Üdv,
Suzuki Swift (1,3 benzines, 2008-as évjáratú) autómban szeretnék váltóolajat cserélni! Azt tudom, hogy 75W-90 kell bele, de azon belül a GL-4, a GL-4+ vagy a GL-5 minősítésű olaj? Mi a különbség közöttük?
A gépkönyv GL-4-et ír, de ha pl. az Eneos oldalán rákeresek, akkor ott a GL-5-öt ajánlja a gyártó.
Ha GL-5-öt teszek bele, vagy a GL-4+ esetleg a GL-4 lehet valami baja a váltónak? Okozhat hibát?
Kedves Kérdező!
Alapvetően a GL-5 teljesítményszint adalékolása eltér a GL-4-től. Ennek oka, hogy a GL-5 nagyobb nyomásállósággal bír a nagyobb igénybevételű és nagyobb sebességen üzemelő fogaskerekek kenéséhez. A GL-5 adalékai "agresszívnek" tekinthetők a korábbi hajtóművekben található színesfém gépelemekkel. Egyszerűen tönkreteszik azokat.
Semmiképpen ne használjon GL-5 teljesítményszintű hajtóműolajat, ha GL-4 az előírás. A GL-4+ határeset. Egyfajta átmenetként lehet rá gondolni, de ennél is az a javaslatom, hogy ne váltsa ki vele a GL-4-et, ugyanezen okok miatt, mint amit fentebb írtam. Műszaki specialitás, hogy természetesen a GL-5 könnyedén kibírja azt a terhelést, amit egy olyan hajtómű kíván, amiben GL-4 az előírás. Ezen az alapon nézve kompatibilis is lehetne, de a korábban említett nemesfém elemek miatt nem érdemes ezzel kísérletezni.
Kivétel ez alól az, amikor a GL-5 és a GL-4 is fel van tüntetve egy hajtóműolajon. Ezeket használhatja.
Ugyanakkor a piacon egyszerűen talál GL-4 teljesítményszintű 75W-90-es hajtóműolajat.
Üdv.: Olajdoki
Jó napot,
Az autó egy Volvo V40 (2015, D4 190 LE) . Csipegeti az olajat, és arra gondoltunk a szerelővel, hogy vastagabb olajat tennék bele. 5W-20-ra gondoltam, esetleg keverve a gyárival 3/2 literbe. ACEA C5 a besorolása. Ritka, tudom.
T: Tamás
Kedves Tamás!
Úgy látom, hogy az a Volvo előírás, ami itt szükséges, csak 0W20-ban érhető el. Ezt nem lehet kiváltani semmivel. A magasabb hideg oldali viszkozitási osztályra váltás egyáltalán nem biztos, hogy megoldja a problémát.
Nem tudom, mekkora olajfogyasztásról van szó, de valamennyi természetesnek tekinthető.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Doki!
Adott egy 200 000 km feletti futásteljesítményű 2006. évi VW Jetta 1,6 BSE motorral. Kérdésem, hogy az elsőkerék hajtáslánc gömbcsuklóinak kenőanyagát indokolt-e, (célszerű-e) lecserélni - és esetleg a gumiharangot is (még ha ép is), tekintettel a km-futás illetve a kora miatt (15 év), vagy ez túlzott aggályoskodás a benne lévő kenőanyag feltételezett elöregedése kapcsán. Egyik külső gumiharang szakadása miatt kb. öt éve lett cserélve, a többi még eredeti gyári.
Menet közben gyenge zúgás hallható, ami csapágyhangnak tűnik, de a kerékcsapágyak nem lógnak és terhelés nélkül (az autót megemelve) simán, könnyedén gördülnek. Ebből feltételezem, hogy a csuklók kopásából adódik ez a zaj és egy friss kenőzsír töltés meghosszabbítaná az élettartamát és (vagy) megelőzné a rövid időn belüli tönkremenetelét.
Várom véleményét, tisztelettel: László
Kedves László!
Érdemes tisztáznunk a fogalmakat, hogy segíteni tudjak. Az "elsőkerék hajtáslánc gömbcsuklói" nevű gondolatsort bontsuk szét.
Hajtáslánc alatt a motor utáni nyomaték továbbító rendszert nevezhetjük, mely a kerekek felé továbbítja a főtengelyről magát a hajtást. (Elnézést a laikus megfogalmazásért.) Ha a féltengelyeket ide vesszük akkor még mindig ketté kell bontanunk a dolgot magára féltengelyre és a kerékagy csapágyra. A két féltengely megy a két első kerék felé. Ezek mindkét fégén féltengely csuklók vannak. Ezeket gumiharang védi és ezekben rendszerint kenőzsír van. A leggyakrabban talán grafitos de ez másodlagos. Ha a féltengely csuklók kopottak akkor azon már kenőzsírral nem lehet segíteni. Ilyenkor leginkább kanyarodáskor hallatszik a szóban forgó irányból jellegzetes hang, mely a kattogó recsegőtől az erősen morajlóig bármilyen lehet.
Ugyanakkor ott a kerékagy csapágy aminek nincsen köze magához a féltengelyhez illetve a csuklókhoz, hacsak nem annyi, hogy ebbe csatlakozik a féltengely kerékagy felőli vége egy "ricnis" végződéssel. Ha a kerékagy csapágy hagyta el magát annak van inkább olyan hangja mint amit leírt. Ez is tipikusan olyan, hogy az autót megemelve nem morajlik úgy mintha az autó súlya rajta volna. A kereket mozgatva azonban érezhető a csapágy lógása. (A kerékagy csapágyat a megfelelő nyomatékkal szükséges meghúzni. Sem kisebb nem lehet mert akkor lóg, sem nagyobb, mert akkor túl szoros lesz és nem csak felhevül és fékezi a kereket, de be is maródik és hamar tönkremegy. Ez a csapágy zártnak tekinthető. Beszerelést követően porvédő védi a portól és a vízzel sem szabad komolyan találkoznia.
Technikailag úgy néz ki a dolog, hogy ha lent van a kerék, akkor le kell kötni a kormányösszekötőket (ezek végén van a gömbfej, melyekről le kell venni az anyát és finoman kiütni a helyükről. Le kell venni a trapézokat is. Majd a féknyerget. Ezek után akár a tárcsával együtt is levehető lehet a kerékagy, vagy akár külön is. Ilyenkorra már egyértemű, hogy a korábban említett féltengely ki van húzva az agyból és egyértelmű az is, hogy ezek külön alkatrészek.
