2020. február 7., 11:21 Módosítva: 2020.03.24 20:44

Kedves Olajdoki!

Adott a családi autónk egy 2009-es évjáratú 1.4-es Honda Jazz. Utoljára 2019. májusában volt cserélve benne az olaj + olajszűrő, tehát durván 8 hónapja. Illetve azóta ment pontosan 6075 km-t az autó.

Ebben a konkrét példányban van egy (a használati útmutató leírásai alapján) "időszakos karbantartásra figyelmeztető rendszer" (vagy valami hasonló), amely a műszerfalon figyelmeztet a következő szükséges karbantartásra + az addig hátralévő kilométerekre/napokra. (ez vicces mert a napok akkor is fogynak ha ott áll az autó magában)

Nemrégiben feldobta, hogy hamarosan szükséges lesz egy karbantartás, ezúttal csak az "A" kódjelű. Gyorsan utána is néztem, hogy ez mi, mert eddig ilyen nem volt, a kézikönyv alapján ez azt jelenti, hogy olaj és olajszűrőt kell cserélni.

Mostanára odáig jutottunk, hogy 6075-km-rel az előbb említett szervizlátogatás után 30 km múlva letelik a karbantartásig felbecsült távolság. Az autót kb. fele-fele arányban városi közlekedésre (bevásárlások, rövid ide-oda menés) és illetve hétvégi család-barát látogatásokra használjuk (minimum 50 km egyszerre), de van, hogy napokig nem megy sehova, mert nem igazán vagyunk azok a "WC-re is autóval" típusok. Ez indokolja a kevés km-futást is, viszont mivel nincs drasztikusan sok hidegindítás és hideg-üzem, így nem látom indokoltnak, hogy az autó ilyen rövid olajcsere-periódust számítson.

A nívópálcán megnézve maximumon van az olaj, tehát nem fogy, illetve a színe se olyan mintha a kátrányos vödörből húztam volna elő. Kérdésem, hogy rohanjak időpontot foglalni olajcserére, vagy várjam meg az éves szervizt (valószínű május lesz ismét)? Egyáltalán mennyire lehet pontos az autóban a matek, mert véleményem szerint ilyen sűrűn olajat cserélni már egyenlő a felesleges környezetszennyezéssel.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Balázs.

Kedves Balázs!

Sajnos ez nem vicc. A már használatba vett olajban szennyeződések vannak, amelyek folyamatosan építik le az olaj bizonyos adalékait, és bizonyos leépülési folyamatok akkor is zajlanak, ha az autó áll. Ezért van a csereperiódus hónapban is megadva, nem csak kilométerben.

Nyilván ez nem egzakt matematika, kicsi a valószínűsége, hogy egy kissé meghosszabbított olajcsere periódus rögtön meghibásodást okozna. De összességében a motor karbantartása szempontból jó irányadó a gyári csereperiódus, és hosszú távon akkor jár jól, ha betartja azt. Igen, a hónapban megadottat is.

Üdv, Olajdoki

2020. január 25., 10:44 Módosítva: 2020.02.07 11:21
566

Kedves Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, miszerint érdemes-e lecserélni a motor olajat, ha az utolsó ('19 április) csere óta nem mentem az autóval kétezer kilométernél többet, plusz december eleje óta nincs használatban az autó egészen március végéig. Nem tudom mennyit számít, de fűtött garázsban áll az autó illetve minden egyéb folyadékot lecseréltem. Az autó 2017-es Ford Mondeo 2.0 diesel 180 Le.

Előre is köszönöm a válaszát

Kedves Levélíró!

30 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap a csereperiódus, úgyhogy ráér még a cserével. Legkésőbb 2021 áprilisában viszont akkor is javaslom a cserét, ha addig egy kilométert sem megy vele.

Üdv, Olajdoki

Sötét olaj - világos olaj

2020. január 15., 14:54 Módosítva: 2020.02.09 10:46

Tisztelt Olajdoki!

2011-es 1.33 motorral szerelt Corollám van. Ez a motor köztudomásúan érzékeny a megfelelő motorolaj használatára, ezért igyekszem a legjobbat választani. Szerencsére nincs olajfogyás problémám, most 220 ezer km van benne és még garanciában 90 ezernél motorfelújításon esett át, azóta nincs gond.

