Tankoljak-e prémium üzemanyagot kevés használatnál?

2020. május 20., 16:47 Módosítva: 2020.05.31 11:08

Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem inkább üzemanyagra vonatkozik, de van olaj része is. Adott egy 9 éves, Franciaországból származó Ford S-max, 163 lóerős 2.0 dízelmotorral, amit 4 éve vásároltam, akkor 110 ezer km volt benne (az óra és a szervizkönyv szerint). Azóta kb. 50 ezer km-t ment bele gond nélkül, elsősorban autópályás használat során.

A koronavírus helyzet miatt azonban mostanában gyakran kell használnom az autót rövid városi utakra (heti 80-100 km), de nem szeretném ezzel tönkretenni a motort. Mindig nagy olajtársaságoknál tankolok, az alap dízelből, de elgondolkodtam azon, hogy néha a prémium dízelt is meg lehetne adni a motornak, különösen a mai árak mellett.

Az lenne a kérdésem, hogy mikor lenne érdemes prémium dízelt tankolni: A rövid városi használatra, vagy a hosszabb autópályás utak előtt, hogy a motor belső tisztítását jobban elő tudjam segíteni? Ismerem az üzemanyagokról szóló Mesterkurzus felvételt, de erről a kérdésről pont nem esett benne szó. Ide kapcsolódik még, hogy a 20 ezer km-es olajcsere periódust is érdemes lenne lerövidíteni a városi használat miatt?

Üdv, Zsolt

Kedves Zsolt!

Az olajcsere periódus pont azért van megadva hónapban is, nem csak kilométerben, hogy az az eset is kezelve legyen, amikor valaki az ön által leírtaknak megfelelően használja az autót.

Tehát ameddig a hónapban mért periódust is betartja, addig nem kell aggódnia, vagy kitalálnia valamilyen kilométerben megadott értéket, amikor cserélnie kell.

A motor pedig nem fog tönkremenni attól, hogy így használja. Sokan csak így használják az autójukat, függetlenül a korlátozásoktól. Ezért a prémium üzemanyagra emiatt szerintem nincs szükség.

Üdv, Olajdoki

5w30 helyett 5w40, tényleg nem lesz gond?

2020. május 6., 10:50 Módosítva: 2020.05.22 11:03

Üdv.

Adott egy Sportage III-as (1.7 CRDI) gyári olaja 5w30, csereperiódus 30 000 km. Én ezt sokallom, így 15 000-kénti csere mellett vagyok. Ezúttal a gyári helyett, 5w 40 Castrol Magnetic DPF került a kocsiba a szerelő javaslatára, ezt jobb minőségűnek, motor számára is kímélőbbnek mondta, azzal, hogy ez nem okoz gondot. Valóban puhább hangon jár a motor. Kérdésem, hogy valóban nem lesz negatív hatása a fenti cserének?

Köszönettel!

Kedves Levélíró!

Ez az olaj is megfelel a gyári követelményeknek. Nem fog problémát okozni.

Üdv, Olajdoki

2020. május 1., 14:06 Módosítva: 2020.05.20 13:22
194

Tisztelt Olajdoki,

A fateromnak van egy 2005-ös 1.8-as benzines Ford Mondeoja, és összegyűlt itthon pont egy olajcserére való (5x1l) Mobil1 5W30 olaj, amiből 3db FE és 2db XE (teljesen bontatlanok).

Mindkét olaj jó Fordhoz, de egyik dízelhez ajánlott, a másik benzines szabványoknak megfelelő. Az lenne a kérdésem, hogy a két olaj felhasználható-e együtt az említett autóhoz? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Ködmön Dávid

Kedves Dávid!

A korszerű motorolajok keverhetőek egymással, tehát az, hogy kétfajta olajról van szó, nem lenne probléma.

De a kevert olajok mindegyikének meg kell felelnie a gyári előírásoknak, és ez a feltétel itt nem teljesül.

Tehát azt ajánlom, hogy a 2 db XE olaj helyett vegyen 2 liter olyan olajat, ami megfelelő a Ford előírásainak, és azzal keverje a 3 liter Mobilt.

Üdv, Olajdoki

2020. április 24., 11:37 Módosítva: 2020.05.06 06:16
80

Üdv!

2005-ig gyártott 2.4D5 S60 Volvókat részecskeszűrő nélkül gyártották. Ennek a gyári olaja a 0W30 ACEA A3B4, a fiatalabb részecskeszűrős modellnek A5B5!

Egy vonatkozó fórumban a vita arról megy, hogy az A5B5 helyettesíti-e az A3B4-et vagy tönkreteszi a motort? Lehet-e részecskeszűrő nélküli D5 Volvoba tenni az A5B5-öt? Válaszát előre is köszönöm!!

