Tisztelt Olajdoki!
Lassan közeleg a tavaly novemberben átvett, címben szereplő gépkocsim első éves szervize. A gépkocsi az utolsó csavarig megegyezik 3 márkatársával, a Citroen Berlingo/Peugeot Rifter/Toyota Proace City testvérmodellekkel. Mivel a motor, illetve az egész autó PSA fejlesztés, meglátásom szerint a PSA által előírt 0W-30 ACEA C1/C2 szabvány szerinti olaj való bele.
Az Opel tudomásom szerint saját fejlesztésű 5W-30 ACEA C3 dexos2 olaját hajlandó csak beletenni, és erre vállal garanciát, amit én nem értek. Több, mint 5 Opel szervíztől kértem ajánlatot, mindenki ragaszkodik az az 5W-30 dexos2-höz.
Szeretném állásfoglalását kérni, hogy Ön szerint ez miért lehet, továbbá ha lejár az 5 év garancia, és esetleges a motor meghibásodik a nem megfelelő 5W-30 olaj miatt, akkor az én nyakamba hullik a javítás költsége? Vagy ez egyáltalán nem is probléma, jó az 5W30 is, csak én fújom fel az ügyet?
Üdvözlettel: K. Tamás
Kedves Tamás!
Az autó motorolaj előírása Dexos2. Ez egy GM előírás. A szóban forgó autó pedig egy Opel. :-) Így abszolút megfelel amit a szerviz használ az olajcsere alkalmával. Ne tekintse ez a kérdés felfújásának, de tény, hogy bátran gondolkodjon egyszerűbben és bátran tartsa be a gyártó előírását. Az azonban érdekelne, hogy hol látta, hogy PSA előírás való az autóba? Én nem látok ilyesmit sehol.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Azt szeretném megtudni, hogy van-e lehetőségem bevizsgáltatni az autómban (használatban) lévő motorolajat. Úgy gondolom, hogy egy átfogó diagnosztika sok információt szolgáltatna a motor állapotáról, illetve a csereperiódus belövéséhez is segítség lenne, főleg, ha valamiért az rövidebbé válna, mint a 10 ezer km/1 év.
Kereséssel megtaláltam a MOL LubCheck/WearCheck szolgáltatását, de itt láthatóan nem állnak szóba „mezei” autóssal, inkább flották, nagyobb cégek lehetnek a célcsoportjuk, pl. az árra vonatkozóan sem találtam semmit. Előre is köszönöm szíves tájékoztatását, ha van tapasztalata a témában! (hol, mennyiért lehet bevizsgálást/elemzést/diagnosztikát készíttetni)
Köszönettel és üdvözlettel, W. István
Kedves István!
Szívemhez szóló témát pendített meg! Fáradtolaj diagnosztika tárgyban írtam a diplomamunkámat.
Jól gondolja. Egy ilyen labor eredmény jól leírja elsősorban a motorolaj állapotát, de lehet következtetni a motor állapotára is. Igaz ez utóbbi korlátozott információkat hordoz, de bizony vannak összefüggések. Azt is jól látja, hogy ez azért nem gyakori szolgáltatás az utcai autós számára. Főleg a teherfuvarozásban, és leginkább az iparban használatos dologról van szó. De pl. a gázmotoroknál nincs enélkül üzemelés. Drága szolgáltatásról van egyébként szó. 20 000 ft (+) körüli összegről szokott szó lenni.
Azt javasolnám, hogy forduljon az autószerelőjéhez aki biztosan kapcsolatban áll valamelyik olajtársasággal mint beszállítóval. Rajta keresztül nem lehetetlen. Esetleg megkereshet egy kenőanyag importőrt is. Ez lenne az egyik fele a válaszomnak.
A másik felében azonban azt mondanám, hogy 10 000 km-nél ön tökéletes kondíciókat fog látni egy személyautóban, ebben szinte biztos vagyok. (Ha az autó is rendben van és nincs a motorolajban mondjuk hűtőfolyadék vagy túl sok üzemanyag). Ezért azt gondolom, hogy az érdekességen túl ezzel nem érdemes foglalkozni egy személyautó esetében. A csereperiódust a gyártó megadja. Ezért kár lehet sokat költenie. Van esetleg valami konkrét oka a szándékának?
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2016-os, 1,4 turbós, ráncfelvarrott, általam újonnan vásárolt S-Crossom a minap kiírta, hogy "change engine oil", azaz cseréljek motorolajat. Amit nem értek, mert kb. 4000 km-t tettem meg az előző, egy éve történt olajcsere óta (most egyébként ~23 200 km van benne).
Nem vagyok boyracer, nem üveghangon pörgetem két piros lámpa között. Sőt, rövid utakra sem igazán használom (munkába tömegközlekedek). Kérdésem, hogy a Suzuki figyeli-e az olaj minőségét, és ez alapján szól-e, ha cserélni kell az olajat?
Azaz valóban cserélni kell-e az olajat, mert (mi másra gondolhatnék) a szervizben használt olajat öntöttek bele? Vagy mi más lehet a háttérben? Azt kizárnám, hogy egyszerűen a csere óta eltelt időt figyeli (1 év), mert az előző két olajcsere között 22 hónap telt el, és nem jelzett. Válaszát előre is köszönöm.
Üdv Szilárd
Kedves Szilárd!
Olajminőséget nem tud nézni az autó. Az olajcsere általában véve lehet rugalmas, vagy szigorú csereciklusú. (Nem ennél az autónál, hanem általában)
A rugalmas az amikor kiírja, hogy mikor kell cserélni. Ezt az információt sok helyről veheti az autó. Az indítások számából. A megtett útból. A fordulatszámokból. Az olajhőmérsékletből, stb. Figyeli a megtett út mellett az eltelt időt is. Ami ha egy évre van esetleg beállítva akkor azért írja ki mert eltelt az egy év.
