Sárgán villog az olajnyomás lámpája

2021. február 10., 10:52 Módosítva: 2021.02.28 13:52

Üdv Olajdoktor!

Golf 6 1.4 tsi most kapott teljes vezérlés szettet, olajat, olajszűrőt. Gyújtásnál 3x bevillan sárgán az olajnyomás lámpa, majd mikor indul a motor akkor pedig elalszik a lámpa. Az olajszint ellenőrizve, teljesen rendben van az olajszint. Menet közben semmilyen hibát nem dob az autó. Esetleg valami tipped lenne hogy miért csinálhatja ezt az autó?

Előre is köszönöm a válaszod!

Kedves kérdező!

Alapvetően a sárga jelzés a motordolajszintet, míg a piros ugyanott olajnyomás problémát jelent. Ha jól tudom illetve jól rémlik akkor gyújtáson a sárga villogás szenzorhibát jelenthet. Még ha nem jó emlékszem akkor is azt javaslom, hogy ellenőriztesse a érzékelőt. (Diagnosztikai műszerrel ránéztek az autóra?) Fontos volna, hogy onnan valódi adatokat kapjon.

Üdv.: Olajdoki

Milyen váltóolaj kéne a Ceed-be?

2021. január 22., 14:43 Módosítva: 2021.02.14 10:48

Szép napot!

Van egy 2008-as első generációs Kia Ceed-em, amiben 1.4-es (109LE) G4FA motor van manuális váltóval. Kérdés hogy milyen olaj kell bele, lehet-e API GL-4-től magasabb, vagy a 75W-85 helyett 70W-90? Nem tudom, hogy a gyártó milyen márkát ajánl, bár úgy tudom, hogy a Kia a Total-al van leszerződve.

Kedves kérdező!

A váltóba az előírás 75W85 GL-4. Ettől ne térjen el magasabb teljesítményszint irányába (GL-5). Abban “agresszívebbnek” tekinthető adalékok vannak, mely megtámadhat bizonyos szerkezeti elemeket. Itt ezért maradjunk a GL-4 előírásnál.

Előírt márka sehol nincsen. Itt sem. A gépkönyvek tartalmazhatnak ajánlásokat, de olyan nincsen, hogy egy-egy márka előírásként szerepeljen. Nem is lehet, hiszen ez a versenyjogot sértené. Az előírások és szabványok univerzálisak. Így bármit használhat ami teljesíti a fenti előírást. Természetesen a Total abszolút megfelelő és meg is található ez a termék a választékukban.

Üdv.: Olajdoki

2020. december 30., 10:30 Módosítva: 2021.01.22 14:44
709

Tisztelt Olajdoki.

Figyelmetlenségből olajpótlásnál a motorba kb. 3 deci valtóolajat töltöttem motorolaj helyet. Nagy volt a lendület a kezemben és a szín ehhez képest lassan esett le. A szerelőm azt mondta, ezért ne cseréljük le az olajat, nem lesz baja, de ettől én még aggódom. Az autó N52B30 motorkódú 3.0si-vel szerelt. Kb fél litert kellett rátöltenem, a többi már a szabvány olaj volt.

Köszönöm válaszát: Mark

Kedves Márk!

Én azt javaslom, hogy ahogyan lehetséges, cserélje le a motorolajat. A szerelő arra gondolhat, hogy nem fog az autó "fejreállni", és ebben igaza is van. Azonban a diffi olajból számtalan dolog hiányzik, ami kell a motorolajba és a viszkozitást is rossz irányba viszi. Semmiképpen sem való a motorba.

Ha fél liter van benne az azt jelenti, hogy kb. nyolcadrészben hajtóműolaj van a motorban. Ha esetleg nemrégen volt cserélve, akkor a szűrőket megúszhatja, ha ez számít, de a motorolajat lehetőleg cserélje le. Így biztonságos és ez ad nyugalmat is.

Üdv.: Olajdoki

2020. december 19., 16:14 Módosítva: 2021.01.06 10:45
1008

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy szeretett 2003-a kiadású Citroën Xsara Picasso 1,6 benzines gépjárművem. Az autó tökéletesen teszi a dolgát a maga szenzitív baromságaival egyetemben, így van egy bizarr problémám „olajügyben” is. Semmi olajfogyasztása nincs a motornak, sőt oldszkúl emberként naponta ellenőrzöm az olajszintet és azt minden év januárjában le is cserélem a gyári ajánlásnak megfelelőre.

Sajnos tisztában vagyok azzal, hogy eme PSA motornak a típushibája a nívópálca végének letörése, azaz a műanyag darab egyszerűen az olajteknőben végzi. Nos, nálam ez már 3, azaz három alkalommal fordult elő, és minden alkalommal gyári nívó pálcára cseréltem azt.

Ezt a problémát már egy korábbi olajdoktoros tanácsban is olvastam, ahol megjegyezték, hogy az olajszűrő nem szívja fel a darabkákat, így semmi baj nem lehet. Én ennek ellenére minden alkalommal leszűrtem az olajat, de nem találtam benne idegen anyagot, tehát a végek még a motor rendszerben találhatóak.

Aggódhatok? Konkrét kérdésem: aludjak nyugodtan, vagy a biztos, ami ziher alapon egy hónap múlva vegyem le a olajteknőt és mossam ki azt?

Tisztelettel: Tóth Mihály

Kedves Mihály!

A legfontosabb, hogy aludjon nyugodtan! :-)

Sajnos ez nem egyedi eset. Nem túlságosan gyakran, de előfordul ez a jelenség.

A letört darabka nagy eséllyel a terelőlemez alatt lehet, és az olajszivattyú amúgy sem képes azt felkapni hiszen a szűrőn az nem képes átjutni, így nem okozhat problémát. Ezzel együtt ha megoldható, hogy a következő olajcsere alkalmával levegyék a teknőt, és azt vissza tudják tenni egy új tömítéssel úgy, hogy nem fog folyni, akkor érdemes volna eltávolítani, hiszen akárhogyan nézzük az azért nem odavaló.

Ha ez az én autóm volna, én megpróbálnám eltávolítani ezen darabkákat. Felmerül bennem, hogy nem volna-e érdemes ezt a rossz anyagválasztással legyártott nívót egy olyan utángyártottal leváltani, melynek vége nem műanyagból van és méretben is tökéletes.

Üdv.: Olajdoki

Eszi az olajat a Majesty

2020. december 17., 15:02 Módosítva: 2021.01.02 13:07

Tisztelt Doki,

2004-es 250-es robogóm eszi az olajat, 10w40-es Motul-t! Próbáljak meg 15W50 vagy 20W50-es olajat, esetleg regeneráló adalékot vagy a XADO 4T MA 10w-40-t?

Köszönöm, Péter

Kedves Péter!

