2023. október 10., 14:27 Módosítva: 2023.11.05 06:44
159

Tisztelt Olajdoktor,

Segítségét kérem.

Vásároltam egy Alfa Romeo 159 1750 tbi-t. Vásárlás után olajcserére vittem az autót. Mikor kivettem az olajat a csomagtartóból, a szerelő azonnal felkiáltott: ez nem jó bele!

Az ominózus olaj: Selinia K-pure Energy 5w-40.

Én mondtam, hogy töltsék bele, de azóta is nyugtalan vagyok... Nem igazán értem ha egy olaj megfelel minden gépkönyvben foglalt specifikációnak, akkor az hogyan lehet rossz minőségű. Nevezetesen: Fiat 9.55535-s2, ACEA C3, 5w-40 viszkozitás

Tényleg le kéne cseréljem?

Válaszát előre is köszönöm, Üdv, András

Kedves András!

Nem kérdezte meg, hogy szerinte miért nem jó? Mire gondolt a jóember? A gépkönyvi előírásnak megfelelő olaj természetesen megfelelő.

Üdv.: Olajdoki

2023. október 1., 12:56 Módosítva: 2023.10.05 06:21
138

Tisztelt Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy azonos viszkozitású motorolajok keverhetők egymással? Például az autómban jelenleg Liqui Moly Top Tec 4200 5W-30 motorolaj van, amely teljesíti az autóhoz kívánt Longlife-04 szabványt. Szintén 5W-30-as olajat szeretnék beletölteni amely szintén teljesíti az elvárt szabványt, viszont más olajgyártótól.

A kérdésem az lenne, hogy ezen feltételek mellett keverhető egymással a két olaj? A korábbiból maradt majdnem egy egész flakonnyi, így ha nem muszáj nem bontanék meg az újból is plusz egy flakont másfél deci kedvéért. A Liqui Moly motorolaj termékadatlapján az szerepel, hogy a motorban levő olajmennyiség legfeljebb 5%-a lehet más.

Ön mit javasol? Gond nélkül rá lehet önteni pár decit a másik olajból?

Kedves Kérdező!

Alapvetően a motorolajok keverhetők egymással. Már jó ideje így van ez. Az más kérdés, hogy a létrejövő elegy végül mi lesz. Szerencsés, ha a két olaj “egybevágó”. Itt ez ilyen, így nagy dráma nem lesz. Gond nélkül rátöltheti, ezzel semmi probléma nem lesz.

Üdv.: Olajdoki

2023. szeptember 23., 11:07 Módosítva: 2023.09.25 15:28
57

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem a következő: Vásároltam egy Volvo S40 2.0 D II. 136le 2005-ös évjáratú autót. Lecseréltem benne az olajat Xado 23141 5w30-ra, specifikációi: ACEA A1/B1, A5/B5, C1 ; FORD WSS-M2C934-B. Viszont az autónak gyárilag a WSS-M2C913-B van előírva. Tettem hozzá szintén Xado revitalizáló adalékot. De egyre nyugtalanabb vagyok, hogy nem megfelelő bele ez az olaj. Szeretném a véleményét kérni evvel kapcsolatban.

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: József

Kedves József!

Én nem látom, hogy itt Ford előírást kellene betartani, de A5/B5-öt igen. Ez egy alacsony HTHS viszkozitású olajkategória ami azt jelenti, hogy magas hőmérsékleten és nagyon nagy nyíróerő mellett (csapágyakban pl.) kifejezetten nagyon folyékonyan viselkedik. Itt a felület megmunkálások és az illesztések is olyanok, hogy ez a kategória kell, hogy minden jól működjön.

Az ön által választott B4 kategória egy normál HTHS viszkozitású olaj. Az előbb említett körülmények között kevésbé folyékony mint az előbbi kategória.

Ez azt eredményezi, hogy az olaj olyan helyeken fog “átpréselődni” ahol neki nem kell tudnia. (Remélem ez így érthető valamennyire). Szóval. Nem annyira képes rá, de át fog préselődni. E-közben viszont jobban felmelegszik, és a nagy nyíróerő miatt “el is nyíródik”.

Azaz olyan igénybevételt kap, aminek nem kell, hogy megfeleljen. Ettől leépül ami leginkább várhatóan a nagyon lecsökkent viszkozitásában jelentkezhet ami olajfogyasztáshoz vezet. Nem ipari katasztrófa, de oda kell figyelni az olaj pótlására! (Fordítva egyébként tilos lenne felcserélni.) Ez sem jó de itt az olaj fog kikészülni. ( Nem tudom mit csinál ez az adalék, nem is szeretem ezeket a csodaszereket, mert fogalmunk sincsen hogyan avatkozik be a motorolaj egyensúlyába de az tuti, hogy a motorolaj gyártója többé nem vállal garanciát az olajért ha adalék kerül bele. A Xado márkára nem akarok kitérni most. Szóval ettől a résztől tekintsünk el.)

Szóval: Nem jó, hogy ez az olaj került bele, (A turbónál sem mindegy) de az is megtörténhet, hogy végigmegy a perióduson probléma nélkül. Olajszintre jobban figyeljen oda a szokottnál és az olajnyomásra is. (Főleg mondjuk egy hosszabb autópálya menet után). A következő olajcserénél érdemes betartani majd az előírást.

Üdv.: Olajdoki

2023. szeptember 16., 16:43 Módosítva: 2023.09.20 16:56
83

Tisztelt Olajdoki!

Autóimba eddig mindig gyári jóváhagyású olajakat töltöttem. Jelenleg egy friss szerzemény 2007-es Skoda Octavia 1.6 mpi, 8 szelepes "ős"motorba került Eneos Hyper 5w-40 olaj. Ráellenőriztem a terméklapon a tudomásom szerinti gyári 502.00 előírásra, erre már nem szerepel az olaj specifikációi közt, holott korábban még benne volt. Ez azt jelenti hogy az olaj már nem használható az autóban, vagy csak nem írják ki, nem foglalkoznak az egyre korosabb autók előírásaihaz való megfelelőséggel? Miért variálnak egy megszokott terméken belül ezzel, hisz macerás, nem életszerű, hogy minden olajcsere előtt ezt kelljen böngészni.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem tudom, mi volt korábban ennek az olajnak az adatlapján, de a kenőanyag gyártók ahogyan a fejlesztések vagy egyéb körülmények megkívánják, változtatják a műszaki tartalmat, és ezzel kialakulhat olyan helyzet, amikor egy gyártói megfelelőség lekerül, míg egy másik felkerül egy termék adatlapjára. Természetesen ilyenkor a kenőanyag sem ugyanaz. Rákeresve találtam, hogy az Eneos Hyper FA 5w-40 tudja az 502.00-át, így márkán belül talál megfelelő megoldás.

