E46-ra mi az optimális méret?

2017. március 20., 10:26 Módosítva: 2017.03.29 13:54

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék egy 17 colos felnit a BMW E46 320i, 1999-es Limuzin-hoz, de amik igazán tetszenek azoknak az ET száma túl kicsi vagyis például az ET30 eléggé neccesnek tűnik számomra, egy 225/45/17 gumimérettel.

Kérdésem hogy milyen mértékben befolyásolná ez az autó viselkedését negatív vagy pozitív irányban? Más szempontból pedig mi az az ET szám ahol már a rendőrök is előveszik a centit nézegetni hogy szabályos-e vagy sem ? Szeretnék egy szabályos felnit választani ésszerű határokon belül, ehhez kérem a tanácsát. Előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Kiss Zoltán

Kedves Zoltán,

Az E46-ra 17"-ban leginkább az ön által is írt 225/45 R17 méretű abroncs illik. Ehhez legjobb egy 7,5" széles felni, aminek legalább 40 körüli ET-értéke van. Jól érzi, az ET30 itt már necces. Ami azt jelenti, hogy nagyon kilógna a kerék a sárvédőből és esélyes, bele is érne.

Csak jelezném, hogy a gyári, 8*17"-es BMW kerekek ET47-esek és a rend kedvéért írom le, hogy erre az autóra egyébként 5*120 osztókörű és 72,5 mm-es középfuratú felni szükségeltetik.

Üdv, Gumidoki

2017. március 13., 12:47 Módosítva: 2017.03.29 13:54

Üdvözlöm!

Sajnos elvesztem az információk rengetegében, kérem, segítsen! Tavaly nyáron vásároltam egy 2009-es Laguna III-as 150 LE-s 2,0 literes dízel kombit, ami 205/50/17 91Y jelölésű nyári gumikkal volt szerelve. Ezeket szeretném újakra cserélni, ahogy néztem, a gyári méret 215/50/17 95W lenne.

Több gumis műhelyben érdeklődtem a választék után. Több helyen mondták, hogy a 225/45/17 méretben nagyobb és kedvezőbb árú a választék, máshol a gyári méretben ajánlatként szerepelt a Laufenn LK01 S FIT, illetve jó tapasztalatokra hivatkozva az Infinity Ecomax a kedvezőbb kategóriából, majd a Falken Ziex 914 és a Hankook Ventus Prime 3. Ismeri-e Ön ezeket a típusokat, illetve okozhat-e valamilyen problémát az esetleges minimális méretbeli eltérés, javasolt-e erősített oldalfalú gumi választása?

Köszönettel: Veronika

Kedves Veronika,

Megmondom én a tutit! (o: A '09-as Laguna gyári 17"-os abroncsmérete a 215/50 R17. Ehhez ragaszkodjon, ne hagyja magát eltéríteni! Mert ugyan a 225/45 R17 valóban egy kommersz méret; nagyobb a választék, kedvezőbbek az árak, csakhogy nem az ön autójára való méret, átmérőben túl kicsi rá.

Bár sokan esküsznek rá, de én az Infinity irányt nem javaslom, de egy Laufenn (Hankook másodmárka), vagy egy Falken már valóban megfelelő választás lehet. Ha már a Hankook is szóba jött, akkor helyett ajánlom figyelmébe a japán Toyo mintázatait is. Lehetne, de nem színezem tovább a képet, mert újra elveszne a gumirengetegben. 

Üdv, Gumidoki

2017. március 1., 11:58 Módosítva: 2017.03.13 13:24

Kedves Gumidoki,

Honda Insightra szeretnék nyárigumikat. Szempont a biztonság és a jó fogyasztás. Az ára ehhez viszonyítva másodlagos szempont, de csak a névért nem szeretnék fizetni. Méret: 185/55R16 83T.

Segítségét előre is köszönöm!

Imre

Kedves Imre,

Ez egy nem túl kurrens abroncsméret, de azért van miből választani. Én az ún. "eco" abroncsok felé fordítanám a figyelmét. Csendes futás, kiegyensúlyozott menetteljesítmények, alacsony gördülési ellenállás.

Középkategóriában szerintem remek választás lenne mondjuk egy Toyo CF2, felső kategóriában pedig az idei középkategóriás ADAC-győztes Pirelli Cinturato P1 Verde lehet megfelelő választás, de, hogy mondjak itt is egy japánt: Bridgestone Turanza T001.