Három féle motorolajat használtam 0w20 Toyota, 0w20 Shell és 0w20 Mobil1. A gyári olaj színe a csere periódus alatt (10 000 km) szinte alig változott, a Shell valamivel sötétebb árnyalatú volt "fáradtan" mint a Toyota (bár az is igaz hogy frissen pedig világosabb), a Mobil1 olaja viszont már félidőnél, (5000 km) sötétebb (no nem fekete, bronz barna) mint a másik kettő 10 000 km után.

Laikusként annyit tudok, hogy az olaj sokféle funkciói közül az egyik a korom és más részecskék, szennyeződések lebegtetése, hogy az ne a rakódhasson le nem kívánt helyeken, ezért a sötét színű olaj nem jelent feltétlenül rosszat, csak működik az olaj. Akkor viszont, azonos használati körülmények mellett ugyanabban az autóban nagyjából hasonló futásteljesítményű motorban a világos színű fáradt-olaj mit jelent? A Mobilban lebegtetett anyagok lerakódnak? Vagy nem is keletkeznek, ezért világosabb. Végső soron mi a jobb? Mindhárom olaj gyártója magas minőségű kétséget kizáróan "jó" olajokat gyárt (remélem).

Kíváncsian várva, válaszát előre is köszönöm! Tamás

Kedves Tamás!

Mivel az olajok kiinduló színe is más, és a motor sem mindig ugyanolyan körülmények között van használva, ezért én nem vonnék le messzemenő következtetést ezekből a megállapításokból.

A felsorolt gyártóknak komoly minőségbiztosítási rendszereik vannak, így nem kell attól tartania, hogy valamelyik olaj nem tartaná megfelelően tisztán a motort.

Üdv, Olajdoki

Kettes Prius-ba milyen olajat?

2020. január 6., 15:31 Módosítva: 2020.01.16 06:26

Tisztelt Olajdoktor!

Szeretném a véleményét kérni, mivel a neten mindenki mást mond és már nem tudom kinek higgyek.

2007-es Prius 2 hibrid 1,5 76 LE, 276000 kilométerrel. Sokan 0w20 olajat javasolják van aki szerint attól tönkremegy és csak a 5w30-ast lehet belerakni. Mi az igazság? Talán a 0w30 lehet a befutó így télen a sok automatikus indítás miatt.

Ön melyiket ajánlja és miért.

Köszönöm.

Üdvözlettel,

János

Kedves János!

Adataim szerint 5W30-asnál vékonyabb olaj nem való ebbe a motorba, így 0W20-as olajat nem javaslok. 0W30-as olaj mehet bele, tekintettel arra, hogy a téli viszkozitás csökkentésének nincs káros következménye. Felmerül viszont annak a kockázata, hogy egy 0W20-as olaj nem tudná a motort kellőképp védeni a kopástól magas hőmérsékleten.

Üdv,

Olajdoki

Melyik olajat tegyem a Gdi motorba?

2019. december 30., 15:07 Módosítva: 2020.01.06 17:26

Tisztelt Olajdoki!

Az autóm egy Hyundai i30 1.6 Gdi motorral szerelt típus. Érdekelne egy szakértő véleménye, hogy az ilyen közvetlen befecskendezésű motorhoz, gondolva a kokszolódás megelőzésére, csökkentésére milyen olaj lenne jobb választás. A piacon van-e direkt a kokszolódás miatt kifejlesztett olaj?

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila!

A jó hír az, hogy azzal a kérdéssel, hogy milyen olaj a legjobb választás ebbe a motorba, az autó gyártói már foglalkoztak, és a mérnöki munka és a vonatkozó tesztek alapján kijött eredmény bekerült a kézikönyvbe, mint gyári ajánlás. API SL vagy újabb, vagy ACEA A5/B5 teljesítményszintű, 0W30, 5W30, 0W40 vagy 5W40-es viszkozitási osztályú olaj való bele. Ezek kiválóan tisztán is fogják tartani a motort. Megfelelő például a Shell Helix Ultra 5W40 vagy az Eneos Sustina 5W30.

Üdv, Olajdoki

2019. december 7., 08:26 Módosítva: 2019.12.30 15:12
266

Kedves Olajdoki,

Az autóm Audi A4 1.9 PDTDI, AVF motorkóddal, amibe alapesetben 5w30-as olajat töltenék (VW 505.01, 507.00). Az utóbbi években azonban sajnos hazánkban (is) egyre forróbbak a nyarak, sorra dőlnek a melegrekordok. Ez pedig elgondolkodtatott, mivel már több helyen hallottam, hogy melegebb éghajlat esetén a második szám jobb, ha minél magasabb.

