Kedves Olajdoki!
Opel Crossland X 1,2 turbó 2018-as gyártású, 62000 km futás. 1000 kilométeren kb. 1,5 liter olajat fogyaszt. A kipufogóból kékes füst, olaj távozik. Ezt a szervizzel közösen motorhibának véljük. Szavatossági vitánk támadt, mivel megfelelő viszkozitású, de nem gyári olajat használtunk. A szerviz megbontásos vizsgálatot javasol.
Kérdés: a megbontásos vizsgálat során megállapítható-e, hogy mi okozza a hibát? Megállapítható-e, hogy az olaj okozta a hibát, vagy esetleg kizárható? Okozhat-e valami más a motoron kívül ilyen hibát? Más kérdés: tudnak-e olyan szakértőt ajánlani, aki a megbontás utáni vizsgálatban a segítségünkre lenne?
Válaszukat várva üdvözlettel,
János
Kedves János!
Az ehhez hasonló esetek sohasem egyszerűek. Megpróbálom nagyon röviden leírni a legfőbb gondolataimat.
- Mit jelent a megfelelő viszkozitású, de nem gyári olaj? Ha a gyártói specifikációnak megfelelő olajat használta, amelyet a szerviz nem kifogásolt, és szerepel a szervizkönyvben is, akkor az egy jól védhető helyzet.
- Nem derül ki, hogy milyen szervizről van szó? Ki az, akivel “közösen” motorhibára gyanakszanak? Itt a márkaszervizről van szó?
- A megbontásnak semmiképpen ne álljanak úgy neki, hogy erre nincs “jogi” alapjuk. Úgy értem, hogy valahogyan sorban kellene haladni.
- Ha a garanciális szervizeket a márkaszerviz végezte a gyári specifikációnak megfelelő olajjal és egyéb eszközökkel, a gyári karbantartási előírások betartásával, akkor a gyártó nem nagyon utasíthatja el a kérdést. Ha elutasítja, akkor érdemes jogi útra terelni a kérdést, aminek során igazságügyi műszaki szakértő jelenlétében szükséges a motor megbontását elvégezni. Minden mással komoly öngólt lehet rúgni.
- A konkrét kérdésre a válasz az, hogy ha nem a gyári specifikációnak megfelelő olajat használta (nem márkáról van szó, hanem arról, hogy tudta-e az olaj a gyártó által előírt követelményt, valamint az olajcsere szakszerűen volt-e elvégezve, stb.), akkor senki sem foglalkozik majd a továbbiakban azzal, hogy mi a probléma.
- A motor belső szerkezeti elemein mérhető/látható, ha kenési elégtelenségből adódó kopások vannak. Az olajfogyasztásnak számtalan oka lehet. Lehet egyszerű kartergáz, ami az égéstérben végzi, de lehet a hengerfal-gyűrű kapcsolati rendszer problémaköre is.
- Ismerni kellene a használat módját, és hogy mindig volt-e megfelelő olajszint. Került-e a motorolajba bármilyen adalék utólag. Nyilván a motorolajat a vizsgálódás során laborban érdemes vizsgáltatni.
Őszintén remélem, hogy megnyugtató módon folytatódik és zárul majd a történet. Remélem, némileg tudtam segíteni. Kérem, hogy ha ideje engedi, tájékoztasson, hogyan alakult az ügy.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki,
A kérdésem differenciálművel kapcsolatos. Egy 2007-es évjáratú Mercedes SLK350-ben szeretném a differenciálmű olajat is lecserélni, mivel 140 000 kilométert futott. A gyártó, amely "Hypoid gear oil SAE 85W90" ír elő, nem ajánl csereciklust, de én jobbnak látnám cserélni.
A szakkereskedésben egy, a Commaoil által gyártott "Limited Slip Differential Oil LS80W-90 GL-5"-öt ajánlottak, amit meg is vettem. Később olvastam utána, ez az autó nem limited slipes differenciállal szerelt.
A kérdésem az lenne, hogy használhatom-e ezt az LS olajat ebben a nem limited slipes autóban, feltételezem, ez az olaj magasabb teljesítményszintű, és nem okoz problémát a használata.
Köszönettel Feri
Kedves Feri!
Semmi probléma nem lesz ezzel az olajválasztással. (Sőt. Tapasztalatok szerint csendesebben is futhat.)
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Egy, a családban nagy becsben tartott, 2008-as Ford Mustang GT (4.6L 3V V8) típusú gépjárműhöz keresek megfelelő motorolajat. Mivel eddig minden szerviz/szerelő más és más olajat ajánlott, töltött a járműbe (akár a gyári ajánlástól eltérőt is), szeretnék tisztán látni a dologgal kapcsolatban.
A kézikönyv - szerintem - egyértelműen fogalmaz: a WSS-M2C 930-A gyártói specifikációnak megfelelő olajat ír elő (gyárilag Motorcraft SAE 5W-20 Premium Synthetic Blend, ami sajnos itthon nehezen beszerezhető). Ezt, ha jól tudom, idő közben, a WSS-M2C 945-A váltotta.
Ennek megfelelően az alábbi olajokat találtam amik a fenti előírásokat teljesítik:
A kérdésem, hogy követek-e el bármilyen hibát, ha csak a viszkozitás és a gyári specifikáció alapján választok olajat. Figyelembe kell-e venni bármilyen további szabványt, értéket? Érdemes-e a szintetikus olajokat preferálni (az árán kívül nem találtam arra vonatkozó információt, hogy ez a blend olajnál ne lenne minden tekintetben jobb)?
Különböző olaj kereső alkalmazások feldobtak más, újabb(?) előírású olajokat (pl.: MOTUL SPECIFIC 948B 5W-20). Létezik, hogy ezek az előírások visszafelé kompatibilisek? Érdemes ezekkel kísérletezni?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Természetesen nem követ el hibát ha a gyárilag ajánlott gépgyártói előírást betartja a viszkozitási osztállyal együtt. Ez a legjobb és legprofibb, amit tehet az olajválasztáskor.
Üdv.: Olajdoki
Üdvözlöm!