Üdv, Gumidoki

2017. február 24., 16:07 Módosítva: 2017.03.03 06:26

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék egy 17 colos felnit a BMW E46 320i 1999-es Limuzin-hoz, de amik igazán tetszenek azoknak az ET száma túl kicsi, vagyis például az ET30 eléggé neccesnek tűnik számomra, egy 225/45/17 gumimérettel. Kérdésem, hogy milyen mértékben befolyásolná ez az autó viselkedését negatív vagy pozitív irányban? Más szempontból pedig mi az az ET szám ahol már a rendőrök is előveszik a centit nézegetni, hogy szabályos-e vagy sem? Szeretnék egy szabályos felnit választani ésszerű határokon belül, ehhez kérem a tanácsát. Előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Kiss Zoltán

Kedves Zoltán,

Az E46-ra 17"-ban leginkább az ön által is írt 225/45 R17 méretű abroncs illik. Ehhez legjobb egy 7,5" széles felni, aminek legalább 40 körüli ET-értéke van. Jól érzi, az ET30 itt már necces. Ami azt jelenti, hogy nagyon kilógna a kerék a sárvédőből és esélyes, bele is érne. Csak jelezném, hogy a gyári, 8*17"-es BMW kerekek ET47-esek. Csak a rend kedvéért írom le, hogy erre az autóra egyébként 5*120 osztókörű és 72,5 mm-es középfuratú felni szükségeltetik.

Üdv, Gumidoki

2017. február 24., 11:59 Módosítva: 2017.02.28 06:29

Üdv Gumidoki!

Szeretnék alufelnit vásárolni az autómra, de nem nagyon tudom az et számot, amivel a jelenlegi lemezfelnim bír. A gép: Mitsubishi Colt 1.3 Gl 1997. Jelenlegi abroncs 175/70 R 13 14"-es felnin gondolkodtam.

Köszönöm válaszát!

Kedves Levélíró,

Az említett autó gyári felnimérete a következő: 4*100*56 5.00*13" ET46 De azt akár ön is leolvashatja a felniről. E helyett 14"-ban feltehető pl. egy 6*14" ET38-as alufelni. Az ajánlott abroncsméret a 185/60 R14.

Üdv, Gumidoki

2017. február 15., 14:52 Módosítva: 2017.02.24 17:47
173

Kedves Gumidoktor!

Nagyon tetszik a Porsche turbo felni vagy RH turbo (Porsche) felni, nem tudom melyik a pontos megnevezése, de ami ennél fontosabb, hogy ezzel a felnivel szeretném ékesíteni a 2002-es 1.9 tdi 130 lovas Golf IV-em. Találtam is ilyet mégpedig ezekkel a paraméterekkel

  • Szélesség 8"
  • Átmérő 17"
  • Furatszám 5
  • Osztókör 130 mm
  • ET szám 47 mm
  • 5 középfurat

Más használt adokveszek oldalon viszont 17" 5x112 8j et 60-as méretben találtam új fekete fényezéssel így ezt preferálnám! Na de az a kérdés, hogy működik-e a dolog vagy sem? Milyen opciók, lehetőségek vannak? Köszönöm válaszát kedves Gumidoktor!

Üdv Bálint

Kedves Bálint,

Egyik Porsche-felni sem fog felmenni "csak úgy" a IV-es Golfra. A Porsche hagyományosan 5*130-as osztókörrel gyártja a felnijeit, a Golfé pedig 5*100-as. Az ET-számok is nagyon nagyok a VW lehetőségeihez képest.

Egy megoldás van, méretre gyártott pogácsát (nyomtávszélesítőt) kell a kerékagyakra tenni, amely egyrészt megfelelő osztókörre módosít, valamint csökkenti az ET-t, harmadrészt pedig a helyes középfuratot is biztosít. De ezt, ha megvan a felni, mérni kell és le kell gyártatni. Tuning-műhelyek lehetnek ebben a segítségére. Gumiméretben a 225/45 R17 a Golf IV-re való helyes váltóméret.

Üdv, Gumidoki

2017. február 8., 10:07 Módosítva: 2017.02.10 11:31

Kedves Gumidoki!

Bár kinézve az ablakon ez még nem látszik, de lassan és biztosan közeledik a jó idő. Ezért a családi flotta tagjainak szükséges a nyárigumi beszerzése. Az alábbi autókról lenne szó:

- Citroen Xsara Picasso 1.6 / 2003-as évjárat (185/65R15) évi 5-10 ezer km, többnyire gyerekszaladgálós használatban

- Renault Laguna II. Grandtourer 1.6 / 2001-es évjárat (205/55R16) évi 10-15 ezer km, munkábajárós, utazós üzemmódban.

A kérdés, hogy milyen típusú gumit ajánlatos venni (konkrét típus)? Közepes kategóriát, vagy esetleg a prémium kategória alja is belefér? A Citroenre kb 15ezer Ft/db, míg a Renaultra 20ezer Ft/db a körülbelül rászánt összeg. Előre is köszönöm!

Üdv, Szabó Gábor

Kedves Gábor,

Előrelátását értékelem! (o: Mindkét autóra szerintem bőven megfelel egy kiegyensúlyozott középkategóriás márka. A Xsara Picassora a 15 ezres keretbe belefér pl. egy Toyo, vagy Semperit. Főleg előbbit jó szívvel ajánlom figyelmébe. A Lagunára 20 ezerbe már sokkal jobb gumik - prémiummárkák - is beleférnek akár.

De ide is teljesen jó lehet egy hazai gyártású Hankook pl. Én azt tenném, hogy itt levinném a költségkeretet 18 ezerre és a Xsaránál fel 16-17-re, így mindkét autóra válogathat a remek középkategóriások közül.