A kérdésem az, hogy a tapasztalható felmelegedés önmagában mennyire indokolja az 5w40 melletti döntést? Köszönöm a segítséget! 

Forrás: pl. https://www.youtube.com/watch?v=99cJ5sHG0oI

Kedves Levélíró!

Láttam korábban ezt a videót, szerintem nagyon sok tévedés és félrevezető információ van benne. Most nem néztem meg az egészet újra, de még mielőtt rájöttem volna, hogy egyszer már láttam, megnéztem az első 35 másodpercét, és abból rögtön kiderül, hogy olyan autókról van szó, amelyek nem víz-, hanem léghűtésesek.

olajcsere

A vízhűtéses konstrukcióknál a motor hőmérsékletét nagyjából állandó szinten tartja a vízhűtés – persze csak miután a motor bemelegedett –, így nem ajánlott az olaj viszkozitását a külső hőmérséklet függvényévé tenni. Sokkal fontosabb a gyári előírás, illetve az, hogy az adott motort milyen viszkozitási osztályú olajjal való kenésre tervezték. Például az említett Audiba egy VW 507.00 teljesítményszintű olajnál jobbat nem talál.

Üdv, Olajdoki

Szintetikus olaj a Jawaba?

2019. november 28., 11:22 Módosítva: 2019.12.08 08:16

Tisztelt Olajdoktor!

Az 1985-ös Jawa 350/638 típusú motorkerékpáromba az előírt keverési arányt (1:40-t) kell használnom, ha szintetikus 2T olajat keverek a benzinbe, mert azt vettem észre sok olaj távozik a kipufogón keresztül. A rendszámtábla és a sárvédő gumi olajködös lesz.

A szintetikus olaj jobb kenése, ill. jobb hőbírása miatt nem lehet-e kisebb olaj koncentrációjú keveréket használni? Azért fordulok Önhöz ezzel a kérdéssel, mert még jó állapotú a gép és nem szeretném kétes kimenetelű kísérletezésnek kitenni. A jelenleg használt 2T olaj MOTUL gyártmányú. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Gyula

Kedves Gyula!

Szintetikus olajból sem lehet az előírtnál kisebb koncentráció a keverékben, ha szeretné a motor épségét a továbbiakban is megóvni. A szintetikus olaj nagyon jó választás például a motortisztaság fenntartása szempontjából, de nincs olyan tulajdonsága, amitől az előírtál kevesebb is elegendő lenne belőle.

Üdv, Olajdoki

2019. november 6., 07:38 Módosítva: 2019.12.06 14:24
284

Kedves Doki :)

Segítséget szeretnék kérni! Van egy 1.2, 16 V Renault Clio, Tech Road típúsú, 2001-es évjáratú, 1043 cm3-s kis tragacsom. 186 000 km-rel vettem, most a 230 000 km-t tapossa. Mindig nézem az olajat, szokásos karbantartás, évente viszem diagnosztikára, vezetek listát a cserélt dolgokról szorgalmasan. (Azt hiszem már luxuskategóriába is lehetne sorolni, mert 450e-ért vettem és lassan 1 milliót ráköltöttem. Folytószelepház, trapézszár, lengécsillapítók, rugószárak,stb.) Mindenki azt mondja adjam el, de nincs az a pénz, amit kérhetnék érte :) Így csak imádkozom, hogy még 6-10 évig elguruljon alattam, mielőtt szétrohad.

Mikor megvettem elég volt 10-12 ezer kilométerenként cserélni az olajat, de már akkor is jelezték, hogy "kicsit jobban eszi". Az utóbbi 2 évben viszont 3-4 ezer km után rá kell tölteni, 9 ezernél már cseréli a szerelőm. Idén szeptemberben tönkre ment az olajnyomásmérő gomba és teljes olajcsere volt, szűrőkkel. Kb 4000 kilométert tettem meg azóta és a nivópálca alsó 5 milliméterénél (nem a min. és a max. között, hanem még azalatt) a legsötétebb barna olajfoltocska van :O

Eddig legalább a minimumon állt 5-6 ezernél. Mindenféle dugulásról és szimeringfiszf.szról olvastam már, hogy járó motornál kell hallgatózni szisszen-e, de ez nem az én szakmám nyilván. A forró olajjal meg nem játszanék érthető okokból. Mint abszolút hozzá nem értő, ha a szerelő azt mondja fél millió én elhiszem.