Szóval. Lehet a ludas a féltengely csuklók bármelyike és lehet külön a kerékagy csapágy is. Ez utóbbiban nem nem tudja pótolni a zsírt. Cserélni szükséges. A féltengely gumiharang alá be lehet nyomni egy marék kenőzsírt (ezt sem marékkal kell hanem kis tubusból kell odanyomni.), de ha oda van a csukló akkor azon már nem segít a zsír. Javaslom, hogy a jelenséget mutassa meg egy szerelőnek és ne várja meg amíg komolyabb gond lesz. Ezzel együtt a féltengely gumiharangokat ellenőrizheti, cserélheti valamint pótolhatja illetve cserélheti alattuk a kenőzsírt is.) Elnézést, hogy hosszan írtam és konyhanyelven fogalmaztam, de azt szerettem volna, ha érthető amit leírok.
Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 14 éves (első tulajdonos vagyok) hobbi autóm, melynek a kihasználtsága az elmúlt években a család és a munka miatt drasztikusan csökkent. Nagyjából évi 200-300 km-et megyek vele, alkalmanként 1-1,5 órát “sétáltatom” az autót.
Egy korábbi kérdésre adott válaszát olvasva, amelyben leírta, hogy egy felbontott és visszazárt csomagolásban lévő olaj akár 5 évig probléma nélkül felhasználható marad, felmerült bennem, hogy esetemben talán indokolatlan a főszabályként ismert éves (vagy akár kétévenkénti) olajcseréhez ragaszkodni. Vagy az álló autóban is degradálódhat, elhasználódhat az olaj a flakonhoz képest rövidebb idő alatt?
Számíthat, hogy garázsban áll az autó, ahol a hőmérsékletváltozás éves szinten legfeljebb 15 fok. Nem az anyagiakon való spórolás motivál a kérdésben, inkább csak elméleti oldalról érdekel, hogy ilyen alacsony futásteljesítmény mellett, évi 5-10 indítást feltételezve egyáltalán mi történik az olajjal az autóban, hogyan változnak a tribológiai szempontból fontos tulajdonságai.
Várom megtisztelő válaszát. Üdvözlettel, Csaba
Kedves Csaba!
Valami félreértés lehet, mert az olaj bontatlan csomagolásban bírhat ki maximum 5 évet.
Felbontás után ugyanez 1 maximum 2 év. Így azt javaslom, hogy évente, vagy maximum 2 évente cseréljen olajat. Az olaj a levegővel érintkezve elkezd leépülni. Gondoljon csak az oxidációra.
Ha e-mellé társul az, hogy ez az olaj egy motorban van ahol időnként terhelést is kap az ezt a jelenséget tovább erősíti. Savsodás, nitráció, pára, stb. Nagyjából így érdemes elképzelni.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2020.12.30-án átvettem életem első új autóját (családban sem volt korábban), egy Fiat Tipo 1.4 95 le szívóbenzines autót. 4 hónap elteltével 4900 km van az autóban, a szerviz meg a gépkönyv azt írja elő hogy az első szerviz 1 év vagy 15 000 km.
Az lenne a kérdésem, hogy kb havi 1000 km-es futásteljesítmény mellett érdemes megcsináltatni ezt a 0. olajcserét az összekopás miatt, vagy nyugodtan megvárhatom az első szervizt? Ön szerint érdemes megcsináltatni vagy ráér az első esedékes szerviznél elvégeztetni? Válaszát előre is köszönöm szépen!
Kedves Zoltán!
A gyártástechnológia sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben. Az autók esetében a bejáratásnak nevezett folyamatot tulajdonképpen elvégzettnek tekinthetjük. A gyártó utasítása szerint alapvetően elegendő eljárni, abból probléma sem származik. Ezzel együtt gyakori tapasztalat, hogy az első csereperiódus alatt nagyobb az olajfogyasztása az autónak egyes esetekben pl.
Természetesen, ha ön mondjuk 5000 kilométert követően olajat cserél azzal biztosan jót tesz, vagy inkább úgy fogalmazok, hogy ártani semmiképpen nem árt. Végül egy személyes adalék. Feleségemnek vásároltunk egy új Pandát. Ugyanebben a cipőben járok, és én fogok 3-5000 km-nél csinálni egy olajcserét. Ez egyben a tanácsom is, azzal együtt, hogy ennek hiányából sem származik komoly műszaki hátrány.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A mai napon boldog tulajdonosa lettem egy Toyota GT86-nak. Az autót 2013-ban vásárolta első tulajdonosa, és mindössze 12 000 km-t ment vele az elmúlt 8 évben. 2015-ben és 2020-ban cseréltek benne motorolajat, illetve a tavalyi olajcsere mellett a hűtőfolyadékot is kicserélték.
Kérdésem, hogy korukból adódóan mely folyadékokat érdemes nekem lecseréltetnem? Gondolok itt váltó/difi/fék/szervóolajra. Külön hálás lennék, ha márkát és típust is írna, hogy az ésszerűség határain belül a legjobbat vehessem mindenből.
Kérem válaszadásánál vegye figyelembe, hogy az autót arra szeretném használni amire tervezték, azaz hétvégi kirándulások, szerpentinek, pályanapok. Előre is nagyon köszönöm a segítségét!
Üdvözlettel: Nándor
Kedves Nándor!
Gratulálok az autóhoz! Megvan a gépkönyv is? Az sokat segít a megfelelő kenőanyag kiválasztásában.
A motorolajat ennél a típusnál 15 000 km-enként vagy évente cserélni kell. Nem szerencsés 5 évet használni egy motorolajat egy olyan autóban, ahol évente cserélni kell. Motorolaj élettartama sehol nem több két évnél. Az előírás API SL, SM vagy SN teljesítményszint mellett 5W-30 vagy 0W-20. Az én javaslatom az 5W-30, ami lehet a Champion OEM Specific 5W-30 C3, vagy MOBIL1 ESP Formula 5W-30.
