Tisztelt Gumi Doktor!
Szeretném a segítségét kérni. Téli gumi vásárlás előtt állunk. Feleségem egy 2004. évi E39-es 525d-vel közlekedik. A gyári kerékméret 205/65 R15. Mostanság egyre ritkábban szerelnek ilyen mérettel gépjárműveket, ezért egyre ritkább és drágább ez a méret.
Kérdésem a következő: a 195/65 R15-ös sokkal gyakoribb méretet, használhatjuk-e vagy inkább tartsuk magunkat az eredeti gyári mérethez. Köszönöm válaszát.
Tisztelettel, Károly
Kedves Károly,
Ha biztosra akar menni és teljesen ki akarja zárni a kockázatát annak, hogy bármiféle instabilitási probléma lépjen fel, illetve műszaki vizsgaképes gumikat szeretne, akkor mindenképpen a gyári méretet javaslom!
Továbbá a 195/65 R15-nek a a terhelhetősége is kisebb a gyáriénál, ami szintén nem - lenne - szerencsés. Nyilvánvaló, hogy a 195/65 kommerszebb méret, ezért olcsóbb is, hiszen nagy a gyártók között a vevők kegyeiért folytatott harc. De ezt gondolom, hogy nem pár ezer forinton kell múljon a biztonság. Ráadásul zavarba ejtően nagy a választék a 205/65-ben is, van tehát alternatíva bőven.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Van egy lószállító, aminek 2000 kg az összsúlya,ami ki is van használva. Jelenleg 175/65 R15 személyautógumi van rajta 84-es súlyindex-szel. 1 éve lett véve (jó állapot) a gumi és nyári. Nem tetszik az, hogy épp megfelelő a gumi teherbírása, illetve mivel télen is használva van a nyári mintázat sem. A lemezfelni 5" széles.
Két megoldásra gondolok, amiben kérem az Ön javaslatát, véleményét.
Az egyik, hogy veszünk 185/60 R15C-s gumit, amiben télit tudok venni, itt az zavar, hogy az 5" széles felnire már nem ajánlott annyira a 185-ös méret, és hogy nem tudok 4évszakost venni.
A másik, hogy maradunk a személyautó guminál és a méretnél viszont nagyobb terhelhetőséggel 88 (XL) és itt tudok négyévszakost venni. Valamiért a második opció szimpatikusabb nekem. Másik kérdésem, hogy mennyire problémás, hogy a lemezfelni belső köre nagyobb, mint a futó agy mérete, így "csak" a csavarok tartják. Sok futón látom ezt a megoldást, valszeg, mert már nem a gyári felni van rajtuk. Még ha nem is megyünk sokat a futóval és betartjuk a sebességhatárokat szerezzek be tehermentesítő gyűrűt? Válaszát, véleményét előre is köszönöm.
Üdv. Péter
Kedves Péter,
A méretdilemmájával kapcsolatban leírta a lehetőségeket, amik szóba jöhetnek itt. Én egyetértek önnel abban, hogy a 185/60-hoz sajnos már keskeny ez a felni, de legalábbis határeset, amely inkább kerülendő.
Marad tehát egyedüli biztonságos és ésszerű alternatívaként a 88-as terhelési indexű 175/65-ös. Pláne, ha a kívánalmak között felmerül a négyévszakos mintázat is, ami így szintén megoldható. Ez a jó irány a méret tekintetében.
A felni már nehezebb kérdés. Az semmiképpen nem egészséges, hogy a felni középfurata nagyobb a kerékagyénál és így nem központosul. Lemezfelnibe viszont sajnos nem alkalmazható tehermentesítő gyűrű, mivel nincs "húsa", vastagsága az anyagnak, amire fel tudna feküdni. Itt tehát a status quo-val "együtt kell élnie", vagy teljes újratervezés és felnicsere a megoldás. Akkor viszont lehet, hogy érdemes lenne lemenni 14"-ra 175/70 R14C-s gumikkal.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Köszönöm a válaszát. Még annyiban kérném a véleményét, hogy hibát követek-e akkor, ha pótkeréknek 5,5” széles lemezfelnit veszek. A futón 5”-colosak a felnik. Mind a kettő azonos ET számú, illetve a pótkerékre is a többivel azonon 175/65 R15-ös gumi menne fel. 5” colos felnit csak külföldről tudnék beszerezni kb. 2x-es áron. Kiszerkesztve azonos ET szám mellett a gumi tengelye szerintem nem változik.