Üdv.: Olajdoki

Adalék olajszivárgás ellen

2023. szeptember 9., 17:20 Módosítva: 2023.10.12 17:58
117

Tisztelt Olajdoktor,

A mai nap szervizeltem az autómat (Volvo XC90 II D4204T11 2.0 Dizel) és észrevettem, hogy a bi-turbót az intercoolerrel összekötő cső olajos. Még nem hagy foltot az autó maga alatt, de már elég olajos volt a cső kívülről. A motorban 164 ezer km van, ez még a 2016-os verzió, aminél típushiba volt az olajfogyasztás (a lehúzó gyűrűk miatt), az enyém kb. 1l olajat evett meg 10 000 km alatt.

A kérdésem, hogy segít-e ha beleöntöm a LIQUI MOLY Öl-Verlust Stop (300ml) adalékot a motorolajba, illetve okozhatok-e ezzel bármilyen kárt az motorban vagy a turbóban? Illetve mi a véleménye a motorolaj előtti átmosószerekről (LIQUI MOLY Pro-Line Motorspülung)? Érdemes közvetlen csere előtt beleönteni, vagy jobb, ha az ember nem tesz ilyeneket a motorba, gondolok itt a tömítésekre... Válaszát előre is nagyon köszönöm.

Üdvözlettel: Gergely

Kedves Gergely!

A cső tömítettségét érdemes volna ellenőrizni első körben. Az olajszivárgás-gátlót nem érzem megoldásnak, és amúgy sem vagyok feltétlen támogatója az adalékoknak. Ezzel együtt megpróbálhatja természetesen, hátha.

Az öblítő adalékot olajcsere előtt érdemes a motorba önteni, járatni a motort, majd leengedni, stb. De normális esetben erre sincsen szükség, hiszen a motorolaj e nélkül is elvégezte feladatait, többek között összegyűjtötte magába a szennyeződéseket, melyeket az olaj leengedésekor el is tudunk távolítani. De természetesen ezt is megpróbálhatja, ha ezt szükségesnek érzi. A tömítéseket biztosan nem fogja bántani!

Olyan történhet, hogy egyes pontokon a régi lerakódás is “tömít” és ha az feloldódik, akkor megjelenik pici olajfolyás. Ez nem a “mindenképpen így lesz” kategória, de láttam már ilyet főleg öreg autóknál. De ez azért még nem az. Az 1 liter olajfogyasztás 10 000 km-en nem tekinthető kórosnak, ettől sem kell megijednie. Persze bosszantó bármilyen olajfogyasztás, de nem katasztrófa.

Üdv.: Olajdoki

2023. augusztus 13., 11:06 Módosítva: 2023.09.08 13:52
109

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Ford Fiesta 2007 1,25 benzines autóm. Tavaly novemberben lett olaj cserélve benne, azóta kb 2500 km-t ment az autó. Javarészt városban van használva, 15-20 km-es távokon. Az lenne a kérdésem, hogy milyen időközönként és/vagy megtett km után kell olajat cserélni benne? Ha novemberig nem megy 5000 km-t, akkor is cserélni kell vagy ráér majd tavasszal?

Előre is köszönöm a válaszát: Laci

Kedves Laci!

Én úgy látom, hogy a csereperiódus 20 000 km vagy 1 év. Ez azt jelenti, hogy akkor jön el az olajcsere ideje amikor bármelyik tényező hamarabb fennáll. A városi rövidtávok amúgy is többletterhelést adnak és rövidíthetik az olaj élettartamát. A helyzet tehát az, hogy igen, novemberben legkésőbb akkor is szükséges elvégezni az olajcserét, ha az autó nem futott ezidő alatt 20 000 km-t.

Üdv.: Olajdoki

2023. július 23., 16:07 Módosítva: 2023.07.27 14:38
29

Tisztelt Olajdoktor!

Most motorolajjal kapcsolatban szeretnék segítséget kérni. Skoda Octavia 2007 1U2 1,4 16v BCA motoros autómba Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-30 olajat használok. Idáig szürke flakonban volt, de most a legtöbb helyen barna flakonban van már, és az van ráírva, hogy "Made from natural gas". Egy olyan webáruházból rendeltem, ahol még a szürke flakon volt a képen, de ennek ellenére már barnát küldtek. Mivel a szürke flakonosból van még 2 literem, ezért ezt is szeretném felhasználni. A kérdésem az, hogy keverhetőek-e egymással?

Köszönettel:Alex

Kedves Alex!

Persze nyugodtan keverje össze. Egyrészt a mai motorolajok keverhetőek egymással. (No persze kérdés, hogy a létrejövő elegy megfelel-e az adott motornak) Itt a két olaj azonos specifikációjú így bátran felhasználhatja a régit és az újat is. Arról lehet szó, hogy a gyártó változtatott a csomagoláson. Persze a termék is korszerűsödhetett, de a lényeg, hogy keverheti őket és használhatja is.

Üdv.: Olajdoki

2023. június 25., 13:41 Módosítva: 2023.08.17 11:39

Kedves Olajdoktor!

Egy Ford plug-in tulajdonosa vagyok. Amikor egy évesen (14 ezer km) elvittem az autót márkaszervizbe olaj és szűrőcserére, néztek rám, mint egy csodalényre, mondván, hogy nem kellene még, ráért volna (2 év). Tény, hogy többnyire elektromos üzemben járok vele (90%). Kérdésem az lenne, hogy elég-e a kétévenkénti olajcsere (főleg, hogy a benzinmotort ritkábban használom), vagy jobb ragaszkodni az éves intervallumhoz (mint ahogy tettem)? Az tudom, hogy a motornak csak használ, de a környezetet nem szeretném feleslegesen szennyezni a fáradt olajjal.

Üdvozlettel, Varga Szabolcs

Kedves Szabolcs!

Azt hiszem, ebben az esetben megvárhatja a két évet. Az olaj ennyit kibír, és itt nincs különösebb igénybevétel sem. A másik megoldás, hogy a köztes “biztonsági” olajcsere biztosan nem árt, azonban többlet terhelést ad a hulladékfeldolgozó rendszernek és így a környezetnek, valamint a tárcánknak.

Üdv.: Olajdoki

2023. június 16., 15:14 Módosítva: 2023.06.20 13:18

Kedves Olajdoktor!

Egy tanulságos esetet szeretnék megosztani és kérdezni is ezzel kapcsolatosan. Egy Peugeot kereskedéstől vásároltunk egy használt Skoda Octavia-t (2019-es Octavia III Facelift, 2.0TSI motorral és DSG váltóval). A kereskedés az eladás előtt olajat cserélt az autón. A vásárláskor megkaptam az elvégzett olajcsere munkalapját is.

A munkalapot átvizsgálva kiderült, hogy a következő olajat töltötték az autóba: Quartz Ineo Xtra First 0W-20. A Skoda (VW) előírása szerint az autóba VW 508.00 normának megfelelő olaj kell (0W20). A kereskedés által betöltött olaj ugyan 0W20 viszkozitású, de az előírt VW normával nem rendelkezik - PSA B71 2010 minősítésnek felel meg.

