelyen. Másik oldalról pedig ragaszkodik az adott autó gyári specifikációihoz. Pl. műszaki vizsgán simán beleköthetnek - jogosan - ebbe a felállásba. Egy ilyen nagy teljesítményű és tömegű autón műszakilag is problémás, sőt veszélyes, ha nem egyformák a terhelési- és sebességindexek.
Gondoljon bele, ezek az abroncsok súlyban, formailag, belső szerkezetben, rugózásban, mintakialakításban egyaránt eltérhetnek egymástól, ami főleg nagy sebességű haladáskor, vagy éppen erős fékezésnél (főleg kanyarban) bizony okozhatnak galibát, amik komoly következményekkel is járhatnak. Javaslom tehát a helyzet megoldását, azaz az abroncsok minden szempontból egyformává tételét!
Üdv, Gumidoki
Jó estét!
Alufelni vásárlás előtt állok. Autóm egy 2006-os Opel Astra H Cosmo 1.4 benzin.
A jelenlegi alufelni méretei: 6,5x16" ET37 a kinézett alufelni méretei 6,5x16" ET35. Kérdésem az lenne, hogy a kinézett alufelni megfelelő lehet? Abban biztos vagyok, hogy tehermentesítő gyűrű kellesz hozzá amit adnak is a felnihez, csak azt nem tudom, hogy a 35-ös ET-vel nem lesz-e gond. Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Gergő.
Kedves Gergő,
Azzal a 2 mm ET-eltéréssel semmi gond nem lesz, ne foglalkozz vele! A H-Astrára 56,5 mm-es középfuratú felni kell. Ha a kinézett darabé nagyobb, akkor valóban kell a tehermentesítő gyűrű, ami erre a méretre szűkít. Ha kisebb - ami nem valószínű - , akkor viszont nem jó ez a felni H-Astrára.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Gumiabroncsok jelölése felől érdeklődnék. Általában a típus megnevezése, méretei és egyéb jelölése mellett van olyan hogy: A0, A01, A02, R01, R02 amivel eddig találkoztam. Ezek mit is jelentenek pontosan? Kézbevéve mintha puhábbak lennének a keverékek, kb ilyen sorrendben.
Köszönettel, István
Kedves István,
A felsorolt abroncs-jelölések mind az Audi gyári homologizációt jelzik. Előbbiek jellemzően az elsőkerekes, míg utóbbiak inkább a quattro modellekét.
A homológ abroncsok eltérhetnek egymástól, illetve a másodpiaci gumiktól keverékükben, szerkezetükben, kialakításukban, futófelületük mintázatában. Szóval a keverék puhasága csak egy paraméter és nem is gondolom, hogy a leírás sorrendjében egyértelműen nőne. Minden egyes Audi-típusnak megvan, hogy milyen abroncsgyártók mintázatai, méretei vannak rá homologizálva és azok melyik homologizációs jellel vannak ellátva. Olvasnivaló a témában.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Szeretnék egy 17 colos felnit a BMW E46 320i, 1999-es Limuzin-hoz, de amik igazán tetszenek azoknak az ET száma túl kicsi vagyis például az ET30 eléggé neccesnek tűnik számomra, egy 225/45/17 gumimérettel.
Kérdésem hogy milyen mértékben befolyásolná ez az autó viselkedését negatív vagy pozitív irányban? Más szempontból pedig mi az az ET szám ahol már a rendőrök is előveszik a centit nézegetni hogy szabályos-e vagy sem ? Szeretnék egy szabályos felnit választani ésszerű határokon belül, ehhez kérem a tanácsát. Előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Kiss Zoltán
Kedves Zoltán,
Az E46-ra 17"-ban leginkább az ön által is írt 225/45 R17 méretű abroncs illik. Ehhez legjobb egy 7,5" széles felni, aminek legalább 40 körüli ET-értéke van. Jól érzi, az ET30 itt már necces. Ami azt jelenti, hogy nagyon kilógna a kerék a sárvédőből és esélyes, bele is érne.