De mit lehet ezügyben kicserélni, hogy kibírjon újra 10-12 ezer kilométert?! S mennyiért?! A lábamon kívül, mert egyik cikknél azt olvastam, hogy lehet a sofőrrel van baj. :) Max. 4500-as fordulaton (autópálya 140km/h) balesetmentesen közlekedem, motorfékkel lassítok, vissszaváltok, nem szoktam üresben gurulni, nem égetem a kuplungot stb.... Nem lila a füst a kipufogómnál és nem szokott foltot hagyni. Nagyon megköszönném a tanácsokat :)

Tisztelettel Beatrix

U.I. Majd elfelejtettem, Tragacska benzines.

Kedves Beatrix!

Őszinte részvétem. Nekem is volt egykor hasonló műszaki állapotú autóm, ami többet volt szervizben, mint amennyit használni tudtam. Nem kellemes.

Ami az olajat illeti, a leírtak alapján az a kisebbik probléma. Nehéz a leírtak alapján pontosan kiszámolni az 1000 kilométerre vetített olajfogyasztást, de kb. 0,5 literre teszem. Ez még nem a világ vége, ezt még át lehet hidalni utántöltéssel. Persze, nem olcsó, de a motorfelújításnál mindenképp olcsóbb, még akkor is, ha utána még évekig használja az autót. Mindaddig ez nem káros, ameddig nem hagyja minimum alá menni az olajszintet. Az olajat cserélni nem kell azért 9 ezrenként, mert sokat fogyaszt. Az olajcsere periódus ettől nem lesz rövidebb. A motorfelújításról még annyit, hogy van olyan eset, hogy tényleg az a megoldás az olajfogyasztásra, de nem mindig. Attól függ, hogy mi az olajfogyasztás kiváltó oka. Ha ennek megvizsgálása után kapta ezt az ajánlatot, akkor lehet, hogy erre van szükség, de ha ez csak úgy be lett dobva, alapos vizsgálat nélkül, akkor inkább vigye egy másik szervizbe, és vizsgálják át rendesen. Mert lehet, hogy sokkal olcsóbban is meg lehet oldani.

Még egy tipp: ha esetleg 30-as olajat használ (0W30 vagy 5W30), akkor próbáljon meg egy 5W40-esre váltani (pl. Valvoline Maxlife 5W40). A motornak az is megfelel, és valószínűleg kevesebbet fogyaszt majd belőle.

Üdv, Olajdoki

2019. október 25., 15:53 Módosítva: 2019.11.15 13:59
279

Kedves olajdoktor!

Tulajdonomban lévő BMW 325i (N53-as motorkódú) autóban szeretnék olajat cserélni. Eddig Motul 5w30 BMW specific olajat raktam bele, de sokan ajánlották a Motul 300v 5w30-as olajat. Vásároltam 8 litert belőle, de az olajon nem találtam minősítést ezért gondoltam, hogy megkérdezem Önt. 8 ezrenként szoktam olajat cserélni. A kérdésem az lenne, hogy okozna a motorban maradandó kárt az adott olaj.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Ez egy speciális, verseny célokra kifejlesztett olaj. Az ilyen olajoknak az a jellemzője, hogy a rövid távú maximális teljesítményt helyezik a hosszabb távú üzembiztosság elé.

Sokszor az ilyen olajok például kiváló kenőképességgel rendelkeznek, de motortisztaság tekintetében nem annyira fejlettek, mert utóbbinak csak hosszabb távon van jelentősége. Nem mondom, hogy tönkremegy tőle a motor, de – a megfelelő teljesítményszint hiányában – nem garantálható, hogy nem okoz kárt benne.

Üdv, Olajdoki

A flakonon ezt láttam: gasoline&diesel

2019. október 17., 16:35 Módosítva: 2019.11.03 07:44

Kedves Olajdoktor!

16 éve használok egy újonnan vásárolt Corollát, 1,4-es (2003-as, lépcsős hátú) benzin motorral. Eddig 160 000 km-t mentem vele. Az autónak érzékelhető olajfogyasztása nincs. Évente cseréltetem a motorolajat, mindig Mobil 5W 30-at, az utóbbi években a Mobil ESP Formula 5W 30-at vásárolok, amit én viszek a szervizbe.