Jelenleg ott tartok, hogy a kereskedéssel felvettem a kapcsolatot az ügyben. Az olajat mindenképpen cseréltetni fogom.

A kérdés, hogy egy ilyen "mellényúlás" okozhat-e a motorban bármiféle károsodást úgy, hogy a nem megfelelő olajjal legfeljebb néhány száz kilométert megy az autó? Továbbá, ha lecserélik az olajat, a nem megfelelő olajból azért marad még a blokkban (az Octavia III esetében a száraztöltés és az olajcsere töltési mennyiségének különbsége 9dl) - ez okozhat bármilyen problémát a későbbiekben?

Előre is köszönöm a válaszát! Üdvözlettel, József

Kedves József!

A fejem fogom az ilyen történetek hallatán. Egyszerűen az történik, hogy “szakemberek” visznek véghez ostobaságokat újra, meg újra. Nem megy a fejembe, hogy mi annyira bonyolult egy gyártói előírás értelmezésén, ha márkaszervizről van szó.

Gondoljunk bele fordítva, ha egy PSA előírás helyett valaki mást tesz az autóba, és probléma adódik, akkor nem ez az első, ami miatt elutasítják a garanciát? De. Majd egy általuk beszámított fiatal autóba beletesznek egy az előírásnak nem megfelelő motorolajat csak azért, mert ez van raktáron. Ön utánanézett, de hányan nem teszik ezt meg? Na.

Kibosszankodtam magam, de tény, hogy nagyon szeretném, ha ebben az országban mindenki úgy látná el a feladatát, ahogyan azt a másiktól elvárja. :-) Javaslom, hogy cseréltesse le velük az olajat egy az előírásnak megfelelőre, és felejtse el őket. Mivel a szóban forgó PSA előírás is az ACEA C5-re épül, ezért nem várható, hogy ez gondot okozna a cseréig.

Üdv.: Olajdoki

Kép: Shutterstock

2023. május 7., 15:12 Módosítva: 2023.05.11 06:24

Kedves Péter/Olajdoki!

Egy meglehetősen vitatott típus olajválasztásával kapcsolatban szeretnék kérdezni ami nevezetesen egy P2 Toyota Prius (2003-2009). Mindent megpróbáltam felkutatni de sajnos nem találok jó válaszokat a kérdésben. A típus megjelenésekor 5w30-at javasolt a gyártó melyhez SAE és ILSAC minősítéseket adott meg. Akkoriban még nem volt elérhető a 0w20 olaj vagy csak fejlesztették erre sajnos nem találtam egyértelmű infót. A típus 2006-ban kapott faceliftet és az én 2008-as gyártású gépemben már 0w20 az elsődlegesen ajánlott olaj. Így első kérdésem az lenne, van e esély arra, hogy addigra átdolgozták az illesztéseket és nem csak beírták az alacsonyabb viszkozitást? Illetve mikor jelentek meg valójában a 0w20-as olajok?

Csak, hogy ne legyen egyszerű a helyzet a gépkönyvben nem adtak meg ACEA minősítést így nincs semmi adat a HTHS viszkozitás igényre. Előfordulhat, hogy a 0w20-ra jellemző 2,6 feletti értek elfogadható és nem teszi tönkre a csapágyazást? Mivel ez egy viszonylag kis teljesítményű motor elég lehet neki? Előadására hivatkozva pont az ACEA besorolás nem cserélhető. Így ebben is kérném tanácsát.

Eddigi tapasztalatom:

Castrol 5w30 1.5L/10ekm ez ACEA C3 és meglepően tisztán jött le; Liqui molly 0w30 2L/10ekm ez ACEA C2 ez eléggé befeketedett;

a “csoda” 0w20 molygent pedig most próbálom ennek nincs ACEA minősítése de a HTHS>2,6 ez egyelőre friss olaj, és úgy érzem elég szépen jár vele a motor. Az én értelmezésemben a sötétebb olaj jobb ugyanolyan periódus mellett mert akkor a piszok nem marad a motorban. Ezt remélem jól gondolom.

A népi tapasztalatok elég vegyesek, szinte hitéleti kérdés. Gondolom ez ismerős önnek. Mit tudok kezdeni ezzel az olajfogyasztással, érdemes e foglalkozni vele? Szeretnék magam számára véget vetni a témának, és kérni tanácsát, hogy mit javasol olajválasztás szempontjából melegoldali viszkozitás és HTHS érték tekintetében. Illetve véleményét kérni az említett olajfogyasztással kapcsolatban.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Patrik

Kedves Patrik!

Megígérem Önnek, hogy egyszer és mindenkorra pontot teszünk a dolog végére és Ön ma már nyugodtan alhat ma, ami nagyon fontos.

Nos.

Ez nem hitéleti kérdés szerencsére. Ha az lenne akkor biztosan nem tudnék segíteni. :-)

Az előírás API SL, vagy Ilsac GF-3 , 5W30, 10W30 viszkozitási osztályok valamelyikében. (ACEA tehát nincs előírva ezért ezt ugorjuk is át.) Minden mást pedig simán felejtsünk el. Egyszerűen ne foglalkozzunk vele. A 0W20 nálam szóba sem jönne, mert nem szerepel az előírások között és én nem vagyok ezen a téren ennyire bátor. (Saját autómban az van, de ott az az előírás. Azt sem váltanám ki semmi mással.)

Szóval egyszerűsítsük le a helyzetet egy 5W30 (10W30 nehézkes nálunk) API SL-re. (Ilsac sem egyszerű, bár egyre gyakoribb.) 5W30 API SL tehát a megoldás. Az API kompatibilis visszafelé így ha az abc-ben magasabb betűjelet talál az ugyanúgy jó lehet.

A motorban maradó szennyeződéssel kapcsolatosan jól gondolkodik, ugyanakkor ön 0W-s olajakat használt ami nem való az autóba. Ez kaphatott olyan terhelést amitől nem tekinthető relevánsnak az eredmény. Benzinesnél amúgy is máshogyan néz ki a dolog, hiszen koromképződésről nem beszélhetünk. Azonban a “megégett” olajnak lehet sötét szine. (Bocsánat a konyhanyelvért de így érthető.)

Szóval az első megoldása látszik jónak a Castrol (C3) 5W30-al. Volt azzal bármilyen problémája? (Az biztosan tudott API SL-t vagy annál korszerűbbet) Ha nem volt, akkor legyen az a megoldás!

Üdv.: Olajdoki

2023. február 26., 16:04 Módosítva: 2023.05.10 06:30
49

Tisztelt Olajdoktor!