Ha jól azonosítottam a motort, akkor itt az előírás API SJ vagy SH vagy SG vagy SF , 10W30 vagy 10W40 viszkozitási osztályban. E-szerint magasabb hideg vagy melegoldali viszkozitási osztályt nem szabad választani.

Tehát a 15W50 és a 20W50 is ki van zárva. Nem derült ki, hogy egyébként a motor milyen állapotban van, de feltételezem, hogy azzal minden ok.

Én első körben megnézném, hogy a szóban forgó motorolaj való-e ebbe a motorba. (Melyik Motul terméket használja pontosan?) Ha esetleg nem megfelelő, akkor választani kell egy olyat mely megfelel a fentebb leírt teljesítményszintnek. A 10W40 osztállyal nincs gond. A MOTUL-ban van észter bázison motorolaj 10W40 osztályban is. Elképzelhető, hogy egy Jaso MA2 észter bázison nem felel meg ide. Persze ez csak feltételezés amíg nem ismerem a jelenleg használt motorolajat. Ha minden ok az olajválasztással, akkor érdemes volna mégis megnézetni a motort.

Üdv.: Olajdoki

2020. december 7., 16:10 Módosítva: 2020.12.18 06:14
1113

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdéssel fordulnék önhöz. Vásároltam egy Hyundai Tucsont, 2016-os, 62 246 km-el. A kocsit levizsgáztattam taxinak és megcsináltuk az olajcserét. 1 hónap után észrevettem, hogy csipegeti az olajat. Rögtön fölhívtam a komáromi Hyundai szervizt, ugyanis a kocsi tőlük lett újonnan véve, de én For-Top Kft-nél vásároltam. Többször kértek adatokat, közben múlt az idő és már 5000 km után kellett bele 1l olaj.

Azt még el kell mondanom, hogy minden egyes szemlekor 4,5 liter olajat öntöttek bele, viszont a gyári adatok szerint 3,6 l olaj kellene bele, mert szívómotoros. Ennek rejtélyét nem magyarázták el. Végül kaptam időpontot 2020.11.18-ra. Megvizsgálták, 1000 km után visszarendeltek és megállapították, hogy a motor 2,1 dl-t fogyaszt 1000 km-en. Ma megérkezett a válasz, hogy ez így jó. Kérdésem: ez valóban jó?

Tisztelettel: Csoma Károly

Tisztelt Csoma úr!

Ez az a motorolaj fogyasztás, ami bosszantja az embert és folyamatos odafigyelést is igényel, ugyanakkor nem tekinthető "kórosnak". A gyártók megadják az autó gépkönyvében az általuk elfogadhatónak tekintett motorolaj fogyasztásra vonatkozó mennyiséget. Ezt általában X dl/1000 km-ben szoktam látni. Ez a szám gyakran eléri a 7 dl/1000 km értéket is.

Nem ismerem az adott modellnél ezt a számot, de a hivatalos választ biztosan erre alapozzák. Így erről az oldalról vizsgálva sem mondható soknak. Mindenképpen figyeljen a motorolaj szintjére. Ellenőrizze azt.

Ha jól értem valamiért rendszeresen túltöltötték a motorolajat. Ezt ne csinálják. Nehéz ilyenkor megmondani a motorolaj fogyásának pontos okát, hiszen az természetes velejárója ezen technológiának. Ugyanakkor elképzelhető, hogy egy-egy motorolajjal ez csökkenthető pl. azért mert annak kisebb a párolgási vesztesége. Persze ezt előre megmondani szinte lehetetlen.

Üdv: Olajdoki

2020. december 1., 09:56 Módosítva: 2020.12.20 13:52

Kedves Olajdoktor!

Augusztusban vásároltunk egy 2011-es Honda Civic-et (8g, 1.8-as benzin). A hűtőfolyadékot cseréltem le gyárira, feltételezem gyáriról. Szín szerint zöldről kékre, de régebben a gyári folyadék zöld volt.

A napokban indultunk egy hosszabb útra mikor, azt vettem észre hogy nem fűt a ventillátor (klíma ki, maxra a fűtés), mentünk 1 km-t és semmi. Ekkor láttam, hogy a hőfok jelző kiakadt. Kicsit azért csalódás nekem hogy ennyi visszajelzést kapok ha kiakad a hőfokjelző :( . Rögtön megálltunk, de a hűtővíz már elfolyt. Mire kiért a segítség addig kútról vett vízzel feltöltöttük és nem láttuk, hogy folyna. A szerelőig lábon elment vízveszteség nélkül. Másnapra kiderült hogy az egyik bilincsnél gyöngyözött (csak akkor amikor emelt fordulaton, járatás mellett volt birizgálva a cső). A hűtőközeg ebben az állapotban -8 fokos volt, így a szerelő beállította a fokot plusz hűtőfolyadékkal, ami Dynamax G11-es volt, ami ugyanolyan kék volt(állítólag a szín tényleg nem mérvadó?). Idáig mentünk vele 500 km-t gond nélkül.

Két kérdésben szeretném a segítségét kérni.

- hűtőközeg nélkül tettünk meg pontosan nem is tudom 1-8 km-t, 3-15 percet, ez a motorban hosszútávon okozhatott valami károsodást? A műanyag olajnívó pálca felső részén látható olajráégés, nem tudom, hogy előtte ott volt-e.

- Nem találtam egyértelmű választ arra hogy G11-es vagy milyen más hűtőfolyadék kellene bele, illetve hogy a Honda Type 2-es milyen típus és jó-e hozzá a G11. Maradhat benne ez így gond nélkül vagy minél hamarabb cseréljem le inkább? Csere esetén milyen típusra kellene, ha nem gyárit választok? Előre is köszönöm a segítségét.

Üdvözlettel, Zsolt

Kedves Zsolt!

Az, hogy ez a helyzet okozott-e műszaki problémát sajnos nem tudom megmondani. AZt gondolom már lenne rá utaló jel. Reméljük minden ok.

Ez a Honda Type-2 izgalmas kérdés. A gyári hűtőfolyadék ebben a kategóriában kék, de ettől még nem G11. Láttam olyan fotót, amit 50%-ban hígítva használt állapotában ez inkább zöldnek látszott. Sajnos nem tudom azonosítani a Type-2-es hűtőfolyadékot megnyugtató módon. Nem tudom a saját magamtól elvárt műszaki biztonsággal meghatározni, hogy mivel váltható, mert nincs elegendő információm. De az egyértelmű, hogy gyári formában kapható. Az biztosan megfelelő lesz. Ezért a legnagyobb biztonság kedvéért ezt javaslom.

Remélem azért, hogy ez is segítség. Üdv.: Olajdoki

2020. november 21., 08:30 Módosítva: 2020.12.09 06:45

Üdvözlöm.