Idén a szerelőre bíztam a beszerzést, és a visszakapott maradék olaj flakonján látom a "gasoline&diesel" feliratot is. Ez jelent-e valamilyen problémát? A neten utána nézve, mindenhol azt olvasom, hogy ez az olaj benzin- és dízel üzemű motorokhoz is megfelelő.

Kell-e valami miatt aggódnom? Köszönettel: Asbóth Imre

Kedves Imre!

Alig találni a piacon olyan személygépkocsi motorolajat, ami ne lenne mind benzines mind dízel motorokhoz is megfelelő. Semmi ok az aggodalomra emiatt.

Üdv, Olajdoki

2019. október 14., 09:13 Módosítva: 2019.10.28 17:12
113

Tisztelt Doktor Úr!

Van egy 2003-as DW10ATED motorral rendelkező Citroen C5 2.0 Hdi autóm, jelenleg 290 000 km van benne. A könyve szerint Total Quartz 9000 5W40 illene bele, a szervizben Total 5W30 kerül bele, szerintem Ineo ECS. Az egyik PSA B71 2296, míg a másik 2290 szabványnak felel meg.

Az én autómban nincs részecskeszűrő, az olajok viszont fejlődtek, ezzel tisztában vagyok. Kérdésem, hogy igazából melyik olaj lenne ideálisabb egy ilyen idősödő, de eléggé fickós motornak? Mennyire kell mennem a fejlődés felé egy ilyen autóval? Kell mennem egyáltalán? Főleg annak fényében, hogy áttérnék a kb. 10 000 km-es cserékre.

Előre is köszönöm!  Miklós, Szombathely

Kedves Miklós!

5W30-as olaj is tölthető a motorba, és a PSA B71 2290 is megfelelő. Csak az utántöltésre kell figyelni, mert az olajfogyasztás lehet nagyobb, mint egy 5W40-es olaj használata mellett.

Tekintettel arra, hogy a gyártó ehhez a típushoz 20 ezer kilométer, de legfeljebb 24 havi olajcserét ír elő, a 10 ezrenkénti cserét – hacsak nem kétévente megy ennyit az autóval vagy az átlagosnál nehezebb üzemi körülmények között használja – felesleges pénzkidobásnak és környezetszennyezésnek tartom.

Üdv, Olajdoki

Vékonyabb olaj téli üzemre?

2019. október 8., 15:12 Módosítva: 2019.10.12 13:08
2

Tisztelt Olajdoki!

Daewoo Kalos 2003, 1,4 benzines, 61KW-os kocsimba tehetek-e 5w40-es olajat télre? 180 ezer km van a jármüben és javarészt városi közlekedésben, napi többszöri, de viszonylag rövid útszakaszokban használom.

Tisztelettel: Pál

Kedves Pál!

Télen és nyáron is használhat hozzá 5W40-es olajat. Az a gyakorlat, hogy télire más olajat használjunk, mint nyárára, a többfokozatú olajok elterjedésével – úgy 50-60 évvel ezelőtt – megszűnt.

Üdv, Olajdoki

Jelentős az eltérés a 0W20 és a 0W30 olaj között?

2019. szeptember 27., 09:06 Módosítva: 2019.10.14 22:36

Tisztelt Olajdoki,

Peugeot 3008 1.5 BlueHdi (2019) engedélyezett olajai a 00W20 B71 2010(C5) illetve a 00W30 B71 2312(C1C2) is valamint az EM:00W30 B71 2312. (Ezeket kimásoltam a vásárláskor kapott karbantartási tervből.)

A kötelező szervizkor 0W30-at töltenének bele, 0W20-ra nincs is lehetőség. Jelentős az eltérés a két olaj között? Keressek másik szervizt, vagy nem érdemes?

Üdv. Péter

Kedves Péter!

Tekintettel arra, hogy a 0W30-as olaj is megengedett gyárilag, nem kell aggódnia, hogy nem jó hozzá. Üzemanyag-fogyasztás szempontjából lehet némi különbség, a 0W20-as javára, de minimális.

A Start-Stop rendszernek is általában jobb egy 0W20-as olaj, de meggyőződésem, hogy a kézikönyvben nem szerepelne a 0W30-as, mint alternatíva, ha az nem lenne elég jó.