Az alany egy BMW E90 320D a hírhedt N47-es motorral. Nemrégiben esett át egy teljes nagyszervizen, így a vezérlés és sok más dolog mellett a csapágyak is cserélve lettek. Az autóban 10 000 kilométerenként van cserélve az olaj, kizárólag gyári BMW vagy más (Motul, Liqui Moly) LL-04 jóváhagyású olaj kerül bele. Viszont az élet úgy hozta hogy nem mindig kell hosszabb távokra használni, a használat 60%-a városi 10-15 kilométeres távokból jön össze.

Ez okból lenne az a kérdésem, hogy a rövid távok miatt érdemesebb még szűkebbre venni az olajcsere periódusokat? Vagy a gyártói jóváhagyással rendelkező olajokkal maradhat a 10 000 kilométeres periódus úgy hogy nem sérülnek idő előtt csapágyak és a motor többi része sem?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

Ez a csereperiódus így kifejezetten biztonságos. Ennél rövidebbre biztosan nincs értelme venni a dolgot. A gyári előírás 30 ezer kilométerben vagy 2 évben határozza meg a csereciklust. Így azt hiszem, érezhető, hogy a 10 ezer miért mondható túlbiztosítottnak.

Üdv.: Olajdoki

2023. január 28., 14:15 Módosítva: 2023.03.06 14:09
63

Tisztelt Olajdoki!

Meg szeretném kérdezni, hogy van-e értelme foglalkoznom azzal az autómotorral, amiben elég komoly olajlerakódást találtam. Az autó egy Ford Fiesta, 1.3 benzines gépkocsi 2003-ból. Sajnos nagyon elhanyagolt állapotban vettem meg, igazi ridegtartásban volt. Mivel menthetőnek ítéltem meg így megvettem. Nem bántam meg a vételt, hiszen fel lehetett hozni a normál szintre az autót, csak a motortér látványától nem tudok szabadulni.

Cseréltem tömítést az olajteknőn, így le kellett vennem a deknit. Hát amit ott találtam az maga volt a borzalom. Olajiszap, olajsár, darabos lemállás …stb. Minden el lett takarítva természetesen beleértve a szűrőkosarat is, de felül a szelepfedél alatt már nem volt ennyire egyértelmű mi is legyen. Amit tudtam kikapartam, kitöröltem, de így is nagyon csúnya lerakódások maradtak.

Használtam már mindenféle motoröblítőt, olajcsere előtt, a 10 perceset is, de gyakorlatilag semmit nem használt. Természetesen 10W30-as olajat használok, csak is olyat, amin rajta van a gyári minősítés. Körülbelül 15 000 km-t mentem már vele 2 olajcserével, de nem látom a javulást.

A motor hangja szép, nem csörög, nem csattog, nem kopog sem hidegen, sem melegen, nem füstöl, nem eszi az olajat. Szóval nem szeretném, ha valami kátrányos lerakódás miatt eltömődne benne valami olajfurat, ami esetleg kárt tenne a motorban. A kérdésem az lenne, hogy van olyan kegyszer-vegyszer, ami ezeket a kátrányos lerakódásokat eltünteti, vagy marad a mechanikai tisztítás?

Üdvözlettel: Zoltán

Kedves Zoltán!

Ezen a szinten a mechanikus tisztítás marad csak. A helyzet viszont az, hogy az autó parádésan működik akkor hajlamos vagyok azt tanácsolni, hogy akkor érdemes szétkapni ha amúgy is adódik valami probléma. Tudom ez nem tökéletes műszaki megközelítés, de gyakorlati szempontból hasznos. :-)

Ha viszont van idő és lehetőség akkor természetesen az a tanácsom, hogy szétszedés és mechanikus tisztítás, esetleg a tömítések cseréjét követően folytatódjon a használat. Amit nem értek az a 10W30. Én nem látom, hogy ez szerepelne az előírások között. M2C913-A, B vagy C az előírás 5W30, 5W40 esetleg 10W40 viszkozitási osztályban. Talán az 5W40-et javaslom.

Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Novoth Tibor / Totalcar

2023. január 22., 15:00 Módosítva: 2023.02.21 10:15
221

Tisztelt Olajdoktor!

Egy viszonylag új, 2018-as, 36 ezer kilométert futott, turbós BMW B38-as motor élettartama növelhető azzal, ha a gyári olajhoz egyéb olajadalékot adunk? Kifejezetten a Liqui Moly CeraTec (kerámiás súrlódáscsökkentő) használatán gondolkozom.

Számos véleményt olvastam, hogy ezek feleslegesek és akár károsak is lehetnek, hiszen az olajgyártók elve telenyomják adalékokkal az olajokat, további adalék hozzáadása nem szükséges. Ugyanakkor az olajgyártók árversenyben is vannak egymással és a termékeiknek versenyképes áron kell minőséget hozniuk, ami tudjuk hogy kompromisszumokat jelent. Érdemes plusz pénzt kiadni a minőségi olaj használata mellett a CeraTec-re ha a legjobbat szeretném az autónak?

Köszönöm a válaszát! Üdv, Dávid

Kedves Dávid!

Ez egy nagyon jó kérdés, és szinte mindig elakadok vele. Nem is szeretem ezért. :-)

Vegyük végig:

A motorolajokat úgy fejlesztik, hogy megfeleljenek egy-egy motorgyártó előírásának. Az egyszerűség kedvéért vegyünk példának egy Mercedes 229.31 előírást. Olajnak legyen a Champion OEM Specific 5W30 C3 SP Extra, melynek gyártója a belga Wolf Oil. Ez itt most nem a reklám helye, csak akartam egy ismeretlen példát hozni egy komoly gyártótól. A Mercedes megadja a paramétereket, amikre szüksége van a motorolajban ahhoz, hogy az általa fejlesztett motorkonstrukció úgy működjön, ahogyan ők azt eltervezték. Az olaj fejlesztője elkezdi a munkát. Ennél ez egyébként jóval összetettebb folyamat, mert valójában az adalékrendszerek fejlesztőinél van a labda ilyenkor, de így egyszerűbb megérteni.

Ha kész a fejlesztés, és kész az olaj, akkor azt el kell küldeni a jármű gyártójának. Tehát amikor a Wolf Oil elkészült a gyártással, az olajat elküldi a Mercedesnek, ahol hosszú és bonyolult teszteknek vetik alá a terméket. Itt motorfékpadi tesztekre kell gondolni, ahol szélsőséges körülmények (fordulat, hőmérséklet, beszívott levegő páratartalma stb.) tesztelik az olajat a motorban. Ezeket a motorokat darabokra szedik és kopásvizsgálatokat végeznek az alkatrészeken. Tehát konkrétan megnézik, hogy bizonyos terhelést követően például mennyit kopott a vezérműtengely "bütyke", illetve sok egyéb paramétert is vizsgálnak. A Mercedes megállapítja, hogy a motor úgy működött, ahogyan kellett, és az olaj úgy viselkedett ahogyan ők azt kérték. Ilyenkor megadják a certifikációt amit az olaj gyártójának rendelkezésére bocsátanak, és az olajat felveszik a saját listájukra is, ami innentől a garancális szervizek alkalmával is felhasználható lesz. A lista ide kattintva érhető el.

