Kedves Doki,
neten rendeltem 4 új nyári gumit (Hankook Ventus Prime 3 K125, 215/55R16, bár gondolom ezek most lényegtelen infók).
Ma megjöttek, az átvétel után vizsgáltam át őket tüzetesebben: háromnak megegyezett a DOT száma és a gyártási helye is (Dél-Korea), a 4. viszont pár héttel korábban készült (ez kevésbé aggaszt), viszont a gyártási ország is más (Kína). Érdemes ezen aggódni, vagy nem várható olyan minőségi probléma az egyértelműen más gyártmány miatt, ami kijöhet átlagos autózásnál? Főleg azért zavaró a dolog, mert így egy tengelyre kell majd két máshol gyártottat feltenni.
Köszönöm előre is a választ, Üdv, Tamás
Kedves Tamás,
Szerencsétlen és elbizonytalanodásra okot adó helyzet ez. Elméletileg semmi különbség nem lehet a két, különböző gyártósoron készült abroncs között, ha egyébként a cikkszámuk (termékkódjuk) megegyezik. A gyakorlatban azonban találkoztam már olyannal, ahol nem egyformán kopott a különböző gyárban gyártódott, egyébként koppra azonos abroncs. De ne vegyük ezt általánosnak.
Először is azt kell kiderítenie tehát, hogy valóban azonos-e a különböző DOT-számú termék a többivel. Ha nem, jogosan reklamálhat, hogy nem négy egyforma gumit kapott. Ha igen, én biztos, ami biztos akkor is inkább a hátsó tengelyre tenném az eltérő országból származó abroncsokat és időnként ellenőrizném, hogy hasonló állapotúak-e!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Bekerült a családba egy új Suzuki Swift. A defektjavítóban nem bízom, így szeretnék hozzá egy mankókereket. Az a kérdésem, hogy hány százalék kerület különbség lehet, hogy ne zavarja meg a kocsi biztonsági rendszereit, ha netán úgy alakul, hogy 10-20 km-en keresztül a pótkerékkel kell közlekednem. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Árpád.
Kedves Árpád,
Itt is az érvényes, mint a váltóméreteknél, ahol is azt mondjuk, hogy átmérőben 1% különbség biztosan nem okoz gondot. De mivel a mankókerék keskenyebb és könnyebb, mint az autó normál kerekei, ezért javasolt nem hajtott kerékre szerelni azt és természetesen – ahogy ön is írta – csak átmeneti szükségmegoldásként.
Üdv, Gumidoki
Üdv!
Az lenne a kérdésem, hogy egy pár éves téli gumi rázhatja-e a kormányt? De csak rossz úton? Ugyanis azt veszem észre, hogy a kocsimon (F Astra) iszonyatosan rázza a kormányt, ha megyek picit hosszabb útszakaszon, ahol vacak az út. Sima úton nagyobb tempónál se ráz. Centrírgépre rá dobva ott nincs gond. Illetve első - hátsó kerék csere is meg volt.
Üdv. László
Kedves László,
Nem, a leírása alapján biztosan mondom, hogy a vibrációkeltésben itt nem a gumi a ludas. Ha ő lenne, az főleg sima úton jönne ki. A rossz út jobban megmozgatja a futóművet, én ezért arra gyanakszom, hogy valamelyik szilent, vagy más futóműelem adta meg magát. Abba az irányba kellene tapogatóznia!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nemrég cseréltem a gumikat 1999-es, 1,4-es Ford Focusomon. Michelin Crossclimate-et vettem (185/65 r14). Pótkerekem öreg, cserélni kéne azt is.
Milyet vegyek (téli, nyári, négyévszakos)? A baj, hogy a Crossclimate forgásirányos, nem tehetem fel bármelyik oldalra a szerelt kereket forgásirány helyesen.
Üdv, Kollár László
Kedves László,
Semmilyen jogszabály nem írja elő - hál'istennek -, hogy a pótkerékre szerelt abroncsnak ugyanolyan mintázatúnak kell lennie, mint az autón lévőké. Sőt, méretben sincs ilyen megkötés. A cél ugyanis az, hogy szükség esetén (lásd: defekt) a pótkerék segítségével el tudjunk jutni az első gumisig/szervizig, ahol javítással, vagy cserével rekonstruálni tudják az eredeti állapotot.
Azért először is nézzen rá a pótkerékre, hogy valóban érdemes-e cserélni? Sokszor meglepően jó állapotban vannak, főleg azok, amelyek az autóban vannak elhelyezve. Sokszor egy kis tisztítás, gumiápolás, nyomásbeállítás elegendő.