Üdv, Olajdoki

2019. szeptember 21., 08:02 Módosítva: 2019.10.09 06:40
394

Kedves Olajdoktor!

Adott egy Isuzu D-Max 1.9 D 163 LE 120 kW RZ4E motorkódú TFR/TFS 2017-es pickup (már részecskeszűrős), amely pickup 0 km-es volt 2017 tavaszán, most pedig van benne 3000 km mindössze.

Kell-e motorolajat cserélni a max. 2 év "motorolaj megromlási idő" miatt (néhol 1 évet írnak, nem is kettőt), annak ellenére, hogy mindössze 3000 km van az autóban (külföldi munkavégzés miatt elvezényeltek minket Magyarországról)?

Szóval 3000 km után régi olaj le és új olaj+olajszűrő, csak azért, mert 2 év eltelt? Vagy maradhat még az olaj benne, mert csak 3000 km?

Válaszát várva, üdv.

Kedves Szabolcs!

Igen, le kell cserélni az olajat, kilométertől függetlenül, ha elérte a hónapban megadott csereperiódust. A használatba vett olajban olyan szennyeződések vannak, amelyek miatt az olaj akkor is leépül, ha nem futja közben az újabb kilométereket.

Üdv, Olajdoki

2019. szeptember 7., 10:23 Módosítva: 2019.09.21 23:39
1198

Tisztelt Olajdoki!

Nemrég vásároltam egy 2016-os Audi A4 3.0 TDI (200 kw) típusú autót. A kocsiban ZF gyártmányú 8 fokozatú automata váltó van, amelyhez az Audi nem ír elő kötelező olajcsere periódust. Azonban a szerelők megsúgták, hogy a ZF viszont javasolja a váltóolaj cseréjét bizonyos megtett kilométernél. A kocsiban jelenleg 83 000 km van. Ön javasolja a cserét, mondjuk 100 000-nél vagy tényleg nem szükséges?

Előre is köszönöm a választ!

Kedves Érdeklődő!

Nem tartom szükségesnek a cserét. Az Audi utasításait kövesse ezzel kapcsolatban. Olajos oldalról az a tapasztalatom, hogy a megfelelő olaj használata mellett nincs szükség a Tiptronic váltó karbantartás jellegű olajcseréjére.

Üdv, Olajdoki

Olaj kéne az S6-os Audimba

2019. augusztus 27., 22:35 Módosítva: 2019.09.21 23:39

Udvozletem kedves Olajdoki! :)

Gyors kerdes lenne.

A neten korulneztem, es ellentmondasos infokat talaltam arrol, hogy pontosan milyen olajat is kellene vasarolnom az olajcserehez a kocsimba.

Az auto egy 2008-as evjaratu Audi S6. BXA motorkod. (5.2 V10)

Nekem ugytunik, hogy az 5W-30 Edge a helyes valasz, de biztos szeretnek lenni benne. A mennyisegre pedig ha jol ertettem akkor nagyjabol 13 liter. Gondolom a szarazkarteres megoldas miatt.

Az autoban 210 000 kilometer van, es egyaltalan nem eszi (meg csak nem is csipegeti) az olajat sem varosban, sem akkor sem "picit" temposabban megyek vele.

Elore is koszonom a segitseget!

Marci

Kedves Marci!

A Castrol Edge 5W30 LL valóban jó választás. A feltöltési mennyiségre vonatkozóan sajnos nincs adatom, de a 13 liter nagyon soknak hangzik.

Üdv,

Olajdoki

2019. augusztus 24., 10:18 Módosítva: 2019.09.04 06:29
121

Tisztelt Olajdoktor!

Érdeklődöm, hogy egy teljes szintetikus 2T motorolaj (Mobil 1 Racing 2T) hány évig tekinthető motorolajnak, mennyi ideig lehet felhasználni? Találtam egy bontatlan flakont, de a gyártási idő nem olvasható már rajta, 4-5 éves biztos elmúlt.

A motor külön olajozású, Gilera Runner FXR180 SP.

A választ előre is köszönöm.

Tisztelettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

10 évig biztosan “eláll”. De volt már példa arra is, hogy az egyik levélíró talán 30(?) éves olaját a gyártó bevizsgálta, és még mindig jó volt.