Tehát sem a Mercedes, sem az olaj gyártója nem gondolja ezen a ponton, hogy bármi hiányzik az olajból. Én alapvetően azt pártolom, hogy a motorolaj bonyolult egyensúlyát ne borítsuk meg. Bár lehetséges egy tulajdonságot valamilyen jónak vélt irányba befolyásolni, nem tudjuk, mit okozunk az egyensúly más részében. Én ezért nem szoktam ezt erőltetni.

De! Az ember bonyolult és érzelmi lény: a komfortérzete és az elégedettsége fontos. Biztosan vannak jó anyagok, hatásos reklámszöveggel, és azt sem zárom ki, hogy ezek tényleg jók. Nem mondhatjuk azt sem, hogy az utak mentén lerobbanva állnak azok az autók, amikbe adalékokat öntöttek, azonban azt sem tudja senki megmondani egy motorral kapcsolatban, ami elment 500 ezer kilométert adalék nélkül (két Passatom is ilyen volt), hogy mi lett volna adalékkal. Ráadásul mindkét Passat úgy ment el, hogy kutya baja nem volt egyiknek sem.

Én a következőt javaslom, ha ez a gondolat mindenképpen foglalkoztatja: használjon megbízható és jó minőségű motorolajat, és a gyári előíráshoz képest iktasson be köztes olajcseréket. A motor terhelése előtt mindig várja meg, hogy a vízhőmérséklet elinduljon felfelé. Vagy egyszerűbben: hidegen ne vigye a fordulatot 2000 fölé. A motorolaj szintje mindig legyen a megfelelő értéken! Azt gondolom, hogy ez az igazi védelem. Amikor pedig egyszer majd az autó másképpen kezd viselkedni - például olajfogyasztás jelentkezik, ami nagyban eltér a korábbitól -, akkor érdemes az adalékon gondolkodni.

Remélem, tudtam segíteni, és nem a bizonytalanságot növeltem! Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Getty Images/Westend61

2023. január 8., 16:01 Módosítva: 2023.01.18 06:25
85

Kedves Olajdoki,

az alany egy VW Touareg 7P 4,2Tdi 2011, amelyben a hátső difiben és az osztóműben szeretnék olajat cserélni. Az első difiben és a váltóban megtörtént a csere. A leírásokban mindössze a gyári olajok cikkszámát találom "G052145S2" 1 liter a hátsó difibe, illetve "G052162A2" 1 liter az osztóműbe. A kérdésem az lenne, hogy csak a gyári használható hozzá, vagy kiváltható valamivel, ami kereskedelmi forgalomban is kapható. Ha igen, akkor mik lennének a javaslatai.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv Lóci

Kedves Lóci!

Ez mindig nehéz kérdés. Igen, a legjobb a gyári de azért mert ezek az előírások alig találhatók meg más gyártónál. Az osztóműbe a Liqui-Moly 8100-at hozza a Liqui-Moly ajánló de az sem pontosan ez az előírás. Febi vagy Meyle vonalon szokott még feljönni a dolog, de ott sincs tökéletes egyezés. Azt javaslom, hogy a kis mennyiségre való tekintettel maradjon a gyárinál. Az elérhető és biztosan tudja ezeket az előírásokat.

Üdv.: Olajdoki

2022. december 16., 17:24 Módosítva: 2022.12.29 12:31
73

Tisztelt Olajdoki!

12 éves benzines Hyundai I30-as autóm olajfogyasztása a legutóbbi olajcsere után megugrott, igaz, a szokásosnál lényegesen több autópálya használattal. 5W40 helyett 5W30-at kapott a szervízben. Okozhatja-e ez a fogyasztás háromszorozódását (közel 1 l/1000km)? Lehet-e olajminőség váltással eredményt elérni, vagy felesleges kísérletezni? (pl.ajánlották már a Fuch Titán Pro Flex 5W30 olaját, ami egyébként C3 besorolású....) Illetve az olajcsere mellett elvégzett vezérműlánc csere lehet-e bármilyen módon összefüggésbe a problémával?

Előre is köszönöm válaszát! Üdv.: Károly

Kedves Károly!

Az olajfogyasztás növekedése szinte biztosan az autópálya használattal van összefüggésben. Pontosabban a változása. Eddig 3 liter fogyott el 10 ezer kilométerre, most 10 liter. A korábbi adat sem kevés, ezért felmerül bennem, hogy minden rendben van-e a motorral. Ez a mérték soknak tűnik. A vezérműlánc cserének ehhez nincsen köze. Érdemes volna a szervizzel beszélni a kérdésben.

Üdv.: Olajdoki

2022. november 24., 06:04 Módosítva: 2022.12.14 06:16

Tisztelt Olajdoki,

Van egy idei évjáratú, 1995 köbcentis TDCI Transitunk, 130 LE, MHEV, amelyet újként vásároltunk tavasszal, jelenleg 22 900 km van benne. (Szóval havi 3000 km kb. a használat). Az olajcsere periódusa 40 ezer km elvileg, specifikációja WSS-M2C950-A. Akivel eddig beszéltem, mindenki azt mondta, hogy ne várjam meg a 40 ezret, hanem cseréltessek olajat előbb - tehát már most, félidőben. Ön mit tanácsol? Nem pazarlás ez? Értem, hogy az autónak biztosan jobb az új olaj, és kárt nem teszek vele, de gondolnám, hogy az a sok mérnök csak kiszámolta, tervezte, hogy ez legyen a periódus.

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

Ez egy nagyon izgalmas, összetett, de nem bonyolult kérdés. Megpróbálok úgy válaszolni, hogy új nézőpontokat adjak, valamint érthető legyen a téma.

Mit mond a gépkönyv? Megmondja, hogy milyen olajat (előírás, nem márka!), mennyit, milyen csereperiódussal használjunk. És végül az is le van írva, hogy az olajszint mindig legyen rendben!

Jól gondolja, a csereperiódus egy összetett "egyensúlyi" rendszer szerint van megadva. A motorkonstrukciót (és a teljes rendszer a turbón keresztül a dízel utókezelőig számít), az erre a célra fejlesztett kenőanyagot és a használat módját figyelembe véve kerül előírásra a dolog. Alapesetben természetesen kibírja az olaj a periódust. Sőt. Többet is. Ebben az is benne van, hogy az esetleges lenyíródásból adódó olajfogyasztást friss olajjal pótolja. Az is benne van, hogy a gyári jó minőségű szűrő képes ez idő alatt felfogni minden szilárd szennyeződést. Tehát ha innen nézzük, akkor természetesen bármilyen műszaki konstrukció üzemeltethető a gyártó előírása szerint. Ilyen ez az autó is.