Tekintettel arra, hogy pótkerék és az oldalankénti 6-6 mm elfér nem látok nagy gondot vele. Köszönöm válaszát előre is.
Üdv. Péter
Kedves Péter,
Nem látok olyan okot, amely szerint a konkrét esetben problémát jelentene az 5,5" széles felnire szerelt pótkerék. Pláne, ha funkcióját betöltve szükséghelyzetben, átmenetileg lesz csak fent a futón. Ha lesz...(o:
Üdv, Gumidoki
Szia!
Az alábbiakban kérném a tanácsodat: Eddig téli és nyárigumi felosztásban használtuk az abroncsokat az autónkon, most azonban váltani tervezünk és a téli gumi helyett 4 évszakost vásárolnánk. Így nyáron maradna a nyári, és télire felkerülnének a 4 évszakosak. Az elmúlt hetekben elég sok tesztet olvastam a 4 évszakosokról, de mindegyik úgy tesztelte, mintha egész évben lenne használva.
Az ADAC teszt is olaszországi meleg környezetben nézte a száraz útviszonyokat, ez számomra azonban irreleváns. Belefutottam olyan infóba is, hogy a 4 évszakosok közül van olyan ami nyári gumiként lett „téliesítve” és van olyan ami téli gumiként lett „nyáriasítva”.
A tanácsodat szeretném abban kérni, hogy van-e olyan teszt, forrás, vagy infó a birtokodban, ami segítséget nyújthat nekünk abban, hogy melyik lehet a jó 4 évszakos gumi téli viszonyokra (téli száraz, nedves, havas és jeges út) melyek azok az abroncsok, amelyek úgy 4 évszakosak, hogy alapból téliek, csak használhatóak lennének nyáron is. Értelemszerűen olyat nem szeretnénk venni télre, ami inkább nyári, csak bírja a telet is. Segítségedet előre is köszönöm!
Üdv, Zoli
Kedves Zoli,
Nem igazán értem a koncepciód... Ha már úgyis szezononként cserélgeted a gumikat, akkor miért váltanál négyévszakosra télen...? Ha meg négyévszakost tennél fel inkább, akkor minek a nyári?
Azt érzem a soraidból, hogy nincs igazán bizodalmad a négyévszakos abroncsok irányában, azért vagy bizonytalan. Ha teljes biztonságban szeretnél egész évben autózni, akkor engedd el a 4season gumikat és télen télit, nyáron nyárit használj! A négyévszakos abroncsok mindig megkövetelnek némi kompromisszumot a használótól. Eleve nagyobb teljesítményű és méretű autóra nem ez a legjobb megoldás.
Inkább annak lehet elgondolkoztató alternatíva, akik kis-közepes kategóriás autót használnak, keveset mennek éves szinten és azt is túlnyomó részt városban, vagy agglomerációban. És persze nem laknak hegyen, meg nem járnak síelni, vagy legalábbis nem a konkrét autóval.
Az is igaz, hogy egyes négyévszakos mintázatok a nyáriakhoz, mások inkább a téliekhez állnak közelebb. Mivel a téli útviszonyok jelentik a "szűkebb keresztmetszetet", így utóbbiak jobban beválnak egész éves használatra a tapasztalatok szerint. Én továbbra is a GoodYear Vector 4seasons-t tartom ez etalonnak a témában, de természetesen vannak más remek négyévszakos termékek is a Nap alatt. Javaslom, gondold át még egyszer a szituációt mindezek fényében!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Adott egy Škoda Felícia, aminek a gyári gumimérete 165/70 R13. Az lenne a kérdésem, hogy nagy kárt okoznék-e azzal, ha 165/65 R13-as gumikat tennék fel az autóra ? Vagy nem árt semmit? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: B.Á.
Kedves B.Á.
Semmiképpen nem javaslom ezt a méretcserét. Ugyanis nem véletlenül szerelte a Škoda ezt a típusát 165/70 R13-as abroncsokkal. Az egész jármű, a futómű geometriája, a fékek, a hajtáslánc, azaz minden erre a méretre van "szabva". Ha ön ezt megváltoztatja, vagyis belenyúl a rendszerbe, az nem marad következmény nélkül.
A kelleténél kisebb átmérőjű kerék instabilitást, rossz egyenesfutást okozhat,ráadásul a terhelhetősége is kisebb, mint a gyári méreté. Szóval ez nem járható út, bízom benne, hogy a leírtak alapján ön is belátja.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Adott egy Prius 3, gyárilag 17"-os felnin, rajta nyári gumival, 215/45 R17 méretben. Télire szeretnék egy 15"-os gyári, télen is használható könnyűfém felnit, hiszen ennyire peres gumival nem szeretnék közlekedni télen.