Szigorú csereciklusnál azonban az eltelt kilométer vagy az eltelt idő lejártakor egészen biztosan jelez. Én úgy látom, hogy ennek az autónak (ha jól azonosítottam be a 2016 után gyártott 1.6-os S-Crosst) akkor 15 000 km/1 év szigorúan.
Itt bizony eltelt az egy év ezek szerint. Bennem inkább az a kérdés, hogy hogyan telt el az előző (elvileg egyetlen) olajcsere előtt 22 hónap. Vagy félreértem és több olajcsere is volt? Egy biztos. Eltelt egy év. Cseréljen olajat, mert ez az előírás. Ezért jelzi az autó.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoki,
Szeretném kikérni véleményét: Van egy 2016-os 1.8 TSI Octaviám, melyben - a Totalcaros cikkek tanácsai alapján is- 12-15 ezrenként cseréltem motorolajat. A garanciája idén nyáron járt le. Nagyon élvezem az autót, még 7-8 éves koráig megtartanám.
A kérdés: hogy továbbra is szakszervizben cseréltessem az olajat, drágán, de szervizkönyvbe bevezetve, vagy vihetem a kissé olcsóbb, de megbízható magán VW szervizbe? Tehát nem is annyira technikai, hanem inkább kereskedelmi kérdés ez: az autó 8 éves korában a majdani vevő értékelni fogja-e a sűrű olajcserét, vagy addigra ez már senkit sem érdekel, másképp képződik az ár?
Előre is nagyon köszönöm válaszát!
Üdvözlettel, Dávid
Kedves Dávid!
A márkaszervizben az autó az elektronikus szervizkönyvébe bevezetett módon biztosan megkapja az olajcsere alkalmával azt törődést amit a gyártó előír. Gondolok itt az előírások betartására a motorolajat illetően és a gyári minőségű szűrőkre. Fontos megjegyezni, hogy kérésre a márkaszerviz is biztosan szívesen elvégzi a sűrűbb olajcserét. Ez később is mindenképpen érték ami véleményem szerint az eladáskor bizalmat sugároz majd.
Amit azonban most leírok a szigorúan a magánvéleményem és az az út melyet magam is járok.
Ugyanebből az évjáratból van nekem is Octáviám ami pont ugyanebben a helyzetben van. Szeptemberben lesz 4 éves.
Én a következőt tettem: A teljes szervizelőzményt kinyomtattam. Beregisztráltam azt autót egy általam preferált autószervizbe mely nem márkaszerviz, de bízom bennük és jó szakemberekből álló csapatnak tartom őket. Az autó szervizelése itt fog folytatódni. Rálátnak az autó szervizigényére és rendelkeznek szervizfüzettel. Kaptam is egyet. Ennek belső első oldalába belehajtogattam és tűzőgéppel rögzítettem azt a kinyomtatott szervizelőzményeket tartalmazó oldalt melyet fentebb említettem.
A következő olajcsere, mely nálam 95 000 km-nél következik majd már ebben a szervizben készül el és egyrészt be lesz írva a cég szervizprogramjába valamint kézzel az említett füzetbe is. Így a fentebb említett bizalom az autó 7-8 éves korában ugyanúgy fent áll majd mintha az autó a márkaszervizben járt volna. Mindenképpen úgy látom, hogy ez értéknövelő tényező lesz, de legalább is nem lesz értékcsökkentő a bizalom hiánya.
Ez azonban az én döntésem leírása csupán. Ezt a döntést mindenki maga kell, hogy meghozza. Kérjen árajánlatot a márkaszervizben az olajcserére és hasonlítsa össze a független szerviz ajánlatával. Ez segíthet dönteni.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy több helyen hallottam, olvastam, hogy a VW konszern motorjaiban van kicsi tűrés a viszkozitásban, mivel sokkal fontosabb, hogy az olaj teljesítse a gyártói jóváhagyásokat.
Van egy Skoda Octaviám (2005-ös, 1.6 BFQ, 1U5), aminél az eddigi olajcseréknél 5W-40 olajat használtam, VW 502/505 jóváhagyással. Az olajat 15 000 km-enként cserélem a hosszú olajcseréhez való nagyobb olajszűrőt használva. Két olajcsere között kb. 0,3-0,5 litert kell utánatölteni, ami egyik ismerős szerelőm szerint dicséretes, mert ezek a motorok kb. 1 litert azért el szoktak kérni két csere között. (Ezt Mannol olajjal produkálja, Castrolból több mint egy litert kért pluszba, és az olajbetöltőn is több hab volt városi üzemben, a Mannollal semmi hab nem képződik.)
Most ajánlották, hogy mivel a 15 000 km kb. 60-70%-a városban teljesül (munkába járás), érdemesebb lenne az 5W-30, vagy akár a 0W-30 olajra váltanom. Lehet ebből el fogja kérni az 1 litert is 15 000 km alatt pluszban, de hogy a motornak sokkal jobb lenne állítólag, főleg hideg üzemben. Plusz állítólag ezek az olajok már még inkább csökkentett hamutartalmúak, ami még kímélőbb a motorra nézve úgy tudom. Ilyen olajokból viszont csak VW 504/507 minősítésűt találtam, ami igaz egy frissebb minősítés, mint a régi 502/505, de nem tudom, hogy ezek mennyire összeférhetőek egymással visszafelé. Ön mit javasol, érdemes lehet átállni, vagy maradjak az eddig használt viszkozitásnál?