De nézzük meg másik oldalról is. Legyen ez a nézőpont a vagyoni érték, az állagmegőrzés és a hosszútávú használat igénye, valamint a megnyugtató érzés, hogy az autónk rendben van. Egy család vagy egy vállalkozás életében az autó nagy érték. Az élettartamot sem úgy számoljuk, mint mondjuk a németek. Autóink átlagéletkora is magasabb, mint tőlünk nyugatra. Jobban is vigyázunk, és jobban oda is figyelünk többnyire. (remélem :-) ) Ha innen nézzük, akkor érezzük, hogy a sűrűbb olajcsere azt a biztonság-rendszert erősíti, amely a motor állapotától a lelki állapotunkig terjed.

És ez lesz az az egyensúly, amiben ezt a biztonságot növeljük, amikor mondjuk a csereperiódus felénél olajat és olajszűrőt cserélünk. Ezt nem kell a márkaszervizben végeztetni, sőt. Nekik nem is kell tudniuk, nehogy hiszti legyen a dologból. :-) Az előírás szerinti olajspecifikáció betartásával és egy gyári olajszűrővel elvégzett olajcsere mindenképpen növelheti az élettartamot, és segít az eredeti állapot fenntartásában hosszabb ideig is. Ezt viszont felesleges irreálisan sűrűn elvégezni. Az volna pazarlás igazán, miközben nem hoz arányos műszaki előnyt.

Ezt természetesen csak kenőanyag-laborvizsgálatokkal lehet megnyugtató módon alátámasztani, aminek nincs értelme a költsége miatt. Azonban ha abból indulunk ki, hogy mennyibe kerül pár liter olaj és egy szűrő, és mennyibe kerül az autó, és látjuk, hogy ezzel ártani nem tudunk, akkor azt gondolom, érdemes ennyit megtenni.

Összefoglalásként: én az év elején ültem új autóba. (VW, 30 000-es csereperiódussal) 5000 kilométernél csináltam egy olajcserét. Majd 15 000-nél. Utána 30 000-nél a gyári és nemrég, 45 000-nél újra egy köztes. A köztesekben nem márkaszervizbe viszem az autót, de gyári olajszűrőt használok. Levegőszűrőt nem cseréltetek. Nagyjából ezt javaslom mindenkinek, így Önnek is. De fontos hozzátennem, hogy a gyári előírások betartásával nem okoz kárt, és nem mulaszt az autóval szemben! Remélem, tudtam segíteni, és nem nyúlt a válasz sem hosszúra, sem túl összetettre.

Üdv.: Olajdoki

2022. november 17., 14:23 Módosítva: 2022.12.21 06:12

Tisztelt Olajdoktor,

Elvesztem a sok olajválasztó és a gépkönyv tanácsaiban, miközben érdemi és hiteles infót nem kaptam. Egy 2014-es 4x4-es Multijet Pandában cserélném a hajtáslánc-olajokat, de a gépkönyv sajnos nem tér ki az összkerékhajtásos verzióra a differenciálmű vonatkozásában.

A váltóba Tutela Transmission Gearforce 75W a gyári ajánlás, ettől nem is térnék el, márka tekintetében sem. A váltótól fizikailag is elkülönülő osztóműbe és a hátsó differenciálműbe mehet ugyanaz az olaj, pl. Motul Motylgear 75W90, ahogy a difi vonatkozásában találtam az infót? Vagy az osztóműbe a váltóval megegyező olaj kerüljön, ahogy a gépköny is sugallja? Mert sajnos egyáltalán nem egyértelmű.

Nagyon köszönöm fáradozásait.

Üdvözlettel,

Marci

Kedves Marci!

A difibe én Fiat 9.55550-DA4 75W85 előírást látok. Ilyen lehet a Petronas Tutela Transmission Cross. Természetesen bármi más szóba jöhet az előírások betartásával.

Üdv.: Olajdoki

2022. szeptember 25., 09:10 Módosítva: 2022.11.03 10:11
75

 Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég egy szimeringcsere miatt olajat vásároltam az autómba. Hosszas kutatás után arra jutottam, hogy a gyártó szerint csak és kizárólag egyfajta olajat lehet tölteni az osztóműbe. Megvettem bele raktam, minden rendben viszont érdekelne mi lehet olyan különleges benne hogy semelyik másik olaj nem tudja megugrani a lécet. Az osztómű egy NP246 D típusú 4wd auto működésre képes kuplungtárcsás szerkezet. A bele való olaj pedig ACdelco Auto-Trak II. Az autó egy Dodge RAM1500 4x4 5.7Hemi 2010-es.

Válaszát, segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Anélkül, hogy utánanéznék azt gondolom, hogy valamilyen olyan gyártói előírásról lehet szó, melyet nem sok olajgyártó készít el és feleltet meg. Ennek oka lehet speciális kialakítás, vagy anyaghasználat, vagy szélsőséges igénybevétel is.

Üdv.: Olajdoki

2022. szeptember 20., 16:01 Módosítva: 2022.11.22 06:12
65

Kedves Olajdoki!

Most vettem egy Honda Jazz (1,2s 66KW 2009) L12B1 motorkódú autót. Külföldről behozott, 200 000 km-t mutat az órája, 0W-20-as olajat tettek bele a matrica alapján. A típushoz ACEA A3/B3 vagy ACEA A5/B5 specifikációnak megfelelő olajat írnak elő, több viszkozitási szabványnak megfelelően.

Választásom az ENOS premium ultra 0W-20 olaj lenne. DE! A dobozán már nem szerepel a fenn említett specifikáció, csak ILSAC GF-5. Akkor most hogy igazodjon el az emberfia? Hoznak egy másik szabványt, és nem lehet tudni, hogy mi a régi megfelelője?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Lajos

Kedves Lajos!

Az Ilsac szabvány egy amerikai-japán szabványrendszer, ami egyfajta egységességet próbál teremteni. Alapvetően az Ilsac megfelel az API előírásoknak, de ezek nem egyértelműen kezelendőek.

Tehát. Ha elő van írva egy API vagy egy ACEA, akkor arra kell törekedni, hogy az legyen betartva. Itt ráadásul ACEA előírások vannak, ami az Ilsackal nehezen megfeleltethető. (Az Ilsac EC szabványossága helyenként megvan, de nincs egyértelmű ACEA válthatóság, szemben az API-val.)

Ezzel együtt ez a GF-5, azt gondolom, felhasználható az autóban (ha mindenképpen 0W-20-at szeretne használni), miután ott A3 és A5 is szóba jön. Elnézést, ha a válasz kissé bonyolult lett, de szerettem volna láttatni, hogy egy ilyen felvetés nem feltétlenül annyira egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk.

Üdv.: Olajdoki

2022. augusztus 29., 10:57 Módosítva: 2022.10.29 15:17
46

Kedves Olajdoktor!