Érdekelne a véleménye, hogy a MOMO REVENGE (Anthracite) felni 37 000 forintért mennyire lehet épkézláb választás. Sajnos a gyári 15"-os felni a Toyota márkakereskedésektől több, mint négyszer ennyibe kerülne darabonként. Nem igazán találtam más felnit aminek megegyezne minden tulajdonsága a gyárilag előírtakkal szemben.
Válaszát nagyon köszönöm! Gyuri
Kedves Gyuri,
A Momo Revenge nem kifejezetten télre ajánlott felni. Bár a matt fénye miatt kétségtelen jobb választás a hideg évszakra, mint egy polírozott felületű darab.
A Momo kínálatában nincs igazán téli ajánlású felni, viszont a másodmárkája a Reds kínál ilyet K2 néven. Keressen rá, jóval olcsóbb az ön által írt árnál!
Persze van élet a Momo-n túl is; más felnigyártóknak is van speciálisan télre fejlesztett mintázatuk.
És hát - tudom, hogy nem a legszebb, de - ott van még megoldásként a lemezfelni, ebből a hármas Priusra 5*100*54 6J*15" ET45 méret kell. Vagy még lehet járható út a használtpiacon szétnézni gyári Prius felniszett után, hátha talál szép állapotút jutányos áron. Bármelyik is lesz a befutó, arra 195/65 R15 méretű gumi kell majd.
Üdv, Gumdoki
Kedves Gumidoki!
Egy idei (2018) VW Touran-ra (150 LE) szeretnék téli gumit vásárolni. A nyári gumi 205/60 R16-os 96V terhelési és sebességindex-szel. Először a Continental WinterContact TS860-at néztem ki, de csak 92T index-szel kapható. Emellett azt tapasztaltam, hogy ezt az abroncsot inkább kisebb autókhoz ajánlják.
Az ADAC tesztjeit végignézve úgy láttam, hogy kisebb és nagyobb kocsikon gyakran egy-egy gyártó más-más gumijait tesztelik. Kérdésem, hogy ez mennyire számít a gyakorlatban, és hogy egy középkategóriás kompakt egyterű esetében milyen típusú abroncsból (kis autó, SUV, nagy teljesítményű) érdemes választani. A másik preferált abroncs egy Dunlop Winter Sport5 92H vagy 96H XL lenne, ezt viszont nagy teljesítményű autókhoz, vagy SUV-okhoz ajánlják.
Üdvözlettel: Miklós
Kedves Miklós,
Valóban az egyes gyártók a mintázataikat elsősorban a méretválaszték alakításával pozicionálják az egyes autószegmensekhez. Abból azonban baj nem származhat, ha a nagyobb méretű, erősebb autóra javasolt abroncsot teszi fel minden szempontból kisebb autóra, már ha a méretjelzés egyébként minden paraméterében passzol hozzá. Fordítva már nem annyira szerencsés a dolog.
Egyébként pedig nagyon dicséretes, hogy figyelmet fordít a terhelési indexre, mert sokan ezt az abroncs paramétert hajlamosak figyelmen kívül hagyni. Pedig egy járművel lassabban lehet közlekedni (ezért is mehet rá kisebb sebességindexű téliabroncs), de a tömegén nem tudunk változtatni. Ha pedig a gyártója XL-es gumit tesz rá, annak oka van és természetesen azt kell figyelembe venni abroncscserénél is.
Summa summarum ha tetszik önnek az említett Dunlop, nyugodtan maradjon amellett, nem lesz gondja vele!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Adott egy 6Jx16 ET46-os gyári Mercedes felni, melyre nyári méretben a 195/55 87V R16 gumi az ajánlott méret. A legközelebbi gumivásárlásra nézegetem a 205/55 R16-os gumiméretet, mely árban számottevő különbséget mutat a gyári mérethez képest. Milyen jelentősége lehet a méretváltásnak? Kalkulátorral megnéztem a méretet és igazából 2% körüli eltérés van. Kérem erősítsen meg ebben!