Egy 1992-es Kawasaki VN750-es motorom van. Most csináltattam rajta olajcserét és az olajcsere után elkezdett kattogni a motor. Motul 5100 10W-40 olajat rakattam bele és csak utólag jöttem rá, hogy ez az olaj csak félszintetikus. Lehetséges, hogy ettől lett ilyen csúnya csattogó hangja? Cseréljem le egy Motul 7100 10W-40 olajra? Utána néztem és az már 100% szintetikus olaj. Vagy esetleg 20W-50 lenne a megfelelő?
Válaszát előre is nagyon köszönöm! Maradok tisztelettel.
Zsolt
Kedves Zsolt!
Ez a viszkozitási osztály megfelel az előírásoknak, csak úgy mint a 20W40 és a 20W50 is. Mindenképpen érdemes volna magasabb osztályú motorolajat megpróbálni. Igen, ez lehet a 20W50.
Üdv.: Olajdoki
Üdv Olajdoki!
Egy 3 éves Fiat 500L 1,4 16V autóm van, nem sokat járok vele, de ami kell neki, azt megadom, beleértve az évenkénti szakszervizben történő átvizsgálást és olajcserét. Mivel új korában igencsak ette az olajat, ezért vettem egy, a kézikönyv által előírt SELENIA KPE SAE 5W-40 ACEA C3 olajból (Fiat kód 9.55535-S2) és azzal töltöttem utána.
A minap olajcsere után látom, hogy a hivatalos szerviz LUKOIL GENESIS SPECIAL 5W-40-et tett a motorba. Ha jól látom, az bizony ACEA A3/B3 ill. A3/B4 és Fiat kód ugyanaz, csak N2/Z2 a vége - előírásoknak felel meg. Nem gondolom, hogy óriási lenne különbség (bár árban valószínű), azonban úgy gondolom, hogy az Euro6-os megszigorítások miatt adja meg a gyár az adott olajtípust.
Mégis kérdezném Öntől, hogy van-e jelentős eltérés a két olajtípus között. Illdnomosabbnak tartanám, ha még az elvégzett munka előtt rákérdeznének az ügyfeleknél, mégis melyik olajat szeretnék és mi a különbség köztük. Remélem az eset nem különösebben hasonlít a Toyota 1.33-as motor olajkálváriájára.
Köszönettel és üdv, Sándor
Kedves Sándor!
Jelentős a különbség. A kipufogógáz utókezelő rendszerrel kompatibilitás területén keresendő a különbség. Ha a gyártó S2-t ír elő akkor az nem az N2. Nem az ügyfelet kell megkérdeznie a szerviznek, hanem az előírást betartani. Ezzel együtt mivel egy benzines motorról van szó, ezért nem számítok ipari katasztrófára, de azt javaslom, legközelebb hívja fel finoman a figyelmüket a kérdésre.
Üdv.: Olajdoki
Üdvözlöm!
Egy 1989-es Mercedes-Benz 190D-ben (1989-es, 2497 köbcentis diesel, 66kW-os) szeretnék váltó- és differenciálolajat cseréltetni. Azt szeretném, hogy olyan és annyi olaj kerüljön bele, ami belevaló! Mivel nem vagyok autószerelő, azt mondanak nekem, amit akarnak a szerelők.
Kérdéseim a következőek:
1.Mennyi és milyen viszkozitású olaj a feltöltési mennyisége a váltónak és a differenciálműnek?
2. "Túl" kell tölteni egy kicsit, vagy csak az előírt mennyiség menjen bele?
3. Milyen legyen az olaj minősége? A szerelőm Liqui Moly fan, ilyet szeretne beletölteni.
Köszönöm a válaszát:Tamás
Kedves Tamás!
A differenciálműbe GL5 80W90 megfelelő lesz. 0,7 litert látok feltöltési mennyiségnek. A váltóba ATF olaj lesz megfelelő. ATF II és ATF III is megfelelő lehet. 5,5 litert lehet a mennyiség. A mennyiségeket a szerelő tudja feltöltéskor ellenőrizni. Nézzék meg a szerelő által is elérhető adatbázist is. (A differenciálműnél "Limited Slip” olaj is szóba jön.) A Liqui-Moly bevált kenőanyag, nyugodtan használja, ha szerelője ezt alkalmazza.
Üdv.: Olajdoki
Üdvözlöm,
Van egy kanna 5W-40-es Castrol Magnatec diesel - DPF dexos 2 motorolajam. Ezt az olajat beletölthetem-e 2018-as Renault Clio IV 0.9 TCe 90 LE kocsiba? 8-10 ezer km-enként cserélek olajat.
Köszönöm: Károly
Kedves Károly!
A nevezett Castrol termék nem tudja az ennél az autónál előírásként szereplő Reanault RN0710-et. Így a hivatalos és műszakilag is 100%-os válasz az, hogy nem, ezért ezt tekintse válaszomnak alapvetően. A következő az, hogy ez az autó már nem garanciális? Nem szoktam ilyet csinálni, de ez most határeset.
Tehát: az RN0710 egy régi előírás, és nem a "holdra szállás kategória". 5W-40 viszkozitási oszályban is elérhető, sőt ott alapvető. Alapvetően normál HTHS viszkozitású olajkategória. Ezen az alapon a nevezett Castrol termékkel kizárt, hogy probléma adódjon.
Nagyon fontos, hogy ezzel az olajjal garanciális probléma esetén a garancia érvényesítése elutasításra kerülhet akkor is, ha az olajnak semmi köze az adott problémához. A tény az, hogy nem tudja az RN0710-et.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Igaz nem olajjal kapcsolatos a kérdésem, de lehet erre is tudja a választ.
Van egy Honda Civic 1.8 sedan 103KW (FD7) 2008-as évjárat. Hűtőfolyadékot cseréltettem, de nem hagy nyugodni, hogy zöld színű volt benne és a szerelő rózsaszínűre cserélte.A kérdésemre azt válaszolta, hogy semmi baj ez újabb, komplexebb termék és minőségileg is jobb mint a zöld. Én ettől még nem nyugodtam meg, kérem mondja el nekem mi az igazság.
Köszönettel: Sándor
Kedves Sándor!
Az első amit fontos tisztázni, hogy a szín alapvetően a mai összevissza kezelt hűtőfolyadékos időkben önmagában nem sokat jelent. Tele vagyunk a piacon olcsó és rossz minőségű hűtőfolyadékokkal.