Üdvözlettel, Zoltán
Kedves Zoltán!
Sok dolog merül fel abban amit írt és sok benne a félreértés is. A VW előírás a legegyszerűbb dologok egyike. Ha olyan olajat választ ami teljesíti az előírást akkor semmilyen további dolgon nem kell gondolkodni. Ön használ egy önnél bevált motorolajat. Miért változtatna?
Az alacsonyabb viszkozitási osztályról szóló ajánlásnak nem sok értelme van. Az csak akkor használható ha teljesíti az előírást. Az alacsony hamutartalom részecskeszűrős dízeleknél előírás, ráadásul nem a motornak számít hanem a dízel részecskeszűrőnek, tehát ennek sincs relevanciája. Összességében az a javaslatom, hogy maradjon a bevált és megelégedéssel használt motorolajnál.
Üdv.: Olajdoki
Húszéves Mazdámban (1.8-as benzines) az elfogyott motorolajat véletlenül 75W-80 (Mannol MTF-4) váltóolajjal pótoltam. Így most 3 liter motorolaj, és 1 liter váltóolaj van a motorban.
Maradhat következő olajcseréig vagy cseréljem le sürgősen?
Kedves kérdező!
Mindenképpen cserélje le ezt az egyveleget.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor,
Tavaly vásároltam egy 2016-os 1.7 CRDI Kia Optima-t. Az autóban 7 sebességes automata váltó van és jelenleg kb 117 000 mérföld. Kérdésem az lenne, hogy milyen gyakran kell olajat cserélni a váltóban és ön milyen olajat ajánl hozzá? Ha egy mennyiséget is tudna mondani az nagyon sokat segítene.
Köszönettel, Árpád
Kedves Árpád!
Ez a váltás évében készült autó, de már az újabb? Ha igen akkor 60 000 km a csereperiódusa az automata hajtóműolajnak és 1,9-2 liter kell bele mégpedig SP-IV jóváhagyású ATF folyadékból. Ilyen a Liqui Moli Top Tec ATF 1800, vagy a Valvoline Maxlife ATF. Legyen körültekintő! Bármire is esik a választása az SP-IV legyen rajta.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor, létezik-e a LL motorolajokhoz LL olajszűrő?
Nemigen találni a webshopokban. Felmerül tehát a kérdés: miért is kellene teljesítenie egy 10-15 ezer km-re tervezett olajszűrőnek a 30-50 ezer km-es csereperiódust?
Ha nem teljesíti, akkor megtelik a szűrő 20-nál és onnantól a megkerülő szelepen át közlekedik az olaj, kinyírva a motort.
Ha teljesíti (bírja az 50 000-es csereperiódust), akkor miért terheljük a környezetet 10-15-nél kidobott szűrőkkel? Nem 1-1 szűrővel, hanem globálisan, milliós nagyságrendben gondoltam.
Üdv, Ákos
Kedves Ákos!
Alapvetően tegyünk különbséget névtelen és olcsó szűrők és egy gyári vagy azzal megegyező minőségű szűrő között.
Az utóbbiak minden további nélkül kibírják a gyártó által írt csereperiódust. (Honnan gondoljuk, hogy azok 10-15 000 km-re vannak tervezve?) Azt is jól érzi, hogy a csereperiódus rövidítésével a környezetet terheljük. A miértje jó kérdés. A vagyontárgyunk féltése illetve a műszaki biztonságérzetünk erősítése az oka. Én pl. soha sem rövidítettem le semmilyen előírt csereperiódust pont ezért. Ha 30 000 km volt akkor annyi. Ha 15 000 akkor annyi. Figyelni kell az olajszintre és kész is.
Sajnos jól érzi. Iszonyúan túlterheli a környezetet a sűrűbb olajcsere globálisan. A környezetvédelmi, üzemanyag-takarékossági, csereperiódusra vonatkozó előírások pont a környezetvédelem okán emelkedik. A fejlődés azonban így is egyértelmű. Régen amikor 5000 km volt az előírás akkor 2-3000 volt a gyakorlat. Most 15-30 000 Km-nél 10-15 000. Ez még így is a többszöröse a 20 évvel ezelőttinek. Igaz a járművek száma is megnőtt.
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Sokszor olvasom, hogy a hajók dízelmotorjába úgynevezett marine olaj való.(kedvtelési motorcsónakra, vitorlásra gondolok) Elolvasva a motor kézikönyvet azt látom, hogy API: CD, CE or CF4 illetve ACEA: A3/B3, A3/B4 olaj való bele. Márpedig ezek semmiben sem különböznek a manapság elterjedt, személyautókban használatos olajoktól.
Miben mások akkor mégis a marine 4T inboard és outboard motorolajok? Ha a viszkozitás és a szabvány egyezik, beletehető a hajómotorba a "hagyományos" személyautóba szánt olaj is?
Köszönettel: Krisztián
Kedves Krisztián!
A motorcsónak vagy inkább hívjuk “marine” motorolajok sokkal nagyobb igénybevételnek lehetnek kitéve mint a gépjárművek motorolajai. Itt gondoljon a motor elrendezésére, hűtésére. A motorolaj oxidációja vagy termikus igénybevétele is magasabb. Más a csereperiódusa, stb. sokkal több kopásgátló adalékot is szoktak tartalmazni.