A hűtőfolyadék cseréje ráér. Általában, ha nincs megbontás, az akár 5 évet is kibírhat.
A fékfolyadék cseréje kétévente esedékes, bármilyen autóról is legyen szó. Itt választhat DOT 5.1-es fékfolyadékot, miközben a DOT 4 is elegendő. Itt az előbb említett márkákból is talál folyadékot, de bármi más is szóba jöhet.
A differenciálműben a csere 30 000 kilométerenként esedékes. Ettől még messze van.
A váltóról nem tudom, hogy manuális-e vagy automata. Ha automata, ott 90 000 km-nél lesz a csere, így azt engedjük el. Ha manuális, akkor pedig 60 000 km-nél, így azzal sem kell kalkulálnia.
Remélem tudtam segíteni. Üdv.: Olajdoki
Kedves Doki!
Köszönöm, hogy megtisztelt válaszával! Arra a döntésre jutottam, hogy a szervizkönyv vezetése miatt a Toyotához fogom hordani az autót. Gondolom, a gyári olajakkal nem nyúlok mellé.
Időközben felleltem a neten az autó használati utasítását, illetve a karbantartási útmutatóját. Az alábbi csereintervallumokat javasolják:
Fékolaj: 30 000 km / 2 év
Hűtőfolyadék: 120 000 km / 6 év
Motorolaj: 15 000 km / 1 év
Váltóolaj: 60 000 km / 4 év
Difiolaj: 30 000 km / 4 év
Lecseréltetek mindent, ártani nem árthat.
Egy kis bizonytalanság maradt bennem az alábbi pár sor miatt: „Az Ön Toyota gépjárművébe a gyártás során SAE 0W-20 olajat töltöttek. Ez a legjobb választás, mivel kedvező fogyasztási adatokkal rendelkezik, és hideg időben is könnyű indítást biztosít. SAE 0W-20 helyett használhat SAE 5W-30-at is. A következő olajcsere alkalmával azonban le kell cserélnie SAE 0W-20-ra.”
Ahogy Ön is, más hozzáértő is az 5W-30-as olajat javasolja. Nem világos számomra, hogy ha jó az 5W-30, akkor miért kell 0W-20-ra cserélni a következő csere alkalmával. Ha még ennyit kérhetek, akkor írja meg nekem!
Köszönettel: Nándor
Kedves Nándor!
A gyári karbantartási leírást független szervizek is elérik, de természetesen ez egy jó döntés. Az ön által leírt csereperiódusok megegyeznek azzal amit én leírtam, ennek örülök. :-)
A gyári 0W-20-szal ne törődjön olyan értelemben, hogy az 5W-30 is előírása az autónak. Természetesen használhatja 0W-20-szal, és a kevés kilométer miatt ezzel nem is lesz gond, de stabilabb és masszívabb megoldásnak gondolom az 5W-30-at. Olcsóbb is, és mint mondtam, az is megfelel a gyártó előírásának. A gépkönyvben ez ellenőrizhető.
Üdv.: Olajdoki
Üdvözletem
A kérdésem az offroad verseny motor olajcsere és viszkozitás témakört feszegeti. A gyártó az én típusomnál 15w50 jasoT903 ma2 minősítésű olajt ír elő 12 üzemóránkénti cserét. Mennyire károsítja a motort illetve a nedves kuplungot a viszkozitással való játék. Olyat is hallottam hogy valaki automata váltó olajat használ és áll. szerint finomabb a kapcsolás.
Amerikában pl vannak akik teherautó olajat öntenek bele és nincs panasz rá (Shell Rotella). Nem gondolnám hogy bármelyik gyártó a holdról szerzi a kőolajat hozzá, vagy csoda módon finomítana nyersolajat.
Mi az igazság ezen a téren? Ha úgyis kidobálom az olajat x óránként megéri a drágább olaj létezik hogy a motor károsodást szenved ha olcsóbb olajat használunk vagy eltérünk a gyáritól?
Kedves kérdező!
Igen, Önnek tökéletesen igaza van, miszerint a kőolaj nem a Holdról származik.
Az összes többi dolog teljes tévedés. Pontosabban hatalmas tévedésekhez és komoly műszaki károkhoz vezető gondolatsor!
A viszkozitási osztály (15W50) két viszkozitási értéket magában foglaló osztályozás. Azért van, hogy egyszerűen előírható és egyszerűen betartható legyen.
Azt jelenti, hogy az adott olaj hidegen folyik valahogyan és üzem melegen is folyik valahogyan. Alacsonyabb viszkozitás mellett dönteni azt jelenti, hogy esetleg nem épül fel a megfelelő olajfilm illetve nyomás a csapágyakban és azok összeverődnek. Ha 15W van előírva, akkor az ne legyen alacsonyabb. Ugyanez igaz üzem melegen az 50-es osztályra. Ha magasabb viszkozitási osztályt választunk akkor pedig az adott olaj az adott körülmények között lassabban tud csak áramolni. A szivattyút és a teljes rendszert nagyobb munkára kényszerítve. Ez az olaj gyors leépüléséhez vezet, valamint a megnövekedett folyadéksúrlódás miatt nagyobb hőmérsékletet, többletfogyasztást és megnövekedett károsanyag kibocsátást.
Ez még csak a viszkozitás azaz a folyással szemben fennnálló ellenállás mértéke volt.
Most jön a teljesítményszint. Egy motorolaj adalékolása és a felhasznált bázisolaj és a teljes receptúra úgy van tervezve, hogy az Otto motor által feladott leckét teljesíteni tudja úgy, hogy az összes égésmellékterméket és szilárd szennyeződést és kopadékokat magában tartsa, miközben a teljes élettartamában ellátja feladatait. A korrózióvédelemtől a hőelvezetésen át a szennyeződések összegyűjtéséig, stb. Offroadban nem kell mondanom mennyivel több terhelés éri a motort egy átlagos felhasználásnál. Ezért is tud 12 órát a csereperiódus. Ezt is be kell tartani természetesen.
Jön a harmadik turpisság, a Jaso MA2, ami gyakorlatilag a legerősebb előírás a nedves kuplungok/váltók/motorolajok terén. Arra gondoljon, hogy mondjuk egy csutkán forszírozott üzemben nem szeretné, hogy megcsússzon a kuplung. Sima legyen a váltás, stb.