Csak jelezném, hogy a gyári, 8*17"-es BMW kerekek ET47-esek és a rend kedvéért írom le, hogy erre az autóra egyébként 5*120 osztókörű és 72,5 mm-es középfuratú felni szükségeltetik.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Sajnos elvesztem az információk rengetegében, kérem, segítsen! Tavaly nyáron vásároltam egy 2009-es Laguna III-as 150 LE-s 2,0 literes dízel kombit, ami 205/50/17 91Y jelölésű nyári gumikkal volt szerelve. Ezeket szeretném újakra cserélni, ahogy néztem, a gyári méret 215/50/17 95W lenne.
Több gumis műhelyben érdeklődtem a választék után. Több helyen mondták, hogy a 225/45/17 méretben nagyobb és kedvezőbb árú a választék, máshol a gyári méretben ajánlatként szerepelt a Laufenn LK01 S FIT, illetve jó tapasztalatokra hivatkozva az Infinity Ecomax a kedvezőbb kategóriából, majd a Falken Ziex 914 és a Hankook Ventus Prime 3. Ismeri-e Ön ezeket a típusokat, illetve okozhat-e valamilyen problémát az esetleges minimális méretbeli eltérés, javasolt-e erősített oldalfalú gumi választása?
Köszönettel: Veronika
Kedves Veronika,
Megmondom én a tutit! (o: A '09-as Laguna gyári 17"-os abroncsmérete a 215/50 R17. Ehhez ragaszkodjon, ne hagyja magát eltéríteni! Mert ugyan a 225/45 R17 valóban egy kommersz méret; nagyobb a választék, kedvezőbbek az árak, csakhogy nem az ön autójára való méret, átmérőben túl kicsi rá.
Bár sokan esküsznek rá, de én az Infinity irányt nem javaslom, de egy Laufenn (Hankook másodmárka), vagy egy Falken már valóban megfelelő választás lehet. Ha már a Hankook is szóba jött, akkor helyett ajánlom figyelmébe a japán Toyo mintázatait is. Lehetne, de nem színezem tovább a képet, mert újra elveszne a gumirengetegben.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Honda Insightra szeretnék nyárigumikat. Szempont a biztonság és a jó fogyasztás. Az ára ehhez viszonyítva másodlagos szempont, de csak a névért nem szeretnék fizetni. Méret: 185/55R16 83T.
Segítségét előre is köszönöm!
Imre
Kedves Imre,
Ez egy nem túl kurrens abroncsméret, de azért van miből választani. Én az ún. "eco" abroncsok felé fordítanám a figyelmét. Csendes futás, kiegyensúlyozott menetteljesítmények, alacsony gördülési ellenállás.
Középkategóriában szerintem remek választás lenne mondjuk egy Toyo CF2, felső kategóriában pedig az idei középkategóriás ADAC-győztes Pirelli Cinturato P1 Verde lehet megfelelő választás, de, hogy mondjak itt is egy japánt: Bridgestone Turanza T001.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Szeretnék egy 17 colos felnit a BMW E46 320i 1999-es Limuzin-hoz, de amik igazán tetszenek azoknak az ET száma túl kicsi, vagyis például az ET30 eléggé neccesnek tűnik számomra, egy 225/45/17 gumimérettel. Kérdésem, hogy milyen mértékben befolyásolná ez az autó viselkedését negatív vagy pozitív irányban? Más szempontból pedig mi az az ET szám ahol már a rendőrök is előveszik a centit nézegetni, hogy szabályos-e vagy sem? Szeretnék egy szabályos felnit választani ésszerű határokon belül, ehhez kérem a tanácsát. Előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Kiss Zoltán
Kedves Zoltán,
Az E46-ra 17"-ban leginkább az ön által is írt 225/45 R17 méretű abroncs illik. Ehhez legjobb egy 7,5" széles felni, aminek legalább 40 körüli ET-értéke van. Jól érzi, az ET30 itt már necces. Ami azt jelenti, hogy nagyon kilógna a kerék a sárvédőből és esélyes, bele is érne. Csak jelezném, hogy a gyári, 8*17"-es BMW kerekek ET47-esek. Csak a rend kedvéért írom le, hogy erre az autóra egyébként 5*120 osztókörű és 72,5 mm-es középfuratú felni szükségeltetik.