Azt gondolom, hogy a gépkönyben kell, hogy legyen erre vonatkozólag jelölés. (A Marine ilyen.) Ha ön ilyet nem lát akkor tulajdonképpen elég azt betartani ami le van írva és ez a kérdés nem kérdés. Van még a vízben való lebomlás képessége is mely felmerül egy vizi jármű esetében. (Jó esetben) Az inboard motor a hajótest belsejében van, míg az outboard azon kívül. (Ha esetleg elküldi a leírást a gépkönyvből, akkor szívesen megnézem közelebbről a kérdést.)
Üdv.: Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Átnézve az elmúlt 10 év tanácsait, visszatérő probléma, hogy nem megfelelő motorolajat használnak a szervizek. Ezt vélelmezem esetemben is, aminek kapcsán a véleményét szeretném kérni:
A kezdetektől használt Shell Helix Ultra ECT C2C3 0W-30 LL motorolajat szerettem volna kérni a következő szerviz során is, de lakhely váltás miatt, a másik szervizben nem tudták a kért márkát biztosítani. Viszont biztosítottak róla, hogy az általuk használt olaj is megfelelő lesz a VW Jetta 2.0 CRTDI (2012) autómhoz.
Bízva az országos hálózattal rendelkező szervizben, beleegyeztem. Mivel számomra ismeretlen volt a számlán szereplő olaj (Havoline 0W30), rákerestem és ugyan több 0W30 típust is találtam a Texaco-nál (Energy, Ultra, ProDS F, ProDS P), de sajnos egyik sem rendelkezik a kezelési útmutatóban szereplő VW 507.00 gyártói jóváhagyással. (Kizárólag a ProDS V 5W30-nál szerepel).
Emiatt több kérdés is felmerült bennem:
- Lehetséges, hogy a Texaco (vagy más gyártók is) külön biztosítanak a szervizek számára más olyan (0W30) olajat is, ami rendelkezik a kérdéses gyártói ajánlással, de az nem szerepel a honlapjukon?
- Amennyiben nem, a jóváhagyás nélküli olajat mielőbb szükséges lecserélnem? (Motor, DPF károsodásának megelőzése okán)
- Ezen gépkocsihoz milyen más olajat tud még ajánlani, továbbá szükséges a hűtőfolyadék és a manuális sebességváltó olajának cseréjével tervezni? Ha igen melyeket ajánlaná?
Előre is köszönöm válaszát. Patrik
Kedves Patrik!
Castrol esetében kifejezetten van a márkaszervizek számára egy termékcsalád. Az említett márkánál nem tudok róla. Azonban a szerviznek rendelkeznie kell a terméklappal és a biztonságtechnikai adatlappal. Érdemes volna őket megkérdezni, hogy pontosan mit tettek az autóba és az milyen specifikációkkal rendelkezik. A gyártói előírást szükséges betartani.
Az 504.00/507.00 alapvetően egy C3-as ACEA előírásra épülő alacsony hamutartalmú kategória, de tartalmaz speciális elvárásokat a gyártó részéről, ezért nem váltható ki mással.
Ha ami most benne van szintén C3-as akkor azt mondom, hogy a következő olajcseréig nem lesz katasztrófa.
Ha nem alacsony hamutartalmú akkor a részecskeszűrő miatt azt mondom tegye a szerviz jóvá a dolgot és cserélje le az olajat a megfelelőre.
Ajánlani tudom a Valvoline Synpower XL-III 5W30-at, a MOBIL 1 ESP-t is akár. De bármelyik szóba jöhet ami Önnek szimpatikus és tudja az 504.00/507.00-át. A hajtóműolaj cseréjét érdemes volna a gépkönyvben megnézni, mert ellentmondásosak az információk. Tud esetleg motorkódot adni? A hűtőfolyadék csereperiódusa 4 év illetve 60 000 km. Itt megfelelő pl. a MOL Evox Ultra Plus concentrate.
Üdv.: Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Mitől Long Life egy motorolaj? Miért nem Long Life mindegyik?
Neves gyártók drága motorolajai nem Long Life motorolajok, pedig full szintetikusak, magas API, ACEA besorolással rendelkeznek, magas a viszkozitási indexük stb... Mit jelent, hogy Long Life motorolaj?
Ha egy nem LL olajnál az "egészséges" csereperiódust 10 ezer kilométernek tekintjük, akkor mennyinek tekinthető LL olaj használata esetén ? Mi a véleménye a Mannol Energy Combi LL 5W-30 motorolajról? Egy németországi összehasonlító tesztben a referencia olajként szolgáló Castrol olajhoz hasonló tulajdonságokat mutatott, ára viszont jóval kedvezőbb mint a széleskörben ismert nagy gyártók árai. Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: István
Kedves István!
Ez egy elég összetett kérdés illetve egy műszakilag is bonyolult terület, de van viszonylag egyszerű válasz. Felejtsük el ezt a Long Life dolgot, mert ez alapvetően egy címkén vagy terméknévben szereplő kifejezés.
A kenőanyagokat, ezen belül a motorolajokat szabványok írják le, melyeknek meg kell felelni.
A motorolajok fejlődését az (autó) motorgyártól által támasztott követelmények motiválják. A motorgyártókat - vagy nevezzük őket gépjárműkonstruktőröknek - főleg a környezetvédelmi normák szigorodása sarkallja.
A helyzet az, hogy az X szabályozás kimondja, hogy a károsanyag kibocsátás nem lehet több ennyinél és ennyinél. A motorkonstruktőr, s összességében a gépjármű konstruktőre pedig azon kezd dolgozni, hogy annak hogyan felel majd meg. (Itt most engedjük el, hogy ezek átlagszámok, ezért ha egy gyártó szeretne 5 literes motorral szerelt járművet gyártani, annak kell mellé valami mini autót is vagy elektromosat, hogy az átlag rendben legyen.) Szóval a konstruktőr dolgozik azon, hogy a jármű légellenállása, gördülési ellenállása, a hajtáslánc belső ellenállása minél kisebb legyen. Ez igaz a motor belsejére is.