Ha mégis úgy ítéli meg, hogy a pótkerék abroncsa repedezett, elöregedett és így nem bízik benne, akkor cserének mindenképpen egy nem forgásirányos - akár használt, de jó állapotú - abroncs mellett döntsön, amely bármelyik pozícióba felszerelhető. A legegyszerűbb, ha nyári mintázatot keres, de ebben sincs megkötés. Nyilván a nyári a legegyszerűbb.
A végén pedig tegye a szívére a kezét, mikor kellett utoljára szükségből a pótkerékhez nyúlnia? De teljesen igaza van, ha kell, akkor bevetésre készen ott kell lapuljon az autóban! Sok új típusú autó tulajdonosa úgyis már csak álmodozhat erről, vagy feláldozza a csomagtér egy részét.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az Audi Q5 quattro eredeti felnijeit 8j17 ET39 (teli gumis) szeretnem lecserélni 8j18 ET28-as (nyári gumit tennék rá) felnikre. Ez lehetséges az eltérő ET miatt? Válaszát előre is köszönöm.
Üdv Csabi.
Kedves Csabi,
A 11 mm-es ET-eltérés nem akadály véleményem szerint. Kérdés, hogy minden egyéb paraméter (osztókör: 5*112 mm, középfurat: 66,6 mm...) stimmel-e?! A legbiztosabb persze az, mint minden esetben, ha felpróbálja a felnit az autóra, hogy nem lóg-e nagyon ki a kerékjáratból?
Ugyanis több felnigyártó 8,0" felniszélesség esetében nem ajánlja a 30 alatti ET-t Q5-höz. Ha minden klappol, akkor a 235/60 R18 az ajánlott abroncsméret.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Nyári gumit keresek 195/60 R15 méretben (Avensis kombi, 2002). Sajnos a "jól bevált" prémium márkákkal megjártam a hadak útját (Conti - dudorodás, Michelin - felület leválás), ezért mást vennék. Yokohamáról ritkán ír. Mi a véleménye? Ez volt anno az Avensis gyári szerelése is. Mehet rá az vagy inkább pl. egy Goodyear jobb választás lenne? Tovább válthatok a sokkal elterjedtebb és olcsóbb 195/65 R15 méretre?
Köszönöm válaszát Kristóf
Kedves Kristóf,
Furcsa, hogy pont két prémiumgyártó termékével "gyűlt meg a baja". Mondjuk nem fejtette ki bővebben, hogy mi volt a jelenségek kiváltó oka? Mindkettő kiindulópontja lehetett sérülés, amely viszont márkától függetlenül bármelyik abroncsot érhet.
De, hogy a kérdésére is válaszoljak, a Yokohama az én szememben sportosabb irányvonalat képvisel. Teljesítményével, tudásával kapcsolatban nem szoktam rosszakat hallani. Ami fölmerül néha e japán márkánál, az a túl gyors kopás, illetve a pár szezon utáni "felkeményedés". Illetve én azt gondolom, kicsit túl van árazva a "gumis táplálékláncban" elfoglalt helyéhez képest.
Ettől függetlenül nem rossz gumi, amely oldalfalán a Yokohama feliratot viseli. A GoodYear-ral nem hasonlítanám össze, mert az a feljebb már említett és önben savanyú szájízt hagyó Continental és Michelin versenytársa, a Pirelli és a Bridgestone mellett, hogy teljes legyen a sor. A GoodYear aktuális mintázatai egyébként szerintem teljesen korrektek és vállalhatók. A méretváltásról azonban lebeszélem. A 195/65 R15 hiába olcsóbb és kommerszebb méret, nem erre az autóra való; átmérőben túl nagy rá, gondokat okozna. Javaslom, maradjon a Nissan által "kitalált" gyári, 195/60 R15 méretnél!
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Szeretném a tanácsát kérni. Eltérő szélességű felnik kerülnének a kocsimra, melyekre eltérő széles gumikat szeretnék tenni. Elől 17x8,5 felnin 235/45 méretű gumik, hátul 17x10 felnin 255/40 méretű gumik.
Ezek nem tökéletes váltóméretei egymásnak, van köztük átmérőben 6-7 mm különbség. Ez az eltérés az ESP vagy ABS rendszer szempontjából tűréshatáron belül van, vagy hibásan fognak működni a kerékcsere után? 2001-es Ford Galaxy, gyári méret 215/55R16.
Köszönöm előre is segítségét!
Kedves Levélíró,
Anélkül, hogy lebeszélném erről a kétszéles manőverről, gondolkozzon el a következőkön!
Először is, ez a felállás elég messze áll a Ford által a Galaxyra "kitalált" gyári megoldástól. Ez különböző fórumokon a hatóságnak (műszaki vizsga, NKH-s ellenőrzés stb.) is feltűnhet, ami általában nem jár következmények nélkül, mivel a gyári specifikációval köszönőviszonyban sincs.