Ezt a három dolgot most rakjuk össze képzeletben és létre jön a 15W50 Jaso MA2-es olaj, ami önnél az előírás. Most jön a teoretikus szinte költői kérdés, hogy vajon melyik automata váltó olaj lesz az ami ezt képes kiváltani? Az automata hajtóműolajnak nincsen semmilyen "felhatalmazása" motorban, nedves kuplung/váltó közegben jól működni. Miért is működne jól? Ok. Nézzünk teherautó olajat. 15W50-et még találunk esetleg, de Jaso-ja egyiknek sem lesz. Miért. Mert a teherautó hajtóműve tök más téma, a kuplungról nem is beszélve.
Szóval. Hallottunk olyat, hogy valaki automata váltó olajat használt ilyen előírás helyett. Nem tudjuk mi oka volt rá. Hallottunk olyat, hogy valaki betett teherautó olajat. Nem tudjuk mi oka volt rá.
Én olyat is hallottam, hogy valaki szandálban próbált focizni. Vagy úszószemüvegben hegeszteni. :-)
No de nem akarom elviccelni a dolgot csak szeretném éreztetni, hogy tartsuk be az előírást a gép érdekében. Nem írta le, hogy mi oka volna az előírást valami teljesen másra kicserélni, de ha lehet kérem ne tegye.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor.
Tavaly vettem egy talajmarót (Oleo-Mac MH 198 RKS, ha számít a márkája), amit a kereskedés munkatársa által ajánlott Husqvarna SAE 30 motorolajjal használok, ami, ha jól értelmezem, egy fokozatú motorolaj.
A probléma csak az, hogy a gépet télen is használom, akár fagypont alatt is, járókerékkel és kis pótkocsival, kisebb ház körüli munkákra. A kereskedés munkatársa szerint az általuk tanácsolt olaj télen is jó, de engem nem győzött meg teljesen, és ha lehet, kérnék egy független véleményt, illetve tanácsot a használandó olajra vonatkozóan.
Üdvözlettel, Tamás
Kedves Tamás!
Az egyfokozatú 30-as teljesen rendben van üzemmeleges és tavasztól őszig indításkor is. Ha hidegben is használja akkor amíg be nem melegszik addig problémás lehet. Egy egyfokozatú 30-as viszkozitás 40 C-os 90-100 cSt körül van, míg egy 5W30-asnak ugyanez az érték 50-50 cSt körüli.
Azt javaslom, hogy válasszon télre egy 5W30-as motorolajat. Szinte mindegy melyiket. Egy megfizethető személyautóba is alkalmas szintetikus 5W30 tökéletes kell, hogy legyen. (Nincs meg esetleg a gépkönyv?)
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Szeretném kikérni a véleményét, hogy a '84-es évjáratú 1200S Ladámba milyen olajat válasszak. Jelenleg ~109 000 km-en áll a kilométer számláló. Az utóbbi 8-10 évben 100-200 km-t mentem vele szezononként. (Tavaly például csak műszaki vizsgára vittem el.) Ettől függetlenül érdemes-e évente cserélni az olajat? Eddig ezt megtettem, leszámítva a tavalyi esztendőt. Válaszát ezúton is hálásan megköszönöm!
Üdvözlettel, Horváth Róbert
Kedves Róbert!
Azt gondolom, hogy egy 10W40 motorolajjal abszolút rendben kell, hogy legyen az autó. Igen, érdemes az olajat cserélni, hiszen az a flakon kibontását követően azonnal elkezd "leépülni" pusztán attól, hogy a levegővel érintkezik. Ha még használatba is kerül akkor azzal gyorsítunk ezen a folyamaton. Esetleg a szűrő megúszható ha ennyire keveset megy. A csereperiódust én 10 000 km vagy 1 évnél látom.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Elolvastam már minden cikket, meg végigbújtam a netet, kifolyt a szemem, utolsó mentsvárként írok önnek! Van egy új (haha) 2007-es 2.0 benzines Accordom, melyen az első olajcserét hajtanám végre. A gyári olajszűrő (melyet a Purflux gyárt) 6 ezer Ft, a gyári olaj (melyet gondolom szintén valaki szállít) 20 ezer Ft, ha ezt Eneos ultra 0w-20-szal és pld Hengst filterrel oldom meg, akkor 14 ezer Ft-ból megvan. A váltó olajról inkább már nem is beszélek... Tényleg kétszer olyan jó a gyári oem, vagy én vagyok fele olyan okos mint a többi ember? Egy gyári olajcseréből kijön kettő utángyártott ára!
Hogy is van ez? köszönöm
Kedves kérdező!
Alapvetően igen, a “gyári” ennyivel drágább, miközben azt is gyártja valaki. Az olaj egy “egyértelmű" dolog, hiszen ott specifikációkat ír elő a gyártó és ha az adott olaj annak megfelel akkor az felhasználható. Ezen belül lehet márkát választani a szerelemtől a tapasztalatokig található szempontrendszer alapján.
Én mérnökként a műszaki tökéletességben hiszek a marketinggel szemben. Így olajból bátran válasszon olyat, mely megfelel az előírásoknak.
Attól, hogy nem a “gyári” olajat veszi meg abszolút alhat nyugodtan. A szűrőnél picit más a helyzet. Ott érdemes a gyárit, vagy minimum erős márkanevet használni. (Mann-Filter pl.) Itt nincs más valódi garancia a minőségre, márpedig egy silány szűrő mellett a legjobb olaj sem fog sokat érni műszaki szempontból.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Nemrég vásároltam egy Skoda Octavia 3 (2014. 1,4 tsi 140 Le 161 000 km) gépkocsit. Papíron még 5000 km az olajcseréig, de én inkább lecserélném, a címkéjén 5w30 van. A gyártó Castrolt ír. Érdeklődtem, de valaki 5w30-at, valaki 0w20 ,0w30-at mond.
Érdeklődnék, hogy ön melyiket javasolja. Milyen márkát és, hogy akkor 5w30, 0w20, 0w30? Ezekhez a jelöléséhez nem értek, és de jót akarok az autónak.