Majd amikor ez sem elég, akkor tesz bele először csak EGR-t a végén meg már részecskeszűrőt, stb.
Majd előírja, hogy az általa fejlesztett konstrukcióban minek feleljen meg a motorolaj és milyen csereperiódussal.
Nos itt kezd izzadni a motorolaj konstruktőre. A vége az, hogy olyan motorolajokat fejlesztenek, ami mondjuk az adott gépjárműben teljesíti az adott szabványt és azt 30 000 km-es csereperiódussal tudja megtenni. És itt jön a poén.
Van gyártó, aki elnevezi Long Life-nak a terméket. Van ahol csak LL-t látunk. Van egy csomó ahol semmit. (Ezek vannak többségben) A BMW egyenesen LL-nek hívja a saját követelményrendszerét. Tulajdonképpen nem a motorolaj Long Life önmagában, hanem abban a konstrukcióban, ahol elő van írva, ott kell tudni, ami elő van írva.
Ugyanaz egy másik járműben pl. csak 15 000 km-es cserével van előírva, mert ott olyan tipusú az igénybevétel, hogy ott nem szabad tovább használni. Természetesen a csereperiódust is a környezetvédelem motiválja, hiszen egy 30 000-es csereperióduson harmad annyi veszélyes hulladék keletkezik mint egy 10 000-esen. Ennek önmagában sem az indexhez, sem a teljesítményszinthez nincsen közvetlenül köze. Ugyanakkor a teljesítményszint leírja, hogy az adott motorolaj alkalmas-e hosszú csereperiódus alkalmazására.
Konkrétan nem mondanék véleményt a Mannol motorolajról. Németországi teszteket egy-egy újságban marketing fogásként értékelek. Semmiképpen sem hasonlítanám össze a Castrollal, ami a világ egyik legnagyobb vállalatának a kenőanyag üzletágának a terméke. Azért mondom ezt, mert egy ilyen teszten azt olvastam, hogy "a Mannol viszkozitásban legyőzte a Castrolt.". Nos ez bullshit, aminek semmi értelme nincsen. Ilyet tribológus nem mond. Elnézést, hogy hosszú voltam. Remélem sikerült valamennyire válaszolnom, bár ez a téma majdnem kimeríthetetlen.
Üdvözlettel: Olajdoktor
Kedves Olajdoktor!
Hasonló cipőben járok mint az előző kolléga a szerszámgéppel, ám kiegészítem azzal hogy a főorsó fő csapágya siklócsapágy (és persze sok más főleg golyós és kúpgörgős csapágyat is felvonultat). Ide a gyártó 1.75 E°/50 C° olajat ír. Nem tudom milyen olaj lenne ebbe a legjobb? Illetve szűrőt (Opel motorolaj szűrőt) is teszek az új külön motoros szivattyú és az orsóolajozás közé. A szivattyú és a tartály kimenet közé teszem, hogy a szivattyút is kímélje és gravitációval ráfolyatom a szűrőre és a szivattyúra is. Helyes a szűrő illetve szivattyú elhelyezés elgondolás?
Van még pár olaj amit ír a könyve: 3.5 E°/50 C° És 6.5 E°/50 C° Ennek mai megfelelőit sem tudom. Az 1.75 E° olajra a tipp a Mol Spinol 15, ám ha túl híg nem alakul ki a film, és a csapágy javítás több hetes kemény munka. Ha sűrű akkor pedig nem tud behatolni a megfelelő helyre, hasonló eredménnyel zárul, több hetes hántolás és egy újraköszörülés ami vagy sikeres vagy méhtelep. Bár menthető talán korszerű lézeredzéssel. Az Engler fok nehezen értelmezhető, táblázatok is mást mutatnak. Igen, autókkal sokkal könnyebb az olajkérdés mint egy múlt századi szerszámgéppel.
A gép kora: Becsülhető, első magyarországi bemérés 1956. Végezetül egy kép az orsószekrényről, és egy hasonló gép felújítva: megegyezik, bár ez inkább egy igényekre rendelt gép.
Tisztelettel: Sándor
Kedves Sándor!
Igen, autókkal könnyebb. :-) De a szerszámgépekkel sem sokkal nehezebb, ha ellenőrizhető szabványos előírásoknak kell megfelelni. Ez viszont egy igazi régi gép, amit nehéz mai értékekre fordítani. Ez adja a szépségét. Igyekszem segíteni és örülök is, mert ilyesmivel ritkán találkozom és ez segít frissen tartani a fejemet.
Szóval Engler fok átváltásánál a 3,58 26 cSt, míg a 6,62 50 cSt értéknek felel meg. Egy 32-es hidraulika olaj Celsiuson 30 cSt-on van nagyjából. Így ez tulajdonképpen itt sem kizárható. Az 1,75 Engler viszont kereken 9 cSt. A MOL Spinol 40 Celsiuson 15,1 mm2/s (cSt) Ha ez utóbbi az előírás akko még a Spinol 15 is kicsit magasabb viszkozitást mutat az előírtál.
Nem világos, hogy hol merül fel pontosan a másik két Engler fok, de ez a MOL Spinol 15 szépen ezek közé esik így akár jó is lehet.
A szűrőről nem tudok véleményt mondani, azt gondolom jó lehet. Esetleg a nyomást hogyan befolyásolja? A csapágyakban mindenképpen szükséges a működéshez szükséges minimum hiszen ez a lelke a siklócsapágyazásnak.
