A család igazi Golfja 1,3 millióért

Használtteszt: Volkswagen Golf Plus 1.6 Comfortline – 2007.

2019.02.11. 06:07

Jön az első gyerek, kell egy kombi. Nem, egyterű! Frászt, legyen rögtön tank. De minimum hobbiterepjáró, azzal hajlandóak lennénk kompromisszumot kötni. Nyilván mindenki szeretné a lehető legnagyobb biztonságban tudni a családját, de sokszor hajlamosak vagyunk túlzásokba esni. Pedig sokszor az egyszerű megoldás is jó.

Nem akarom fennhangon mantrázni, hogy bezzeg mi a Zsiguli hátsó ülésén is felnőttünk, meg hogy tizennégy éves koromig a nagyapám Kispolszkijának hátsó ülésén vígan elvoltunk hárman. A légzsák különben is buzis, ABS-es autót idomított majmok is tudnak vezetni, a szervó meg nőknek való. A technika nyilván nem véletlenül fejlődik, én is szeretném a szeretteimet biztonságban tudni. Csak furcsa azt olvasni családi kombik hirdetésében, hogy az első-második gyerek érkezése miatt nagyobbra váltanék.

Amikor a Volkswagen 2004-ben bemutatta a Golf Plust, furcsán nézett rá mindenki, mi a francnak, ha ott a Golf, akinek nagyobb kell, vehet Passatot, aki egyterűről álmodik, annak a Touran. A németek mégis előjöttek ezzel a félszerzettel, amelyet egy nagyobb fészlifttel tíz évig gyártásban is hagytak, ráadásul közel egymilliót adtak el belőle.

Pedig logikus lépés volt, ha jobban belegondolunk. A sima Golfnál tágasabb és jobban használható, variálható a beltere, miközben a Tourannál jóval kisebb, és megjelenésekor mintegy 700 ezer forinttal olcsóbb volt. Egy átlagos családnak újonnan is jó alternatívát jelentett, most pedig olyan árkategóriába süllyedt a használtpiacon, hogy szélesebb réteg engedheti meg magának.

Volkswagen Golf Plus 1.6 Comfortline forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 33 750 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 50 432 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves vidéki férfi, 12 éves jogsi) 38 220 Ft
Gépjárműadó (éves) 14 082 Ft

A Golf Plus az 5-ös Golffal azonos platformra épül, ennek megfelelően méreteiben sincs nagy különbség. Tengelytávja ugyanakkora, milliméterre ugyanolyan széles, de közel tíz centivel magasabb és két milliméterrel hosszabb. Azonos motor és felszereltség mellett majdnem száz kilóval kövérebb. Külsőre mégis határozottan más, nem lehet elintézni annyival, hogy egy gombóccá fújt sima Golf.

A szélvédő az oszlopokhoz képest hasonlóan mélyen fekszik, mint az alap 5-ös Golfnál, és visszaköszön néhány alkatrész is, mint a külső tükrök. Markáns különbség ugyanakkor a fényszórópár: a lámpatestek csúcsosabbak, egészen más formájúak, mint a Golféi. A motorháztető és a szélvédő lejtése, a tetővonal szintén határozottan elkülönítik, sokkal inkább kisbusszerű, mint kompaktautós a forma. Hátul jókora, gömbölyded puttonyt találunk, és lényegi eltérés a két lámpa. Szériában ledesek voltak, a kategóriában elsőként.

A tízéves modellciklus alatt egy komolyabb modellfrissítés volt: 2008-ban a 6-os Golf arcára formálták a Plust is. Az utód 2014-ben érkezett a 7-es Golf padlólemezén nyugvó Golf Sportsvan képében. A kazincbarcikai Szabó Suzukitól kapott tesztautónk még fészlift előtti, 2007-es évjáratú 1,6-os, benzines verzió.