Üdv, Gumidoki

2017. február 4., 09:28 Módosítva: 2017.02.10 06:41
6

Tisztelt Gumidoki!

Nissan Qashqai 2007-es évjáratú autóm van. Vettem 2 db használt Michelin Alpin A4 téli gumit, jó állapotú, 2013-as gyártású. Valamint vettem 2 db BF Goodrich G-Force Winter 2 XL 215/65 R16 102H új gumit. Kb. évi 10 000 km-t megyek, télen keveset, csak Mo-on belül, van közöttük 250 km-es utam is.

Fontosnak tartom mind magam/családom számára a biztonságot, mind autóstársaimmal szemben is, ezért évszaknak megfelelően cserélem a téli-nyári szetteket.

Eddig azt olvastam/hallottam, hogy ha nem egyformák a gumipárok, akkor a "jobbakat" a hajtott kerekekre szereljük, mert az jobban átviszi a vonóerőt, jobban kapaszkodik. Mostanában pedig ezzel ellentétes véleményeket olvasok, hogy ilyen esetben a "kevésbé jó" gumikat előre szereljük (általában már elöl hajtanak ma már), mert az autó eleje nehezebb, ott a kopottabb is jobban tapad, hátul pedig könnyebb az autó(mi is csak ketten utazunk általában) és a könnyebb részen még a gumi is kopottabb, ott így nem sokat fog. Kérném segítő tanácsát, hova javasolja Ön az új gumikat és hova a kopottakat, illetve megfelelőek-e ezek a típusú gumik az autómra (a méret természetesen gyári méret)?

Üdvözlettel Koczkás Csaba

Kedves Csaba,

Nem igazán értem: nagy hangsúlyt fektet a biztonságra, aztán vesz felemás gumikat, amiből ráadásul kettő használt... De, hogy a kérdésére is válaszoljak, természetesen méretben megfelelőek ezek az abroncsok az autójára.

A gumis szakemberek általában egyetértenek azzal, hogy a kevésbé kopott abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre, mert ez nagyobb biztonságot jelent váratlan és nehéz helyzetekben (mint a vészfékezés kanyarodáskor, nagy sebességű kanyarvétel stb), különösen, amikor az útfelület nedves, illetve csúszós.

Amennyiben a kevésbé kopott marad az első tengelyen:

· Az autó viselkedése meg fog változni, mert az első és hátsó tengely tapadási egyensúlya megfordul, az első kerekek jobban fognak tapadni. A vezetőt, aki hozzá van szokva, hogy az első kerekek kevésbé tapadnak, meglepi ez a változás.

· Egy csúszós úton, kanyarban, a hátsó kerék hamarabb veszíti el a tapadását, mint az első. A vezetőnek így nem lesz esélye, hogy a hátsó kerekeket kontrollálja, esetleg tovább gyorsít, ami viszont felerősítheti a túlkormányzottságot. Csak egy tapasztalt vezető képes arra, hogy kikerüljön ebből a veszélyes helyzetből.

Amennyiben a kevésbé kopott kerül a hátsó tengelyre:

· A jármű kezelése hasonló lesz, mint ahogy a vezető korábban megszokta, mert a tapadás egyensúlya ugyanaz lesz.

· A hátsó tengely tapadása jobb lesz, és a vezető képes lesz kontrollálni és irányítani a járművet gond nélkül a gáz elvételével, és a kormánykerék kanyar irányába történő továbbforgatásával.

Ezért javasolt tehát, hogy a kevésbé kopott, illetve jobb állapotú gumik mindig hátra kerüljenek, így az autónak jobb a tapadása kanyarokban, ezzel biztonságosabb lesz. Ez természetesen a hátsókerék-hajtású autókra is igaz, ott is a jobban tapadó hátsótengely tartja stabilan az autót a váratlan helyzetekben.

Üdv, Gumidoki

2017. január 29., 11:50 Módosítva: 2017.02.10 06:41
79

Tisztelt Gumidoktor!

Három hónapja vettem 4 új téligumit az autómra. (Continental Wintercontact Ts 850). A héten viszont volt egy defektem, így az egyiket cserélni kellett. A szervizben az egyel újabb verziót, tehát a Ts 860-ast tudták megrendelni, így most azonos típusú de eltérő verziójú gumi van azonos tengelyen.

A kérdésem az lenne Önhöz, hogy ilyen esetben kell/érdemes-e a másik oldalon is lecserélni a gumit? A szerviz állítása, hogy olyan minimális a különbség, hogy ez semmi problémát nem okoz. Mi az Ön véleménye? Csökkenhet a menetbiztonság? Baleset esetén problémázhat ezen a biztosító? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Dávid

Kedves Dávid,

A válasz az, hogy a biztosító problémázhat rajta, a hatályos hazai jogszabályok szerint viszont beleköthetetlen ez a megoldás. Műszakilag pedig az ajánlás érthetően az, hogy - legalább - tengelyenként azonos mintázatú (és méretű!) abroncs legyen felszerelve a járműre.