Aztán bizony a jelentősen eltérő kerékméretek miatt az ESP-rendszer is "besokalhat", ami szintén nem túl örömteli. Harmadrészt műszakilag is teljesen értelmetlen egy elsőkerék-meghajtású autóra hátra szélesebb kerekeket tenni (azt már fel sem merem tételezni, hogy előre rakná a szélesebbet...), azt már nem is mondom, hogy bután néz ki; a Galaxy-ból szerintem hátul csúnyán és feltűnően kilógna a kerékjáratból a 255/40 egy 10 col széles felnin.
Végül hadd említsem meg azt is, hogy a leírt 18"-os méretek közel sem váltóméretei a gyári abroncsméretnek és egymásnak sem... Szóval én azt javaslom, gondolja át alaposan, hogy valóban van-e létjogosultsága ennek az ön által kitalált kerékmegoldásnak! Segítek, nincs!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Terepjáróm automatikus összkerékhajtású (Borg-Warner szabadalmú Torque On Demand, TOD rendszerű). A gumiabroncsok nem kötött forgásirányúak.
A gyári előírás szerint minden 5000 km után a gumikat fel kell cserélni, hogy az összkerékhajtás vezérlése pontosan működjön és a gumik is egyenletesen kopjanak. Ennek során az elsők hátulra és az azonos oldalakra, míg a hátsók előre, de az ellentétes oldalakra kell, hogy kerüljenek.
Azonban a minap az ellentétes oldalra történő átcserélést a gumis szakember kifejezetten nem javasolta - méghozzá az általam hivatkozott gyári előírással szemben - arra hivatkozva, ennek eredményeként az érintett gumikban szálszakadás, ennek eredményeként akár durrdefekt, így baleset is bekövetkezhet. Melyik a helyes álláspont?
Üdvözlettel: Kiss Tamás
Kedves Tamás,
Régebben - 10-15 éve - az álláspont ezzel kapcsolatban valóban egyértelműen az volt, hogy nem javasolt az abroncsok forgásirányának megváltoztatása 1500-2000 km megtétele után az ön által is említett kockázatok miatt. Azonban az abroncsfejlesztések és az azóta használatos modernebb anyaghasználat, no meg a tapasztalatok okán ma már nem aktuális ez az ajánlás, azaz a komolyabb gyártók is egyetértenek abban, hogy a mai, modern abroncsoknak nem árt a forgásirány megváltoz(tat)ása. Én is ezt a nézetet vallom.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki,
azért fordulok Önhöz, mert hozzájutottam egy gyönyörű AEZ felni+gumi szetthez. Az adatai 8J 18" ET35, 235/40 R18 gumival. Felpróbáltam az autóra, de sajnos a hátsó iv 4-5 személlyel a legkisebb bukkanónál, úthibánál beleér, így nem is lett használva. Gyári adat 205/55 R16-ot találtam, és jelenleg is ezt használom.
A váltómérete a kalkulátor szerint 215/40 R18 illetve 225/40 R18, ami a kalkulátorok szerint se tér el 1%-nál jobban. Igazából én szeretném megtartani a felnit, de félek felgumizni a 225/40-el mert nem tudom, hogy az beleérne-e. A 215/40-től pedig a rossz utak miatt félek, mert kisebb a gumiperem magassága. Egy jó peremvédős gumi ezen segíthet? Tisztelettel várom a tanácsát.
Üdv Márk
Kedves Márk,
A probléma két okra vezethető vissza. Egyrészt a gumiméretre, amely - ahogy ön is írta - 225/40 R18 kéne legyen. Másrészt a túl kicsi ET-számra. Ez pedig 8.0"-os felniszélesség esetén 48-50 kéne legyen, hogy passzoljon a Jettára. Ezeket az adatokat az AEZ-konfigurátora is megerősíti, itt nézhet utána. A rossz hír az, hogy a túl kicsi ET-szám miatt terhelésre szinte biztosan bele fog érni a kerék a sárvédőívbe, hiába tesz rá megfelelő méretű gumit.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Szeretném, ha ezt a Dot számot értelmezné: DOT 2072. Válaszát előre is köszönöm.
Peti
Kedves Peti,
Ez a DOT-szám a gyártási idő (gondolom arra lenne kíváncsi) szempontjából nem értelmezhető, ugyanis pont a vége hiányzik. Másik lehetőség, hogy egy DeLorean-ra van szerelve, ami a jövőből jött éppen vissza.