Kedves Érdeklődő!

auto/VOLVO/S60 2000-/XLARGE/02sf

Az A5/B5 nem helyettesíti az A3/B4-et. Vannak motorkonstrukciók, amelyekhez az egyik használható, van, amihez a másik, és van, amihez mindkettő (vagy egyik sem).

Olyan motort biztos nem fog tönkretenni az A5/B5-ös olaj, ahol ilyen olaj használata megengedett vagy előírt.

A kérdéses Volvo esetében a válasz nem, azaz nem tölthető A5/B5-ös olaj a korábbi évjáratú Volvoba. Természetesen nem a részecskeszűrő miatt, hanem a motorkonstrukcióval összefüggő okok miatt.

Üdv, Olajdoki

Vékonyabb olajat a Loganbe

2020. április 17., 14:04 Módosítva: 2020.04.25 07:02
204

Tisztelt Olajdoki!

Dacia Logan II TCe 90 (lépcsőshátú, H4B 400, H4B 408, 66 kW, 2017 évjáratú, 9300 km) autómba lehet-e ENEOS 0W-20-as olajat tenni, ha nem, milyet javasol.

Köszönettel: István

Kedves István!

1
Fotó: Dacia / Dacia

Sajnos egy 0W20-as olaj túl vékony ehhez a motorhoz, nem ilyenre tervezték. 0W30-nál nem ajánlott vékonyabb olajat tenni bele. ACEA A3/B4 vagy A5/B5 teljesítményszintű olaj való bele, mint például a Castrol Edge A3/B4 0W30.

Üdv, Olajdoki

2020. április 10., 14:41 Módosítva: 2020.04.23 06:27
316

Tisztelt Olajdoki!

Mazda 2 1,3 86 LE 2008-as gyártási évű gépkocsimba a gyár által előírt 5w30-as olaj helyett 5w40-est töltöttek azzal, hogy melegebbek a nyarak, meg sok a kilométer (148 ezer) és ez lesz a jobb bele. Kérdésem lenne, hogy mitévő legyek, lecseréltessem a gyári előírtra, vagy tényleg mehet az 5w40-el?

Tisztelettel: Tibor

Kedves Tibor!

A nyári melegnek ehhez nem sok köze van, mert az olajnak a motor üzemi hőmérsékletét kell kibírnia, még a 0W20-asnak is, úgyhogy rég rossz lenne, ha attól függene, mit bír, hogy kint 40 fok van. De a gyári előírások megengedik az 5W40-es olaj használatát is, így nem lesz baja a motornak tőle.

Üdv, Olajdoki

Váltóolaj az Audi A4-be

2020. április 7., 17:37 Módosítva: 2020.04.18 06:43

Kedves Olajdoki!

Egy 1999 1.6 Audi A4 B5-ben (manuális 5 sebességes) szeretnék váltóolajat cserélni.  Milyen viszkozitású és GL számú olajat töltsek bele?

Köszönöm! Üdv: Dávid.

Kedves Dávid!

75W90-es viszkozitású olaj van előírva, de nem API GL szabvány szerinti előírás érvényes, hanem VW G 052 911 szerinti olaj kell bele. Megfelel például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90.

Üdv, Olajdoki

Eszi a Corolla az olajat

2020. április 6., 10:18 Módosítva: 2020.04.18 06:43

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy 2003-as 3ZZ motorkódú 1.6 vvti Toyota Corollám. Olvastam az oldalon, hogy ezeknél felléphet túlzott olajfogyasztás és ez ta gyártó 200 ezer km vagy 7 év-en belül cserélte. Használtan vettem az autót nem olyan régen és mint kiderült ez nem történt meg.

Jelenleg 3000 km-enként kb 500 ml olajat fogyaszt az autó. Nem folyik sehol, szelepfedél tömítés is cserélve lett. Mindig utántöltök, de mivel szeretek minden autómat a legkörültekintőbben szervízelni a kérdésem az lenne, hogy ekkora mértékű olajfogyasztásnál elegendő az utántöltés vagy érdemes lenne lenne lehúzó gyűrűket akár dugókat,egyéb szükséges alkatrészeket cseréltetni, hogy továbbra is kiszolgáljon?

Köszönettel, Gergő

Kedves Gergő!

A jelenlegi mértékű olajfogyasztás az elhanyagolható kategóriába esik egy ilyen korú autónál. Az utántöltésen kívül egyelőre nem érdemes vele foglalkozni. Ha később számottevő növekedésnek indul, akkor érdemes az olajfogyasztás pontos okát felderíteni/megszüntetni.