Véletlenül automataváltó-olajat öntöttem a motorba.  Kb fél litert öntöttem bele, elment vele 1 kilométert, utána le is engedtem az olajat, kicseréltem a szűrőt és a motorolajat is. Ez elegendő? Vagy van még más teendő is?

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves kérdező!

Nagyon jó, hogy azonnal olajat cserélt. Ez a megoldás. Az, hogy a szűrőt is lecserélte, egészen biztosan elegendő a probléma kezelésére. Azt gondolom, nincs más teendője.

Üdv.: Olajdoki

2020. október 23., 12:53 Módosítva: 2020.11.23 18:18

Kedves Olajdoktor!

Megtetszett egy használt Mazda 2-es egy kereskedésben. Szép állapotú, 15 éves 190e km, 1.2-es benzines. A hűtővíz szép tiszta színű, a motor reggel hidegen gyönyörűen indult, viszont a nívópálca szinte teljesen száraz volt, talán egy fél körömnyi olaj ha volt az alján. Ezen kívül minden okénak tűnt, szépen szólt a motor, füstölés stb. nélkül. Azt az infót kaptam ismerőstől, hogy ez azért lehet (de csak tipp) mert az előző gazdi elfelejtette az utóbbi pár olajcserét elvégezni.

Kérdésem az lenne, hogy lehet-e ennek valóságalapja, vagy ha ennyire nincs benne olaj, akkor az inkább valami motor- vagy egyéb hibára utal (annak ellenére, hogy tényleg szépen indult és külsőre minden normálisnak tűnt és hangzott).

Válaszodat előre is köszönöm!

Kedves kérdező!

Ha csak a konkrét kérdésre kell válaszolnom, akkor azt mondom, hogy nem lehet tudni, hogy el volt-e hanyagolva az utóbbi pár olajcsere, de az egészen biztos, hogy a motorolaj szintjére nem figyelt sem a tulajdonosa, de még a kereskedés sem nézett rá. Mindkettő elég komoly probléma. Nem az a gond, hogy fogy az olaj az autóból, mert az fogy és kész. Az a gond amikor nem figyelnek a motorolaj szintjére, hiszen az alacsony olajszint már károsítja a motort.

Nem volt kérdés, de bennem megfogalmazódik egy két további kérdés: Az olajszint ellenőrzésének elhanyagolása illetve az alacsony olajszint "tűrése" olyan fokú nemtörődömség ami ha ennyire nem volt érdekes a korábbi tulajdonosának akkor mi van a többi dologgal? Vezérlés, vízpumpa, váltó, stb....

Nem tudom, hogy egyébként mennyire alacsony az ár, vagy mennyire tűnik jó vételnek az autó, vagy, hogy milyen más vételek viszonylatában. Ezzel együtt ha ön bízik az autóban akkor érdemes lehet az autót átvizsgáltatni és ha ott nem mutatkozik pl. alacsony kompresszió akkor nem feltétlenül beszélem le, de mindenképpen legyen körültekintő.

Üdv.: Olajdoki

2020. október 17., 17:53 Módosítva: 2020.11.01 06:48
1625

Tisztelt Olajdoktor!

Start/stop rendszerrel működő dízel autóm van. A kocsi a motort teljesen hideg állapotában is leállítja, majd újraindítja, ha megállok illetve elindulok. Ez a megoldás nem károsítja a motort? (Alapértelmezés a motorvezérlésben, hogy start/stop rendszerrel indul el, bekapcsolt motor mellett a start/stop funkció a következő újraindításig felfüggeszthető.)

Várom válaszát, köszönettel: Zsolt

Kedves Zsolt!

Nekem is hasonló autóm van. Nehéz megmondani, hogy mit gondol hidegnek. A leállításért egy halom adat együttállásakor kerülhet sor.

Kérdésére válaszolva nem, nem károsítja a motort ez a műszaki megoldás. Alapvetően ezekben a rendszerekben minden úgy van kitalálva, hogy ez ne okozzon gondot. A motorolaj előírástól kezdve a méretezésen, az anyaghasználaton keresztül a hengerfal hónolásáig minden úgy van kialakítva, hogy bírja a start-stop üzemet. Tulajdonképpen az akkumulátort kell leginkább sajnálni.

Visszatérve a konkrétumok szintjére: Ökölszabályként én azt szoktam csinálni, hogy pl. egy komolyabb dugóban, ahol a megállások ideje nem éri el a 8-10 másodpercet, ott kikapcsolom a funkciót. Azt javaslom, hogy nézesse meg az autót műszeresen, hogy nincs-e semmilyen hiba eltárolva. Ha nincs, akkor egyszerűen iktassa ki ezt a funkciót, amíg hideg az autó. Általában véve sem javasolt a használata, ha az út nem tart legalább 20-30 percig vagy ha túl rövid ideig állítja le a rendszer a motort, stb. A start-stop egy nagyon hasznos funkció, nem kell tőle félni, de tény, hogy érdemes legalább ennyire odafigyelni rá.

Üdv.: Olajdoki

2020. október 13., 10:25 Módosítva: 2020.10.27 06:17
802

Tisztelt Olajdoki!

Több helyen lehet olvasni hogy az új downsizing hullám hatására született kis benzinesek hajlamosak túlhevíteni a motorolajat. VW 1.0 TSI MKBD motorkódú motor esetén mi tekinthető túl magas hőmérsékletnek? Autópályán nemegyszer tapasztalok 110 °C körüli értékeket is, ami nem tűnik vészesen soknak, de laikusként nagyon érdekelne a válasza.

Üdvözlettel, Tibor

Kedves Tibor!

Alapvetően a motorolajat 100 °C környékén tekinthetjük üzemmelegnek. Ez azonban amolyan általánosan elmondható érték. Nagyjából 80 °C-tól elmondható, hogy a motorolaj az előre tervezett módon viselkedik. Adalékai kifejtik hatásukat, a folyási tulajdonságuk és összességében minden paraméterük elkezd az üzemi körülményekre tervezett módon viselkedni. A motorolaj a motor különböző pontjain különböző hőmérsékletet vesz fel. Amit a műszerfalon lát az a mérési ponton olvasott adat.

Az olajteknőben ahol alapvetően a motorolaj elhelyezkedik üzem közben nagyjából 80-140 °C között lehet az olaj hőmérséklete. Ez folyamatosan változik is. A főtengely csapágyban 100-170 °C közötti olajhőmérséklet mérhető. A hajtókar csapágyban ennél is magasabb , kb.: 115-180 °C adódik. A dugattyú csapszegen tovább emelkedik a hőmérséklet. Itt már 140-220 °C-ot is eléri a motorolajunk hőmérséklete. Ennél is magasabb és tulajdonképpen a legmagasabb hőmérséklet a hengerfal, dugattyúgyűrűk, dugattyú műszaki rendszerben van. Itt 180-300 °C közötti hőmérsékletről beszélünk.