Lehet, hogy a konkrét esetben csak minimális a különbség a két minta között, de van. Márpedig a közlekedésben a lehető legnagyobb biztonságra kell törekedni, én azt vallom. Ha ez is marad a felállás, azt javaslom, hogy hátsó tengelyre kerüljenek a különböző generációjú abroncsok, így kisebb az esélye kellemetlen mellékhatásnak.

Üdv, Gumidoki

Beleér a kerék

2017. január 25., 13:32 Módosítva: 2017.02.05 09:02

Kedves Gumidoktor!

Ma vásároltam egy 15" alu kerékszettet 195/65 R15 ös gumival és bele ér a kerékdobba. A régi kerekem 16" 205/55 R16 nem ér bele. Milyen gumit kellene vegyek a 15" kerékre hogy ne érjen bele?

Kedves Levélíró,

A 205/55 R16-nak tökéletes váltómérete a 195/65 R15. Nem a gumimérettel van tehát a baj, hanem a felnijével. Szinte bizonyos, hogy a 15"-os keréktárcsa ET-értéke nem megfelelő (feltehetően túl kicsi) és ez okozza a tapasztalt jelenséget. Ennek kellene utánajárnia! (o; Valószínűleg le kell cserélnie a felnit, az lesz a megoldás...

Üdv, Gumidoki

2017. január 20., 11:32 Módosítva: 2017.01.25 17:50

Tisztelt Gumidoktor!

Sok éves könyörgés és unszolás után végre magaménak tudhatom azt a Mercedes W203 180 Kompressort, amit évek óta nézegettem egy közeli rokon garázsában könnybe lábadt szemekkel. Az autó az utolsó darabok egyike 2007-ből, télen még a garázsajtó sem volt kinyitva, nehogy megfújja a szél és lassan átlépi az 50e km-t.

Én lettem a második és remélem egyben utolsó tulajdonosa, aki szeretné hasonlóan nagy becsben, második autóként tartani. Sport Editionről lévén szó elöl 225/45 R17 hátul 245/40 R17 gyári Michelin gumik ékeskednek rajta, amik ugyan szinte olyanok, mint mikor kigurult a gyárból, hiszen alig futott, de az idő szerintem elérkezett egy cserére tavasszal a koruk miatt. Kérdésem, hogy melyik márka melyik modelljét preferáljam ebben a méretben, ha egy dögös minta főbb szempont mint maga az ár.

Megtisztelő válaszát előre is köszönöm! Boldog Új Évet! Hatvani Mátyás

Kedves Mátyás,

Gratulálok új szerzeményéhez! Írásából arra következtetek, hogy jó sora lesz e gépnek önnél. A dögös mintázatról nekem a Pirelli PZero Nero GT "cápafogai" jutottak egyből az eszembe. E prémiumtermék nem mellesleg remek tulajdonságokkal is bír, nem csak jól néz ki, továbbá kapható mindkét kívánt méretben.

Üdv, Gumidoki

Felniválasztás kisbuszra

2017. január 8., 10:56 Módosítva: 2017.01.13 07:01

Tisztelt Gumidoktor,

Van egy 1997-es 2.0 benzines Mitsubishi L300-as hátsókerékhajtású kisbuszom. Jelenleg a gyári 5x14 ET40-es felniken fut, a gyári gumi méret 185r14c. Szeretnék rátenni 6,5x14 ET30-as alufelnit ugyanezzel a méretű gumival. Lehet? A futóműnek nem árt-e a szélesebb felni?

Köszönettel, István

Kedves István,

A leírt méretek alapján egyértelműen kivitelezhetőnek tűnik ez a felnicsere. Természetesen feltéve azt, hogy az alufelni osztóköre és középfurata megfelelő az adott járműhöz. A 185 R14C méretű abroncs 4,5-7,0" széles felnin használható biztonsággal, ez tehát szintén rendben van, mehet a 6,5" széles papucsra.

Egy dologra azért felhívnám a figyelmét! Vajon a kinézett alufelni terhelhetősége milyen? Megfelelő-e egy kisbusz össztömegéhez? Hiába a C-s gumi, ha a felni nem bírja a terhelést. Sokan nem gondolják végig, hogy nem csak a gumiabroncsnak van maximális terhelhetősége, hanem bizony a felninek is. Naponta látok csillivilli - személyautókra készült - alufelniken, peres gumikon guruló kisteherautókat, mikrobuszokat, amelyeknél ezt biztos, hogy nem vették figyelembe.

Üdv, Gumidoki

Nyári gumit, de milyet?

2017. január 2., 17:23 Módosítva: 2017.01.07 07:46

Üdvözlöm!