A Hondáknál az előírás egy ún. Honda All Season Coolant Type 2 nevű hűtőfolyadék. Legjobb tudomásom szerint ez kék. Az ajánlókat megnézve a Hondák igénye kielégíthető egy G11-es szabványt teljesítő hűtőfolyadékkal. (Ez egyébként egy VW előírás és alapvetően kék színű.)
A rózsaszín az pedig egy G12 (Ez is VW előírás és alapvetően rózsaszínű) de található G11-es zöld színű is a piacon.
Nem is megyek ebbe mélyebben bele, az a lényeg, hogy fogalmunk nincs mi volt az autóban és a színből én csak feltételezni tudom, hogy most mi van benne. Nagy eséllyel egy remélhetőleg G12-t teljesítő hűtőfolyadékot alkalmazott a kolléga, amivel nem lesz gond. Ha azt nézzük, hogy a Hondában elég egy G11-et teljesítő folyadék akkor ez mindenképpen igaz. Összességében ettől nyugodtan aludhat.
Üdv.: Olajdoki
A cikkben szereplő kép illusztráció
Kedves Péter!
Néhány percre rabolom csak a drága idejét, - most a napokban néztem meg másodszor a Totalcar Mesterkurzus-előadást, amit a kenőanyagokról tartott. A HTHS / hamutartalom táblázatot le is rajzoltam (amennyire tudtam), mert könnyen felejtek... :-)
Szóval adott egy 2015. decemberi kiadású Hyundai Tucson 1.6 CRDI motorral (D4FDFZ) motorkód. A kezelési kézikönyvben az ajánlott motorolaj minőségi osztályára azt írja, idézem: "DPF-fel ACEA C2 vagy C3". Melyiket részesítsem előnyben? A HTHS érték miatt nagyon nem mindegy - jól gondolom? Vagy tévedek? Ha ebben tudna nekem tanácsot adni azt megköszönném.
Üdvözlettel: Csaba
Kedves Csaba!
Itt az a helyzet, hogy a DPF miatt mindenképpen alacsony hamutartalom kell. Ezért jön szóba a C2 és a C3. A HTHS viszkozitásra nem érzékeny a konstrukció. Ez azt jelenti, hogy nem írja elő kifejezetten az alacsony HTHS viszkozitású C2-t hanem megengedi a normál HTHS viszkozitású C3-at is. (Hamutartalomban ezek egyformák.)
Ha a motor állapota nem szól ellene, akkor nyugodtan mehet a C2. Kevesebb üzemanyag-fogyasztás és kisebb károsanyag-kibocsátás lesz az eredmény még akkor is, ha ebből szinte semmit sem érez majd. A C3 stabil megoldás, és inkább ezt javasolnám, ha esetleg sok a kilométer az autóban.
Üdv: Olajdoki
Nagyon laikus leszek, ezért mindenkitől elnézést kérek! :-) A téma így is összetett, de igyekszem jól megfogalmazni.
A jobb érthetőség kedvéért veszek egy példát. Legyen ez az 5W40.
Ez két viszkozitási osztály. (Ez még nem a viszkozitás!) Az első a 5-ös “hidegoldali” viszkozitási osztály. W a jelölése mely a Winter (tél) szóból ered. A második a melegoldali viszkozitási osztály. Nincs jelölése külön a hidegoldalival ellentétben.
Mielőtt tovább mennénk tisztázzuk, hogy a viszkozitás az a folyással szembeni ellenállás. Minél magasabb egy folyadék viszkozitása, annál nagyobb a folyással szembeni ellenállása, tehát annál nehezebb akar folyni az adott hőmérsékleten. (Nem sűrűbb! Ezt a butaságot felejtsük is el!)
A viszkozitás a hőmérséklet emelkedésével egyébként csökken (amikor a mézet felmelegítjük, akkor szépen láthatóvá is válik ez a jelenség. Nem hígabb lett, hiszen a tömege ugyanannyi maradt, csupán lecsökkent a folyással szembeni ellenállása, tehát könnyebben folyik.). Egy folyadék viszkozitása az egyes folyadékrétegek között fellépő súrlódóerőtől függ. Ez egy adottsága az adott folyadéknak.
A motorolajok esetében azonban kell egy közös “nyelv”. Egy olyan jelölési rendszer, melyet le tudnak írni gépkönyvben, és mi képesek vagyunk azt betartani, amikor olajat választunk. Ez a nyelv szabványos és egyezményes.
Mivel látjuk, hogy a viszkozitás a hőmérséklettel változik, ezért a következő megoldás született:
A hidegoldali viszkozitást 40 °C-on mérik meg, míg ugyanannak a motorolajnak a melegoldali viszkozitását 100 °C-on. Kapunk két viszkozitás értéket. (mm2/s vagy cSt, a kettő tulajdonképpen ugyanaz. A váltószámuk 1.)
És most ugorjunk vissza viszkozitási osztályra, amit az olajos flakonon is látunk. Ide vannak besorolva a viszkozitások. Előre meg vannak tehát határozva, hogy mely viszkozitás értékek mely osztályokba tartoznak. A mérésből tehát egy motorolaj besorolható az adott osztályba. Nyilván a Motorolaj gyártója már a gyártás előtt tudja, hogy milyen viszkozitási osztályba szeretné az adott motorolajat legyártani. Ennek megfelelően állítja be pl. a viszkozitásmódosító adalékokat.
(Ugyanez mondható el a hajtóműolajokról is. Ott természetesen az osztályok más értékeket takarnak. De van osztálya a kenőzsíroknak vagy a hidraulika olajoknak is.)
Az egészből következik, hogy egy 20W-50-es motorolaj nagy hidegben nem fog tudni könnyen folyni, míg egy 0W16-os olaj melegoldali viszkozitása túl alacsony volna versenykörülmények között.
A viszkozitási osztály mindezzel együtt nem egy “jósági” mutató! Minden gépbe más és más kell. Minden viszkozitási osztály tökéletes ott, ahová az való! Máshol pedig mind használhatatlan.
Tisztelt Olajdoktor!
Egy nem túl hétköznapi kérdéssel keresném meg.