Mindent egybevetve jó megoldásnak tűnik a MOL Spinol, de ha elmehetünk 6,5 Englerig akkor a 32-es hidraulika is jó ami, ha a szivattyú képes szállítani, akkor eredményezhet magasabb olajnyomást. Igaz az olaj hőmérséklete is magasabb lehet az ugyanazon keresztmetszeten szállított nagyobb mennyiségből adódó megnövekedett súrlódás miatt. Viszont itt van miből csökkennie a viszkozitásnak.
Nagyon érdekel, hogy hogyan folytatódik a történet!
Üdvözlettel: Olajdoktor
Kedves Olajdoktor!
Tudom kérdésem kicsit szokatlan hiszen nem autós téma.
Rendelkezem otthon egy 1969-ből származó szerszámgéppel, amihez keresek elérhető kenőanyagokat. Annak idején a tervező az akkor elérhető olajokat választotta. Nem volt gond a mennyiséggel sem, akkoriban egy ipari üzem megrendelt 1-2 hordó olajat. Nekem egy feltöltéshez 2-3 liter elegendő, valamint hobbi jellegű használat esetén évente elég olajat cserélni. Eddig nem használtam a gépet. Az utolsó olajcsere több mint 15 éve volt. (Nálam 13 évet ált.)
Milyen általánosan elterjedt olajokkal tudnám helyettesíteni az előírásnak szereplőeket? Mellékelem a gépkönyv vonatkozó lapját. Az ott megadott Engler fok átszámításában talán tud segíteni.
Köszönettel, Vilmos
Tisztelt Vilmos!
Bármilyen furcsa, bátran megpróbálhat egy 32-es HLP szintű hidraulikaolajat. Ezekben EP adalék is van és a viszkozitás értékek e-körül vannak. Fontos a korróziógátlás is, de ezzel sem lesz gond és ez elérhető viszonylag egyszerűen bárhol.
Üdvözlettel: Olajdoktor
Tisztelt Olajdoki!
A kérdésem inkább üzemanyagra vonatkozik, de van olaj része is. Adott egy 9 éves, Franciaországból származó Ford S-max, 163 lóerős 2.0 dízelmotorral, amit 4 éve vásároltam, akkor 110 ezer km volt benne (az óra és a szervizkönyv szerint). Azóta kb. 50 ezer km-t ment bele gond nélkül, elsősorban autópályás használat során.
A koronavírus helyzet miatt azonban mostanában gyakran kell használnom az autót rövid városi utakra (heti 80-100 km), de nem szeretném ezzel tönkretenni a motort. Mindig nagy olajtársaságoknál tankolok, az alap dízelből, de elgondolkodtam azon, hogy néha a prémium dízelt is meg lehetne adni a motornak, különösen a mai árak mellett.
Az lenne a kérdésem, hogy mikor lenne érdemes prémium dízelt tankolni: A rövid városi használatra, vagy a hosszabb autópályás utak előtt, hogy a motor belső tisztítását jobban elő tudjam segíteni? Ismerem az üzemanyagokról szóló Mesterkurzus felvételt, de erről a kérdésről pont nem esett benne szó. Ide kapcsolódik még, hogy a 20 ezer km-es olajcsere periódust is érdemes lenne lerövidíteni a városi használat miatt?
Üdv, Zsolt
Kedves Zsolt!
Az olajcsere periódus pont azért van megadva hónapban is, nem csak kilométerben, hogy az az eset is kezelve legyen, amikor valaki az ön által leírtaknak megfelelően használja az autót.
Tehát ameddig a hónapban mért periódust is betartja, addig nem kell aggódnia, vagy kitalálnia valamilyen kilométerben megadott értéket, amikor cserélnie kell.
A motor pedig nem fog tönkremenni attól, hogy így használja. Sokan csak így használják az autójukat, függetlenül a korlátozásoktól. Ezért a prémium üzemanyagra emiatt szerintem nincs szükség.
Üdv, Olajdoki
Üdv.
Adott egy Sportage III-as (1.7 CRDI) gyári olaja 5w30, csereperiódus 30 000 km. Én ezt sokallom, így 15 000-kénti csere mellett vagyok. Ezúttal a gyári helyett, 5w 40 Castrol Magnetic DPF került a kocsiba a szerelő javaslatára, ezt jobb minőségűnek, motor számára is kímélőbbnek mondta, azzal, hogy ez nem okoz gondot. Valóban puhább hangon jár a motor. Kérdésem, hogy valóban nem lesz negatív hatása a fenti cserének?
Köszönettel!
Kedves Levélíró!
Ez az olaj is megfelel a gyári követelményeknek. Nem fog problémát okozni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki,
A fateromnak van egy 2005-ös 1.8-as benzines Ford Mondeoja, és összegyűlt itthon pont egy olajcserére való (5x1l) Mobil1 5W30 olaj, amiből 3db FE és 2db XE (teljesen bontatlanok).
Mindkét olaj jó Fordhoz, de egyik dízelhez ajánlott, a másik benzines szabványoknak megfelelő. Az lenne a kérdésem, hogy a két olaj felhasználható-e együtt az említett autóhoz? Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: Ködmön Dávid
Kedves Dávid!
A korszerű motorolajok keverhetőek egymással, tehát az, hogy kétfajta olajról van szó, nem lenne probléma.
De a kevert olajok mindegyikének meg kell felelnie a gyári előírásoknak, és ez a feltétel itt nem teljesül.
Tehát azt ajánlom, hogy a 2 db XE olaj helyett vegyen 2 liter olyan olajat, ami megfelelő a Ford előírásainak, és azzal keverje a 3 liter Mobilt.