A következő kérdésem,hogy ezelőtti autómban mindig 100-ast tankoltam. Rbbe is azt mondják, hogy ha nem akarom a kokszosodást, azt tegyék. De amilyen drága már inkább max felváltva tenném.95 /100..
Ön mit ajánl a tankolásra? Bajt csinálok ha visszaállok a 95-re?
Tisztelettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Ha megbízható a tulajdonos akitől az autót vette akkor akár kivárhatja még azt az 5000 km-t.
Természetesen ha úgy érzi, akkor megejtheti a cserét. Az Autó előírása VW 504.00. Ez legegyszerűbben és a legáltalánosabban 5W30 viszkozitási osztályban érhető el. Én a 0W20-at nem javaslom, már csak azért sem mert 504.00-ban nem nagyon létezik és mert a 20 alacsony volna mint viszkozitás ebben a motorban. Tehát 5W30 VW 504.00. Ez lehet pl. A Champion OEM Level LL III 5W30 vagy a MOBIL ESP Formula 5W30.
Természetesen bármi más is szóba jöhet ami Önnek szimpatikus, a lényeg, hogy a fentieket tartsa be.Olajszűrőből érdemes jó minőségűt vásárolni, hiszen az szintén nagyon fontos. A levegőszűrőt sem szabad elfelejteni. Itt a tavasz, érdemes a pollenszűrőt is kicserélni.
Az üzemanyagot illetően a 95-ös teljesen rendben van. Ettől abszolút nyugodtan aludhat. A magasabb oktánszám önmagában még nem jelent pl. Nagyobb tisztítóhatást vagy bármi egyebet. A gyártónak az üzemanyagra is van előírása és annak tökéletesen megfelel a 95-os benzin amit a kúton tankol. Ez egész Európában egyforma ami a szabványt illeti.
Üdv.: Olajdoki
T. Olajdoki!
Kérdésem az lenne, hogy 1,5 l Total Quartz 9000 5w40 olaj és 2 l Total Quartz 9000 5w40 Energy olaj keverhető-e? Mehet-e a 2000. évjáratú 1,4 benzines, 206-osba?
Köszönettel : M. László
Kedves László!
A korszerű motorolajok alapvetően keverhetőek egymással. Ez a két típus ráadásul eléggé egybevág műszaki értelemben ami a specifikációkat illeti. Nem lesz probléma. Ugyanakkor azért azt javaslom, hogy ha teheti akkor törekedjen arra, hogy egyféle legyen az olaj.
Üdv.: Olajdoki
Ajánlókép: oilspec.ru
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy 2007-es 1,25 benzines Ford Fiesta. Van benne 133 ezer km. A kérdésem az lenne hogy milyen időközönként kell cserélni benne szervó olajat és fékfolyadékot? Illetve hogy kell-e váltó olajat cserélni ebben a típusban, és ha igen akkor milyen időközönként? Köszönöm a segítségét!
Tisztelettel: Laci
Kedves Laci!
A fékfolyadékok cseréje általában 2 évre tehető.
A szervó olaj cseréjére nincs előírás mint ahogyan a váltóhoz sem láttam. A szervó olajoknál gyakorlat, hogy azt esetleges meghibásodást követően a javításkor szokás cserélni. Ha itt a kuplungra is gondolunk akkor itt is a két év legyen az irányadó.
A váltónál kétévente van előírva az ellenőrzés és a szint pótlása. Nem látok a cserére vonatkozó előírást. A gyakorlat 60-120 000 km szokott lenni. Egy cserét követően egészen biztosan sokáig nem kell vele foglalkozni.
Üdv.: Olajdoki
Üdv Olajdoktor!
Golf 6 1.4 tsi most kapott teljes vezérlés szettet, olajat, olajszűrőt. Gyújtásnál 3x bevillan sárgán az olajnyomás lámpa, majd mikor indul a motor akkor pedig elalszik a lámpa. Az olajszint ellenőrizve, teljesen rendben van az olajszint. Menet közben semmilyen hibát nem dob az autó. Esetleg valami tipped lenne hogy miért csinálhatja ezt az autó?
Előre is köszönöm a válaszod!
Kedves kérdező!
Alapvetően a sárga jelzés a motordolajszintet, míg a piros ugyanott olajnyomás problémát jelent. Ha jól tudom illetve jól rémlik akkor gyújtáson a sárga villogás szenzorhibát jelenthet. Még ha nem jó emlékszem akkor is azt javaslom, hogy ellenőriztesse a érzékelőt. (Diagnosztikai műszerrel ránéztek az autóra?) Fontos volna, hogy onnan valódi adatokat kapjon.
Üdv.: Olajdoki
Szép napot!
Van egy 2008-as első generációs Kia Ceed-em, amiben 1.4-es (109LE) G4FA motor van manuális váltóval. Kérdés hogy milyen olaj kell bele, lehet-e API GL-4-től magasabb, vagy a 75W-85 helyett 70W-90? Nem tudom, hogy a gyártó milyen márkát ajánl, bár úgy tudom, hogy a Kia a Total-al van leszerződve.
Kedves kérdező!
A váltóba az előírás 75W85 GL-4. Ettől ne térjen el magasabb teljesítményszint irányába (GL-5). Abban “agresszívebbnek” tekinthető adalékok vannak, mely megtámadhat bizonyos szerkezeti elemeket. Itt ezért maradjunk a GL-4 előírásnál.
Előírt márka sehol nincsen. Itt sem. A gépkönyvek tartalmazhatnak ajánlásokat, de olyan nincsen, hogy egy-egy márka előírásként szerepeljen. Nem is lehet, hiszen ez a versenyjogot sértené. Az előírások és szabványok univerzálisak. Így bármit használhat ami teljesíti a fenti előírást. Természetesen a Total abszolút megfelelő és meg is található ez a termék a választékukban.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki.
Figyelmetlenségből olajpótlásnál a motorba kb. 3 deci valtóolajat töltöttem motorolaj helyet. Nagy volt a lendület a kezemben és a szín ehhez képest lassan esett le. A szerelőm azt mondta, ezért ne cseréljük le az olajat, nem lesz baja, de ettől én még aggódom. Az autó N52B30 motorkódú 3.0si-vel szerelt. Kb fél litert kellett rátöltenem, a többi már a szabvány olaj volt.