CrossGolf, a szemfényvesztő

Mivel a Golf Plus gyakorlatilag a Golf egyik karosszériaváltozatának tekinthető, nem beszélhetünk további Plus-kasznivariánsokról. Kivéve egyet: a CrossGolfot. A Sportline-on alapult, és jól illeszkedett a CrossUp!, a CrossPolo és a CrossTouran alkotta sorba.

volkswagen-crossgolf-mk53-pic38640


Ezt a változatot 2006 szeptemberében mutatta be a Volkswagen. A körbeműanyagozott bódé jobbára csak dizájnfogásnak bizonyult. Bár két centit emeltek rajta, de összkerékhajtást rendelésre sem kínáltak. Motorból a 102 lovas szívó benzines 1,6-os és a 140 lóerős 1,4 TSI mellett 105 vagy 140 lovas dízelt lehetett választani hozzá.

A tizenkét éves autó kasznija kívülről egyben van, alaposabb kutatómunka után is csak néhány kisebb rozsdafoltot találunk rajta: a bal hátsó lámpa mellett, a bal oldali küszöbön, valamint a küszöb és az A-oszlop találkozásánál, illetve a hátsó sárvédőíven. Ezek egyike sem tűnik tragikusnak, vélhetően pont abban a stádiumban vannak, amikor még a javítás nem dönti anyagi romlásba a családot. Ezen kívül néhány kavicsfelverődés és javítófestékkel fedett karc bukkan fel.

Biztonságosabb a gombóc?

Az Euro NCAP nem törte össze a Golf Plust, így bár nem csereszabatos a kettő, némi támpontot talán adhat a Golf V töréstesztje. A németek kompaktja kimondottan jól vizsgázott, ugyanis a felnőtt utasok védelmére öt csillagot kapott. A sofőr mellkasa és lábszárai enyhe, combjai közepes veszélynek vannak kitéve.

A gyerekek védelme négy csillagot ért az ötből, a gyalogosvédelem pedig hármat a négyből. Utóbbi azonos a Touran eredményével.

A belső tér sem mutatja az elhasználódás komoly jeleit. Az ülés a legkényesebb ponton, a vezetőoldali bal szélén is csak enyhén kopott, szakadásnak nyoma sincs, a kormányon a gyári bőrözés ugyan fényes már, de jó állapotú, a varrás is tartja. Pedig kilométer van benne bőven, 295 ezernél jár.

Praktikusnak mondható a Golf Plus, hiszen a hátsó üléssor előre-hátra csúsztatható, így nagyobb rakteret kaphatunk. De alapállapotban is használható méretű a csomagtartó, közben pedig a magam 181 centiméterére állított első ülés mögött kényelmesen elférek, a térdemnél van hely bőven. A tágasság a hátsó sorban addig terjed, amíg három átlagos méretű felnőtt be nem akar ülni, akkor a szélsőknek fejben lesz kicsit kevés, de az autó négy embernek hosszabb távon is kényelmes lehet.

Elöl a le-fel és be-ki egyaránt állítható kormánynak és a magasságában is – igaz, mindenfelé kézzel – állítható ülésnek köszönhetően jól belőheti magának a sofőr. Idősebbeknek, hátfájósoknak jó hír, hogy nem kell alacsonyra ülni. Az ülések viszonylag kemények, ami a gerincnek hosszabb úton is kíméletes. A bennünket körülvevő anyagok jó fogásúak, ennyi év után sem pusztulnak, az ülés és az ajtókárpitok bordó betétjei pedig feloldják a szürkeséget. Érdekesség még, hogy mindenhol párban vannak a légbeömlők.

A Plus technikáján is a Golf 5-tel, majd a 6-tal osztozott, ugyanarról a motorpalettáról válogathatunk. Benzinesből a 86 lóerős 1,2 TSI-től a kétezres, szívó FSI-ig (közvetlen benzinbefecskendezéses változat) terjed a skála. A legerősebb a 170 lovas 1,4 TSI, de léteztek gyárilag benzin-gázos kivitelek is. Dízelből 1,6-os és kétliteres, közös nyomócsöves, valamint 1,9-es és kétezres PD-s is volt a Golf Plusokban. Amikor ezek közül választunk, érdemes odafigyelni: a CBZA és CBZB-kódú 1,2-es turbósok szerepelnek a húsz legrosszabb motort felvonultató listán, de Novoth Tibi az 1,4-esekről is írt már tanulságos történeteket. Dízelből a 2,0 PD TDI-k okozhatnak álmatlan éjszakákat. Biztosabbnak tűnnek az 1,9-es PD-s, vagy a CR-es motorok, benzinesből a szívók.