De komolyra fordítva, a teljes DOT-szám mindig az abroncsok egyik oldalán található csak meg, az aszimmetrikus mintázatúaknak a külső oldalán, de a forgásirányosnál egyik oldalra szerelve óhatatlanul is belülre kerül. Javaslom, nézze meg a kérdéses abroncs másik oldalfalát és ott lesz a válasz a kérdésére!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Autóm gyári felni és gumimérete 6,5 széles felnin 215/55 R17-es gumi. Ezt a méretű gumit felrakhatom még 7-es, vagy 7,5-es széles felnire?
Köszönöm.
Kedves Levélíró,
A 215/55 R17 méretű gumiabroncs 6,0-8,0 " széles felnin használható biztonsággal, így a válasz egyértelműen igen!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Terepjáróm automatikus összkerékhajtású (Borg-Warner szabadalmú Torque On Demand, TOD rendszerű). A gumiabroncsok nem kötött forgásirányúak. A gyári előírás szerint minden 5000 km után a gumikat fel kell cserélni, hogy az összkerékhajtás vezérlése pontosan működjön és a gumik is egyenletesen kopjanak. Ennek során az elsők hátulra és az azonos oldalakra, míg a hátsók előre, de az ellentétes oldalakra kell, hogy kerüljenek.
Azonban a minap az ellentétes oldalra történő átcserélést a gumis szakember kifejezetten nem javasolta - méghozzá az általam hivatkozott gyári előírással szemben - arra hivatkozva, ennek eredményeként az érintett gumikban szálszakadás, ennek eredményeként akár durrdefekt, így baleset is bekövetkezhet. Melyik a helyes álláspont?
Üdvözlettel: Kiss Tamás
Kedves Tamás,
Régebben - 10-15 éve - az álláspont ezzel kapcsolatban valóban egyértelműen az volt, hogy nem javasolt az abroncsok forgásirányának megváltoztatása 1500-2000 km megtétele után az ön által is említett kockázatok miatt.
Azonban az abroncsfejlesztések és az azóta használatos modernebb anyaghasználat, no meg a tapasztalatok okán ma már nem aktuális ez az ajánlás, azaz a komolyabb gyártók is egyetértenek abban, hogy a mai, modern abroncsoknak nem árt a forgásirány megváltoz(tat)ása. Én is ezt a nézetet vallom.
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoki!
Adott egy Isuzu D-max 265/70 R17-es gumikkal, ami 70%-ban földúton sárban és erdőben jár, a maradék 30%-ban közúton. Időszerűvé vállt rajta a gumi csere. Két típust néztem, de igazából nem sikerült dönteni, az első a Nokian Rockproff a második a BF Goodrich Mud terrain km2. A két gyártó közül ön melyiket ajánlaná számomra?
Köszönettel Tamás
Kedves Tamás,
A Nokian az új fejlesztésű Rockproof nevű mintázatát kemény/extrém terepviszonyok közé szánja, így nagyon merev szerkezettel, masszív mintablokkokkal és nagy profilmélységgel látta el. Az abroncs súlya tetemes és viselkedése kiépített úton kifejezetten nem komfortos. Hóra nem alkalmas, illetve csak szegelve. Cserében nagy sárban, durva kövek között is jól elboldogul, aramiddal és szintetikus szálakkal erősített oldalfala révén jól ellenáll a sérüléseknek is. Kőkemény terepabroncs.
Ezzel szemben ott a BFG Mud Terrain óriási terepes tradíciókkal a háta mögött. Ami érvényesül is; teszteken, terepes összevetéseken rendszerint a dobogón, sokszor annak legfelső fokán végez. Kemény terepes, ám kiépített úton egyértelműen komfortosabb az előzőnél, nyilván az M/T szegmens keretein belül. Hóban viszont szintén gyengén teljesít.
Én a leírásának paraméterei és a nemzetközi tapasztalatok alapján a BFG-t venném, mert a Rockproof előnyei inkább durvább, sziklás terepen jönnének ki, sárban, földúton a Mud Terrain jobb, nem beszélve a kiépített úton való viselkedéséről.
Üdv, Gumidoki
Jó estét gumi doki.
Bele is csapok az elején, biztosan halott már az orosz Rally 2000 gumiról. Azt halottam nagyon jó hóba, de mi van az aszfalttal, betonnal? Tényleg olyan brutális búgó hangja van vagy elviselhető? Azért szeretném igazából, mert van két kislányom és szeretném őket a legnagyobb biztonságban tudni. Nem mindegy, megállok a hóban bármi előtt vagy nekicsapódok. Csak hétvégén használom az autót városba szaladgálni és 2-3 hétvégente hosszabb út.
Előre is köszönöm válaszát: Zsolti
Kedves Zsolti,
Ismerem az említett mintázatot és nyugodt szívvel mondhatom, hogy önnek nem erre van szüksége. Nem ismerek olyat ezen orosz csoda használói közül, aki ne emelné ki a mintázat kifejezetten zajos futását nem havas úton.