Olyan ügyben fordulok Önhöz, hogy autót vásároltam (Hyundai ix20 2017-es évjárat, 1,6 benzin). Az autó egy idős házaspáré volt, összesen 12 000 km van benne. Márkakereskedésből lesz, szerződés után hajoltam csak a kipufogóhoz, és nyúltam bele, hogy találok-e kormot. Egy keveset találtam. Remélem, ekkora futásteljesítménynél nem lesz gondom a motorral.

Mit javasol ilyen helyzetben? Vagy csak egyszerűen meg kell "hajtani" majd az autót (pályázni), hogy a rendszer kitisztuljon? Várom válaszát!

Kedves Kérdező!

Ha az autó egyébként rendben van, akkor nyugodtan vegye meg, hiszen újszerű, sőt szinte új. Meghajtani/túlhajtani nem szükséges. Egy normál tempójú használat mellett rendben kell lennie mindennek. Esetleg egy emissziómérés a kipufogón megnyugtató lehet, és a márkaszervizben ezt meg is tudják csinálni, azt gondolom. Abból kiderül a korom mértéke is. Én nem hiszem, hogy itt bármi gond lehet.

Üdv.: Olajdoki

2022. augusztus 5., 15:03 Módosítva: 2022.09.22 06:17

Kedves Olajdoktor!

Benzindoktor hiányában neked címzem a levelem. 2015-ös JCW Minimet a gyári előírás szerint 100-as benzinnel kell használni, és - gondos gazdaként - az autó új kora óta nem is látott másmilyent. Lekopogom, 100 000 km-hez közel nem volt gond a 220 lóerőre felhúzott 1,6-os motorral.

A mostani egyre nagyobbra nyíló olló a hatósági áras 95-ös és a piaci áras 100-as benzin között azonban a tankolásokkor egyre nagyobb könnycseppet csal a szemembe (a különbség már több mint egy liter békeidőbeli benzin ára).

Abban szeretném a tanácsodat kérni, hogy véleményed szerint szabad-e 95-ös benzint tankolni az autóba, esetleg valamilyen adalékanyag kíséretében? Ha ismersz ilyen adalékanyagot, megköszönöm, ha erről is megosztod a gondolataidat.

Köszönettel, Arnold

Kedves Arnold!

Megpróbálom nagyon egyszerűen szemléltetni a dolgot.

A magasabb oktánszámú benzin nagyobb kompressziót (sűrítési viszonyt) képes eltűrni anélkül, hogy berobbanna. Az alacsonyabb pedig kisebbet.

Ha 100-as van előírva, az azért van, mert nagyobb a sűrítési viszony, ezért magas oktánszámú benzin szükséges, hogy ne gyulladjon be, mielőtt szikrát kapna. Ha ilyen motornál az előírásnál alacsonyabb oktánszámú benzint használ akkor “kopoghat”, “csöröghet” a motor, mert hamarabb ég az üzemanyag mint kellene. Tulajdonképpen nem a szikra gyújtja be a kellő pillanatban, hanem öngyulladás lép fel.

Ez azon túl, hogy rossz hangja van és a teljesítményt is rontja, bizony komolyabb meghibásodáshoz vezet. Én ezt nem javaslom még akkor sem, ha abszolút értem a probléma felvetésének motivációját.

Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Glow Images/Getty Images

Fél évente olajcsere a Dodge Challengerben?

2022. augusztus 1., 10:30 Módosítva: 2022.08.10 06:09

Tisztelt Olajdoktor!

Ismerem a mondást, hogy aki majmot tart... :D Azonban találtam pár furcsaságot, amivel kapcsolatban kíváncsi vagyok az Ön személyes véleményére/meglátásra. A Mopar szerviz ajánlás az alábbi linken. Ebben le van írva: "Under no circumstances should oil change intervals exceed 6,000 miles (10,000 km) or six months, whichever comes first." Ok, 10 km futás legyen, de hogy fél évente kellene olajat cserélni az a természetes műszaki érzékemet nagyon meglepte, eddig úgy gondoltam, hogy évente kell cserélni az olajat, ha nem lépjük túl a megadott futás limitet.

Önnek mi a véleménye erről, mennyire "kötelező" ez a fél év (évente ~3e Km-et megyek vele, mert csak hétvégi élményre használom)? Leegyszerűsítve: Ön a helyemben félévente v. évente cserélné az olajat?

A szűrő egyértelmű: MOPAR 05038041AA, nem vészesen drága, beszerezhető idehaza. Az olaj viszont fogós kérdés. Legtöbb internetes fórumot végig olvasva, a 6.4 Hemi motorba Penzoil ultra platinum full synthetic 0w-40 olajat ajánlanak, sőt olyan véleményt is találni, hogy ezen konkrét típuson kívül más 0w-40-et nem is szabad használni.

Penzoil hivatalos hazai forgalmazót nem találtam, külföldről persze lehet rendelni meglehetősen körülményesen, és persze drága is (1L 9500 Ft). A Penzoil honlapján nyilván egekbe dicsérve ez az olaj, hogy tisztít, újszerű állapotot idéz elő, stb... Motul keresőjében az autóm típusához van találat, ők a MOTUL 8100 X-max 0W-40 olajat ajánlják. Ez egyrészt Mo.-n kapható, másrészt 4000 Ft literje. Hibát követek el, ha nem adom meg neki a Penzoilt? Létezik, hogy annyira ezen konkrét olajra van optimalizálva a 6.4 Hemi, hogy más gyártó 0W-40 olajával nem lesz tökéletes, ha igen, akkor ez milyen gyakorlati tényezőben nyilvánulhat meg (élettartam, többletfogyasztás stb..)? Az én szememben ez a motor nem egy high-end versenymotor, szóval én úgy érzem, hogy inkább csak a tulajdonos számára jelent "lelki pluszt" a Penzoil.

A második kérdésem röviden: Penzoil vagy Motul? De ha esetleg tud konkrétan más olajat ajánlani annak is örülnék. És még egy bonusz kérdés :): az USA és EU oktán számok különbségét értem, eddig 100-as benzint tankoltam (szívem csücske az az autó, így jót érdemel, ezért is dilemmázok az olajon :) ), de az a meglátásom hogy az európai 95-ös odaát már a prémium lenne, szóval van-e műszaki értelme/haszna/hátránya a 100-asnak vagy igazából a 95-össel érzi jobban magát a 6.4 Hemi.

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs!

Mindig szeretem azokat a kérdéseket, amit nehéz megválaszolni. A lehetetleneket kevésbe. :-) Nos ez ennek a kettőnek a keveréke. Viszont legalább kissé felrázott a rutinomból. :-)

Szóval:

Az előírás itt MS 12633, 0W40. Alapvetően ez az, amitől nem kellene eltérni, hiszen ez a gyártó előírása. A probléma viszont az, hogy itt Európában ez nem nagyon fordul elő, mint ahogyan az autó sem. Ez az oka, hogy a tengerentúli kenőanyagok közül kell választani, az meg marha drága. No de mi a megoldás?