Üdv, Olajdoki
Üdv!
2005-ig gyártott 2.4D5 S60 Volvókat részecskeszűrő nélkül gyártották. Ennek a gyári olaja a 0W30 ACEA A3B4, a fiatalabb részecskeszűrős modellnek A5B5!
Egy vonatkozó fórumban a vita arról megy, hogy az A5B5 helyettesíti-e az A3B4-et vagy tönkreteszi a motort? Lehet-e részecskeszűrő nélküli D5 Volvoba tenni az A5B5-öt? Válaszát előre is köszönöm!!
Kedves Érdeklődő!
Az A5/B5 nem helyettesíti az A3/B4-et. Vannak motorkonstrukciók, amelyekhez az egyik használható, van, amihez a másik, és van, amihez mindkettő (vagy egyik sem).
Olyan motort biztos nem fog tönkretenni az A5/B5-ös olaj, ahol ilyen olaj használata megengedett vagy előírt.
A kérdéses Volvo esetében a válasz nem, azaz nem tölthető A5/B5-ös olaj a korábbi évjáratú Volvoba. Természetesen nem a részecskeszűrő miatt, hanem a motorkonstrukcióval összefüggő okok miatt.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Dacia Logan II TCe 90 (lépcsőshátú, H4B 400, H4B 408, 66 kW, 2017 évjáratú, 9300 km) autómba lehet-e ENEOS 0W-20-as olajat tenni, ha nem, milyet javasol.
Köszönettel: István
Kedves István!
Sajnos egy 0W20-as olaj túl vékony ehhez a motorhoz, nem ilyenre tervezték. 0W30-nál nem ajánlott vékonyabb olajat tenni bele. ACEA A3/B4 vagy A5/B5 teljesítményszintű olaj való bele, mint például a Castrol Edge A3/B4 0W30.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Mazda 2 1,3 86 LE 2008-as gyártási évű gépkocsimba a gyár által előírt 5w30-as olaj helyett 5w40-est töltöttek azzal, hogy melegebbek a nyarak, meg sok a kilométer (148 ezer) és ez lesz a jobb bele. Kérdésem lenne, hogy mitévő legyek, lecseréltessem a gyári előírtra, vagy tényleg mehet az 5w40-el?
Tisztelettel: Tibor
Kedves Tibor!
A nyári melegnek ehhez nem sok köze van, mert az olajnak a motor üzemi hőmérsékletét kell kibírnia, még a 0W20-asnak is, úgyhogy rég rossz lenne, ha attól függene, mit bír, hogy kint 40 fok van. De a gyári előírások megengedik az 5W40-es olaj használatát is, így nem lesz baja a motornak tőle.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 1999 1.6 Audi A4 B5-ben (manuális 5 sebességes) szeretnék váltóolajat cserélni. Milyen viszkozitású és GL számú olajat töltsek bele?
Köszönöm! Üdv: Dávid.
Kedves Dávid!
75W90-es viszkozitású olaj van előírva, de nem API GL szabvány szerinti előírás érvényes, hanem VW G 052 911 szerinti olaj kell bele. Megfelel például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Adott egy 2003-as 3ZZ motorkódú 1.6 vvti Toyota Corollám. Olvastam az oldalon, hogy ezeknél felléphet túlzott olajfogyasztás és ez ta gyártó 200 ezer km vagy 7 év-en belül cserélte. Használtan vettem az autót nem olyan régen és mint kiderült ez nem történt meg.
Jelenleg 3000 km-enként kb 500 ml olajat fogyaszt az autó. Nem folyik sehol, szelepfedél tömítés is cserélve lett. Mindig utántöltök, de mivel szeretek minden autómat a legkörültekintőbben szervízelni a kérdésem az lenne, hogy ekkora mértékű olajfogyasztásnál elegendő az utántöltés vagy érdemes lenne lenne lehúzó gyűrűket akár dugókat,egyéb szükséges alkatrészeket cseréltetni, hogy továbbra is kiszolgáljon?
Köszönettel, Gergő
Kedves Gergő!
A jelenlegi mértékű olajfogyasztás az elhanyagolható kategóriába esik egy ilyen korú autónál. Az utántöltésen kívül egyelőre nem érdemes vele foglalkozni. Ha később számottevő növekedésnek indul, akkor érdemes az olajfogyasztás pontos okát felderíteni/megszüntetni.
Üdv, Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Nemrég vettem egy I. generációs, ismert előéletű benzines (1,6 Zetec 16 V) Ford Focust. Bosch szervizben átvizsgálták, motorikusan rendben van. Kérdeztem, hogy váltóolajat nem lenne-e érdemes cserélni (most 128 000 km-nél tart az autó)? Azt válaszolták, hogy a Ford egész élettartamot kiszolgáló váltóolajjal szereli ki az autóit, felesleges az olajcsere. Valóban létezik ilyen? Nem vagyok műszaki ember, de akkor is furán hangzik, szkeptikus vagyok.
Valóban nem kell ezzel foglalkoznom, vagy azért érdemes x kilométerenként cseréltetni a váltóolajat?
Válaszát köszönöm! Üdvözlettel Gergely
Kedves Gergely!
Sokan elvi okokból nem tudják elfogadni az élettartamkenést, mint koncepciót a közlekedési olajok kapcsán. Azzal érvelnek, hogy nincs örök életű olaj.
Ez igaz is, de az autó egyik alkatrésze sem örök életű, mégsincs minden egyes alkatrésznek előírva a rendszeres cseréje. A modern hajtóműolajok már elég hosszú életűek ahhoz, hogy ne kelljen automatikusan, bizonyos kilométer megtétele után feltétlenül cserélni őket.