Üdv, Olajdoki

2020. március 29., 09:40 Módosítva: 2020.04.06 11:41
482

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vettem egy I. generációs, ismert előéletű benzines (1,6 Zetec 16 V) Ford Focust. Bosch szervizben átvizsgálták, motorikusan rendben van. Kérdeztem, hogy váltóolajat nem lenne-e érdemes cserélni (most 128 000 km-nél tart az autó)? Azt válaszolták, hogy a Ford egész élettartamot kiszolgáló váltóolajjal szereli ki az autóit, felesleges az olajcsere. Valóban létezik ilyen? Nem vagyok műszaki ember, de akkor is furán hangzik, szkeptikus vagyok.

Valóban nem kell ezzel foglalkoznom, vagy azért érdemes x kilométerenként cseréltetni a váltóolajat?

Válaszát köszönöm! Üdvözlettel Gergely

Kedves Gergely!

Sokan elvi okokból nem tudják elfogadni az élettartamkenést, mint koncepciót a közlekedési olajok kapcsán. Azzal érvelnek, hogy nincs örök életű olaj.

Ez igaz is, de az autó egyik alkatrésze sem örök életű, mégsincs minden egyes alkatrésznek előírva a rendszeres cseréje. A modern hajtóműolajok már elég hosszú életűek ahhoz, hogy ne kelljen automatikusan, bizonyos kilométer megtétele után feltétlenül cserélni őket.

Ez nem jelenti azt, hogy nem szabad cserélni, csak a csere általában feladja a leckét rendesen, mert nem könnyű a másodlagos piacon ilyen speciális olajokat találni.

Az autósboltok, szervizek általában nem tartják őket - mert nem kell cserélni, így nem nagyon keresik. Ezért aztán az átlag szerviz - tisztelet a kivételnek - örömmel löttyinti bele a hagyományos GL-4-es vagy GL-5-ös váltóolajat a speciális olaj helyett, "Jó lesz az!" felkiáltással. Ezzel aztán több kárt okoznak, mint hasznot.

Üdv, Olajdoki

2020. március 23., 14:52 Módosítva: 2020.04.02 06:17
162

Kedves Olajdoki!

Elvittem a szeretett Toyota Pradómat (4.0 v6, 485 ezer km és vezetett szervizkönyv) olajcserére a közeli szervizbe. Meg is történt az olajcsere. Másnap ellenőriztem a szintet és magasan a maximum felett volt. 7 liter olajat vittem a szerelőnek, amit ő (szerintem) egy az egyben bele is öntött, a megengedett 5,6 liter helyett. Nem szerettem volna így tovább használni az autót, ezért leengedtem magam otthon a plusz 1,4 liter olajat. Így az olajszint a maximum alatt van egy picivel.

Amikor kérdőre vontam a szerelőt, azt a választ kaptam, hogy biztosan a motor rossz és víz ment az olajba vagy pedig tele van olajsárral az dekli.

Én erősen kételkedem mindkét indokban, mivel 30 km megtétele alatt nem hiszem, hogy tönkremenne a motor, vagy ennyi vizet pumpálna az olaj közé. A másik aggályom hogy a leengedett elvileg frissen cserélt olaj teljesen fekete. Lehetséges hogy átvertek és csak rátöltöttek valamennyit a meglévő olajra?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

A leírtak alapján nagyon úgy néz ki, hogy valami tényleg nem stimmel ezzel az olajcserével. Jobb lenne megismételni egy másik, megbízhatóbb szervizben.

Üdv, Olajdoki

2020. március 19., 11:16 Módosítva: 2020.03.30 06:12
323

Kedves Olajdoki,

Első tulajdonosa vagyok az autómnak, ami egy Renault Megane 2.0 dCi 150LE, 2006-os évjárat, M9R motorkóddal (Nissan alapú motor, láncos vezérléssel). 350 ezer km-t tettem már bele.

A motorral nincs gond, nem eszi az olajat, a 20 ezres olajcsere periódusok alatt jellemzően nem, vagy csak minimálisan kell utántölteni. Ehhez a motorhoz a szervizkönyv alapján 5W40 ACEA A3/B4 passzol, és eddig mindig ilyen olajat is kapott (jellemzően Elf vagy Mobil 1).

A legutóbbi olajcsere után fizetésnél vettem észre, hogy ez alkalommal a (nem márka)szervizben Petronas Syntium 5000 5W30 ACEA C3 olajat töltöttek bele, előzetes egyeztetés nélkül. Kérdésemre a szerviz azt mondta, ilyen idős motornál ezt célszerűbb választani. Ez esetleg magyarázhatja az 5W30-ra váltást, de mi a helyzet az A3/B4 helyett C3 szabványú olajjal?

Okozhat ez problémát a motorban? Cseréltessem le újra az olajat (minimum 7 liter kell bele), vagy nyugodtan megvárhatom ezzel az olajcsere periódus végét? Akkor térjek vissza az 5W40 A3/B4 olajra, vagy ilyen korú járműnél tényleg célszerű a váltás?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, János

Kedves János!