Üdv, Gumidoki
Üdv Gumidoki!
Szeretnék alufelnit vásárolni az autómra, de nem nagyon tudom az et számot, amivel a jelenlegi lemezfelnim bír. A gép: Mitsubishi Colt 1.3 Gl 1997. Jelenlegi abroncs 175/70 R 13 14"-es felnin gondolkodtam.
Köszönöm válaszát!
Kedves Levélíró,
Az említett autó gyári felnimérete a következő: 4*100*56 5.00*13" ET46 De azt akár ön is leolvashatja a felniről. E helyett 14"-ban feltehető pl. egy 6*14" ET38-as alufelni. Az ajánlott abroncsméret a 185/60 R14.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Nagyon tetszik a Porsche turbo felni vagy RH turbo (Porsche) felni, nem tudom melyik a pontos megnevezése, de ami ennél fontosabb, hogy ezzel a felnivel szeretném ékesíteni a 2002-es 1.9 tdi 130 lovas Golf IV-em. Találtam is ilyet mégpedig ezekkel a paraméterekkel
Más használt adokveszek oldalon viszont 17" 5x112 8j et 60-as méretben találtam új fekete fényezéssel így ezt preferálnám! Na de az a kérdés, hogy működik-e a dolog vagy sem? Milyen opciók, lehetőségek vannak? Köszönöm válaszát kedves Gumidoktor!
Üdv Bálint
Kedves Bálint,
Egyik Porsche-felni sem fog felmenni "csak úgy" a IV-es Golfra. A Porsche hagyományosan 5*130-as osztókörrel gyártja a felnijeit, a Golfé pedig 5*100-as. Az ET-számok is nagyon nagyok a VW lehetőségeihez képest.
Egy megoldás van, méretre gyártott pogácsát (nyomtávszélesítőt) kell a kerékagyakra tenni, amely egyrészt megfelelő osztókörre módosít, valamint csökkenti az ET-t, harmadrészt pedig a helyes középfuratot is biztosít. De ezt, ha megvan a felni, mérni kell és le kell gyártatni. Tuning-műhelyek lehetnek ebben a segítségére. Gumiméretben a 225/45 R17 a Golf IV-re való helyes váltóméret.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Bár kinézve az ablakon ez még nem látszik, de lassan és biztosan közeledik a jó idő. Ezért a családi flotta tagjainak szükséges a nyárigumi beszerzése. Az alábbi autókról lenne szó:
- Citroen Xsara Picasso 1.6 / 2003-as évjárat (185/65R15) évi 5-10 ezer km, többnyire gyerekszaladgálós használatban
- Renault Laguna II. Grandtourer 1.6 / 2001-es évjárat (205/55R16) évi 10-15 ezer km, munkábajárós, utazós üzemmódban.
A kérdés, hogy milyen típusú gumit ajánlatos venni (konkrét típus)? Közepes kategóriát, vagy esetleg a prémium kategória alja is belefér? A Citroenre kb 15ezer Ft/db, míg a Renaultra 20ezer Ft/db a körülbelül rászánt összeg. Előre is köszönöm!
Üdv, Szabó Gábor
Kedves Gábor,
Előrelátását értékelem! (o: Mindkét autóra szerintem bőven megfelel egy kiegyensúlyozott középkategóriás márka. A Xsara Picassora a 15 ezres keretbe belefér pl. egy Toyo, vagy Semperit. Főleg előbbit jó szívvel ajánlom figyelmébe. A Lagunára 20 ezerbe már sokkal jobb gumik - prémiummárkák - is beleférnek akár.