Nyári gumi vásárlást tervezek, nem horror áron, viszont újat szeretnék. 4 versenyzőre szűkítettem le a kört. Véleményre vagyok kíváncsi, milyenek? Mint márka, mint típus. ( kopás, tapadás, öregedés stb. ) Szeretném, ha nem kopna el gyorsan. Egy minőségi sorrendet megköszönnék. Tudom, hogy van a prémium kategória ( Bridgestone, Michelin, Conti stb. ), de nekem max 15 000 ft/db a keret sajnos, hiába csak kicsit kerül többe az a kicsi is 4-el felszorozva valakinek sok. Jobban városi használatra kell ( kigyorsítás, lassítás, hirtelen fékezés, esős illetve száraz úton ), néha néha 100-200 km-es utak 1-2 havonta. Falken-röl nem hallottam rosszat, Kumho-ról azt mondják gyorsan kopik, Gt Radial-ról pedig, hogy hamar öregszik, De szívesen meghallgatnék egy hozzáértő véleményt.

  • Falken Ziex ZE-914 205/55 R16 91V
  • Kumho Ecowing ES01 KH27 205/55 R16 91H GT
  • Radial Champiro FE1 205/55 R16 91V
  • Toyo NanoEnergy 2 205/55 R16 91V

Köszönöm a választ!

Kedves Levélíró,

Köszönöm a bizalmat!

Én a négy felsorolt mintázatot így rangsorolnám egyértelműen: Toyo-Falken-Kumho-GT Radial. A japán Toyo kiemelkedik e mezőnyből, szofisztikált, érett mintázatai vannak, amelyekre nem jellemző az öregedés sem. A Falken szintén japán, nem rossz, sőt egyre jobb. Néha rendellenes kopásról jönnek hírek vele kapcsolatban, de ez inkább a régebbi mintázatait érintette. A Kumho feltörekvő dél-koreai márka, amely Kínában is gyárt. Kisebb méretekben, illetve terepjárókra kifejezetten jó választás. A szingapúri-kínai GT Radial óriási gyártó a legnagyobb 10 egyike. Egyre jobb termékeik vannak, de még van tér a fejlődésre. Pár év múlva - azt gondolom - boríthatják az előbb felállított sorrendet.

Üdv, Gumidoki

2016. december 20., 10:48 Módosítva: 2016.12.30 00:45

Üdv!

Használt alufelniket vásároltam az autómra. Az agyméretet nem vettem figyelembe. Az autóm agymérete 65-ös, de az alufelninek 60-as. Az lenne a kérdésem, hogy 5 millimétert ki lehetne belőle esztergálni vagy az már nagyon sok, mennyire gyengítene a felni szerkezetén? Köszönöm előre is!

Kedves Levélíró,

Felnikialakítástól és -anyagtól függ, de ez véleményem szerint túl sok lenne már. Arról nem is beszélve, hogy ha kiszúrja egy műszaki vizsgabiztos, vagy NKH-s, akkor nagy a baj. Én egyébként nem kockáztatnék ilyen mekkmester megoldásokkal amúgy sem. Lehet, hogy soha semmi baj nem lenne vele, de ha mégis... ki viszi a balhét? A biztonság nem játék!

Üdv, Gumidoki

2016. december 15., 15:50 Módosítva: 2016.12.22 10:10
86

Kedves Gumidoktor!

Osztókör alapján vásároltam lemezfelnit Prius 2-es autómra. A kocsi kerékagymérete 54 mm, míg a vásárolt felniké 56 mm körül alakul. Felszereléskor a kúpos kerékanyák szépen pozícióba helyezték a felnit szerintem. Szükséges bármiféle központosító/tehermentesítő ilyen esetben? Kapható egyáltalán az említett kis méretkülönbség áthidalására ilyen eszköz lemezfelnihez?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Krisztián

Kedves Krisztián,

Lemezfelnihez nem létezik tehermentesítő gyűrű, annak méretpontosnak kell lennie, hogy tökéletesen illeszkedjen a kerékagyra. A csavarok rögzítik a kereket, de a középfurat központosítja. Ha ez elmarad, mert a középfurat nagyobb a kívánatosnál, akkor menet közben bizonyos frekvencián zavaró vibrációk léphetnek fel.

Ezek hosszú távon nem csak idegesítőek, de lerövidíthetik pl. a kerékcsapágyak élettartamát is. Ha ön ezekkel a kerekekkel - főleg autópályatempónál - rezgéseket tapasztal majd, legalább tudni fogja, hogy mi az oka.

Üdv, Gumidoki

2016. december 8., 15:12 Módosítva: 2016.12.15 06:47

Tisztelt Gumidoktor!

2011-es Sport Swifttel kapcsolatban kérdezném, hogy egy 17"-os, 7.5J,ET 35-ös alufelnit ajanlottak kedvező áron megvételre, de félek, ez a méret ha el is férne, túlságosan megterhelő lenne a futóműnek. Jelenleg a gyári ( 6J,17",ET50 -es) alufelnik vannak rajta nyáron. Önnek mi a véleménye? A gumik úgyis csereérettek, úgyhogy azokból nagyobbat kellene vennem az új felnikre. Milyen széles abroncsokat kellene erre az új felnire vennem 45-ös falvastagságúból amúgy?