Az természetesen dicséretes, hogy a lehetőség szerinti maximális biztonságra törekszik, de erre a célra, amit említ, tökéletesen megfelel egy jó profilmélységgel bíró, friss gyártású - jó nevű - téligumi. Nézzen körül a Semperit, a Nokian, a Vredestein, vagy éppen valamelyik prémiumgyártó termékei között, nem fog csalódást okozni egyik sem!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Nemrég vásároltam egy 2012-es Ford C-Maxot. Felszereltségéhez nem tartozik pótkerék, a defektjavító készlet meg nagyon macerás - és sokan mondják - nem megbízható. Így nincs biztonságérzetem esetleges meghibásodás esetén. Ezért Bridgestone 205/55 R 16 RFT defekttűrőre szeretném cseréltetni (téli, nyári).
Most nagyon elbizonytalanodtam mert többek között olyat is olvasok, hogy ehhez speciális felni kell és a defekttűrő abroncsot csak és kizárólag olyan autóra szabad használni, amely fel van szerelve nyomásjelző és ellenőrző rendszerrel. Kérdésem, hogy a meglévő(közönséges) alufelnikre felszerelhető-e defekttűrő gumi?
Válaszát várva köszönettel és üdvözlettel: Ferenc
Kedves Ferenc,
Tulajdonképpen szinte mindent leírt, ami miatt nem járható út ezen konkrét autó esetében a defekttűrő abroncs. Egyrészt valóban speciális kialakítású felni kell hozzá, mert a normál kivitelűről nyomás nélkül könnyen "leugrik".
Másrészt elengedhetetlen a TPMS-rendszer megléte, mivel ennek hiányában pl. egy hátsó keréken történő légvesztést nem feltétlenül fog észre venni, csak mikor a defekttűrő abroncs már teljesítőképessége határait elérte.
Harmadrészt egy ugyanolyan méretű defekttűrő gumi kb. 2,5 kg-mal nehezebb egy hagyományosnál, ami rugózatlan tömegben óriási különbség. Ez, illetve a jóval kevésbé rugalmas oldalfala jócskán csorbítja a menetkomfortot és dinamikát, hisz a futómű és felfüggesztés nem ehhez van "hangolva".
Gyakran tapasztalom, hogy a nem oda való defekttűrő abroncsok használata különböző furcsa vibrációkat, rázkódásokat is kelt egy gyárilag nem erre a technológiára felkészített autó esetében. Szóval bizonyos hogy nem ez a jó irány a C-Maxhoz.
Abban egyetértek önnel, hogy a defektjavító szett nem nyújt maradéktalan biztonságot. Két megoldást tudok elképzelni a konkrét esetben az ön megnyugtatására. Vagy be kell szerezni egy komplett pótkereket (esetleg mankókereket, ha lehetséges) és berakni a csomagtartóba, vagy szerződni valamilyen assistance-szolgáltatóval, aki defekt esetén vállalja a kocsi elszállítását, vagy a gumi/kerék helyszíni cseréjét. Vagy marad a nem teljes körű defekt-biztonság.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Vásároltam egy 8 személyes, 2016-os Ford Transit Tourneo Custom-ot. Ezen gyárilag C-s nyári gumi van. Kérdésem az lenne, hogy kötelező-e a C-s gumi és milyen téli gumit ajánlana rá?
Tisztelttel: Pethő Szilárd
Kedves Szilárd,
Igen, ha az autón gyárilag is C-s gumi volt (ez szerepel a specifikációjában), akkor természetesen a továbbiakban is azt kell rászerelni. Ennek elmulasztása pl. műszaki vizsgán bukást eredményezhet.
Ezen az autón legjobb tudásom szerint 215/65 R16C-s abroncs van. Pl. a Semperit Van-Grip2, vagy a Nokian kisteher mintázata, a WR C3 remek választás lehet itt. Ha feljebb nézünk szét, prémiumban a GoodYear Cargo UG, a Pirelli Carrier, vagy a Conti VanContact Winter bármelyike "szépen muzsikál".
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Szeretném segítségét kérni gumiválasztás kapcsán. Lenne egy Skoda Octavia I 1.4 16V, melyet évente csak kb. 8-9 ezer kilométert használnak a családban. Ilyen kevés futáshoz négyévszakos gumit tartanék optimális döntésnek, viszont sajnos egyáltalán nem vagyok tisztában a kínálattal.