Nincs olyan, hogy idősebb motornál jobb választás lenne egy ACEA C sorozatú olaj, mint egy ACEA A/B sorozatú. Ez nettó hülyeség, a szerelő vagy nem tudja mit beszél, vagy simán hazudik. De nem kell aggódnia, a mai C3 olajok hozzák azt, amit a 2006-os ACEA A/B olajok hoztak, úgyhogy a csereperiódus végéig biztosan maradhat ez az olaj. Csak ne higgye, hogy ez jobb választás.

Üdv, Olajdoki

2020. március 5., 15:47 Módosítva: 2020.03.30 06:12
206

Üdvözlöm Doktor!

Adott a 2002-es Volvo S40 2 literes benzines autóm ami LPG átalakításon esett át. Előtte ha esett - ha fújt is - olajat cseréltem/cseréltettem benne 10-12 ezer km-ként. 8 ezer km van a mostani olajban és arra lettem figyelmes, hogy az olaj kevésbé "kokszos". Még mindig inkább arany sárga színe van és nem fekete. 253 ezer km van a kocsiban 90-10 % megoszlásban autópálya-városi használatban.

Kérdésem az lenne, hogy LPG használat mellett kitolható-e az olajcsere intervallum, vagy maradjak a jól bevált "10 ezres" periódusnál?

Válaszát előre is köszönöm! Barnabás

Kedves Barnabás!

Volvo s40 2.0T

Kitolható a csereperiódus, de nem azért, mert gázüzemű lett az autó, hanem azért, mert a gyári csereperiódus eleve 20 ezer kilométer, de maximum 12 hónap. Ameddig ebben a kettőben benne marad, addig minden rendben.

A gázüzem pedig egy eleve tisztább üzem, mint a benzinüzem, ezért is láthatja tisztábbnak az olajat. Sajnos, az olajat nem csak azért kell lecserélni időnként, mert szennyeződik, hanem azért is, mert a benne levő adalékok elhasználódnak. Így a gyári periódusnál hosszabbat nem célszerű alkalmazni, függetlenül attól, hogy mennyire néz ki tisztának az olaj.

Üdv, Olajdoki

2020. február 7., 11:21 Módosítva: 2020.03.24 20:44

Kedves Olajdoki!

Adott a családi autónk egy 2009-es évjáratú 1.4-es Honda Jazz. Utoljára 2019. májusában volt cserélve benne az olaj + olajszűrő, tehát durván 8 hónapja. Illetve azóta ment pontosan 6075 km-t az autó.

Ebben a konkrét példányban van egy (a használati útmutató leírásai alapján) "időszakos karbantartásra figyelmeztető rendszer" (vagy valami hasonló), amely a műszerfalon figyelmeztet a következő szükséges karbantartásra + az addig hátralévő kilométerekre/napokra. (ez vicces mert a napok akkor is fogynak ha ott áll az autó magában)

Nemrégiben feldobta, hogy hamarosan szükséges lesz egy karbantartás, ezúttal csak az "A" kódjelű. Gyorsan utána is néztem, hogy ez mi, mert eddig ilyen nem volt, a kézikönyv alapján ez azt jelenti, hogy olaj és olajszűrőt kell cserélni.

Mostanára odáig jutottunk, hogy 6075-km-rel az előbb említett szervizlátogatás után 30 km múlva letelik a karbantartásig felbecsült távolság. Az autót kb. fele-fele arányban városi közlekedésre (bevásárlások, rövid ide-oda menés) és illetve hétvégi család-barát látogatásokra használjuk (minimum 50 km egyszerre), de van, hogy napokig nem megy sehova, mert nem igazán vagyunk azok a "WC-re is autóval" típusok. Ez indokolja a kevés km-futást is, viszont mivel nincs drasztikusan sok hidegindítás és hideg-üzem, így nem látom indokoltnak, hogy az autó ilyen rövid olajcsere-periódust számítson.

A nívópálcán megnézve maximumon van az olaj, tehát nem fogy, illetve a színe se olyan mintha a kátrányos vödörből húztam volna elő. Kérdésem, hogy rohanjak időpontot foglalni olajcserére, vagy várjam meg az éves szervizt (valószínű május lesz ismét)? Egyáltalán mennyire lehet pontos az autóban a matek, mert véleményem szerint ilyen sűrűn olajat cserélni már egyenlő a felesleges környezetszennyezéssel.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Balázs.

Kedves Balázs!

Sajnos ez nem vicc. A már használatba vett olajban szennyeződések vannak, amelyek folyamatosan építik le az olaj bizonyos adalékait, és bizonyos leépülési folyamatok akkor is zajlanak, ha az autó áll. Ezért van a csereperiódus hónapban is megadva, nem csak kilométerben.