Adott egy 1974-es fejlesztésű, de 84-86-ig Dodge Caravan, Mitsubishi Pajero és más típusokba szerelt Mitsubishi 4G54 típusú, négyhengeres 2,6 literes, hosszú löketű benzinmotor. Nyolcszelepes, karburátoros, öt helyen csapágyazott főtengely, nagyon kevés, kb. 4 literes olajtöltet, 10 ezres csereciklus normál használatban.
A gyári gépkönyv hátulján API Service SF/CC SAE 10W30 van feltüntetve.
A használatiban belül viszont
-29 és 16 között 5w30-5w40
-18 és 38 között 10w30, 10w40, 10w50
-12 és 38 felett 15w 40
-7 és 38 felett 20w20, 20w40, 20w50 olajakat ír elő.
Én belőttem 10W-40-re, mert annyira szélsőségesnek tűnnek az értékek. Esetleg érdemes-e 10W-30-ra ,vagy 5W-40, 5W-30-ra váltani? A motor hiába nyomatékos és hosszú löketű, viszonylag sokat forog, mert egy háromsebességes automatán át hajt, így 100 km/h sebességnél már 3000-es fordulattal dolgozik. Két balansztengely ki van szerelve, így a pumpának kb. 20%-kal kevesebb kenési feladatot kell ellátnia, itt a kenési furatok le vannak zárva.
Tervezünk mediterrán túrákat, ahol melegben (35-45 fok), néha 4-5000 fordulatig terhelni kell (autópálya, hegyi kaptatók). Télen keveset használom, de ezeket a 15W-20W "gépzsírokat" így sem merem beletenni. Van látható olajfogyasztás a csapágy- és gyűrűcserék ellenére is, ami nem gond, azért ez egy baltával reszelt motor.
Maradjak a 10W-40-nél? Esetleg abból valami nagyon prémiumot keressek vagy álljak át téli-nyári olajhasználatra?
Bocsánat, hogy ilyen hosszan feltartottam, tudom, nem szokványos PDTDI, TDI, hibrid meg részecskeszűrős kérdés, de ettől érdekes :-)
Köszönettel: Imre
Kedves Imre!
Ez tényleg egy nem hétköznapi sztori, ezzel együtt nem is tűnik bonyolultnak. Alapvetően a 10W-40-et jól választotta ki, és ezt a működés vissza is igazolta. Az olajfogyasztásról nem érdemes beszélni, azzal inkább megbarátkozni kell, azt hiszem.
Én azt gondolom, hogy ha talál egy olyan 10W-40-et, amihez bizalma van, akkor az abszolút megfelelő lesz. Önben bőven megvan a kellő műszaki rálátás, hogy ne nyúljon mellé.
Az SF/CC olyan régi előírás, hogy azt csak meghaladni tudja majd, de ez tovább könnyíti a dolgot, hiszen kell egy stabil 10W-40-es motorolaj, és kész is vagyunk.
Ha esetleg lesznek majd a túráról fotók, azt szívesen megnézném, mert nagyon jól hangzik!
Üdv.: Olajdoki
Az Otto motor fogyasztja a motorolajat. Ezt el kell fogadnunk. Ez alapvetően a konstrukcióból adódik, illetve a fizika törvényszerűségeiből. A motorolaj egy része feljut az égéstérbe a hengerfal és a dugattyúgyűrűk között és egyszerűen elég. Más része elpárolog. A lényeg, hogy az olajszint csökken. Ezt a motor gyártója is tudja, ezért le is írja a gépkönyvben, hogy az olajszintet rendszeresen szükséges ellenőrizni és szükség esetén utánatölteni. A gyártók meg szoktak jelölni ugyanitt egy mértéket melyet még elfogadhatónak tekintenek az olajfogyasztást illetően. Ez elég vad számokat szokott jelenteni. Pl 0,7 liter/1000 km. Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy 15.000 km-es csereperiódus alatt több mint 10 liter utántöltést normálisnak tekintenek. Mindannyian érezzük, hogy ez elfogadhatatlanul sok, de ez van.
A mindennapi gyakorlatban, ha egy 30 000-es csereperiódus alatt elfogy 1 esetleg 2 liter motorolaj attól még ne ijedjünk meg. Régebbi autóknál 1000 kilométerenként néhány 3-4 dl szintén nem elfogadhatatlan. Természetesen más az, ha az előtt nem volt fogyás majd hirtelen lett fél liter 1000 kilométerenként.
A normál olajfogyasztást megpróbálhatjuk mérsékelni más motorolaj választásával. Érdemes elmenni a szintetikusok felé, esetleg magasabb viszkozitási osztályt választani. Természetesen mindezt csak a gyártói előírásokon belül tegyük!
Az előbb említettnél magasabb olajfogyasztások sem feltétlenül kórosak, de ha már kékes füst látszik az már sorolható a műszaki hiba kategóriájába. Ilyenkor mindenképpen érdemes szervizhez fordulni. Mérésekkel megállapítható néhány olyan probléma melynek lehet következménye egy komolyabb olajfogyasztás.
Sok félreértés adódik abból, ha valaki sok motorolajat tölt a motorba. Fontos, hogy ha 5 litert tölt utána 10.000 km-en ez akkor sem helyettesíti az olajcserét. Az olajcserét az eredeti periódus szerint meg kell ejteni. A motor tele van szennyeződéssel melyet csak a leengedett fáradtolajjal tudunk onnan eltávolítani. Másik tévhit, hogy az utántöltés nem rövidíti le a csereperiódust. Feleslegesen visszük le mondjuk 7.000 km-re azt, az olaj fogyasztása nem lesz kisebb. Mi viszont többet költünk és nagyobb környezetszennyezést is követünk el a többlet fáradtolajjal.
Összefoglalásképpen: ha a motor műszakilag rendben van és a megfelelő motorolaj van benne, valamint figyelünk az olajszintre, betartjuk a csereperiódust és a motorolajból a csereperiódus során 1-2 liter fogy el, akkor még maradjunk nyugodtak az olajfogyasztást illetően.
Jó napot!
Erdélyből írok, megnéztük az olajos mesterkurzust, amúgy nagyon élveztük. Így elgondolkodtunk, hogy a 2012-es Defenderünkbe olajcserekor mit rakjunk bele, mert a könyvecskéjébe csak SAE 5w30-at ír. 2.2 Ford Puma motor van benne, alvázszám: SALLDWBP8CA420691
Gyári Ford olaj, vagy esetleg más márkák mint a Castrol, Motul, Wurth jobb lenne? Milyet javasolnál ebbe a motorba, úgy hogy az autót nagyon hosszú távon meg akarjuk őrizni.