Válaszát előre is köszönöm! Padre

Kedves Padre,

Az ET-értéket keveslem. A 7,5" felni-szélességhez 38-42 ET "dukálna" a '11-es Swift Sport esetén. Félő, hogy a kis ET miatt bele fog érni a sárvédőívbe a kerék. Persze ez nem törvényszerű, de csak próbával lehetne biztosra menni... A gyári 195/45 R17-hez pedig már túl széles a 7,5"-os felni, gumiban a 215/40 R17 lenne-lehetne az ideális váltóméret, ha a felni OK.

Üdv, Gumidoki

2016. december 2., 11:34 Módosítva: 2016.12.09 14:52

Tisztelt Gumidoki,

2014-ben vettem az autómra egy szett új nyári gumit. Sajnos az egyik hátsó gumi defektet kapott, de olyan rossz helyen, hogy nem javítható. Eddig kb 15 000 km-t futottak a gumik. Jelenleg a télik vannak már fent, de tavasszal pótolnom kell.

Megtehetem-e azt, hogy veszek egy ugyanolyan új gumit, és felrakom, vagy mert az azonos tengelyen lévő másik gumi már használt és kopottabb, ilyenkor párban kell cserélni?

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

Ennyi futás után bizony előfordulhat, hogy a profilmélység különbsége pl. - főleg vizes úton - elhúzást okozhat, ha az első tengelyre kerülnek a "felemás" abroncsok. Kb. 1,5-1,7 mm-es különbségnél már törvényszerű, hogy lesznek negatív hozományai a párban szerelésnek.

Kevésbé okoz bajt, ha a kopott és új abroncs párosa a hátsó tengelyre kerül. A tuti és biztos megoldás, ha két új abroncsot vásárol és szereltet fel, így legalább marad egy kopottabb gumija vésztartaléknak, szükség esetére.

Üdv, Gumidoki

Kell-e a C-s gumi?

2016. november 30., 13:24 Módosítva: 2016.12.02 16:18

Van nekem egy Renault Traficom, 9 személyes, a forgalmiban személyautóként szereplő autóm. Kérdés hogy erre kell e a C-s gumi? Most az van rajta, de szívesebben vennék rá valami rendes gumit.

Ugyanabban az árban inkább vennék valami minőségi 215/65r16-os gumit mint egy 195/65r16-os C-st. Most az utóbbi méret van rajta és sokat csal vele a km-óra is, hiába ez is gyári mérete az autónak, ezért lenne jobb a gyári méret felső határáról gumit venni, mert azzal a csalás is szinte megszűnne.

Üdvözlettel Péter

Kedves Péter,

Nem az dönti el, hogy C-s gumi kell-e az autóra, hogy mi van a forgalmijában. Az a mérvadó, hogy mi szerepel az adott alvázszámú jármű gyári specifikációjában. Ezt nézik műszaki vizsgán is és egy szúrópróbaszerű, útszéli NKH-s ellenőrzésnél is. Láttam már 9 fős kisbuszt C-s gumival specifikálva és egyértelműen tgk-t is erősített oldalfalú, XL-es személyabroncsra. Méret tekintetében pedig szintén a gyári előírásokat kell követni, pláne egy ilyen 9 főt szállítani képes járműnél ez alapvető fontosságú tényező. Azt kell mondjam, hogy a km-óra csalása nem érv a méretváltás mellett.

Üdv, Gumidoki

2016. november 25., 09:34 Módosítva: 2016.11.30 13:25

Tisztelt Gumidoktor!

Családunkba került egy 2013-as évjáratú 116i BMW. Jelenleg 195/55 R16-os nyári gumi van rajta sima acélfelnin. Kérdésem az lenne, hogy milyen méretű téli gumit lenne érdemes venni rá. Csak gumit vennék a már meglévő felnire.

A téli használat zömmel városi lenne néhány alkalommal autópálya is. Nagyon havas körülmények között nem használnám. Esetleg ha típust is ajánlana azt is szívesen veszem. Nagyon köszönöm.

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila,

Ennek az autónak ez a gyári alap abroncsmérete, így egyértelmű, hogy télre is ezt a méretet javaslom rá. Pláne, ha ugyanarra a felnire kerülne a téligumi, mint amin most a nyári van. Esetleg van egy váltóméret, ami elgondolkoztató lehet, ez pedig a 185/60 R16. De ez egy ritka és fura méret, ezért az ára is magas.

Azt is figyelembe kell venni, hogy az autó defekttűrő abroncsokon fut, vagy hagyományosokon? Mert ha előbbieken, akkor télre is azt kell rá venni. Kisebb átmérőjű felni (pl. 15"-os) felszerelésére itt nincs lehetőség. Én azt gondolom, hogy nagy eséllyel defekttűrő abroncs kell ide, így a lehetőségek javarészt a prémiumkategóriára korlátozódnak. Itt pedig elsősorban a BMW legnagyobb gyári beszállítói, a Pirelli és a Continental termékeit ajánlom figyelmébe!