Nyilván ez nem egzakt matematika, kicsi a valószínűsége, hogy egy kissé meghosszabbított olajcsere periódus rögtön meghibásodást okozna. De összességében a motor karbantartása szempontból jó irányadó a gyári csereperiódus, és hosszú távon akkor jár jól, ha betartja azt. Igen, a hónapban megadottat is.

Üdv, Olajdoki

2020. január 25., 10:44 Módosítva: 2020.02.07 11:21
566

Kedves Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, miszerint érdemes-e lecserélni a motor olajat, ha az utolsó ('19 április) csere óta nem mentem az autóval kétezer kilométernél többet, plusz december eleje óta nincs használatban az autó egészen március végéig. Nem tudom mennyit számít, de fűtött garázsban áll az autó illetve minden egyéb folyadékot lecseréltem. Az autó 2017-es Ford Mondeo 2.0 diesel 180 Le.

Előre is köszönöm a válaszát

Kedves Levélíró!

30 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap a csereperiódus, úgyhogy ráér még a cserével. Legkésőbb 2021 áprilisában viszont akkor is javaslom a cserét, ha addig egy kilométert sem megy vele.

Üdv, Olajdoki

Sötét olaj - világos olaj

2020. január 15., 14:54 Módosítva: 2020.02.09 10:46

Tisztelt Olajdoki!

2011-es 1.33 motorral szerelt Corollám van. Ez a motor köztudomásúan érzékeny a megfelelő motorolaj használatára, ezért igyekszem a legjobbat választani. Szerencsére nincs olajfogyás problémám, most 220 ezer km van benne és még garanciában 90 ezernél motorfelújításon esett át, azóta nincs gond.

Három féle motorolajat használtam 0w20 Toyota, 0w20 Shell és 0w20 Mobil1. A gyári olaj színe a csere periódus alatt (10 000 km) szinte alig változott, a Shell valamivel sötétebb árnyalatú volt "fáradtan" mint a Toyota (bár az is igaz hogy frissen pedig világosabb), a Mobil1 olaja viszont már félidőnél, (5000 km) sötétebb (no nem fekete, bronz barna) mint a másik kettő 10 000 km után.

Laikusként annyit tudok, hogy az olaj sokféle funkciói közül az egyik a korom és más részecskék, szennyeződések lebegtetése, hogy az ne a rakódhasson le nem kívánt helyeken, ezért a sötét színű olaj nem jelent feltétlenül rosszat, csak működik az olaj. Akkor viszont, azonos használati körülmények mellett ugyanabban az autóban nagyjából hasonló futásteljesítményű motorban a világos színű fáradt-olaj mit jelent? A Mobilban lebegtetett anyagok lerakódnak? Vagy nem is keletkeznek, ezért világosabb. Végső soron mi a jobb? Mindhárom olaj gyártója magas minőségű kétséget kizáróan "jó" olajokat gyárt (remélem).

Kíváncsian várva, válaszát előre is köszönöm! Tamás

Kedves Tamás!

Mivel az olajok kiinduló színe is más, és a motor sem mindig ugyanolyan körülmények között van használva, ezért én nem vonnék le messzemenő következtetést ezekből a megállapításokból.

A felsorolt gyártóknak komoly minőségbiztosítási rendszereik vannak, így nem kell attól tartania, hogy valamelyik olaj nem tartaná megfelelően tisztán a motort.

Üdv, Olajdoki

Kettes Prius-ba milyen olajat?

2020. január 6., 15:31 Módosítva: 2020.01.16 06:26

Tisztelt Olajdoktor!

Szeretném a véleményét kérni, mivel a neten mindenki mást mond és már nem tudom kinek higgyek.

2007-es Prius 2 hibrid 1,5 76 LE, 276000 kilométerrel. Sokan 0w20 olajat javasolják van aki szerint attól tönkremegy és csak a 5w30-ast lehet belerakni. Mi az igazság? Talán a 0w30 lehet a befutó így télen a sok automatikus indítás miatt.

Ön melyiket ajánlja és miért.

Köszönöm.

Üdvözlettel,

János

Kedves János!

Adataim szerint 5W30-asnál vékonyabb olaj nem való ebbe a motorba, így 0W20-as olajat nem javaslok. 0W30-as olaj mehet bele, tekintettel arra, hogy a téli viszkozitás csökkentésének nincs káros következménye. Felmerül viszont annak a kockázata, hogy egy 0W20-as olaj nem tudná a motort kellőképp védeni a kopástól magas hőmérsékleten.

Üdv,

Olajdoki

Melyik olajat tegyem a Gdi motorba?

2019. december 30., 15:07 Módosítva: 2020.01.06 17:26

Tisztelt Olajdoki!