Köszönöm,
Üdvözlettel, Balázs
Kedves Balázs,
A 2%-os eltérés pont a duplája a megengedett tűrésnek. Azaz itt nincs lehetőség erre méretváltásra sajna. Hiába olcsóbb és nagyobb kínálatú a 205/55 R16-os dimenzió, erre az A-osztályra a 195/55 R16 való, én is ennek a vásárlására biztatom!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Szeretnék a KIA terepjáromra egy félterep gumit. A tárgyban említett két gumit néztem ki. Mintára mindkettő azonos és méretre is, azonban árban az INSA pont a fele a BFG-nek. Sajnos semmi tesztet illetve írást nem találtam az INSA gyárról, illetve gyártásról esetleg használatáról. Egy helyen olvastam hogy futózott gumi. Nem tudom ez helytálló-e.
Esetleg tudna nekem felvilágosítást adni hogy ez a gumi milyen adottságokkal bír és ami talán a legfontosabb hogy milyen minőségű. Vagy itt is igaz az a mondás hogy "olcsó húsnak híg a leve"? 245/75 R16 méretben gondolkodom. 60% közúton 40% terepen használnám. Válaszát előre is köszönöm!
Köszönettel: Dominik
Kedves Dominik,
Az Insa Turbo egy spanyol vállalkozás brandje és újrafutózott abroncsokat gyárt. Ami ugye nem összehasonlítható egy hagyományos gyártású - ráadásul a prémium Michelin-csoportba tartozó BF Goodrich - abronccsal. Nyilván bekerülési árban sem.
Ha nagyrészt kiépített úton akarja használni félterepes abroncsát, akkor nem javaslom az Insa-t, az alapvetően terepre való inkább. Viszont a Goodrich "alatt" is van élet. Nézte pl. a Cooper Discoverer A/T3 Sport, vagy a Hankook RF10 DynaPro ATM, vagy akár a Toyo Open Country AT+ mintázatokat? Ha nem akar annyit költeni, ezek közül is bármelyik megfelelhet az ön által leírt felhasználásra.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
2000-es VW Golf 4 Variantra szeretnék új 195/65R15 gumit vásárolni. Évente kb 6-7000 km-t teszek meg többségében városban és annak környékén, ezért gondolkozom a 4 évszakos gumi vásárlásán.
Amiket a tesztek alapján kinéztem:
Kérem írja meg, hogy valóban jó választás lehet-e a 4 évszakos gumi, mert néha azért hóban is szoktam autózni. Ezek közül melyik a legjobb választás, vagy ha egyik sem akkor milyet ajánl, szükséges-e erősített kivitel. Valamint az is kérdéses még, hogy az acél, vagy az alufelnire érdemesebb felrakni?
Üdvözlettel: Müllern Gyula
Kedves Gyula,
A leírása alapján igen, ön egyértelműen a négyévszakos abroncsot használók célcsoportjába tartozik. Ráadásul a felsorolt mintázatok a legjobbak közül valók. Én a GoodYear vonatkozó termékét tartom a csúcsnak és a felsoroltakon kívül még a Vredestein Quatrac5-tel és a Pirelli Cinturato AllSeason Plus-szal bővíteném a sort.
Ezek közül egyikben sem fog csalódni, válasszon ízlése és az árak szerint. Bármelyik felnire feltehető az egész éves abroncs természetesen, a praktikusabb döntés a lemezfelni, az esztétikusabb a könnyűfém. Utóbbi a téli hidegben felkeményedik, rideggé válik, így könnyebben sérülhet a szerkezete, illetve fényezése. A lemezfelni strapabíróbb.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Kell-e a gumi abroncsokat (típusok: Bridgestone Dueller H/T, terepjárón az idő 80-90%-ban csak hátsókerék meghajtással használva ) rotálni?
A kocsim kézikönyve szerint 10 ezer km-ként kell oldalcserével is (illetve az egyiket a pótkerékre cserélve). A gumiszerviz ahol megkérdezem, az azt mondta, hogy radiál abroncsoknál nem szabad forgásirányt felcserélni, ezért nem javasolják. Megfelelő tanácsot kaptam, vagy inkább kövessem a kézikönyv javaslatát?
Előre is köszönöm, GG
Kedves GG,
Én azt javaslom, hogy mindenképp! Amit ezzel kapcsolatban tudni érdemes az az, hogy a modern radiál abroncsoknál már nem lehet probléma a forgásirány megváltoztatása akár több ezer kilométeres futás után sem.
Másrészt a pótkereket kihagynám a játékból, az csak legyen ott biztonsági tartaléknak, amire kitalálták. Amúgy a legegyszerűbb, legszokványosabb csere nem az oldalcsere (nyilván azzal sincs baj), hanem a tengelyek közötti csere, azaz elsők hátra, hátsók előre. Így még a forgásirány sem változik. A 10 000 km már megfelelő intervallum, de le lehet vinni akár 8000-re is.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Ismét eltelt majd’ egy év, és időszerűvé vált egy új garnitúra gumi megvétele. 2014- es, faceliftes Audi A6 2.0TDI Ultra Avantom automata váltós, ultrasága miatt egész csínján bánik a gázolajjal.