Üdv, Gumidoki

2016. november 18., 13:13 Módosítva: 2016.11.25 10:44
6

Kedves Gumidoktor!

Nemrég vásároltam egy új Suzuki Vitara gépjárművet. A tél közeledte miatt most szeretnék téli gumit vásárolni az autóra. Csak városban és autópályán használom, terepen nem, illetve csak első kerék meghajtása van az autónak.

Ezzel kapcsolatosan az lenne a kérdésem, hogy mivel az autó SUV kategóriába tartozik kimondottan SUV-nak gyártott gumit kell vásárolnom, vagy mivel nem használom terepen elég a személyautó gumi esetleg XL gumi?

Köszönöm Andia

Kedves Andi,

Azért szerencsésebb és praktikusabb a SUV-okra ajánlott abroncsok közül választania, mert ezek fejlesztésénél figyelembe veszik az ebbe a kategóriába tartozó járművek magasabb súlypontját, nagyobb tömegét.

Az összkerékhajtás általában csak opció ezeknél a városi bokorugróknál, jellemzően nem azzal vásárolják meg őket, ahogy ön sem. Persze mindezeket félretéve nézhet személyabroncsot is a Vitarára megfelelő méretben, de az - valóban, ahogy ön is írja - XL-es kell legyen!

Üdv, Gumidoki

Ford Fiesta ST-re alufelni

2016. november 16., 11:21 Módosítva: 2016.11.25 06:50

Tisztelt Gumidoktor!

2006-os Ford Fiesta 2.0 St-re néztem alufelnit és egy szakmai tanácsra lenne szükségem. Jelenleg a gyári 17 colos 7.5 széles ET 52.5-es felni van rajta (a gumi 205/40R17) Amit kinéztem az egy 17 colos 8 széles ET 35-ös felni (a gumi szintén 205/40R17 lenne rajta).

Ha jól számoltam akkor a változás az 17 mm eltérést jelentene és a méréseim alapján van neki elég hely mindenhol. Kérdésem az lenne, hogy ez bármilyen kárt tehet-e a futóműben, illetve beleérhet-e bárhol a sárvédő dobjába ez a 17 mm eltérés?

Köszönettel Máté

Kedves Máté,

Van egy alapvető hiba az elméletében. Az, hogy sajnos a 205/40 R17 méretű abroncs maximum 7,5" széles felnin használható biztonsággal. A 8"-os már túl széles hozzá. Egyébként is véleményem szerint túl kicsi a 35-ös ET ehhez a szélességhez, szóval azt javaslom, ne erőltesse ezt a méretkombinációt! Megkönnyíti a további matekot pl. ez az oldal.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakost alufelnire?

2016. november 6., 10:24 Módosítva: 2016.11.24 06:18

Tisztelt Gumidoktor!

Adott egy 2002-es MK6-os, 1.4-es Ford Fiesta, jelenleg 195/50 R15 méretű nyári gumi és alufelni van az autón. Olvastam itt a Totalcaron is a bejegyzéseket a négyévszakos gumikat illetően, és úgy gondolom, hogy beleesek abba a kategóriába, akik ezeket a gumikat használhatnák (természetesen kompromisszumokkal).

Nem megyek sokat az autóval, inkább hétvégente, illetve havonta/kéthavonta egy-egy vidéki út. Az éves futásom nem lenne több 12-15 ezer km-nél. A kérdésem a következő lenne: érdemes a már meglévő alufelnimre négyévszakos gumit vennem, vagy ezeket is csak acélfelnire szabad feltenni és majd tavasszal rárakni az alufelnire?

Valamint Ön mekkora méretet ajánlana a négyévszakos gumira? Lehet ugyan akkora, mint a mostani nyári gumim? Esetleg ha az acélfelnit ajánlja, akkor ezzel az erővel vehetnék téli gumit is, kérdés, hogy megéri-e ennyi éves futás mellett :) Köszönöm szépen előre is a válaszát!

Tisztelettel, Boglárka

Kedves Boglárka,

Igen, egyetértek, a leírása szerint valóban alkalmas lehet erre a felhasználási módra és erre az autóra egy négyévszakos abroncs-szett. A méret lehet a gyári 195/50 R15, de tehet fel helyette szintén gyári 185/55 R15-öt is. Téligumi egész éves használatát azért nem javaslom, mert a nyári melegben sokkal intenzívebben kopik, sőt felszíne "meg is éghet", valamint jelentősen hosszabb fékútja van, mint a nyári abroncsnak. Továbbá puhább szerkezete miatt instabilabb is vele az autó.

A négyévszakos gumit nem kötelező lemezfelnire szerelni, természetesen teljesen alkalmas hozzá az alufelni is. Annyit kell csak tudni, hogy természetszerűleg több odafigyelést igényel télen a kényesebb könnyűfémkerék, mint a strapabíróbb "vasfelni".

Üdv, Gumidoki

2016. november 2., 11:03 Módosítva: 2016.11.07 17:56

Tisztelt Gumidoktor!