Az autóm egy Hyundai i30 1.6 Gdi motorral szerelt típus. Érdekelne egy szakértő véleménye, hogy az ilyen közvetlen befecskendezésű motorhoz, gondolva a kokszolódás megelőzésére, csökkentésére milyen olaj lenne jobb választás. A piacon van-e direkt a kokszolódás miatt kifejlesztett olaj?

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila!

A jó hír az, hogy azzal a kérdéssel, hogy milyen olaj a legjobb választás ebbe a motorba, az autó gyártói már foglalkoztak, és a mérnöki munka és a vonatkozó tesztek alapján kijött eredmény bekerült a kézikönyvbe, mint gyári ajánlás. API SL vagy újabb, vagy ACEA A5/B5 teljesítményszintű, 0W30, 5W30, 0W40 vagy 5W40-es viszkozitási osztályú olaj való bele. Ezek kiválóan tisztán is fogják tartani a motort. Megfelelő például a Shell Helix Ultra 5W40 vagy az Eneos Sustina 5W30.

Üdv, Olajdoki

2019. december 7., 08:26 Módosítva: 2019.12.30 15:12
266

Kedves Olajdoki,

Az autóm Audi A4 1.9 PDTDI, AVF motorkóddal, amibe alapesetben 5w30-as olajat töltenék (VW 505.01, 507.00). Az utóbbi években azonban sajnos hazánkban (is) egyre forróbbak a nyarak, sorra dőlnek a melegrekordok. Ez pedig elgondolkodtatott, mivel már több helyen hallottam, hogy melegebb éghajlat esetén a második szám jobb, ha minél magasabb.

A kérdésem az, hogy a tapasztalható felmelegedés önmagában mennyire indokolja az 5w40 melletti döntést? Köszönöm a segítséget! 

Forrás: pl. https://www.youtube.com/watch?v=99cJ5sHG0oI

Kedves Levélíró!

Láttam korábban ezt a videót, szerintem nagyon sok tévedés és félrevezető információ van benne. Most nem néztem meg az egészet újra, de még mielőtt rájöttem volna, hogy egyszer már láttam, megnéztem az első 35 másodpercét, és abból rögtön kiderül, hogy olyan autókról van szó, amelyek nem víz-, hanem léghűtésesek.

olajcsere

A vízhűtéses konstrukcióknál a motor hőmérsékletét nagyjából állandó szinten tartja a vízhűtés – persze csak miután a motor bemelegedett –, így nem ajánlott az olaj viszkozitását a külső hőmérséklet függvényévé tenni. Sokkal fontosabb a gyári előírás, illetve az, hogy az adott motort milyen viszkozitási osztályú olajjal való kenésre tervezték. Például az említett Audiba egy VW 507.00 teljesítményszintű olajnál jobbat nem talál.

Üdv, Olajdoki

Szintetikus olaj a Jawaba?

2019. november 28., 11:22 Módosítva: 2019.12.08 08:16

Tisztelt Olajdoktor!

Az 1985-ös Jawa 350/638 típusú motorkerékpáromba az előírt keverési arányt (1:40-t) kell használnom, ha szintetikus 2T olajat keverek a benzinbe, mert azt vettem észre sok olaj távozik a kipufogón keresztül. A rendszámtábla és a sárvédő gumi olajködös lesz.

A szintetikus olaj jobb kenése, ill. jobb hőbírása miatt nem lehet-e kisebb olaj koncentrációjú keveréket használni? Azért fordulok Önhöz ezzel a kérdéssel, mert még jó állapotú a gép és nem szeretném kétes kimenetelű kísérletezésnek kitenni. A jelenleg használt 2T olaj MOTUL gyártmányú. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Gyula

Kedves Gyula!

Szintetikus olajból sem lehet az előírtnál kisebb koncentráció a keverékben, ha szeretné a motor épségét a továbbiakban is megóvni. A szintetikus olaj nagyon jó választás például a motortisztaság fenntartása szempontjából, de nincs olyan tulajdonsága, amitől az előírtál kevesebb is elegendő lenne belőle.

Üdv, Olajdoki

2019. november 6., 07:38 Módosítva: 2019.12.06 14:24
284

Kedves Doki :)

Segítséget szeretnék kérni! Van egy 1.2, 16 V Renault Clio, Tech Road típúsú, 2001-es évjáratú, 1043 cm3-s kis tragacsom. 186 000 km-rel vettem, most a 230 000 km-t tapossa. Mindig nézem az olajat, szokásos karbantartás, évente viszem diagnosztikára, vezetek listát a cserélt dolgokról szorgalmasan. (Azt hiszem már luxuskategóriába is lehetne sorolni, mert 450e-ért vettem és lassan 1 milliót ráköltöttem. Folytószelepház, trapézszár, lengécsillapítók, rugószárak,stb.) Mindenki azt mondja adjam el, de nincs az a pénz, amit kérhetnék érte :) Így csak imádkozom, hogy még 6-10 évig elguruljon alattam, mielőtt szétrohad.