Köszönöm válaszát: Mark
Kedves Márk!
Én azt javaslom, hogy ahogyan lehetséges, cserélje le a motorolajat. A szerelő arra gondolhat, hogy nem fog az autó "fejreállni", és ebben igaza is van. Azonban a diffi olajból számtalan dolog hiányzik, ami kell a motorolajba és a viszkozitást is rossz irányba viszi. Semmiképpen sem való a motorba.
Ha fél liter van benne az azt jelenti, hogy kb. nyolcadrészben hajtóműolaj van a motorban. Ha esetleg nemrégen volt cserélve, akkor a szűrőket megúszhatja, ha ez számít, de a motorolajat lehetőleg cserélje le. Így biztonságos és ez ad nyugalmat is.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy szeretett 2003-a kiadású Citroën Xsara Picasso 1,6 benzines gépjárművem. Az autó tökéletesen teszi a dolgát a maga szenzitív baromságaival egyetemben, így van egy bizarr problémám „olajügyben” is. Semmi olajfogyasztása nincs a motornak, sőt oldszkúl emberként naponta ellenőrzöm az olajszintet és azt minden év januárjában le is cserélem a gyári ajánlásnak megfelelőre.
Sajnos tisztában vagyok azzal, hogy eme PSA motornak a típushibája a nívópálca végének letörése, azaz a műanyag darab egyszerűen az olajteknőben végzi. Nos, nálam ez már 3, azaz három alkalommal fordult elő, és minden alkalommal gyári nívó pálcára cseréltem azt.
Ezt a problémát már egy korábbi olajdoktoros tanácsban is olvastam, ahol megjegyezték, hogy az olajszűrő nem szívja fel a darabkákat, így semmi baj nem lehet. Én ennek ellenére minden alkalommal leszűrtem az olajat, de nem találtam benne idegen anyagot, tehát a végek még a motor rendszerben találhatóak.
Aggódhatok? Konkrét kérdésem: aludjak nyugodtan, vagy a biztos, ami ziher alapon egy hónap múlva vegyem le a olajteknőt és mossam ki azt?
Tisztelettel: Tóth Mihály
Kedves Mihály!
A legfontosabb, hogy aludjon nyugodtan! :-)
Sajnos ez nem egyedi eset. Nem túlságosan gyakran, de előfordul ez a jelenség.
A letört darabka nagy eséllyel a terelőlemez alatt lehet, és az olajszivattyú amúgy sem képes azt felkapni hiszen a szűrőn az nem képes átjutni, így nem okozhat problémát. Ezzel együtt ha megoldható, hogy a következő olajcsere alkalmával levegyék a teknőt, és azt vissza tudják tenni egy új tömítéssel úgy, hogy nem fog folyni, akkor érdemes volna eltávolítani, hiszen akárhogyan nézzük az azért nem odavaló.
Ha ez az én autóm volna, én megpróbálnám eltávolítani ezen darabkákat. Felmerül bennem, hogy nem volna-e érdemes ezt a rossz anyagválasztással legyártott nívót egy olyan utángyártottal leváltani, melynek vége nem műanyagból van és méretben is tökéletes.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Doki,
2004-es 250-es robogóm eszi az olajat, 10w40-es Motul-t! Próbáljak meg 15W50 vagy 20W50-es olajat, esetleg regeneráló adalékot vagy a XADO 4T MA 10w-40-t?
Köszönöm, Péter
Kedves Péter!
Ha jól azonosítottam a motort, akkor itt az előírás API SJ vagy SH vagy SG vagy SF , 10W30 vagy 10W40 viszkozitási osztályban. E-szerint magasabb hideg vagy melegoldali viszkozitási osztályt nem szabad választani.
Tehát a 15W50 és a 20W50 is ki van zárva. Nem derült ki, hogy egyébként a motor milyen állapotban van, de feltételezem, hogy azzal minden ok.
Én első körben megnézném, hogy a szóban forgó motorolaj való-e ebbe a motorba. (Melyik Motul terméket használja pontosan?) Ha esetleg nem megfelelő, akkor választani kell egy olyat mely megfelel a fentebb leírt teljesítményszintnek. A 10W40 osztállyal nincs gond. A MOTUL-ban van észter bázison motorolaj 10W40 osztályban is. Elképzelhető, hogy egy Jaso MA2 észter bázison nem felel meg ide. Persze ez csak feltételezés amíg nem ismerem a jelenleg használt motorolajat. Ha minden ok az olajválasztással, akkor érdemes volna mégis megnézetni a motort.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Kérdéssel fordulnék önhöz. Vásároltam egy Hyundai Tucsont, 2016-os, 62 246 km-el. A kocsit levizsgáztattam taxinak és megcsináltuk az olajcserét. 1 hónap után észrevettem, hogy csipegeti az olajat. Rögtön fölhívtam a komáromi Hyundai szervizt, ugyanis a kocsi tőlük lett újonnan véve, de én For-Top Kft-nél vásároltam. Többször kértek adatokat, közben múlt az idő és már 5000 km után kellett bele 1l olaj.
Azt még el kell mondanom, hogy minden egyes szemlekor 4,5 liter olajat öntöttek bele, viszont a gyári adatok szerint 3,6 l olaj kellene bele, mert szívómotoros. Ennek rejtélyét nem magyarázták el. Végül kaptam időpontot 2020.11.18-ra. Megvizsgálták, 1000 km után visszarendeltek és megállapították, hogy a motor 2,1 dl-t fogyaszt 1000 km-en. Ma megérkezett a válasz, hogy ez így jó. Kérdésem: ez valóban jó?
Tisztelettel: Csoma Károly
Tisztelt Csoma úr!
Ez az a motorolaj fogyasztás, ami bosszantja az embert és folyamatos odafigyelést is igényel, ugyanakkor nem tekinthető "kórosnak". A gyártók megadják az autó gépkönyvében az általuk elfogadhatónak tekintett motorolaj fogyasztásra vonatkozó mennyiséget. Ezt általában X dl/1000 km-ben szoktam látni. Ez a szám gyakran eléri a 7 dl/1000 km értéket is.
Nem ismerem az adott modellnél ezt a számot, de a hivatalos választ biztosan erre alapozzák. Így erről az oldalról vizsgálva sem mondható soknak. Mindenképpen figyeljen a motorolaj szintjére. Ellenőrizze azt.