Normál üzemben egy dugóban, vagy egy forszírozott autópálya menetben vagy éppen helymenetben 120 °C-ra is felmegy a mérési ponton a hőmérséklet. Rövid válaszom a kérdésre anélkül, hogy tovább boncolnám a kérdést az, hogy az ön által említett 110 °C az autópályán teljesen rendben van.

Üdv.: Olajdoki

2020. október 11., 10:15 Módosítva: 2020.10.22 12:44

Tisztelt Olajdoki,

Egy ismerősön keresztül lehetőségem nyílna megvenni egy 2 éves, jól felszerelt, 1.6 Ti-VCT Focust. A gépjárművet főként autópályán használták, 110 e km-t futott, viszont eddig csak háromszor volt benne cserélve az olaj: 37, 68 és 95 ezernél (márkaszervizben).

Rövid kérdésem: szabad megvenni egy ilyen gondatlanul kezelt motorral bíró autót? A karosszéria, futómű, belső tér korrekt, de a motortól erősen tartok, hogy mit okozott benne a túlhasznált olaj. A motor kissé kerregősen jár, hidegen füstölget. Esetleg pénzügyileg megérős megoldás lehet kitakarítani, felújítani egy ilyen állapotú motort? Vagy felejtsem el?

Köszönettel, Tamás

Kedves Tamás!

Mindenképpen furcsának tűnik nekem az olajcserék múltbeli esedékessége. Én úgy látom, hogy ennek az autónak 20 000 kilométerenként esedékes az olajcseréje. Ha innen nézem akkor nem értem az olajcserék között megtett kilométereket.

Ha tévednék és ez az autó is 30 000-es csereperiódussal működik akkor sem jók a számok. Minden alkalommal jelentősen túlterhelődött a motorolaj és ezen keresztül a motor is.

A kérdés az volt, hogy mit tegyen? Megveheti, vagy felejtse el az autót? Inkább úgy alkotok választ, hogy én mit tennék. Én elfelejteném. Elfelejteném, mert már az első olajcsere alkalmával el kellett veszítenie az autónak a garanciát a márkaszerviz részéről tulajdonképpen.

Én arra is gondolok, hogy aki ennyire nem foglalkozott az autóval az vajon hogyan használta? Az pedig, hogy felmerül egy kétéves autónál, hogy hozzákell nyúlni a motorhoz az végképp elvenné a kedvem. Azt javaslom legyen türelmes és keressen egy olyan autót aminél nem merülnek fel ilyen problémák.

Üdv.: Olajdoki

Mit öntsek az új Opel Comboba?

2020. október 4., 09:32 Módosítva: 2020.10.11 07:25

Tisztelt Olajdoki!

Lassan közeleg a tavaly novemberben átvett, címben szereplő gépkocsim első éves szervize. A gépkocsi az utolsó csavarig megegyezik 3 márkatársával, a Citroen Berlingo/Peugeot Rifter/Toyota Proace City testvérmodellekkel. Mivel a motor, illetve az egész autó PSA fejlesztés, meglátásom szerint a PSA által előírt 0W-30 ACEA C1/C2 szabvány szerinti olaj való bele.

Az Opel tudomásom szerint saját fejlesztésű 5W-30 ACEA C3 dexos2 olaját hajlandó csak beletenni, és erre vállal garanciát, amit én nem értek. Több, mint 5 Opel szervíztől kértem ajánlatot, mindenki ragaszkodik az az 5W-30 dexos2-höz.

Szeretném állásfoglalását kérni, hogy Ön szerint ez miért lehet, továbbá ha lejár az 5 év garancia, és esetleges a motor meghibásodik a nem megfelelő 5W-30 olaj miatt, akkor az én nyakamba hullik a javítás költsége? Vagy ez egyáltalán nem is probléma, jó az 5W30 is, csak én fújom fel az ügyet?

Üdvözlettel: K. Tamás

Kedves Tamás!

Az autó motorolaj előírása Dexos2. Ez egy GM előírás. A szóban forgó autó pedig egy Opel. :-) Így abszolút megfelel amit a szerviz használ az olajcsere alkalmával. Ne tekintse ez a kérdés felfújásának, de tény, hogy bátran gondolkodjon egyszerűbben és bátran tartsa be a gyártó előírását. Az azonban érdekelne, hogy hol látta, hogy PSA előírás való az autóba? Én nem látok ilyesmit sehol.

Üdv.: Olajdoki

2020. szeptember 29., 18:20 Módosítva: 2020.10.14 06:15

Tisztelt Olajdoki!

Azt szeretném megtudni, hogy van-e lehetőségem bevizsgáltatni az autómban (használatban) lévő motorolajat. Úgy gondolom, hogy egy átfogó diagnosztika sok információt szolgáltatna a motor állapotáról, illetve a csereperiódus belövéséhez is segítség lenne, főleg, ha valamiért az rövidebbé válna, mint a 10 ezer km/1 év.

Kereséssel megtaláltam a MOL LubCheck/WearCheck szolgáltatását, de itt láthatóan nem állnak szóba „mezei” autóssal, inkább flották, nagyobb cégek lehetnek a célcsoportjuk, pl. az árra vonatkozóan sem találtam semmit.  Előre is köszönöm szíves tájékoztatását, ha van tapasztalata a témában! (hol, mennyiért lehet bevizsgálást/elemzést/diagnosztikát készíttetni)

Köszönettel és üdvözlettel, W. István

Kedves István!

Szívemhez szóló témát pendített meg! Fáradtolaj diagnosztika tárgyban írtam a diplomamunkámat.

Jól gondolja. Egy ilyen labor eredmény jól leírja elsősorban a motorolaj állapotát, de lehet következtetni a motor állapotára is. Igaz ez utóbbi korlátozott információkat hordoz, de bizony vannak összefüggések. Azt is jól látja, hogy ez azért nem gyakori szolgáltatás az utcai autós számára. Főleg a teherfuvarozásban, és leginkább az iparban használatos dologról van szó. De pl. a gázmotoroknál nincs enélkül üzemelés. Drága szolgáltatásról van egyébként szó. 20 000 ft (+) körüli összegről szokott szó lenni.

Azt javasolnám, hogy forduljon az autószerelőjéhez aki biztosan kapcsolatban áll valamelyik olajtársasággal mint beszállítóval. Rajta keresztül nem lehetetlen. Esetleg megkereshet egy kenőanyag importőrt is. Ez lenne az egyik fele a válaszomnak.

A másik felében azonban azt mondanám, hogy 10 000 km-nél ön tökéletes kondíciókat fog látni egy személyautóban, ebben szinte biztos vagyok. (Ha az autó is rendben van és nincs a motorolajban mondjuk hűtőfolyadék vagy túl sok üzemanyag). Ezért azt gondolom, hogy az érdekességen túl ezzel nem érdemes foglalkozni egy személyautó esetében. A csereperiódust a gyártó megadja. Ezért kár lehet sokat költenie. Van esetleg valami konkrét oka a szándékának?