A tesztautó 1,6-os szívó benzinese nyolcszelepes, 102 lóerős, csúcsnyomatéka 148 newtonméter. A háromszázezer kilométerhez közel is szépen indul, csöndesen jár, és a végig vezetett szervizkönyv tanúsága szerint nem volt szükség megbontásra, a kötelező szervizeken kívül nagyobb javításokra. Azt persze ne várjuk tőle, hogy felszaggatja az aszfaltot. Kétezer és háromezer közötti fordulaton érdemes használni, mert bár a teljesítménycsúcs 5800-nál van, odáig már kelletlenül és hangosan forog el, csak a fogyasztásunkat emelnénk az egekig. Az ötsebességes váltó akadásmentesen jár, minden fokozatot szépen megtalál. Kulturáltan közlekedve hét liter körül kajál az autó, a német Spritmonitor adatai szerint 7,5 és 8,6 liter közötti értékekkel kalkulálhatunk. Sok dugóval persze többre kell számítani, rendszeres autópályázáshoz sem ezt választanám.

A futómű kényelmes, nem hallat magából rendellenes zajokat, zörejeket, az úthibákat is jól viseli. Kanyarstabilitása is elég jó, a viszonylag magas építés ellenére sem billegős az autó, családdal meg amúgy sem valószínű, hogy a transzfogarasi szerpentin meghódítására indulnánk. A Népítéletekben egészen jól áll a modell, hiszen 7,34-es átlaga van, komoly hibákról nem számolnak be a tulajdonosok. Igaz, az ítéletek így is a Fapados szartól a Jobb mint egy szexig terjednek. A teszten szereplő példánynál a már említett rozsdafoltok mellett ismert hiba, hogy megérett az egyik motortartó bak, nehézkesen működik az utasoldali ajtó nyitószerkezete, valamint három év alatt hatszor töltötték a klímát, gyanús tehát a kompresszor.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker ár Alkatrész márkája
Első féktárcsa (db) 22 543 Ft Bosch
Első fékbetét (garn.) 22 619 Ft Bosch
Hátsó féktárcsa (db) 13 075 Ft Bosch
Hátsó fékbetét (garn.) 10 655 Ft Bosch
Első lengéscsillapító (db) 24 221 Ft Bilstein
Hátsó lengéscsillapító (db) 19 392 Ft Bilstein
Első lengőkar (db) 39 888 Ft Lemförder
Kuplungkészlet (szett) 67 455 Ft Luk
Kormányösszekötő gombfej (db) 7 638 Ft Febi
Motorolaj (4 liter) 12 711 Ft Total (5W-30)
Olajszűrő (db) 2 534 Ft Bosch
Levegőszűrő (db) 4 353 Ft VAG Group
Klímakompresszor (db) 92 856 Ft Ava

Ez a konkrét Golf Plus egy 1,3 millió forintos autó. Hasonló évjáratban, benzinmotorral ennyi pénzért felbukkannak Citroën Xsara Picassók, Renault Scénicek, Opel Merivák, Zafirák, Kia Carensek, Seat Alteák, Ford C-Maxok, esetleg egy-egy Toyota Corolla Verso, de aki a Volkswagennél maradna, akár Tourant is kaphat. Ha valaki városban is jól használható, pont megfelelő méretű, de kellően tágas autót keres a családnak, jól járhat a Golf Plusszal, a Volkswagen-csoport egyen-technikája miatt pedig alkatrészből is van ellátás bőven.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Volkswagen Golf Plus 1.6 Comfortline - 2007.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat, cm3 1595
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc 75 (102)/5800
Nyomaték, Nm/1/perc 148/3800
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 5 fokozatú, kézi
Végsebesség, km/óra 180
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp 12,0
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km 7,7
CO2 kibocsátás, g/km 183
Fordulókör átmérő, m 10,8
Saját tömeg, kg 1283
Hosszúság, mm 4206
Szélesség, mm 1759
Magasság, mm 1580
Tengelytáv, mm 2578
Csomagtartó, l 395-1450