Ha jól értem valamiért rendszeresen túltöltötték a motorolajat. Ezt ne csinálják. Nehéz ilyenkor megmondani a motorolaj fogyásának pontos okát, hiszen az természetes velejárója ezen technológiának. Ugyanakkor elképzelhető, hogy egy-egy motorolajjal ez csökkenthető pl. azért mert annak kisebb a párolgási vesztesége. Persze ezt előre megmondani szinte lehetetlen.
Üdv: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Augusztusban vásároltunk egy 2011-es Honda Civic-et (8g, 1.8-as benzin). A hűtőfolyadékot cseréltem le gyárira, feltételezem gyáriról. Szín szerint zöldről kékre, de régebben a gyári folyadék zöld volt.
A napokban indultunk egy hosszabb útra mikor, azt vettem észre hogy nem fűt a ventillátor (klíma ki, maxra a fűtés), mentünk 1 km-t és semmi. Ekkor láttam, hogy a hőfok jelző kiakadt. Kicsit azért csalódás nekem hogy ennyi visszajelzést kapok ha kiakad a hőfokjelző :( . Rögtön megálltunk, de a hűtővíz már elfolyt. Mire kiért a segítség addig kútról vett vízzel feltöltöttük és nem láttuk, hogy folyna. A szerelőig lábon elment vízveszteség nélkül. Másnapra kiderült hogy az egyik bilincsnél gyöngyözött (csak akkor amikor emelt fordulaton, járatás mellett volt birizgálva a cső). A hűtőközeg ebben az állapotban -8 fokos volt, így a szerelő beállította a fokot plusz hűtőfolyadékkal, ami Dynamax G11-es volt, ami ugyanolyan kék volt(állítólag a szín tényleg nem mérvadó?). Idáig mentünk vele 500 km-t gond nélkül.
Két kérdésben szeretném a segítségét kérni.
- hűtőközeg nélkül tettünk meg pontosan nem is tudom 1-8 km-t, 3-15 percet, ez a motorban hosszútávon okozhatott valami károsodást? A műanyag olajnívó pálca felső részén látható olajráégés, nem tudom, hogy előtte ott volt-e.
- Nem találtam egyértelmű választ arra hogy G11-es vagy milyen más hűtőfolyadék kellene bele, illetve hogy a Honda Type 2-es milyen típus és jó-e hozzá a G11. Maradhat benne ez így gond nélkül vagy minél hamarabb cseréljem le inkább? Csere esetén milyen típusra kellene, ha nem gyárit választok? Előre is köszönöm a segítségét.
Üdvözlettel, Zsolt
Kedves Zsolt!
Az, hogy ez a helyzet okozott-e műszaki problémát sajnos nem tudom megmondani. AZt gondolom már lenne rá utaló jel. Reméljük minden ok.
Ez a Honda Type-2 izgalmas kérdés. A gyári hűtőfolyadék ebben a kategóriában kék, de ettől még nem G11. Láttam olyan fotót, amit 50%-ban hígítva használt állapotában ez inkább zöldnek látszott. Sajnos nem tudom azonosítani a Type-2-es hűtőfolyadékot megnyugtató módon. Nem tudom a saját magamtól elvárt műszaki biztonsággal meghatározni, hogy mivel váltható, mert nincs elegendő információm. De az egyértelmű, hogy gyári formában kapható. Az biztosan megfelelő lesz. Ezért a legnagyobb biztonság kedvéért ezt javaslom.
Remélem azért, hogy ez is segítség. Üdv.: Olajdoki
Üdvözlöm.
Véletlenül automataváltó-olajat öntöttem a motorba. Kb fél litert öntöttem bele, elment vele 1 kilométert, utána le is engedtem az olajat, kicseréltem a szűrőt és a motorolajat is. Ez elegendő? Vagy van még más teendő is?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves kérdező!
Nagyon jó, hogy azonnal olajat cserélt. Ez a megoldás. Az, hogy a szűrőt is lecserélte, egészen biztosan elegendő a probléma kezelésére. Azt gondolom, nincs más teendője.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Megtetszett egy használt Mazda 2-es egy kereskedésben. Szép állapotú, 15 éves 190e km, 1.2-es benzines. A hűtővíz szép tiszta színű, a motor reggel hidegen gyönyörűen indult, viszont a nívópálca szinte teljesen száraz volt, talán egy fél körömnyi olaj ha volt az alján. Ezen kívül minden okénak tűnt, szépen szólt a motor, füstölés stb. nélkül. Azt az infót kaptam ismerőstől, hogy ez azért lehet (de csak tipp) mert az előző gazdi elfelejtette az utóbbi pár olajcserét elvégezni.
Kérdésem az lenne, hogy lehet-e ennek valóságalapja, vagy ha ennyire nincs benne olaj, akkor az inkább valami motor- vagy egyéb hibára utal (annak ellenére, hogy tényleg szépen indult és külsőre minden normálisnak tűnt és hangzott).
Válaszodat előre is köszönöm!
Kedves kérdező!
Ha csak a konkrét kérdésre kell válaszolnom, akkor azt mondom, hogy nem lehet tudni, hogy el volt-e hanyagolva az utóbbi pár olajcsere, de az egészen biztos, hogy a motorolaj szintjére nem figyelt sem a tulajdonosa, de még a kereskedés sem nézett rá. Mindkettő elég komoly probléma. Nem az a gond, hogy fogy az olaj az autóból, mert az fogy és kész. Az a gond amikor nem figyelnek a motorolaj szintjére, hiszen az alacsony olajszint már károsítja a motort.
Nem volt kérdés, de bennem megfogalmazódik egy két további kérdés: Az olajszint ellenőrzésének elhanyagolása illetve az alacsony olajszint "tűrése" olyan fokú nemtörődömség ami ha ennyire nem volt érdekes a korábbi tulajdonosának akkor mi van a többi dologgal? Vezérlés, vízpumpa, váltó, stb....