Ez az előírás nagyjából egy olyan 0W40-et takar (nem mást! Csak 0W40!), ami legalább API SM-et tud. (SN, SN Plusz és SP is tökéletes) A szóban forgó Penzoil konkrétan API SN. Innentől én nem adnám alább. Tehát van egy API SN 0W40-ünk eddig. HTHS viszkozitását tekintve ez egy normál viszkozitású kategória.

Ezeket egybevéve azt gondolom, hogy nem fog fejre állni egy API SN-t teljesítő 0W40-estől. Ez lehet a szóban forgó Motul is.

Az olajcsere periódust tartsa be. Azt hiszem, hogy a fél évet kitolhatja egy évre, de ettől a válaszomtól nem vagyok felhőtlenül boldog, hiszen a gyártó előírásától eltérünk. A gond az, hogy a motor úgy veszi igénybe az olajat, hogy az ennyit bír. (Ennél összetettebb a válasz, de ez a lényeg). Ezzel együtt én is túlzónak érzem a fél évet, és ezek az olajok egy évet kibírnak a legtöbb előírás szerint is.

Kérdezi, hogy Penzoil vagy Motul. Alapvetően a Penzoil MS 12633-at teljesítő 0W40-esét javasolnám. (Persze tudom, nem én fizetem :-) ) Műszakilag is ez a válasz a kötelességem, hiszen ez felel meg a gyártó előírásának. A Motullal nehezet kérdez, hiszen számtalan nagy márka teljesíti az API SN-t 0W40 mellett, és esélyes, hogy talál olcsóbbat is. Ha annál nem szükségesebb olcsóbb, akkor természetesen a Motul egy bevált márkanév.

Végül az üzemanyag vonatkozásában azt hiszem, a 95-össel is bőven eltér attól, amit akkor tankolna, ha az USA-ban autózna. Remélem, tudtam segíteni, bár hozzáteszem, hogy úgy igyekeztem megoldani a kérdést, mintha családon belül lenne az autó, és nem úgy, mintha a gyári szervizben dolgoznék. :-)

Üdv.: Olajdoki

Eszi az olajat az Octavia

2022. július 14., 13:17 Módosítva: 2022.07.25 09:18
271

Hello Olajdoki,

Egy 2017-es kiadású Skoda Octavia RS-t hajtok, 2 liter dízel motorral. 2 éve vásároltam, olajat 15 000 kilóméterenként cserélek, szervizben, és 10 000 kilométer után kell kiírja, hogy olajszint alacsony, kérem ellenőrizze és ha alacsony töltse fel. Márciusba volt műszakin az autó, szóltak, hogy a motor alatt van egy kis olajfolt bár a szervizben nem találtak semmit. Szerinted mi lehet az probléma, miért eszi az autó az olajat?

Válaszodat előre is köszönöm! Üdv, Czier Kristóf.

Kedves Kristóf!

Ez egy nagyon összetett kérdés, bár egyszerűen hangzik.

Ami az olajfogyasztást illeti, kezdjük azzal, hogy nincs probléma (hacsak nem tolerálhatatlanul nagy mennyiséget kell utána tölteni). Minden otto és diesel motor fogyaszt motorolajat. Egy RS Octavia 2 literes motorjáról feltételezem, hogy forszírozott üzemben is előfordul a használata. Ilyenkor még természetesebb egy megnövekedett olajfogyasztás. 10 ezer kilométeren 1 liter sem kell, hogy nagyobb ijedtséget okozzon.

A csöpögés már más tészta. Ha láttak alatta olajat, akkor az valahonnan csöpög. A motorteret alulról takaró nagy műanyag lemezt eltávolítva szerelőaknából talán kiderül, hogy hol folyik az olaj. Lehet, hogy ott (is) van valamennyi veszteség.

Szóval első körben ne ijedjen meg, második körben alaposan nézzék át, hogy hol folyik az olaj, és végül mindig ügyeljen a megfelelő olajszintre! Ha nem elégséges az olajszint, az sokkal nagyobb ellensége a motornak, mint maga a tény, hogy fogy valamennyi belőle.

Üdv.: Olajdoki

2022. július 6., 15:16 Módosítva: 2022.08.12 06:10
725

Kedves Olajdoki!

Adott egy ötéves Seat Leon 1.4 TSI, ami évi 4-5 ezer kilométernyi városi használatra van befogva. A gyári olajcsere periódusa rugalmas: az előírás az, hogy 2 évente vagy 30 ezer kilométer után kell cserélni. Indokolt-e évente olajat cserélni ha mindig longlife kerül bele? A szerviz szerint elég 2 évente ha az autó nem kéri korábban.

Üdv: Balázs

Kedves Balázs!

Kétfelé bontanám a kérdést. A gyári előírás 2 év vagy 30 ezer kilométer. Illetve az autó folyamatosan mutatja, hogy pontosan mennyi. Az olajcsere ekkor indokolt és szükségszerű. Ha a kérdést úgy teszi fel, hogy indokolt-e ezt a felére csökkenteni, akkor azt mondom, hogy nem. Ha a kérdést úgy tesszük fel, hogy az 5 ezer kilométert futott egy éves olajnál jobb-e a frissen cserélt olaj akkor az a válaszom, hogy persze, jobb.

Tehát: Növeli a műszaki biztonságot és a saját komfortérzetét, miközben az előírás szerint erre nincsen szükség.

Üdv: Olajdoki

2022. június 30., 17:00 Módosítva: 2022.08.22 06:06
138

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2014-es évjáratú Suzuki S-Crossom, 5 sebességes manuális váltóval. Nemrég esedékessé vált benne az olajcsere és a gépkönyv szerint 75w-80 API-GL4 olaj kell bele. Az olaj kiválasztásánál figyelemmel voltam erre, és a Motul MOTYLGEAR 75W-80 típusú olajat választottam, amely GL4/GL5 minősítésű.

Direkt elkerültem a csak kizárólag GL5 minősítésű olajakat. Azonban most figyeltem fel arra, hogy ez egy félszintetikus olaj. A Motul "Technoszintetikus" olajnak nevezi. A gyári Suzuki olaj az ECSTAR Gear Oil 75W-80 viszont szintetikus olaj.

A kérdésem az lenne, hogy probléma az, hogy félszintetikus olajat tettem bele és ajánlatos lenne lecserélni teljesen szintetikusra, vagy megfelelő az, ami bele kerül?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv.: József

Kedves József!

A nevezett hajtóműolajjal kielégítette a gyártó előírását. A GL4 a lényeg illetve természetesen a viszkozitási osztály. Így ez abszolút megfelelő lesz. Minden egyebet soroljunk a marketing tárgykörébe jelen esetben. Nem emlékszem a tribológiában a "technoszintetikus" kifejezésre. :-)

Üdv.: Olajdoki