De ide is teljesen jó lehet egy hazai gyártású Hankook pl. Én azt tenném, hogy itt levinném a költségkeretet 18 ezerre és a Xsaránál fel 16-17-re, így mindkét autóra válogathat a remek középkategóriások közül.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Nissan Qashqai 2007-es évjáratú autóm van. Vettem 2 db használt Michelin Alpin A4 téli gumit, jó állapotú, 2013-as gyártású. Valamint vettem 2 db BF Goodrich G-Force Winter 2 XL 215/65 R16 102H új gumit. Kb. évi 10 000 km-t megyek, télen keveset, csak Mo-on belül, van közöttük 250 km-es utam is.
Fontosnak tartom mind magam/családom számára a biztonságot, mind autóstársaimmal szemben is, ezért évszaknak megfelelően cserélem a téli-nyári szetteket.
Eddig azt olvastam/hallottam, hogy ha nem egyformák a gumipárok, akkor a "jobbakat" a hajtott kerekekre szereljük, mert az jobban átviszi a vonóerőt, jobban kapaszkodik. Mostanában pedig ezzel ellentétes véleményeket olvasok, hogy ilyen esetben a "kevésbé jó" gumikat előre szereljük (általában már elöl hajtanak ma már), mert az autó eleje nehezebb, ott a kopottabb is jobban tapad, hátul pedig könnyebb az autó(mi is csak ketten utazunk általában) és a könnyebb részen még a gumi is kopottabb, ott így nem sokat fog. Kérném segítő tanácsát, hova javasolja Ön az új gumikat és hova a kopottakat, illetve megfelelőek-e ezek a típusú gumik az autómra (a méret természetesen gyári méret)?
Üdvözlettel Koczkás Csaba
Kedves Csaba,
Nem igazán értem: nagy hangsúlyt fektet a biztonságra, aztán vesz felemás gumikat, amiből ráadásul kettő használt... De, hogy a kérdésére is válaszoljak, természetesen méretben megfelelőek ezek az abroncsok az autójára.
A gumis szakemberek általában egyetértenek azzal, hogy a kevésbé kopott abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre, mert ez nagyobb biztonságot jelent váratlan és nehéz helyzetekben (mint a vészfékezés kanyarodáskor, nagy sebességű kanyarvétel stb), különösen, amikor az útfelület nedves, illetve csúszós.
Amennyiben a kevésbé kopott marad az első tengelyen:
· Az autó viselkedése meg fog változni, mert az első és hátsó tengely tapadási egyensúlya megfordul, az első kerekek jobban fognak tapadni. A vezetőt, aki hozzá van szokva, hogy az első kerekek kevésbé tapadnak, meglepi ez a változás.
· Egy csúszós úton, kanyarban, a hátsó kerék hamarabb veszíti el a tapadását, mint az első. A vezetőnek így nem lesz esélye, hogy a hátsó kerekeket kontrollálja, esetleg tovább gyorsít, ami viszont felerősítheti a túlkormányzottságot. Csak egy tapasztalt vezető képes arra, hogy kikerüljön ebből a veszélyes helyzetből.
Amennyiben a kevésbé kopott kerül a hátsó tengelyre:
· A jármű kezelése hasonló lesz, mint ahogy a vezető korábban megszokta, mert a tapadás egyensúlya ugyanaz lesz.
· A hátsó tengely tapadása jobb lesz, és a vezető képes lesz kontrollálni és irányítani a járművet gond nélkül a gáz elvételével, és a kormánykerék kanyar irányába történő továbbforgatásával.