Még egy kérdés: az autóban 85 000 km van, és hallottunk ilyen szlikk vegyületekről, mint a Metalubs, ami állítólag megvédi a motor kopástól, mi a véleményed ezekről az olajadalékokról?
Köszi
Kedves Attila!
Olyan 5W30-ast válasszon, ami teljesíti a Ford WSS-M2C934-B előírást. A különböző motorolajok minőségéről nehéz nyilatkozni, de a Wurth-öt elvetném, mert nem tudom, kivel töltetik. A Castrol biztosan jó és a gyári Ford olaj is jó kell, hogy legyen, hiszen azt a gyártó felügyeli. A Motul is bevált márka. Ha ebből a négyből kell választanom, akkor Castrol.
Az adalékok használatának én nem örülök. Nem tudhatjuk, hogy milyen irányban befolyásolja a motorolaj összetételét. A gyári összetételbe én nem szeretek beavatkozni. Megbízható motorolaj, mindig megfelelő olajszint és időben történő olajcsere, és nem lehet baj. Nagyon örülök, hogy Erdélyből írt! Sajnos az utóbbi három évben nem jutottam el, de a szívem mindig visszahúz! *
Üdv.: Beke Péter
Egy új autó első olajcseréje minden esetben a gyár által előírt kilométer megtételét követően esedékes.
Gyakran felmerül a tulajdonosokban, hogy beiktassanak egy köztes olajcserét. Ez főleg a régi beidegződések miatt van, miszerint az első időben több kopadék keletkezik és ezt szükséges kiszabadítani a motorból. Tulajdonképpen erre ma már nincsen szükség hiszen a motorgyártásban alkalmazott felület megmunkálások sokat változtak és a motorolajokra is ugyanez igaz. Ugyanakkor gyakran a szervizek javasolják ezt a beiktatott olajcserét. A tulajdonos biztonságérzetére játszva így értékesíthető egy plusz olajcsere.
Ugyanakkor műszakilag ez természetesen jótékony dolog még ha csekély mértékben is. Közben gondoljunk a környezetvédelemre is, hiszen ilyenkor plusz néhány liter veszélyes hulladék keletkezik. Szükség tehát nincsen rá, de a komfortérzet jobb tőle és ártani nem lehet vele ezért kifejezetten nem beszélnék le senkit, ha ilyet fontolgat.
Tisztelt Olajdoki!
Nemrég történt, hogy az autó éves karbantartásához megvettem mindent: olajat, szűrőket. Egy vidéki ismert szervizhez vittem, ahol mindent "beleraktak". Na most az olaj szinten sikerült túltölteni. Az érdekesség, hogy az 5 literes kannából az előírt 4,2 liter ment bele látszólag. Ergo nem eresztették le rendesen, ugyanis a márkaszervíznél dolgozó ismerős szerint a gyári előírás 4,2 liter pont a max jelzés. Ön szerint ez még belefér?
Szerelő ismerősöket megkérdezve, szerintük ez még nem baj. Viszont elég elkeserítő, hogy lassan az olajcserét is el tudja rontani egy szerviz... Az autó egyébként 2014 Mazda 3 Skyactiv, 1.5 benzin.
Üdvözlettel: Zsolt
Kedves Zoltán!
Alapvetően az első és legfontosabb, hogy ettől aludjon egészen nyugodtan, mert ebből nem lesz probléma. Jelentősen túl kell tölteni a szintet ahhoz, hogy abból probléma adódjon. Ez az olajszint nem annyira sok, hogy a karter szellőzésében gondot okozzon. Ahhoz, hogy a szellőzésen keresztül visszakerüljön az olaj a szívó oldalra, és így az égéstérbe jutva elégjen, ahhoz ennél jelentősebb túltöltés kell.
Ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy tévhit, miszerint ha magas az olajszint, az növeli az olaj nyomását. Természetesen ez nem igaz. (Fordítva igen. Ha nincs olaj, akkor a nyomás nulla lesz.) Ezzel együtt természetesen a szerencsés az, ha az olaj a két nívó között van.
Azt gondolom, hogy ez a mérték nem jelentős, de ha mégis azt látná, hogy az autó jobban füstöl mint eddig, akkor érdemes picit leengedni, bár mint mondtam, szerintem ezzel a szinttel nem lesz gond.
Üdv.: Olajdoki
Az autó gyártója a motorolajjal kapcsolatban három dolgot ír elő.
Az egyik maga a teljesítményszint/viszkozitási osztály/ gyártói előírás. (Pl. ACEA A3 5W40, vagy VW 505.01)
A második, hogy rendszeresen szükséges ellenőrizni az olajszintet, míg a harmadik a csereperiódus hossza. Ez utóbbit szinte minden esetben nem csak kilométerben adják meg, hanem időben is, mely minden esetben "vagy" kapcsolatot jelent.
Tehát ha azt látjuk, hogy 30.000 km / 24 hónap akkor az azt jelenti, hogy ha két év alatt nem megyünk 30 000 km-t az olajat akkor is cserélni szükséges. A motorolaj sok összetevőt tartalmaz. Ezeket üzem közben számos hatás éri. Némely ezek közül nem áll le attól, hogy az autó áll. (Ilyen pl. az oxidáció).
A lényeg, hogy a csereperiódust szükséges betartani és figyelni nem csupán a kilométerre, hanem az eltelt hónapokra is. Ez lehet kevesebb, általában 12 hónap is.
Alapvetés, hogy a gépgyártó előírásait szükséges betartani. A garanciaidőn belül ez egyszerűbb, de utána sajnos gyakori tapasztalat, hogy a független szervizek sokszor ilyen-olyan okokból eltérnek.
Természetesen lehetséges, hogy egy-egy autóba jó az 5W-30-as, az 5W-40 és a 10W-40 motorolaj is, és ezek közül választ a szerelő mást, mint korábban volt, de ezt csak akkor teheti meg, ha a gépkönyvi előírások között ezt megtalálja.
