Az első generációs, gömbölyű Toyota Previa örök kedvencem. Amikor megjelent a piacon, mintegy 23 éve, nagyon tetszett a furcsa, tojásszerű formája, a 75 fokban megdöntve, szinte a padló alá, az első ülések mögé beépített motorja, a beépített hűtő/fűtődoboza. Igazából még most is vágyom egyre, bár még sosem próbáltam, hogy egyáltalán jó-e.
A Previa alapvetően egy rendes családi kisbusz, de gonosztevők is jól ki tudják használni a nagy teret és a méretes tolóajtót. Schwarzenegger Utolsó akcióhős című filmjében a gengszterek egy fekete Previa oldalajtaján kihajolva üzemelnek be egy forgócsövű M134 Minigun gépágyút. Jack Slater persze túléli, a Previa meg gondolom felrobban (régen láttam már a filmet).
A Toyota Previa egy kisbusz, de amerikában azt mondanák rá: MPV. Úgy is, mint Multi Purpose Vehicle, azaz többcélú jármű. Hiszen lehet vele sok embert szállítani, nagy tárgyakat cipelni, szükség esetén kempingezni, tárgyalóbuszként használni. Vagy havat takarítani. Ezt mondjuk nem néztem ki a konstrukcióból, de van, akinek nálam sokkal csapongóbb a fantáziája, és egy levedlett kisbuszban is meglátja a hótorlaszok rémét.
Nem kell hozzá sok minden, csak egy ritkán használt Previa, vaslemezek, hegesztőtrafó, egy pár tucat hegesztőpálca (esetleg néhány méter CO-drót), és kész is a gyártelep hóekéje. A hátsó kerékre még hóláncot erősítettek - ezek szerint ez nem egy összkerekes verzió -, havat tolni csak jól tapadó hajtott kerekekkel lehet. A tolólapot csak önnön súlya szorítja az aszfalthoz, ha esetleg beakadna valamibe, a fedélzeten rendszeresített nagykalapáccsal lehet finomhangolni a rendszert.
Az biztos, hogy van annak egy hangulata, ahogy a zuhogó hóban, finom driftben, ellenkormányozva tolja maga előtt az ember a havat, a rozsdabarna alapozóval lekent vasszerkezet éktelenül csörömpöl elöl, a hangszórókból pedig stílusosan bömböl az AC/DC Big gunja.
Ebszállító, műhelykocsi mikor mit szeretnék..
Ritka darab a "vizipók". Vízhűtéses gyárilag nem túl sok készült belőle.
Teljesen váratlanul találtam a neten. Léghűtésesem volt előtte. Lecsaptam rá rögtön. Az eladó átvert nem volt törzskönyve nem is az ő nevén volt... stb.
A könyökén jönnek ki az orosz, meg kínai belsőkamerás videók? Azt hiszi, hogy mi már bunkókból sem tudjuk a nemzetközi átlagot hozni? Egy budapesti buszsofőr helyrebillenti a nemzeti büszkeségünket: mi is tudunk legalább olyan ökröket mutatni, mint a keleti autóstársadalom.
Bő hét percnyi vidámság, ha jól látom csepeli útvonalon. Van itt záróvonalon, zebrán előző, majd pirosnál balra kanyarodó mercis, életveszélyesen, de hihetetlenül lazán előző audis, életével játszó trabantos, saját családjának kiirtására játszó biciklis.
Dőljenek hátra, élvezzék. És ne feledjék az örök tanulságot: ha buszöbölben, szabálytalanul utasokat vesznek fel, és ezzel feltartják a helyi BKV járatot, mindenképpen köszönjék meg a lehetőséget. Feltartott középső ujjal.
A Totalcaron hétfőn jelenik meg a Porsche Winter Driving Trainingről szóló képes beszámoló. Mivel a Porsche kiváló vásárfiával kedveskedett az újságíróknak az amúgy is ötcsillagos program mellé, a Mohó Hiéna lemond az igen jó megjelenésű futártáskáról, ami leginkább laptopfélék hordozására hivatott.
A konc pedig azé leszen, aki elsőként kommenteli be, hogy vajon honnan jutott mindig hideg sörhöz az amerikai turnén a Leningrad Cowboys menedzsere.