Ezért javasolt tehát, hogy a kevésbé kopott, illetve jobb állapotú gumik mindig hátra kerüljenek, így az autónak jobb a tapadása kanyarokban, ezzel biztonságosabb lesz. Ez természetesen a hátsókerék-hajtású autókra is igaz, ott is a jobban tapadó hátsótengely tartja stabilan az autót a váratlan helyzetekben.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Három hónapja vettem 4 új téligumit az autómra. (Continental Wintercontact Ts 850). A héten viszont volt egy defektem, így az egyiket cserélni kellett. A szervizben az egyel újabb verziót, tehát a Ts 860-ast tudták megrendelni, így most azonos típusú de eltérő verziójú gumi van azonos tengelyen.
A kérdésem az lenne Önhöz, hogy ilyen esetben kell/érdemes-e a másik oldalon is lecserélni a gumit? A szerviz állítása, hogy olyan minimális a különbség, hogy ez semmi problémát nem okoz. Mi az Ön véleménye? Csökkenhet a menetbiztonság? Baleset esetén problémázhat ezen a biztosító? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel Dávid
Kedves Dávid,
A válasz az, hogy a biztosító problémázhat rajta, a hatályos hazai jogszabályok szerint viszont beleköthetetlen ez a megoldás. Műszakilag pedig az ajánlás érthetően az, hogy - legalább - tengelyenként azonos mintázatú (és méretű!) abroncs legyen felszerelve a járműre.
Lehet, hogy a konkrét esetben csak minimális a különbség a két minta között, de van. Márpedig a közlekedésben a lehető legnagyobb biztonságra kell törekedni, én azt vallom. Ha ez is marad a felállás, azt javaslom, hogy hátsó tengelyre kerüljenek a különböző generációjú abroncsok, így kisebb az esélye kellemetlen mellékhatásnak.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Ma vásároltam egy 15" alu kerékszettet 195/65 R15 ös gumival és bele ér a kerékdobba. A régi kerekem 16" 205/55 R16 nem ér bele. Milyen gumit kellene vegyek a 15" kerékre hogy ne érjen bele?
Kedves Levélíró,
A 205/55 R16-nak tökéletes váltómérete a 195/65 R15. Nem a gumimérettel van tehát a baj, hanem a felnijével. Szinte bizonyos, hogy a 15"-os keréktárcsa ET-értéke nem megfelelő (feltehetően túl kicsi) és ez okozza a tapasztalt jelenséget. Ennek kellene utánajárnia! (o; Valószínűleg le kell cserélnie a felnit, az lesz a megoldás...
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Sok éves könyörgés és unszolás után végre magaménak tudhatom azt a Mercedes W203 180 Kompressort, amit évek óta nézegettem egy közeli rokon garázsában könnybe lábadt szemekkel. Az autó az utolsó darabok egyike 2007-ből, télen még a garázsajtó sem volt kinyitva, nehogy megfújja a szél és lassan átlépi az 50e km-t.
Én lettem a második és remélem egyben utolsó tulajdonosa, aki szeretné hasonlóan nagy becsben, második autóként tartani. Sport Editionről lévén szó elöl 225/45 R17 hátul 245/40 R17 gyári Michelin gumik ékeskednek rajta, amik ugyan szinte olyanok, mint mikor kigurult a gyárból, hiszen alig futott, de az idő szerintem elérkezett egy cserére tavasszal a koruk miatt. Kérdésem, hogy melyik márka melyik modelljét preferáljam ebben a méretben, ha egy dögös minta főbb szempont mint maga az ár.
Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! Boldog Új Évet! Hatvani Mátyás
Kedves Mátyás,
Gratulálok új szerzeményéhez! Írásából arra következtetek, hogy jó sora lesz e gépnek önnél. A dögös mintázatról nekem a Pirelli PZero Nero GT "cápafogai" jutottak egyből az eszembe. E prémiumtermék nem mellesleg remek tulajdonságokkal is bír, nem csak jól néz ki, továbbá kapható mindkét kívánt méretben.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Van egy 1997-es 2.0 benzines Mitsubishi L300-as hátsókerékhajtású kisbuszom. Jelenleg a gyári 5x14 ET40-es felniken fut, a gyári gumi méret 185r14c. Szeretnék rátenni 6,5x14 ET30-as alufelnit ugyanezzel a méretű gumival. Lehet? A futóműnek nem árt-e a szélesebb felni?