Gyakran látunk csak annyit, hogy pl. Dexos2. (Ez egy Opel előírás) Ilyenkor ez a mérvadó, és itt az a fontos, hogy akár 5W-30-at, akár 5W-40-et vagy mást választunk, az adott motorolaj feleljen meg a Dexos2 előírásnak.
Ezen előírások betartása a jármű teljes élettartama alatt ajánlott. Ezektől eltérni alapvetően nem ajánlott és nem is érdemes.
Fontos, hogy az olajszint a motorban mindig megfelelő legyen. Ezt a nívópálcán rendszeresen ellenőrizni szükséges. A minimum és maximum jelzés között kell, hogy legyen az olajszint. Előfordul azonban, hogy véletlenül túltöltik. Ez nem ajánlott, de egy kis plusz mennyiség még nem okoz gondot.
Azonban, ha túl magas a szint, akkor a karter nem tud szellőzni, vagy még rosszabb esetben a szívóoldalra kerülve bejut az égéstérbe, ahol kékes füst mellett elég. A főtengelyszimeringnél folyhat az olaj. Szóval a túl magas olajszint károkat okoz, ez a szint azonban centiméterekkel magasabban van, mint a maximum jelzés. Fél centi túltöltéssel nincs semmi gond tehát. Ha azonban 2-3 centit is sikerült túltölteni, azt mindenképpen csökkentsük le a maximum jelölésig pl. egy vékony, de hosszú szívószálszerű csővel.
Tisztelt Olajdoktor!
Kérem szíves véleményét, mi vezethet ahhoz, hogy egy autó, jelen esetben egy 2014-es 2.0 TDCI 140 LE Mk4 Ford Mondeo 9500 km-rel és 5 hónappal a márkaszerviz olajcseréje után "Service oil" üzenetet ad.
Használom a járművet kb. 1/3 budapesti, 2/3 autópályás forgalomban. Autópályán viszonylag sokat forog 2700 rpm-en, de 3000 felé kivételes esetben pörgetem. Igyekszem 2000-3000 között tartani a fordulatot, ne kelljen erőlködnie. A DPF pedig panaszmentes. Eddig ezt az autót az utolsó 9000 km-én vezettem. Márkaszerviz cserélte az olajat, kb. 15 000 km-enként, évente, az autó 120 000 km-t futott. Elektronikus szervizkönyv, kiterjesztett garancia, minden hitelesnek tűnik. Eddig sohasem csalódtam az érintett márkaszervizben, -kereskedésben.
Egyszer, utántöltéssel mértem meg az olajfogyasztását, 2,5 dl/7000 km volt, ami szerintem nagyon jó. Hetente legalább négyszer autópálya-használattal legalább kb. 45-50 percet fut, minimum 70 km-t alkalmanként. Igyekszem, hogy ha városi forgalomban kell közlekedni, legalább fél órát fusson.
Az Ön véleménye szerint tényleg reális, hogy ennyi idő után friss olajat kell kérnie? Mi az, ami így pusztítja az olajat? Budapest? A magasabb fordulatszám, sebesség? Konstrukciós vagy egyéb hiba?
Bár fórumokon kerestem, de konkrétan erre a járműre hasonlóan rövid olajhasználatra utaló bejegyzést nem találtam. (Vagy egyszerűen az előző olajcsere során elmaradt a számláló nullázása, esetleg - bár ilyen biztosan nem történik - az olajcsere maradt el? Nem is feltételeznék ilyet.)
Az olajat természetesen megkapja haladéktalanul. De azért mégis... miért kéri? (Nem spórolás miatt, pusztán csak kíváncsiságból kérdezem, hogy mennyi km-t ajánlatos még a kérdéses üzenetet után használni az autót olajcsere nélkül?) Véleményét, segítségét, tanácsait előre is köszönöm.
Tisztelettel: Sándor
Kedves Sándor?
Fura kérdés, de nem lehet, hogy a szerviz állította be a csereperiódus hosszát?
Milyen olaj van az autóban? Ez nem derült ki.
A másik variáció, hogy az indítások számából, a fordulatból a külső hőmérsékletből, az olajhőmérsékletből kalkulált periódus ennyit eredményezett.
A szerviz mit mondott ugyanerre a kérdésre?
Azt nem tudom megmondani, mennyi ideig érdemes így használni még az autót. Ehhez labor kellene. A gyári csereperiódusa 30 000 km. Ezt még ha utántöltésekkel is, de tudnia kell. Nem kell tehát azonnal rohanni, de kérjen egy időpontot, és beszélje át velük, hogy milyen csereperiódust állítanak be.
Üdv.: Olajdoki
Tisztel Olajdoktor,
az lenne a kérdésem, hogy lenne egy Volkswagen Polo 1.4 mpi autó, amiben menet közben alacsony fordulatnál bevillan az olajnyomás lámpa. Ha elkezdek gyorsítani 2000 fordulat felé, akkor megszűnik a jelzés, de alatta újra bevillan. Olaj, szűrő, olajgomba csere, olajnyomás mérés megtörtén, 2000 fordulatnal 1,5 bár volt az érték. Megfelelő vagy alacsony lenne a nyomás? Vagy esetleg az autó alján is lenne egy érzékelő?
Kedves Kérdező!
Ez így semmiképpen nem egészséges. Mechanikus órával mit mutat alapjáraton? Ez legyen az első, amit megnéznek. Jó lenne menet közben is nézni a nyomás változását.
Ha a visszajelzés pontos (nincs műszerhiba) akkor az olajszivattyúra gondolok, mint ludasra. Ha az kopott, akkor ez a jelenség nem ritka. Első lépés legyen a mechanikus óra meleg motornál.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Adott egy Lada Vesta amiben motorolajat és váltóolajat szeretnék cserélni. Könyv szerint API SL/API SM B5/B6, egészen a 0W-30-tól 20W-50-ig ír a könyv megfelelő olajokat. Szervizben eddig a Total Quartz 7000 10W-40 olajat raktak bele, viszont én kipróbálnám a Mannol 10W-60-as olaját. Papírforma szerint API: SN/CF, ACEA: A3/B4
Mennyire tennék rosszat a motorral, ha ezt a fajta olajat használnám?