A kívánt gumiméret 195/65 R15. Szeretnénk egy megbízható, jó minőségű gumiabroncsot választani, ami a magyar útviszonyoknak a leginkább megfelelne. Nyilván az ár sem a legutolsó szempont, de inkább vásárolnánk egy prémium kategóriás terméket ha azokat sokkal jobbnak ítéli, mégiscsak egy szett abroncsot használnánk egész évben jó pár évig.
Előre is köszönöm a segítségét, üdvözlettel, Péter
Kedves Péter,
Ezzel az éves futással, aminek zöme feltehetően lakott területen, vagy közeli lakott területek között zajlik valóban van létjogosultság a négyévszakos abroncsnak. A méret is az egyik, ha nem a legkommerszebb, úgyhogy van miből válogatni annak ellenére, hogy nem minden gyártó tartja még fontosnak ezt a kategóriát.
Viszont arra buzdítom, ha már egy gumiszettel kívánja megoldani az egész éves közlekedést, az legyen minőségi darab. Ebben a szegmensben ugyanis vannak olyan termékek, amelyek alig tudnak többet egy normál nyári guminál, vizes, csúszós úton elvéreznek. A téma egyik élversenyzője a GoodYeat Vector 4seasons, de remek választás lehet a Vredestein Quadrac5, a Kleber Quadraxer2, vagy éppen a sokak által istenített Michelin Crossclimate+ is.
Üdv, Gumidoki
Téligumi csere előtt állok és felmerült bennem, hogy milyen gyártási idejű gumit lehet újként kezelni? Ez azért is fontos, mert a téligumi használati életkora meglehetősen szűk, ha most veszek egy 2015-ben gyártott új gumit, az már csak 2-3 évre lesz jó. A kereskedő hány éves koráig adhat el újként téligumit?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró,
Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami azt szabályozná, hogy profilmélységtől függetlenül milyen korú gumiabroncsokat kell véglegesen lecserélni, vagy egyáltalán szabad felszerelni autóra, de pl. a HTA (Magyar Gumiabroncs Szövetség) álláspontja szerint egy 5 éves abroncs még újnak tekinthető minden szempontból. Nyilván feltételezve, hogy megfelelő körülmények között történt a tárolása. A gumiabroncs ugyanis nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási cikknek minősül.
A gyakorlat azonban az, hogy a gumikereskedők és -szervizek maximum 3 éves abroncsot adnak el újként, az ennél idősebbekre már ráaggatják a "DOT-os" jelzőt. Tény, hogy garanciális szempontból nem éri kár a vásárlót, hiszen a jogszabályban előírt garancia a vásárlás napjától ketyeg minden esetben. Az ajánlás egyébként az, hogy 10 éves koráig javasolt használni, illetve ilyen korában érdemes lecserélni egy használt gumit, még akkor is, ha a profilmélysége bőven megfelel az előírásoknak. Aki tehát nagyon keveset autózik, így nem kopik olyan ütemben a gumija, mint ahogy öregszik, arra kell törekedjen, hogy minél frissebb gyártású abroncsokat szerezzen be.
Viszont aki ennyire keveset használja az autóját, érdemes elgondolkodnia a négyévszakos mintázatokon, hiszen nagy valószínűséggel azok kompromisszumait vállalni tudja és így nem két szettje öregszik egyszerre. Szóval jogszabály, előírás erre vonatkozólag nincs, a műszaki szempontú javallatokat meg nagyjából összefoglaltam a fentiekben.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
A 4 éves Dusterrünkön lassan esedékes a gumicsere. Milyen márkájú/típusú abroncsot javasolna rá? Az autót eredetileg négy évszakos gumikkal szerelték, érdemes ennél maradni? Az autót főleg városban használjuk.
Válaszát előre is köszönöm! Balázs
Kedves Balázs,
Amennyiben az autót valóban főképp városban használják és kilométerben sem megy sokat éves szinten, bőven megfelel rá egy újabb négyévszakos szett. Pláne, hogy a mai all season abroncsok sokkal kevesebb kompromisszumot követelnek, mint mondjuk a 10 évvel ezelőtti fejlesztésűek. A Duster 215/65 R16 méretű abroncsokat igényel.
A témában állítom, hogy a legjobbak egyike a GoodYear Vector 4seasons, de dicsérik a Vredestein Quatrac5-öt, vagy a Pirelli Scorpion Verde All Season-t is, de nem hagyhatjuk ki a felsorolásból - mert megszólnak - a Michelin CrossClimate+-át.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Szeretném segítségét kérni gumiválasztás kapcsán. Lenne egy Skoda Octavia I 1.4 16V, melyet évente csak kb. 8-9 ezer kilométert használnak a családban. Ilyen kevés futáshoz négyévszakos gumit tartanék optimális döntésnek, viszont sajnos egyáltalán nem vagyok tisztában a kínálattal. A kívánt gumiméret 195/65 R15.