Üdv.: Olajdoki

2020. szeptember 18., 11:49 Módosítva: 2020.09.21 09:42
385

Kedves Olajdoki!

2016-os, 1,4 turbós, ráncfelvarrott, általam újonnan vásárolt S-Crossom a minap kiírta, hogy "change engine oil", azaz cseréljek motorolajat. Amit nem értek, mert kb. 4000 km-t tettem meg az előző, egy éve történt olajcsere óta (most egyébként ~23 200 km van benne).

Nem vagyok boyracer, nem üveghangon pörgetem két piros lámpa között. Sőt, rövid utakra sem igazán használom (munkába tömegközlekedek). Kérdésem, hogy a Suzuki figyeli-e az olaj minőségét, és ez alapján szól-e, ha cserélni kell az olajat?

Azaz valóban cserélni kell-e az olajat, mert (mi másra gondolhatnék) a szervizben használt olajat öntöttek bele? Vagy mi más lehet a háttérben? Azt kizárnám, hogy egyszerűen a csere óta eltelt időt figyeli (1 év), mert az előző két olajcsere között 22 hónap telt el, és nem jelzett. Válaszát előre is köszönöm.

Üdv Szilárd

Kedves Szilárd!

Olajminőséget nem tud nézni az autó. Az olajcsere általában véve lehet rugalmas, vagy szigorú csereciklusú. (Nem ennél az autónál, hanem általában)

A rugalmas az amikor kiírja, hogy mikor kell cserélni. Ezt az információt sok helyről veheti az autó. Az indítások számából. A megtett útból. A fordulatszámokból. Az olajhőmérsékletből, stb. Figyeli a megtett út mellett az eltelt időt is. Ami ha egy évre van esetleg beállítva akkor azért írja ki mert eltelt az egy év.

Szigorú csereciklusnál azonban az eltelt kilométer vagy az eltelt idő lejártakor egészen biztosan jelez. Én úgy látom, hogy ennek az autónak (ha jól azonosítottam be a 2016 után gyártott 1.6-os S-Crosst) akkor 15 000 km/1 év szigorúan.

Itt bizony eltelt az egy év ezek szerint. Bennem inkább az a kérdés, hogy hogyan telt el az előző (elvileg egyetlen) olajcsere előtt 22 hónap. Vagy félreértem és több olajcsere is volt? Egy biztos. Eltelt egy év. Cseréljen olajat, mert ez az előírás. Ezért jelzi az autó.

Üdv.: Olajdoki

2020. szeptember 6., 10:29 Módosítva: 2020.09.11 07:09
887

Tisztelt Olajdoki,

Szeretném kikérni véleményét: Van egy 2016-os 1.8 TSI Octaviám, melyben - a Totalcaros cikkek tanácsai alapján is- 12-15 ezrenként cseréltem motorolajat. A garanciája idén nyáron járt le. Nagyon élvezem az autót, még 7-8 éves koráig megtartanám.

A kérdés: hogy továbbra is szakszervizben cseréltessem az olajat, drágán, de szervizkönyvbe bevezetve, vagy vihetem a kissé olcsóbb, de megbízható magán VW szervizbe? Tehát nem is annyira technikai, hanem inkább kereskedelmi kérdés ez: az autó 8 éves korában a majdani vevő értékelni fogja-e a sűrű olajcserét, vagy addigra ez már senkit sem érdekel, másképp képződik az ár?

Előre is nagyon köszönöm válaszát!

Üdvözlettel, Dávid

Kedves Dávid!

A márkaszervizben az autó az elektronikus szervizkönyvébe bevezetett módon biztosan megkapja az olajcsere alkalmával azt törődést amit a gyártó előír. Gondolok itt az előírások betartására a motorolajat illetően és a gyári minőségű szűrőkre. Fontos megjegyezni, hogy kérésre a márkaszerviz is biztosan szívesen elvégzi a sűrűbb olajcserét. Ez később is mindenképpen érték ami véleményem szerint az eladáskor bizalmat sugároz majd.

Amit azonban most leírok a szigorúan a magánvéleményem és az az út melyet magam is járok.

Ugyanebből az évjáratból van nekem is Octáviám ami pont ugyanebben a helyzetben van. Szeptemberben lesz 4 éves.

Én a következőt tettem: A teljes szervizelőzményt kinyomtattam. Beregisztráltam azt autót egy általam preferált autószervizbe mely nem márkaszerviz, de bízom bennük és jó szakemberekből álló csapatnak tartom őket. Az autó szervizelése itt fog folytatódni. Rálátnak az autó szervizigényére és rendelkeznek szervizfüzettel. Kaptam is egyet. Ennek belső első oldalába belehajtogattam és tűzőgéppel rögzítettem azt a kinyomtatott szervizelőzményeket tartalmazó oldalt melyet fentebb említettem.

A következő olajcsere, mely nálam 95 000 km-nél következik majd már ebben a szervizben készül el és egyrészt be lesz írva a cég szervizprogramjába valamint kézzel az említett füzetbe is. Így a fentebb említett bizalom az autó 7-8 éves korában ugyanúgy fent áll majd mintha az autó a márkaszervizben járt volna. Mindenképpen úgy látom, hogy ez értéknövelő tényező lesz, de legalább is nem lesz értékcsökkentő a bizalom hiánya.

Ez azonban az én döntésem leírása csupán. Ezt a döntést mindenki maga kell, hogy meghozza. Kérjen árajánlatot a márkaszervizben az olajcserére és hasonlítsa össze a független szerviz ajánlatával. Ez segíthet dönteni.

Üdv.: Olajdoki

2020. augusztus 27., 12:51 Módosítva: 2020.09.08 07:17
237

Kedves Olajdoktor!

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy több helyen hallottam, olvastam, hogy a VW konszern motorjaiban van kicsi tűrés a viszkozitásban, mivel sokkal fontosabb, hogy az olaj teljesítse a gyártói jóváhagyásokat.

Van egy Skoda Octaviám (2005-ös, 1.6 BFQ, 1U5), aminél az eddigi olajcseréknél 5W-40 olajat használtam, VW 502/505 jóváhagyással. Az olajat 15 000 km-enként cserélem a hosszú olajcseréhez való nagyobb olajszűrőt használva. Két olajcsere között kb. 0,3-0,5 litert kell utánatölteni, ami egyik ismerős szerelőm szerint dicséretes, mert ezek a motorok kb. 1 litert azért el szoktak kérni két csere között. (Ezt Mannol olajjal produkálja, Castrolból több mint egy litert kért pluszba, és az olajbetöltőn is több hab volt városi üzemben, a Mannollal semmi hab nem képződik.)