Köszönettel, István
Kedves István,
A leírt méretek alapján egyértelműen kivitelezhetőnek tűnik ez a felnicsere. Természetesen feltéve azt, hogy az alufelni osztóköre és középfurata megfelelő az adott járműhöz. A 185 R14C méretű abroncs 4,5-7,0" széles felnin használható biztonsággal, ez tehát szintén rendben van, mehet a 6,5" széles papucsra.
Egy dologra azért felhívnám a figyelmét! Vajon a kinézett alufelni terhelhetősége milyen? Megfelelő-e egy kisbusz össztömegéhez? Hiába a C-s gumi, ha a felni nem bírja a terhelést. Sokan nem gondolják végig, hogy nem csak a gumiabroncsnak van maximális terhelhetősége, hanem bizony a felninek is. Naponta látok csillivilli - személyautókra készült - alufelniken, peres gumikon guruló kisteherautókat, mikrobuszokat, amelyeknél ezt biztos, hogy nem vették figyelembe.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Nyári gumi vásárlást tervezek, nem horror áron, viszont újat szeretnék. 4 versenyzőre szűkítettem le a kört. Véleményre vagyok kíváncsi, milyenek? Mint márka, mint típus. ( kopás, tapadás, öregedés stb. ) Szeretném, ha nem kopna el gyorsan. Egy minőségi sorrendet megköszönnék. Tudom, hogy van a prémium kategória ( Bridgestone, Michelin, Conti stb. ), de nekem max 15 000 ft/db a keret sajnos, hiába csak kicsit kerül többe az a kicsi is 4-el felszorozva valakinek sok. Jobban városi használatra kell ( kigyorsítás, lassítás, hirtelen fékezés, esős illetve száraz úton ), néha néha 100-200 km-es utak 1-2 havonta. Falken-röl nem hallottam rosszat, Kumho-ról azt mondják gyorsan kopik, Gt Radial-ról pedig, hogy hamar öregszik, De szívesen meghallgatnék egy hozzáértő véleményt.
Köszönöm a választ!
Kedves Levélíró,
Köszönöm a bizalmat!
Én a négy felsorolt mintázatot így rangsorolnám egyértelműen: Toyo-Falken-Kumho-GT Radial. A japán Toyo kiemelkedik e mezőnyből, szofisztikált, érett mintázatai vannak, amelyekre nem jellemző az öregedés sem. A Falken szintén japán, nem rossz, sőt egyre jobb. Néha rendellenes kopásról jönnek hírek vele kapcsolatban, de ez inkább a régebbi mintázatait érintette. A Kumho feltörekvő dél-koreai márka, amely Kínában is gyárt. Kisebb méretekben, illetve terepjárókra kifejezetten jó választás. A szingapúri-kínai GT Radial óriási gyártó a legnagyobb 10 egyike. Egyre jobb termékeik vannak, de még van tér a fejlődésre. Pár év múlva - azt gondolom - boríthatják az előbb felállított sorrendet.
Üdv, Gumidoki
Üdv!
Használt alufelniket vásároltam az autómra. Az agyméretet nem vettem figyelembe. Az autóm agymérete 65-ös, de az alufelninek 60-as. Az lenne a kérdésem, hogy 5 millimétert ki lehetne belőle esztergálni vagy az már nagyon sok, mennyire gyengítene a felni szerkezetén? Köszönöm előre is!