Szeretnénk egy megbízható, jó minőségű gumiabroncsot választani, ami a magyar útviszonyoknak a leginkább megfelelne. Nyilván az ár sem a legutolsó szempont, de inkább vásárolnánk egy prémium kategóriás terméket ha azokat sokkal jobbnak ítéli, mégiscsak egy szett abroncsot használnánk egész évben jó pár évig.
Előre is köszönöm a segítségét, üdvözlettel, Péter
Kedves Péter,
Ezzel az éves futással, aminek zöme feltehetően lakott területen, vagy közeli lakott területek között zajlik valóban van létjogosultság a négyévszakos abroncsnak. A méret is az egyik, ha nem a legkommerszebb, úgyhogy van miből válogatni annak ellenére, hogy nem minden gyártó tartja még fontosnak ezt a kategóriát. Viszont arra buzdítom, ha már egy gumiszettel kívánja megoldani az egész éves közlekedést, az legyen minőségi darab.
Ebben a szegmensben ugyanis vannak olyan termékek, amelyek alig tudnak többet egy normál nyári guminál, vizes, csúszós úton elvéreznek. A téma egyik élversenyzője a GoodYeat Vector 4seasons, de remek választás lehet a Vredestein Quadrac5, a Kleber Quadraxer2, vagy éppen a sokak által istenített Michelin Crossclimate+ is.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Doktor Úr!
Van-e valamilyen ökölszám, hogy egy adott gumiméretet, mekkorára lehet csökkenteni. A jelenlegi nyári gumimat szeretném lecserélni jövő nyárra. Most ugye olcsóbbak, ezért keresem.
A jelenlegi méret 16" 195/40 Yokohama. Könnyűfém felnin. Nekem túl lapos, sportos. Szerintem a futómű sem rajong érte. Szeretném valami kevésbé széles, ballonosabbra cserélni. Mi az alsó határ a szélességben, ha nem robbantott gumit akarok? Az autó Mk2-es Mondeo.
Köszönöm szépen! István
Kedves István,
Az "ökölszabály" az, hogy az adott autó gyári abroncsméretétől max. 1%-ban szabad eltérni átmérőben. Ezen kívül természetesen figyelembe kell venni azt, hogy milyen minimális felni mehet az adott járműre és a felni pontos méreteit.
A MK2 Mondeót 1996-2000-ig gyártották. Ennek a gyári abroncsméretei a 185/65 R14, illetve a 195/55 R15 voltak. Ezek szerint nem meglepő, hogy kicsinek találja a meglévő abroncsait az autóra, azok ugyanis 5,7%-kal (!!!) kisebbek átmérőben a kívánatosnál. Ez 3,4 cm-t jelent, ami rengeteg! Erre az autóra 16"-ban a 195/50 R16 lenne a legjobb váltóméret.
A jelenlegi abroncsait, ha nem elírás, javaslom, minél előbb cserélje mérethelyesre! Az pedig nem feltétlenül igaz, hogy most olcsóbbak a nyári abroncsok, hiszen most minden gyártó és kereskedő a téli abroncsokat szeretné kipörgetni, így azokat akciózza, promotálja. Tavasszal lesz ez igaz a nyári abroncsokra majd.
Üdv, Gumidoki
Köszönöm válaszát!
Sajnos nem elírás volt. Valóban ekkorák a gumik. Javaslata alapján megvárom a tavaszt és nekiugrom a keresésnek.
Minden jót Önnek! Valovics István
Kedves István,
Szívesen! Ez szomorú, akkor az előző tulaj ezek szerint az első szembejövő 16"-os gumit feltette az autóra, mondván, jó lesz az...! Jó keresgélést, most már ismeri a paramétereket!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor és Kütyüdoktor!
Nem tudom, hogy ez a kérdés melyikükre tartozik inkább, kicsit átfedésben van a két szakterület. Érdeklődnék, hogy van-e valami tapasztalatuk a Kínából rendelhető TPMS "rendszerekkel" kapcsolatban?
Arra a típusra lennék főleg kíváncsi, aminek az érzékelőjét nem a gumin belülre szerelik, hanem csak egy szelepsapka, ezen kívül pedig vagy egy szivargyújtóba dugható "központi egységet", vagy egy napelemes kijelzőt adnak hozzá. Ezek képesek legalább valamennyire megbízható adatokkal szolgálni, vagy teljes pénzkidobás az egész?