Most ajánlották, hogy mivel a 15 000 km kb. 60-70%-a városban teljesül (munkába járás), érdemesebb lenne az 5W-30, vagy akár a 0W-30 olajra váltanom. Lehet ebből el fogja kérni az 1 litert is 15 000 km alatt pluszban, de hogy a motornak sokkal jobb lenne állítólag, főleg hideg üzemben. Plusz állítólag ezek az olajok már még inkább csökkentett hamutartalmúak, ami még kímélőbb a motorra nézve úgy tudom. Ilyen olajokból viszont csak VW 504/507 minősítésűt találtam, ami igaz egy frissebb minősítés, mint a régi 502/505, de nem tudom, hogy ezek mennyire összeférhetőek egymással visszafelé. Ön mit javasol, érdemes lehet átállni, vagy maradjak az eddig használt viszkozitásnál?

Üdvözlettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Sok dolog merül fel abban amit írt és sok benne a félreértés is. A VW előírás a legegyszerűbb dologok egyike. Ha olyan olajat választ ami teljesíti az előírást akkor semmilyen további dolgon nem kell gondolkodni. Ön használ egy önnél bevált motorolajat. Miért változtatna?

Az alacsonyabb viszkozitási osztályról szóló ajánlásnak nem sok értelme van. Az csak akkor használható ha teljesíti az előírást. Az alacsony hamutartalom részecskeszűrős dízeleknél előírás, ráadásul nem a motornak számít hanem a dízel részecskeszűrőnek, tehát ennek sincs relevanciája. Összességében az a javaslatom, hogy maradjon a bevált és megelégedéssel használt motorolajnál.

Üdv.: Olajdoki

2020. augusztus 19., 13:48 Módosítva: 2020.09.02 17:11
1462

Húszéves Mazdámban (1.8-as benzines) az elfogyott motorolajat véletlenül 75W-80 (Mannol MTF-4) váltóolajjal pótoltam. Így most 3 liter motorolaj, és 1 liter váltóolaj van a motorban.

Maradhat következő olajcseréig vagy cseréljem le sürgősen?

Kedves kérdező!

Mindenképpen cserélje le ezt az egyveleget.

Üdv.: Olajdoki

2020. augusztus 14., 07:38 Módosítva: 2020.08.31 07:07

Kedves Olajdoktor,

Tavaly vásároltam egy 2016-os 1.7 CRDI Kia Optima-t. Az autóban 7 sebességes automata váltó van és jelenleg kb 117 000 mérföld. Kérdésem az lenne, hogy milyen gyakran kell olajat cserélni a váltóban és ön milyen olajat ajánl hozzá? Ha egy mennyiséget is tudna mondani az nagyon sokat segítene.

Köszönettel, Árpád

Kedves Árpád!

Ez a váltás évében készült autó, de már az újabb? Ha igen akkor 60 000  km a csereperiódusa az automata hajtóműolajnak és 1,9-2 liter kell bele mégpedig SP-IV jóváhagyású ATF folyadékból. Ilyen a Liqui Moli Top Tec ATF 1800, vagy a Valvoline Maxlife ATF. Legyen körültekintő! Bármire is esik a választása az SP-IV legyen rajta.

Üdv.: Olajdoki

2020. augusztus 2., 08:21 Módosítva: 2020.09.01 06:16

Tisztelt Olajdoktor, létezik-e a LL motorolajokhoz LL olajszűrő?

Nemigen találni a webshopokban. Felmerül tehát a kérdés: miért is kellene teljesítenie egy 10-15 ezer km-re tervezett olajszűrőnek a 30-50 ezer km-es csereperiódust?

Ha nem teljesíti, akkor megtelik a szűrő 20-nál és onnantól a megkerülő szelepen át közlekedik az olaj, kinyírva a motort.

Ha teljesíti (bírja az 50 000-es csereperiódust), akkor miért terheljük a környezetet 10-15-nél kidobott szűrőkkel? Nem 1-1 szűrővel, hanem globálisan, milliós nagyságrendben gondoltam.

Üdv, Ákos

Kedves Ákos!

Alapvetően tegyünk különbséget névtelen és olcsó szűrők és egy gyári vagy azzal megegyező minőségű szűrő között.

Az utóbbiak minden további nélkül kibírják a gyártó által írt csereperiódust. (Honnan gondoljuk, hogy azok 10-15 000 km-re vannak tervezve?) Azt is jól érzi, hogy a csereperiódus rövidítésével a környezetet terheljük. A miértje jó kérdés. A vagyontárgyunk féltése illetve a műszaki biztonságérzetünk erősítése az oka. Én pl. soha sem rövidítettem le semmilyen előírt csereperiódust pont ezért. Ha 30 000 km volt akkor annyi. Ha 15 000 akkor annyi. Figyelni kell az olajszintre és kész is.

Sajnos jól érzi. Iszonyúan túlterheli a környezetet a sűrűbb olajcsere globálisan. A környezetvédelmi, üzemanyag-takarékossági, csereperiódusra vonatkozó előírások pont a környezetvédelem okán emelkedik. A fejlődés azonban így is egyértelmű. Régen amikor 5000 km volt az előírás akkor 2-3000 volt a gyakorlat. Most 15-30 000 Km-nél 10-15 000. Ez még így is a többszöröse a 20 évvel ezelőttinek. Igaz a járművek száma is megnőtt.

Üdv.: Olajdoki

Motorolaj hajómotorhoz

2020. július 23., 10:27 Módosítva: 2020.07.23 10:28

Kedves Olajdoktor!

Sokszor olvasom, hogy a hajók dízelmotorjába úgynevezett marine olaj való.(kedvtelési motorcsónakra, vitorlásra gondolok) Elolvasva a motor kézikönyvet azt látom, hogy API: CD, CE or CF4 illetve ACEA: A3/B3, A3/B4 olaj való bele. Márpedig ezek semmiben sem különböznek a manapság elterjedt, személyautókban használatos olajoktól.

Miben mások akkor mégis a marine 4T inboard és outboard motorolajok? Ha a viszkozitás és a szabvány egyezik, beletehető a hajómotorba a "hagyományos" személyautóba szánt olaj is?

Köszönettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

A motorcsónak vagy inkább hívjuk “marine” motorolajok sokkal nagyobb igénybevételnek lehetnek kitéve mint a gépjárművek motorolajai. Itt gondoljon a motor elrendezésére, hűtésére. A motorolaj oxidációja vagy termikus igénybevétele is magasabb. Más a csereperiódusa, stb. sokkal több kopásgátló adalékot is szoktak tartalmazni.