Mikor megvettem elég volt 10-12 ezer kilométerenként cserélni az olajat, de már akkor is jelezték, hogy "kicsit jobban eszi". Az utóbbi 2 évben viszont 3-4 ezer km után rá kell tölteni, 9 ezernél már cseréli a szerelőm. Idén szeptemberben tönkre ment az olajnyomásmérő gomba és teljes olajcsere volt, szűrőkkel. Kb 4000 kilométert tettem meg azóta és a nivópálca alsó 5 milliméterénél (nem a min. és a max. között, hanem még azalatt) a legsötétebb barna olajfoltocska van :O

Eddig legalább a minimumon állt 5-6 ezernél. Mindenféle dugulásról és szimeringfiszf.szról olvastam már, hogy járó motornál kell hallgatózni szisszen-e, de ez nem az én szakmám nyilván. A forró olajjal meg nem játszanék érthető okokból. Mint abszolút hozzá nem értő, ha a szerelő azt mondja fél millió én elhiszem.

De mit lehet ezügyben kicserélni, hogy kibírjon újra 10-12 ezer kilométert?! S mennyiért?! A lábamon kívül, mert egyik cikknél azt olvastam, hogy lehet a sofőrrel van baj. :) Max. 4500-as fordulaton (autópálya 140km/h) balesetmentesen közlekedem, motorfékkel lassítok, vissszaváltok, nem szoktam üresben gurulni, nem égetem a kuplungot stb.... Nem lila a füst a kipufogómnál és nem szokott foltot hagyni. Nagyon megköszönném a tanácsokat :)

Tisztelettel Beatrix

U.I. Majd elfelejtettem, Tragacska benzines.

Kedves Beatrix!

Őszinte részvétem. Nekem is volt egykor hasonló műszaki állapotú autóm, ami többet volt szervizben, mint amennyit használni tudtam. Nem kellemes.

Ami az olajat illeti, a leírtak alapján az a kisebbik probléma. Nehéz a leírtak alapján pontosan kiszámolni az 1000 kilométerre vetített olajfogyasztást, de kb. 0,5 literre teszem. Ez még nem a világ vége, ezt még át lehet hidalni utántöltéssel. Persze, nem olcsó, de a motorfelújításnál mindenképp olcsóbb, még akkor is, ha utána még évekig használja az autót. Mindaddig ez nem káros, ameddig nem hagyja minimum alá menni az olajszintet. Az olajat cserélni nem kell azért 9 ezrenként, mert sokat fogyaszt. Az olajcsere periódus ettől nem lesz rövidebb. A motorfelújításról még annyit, hogy van olyan eset, hogy tényleg az a megoldás az olajfogyasztásra, de nem mindig. Attól függ, hogy mi az olajfogyasztás kiváltó oka. Ha ennek megvizsgálása után kapta ezt az ajánlatot, akkor lehet, hogy erre van szükség, de ha ez csak úgy be lett dobva, alapos vizsgálat nélkül, akkor inkább vigye egy másik szervizbe, és vizsgálják át rendesen. Mert lehet, hogy sokkal olcsóbban is meg lehet oldani.

Még egy tipp: ha esetleg 30-as olajat használ (0W30 vagy 5W30), akkor próbáljon meg egy 5W40-esre váltani (pl. Valvoline Maxlife 5W40). A motornak az is megfelel, és valószínűleg kevesebbet fogyaszt majd belőle.

Üdv, Olajdoki

2019. október 25., 15:53 Módosítva: 2019.11.15 13:59
279

Kedves olajdoktor!

Tulajdonomban lévő BMW 325i (N53-as motorkódú) autóban szeretnék olajat cserélni. Eddig Motul 5w30 BMW specific olajat raktam bele, de sokan ajánlották a Motul 300v 5w30-as olajat. Vásároltam 8 litert belőle, de az olajon nem találtam minősítést ezért gondoltam, hogy megkérdezem Önt. 8 ezrenként szoktam olajat cserélni. A kérdésem az lenne, hogy okozna a motorban maradandó kárt az adott olaj.

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Levélíró!

Ez egy speciális, verseny célokra kifejlesztett olaj. Az ilyen olajoknak az a jellemzője, hogy a rövid távú maximális teljesítményt helyezik a hosszabb távú üzembiztosság elé.

Sokszor az ilyen olajok például kiváló kenőképességgel rendelkeznek, de motortisztaság tekintetében nem annyira fejlettek, mert utóbbinak csak hosszabb távon van jelentősége. Nem mondom, hogy tönkremegy tőle a motor, de – a megfelelő teljesítményszint hiányában – nem garantálható, hogy nem okoz kárt benne.