Azért érdekelne a dolog, mert egy 20 éves autóval járok, természetesen még hasonló rendszer kezdeménye sincs benne, és azért kíváncsi lennék sokszor, hogy csak ránézésre tűnik laposnak a kerék, vagy tényleg az. Ez a szelepsapkás rendszer abból a szempontból is jó lenne, hogy bár a nyári gumi felnijében már benne van a keréken belülre szerelhető szenzor helye, de a téli gumi sima lemezfelnin van, amiben még nincs ilyen előre kialakított hely, így a téli-nyári váltásnál elég lenne csak a szelepsapkát áttenni, nem kéne új felnit venni télire is, meg nem kéne két szett érzékelő sem.
Ezen kívül felmerült még bennem, hogy ha ilyen szelepsapka kerülne fel az egyszerű műanyag helyére, akkor kell-e újra centríroztatni a kerekeket, mert gondolom, hogy ezek jó pár grammal nehezebbek?
Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm! Ottó
Kedves Ottó,
Értem és megértem a motivációját a biztonságra való törekvésben. A gyakorlati tapasztalatok viszont megoszlanak. Valakinél jól és megbízhatóan működik az utólagosan vásárolt TPMS-rendszer, valakinek meg nagyon nem vált be. Hallottam ilyet is, olyat is...
Mondjuk ezek hazai beszerzésben jóval többe kerülnek, ~10-12 ezer forintért talán nem olyan nagy kockázat kipróbálni egyet, mert mi van, ha működik?! Mindenesetre ha belevág, kíváncsi lennék a tapasztalataira!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Idén boldog tulajdonosa lettem egy MX5 ND 1,5-nek. Elsősorban hétvégi autó, de időnként hétköznap is befogom. Milyen márkájú/típusú téli gumit javasolna rá? A gyári 16"-os kerékmérettől nem térnék el.
Válaszát előre is köszönöm: Ádám
Kedves Ádám,
Gratulálok legújabb szerzeményéhez! Kicsi, szűk, de remek hátulkaparós élményautó az MX-5. A gyári 16"-os abroncsmérete a 195/50 R16. Ebben a méretben nem szűkölködhetünk a téli abroncs kínálatban.
Ha e témában a legjobbak közül szeretne válogatni, akkor vigyázó szemeit elsősorban az északi/skandináv (Nokian, Vredestein stb.), vagy a prémium-gyártók (Conti, Pirelli, GoodYear stb.) ajánlataira vesse!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Téli gumi vásárlása előtt állok. 195/60 R15-ös méretben Honda Civicre. Az alábbi márkák közül szeretnék választani: Continental WinterContact TS860 195/60 R15 88T, Dunlop WinterResponse2.
A kiválasztásnál egyik fontos szempont lenne, hogy melyik gumi bírja legtovább elöregedés nélkül. Esetleg Ön tudna ezeknél jobbat ajánlani? (négy évszakosat nem szeretnék vásárolni) Várom mielőbbi válaszát, és segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Tibor
Kedves Tibor,
Azt kell mondjam, hogy minden tekintetben a legjobbak közül nézett ki két terméket. A gumiabroncs öregedése nagyon sok tényezőn múlik. De ön is sokat tehet azért, hogy ez minél később, illetve minél kisebb mértékben következzen be.
Kezdődik a dolog ott, hogy megfelelő nyomással használja az abroncsokat. Aztán sokat jelent, ha tavasszal a letárolás előtt alaposan lemossa és esetleg glicerines ápolószerrel lekezeli a fél év pihenésre ítélt abroncsokat.
A tárolás körülményei is fontosak. Száraz, alacsony páratartalmú, kiegyenlített klímájú helyiség a legjobb; kemikáliáktól, sugárzó hőtől és legfőképpen ózontól védve kell elhelyezni a gumikat. Ha ezek közül minél többet betart, annál nagyobb eséllyel kopnak hamarabb majd el a gumijai, minthogy megöregedjenek.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
VW Tiguanom eladása után megmaradt egy szett 235/55/17 téli gumi felnivel együtt. Kérdésem, hogy egészséges-e feltenni a B6-os Passatra?
Üdvözlettel: M. Norbert
Kedves Norbert,
Semmiképpen sem egészséges, sőt egyenesen káros (lenne)! (o; A B6 Passat ugyanis 17"-ban 235/45 R17 méretű abroncsokat kíván. Az ön 235/55-öse ennél átmérőben 4,6 cm-rel nagyobb, ami 7,1%-os eltérést jelent a max. megengedett 1% helyett. Érzi ugye, hogy kissé extrém a diffrencia?
A Tiguan-felni pedig önmagában még csak rámenne fizikailag a Passat-ra, de jóval kísebb ET-értéke miatt kilógna a kerékjáratból. Szóval jobb az, ha eladja a Tiguan-kerekeket és az árához hozzátéve mérethelyes téligumi+felni kombót (vagy csak gumit) vásárol a Passat-jára.
Üdv, Gumidoki