Mit ajánlana olyan évi 20-25k mérföld és a dny-angliai időjárásviszonyok tekintetében ahol gyakorlatilag semmi értelme a téli vagy a négyévszakos gumiknak? Az autó a széria 17- es alufelniken fut, azt hiszem 225/55-17 a gyári méret ami kényelem szempontjából egy elég jó választásnak bizonyult tapasztalataim szerint.
Előre is köszönöm segítségét!
András
Kedves András!
Akkor ide nyári mintázat kell, abból is valami olyan, amelyik jól viselkedik vizes útfelületen, mert abban nincs hiány arrafelé, ha jól sejtem. (o: A méretet jól írta, 225/55 R17 a helyes választás erre az autóra.
Nekem két konkrét javaslatom van a fentiekre, nevezetesen az EU-s címke alapján A-A besorolású Pirelli P7 Cinturato Blue és GoodYear EfficientGrip Performance. Előbbi a komfortra, utóbbi kicsit a sportosságra helyezi a hangsúlyt, de mindkettő magas, prémium szintet képvisel. (o;
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Egy 2012-es, 5 ajtós Chevrolet Aveóhoz (T300, 1.4 benzin, 74kW) szeretnék a gyárihoz hasonló paraméterű alufelnit vásárolni. Internet alapján a gyári felni adatai: 6Jx15, 4x100, ET39. Viszont a középfurat nem egyértelmű; van ahol 56,5 mm, máshol 56.6 mm.
Ön szerint melyik a helyes középfurat-méret az autóhoz?
Egyáltalán a valóságban is létezik a különbség (0,1 mm), vagy csak mérési, kerekítési "hiba"? Ha valós a különbség, akkor ha kerékagy átmérője 56,5 mm, az 56.6 mm-es felnit rá szabad rakni? Gondolom 0,1 mm-es központosító gyűrű nem létezik.
Köszönettel, Lajos
Kedves Lajos!
A legtöbb helyen az 56,5 mm-t tüntetik fel a kérdéses Aveo-felni középfuratának, de valóban találni olyan adatbázist, amelyben az 56,6 mm szerepel. Igazából nincs jelentősége, mert hibahatár alatti ez a 0,1 mm-es különbség, azaz ahogy ön is írta nincs ilyen vékony tehermentesítő "hártya". (o:
Inkább a többi felniadatra fordítson figyelmet, hogy minél passzentosabb legyen majd az autóra az új papucs!
Üdv,Gumidoki
Tisztelt Doki!
Egy 2017-es Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az Interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.
Köszönettel, Gábor
Kedves Gábor,
Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még. Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs. Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlet!
Érdeklődnék, hogy 2010-es évj. Renault Thaliának mekkora a gyári gumimérete? Jelenleg 195/50 R15 -ös szett van rajta
Köszönettel: Dani
Kedves Dani,
A '10-es Thaliát 15"-ban többnyire 185/55 R15-tel szerelték (6,0*15" felnin), de bizonyos kivitelek 195/50 R15-tel is érkeztek (6,5*15" felnin). Sőt, a katalógusok még a 165/65 R15-öt is említik gyári méretként (5,5*15" felnin) ehhez a típushoz, de én ilyet "élőben" még nem láttam. Persze volt 14"-os kivitel is 175/65 R14 méretű gumikkal szerelve, sőt, ebből volt a többség érzésem szerint.
Üdv, Gumidoki
Szép napot!
Érdeklődnék, hogy milyen kocsi típusokon használtak 4x110-es lyukosztású felnit? Eddig egyedül a Daihatsut sikerült találnom.
Köszönöm segítségét!
Kedves Levélíró,
Én sem tudok más márkát felsorolni. Csak a Daihatsu Coure és Move típusai futottak ilyen osztókörű - és 56 mm-es középfuratú - felniken az én információim szerint is.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Adott egy 2009-es Dodge Journey. A címben jelzett gumival, alufelnivel vásároltam, érzésem szerint nem ez volt a gyári set-up. Ránézésre kicsit esetlen az autó ilyen "pici" kerekekkel. Ezt a pénztárcámba is tekintve még csak-csak elviselem, főleg hogy a nagyon egészségesnek és kevesett futottnak tűnnek a gumik. Viszont a széles (Mud&Snow) profil elképesztően hangos, és nem tudom, hogy van-e igazán értelme, mivel városon és autópályán kívül máshol nem használnám, értsd: földutat, sarat, murvát, hegyet-völgyet nagyon ritkán látna.