Nem tudom, hogy egyébként mennyire alacsony az ár, vagy mennyire tűnik jó vételnek az autó, vagy, hogy milyen más vételek viszonylatában. Ezzel együtt ha ön bízik az autóban akkor érdemes lehet az autót átvizsgáltatni és ha ott nem mutatkozik pl. alacsony kompresszió akkor nem feltétlenül beszélem le, de mindenképpen legyen körültekintő.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Start/stop rendszerrel működő dízel autóm van. A kocsi a motort teljesen hideg állapotában is leállítja, majd újraindítja, ha megállok illetve elindulok. Ez a megoldás nem károsítja a motort? (Alapértelmezés a motorvezérlésben, hogy start/stop rendszerrel indul el, bekapcsolt motor mellett a start/stop funkció a következő újraindításig felfüggeszthető.)
Várom válaszát, köszönettel: Zsolt
Kedves Zsolt!
Nekem is hasonló autóm van. Nehéz megmondani, hogy mit gondol hidegnek. A leállításért egy halom adat együttállásakor kerülhet sor.
Kérdésére válaszolva nem, nem károsítja a motort ez a műszaki megoldás. Alapvetően ezekben a rendszerekben minden úgy van kitalálva, hogy ez ne okozzon gondot. A motorolaj előírástól kezdve a méretezésen, az anyaghasználaton keresztül a hengerfal hónolásáig minden úgy van kialakítva, hogy bírja a start-stop üzemet. Tulajdonképpen az akkumulátort kell leginkább sajnálni.
Visszatérve a konkrétumok szintjére: Ökölszabályként én azt szoktam csinálni, hogy pl. egy komolyabb dugóban, ahol a megállások ideje nem éri el a 8-10 másodpercet, ott kikapcsolom a funkciót. Azt javaslom, hogy nézesse meg az autót műszeresen, hogy nincs-e semmilyen hiba eltárolva. Ha nincs, akkor egyszerűen iktassa ki ezt a funkciót, amíg hideg az autó. Általában véve sem javasolt a használata, ha az út nem tart legalább 20-30 percig vagy ha túl rövid ideig állítja le a rendszer a motort, stb. A start-stop egy nagyon hasznos funkció, nem kell tőle félni, de tény, hogy érdemes legalább ennyire odafigyelni rá.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Több helyen lehet olvasni hogy az új downsizing hullám hatására született kis benzinesek hajlamosak túlhevíteni a motorolajat. VW 1.0 TSI MKBD motorkódú motor esetén mi tekinthető túl magas hőmérsékletnek? Autópályán nemegyszer tapasztalok 110 °C körüli értékeket is, ami nem tűnik vészesen soknak, de laikusként nagyon érdekelne a válasza.
Üdvözlettel, Tibor
Kedves Tibor!
Alapvetően a motorolajat 100 °C környékén tekinthetjük üzemmelegnek. Ez azonban amolyan általánosan elmondható érték. Nagyjából 80 °C-tól elmondható, hogy a motorolaj az előre tervezett módon viselkedik. Adalékai kifejtik hatásukat, a folyási tulajdonságuk és összességében minden paraméterük elkezd az üzemi körülményekre tervezett módon viselkedni. A motorolaj a motor különböző pontjain különböző hőmérsékletet vesz fel. Amit a műszerfalon lát az a mérési ponton olvasott adat.
Az olajteknőben ahol alapvetően a motorolaj elhelyezkedik üzem közben nagyjából 80-140 °C között lehet az olaj hőmérséklete. Ez folyamatosan változik is. A főtengely csapágyban 100-170 °C közötti olajhőmérséklet mérhető. A hajtókar csapágyban ennél is magasabb , kb.: 115-180 °C adódik. A dugattyú csapszegen tovább emelkedik a hőmérséklet. Itt már 140-220 °C-ot is eléri a motorolajunk hőmérséklete. Ennél is magasabb és tulajdonképpen a legmagasabb hőmérséklet a hengerfal, dugattyúgyűrűk, dugattyú műszaki rendszerben van. Itt 180-300 °C közötti hőmérsékletről beszélünk.
Normál üzemben egy dugóban, vagy egy forszírozott autópálya menetben vagy éppen helymenetben 120 °C-ra is felmegy a mérési ponton a hőmérséklet. Rövid válaszom a kérdésre anélkül, hogy tovább boncolnám a kérdést az, hogy az ön által említett 110 °C az autópályán teljesen rendben van.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki,
Egy ismerősön keresztül lehetőségem nyílna megvenni egy 2 éves, jól felszerelt, 1.6 Ti-VCT Focust. A gépjárművet főként autópályán használták, 110 e km-t futott, viszont eddig csak háromszor volt benne cserélve az olaj: 37, 68 és 95 ezernél (márkaszervizben).
Rövid kérdésem: szabad megvenni egy ilyen gondatlanul kezelt motorral bíró autót? A karosszéria, futómű, belső tér korrekt, de a motortól erősen tartok, hogy mit okozott benne a túlhasznált olaj. A motor kissé kerregősen jár, hidegen füstölget. Esetleg pénzügyileg megérős megoldás lehet kitakarítani, felújítani egy ilyen állapotú motort? Vagy felejtsem el?
Köszönettel, Tamás
Kedves Tamás!
Mindenképpen furcsának tűnik nekem az olajcserék múltbeli esedékessége. Én úgy látom, hogy ennek az autónak 20 000 kilométerenként esedékes az olajcseréje. Ha innen nézem akkor nem értem az olajcserék között megtett kilométereket.
Ha tévednék és ez az autó is 30 000-es csereperiódussal működik akkor sem jók a számok. Minden alkalommal jelentősen túlterhelődött a motorolaj és ezen keresztül a motor is.
A kérdés az volt, hogy mit tegyen? Megveheti, vagy felejtse el az autót? Inkább úgy alkotok választ, hogy én mit tennék. Én elfelejteném. Elfelejteném, mert már az első olajcsere alkalmával el kellett veszítenie az autónak a garanciát a márkaszerviz részéről tulajdonképpen.
Én arra is gondolok, hogy aki ennyire nem foglalkozott az autóval az vajon hogyan használta? Az pedig, hogy felmerül egy kétéves autónál, hogy hozzákell nyúlni a motorhoz az végképp elvenné a kedvem. Azt javaslom legyen türelmes és keressen egy olyan autót aminél nem merülnek fel ilyen problémák.
Üdv.: Olajdoki