A gyári specifikációk sokszor hamarabb érvényüket vesztik, minthogy az olaj “megromlana”.

Üdv,

Olajdoki

1,2-es Clióban cserélnék olajat

2019. augusztus 16., 10:51 Módosítva: 2019.09.07 10:33

Tisztelt olajdoktor.

2010 évj. Renault Clio 1.2 16v benzin. 177000 km. Milyen motorolaj való bele?

Kedves Érdeklődő!

Javaslok egy 5W40-es, Renault RN0700 teljesítményszintű olajat, mint például a Shell Helix HX7 5W40 vagy az Eneos Premium Hyper 5W40.

Üdv,

Olajdoki

Más olaj városi üzemhez?

2019. augusztus 12., 14:54 Módosítva: 2019.08.16 10:53

Tisztelt Olajdoktor !

Kérdés hogy bő tízéves Octaviába/1,4-es benzines, BCA mot.kód / eddig Castrol Magnatec 10W-40-t használtam, km. futás 200 ezer km. fölött van, inkább városban használva cseréljem-e a jobb hideginditási tulajdonságokkal rendelkező 5W-30-ra v. 5W-40-re?

Manuális seb. váltóba javasolt-e az olajcsere, ha igen milyen márka és viszkozitás legyen?

köszönettel: Zs.

Kedves Zs!

Egy VW 502.00 teljesítményszintű, 5W40-es olaj jobb választás, mint egy 10W40-es. Például a Mobil Super 3000 X1 5W40. A váltóban nem kell olajat cserélni.

Üdv,

Olajdoki

2019. augusztus 8., 21:48 Módosítva: 2019.08.31 07:42
368

Tisztelt Olajdoktor!

Pár hónapja vásároltam egy 1998-as, 1.4-es szívó benzines Honda Civicet. Az eladó szerint 1-2 deci olajat fogyasztott 1000 kilométeren. Használat során sajnos kiderült hogy a valós fogysztás 1-1,2 liter/1000 km, melyet eléggé sokallok. A probléma régebben fennállhat, ugyanis a feljegyzések szerint 2014-ben váltottak 5w40-ről 10w40-re.

Féktisztítóval lemostam a blokkról az olajat, pontosan nem sikerült lokalizálni a forrást, de a jelentősebb csepegést a gyújtáselosztó aljáról figyeltem meg. A szelepfedél tömítés is általában csillog a friss olajtól.

A motor pöccre indul, nem szaggat, nem kopog, húz ahogy kell. A kipufogó csak motorfék használat és visszaváltás után füstöl kb 1 másodpercnyi ideig.

Nem tudom köze lehet-e a problémához, de még azt tapasztaltam hogy magas fordulaton, bekapcsolt légkondícionáló mellett szabályos időközönként visít valamelyik ékszíj 3-4 másodpercig. Véleményem szerint a rácsöpögő olaj miatt, majd mikor az olaj elég, elhallgat.

Az autó 2017-ben a nagyszerviz alkalmával kapott új szelepfedél tömítést és szelepszár szimeringeket.

Ön szerint mi lehet a hiba oka (az autó korán kívül)? Mit javasol, mit cseréltessek ki a szerviz alkalmával hogy minimalizáljam az olajveszteséget?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel,

Péter

Kedves Péter!

Szerintem addig ne cseréltessen ki semmit, ameddig nem sikerült beazonosítani az olajfogyasztás okát. Az okok lehetnek például:

  • Külső olajszivárgás
  • Főtengely-szimmering sérülés
  • Kopott vagy sérült főtengely csapágyak
  • Kopott szelepszár és szelepvezető
  • Eltömődött olajjáratok a dugattyúházban
  • Túl sok olaj
  • Beragadt dugattyúgyűrűk
  • Nem megfelelő viszkozitású olaj
  • Olajpárolgás
  • Vezetési stílus
  • Stb.

Vigye szervizbe, találják meg, hogy mi a baj, mielőtt találomra elkezdenek kicserélni dolgokat.

Üdv,

Olajdoki

2019. augusztus 5., 13:20 Módosítva: 2019.08.12 17:32
457

Jó napot kívánok!

Az autó: Volvo XC40; T4 turbós, közvetlen befecskendezésű benzinmotor (1969 cm3; 190 LE.), automata váltó, 4 kerék hajtás.

Gyári előírás szerint az olajcsere periódus: 30 ezer km.