Azt gondolom, hogy a gépkönyben kell, hogy legyen erre vonatkozólag jelölés. (A Marine ilyen.) Ha ön ilyet nem lát akkor tulajdonképpen elég azt betartani ami le van írva és ez a kérdés nem kérdés. Van még a vízben való lebomlás képessége is mely felmerül egy vizi jármű esetében. (Jó esetben) Az inboard motor a hajótest belsejében van, míg az outboard azon kívül. (Ha esetleg elküldi a leírást a gépkönyvből, akkor szívesen megnézem közelebbről a kérdést.)

Üdv.: Olajdoki

2020. július 20., 13:35 Módosítva: 2020.07.31 06:13

Kedves Olajdoktor!

Átnézve az elmúlt 10 év tanácsait, visszatérő probléma, hogy nem megfelelő motorolajat használnak a szervizek. Ezt vélelmezem esetemben is, aminek kapcsán a véleményét szeretném kérni:

A kezdetektől használt Shell Helix Ultra ECT C2C3 0W-30 LL motorolajat szerettem volna kérni a következő szerviz során is, de lakhely váltás miatt, a másik szervizben nem tudták a kért márkát biztosítani. Viszont biztosítottak róla, hogy az általuk használt olaj is megfelelő lesz a VW Jetta 2.0 CRTDI (2012) autómhoz.

Bízva az országos hálózattal rendelkező szervizben, beleegyeztem. Mivel számomra ismeretlen volt a számlán szereplő olaj (Havoline 0W30), rákerestem és ugyan több 0W30 típust is találtam a Texaco-nál (Energy, Ultra, ProDS F, ProDS P), de sajnos egyik sem rendelkezik a kezelési útmutatóban szereplő VW 507.00 gyártói jóváhagyással. (Kizárólag a ProDS V 5W30-nál szerepel).

Emiatt több kérdés is felmerült bennem:

- Lehetséges, hogy a Texaco (vagy más gyártók is) külön biztosítanak a szervizek számára más olyan (0W30) olajat is, ami rendelkezik a kérdéses gyártói ajánlással, de az nem szerepel a honlapjukon?

- Amennyiben nem, a jóváhagyás nélküli olajat mielőbb szükséges lecserélnem? (Motor, DPF károsodásának megelőzése okán)

- Ezen gépkocsihoz milyen más olajat tud még ajánlani, továbbá szükséges a hűtőfolyadék és a manuális sebességváltó olajának cseréjével tervezni? Ha igen melyeket ajánlaná?

Előre is köszönöm válaszát. Patrik

Kedves Patrik!

Castrol esetében kifejezetten van a márkaszervizek számára egy termékcsalád. Az említett márkánál nem tudok róla. Azonban a szerviznek rendelkeznie kell a terméklappal és a biztonságtechnikai adatlappal. Érdemes volna őket megkérdezni, hogy pontosan mit tettek az autóba és az milyen specifikációkkal rendelkezik. A gyártói előírást szükséges betartani.

Az 504.00/507.00 alapvetően egy C3-as ACEA előírásra épülő alacsony hamutartalmú kategória, de tartalmaz speciális elvárásokat a gyártó részéről, ezért nem váltható ki mással.

Ha ami most benne van szintén C3-as akkor azt mondom, hogy a következő olajcseréig nem lesz katasztrófa.

Ha nem alacsony hamutartalmú akkor a részecskeszűrő miatt azt mondom tegye a szerviz jóvá a dolgot és cserélje le az olajat a megfelelőre.

Ajánlani tudom a Valvoline Synpower XL-III 5W30-at, a MOBIL 1 ESP-t is akár. De bármelyik szóba jöhet ami Önnek szimpatikus és tudja az 504.00/507.00-át. A hajtóműolaj cseréjét érdemes volna a gépkönyvben megnézni, mert ellentmondásosak az információk. Tud esetleg motorkódot adni? A hűtőfolyadék csereperiódusa 4 év illetve 60 000 km. Itt megfelelő pl. a MOL Evox Ultra Plus concentrate.

Üdv.: Olajdoki

2020. július 1., 13:52 Módosítva: 2020.07.21 06:16
866

Tisztelt Olajdoktor!

Mitől Long Life egy motorolaj? Miért nem Long Life mindegyik?

Neves gyártók drága motorolajai nem Long Life motorolajok, pedig full szintetikusak, magas API, ACEA besorolással rendelkeznek, magas a viszkozitási indexük stb... Mit jelent, hogy Long Life motorolaj?

Ha egy nem LL olajnál az "egészséges" csereperiódust 10 ezer kilométernek tekintjük, akkor mennyinek tekinthető LL olaj használata esetén ? Mi a véleménye a Mannol Energy Combi LL 5W-30 motorolajról? Egy németországi összehasonlító tesztben a referencia olajként szolgáló Castrol olajhoz hasonló tulajdonságokat mutatott, ára viszont jóval kedvezőbb mint a széleskörben ismert nagy gyártók árai. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: István

Kedves István!

Ez egy elég összetett kérdés illetve egy műszakilag is bonyolult terület, de van viszonylag egyszerű válasz. Felejtsük el ezt a Long Life dolgot, mert ez alapvetően egy címkén vagy terméknévben szereplő kifejezés.

kb

A kenőanyagokat, ezen belül a motorolajokat szabványok írják le, melyeknek meg kell felelni.

A motorolajok fejlődését az (autó) motorgyártól által támasztott követelmények motiválják. A motorgyártókat - vagy nevezzük őket gépjárműkonstruktőröknek - főleg a környezetvédelmi normák szigorodása sarkallja.

A helyzet az, hogy az X szabályozás kimondja, hogy a károsanyag kibocsátás nem lehet több ennyinél és ennyinél. A motorkonstruktőr, s összességében a gépjármű konstruktőre pedig azon kezd dolgozni, hogy annak hogyan felel majd meg. (Itt most engedjük el, hogy ezek átlagszámok, ezért ha egy gyártó szeretne 5 literes motorral szerelt járművet gyártani, annak kell mellé valami mini autót is vagy elektromosat, hogy az átlag rendben legyen.) Szóval a konstruktőr dolgozik azon, hogy a jármű légellenállása, gördülési ellenállása, a hajtáslánc belső ellenállása minél kisebb legyen. Ez igaz a motor belsejére is.

Majd amikor ez sem elég, akkor tesz bele először csak EGR-t a végén meg már részecskeszűrőt, stb.

Majd előírja, hogy az általa fejlesztett konstrukcióban minek feleljen meg a motorolaj és milyen csereperiódussal.

Nos itt kezd izzadni a motorolaj konstruktőre. A vége az, hogy olyan motorolajokat fejlesztenek, ami mondjuk az adott gépjárműben teljesíti az adott szabványt és azt 30 000 km-es csereperiódussal tudja megtenni. És itt jön a poén.