Új Renault Capturra szeretnék téli gumit venni. Szériafölszereltség az alufelni. Az eddigi autóimon a téli gumi külön felnin volt. A beépített nyomásérzékelő szenzor miatt ez most már igen sokba kerül. Érdemes rá áldozni, vagy inkább szereltessem évente az alufelnire. Nem okoz benne kárt a téli időjárás? Milyen márkát javasol? Évi 10-12 ezer km-t használom.

Üdvözlettel: József

Kedves József,

Azért azt ne felejtsük el, hogy a nyomásszenzor és a hozzá kapcsolódó szolgáltatás ugyanolyan biztonsági felszerelése az autónak, mint a légzsák, vagy a biztonsági öv. Amikor meg kell venni, zsebbe kell sajnos nyúlni, de milyen jó, ha jelez, ha defekt, vagy nyomásvesztés van és ezt nem csak akkor érzékeli az ember, ha nullára legyalogolta már az abroncsát.

Megfelelő nyomás esetén - jól beállított futóművel - az abroncsok futásteljesítménye is optimális lehet, sőt a fékútja, stabilitása is jobb, szóval egyáltalán nem kidobott pénz ez. Hogy megéri-e beruházni rá, azt önnek kell tudni eldöntenie, de tény, hogy kerekenként ez kb. 15 ezer forintos pluszköltséget jelent. Idővel ez is elérhetőbb lesz, ez borítékolható. Az alufelniről azt érdemes tudni, hogy általában a könnyűfém ötvözet a téli mínuszokban rideggé válik és hajlamosabbá válik a törésre, mint a deformációra sérülés esetén. Továbbá a sós latyak is kikezdheti a fényezését.

Persze mindkettő (de főleg utóbbi) jelenség kiküszöbölésére gyártanak már spéci "téli" alufelniket is, természetesen a normál kivitelűeknél némileg magasabb áron. Persze odafigyeléssel, gyakori tisztítással is sokat tehetünk a felni épségéért, szóval nem kötelező lecserélni a gyári alufelnit télre, használhatók azok a hideg hónapokban is.

A Capturra alapesetben 205/60 R16 méretű abroncs szükségeltetik. Nagyon olcsó márkák közül ajánlom figyelmébe a Laufennt, vagy a Kormorant, középkategóriából pedig a Semperitet, Firestonet, Barumot, a legjobbak közül meg a Pirellit, Contit, vagy Nokiant.

Üdv, Gumidoki

Kisebb gumit a Sharanra

2016. október 27., 11:22 Módosítva: 2016.11.07 06:20

Kedves Gumidoktor!

Gyári méretű (215/60 R16) nyári gumikkal vettem nemrég egy VW Sharant. Az előző autómról pedig megmaradt egy viszonylag új téli garnitúra, amit most fel szeretnék tenni. A felnik megegyeznek (átmérő, lyukosztás, ET szám), a gumik viszont kisebbek: 205/55 R16. Azon kívül, hogy a kilométeróra csalni fog, és a fogyasztás megnő egy kicsit, számíthatok más problémára? Ha igen, mire?

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs,

A 205/55 R16 átmérőben 3,2 cm-rel kisebb átmérőben, mint a Sharan gyári mérete, ami 4,8%-os különbség. Váltóméretnek az tekinthető, ami a kiinduló mérettől átmérőben maximum egy, azaz 1%-ban tér el. Ugye érzi, hogy ez még csak határesetnek sem mondható?

A kisebb átmérőjű kerék "beleszól" a futóműgeometriába, az ABS, ESP működésébe és nem utolsósorban a terhelhetősége is jóval kisebb, mint az autóra homologizált méreté. Műszaki vizsgára sem lehet(ne) elvinni nem megfelelő méretű gumikkal az autót. Soroljam még, vagy belátja, hogy nem járható ez az út? (o; A jó hír, hogy a 205/55 R16 keresett méret, így hamar el fogja tudni adni a meglévő, ilyen méretű abroncsait, hogy aztán a Sharanra megvehesse a gyári méretet.

Üdv, Gumidoki

2016. október 21., 10:30 Módosítva: 2016.10.27 17:56
37

Tisztelt Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Renault Master 2,5 dci zárt kisteherautóra felszerelhető-e az alábbi méretű, minőségű téli abroncs: BF Goodrich G-Force 102H 215/65R16? Az autót teherszállításra max. 400 kg terheléssel használom.

Üdv. Zoli

Kedves Zoli,

Azt, hogy milyen paraméterekkel rendelkező abroncs szerelhető fel egy adott autóra nem az határozza meg, hogy ön mire és hogyan használja, hanem az autó specifikációi. Márpedig ha a konkrét autó homologizációjában az szerepel, hogy C-s, azaz kisteher abroncs kell rá, akkor legálisan nem használhatja - az egyébként fizikai méreteiben megfelelő - személy/SUV gumival. Márpedig amit írt, az nem C-s gumi, viszont az autójára szerintem nagy eséllyel az kell. Nézzen ennek utána, és aszerint cselekedjen!

Üdv, Gumidoki