Váltóolajhoz leírást nem találtam, csak feltöltési mennyiséget. Ott szintén a Mannol márkát választanám: 75W-90, ahol GL4-GL5 van megadva. Ezzel kapcsolatban bújtam youtubon táváris kollégák miket öntögetnek bele, de semmi számottevően érdemeset nem találtam. A motor 1600 ccm, 16V, forgalmi szerint 81kW. Váltóról annyit tudok, hogy orosz és nem Nissan, ami a többiben van.
Kedves válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel,
Olivér
Kedves Olivér!
(Milyen évjáratú ez a Vesta?) Az ACEA B6 mint előírás nem létezik. Én 20W-50-et sem látok egyik Vesta esetében sem. Igaz, 10W-40-et sem. A 10W-60 pedig végképp nem javasolt. Az a viszkozitás hideg és meleg oldalon is magas.
Az 5W-30 a stabil megoldás ennél az autónál.
A váltóban (manuális váltó) pedig 75W-80 GL4 plus az előírás. Nem írta le ugyanakkor, hogy mi az oka annak, hogy ilyen váltásokra adná a fejét. Mi volt eddig az autóban? Mi a baj azokkal? (Ha megfelel mégis a 10W-40, akkor pláne.) Ha nincs oka a váltásra, akkor nem érdemes belefogni.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor úr,
szeretném kérni a segítségét egy MK3-as, 16 szelepes, 81 kW-os, benzines Ford Mondeóval kapcsolatosan. 2009-ben vásároltam, amikor egy szakszervizben az volt az első, hogy lecseréltettem a motorolajat. A szakemberek szerint Castrol 10W-40-es motorolaj lehetett benne, mert nagyon sűrű volt, állítólag nem is ebbe való.
Ekkor a Formula 5W-30-as motorolajra cserélték. Ezután vettem észre, hogy eszi az olajat a motor. Amikor újra elvittem egy szerelőhöz, az azt ajánlotta számomra, hogy a Mobil Super 3000 X1 FE-5W-30-as motorolajra cserélné, amitől valószínű, hogy nem fogyasztja úgy az olajat. Azóta ezt a fajta motorolajat töltögetem elég sűrűn, ami nagyon aggaszt engem. Sajnos jelenleg nincs lehetőségem megjavíttatni a motorját, ezért abban szeretném kérni a segítségét, hogy tudna-e olyan adalékot ajánlani az olajhoz, ami segítene, vagy egy másfajta motorolajat ajánlani, hogy valamelyest csökkenjen az olajfogyasztás, hogy egy kicsit nagyobb biztonsággal tudjak közlekedni?
Válaszát köszönöm tisztelettel,
Pál
Kedves Pál!
Nem írta, hogy mennyit kell utánatölteni. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ez az olajfogyasztás valamilyen motorikus problémára lesz visszavezethető. Elég egy leragadt olajlehúzó gyűrű is. Nem ismerek olyan adalékot, amelyet ajánlani tudnék a jelen helyzetben, és az ilyesmit ritkán oldja meg más motorolaj. A Mobil egy kiváló kenőanyag.
Olajcsere előtt esetleg valamilyen tisztító adalék használatával felszabadítható lehet a leragadt gyűrű, de ezt előre garantálni nem lehet sajnos, és azt sem tudjuk, hogy az-e a probléma.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
A következő problémával fordulok Önhöz. Két éve vettem egy 2010-es Hyundai i30-ast (benzines 1,4-es motorral, FDH). Akkor nem tudom, milyen márkájú, de 10W-40-es olaj volt benne, fogyott, de nem vészesen: 10 ezer kilométer alatt 1-2 liter. A szerelő lecserélte, de először 5W-30-asra (Castrol), mert az való bele, na az nagyon fogyott, de töltögettem, 1000 km/1 liter. Azóta több olajat is kipróbáltam, mert olvastam, valamelyik kocsi bizonyos olajokból többet eszik. Persze közben az olajfogyasztás is folyamatosan romlott.
Azóta kipróbáltam a Shell Helix Ultra 5W-40-et, kb. 3/4 liter fogyott 1000 km-en, illetve most legutoljára Valvoline Maxlife 5W-40-et próbáltam, de sajnos azzal is most mentem lassan 1000 km-t, és kb 1/4 szintig van az olajszint...
Füstölést, csöpögést nem érzékelek, de gondolom valahol nagyon eszi az olajat. Kérdésem, van-e még valami opció, amit ki lehet próbálni? Valamelyikből 10W-40-est, vagy nem tudom. Nyilván a javítás marad már lassan, vagy az eladás, de reménykedtem benne, hogy valamivel még kihúzhatom egy kis ideig. Már tényleg a 10 ezer km-t sem várom meg az olajcserével, csak hogy valami másik típust ki tudjak próbálni. Ami még esetleg szóba jött az a Castrol Edge vagy az Eneos, nem tudom, esetleg ezekkel érdemes még próbálkozni?
Köszönöm előre a segítségét, üdvözlettel: FI
Kedves FI!
Az autó előírásai között nem szerepel a 10W-40 viszkozitási osztály. Sőt, amennyire látom semmilyen konstellációban nem megengedett a 40-es melegoldali viszkozitási osztály.
API SJ teljesítményszint mellett 5W-20, 5W-30, illetve 10W-30 viszkozitások szerepelnek lehetőségként. Azt kideríteni már lehetetlen, hogy annak idején már azért volt benne 10W-40, mert bárki hozzá nem értő módon úgy gondolta, hogy attól majd csökken az olajfogyasztás, vagy azért nőtt meg az olajfogyasztás, mert az autót nem megfelelő olajjal használták.
Ezt a mértékű problémát olajjal nem fogja tudni megoldani. Mindenképpen meg kellene nézetni a motort. Egy leragadt gyűrű (ha pl. ez a probléma) nem feltétlenül a világvége, megérheti rendbe tenni. Az olajszintre mindenképpen figyeljen, az kulcsfontosságú. Olajból a felsoroltak közül szinte mindegy, mit választ. Egyiktől sem számítok arra, hogy ezt a mértékű problémát orvosolni tudná.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Egy új, TSI-motoros Skodát vásároltam, aminek a gyárilag ajánlott olaja 0W-20-as. Az lenne a kérdésem, hogy tényleg ez lenne az optimális olaj az autóba, vagy csak a fogyasztás/CO2-emisszió csökkentése érdekében javasolják ezt, hogy meglegyen a gyári kvóta?