Elhangzott, hogy ha kedvezni akarunk az autónak, az ELSŐ 15 ezer km után is cserélünk olajat.

Ön szerint ez mennyire ajánlott? Kímélve van hajtva...

Köszönettel:

Mihály

Kedves Mihály!

Az első olajcserének is a gyárilag meghatározott intervallummal kell történnie. Nincsenek speciális előírások az első cserére, és nem is szükséges, hogy korábban legyen.

Üdv,

Olajdoki

2019. július 26., 12:44 Módosítva: 2019.08.10 07:10
203

Tisztelt Olajdoktor.

Olajcserénél véletlenül olyan olajat tettünk a BMW 330xd E90 2006-os évjáratú autómba, amelynek nincs BMW LongLife 04-es specifikációja. Castrol Edge Titanium FST 5W-30 LL típusú olajat tettünk bele.

Cseréljük ki az olajat, vagy nyugodtan járhatok vele? Kb. 10 ezer km-erenként cserélem az olajat. Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel, László.

Kedves László!

Elegendő, ha a következő cserénél vált az előírt olajra. Egy csereperiódus alatt nem lesz baja tőle.

Üdv, Olajdoki

2019. július 22., 15:32 Módosítva: 2019.07.27 08:03
51

Tisztelt Olajdoktor!

2010-es évjáratú Chevrolet Cruze 1.6 113LE benzines autóm autópálya tempó esetén 3500-3800 fordulatnál rendszeresen 79-es hibakódot dob ki, ami a műszaki leírás szerint alacsony olajszintet jelez, azonban a szinttel nincs semmi probléma.

A hibajelzés újraindításkor eltűnik (sárga színű, nem piros) és a következő tartósan magas fordulatú üzemig nem is jelenik meg.

A szakszervízben nem tudtak vele mit kezdeni, de utaltak rá, hogy okozhat ilyen hibajelzést utángyártott olajszűrő, mivel azoknak magas fordulat esetén nem azonos az áteresztő képessége a gyári alkatrészével. A kocsiba a gyári ajánlásnak megfelelő 5w-30-as GM (DEXOS2) olajat rakom, tehát elvileg azzal nem lehet probléma.

Ön szerint mi lehet a gond? Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

Valóban lehet az olajszűrő a hibás. Előfordulhat még az olaj üzemanyaggal való felhígulása is, de talán az olajszűrős változat valószínűbb.

Üdv, Olajdoki

2019. július 20., 08:34 Módosítva: 2019.08.09 06:37
151

Tisztelt Olajdoktor!

Egy 2006. év végi VW Jetta 1.6 BSE motorkódú autó van tulajdonomban. Az autót használtan vásároltam, gondos gazdája volt. Első olajcserekor Castrol olajat raktam bele, aztán jót akartam neki, váltottam Motulra. Hideg időben minimális hidrotőke csattogás hallható, kis idő múlva elcsendesülnek.

Mióta 20 fok fölötti a hőmérséklet, üzemmeleg motornál egyre többször kezdenek el csattogni a szelepek, már-már szégyen közlekedni az autóval a hangja miatt. Ez a jelenség heti szinten legalább 5-6 alkalommal jelentkezik, jellemzően terhelés alatt, nagy melegben. Ismerőseim hidrotőke tisztító folyadékot javasoltak, aztán pedig olajcserét. Kérdésem az lenne, hogy mi lehet az autó baja, illetve használ-e a tisztító adalék?

Kedves Levélíró!

Sajnos ezt csak a leírtak alapján nem lehet megmondani. Az ismerőse által javasoltakat ki lehet próbálni, de az is megoldás, hogy megkeres egy szervizt ezzel a jelenséggel.

Üdv, Olajdoki

2019. július 11., 08:51 Módosítva: 2019.08.05 17:36
115

Tisztelt Doki!

Úgy tűnik, mintha a fémdobozos kiszerelésű motorolaj jobb minőségű lenne, mint ugyanaz műanyag kannában! Lehetséges? Köszi a választ!

Üdv: László!

Kedves László!

Nincs ilyen. Elképzelhető, hogy létezik olyan speciális kenőanyag, ami tartalmaz olyan adalékokat, ami nem százszázalékosan kompatibilis a műanyag flakonnal. De a normál kereskedelmi forgalomban kapható motorolajok esetében ilyen probléma nem merül fel.

Üdv, Olajdoki