Akárhogy is nézem pl. azon a bizonyos "wheel-size oldalon" a modellhez (Fiat Freemonttal azonos) ajánlott kerék és gumiméretek között ezt nem, ennél csak keskenyebb gumikat látok. Picit tartok tőle, hogy műszaki vizsgán ekkora eltérés mennyire lehet bukási ok, már ha egyáltalán.
Szóval, középtávú terveim között szerepel vékonyabb profilú gumi vásárlása, 17-es, esetleg 18-as felnikkel együtt. A hivatalos Freemont/Journey méretek nekem eléggé ritkának tűnnek a piacon fellelhető ajánlatok között, ezért nem feltétlen csak a gyárilag szerelt méretekben gondolkodnék. Ha pl. nem gyári felni méreteket nézek, 18-as méretekben 8J alatti felniket, 17-es méretben 7J alattiakat is alig látni. De lehet, hogy ez csak az én érzésem. Milyen gumi és felni méret az, ami a leggyakoribb ilyen mérettartományban (5x127-es lyukakkal, 71,6-os középpel), és emiatt remélhetőleg a legköltséghatékonyabb megoldás lehet, biztonságos tapadással, kevesebb zajjal, majdnem 2 tonnás autóhoz illő terhelhetőséggel, és természetesen teljesen "street-legal" módon?
Biztonságon és kényelmen nem spórolnék, inkább csak a feleslegesen drága megoldásokat kerülném el, tudva természetesen, hogy ekkora kerekekre nem létezik nagyon olcsó egyszersmint nagyon jó megoldás. Ha az egész ügylet végén esetleg az autó is jobban nézne ki tőle, az meg maga lenne a tökély. Vagy hagyjam a fenébe az egészet, és a meglévő 16-os felnikre szerezzek keskenyebb gumit, és ne nagyon nézegessem az autót távolról, örülve a megspórolt forintoknak? :)
Üdvözlettel, Miklós
Kedves Miklós,
Én nem tudok ön helyett dönteni, hogy mi fér bele a büdzsébe, vagy mi nem...? De szívesen leírom azokat a technikai információkat, amely alapján dönteni tud majd. Ami biztos, hogy ennek a típusnak a gyári alap abroncsmérete a 225/70 R16. Ennek átmérője 3,4 cm-rel nagyobb, mint a 235/60 R16-é. Ezt a ballonos méretet természetesen lehet feljebb váltani, 17"-ban a 225/65 R17, 18"-ban a 235/55 R18 a helyes váltóméret.
Felniben és gumiban is van választék ezekben a méretekben, minél nagyobbat választ, nyilván annál zsebbenyúlósabb a történet. A felniméreteket ismeri, hiszen leírta, nincs más hátra, mint feltúrni a felnikalkulátorokat a neten, mi, hol, mennyi?
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Seat Alhambra (2014, 2.0tdi 140 ló) gépjárműhöz keresek 18-as nyári gumit. A kocsin a gyári Continental gumi van, 225/45/R18 95 W Extra Load Radial felirattal. Nem tálaltam ebben a méretben, ilyen jellegű autóhoz tesztet és az ár alapján a Conti PremiumContact 6 (95Y) lett a választás, de ott a 95Y után nincs az XL felirat a webshop oldalán. Ha jól értem, a Conti weboldala szerint a 95Y Extra Loadra készül, de jobb lenne egy szakértői megerősítés.
Előre is köszönöm! Gergő
Kedves Gergő,
Megerősítem a dolgot, ugyanis a 225/45 R18 abroncsméret standard terhelési indexe a 91 (615 kg), míg a növelt terhelhetőséget ebben a dimenzióban 95-ös load index-szel (690 kg) jelölik. A Conti leírt terméke az utóbbi kategória, még akkor is, ha nem szerepel a webshop leírásában az XL rövidítés. Az oldalfalán viszont ott lesz.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Doki!
Egy 2017-es elektromos Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.
Köszönettel Gábor
Kedves Gábor,
Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még.
Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs.
Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy egy 2003-as Suzuki Lianára rakhatok-e VW gyári alufelnit? 3-as Golfon volt rajta.