Üdv, Olajdoki

A flakonon ezt láttam: gasoline&diesel

2019. október 17., 16:35 Módosítva: 2019.11.03 07:44

Kedves Olajdoktor!

16 éve használok egy újonnan vásárolt Corollát, 1,4-es (2003-as, lépcsős hátú) benzin motorral. Eddig 160 000 km-t mentem vele. Az autónak érzékelhető olajfogyasztása nincs. Évente cseréltetem a motorolajat, mindig Mobil 5W 30-at, az utóbbi években a Mobil ESP Formula 5W 30-at vásárolok, amit én viszek a szervizbe.

Idén a szerelőre bíztam a beszerzést, és a visszakapott maradék olaj flakonján látom a "gasoline&diesel" feliratot is. Ez jelent-e valamilyen problémát? A neten utána nézve, mindenhol azt olvasom, hogy ez az olaj benzin- és dízel üzemű motorokhoz is megfelelő.

Kell-e valami miatt aggódnom? Köszönettel: Asbóth Imre

Kedves Imre!

Alig találni a piacon olyan személygépkocsi motorolajat, ami ne lenne mind benzines mind dízel motorokhoz is megfelelő. Semmi ok az aggodalomra emiatt.

Üdv, Olajdoki

2019. október 14., 09:13 Módosítva: 2019.10.28 17:12
113

Tisztelt Doktor Úr!

Van egy 2003-as DW10ATED motorral rendelkező Citroen C5 2.0 Hdi autóm, jelenleg 290 000 km van benne. A könyve szerint Total Quartz 9000 5W40 illene bele, a szervizben Total 5W30 kerül bele, szerintem Ineo ECS. Az egyik PSA B71 2296, míg a másik 2290 szabványnak felel meg.

Az én autómban nincs részecskeszűrő, az olajok viszont fejlődtek, ezzel tisztában vagyok. Kérdésem, hogy igazából melyik olaj lenne ideálisabb egy ilyen idősödő, de eléggé fickós motornak? Mennyire kell mennem a fejlődés felé egy ilyen autóval? Kell mennem egyáltalán? Főleg annak fényében, hogy áttérnék a kb. 10 000 km-es cserékre.

Előre is köszönöm!  Miklós, Szombathely

Kedves Miklós!

5W30-as olaj is tölthető a motorba, és a PSA B71 2290 is megfelelő. Csak az utántöltésre kell figyelni, mert az olajfogyasztás lehet nagyobb, mint egy 5W40-es olaj használata mellett.

Tekintettel arra, hogy a gyártó ehhez a típushoz 20 ezer kilométer, de legfeljebb 24 havi olajcserét ír elő, a 10 ezrenkénti cserét – hacsak nem kétévente megy ennyit az autóval vagy az átlagosnál nehezebb üzemi körülmények között használja – felesleges pénzkidobásnak és környezetszennyezésnek tartom.

Üdv, Olajdoki

Vékonyabb olaj téli üzemre?

2019. október 8., 15:12 Módosítva: 2019.10.12 13:08
2

Tisztelt Olajdoki!

Daewoo Kalos 2003, 1,4 benzines, 61KW-os kocsimba tehetek-e 5w40-es olajat télre? 180 ezer km van a jármüben és javarészt városi közlekedésben, napi többszöri, de viszonylag rövid útszakaszokban használom.

Tisztelettel: Pál

Kedves Pál!

Télen és nyáron is használhat hozzá 5W40-es olajat. Az a gyakorlat, hogy télire más olajat használjunk, mint nyárára, a többfokozatú olajok elterjedésével – úgy 50-60 évvel ezelőtt – megszűnt.

Üdv, Olajdoki

Jelentős az eltérés a 0W20 és a 0W30 olaj között?

2019. szeptember 27., 09:06 Módosítva: 2019.10.14 22:36

Tisztelt Olajdoki,

Peugeot 3008 1.5 BlueHdi (2019) engedélyezett olajai a 00W20 B71 2010(C5) illetve a 00W30 B71 2312(C1C2) is valamint az EM:00W30 B71 2312. (Ezeket kimásoltam a vásárláskor kapott karbantartási tervből.)

A kötelező szervizkor 0W30-at töltenének bele, 0W20-ra nincs is lehetőség. Jelentős az eltérés a két olaj között? Keressek másik szervizt, vagy nem érdemes?

Üdv. Péter

Kedves Péter!

Tekintettel arra, hogy a 0W30-as olaj is megengedett gyárilag, nem kell aggódnia, hogy nem jó hozzá. Üzemanyag-fogyasztás szempontjából lehet némi különbség, a 0W20-as javára, de minimális.

A Start-Stop rendszernek is általában jobb egy 0W20-as olaj, de meggyőződésem, hogy a kézikönyvben nem szerepelne a 0W30-as, mint alternatíva, ha az nem lenne elég jó.

Üdv, Olajdoki