Ez nem jelenti azt, hogy nem szabad cserélni, csak a csere általában feladja a leckét rendesen, mert nem könnyű a másodlagos piacon ilyen speciális olajokat találni.
Az autósboltok, szervizek általában nem tartják őket - mert nem kell cserélni, így nem nagyon keresik. Ezért aztán az átlag szerviz - tisztelet a kivételnek - örömmel löttyinti bele a hagyományos GL-4-es vagy GL-5-ös váltóolajat a speciális olaj helyett, "Jó lesz az!" felkiáltással. Ezzel aztán több kárt okoznak, mint hasznot.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Elvittem a szeretett Toyota Pradómat (4.0 v6, 485 ezer km és vezetett szervizkönyv) olajcserére a közeli szervizbe. Meg is történt az olajcsere. Másnap ellenőriztem a szintet és magasan a maximum felett volt. 7 liter olajat vittem a szerelőnek, amit ő (szerintem) egy az egyben bele is öntött, a megengedett 5,6 liter helyett. Nem szerettem volna így tovább használni az autót, ezért leengedtem magam otthon a plusz 1,4 liter olajat. Így az olajszint a maximum alatt van egy picivel.
Amikor kérdőre vontam a szerelőt, azt a választ kaptam, hogy biztosan a motor rossz és víz ment az olajba vagy pedig tele van olajsárral az dekli.
Én erősen kételkedem mindkét indokban, mivel 30 km megtétele alatt nem hiszem, hogy tönkremenne a motor, vagy ennyi vizet pumpálna az olaj közé. A másik aggályom hogy a leengedett elvileg frissen cserélt olaj teljesen fekete. Lehetséges hogy átvertek és csak rátöltöttek valamennyit a meglévő olajra?
Köszönettel: Péter
Kedves Péter!
A leírtak alapján nagyon úgy néz ki, hogy valami tényleg nem stimmel ezzel az olajcserével. Jobb lenne megismételni egy másik, megbízhatóbb szervizben.
Üdv, Olajdoki
Kedves Olajdoki,
Első tulajdonosa vagyok az autómnak, ami egy Renault Megane 2.0 dCi 150LE, 2006-os évjárat, M9R motorkóddal (Nissan alapú motor, láncos vezérléssel). 350 ezer km-t tettem már bele.
A motorral nincs gond, nem eszi az olajat, a 20 ezres olajcsere periódusok alatt jellemzően nem, vagy csak minimálisan kell utántölteni. Ehhez a motorhoz a szervizkönyv alapján 5W40 ACEA A3/B4 passzol, és eddig mindig ilyen olajat is kapott (jellemzően Elf vagy Mobil 1).
A legutóbbi olajcsere után fizetésnél vettem észre, hogy ez alkalommal a (nem márka)szervizben Petronas Syntium 5000 5W30 ACEA C3 olajat töltöttek bele, előzetes egyeztetés nélkül. Kérdésemre a szerviz azt mondta, ilyen idős motornál ezt célszerűbb választani. Ez esetleg magyarázhatja az 5W30-ra váltást, de mi a helyzet az A3/B4 helyett C3 szabványú olajjal?
Okozhat ez problémát a motorban? Cseréltessem le újra az olajat (minimum 7 liter kell bele), vagy nyugodtan megvárhatom ezzel az olajcsere periódus végét? Akkor térjek vissza az 5W40 A3/B4 olajra, vagy ilyen korú járműnél tényleg célszerű a váltás?
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, János
Kedves János!
Nincs olyan, hogy idősebb motornál jobb választás lenne egy ACEA C sorozatú olaj, mint egy ACEA A/B sorozatú. Ez nettó hülyeség, a szerelő vagy nem tudja mit beszél, vagy simán hazudik. De nem kell aggódnia, a mai C3 olajok hozzák azt, amit a 2006-os ACEA A/B olajok hoztak, úgyhogy a csereperiódus végéig biztosan maradhat ez az olaj. Csak ne higgye, hogy ez jobb választás.
Üdv, Olajdoki
Üdvözlöm Doktor!
Adott a 2002-es Volvo S40 2 literes benzines autóm ami LPG átalakításon esett át. Előtte ha esett - ha fújt is - olajat cseréltem/cseréltettem benne 10-12 ezer km-ként. 8 ezer km van a mostani olajban és arra lettem figyelmes, hogy az olaj kevésbé "kokszos". Még mindig inkább arany sárga színe van és nem fekete. 253 ezer km van a kocsiban 90-10 % megoszlásban autópálya-városi használatban.
Kérdésem az lenne, hogy LPG használat mellett kitolható-e az olajcsere intervallum, vagy maradjak a jól bevált "10 ezres" periódusnál?
Válaszát előre is köszönöm! Barnabás
Kedves Barnabás!
Kitolható a csereperiódus, de nem azért, mert gázüzemű lett az autó, hanem azért, mert a gyári csereperiódus eleve 20 ezer kilométer, de maximum 12 hónap. Ameddig ebben a kettőben benne marad, addig minden rendben.
A gázüzem pedig egy eleve tisztább üzem, mint a benzinüzem, ezért is láthatja tisztábbnak az olajat. Sajnos, az olajat nem csak azért kell lecserélni időnként, mert szennyeződik, hanem azért is, mert a benne levő adalékok elhasználódnak. Így a gyári periódusnál hosszabbat nem célszerű alkalmazni, függetlenül attól, hogy mennyire néz ki tisztának az olaj.
Üdv, Olajdoki