Arra gondolok, hogy a 20-as melegoldali viszkozitás elegendő-e, mondjuk, amikor 40 fokban telepakolt autóval tartósan nagy sebességgel (Autobahn) halad az ember, vagy szintén hőségben, meredek hegyi szerpentinen veret fölfelé. Nem jobb egy 0W-30 vagy 0W-40 (nyilván, ami megfelel az előírt VW szabványnak)?
Köszönettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Igen, ez az “optimális”. Sőt. Több mint optimális. Megkerülhetetlen előírás. Nem a 0W-20 van előírva, hanem a VW 508.00, ami viszont csak 0W-20-as viszkozitásban létezik, ráadásul kifejezetten alacsony az ún. HTHS viszkozitása, ami egészen speciálissá teszi ezt a kenőanyagot. Ez azt jelenti, hogy magas hőmérsékleten, nagy nyíróerő meglétekor egy bizonyos nagyon alacsony viszkozitási értéket vesz fel az olaj. Erre szükség is van ezekben a motorokban.
Könnyebbség, hogy ezen nem szabad gondolkodni, hanem ezt kell használni. :-) (Ez alól kivétel lehet, ha nem a legeslegújabb motorok valamelyikéről van szó, hanem picit korábbiról, ahol még használható az 504.00, mert az létezik 0W-30-as és 5W-30-as viszkozitási osztályban is.)
Ez a válasz egyik része.
A másik része az, hogy igen, ez az emisszió miatt van.
De…
Nem a motorolaj oldja meg az emissziót, hanem a motorkonstrukció. (Pontosabban az egész jármű egésze a légellenállástól a gördülési ellenálláson keresztül, a hajtásláncon át stb.)
Visszatérve az alapokhoz: vannak emissziós célkitűzések Európában. Ezek teljesítéséhez a konstruktőröknek mindent be kell vetniük. A felület-megmunkálás pontosságától az illesztések pontosságának növeléséig, tömegek és térfogatok csökkentésén át, a teljesítmény megtartása mellett sok mindent érint. Ezekhez a motorfejlesztésekhez új kenőanyagokra van szükség. Az ön esetében is erről van szó. Ezért ez az előírás. És azt, mint minden esetben, a motor helyes működése érdekében kell betartani. Ha egy ilyen előírással rendelkező motorba ön egy magasabb viszkozitású, ráadásul normál HTHS viszkozitású olajat használ, azt a motor nagyon hamar “elnyírja”. Szabályosan lenyíródik az olaj, ami gyorsan vezet annak leépüléséhez, olajfogyasztáshoz és összességében a motor idő előtti elhasználódását és helytelen működését is eredményezi.
Tehát összegezve: minden olaj megfelel, ami a gépkönyvben szereplő VW előírást teljesíti. Ha az ön autójáéban csak az új 508.00 szerepel, akkor csak azt használhatja, és azt 0W-20-ban fogja csak megtalálni. (Ez egy ACEA C5 olaj, ami egészen speciális dolog.)
Ha a gépkönyvben lát 504.00-t is, akkor ott megnyílik a lehetőség arra, hogy 0W-30-at, vagy 5W-30-at használjon. (Ezek normál HTHS kategóriák ACEA C3 mellett.) Ha az előírást betartja, akkor nyugodtan aludhat. Ez egészen biztos.
Remélem, nem volt túl bonyolult, és tudtam segíteni, valamint egy picit tisztább lett a kép a kérdésben. Ellenőrizze a gépkönyvet. Ha nem egyértelmű valami, nagyon szívesen segítek. Konkrétan nem tudom megnézni, mert nem tudom, milyen járműről van szó egészen pontosan.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Köszönöm a gyors és kimerítő választ. Az autó egy új Octavia kombi RS lesz, kétliteres turbó benzines, 245 LE. Szeretek gyorsan menni, ezért kérdeztem, mert úgy tudtam, hogy a magas hőterhelést a magasabb melegoldali viszkozitású olajok bírják jobban. De akkor megnyugodtam, és nyilván azt fogok benne használni.
Köszönettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Örülök, ha segítettem! Ennek a dolognak nincs köze a sebességhez, az autót nyugodtan használhatja rendeltetésszerűen. :-) Nem magasabb a hőterhelés a tervezettnél.
Az tévedés, hogy a magasabb melegoldali viszkozitású olajok jobban bírják a hőterhelést. Ezt úgy képzelje el, hogy a viszkozitás a hőmérséklet emelkedésével csökken. Tehát minél melegebb, annál folyósabb. A 40-es X hőmérsékleten folyik valahogyan. A 60-as ugyanazon hőmérsékleten kevésbé akar folyni. Egy nagyobb hőterhelés mellett üzemelő motornál azért írnak elő esetleg 60-ast, mert annak a “folyóssága" egy magasabb hőmérsékletnél lesz olyan, amilyen kell, hogy legyen.
De itt is az a sorrend, hogy a motorkonstruktőr “kiszámolja," hogy milyen viszkozitásra van szükség az adott olajhőmérsékletnél. Majd az előírásban olyat írnak elő, ami ezt tudja. Ha ez 40-es, akkor azt. Ha 60-as, akkor azt. De olyan nincsen, hogy ha tövig nyomom a gázt a Swiftnek, akkor abba 60-ast kell tenni, mert az már “részing” autó. :-) Az ön autójában mindent figyelembe véve ezt az előírást kell teljesíteni. Pontosan azt, amit a gépköny ír. Azért aggódni nem kell. Ez biztos.
Remélem, követhető voltam. :-) Üdv.: Olajdoki
Hello Doki!
Yanmar YM14 le 4 ütemű 3 hengeres diesel kistraktorba mi lenne a legmegfelelőbb motorolaj? 2000-2500-as fordulaton dolgozik.
Köszönöm
Kedves Kérdező!
Én ugy látom, hogy itt egy 15W-40-es, CH4-es olaj megfelelő. Persze ettől fölfelé bátran el lehet térni. Lehet akár egy személyautós 15W-40 A3/B4 is. Lehet ez a MOL Essence 15W-40, de lehet a Parnalub Hercules 3 15W-40 is.
Üdv.: Olajdoki