A gumik mérete: 185/65 R14 nyári, a felni: 4x100 6Jx14H2 ET45. Elvileg ezek az adatok rendben, most 5,5J acél felni van a Lianán, a 6 sem gond ha jól tudom. Inkább a csavarok miatt aggódom. Ha más csavarral is, de megoldható lesz a biztos rögzítés?
Köszönettel, Tamás
Kedves Tamás,
Elviekben OK, de a gyakorlatban még sincsenek teljesen rendben ezek az adatok. Egy fontos paramétert kihagyott ugyanis, a középfuratot. Ez a Liana esetében 54 mm, míg a Golf 3-nál 57. Ha ezt a felnit így felszereli a Lianára, nagyobb sebességnél tuti rázni, vibrálni fog a kerék. Hiszen a csvarok csak rögzítenek, de nem központosítanak. Tehermentesítő gyűrű kell tehát, amely áthidalja ezt a 3 mm-es átmérőkülönbséget. Minden egyéb méret alapján egyébként működhet a dolog. A csavarokból azonban valóban újabbak kellenek, a Liana lemezfelnicsavarjai nem lesznek jók az alufelnihez.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Nemrég vettem egy új Suzuki Balenót, amihez nem jár pótkerék csak defektjavító szett. Az autót taxinak fogom használni, ezért mindenképp szükségem lenne valamilyen pótkerékre. A használt hirdetések között sok mankókerék is van, de nincs tapasztalatom, milyen méretet keressek. Az autómon 5j 4x100 felni van, 175/65 15-ös gumival.
Válaszát köszönöm : István
Kedves István,
Osztókörben, középfuratban nyilván olyat kell keressen, ami megfelelő a Baleno-ra, azaz 4*100*54-est. Az autó kerekének átmérője 24", avagy 609 mm, tehát ilyen átmérőjű, vagy ettől 1% eltérésű mankókerék lehet jó önnek. Pl. egy T125/70 R17 megfelelő lehet. Nem egyszerű a feladat.
Vagy vesz egy Balenora való lemezfelnit és felgumizza a gyári mérettel. Esetleg ha esz téli szettje, abból nyáron tesz a csomagtartóba egy darabot, télen pedig a nyáriból. Nagyjából ezek a lehetőségek vannak.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Két kérdésem lenne.
1. 2009 közepén gyártott, de alig kopott (nagyon keveset futott) Michelin Primacy HP gumit rakattam fel nyárra. Úgy hallottam, max. 10 éves gumi lehet biztonságos, ezért rákérdeztem a gumisnál, aki szerint ez még "sokáig" használható, mert 2009-ben még raktak bele kaucsukot, ma már nem (vagy nem annyit). Ezért szerinte a mai gumik rövidebb életűek, de az enyém még sokáig jó. Ebben véleménye szerint mi az igazság?
2. Mit jelent egy guminál, hogy "megerősített kivitel"? Kinek van erre szüksége?
Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Szabó-Strausz Dávid, Veresegyház
Kedves Dávid,
Nézzük sorrendben a válaszaimat!
1. Én azt gondolom, hogy a gumiabroncsban pont a természetes eredetű anyagok öregszenek leginkább. Azaz nem tartom helytállónak, hogy a ma gyártott gumik hamarabb fognak öregedni, mint mondjuk egy 10 évvel ezelőtt gyártott. A 2009-es abroncs a kora miatt már javasolt lassan a cserére. Az öregedésnek egyrészt vannak szemmel látható jelei: repedezés, , morzsolódás, elszíneződés stb. Illetve az idős abroncs teljesítménye is jelentősen csökkenhet, főleg vizes útviszonyok között. Ha tehát látja, vagy érzi, hogy nincs minden rendben, ne hezitáljon, cserélje le az abroncsát. Ez az idő a tapasztalatok szerint a gumiabroncs tizedik éve körül érezik el, de lehet egyedi eltérés ebben pozitív és negatív irányban egyaránt.
2. Azt jelenti, hogy a szerkezete nagyobb terhelhetőségre van tervezve, magyarul meg van erősítve. Jelölése XL, vagy reinforced, ezek a gumi oldalfalán is megtalálhatók. Pl. egy 205/55 R16 gumi normál terhelési indexe 91, míg az ugyanilyen méretű erősítetté 94. Előbbi max. 615, míg utóbbi max. 670 kg-ot "cipelhet". Olyan autóknál van erre szükség, amelyeknek a szokásosnál nagyobb az össztömege, ilyenek pl. a személyautó alapra gyártott kisteherautók (Peugeot Partner), egyterűek (Ford Galaxy), esetleg nagyobb kombik.
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoktor!