Kedves Levélíró,
Felnikialakítástól és -anyagtól függ, de ez véleményem szerint túl sok lenne már. Arról nem is beszélve, hogy ha kiszúrja egy műszaki vizsgabiztos, vagy NKH-s, akkor nagy a baj. Én egyébként nem kockáztatnék ilyen mekkmester megoldásokkal amúgy sem. Lehet, hogy soha semmi baj nem lenne vele, de ha mégis... ki viszi a balhét? A biztonság nem játék!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Osztókör alapján vásároltam lemezfelnit Prius 2-es autómra. A kocsi kerékagymérete 54 mm, míg a vásárolt felniké 56 mm körül alakul. Felszereléskor a kúpos kerékanyák szépen pozícióba helyezték a felnit szerintem. Szükséges bármiféle központosító/tehermentesítő ilyen esetben? Kapható egyáltalán az említett kis méretkülönbség áthidalására ilyen eszköz lemezfelnihez?
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Krisztián
Kedves Krisztián,
Lemezfelnihez nem létezik tehermentesítő gyűrű, annak méretpontosnak kell lennie, hogy tökéletesen illeszkedjen a kerékagyra. A csavarok rögzítik a kereket, de a középfurat központosítja. Ha ez elmarad, mert a középfurat nagyobb a kívánatosnál, akkor menet közben bizonyos frekvencián zavaró vibrációk léphetnek fel.
Ezek hosszú távon nem csak idegesítőek, de lerövidíthetik pl. a kerékcsapágyak élettartamát is. Ha ön ezekkel a kerekekkel - főleg autópályatempónál - rezgéseket tapasztal majd, legalább tudni fogja, hogy mi az oka.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2011-es Sport Swifttel kapcsolatban kérdezném, hogy egy 17"-os, 7.5J,ET 35-ös alufelnit ajanlottak kedvező áron megvételre, de félek, ez a méret ha el is férne, túlságosan megterhelő lenne a futóműnek. Jelenleg a gyári ( 6J,17",ET50 -es) alufelnik vannak rajta nyáron. Önnek mi a véleménye? A gumik úgyis csereérettek, úgyhogy azokból nagyobbat kellene vennem az új felnikre. Milyen széles abroncsokat kellene erre az új felnire vennem 45-ös falvastagságúból amúgy?
Válaszát előre is köszönöm! Padre
Kedves Padre,
Az ET-értéket keveslem. A 7,5" felni-szélességhez 38-42 ET "dukálna" a '11-es Swift Sport esetén. Félő, hogy a kis ET miatt bele fog érni a sárvédőívbe a kerék. Persze ez nem törvényszerű, de csak próbával lehetne biztosra menni... A gyári 195/45 R17-hez pedig már túl széles a 7,5"-os felni, gumiban a 215/40 R17 lenne-lehetne az ideális váltóméret, ha a felni OK.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
2014-ben vettem az autómra egy szett új nyári gumit. Sajnos az egyik hátsó gumi defektet kapott, de olyan rossz helyen, hogy nem javítható. Eddig kb 15 000 km-t futottak a gumik. Jelenleg a télik vannak már fent, de tavasszal pótolnom kell.
Megtehetem-e azt, hogy veszek egy ugyanolyan új gumit, és felrakom, vagy mert az azonos tengelyen lévő másik gumi már használt és kopottabb, ilyenkor párban kell cserélni?
Köszönöm, Gábor
Kedves Gábor,
Ennyi futás után bizony előfordulhat, hogy a profilmélység különbsége pl. - főleg vizes úton - elhúzást okozhat, ha az első tengelyre kerülnek a "felemás" abroncsok. Kb. 1,5-1,7 mm-es különbségnél már törvényszerű, hogy lesznek negatív hozományai a párban szerelésnek.
Kevésbé okoz bajt, ha a kopott és új abroncs párosa a hátsó tengelyre kerül. A tuti és biztos megoldás, ha két új abroncsot vásárol és szereltet fel, így legalább marad egy kopottabb gumija vésztartaléknak, szükség esetére.
Üdv, Gumidoki