Van gyártó, aki elnevezi Long Life-nak a terméket. Van ahol csak LL-t látunk. Van egy csomó ahol semmit. (Ezek vannak többségben) A BMW egyenesen LL-nek hívja a saját követelményrendszerét. Tulajdonképpen nem a motorolaj Long Life önmagában, hanem abban a konstrukcióban, ahol elő van írva, ott kell tudni, ami elő van írva.

Ugyanaz egy másik járműben pl. csak 15 000 km-es cserével van előírva, mert ott olyan tipusú az igénybevétel, hogy ott nem szabad tovább használni. Természetesen a csereperiódust is a környezetvédelem motiválja, hiszen egy 30 000-es csereperióduson harmad annyi veszélyes hulladék keletkezik mint egy 10 000-esen. Ennek önmagában sem az indexhez, sem a teljesítményszinthez nincsen közvetlenül köze. Ugyanakkor a teljesítményszint leírja, hogy az adott motorolaj alkalmas-e hosszú csereperiódus alkalmazására.

Konkrétan nem mondanék véleményt a Mannol motorolajról. Németországi teszteket egy-egy újságban marketing fogásként értékelek. Semmiképpen sem hasonlítanám össze a Castrollal, ami a világ egyik legnagyobb vállalatának a kenőanyag üzletágának a terméke. Azért mondom ezt, mert egy ilyen teszten azt olvastam, hogy "a Mannol viszkozitásban legyőzte a Castrolt.". Nos ez bullshit, aminek semmi értelme nincsen. Ilyet tribológus nem mond. Elnézést, hogy hosszú voltam. Remélem sikerült valamennyire válaszolnom, bár ez a téma majdnem kimeríthetetlen.

Üdvözlettel: Olajdoktor

2020. június 19., 15:24 Módosítva: 2020.07.03 06:15

Kedves Olajdoktor!

Hasonló cipőben járok mint az előző kolléga a szerszámgéppel, ám kiegészítem azzal hogy a főorsó fő csapágya siklócsapágy (és persze sok más főleg golyós és kúpgörgős csapágyat is felvonultat). Ide a gyártó 1.75 E°/50 C° olajat ír. Nem tudom milyen olaj lenne ebbe a legjobb? Illetve szűrőt (Opel motorolaj szűrőt) is teszek az új külön motoros szivattyú és az orsóolajozás közé. A szivattyú és a tartály kimenet közé teszem, hogy a szivattyút is kímélje és gravitációval ráfolyatom a szűrőre és a szivattyúra is. Helyes a szűrő illetve szivattyú elhelyezés elgondolás?

Van még pár olaj amit ír a könyve: 3.5 E°/50 C° És 6.5 E°/50 C° Ennek mai megfelelőit sem tudom. Az 1.75 E° olajra a tipp a Mol Spinol 15, ám ha túl híg nem alakul ki a film, és a csapágy javítás több hetes kemény munka. Ha sűrű akkor pedig nem tud behatolni a megfelelő helyre, hasonló eredménnyel zárul, több hetes hántolás és egy újraköszörülés ami vagy sikeres vagy méhtelep. Bár menthető talán korszerű lézeredzéssel. Az Engler fok nehezen értelmezhető, táblázatok is mást mutatnak. Igen, autókkal sokkal könnyebb az olajkérdés mint egy múlt századi szerszámgéppel.

reiden-t185-universal-lathe-1

A gép kora: Becsülhető, első magyarországi bemérés 1956. Végezetül egy kép az orsószekrényről, és egy hasonló gép felújítva:  megegyezik, bár ez inkább egy igényekre rendelt gép.

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

Igen, autókkal könnyebb. :-) De a szerszámgépekkel sem sokkal nehezebb, ha ellenőrizhető szabványos előírásoknak kell megfelelni. Ez viszont egy igazi régi gép, amit nehéz mai értékekre fordítani. Ez adja a szépségét. Igyekszem segíteni és örülök is, mert ilyesmivel ritkán találkozom és ez segít frissen tartani a fejemet.

Szóval Engler fok átváltásánál a 3,58 26 cSt, míg a 6,62 50 cSt értéknek felel meg. Egy 32-es hidraulika olaj Celsiuson 30 cSt-on van nagyjából. Így ez tulajdonképpen itt sem kizárható. Az 1,75 Engler viszont kereken 9 cSt. A MOL Spinol 40 Celsiuson 15,1 mm2/s (cSt) Ha ez utóbbi az előírás akko még a Spinol 15 is kicsit magasabb viszkozitást mutat az előírtál.

Nem világos, hogy hol merül fel pontosan a másik két Engler fok, de ez a MOL Spinol 15 szépen ezek közé esik így akár jó is lehet.

A szűrőről nem tudok véleményt mondani, azt gondolom jó lehet. Esetleg a nyomást hogyan befolyásolja? A csapágyakban mindenképpen szükséges a működéshez szükséges minimum hiszen ez a lelke a siklócsapágyazásnak.

Mindent egybevetve jó megoldásnak tűnik a MOL Spinol, de ha elmehetünk 6,5 Englerig akkor a 32-es hidraulika is jó ami, ha a szivattyú képes szállítani, akkor eredményezhet magasabb olajnyomást. Igaz az olaj hőmérséklete is magasabb lehet az ugyanazon keresztmetszeten szállított nagyobb mennyiségből adódó megnövekedett súrlódás miatt. Viszont itt van miből csökkennie a viszkozitásnak.

Nagyon érdekel, hogy hogyan folytatódik a történet!

Üdvözlettel: Olajdoktor

2020. június 12., 08:45 Módosítva: 2020.06.26 10:39

Kedves Olajdoktor!

Tudom kérdésem kicsit szokatlan hiszen nem autós téma.

Kattintásra nagyobb lesz
Kattintásra nagyobb lesz

Rendelkezem otthon egy 1969-ből származó szerszámgéppel, amihez keresek elérhető kenőanyagokat. Annak idején a tervező az akkor elérhető olajokat választotta. Nem volt gond a mennyiséggel sem, akkoriban egy ipari üzem megrendelt 1-2 hordó olajat. Nekem egy feltöltéshez 2-3 liter elegendő, valamint hobbi jellegű használat esetén évente elég olajat cserélni. Eddig nem használtam a gépet. Az utolsó olajcsere több mint 15 éve volt. (Nálam 13 évet ált.)

Milyen általánosan elterjedt olajokkal tudnám helyettesíteni az előírásnak szereplőeket? Mellékelem a gépkönyv vonatkozó lapját. Az ott megadott Engler fok átszámításában talán tud segíteni.

Köszönettel, Vilmos

Tisztelt Vilmos!

Bármilyen furcsa, bátran megpróbálhat egy 32-es HLP szintű hidraulikaolajat. Ezekben EP adalék is van és a viszkozitás értékek e-körül vannak. Fontos a korróziógátlás is, de ezzel sem lesz gond és ez elérhető viszonylag egyszerűen bárhol.

Üdvözlettel: Olajdoktor