2013-as évjáratú VW Passat Variantunkon (2.0 TDI, 140 LE) használunk 2016. 13. hetében gyártott Bridgestone Turanza T001 215/55 R16 93V gumikat. A gumikban max. kb. 15 000 km lehet, futófelületük tökéletes úttartást, kanyarodást, stb. ad. Revülés nem látszik rajtuk.
Nem régen vettem észre, hogy a jobb első gumi oldalfalán egy sérülés van (az oldalfalra kb. 30-40 fokos ferde vágat, több mm mély), de a légnyomást nem engedi. Kérdésem, hogy biztonsági okokból cserét javasol, vagy elég, ha a teljesen jól működő abroncsokat a hátsókkal felcseréljük? Másik kérdésem, hogy ehhez az autóhoz elég-e télinek 91T abroncs?
Köszönettel: János
Kedves János,
Ha több mm mély az a vágott sérülés, akkor az már adhat okot az aggodalomra. Nincs dudor azon a helyen az oldalfalon? Ha van, akkor a vágástól függetlenül cserés a papucs. Ha negatív válasz, akkor szerencsésebb a helyzet, mert az abroncs szerkezete nem sérült. Én a következőt tenném. Gumissal kicsit megvulkanizáltatnám a sérülés helyét, hogy ne foszoljon, vagy nyíljon ki jobban, majd biztonsági okokból hátsó tengelyen használnám az abroncsot.
A másik kérdésére válaszolva azt mondom, hogy a T-s sebességindexszel nincs gond, a kisebb terhelhetőséggel viszont igen. Elméletileg a gyári specifikációnál kisebb terhelési indexszel ellátott abronccsal az autó nem műszaki vizsgaképes például.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Most cseréltettem téli gumit nyárira az acélfelnin viszont feltűnt, hogy a felni és a gumi között nem egyenletes a hézag. Számít ez valamit vagy nem érdemes foglalkozni vele ? Az alábbi videón megtekinthető, jelenleg hogy néz ki felhelyezve a gumi.
Köszönettel: József
Kedves József,
Megnyugtatom, nincs itt semmi baj! A felvételen ugyanis a lemezfelni pereme nem is látszik, csak a rápattintott dísztárcsáé.
Ami sajnos nem mindig illeszkedik tökéletesen, de igazából ennek nincs jelentősége. Ám ha önt ez esztétikailag zavarja, szedje le a dísztárcsát és próbálja meg szebben felpattintani, nem kizárt, hogy sikerül. De ha mégsem, még egyszer mondom akkor sincs semmi negatív hozadéka a dolognak.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Honda Jazz (1.4. - 2005) téli abroncs szett esetében (jövő szezonban gondolkozva) kérdezném hogy, az ajánlott 185/55 R15 méretet helyett 185/65 R15 méretet mennyire célszerű feltenni? A méreteltérés oka, hogy családon belül akad egy felesleges garnitúra.
Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Gábor
Kedves Levélíró,
Semmiképpen sem célszerű, de leginkább nagyon nem ajánlott! A 185/65-ös kerék ugyanis átmérőben 36 mm-rel, azaz 6,2%-kal nagyobb átmérőjű, mint a gyári 185/55. A technikailag megengedett eltérés maximum 1%. A helyzet az, hogy a Jazz esetében nem nagyon lehet megfelelő váltóméretet mondani a gyári helyett, javaslom tehát, maradjon ön is annál!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor,
Két hasonló árfekvésű 205/55 R16 nyári gumi közül választanék. LAUFENN LK01 S FIT EQ H91 és Nexen NBLUE HD 91H. Ha jól tudom, ezek ráadásul ugyanazon gyártó almárkái. Tapasztalatom csak téliben és az egyik márkával van, a Nexennel. Meg voltam elégedve. Ön melyiket javasolná?
Köszönöm, Norbert
Kedves Norbert,
Majdnem jól tudja. Mindkét márka dél-koreai, de a Nexen önálló (fő)márka, míg a Laufenn a Hankook másodterméke. Én tudásban is érzek némi különbséget köztük az előbbi javára. Ezt jelzi az a tény is, hogy a Nexen megjelent több autógyártó típusain gyári, első szereltségként, amely között prémiumgyártó is akad, pl. a BMW.
Ebből követezik, hogy a kettő közül én a Nexent választanám. Mindezt úgy, hogy a Laufenn-t sem tartom rossz választásnak, sőt! Ráadásul - ha számít ez a szempont - nagy százalékban a hazai Hankook-gyárban készül.
Üdv, Gumidoki