Ilyenbe ülteted a gyerekeidet... Ennyire régi autóval öngyilkosság járni, az első kátyúban kettétörik... Hát, még ilyet, ezeknél előbb megy péppé az utastér, mint hogy elgörbülne volna az ütköző...
Ilyen, és ehhez hasonló feddésekből nem keveset kap a veteránautó-használó, és valljuk be, az aggódás nem alaptalan - ezek a légzsák, pirotechnikás feszítőjű övek, sőt, egyáltalán övek nélküli, ABS, ASR, ESP nélküli autók tényleg nem biztonságosak ma már, használatukhoz nem árt némi óvatosság és előrelátás. De azért a dolgok nem annyira feketék és fehérek, ahogy azt előszeretettel látja az árnyalatokat látni képtelen egyed - ilyenből meg sok van.
Kétségkívül óriási - és nem egyszer ellőtt - poén már a mindenféle haditechnikával való kergetőzés és/vagy verseny a Top Gear-adásokban. Idén is elsütöttek már hasonlót (jó a szezon eddig), de kétségkívül ők sem gondolták volna, hogy a TG Korea lefőzi őket.
A Top Gear Korea forgatásán ugyanis a fejhangon sikoltozó helyi tévés egy AH-1J Cobra harci helikopter ellen állt ki az új Corvette-tel egy oda-vissza versenyre. Amit meg is nyert. Azt azonban álmában sem gondolta volna, hogy a vadul - és talán már túl látványosan is - manőverező, 12-14 millió dolláros géppel a pilóta meglehetősen kemény leszállást hajt végre a reptér széli porban. Szerencsére senkinek nem lett semmi baja, a helikopter energiaelnyelő zónái és ülései megvédték a pilótát és a fegyveroperátort is (feltéve, hogy az ült odabent és nem egy másik stábtag), de elképzelhető, hogy a későbbiekben kellemetlen kérdésekre kell majd válaszolniuk a vizsgálóbizottság előtt. Bár egyes - meg nem erősített források szerint - a rotorok állásszög szabályzó szervója mondta fel a szolgálatot, a hivatalos vizsgálat eredményeire még várnunk kell, és nem kizárt a pilótahiba.
Dél-Koreának mindösszesen három ilyen forgószárnyasa volt. Volt. Reklámnak óriási és kéretlen, de elég durva.
Első pillantásra nem könnyű megmondani, mit szeretett volna a fehér Fiat 500-as vezetője, amikor beszorította magát két parkoló autó közé a szűk nápolyi utcában. Talán a reménytelenül szűk helyre próbált beparkolni, amelyet a Lanca Y mögött vélt felfedezni, vagy éppen a lehető legrosszabb helyen akart megfordulni.
Az utat szélességében elzáró Fiat sofőrje egyre feszültebbé válik a manőverezés közben, s ezt csak fokozza a feltorlódó, türelmetlenül dudáló kocsisor. Lassan az utca és a házak ablakai, erkélyei is megtelnek bámészkodókkal, egyik-másik még segíteni is próbál, de a bajuszos úr hajthatatlan: olaszosan heves gesztusokkal jelzi, hogy nem adja át a kormányt senkinek, a feladattal ő maga akar megbirkózni.
Idővel persze megjelenik néhány motoros és egy egyházi menet is - itt már kicsit kezd gyanús lenni a videó -, végül a biztonsági szolgálat emberei a pap közreműködésével kisegítik szorult helyzetéből a fiatost, hogy aztán megkaphassa a nézelődő tömegtől a jól megérdemelt vastapsot.
A netet túrva persze gyorsan találunk olyan véleményeket is, amelyek szerint megrendezett átverés volt az egész: a szemtanúk többek közt a papot is egy olasz színésszel azonosították, de több jel – így a szokásostól eltérő reverenda, illetve a szokatlan helyen megjelenő motoros csoport – is arra utal, hogy turpisság volt a dologban.
- Szevasz Tibi! Figyelj, meddig vagy bent a héten? Mert vettem egy benzines A6-ost, ki kéne olvasni belőle ezt-azt.
Azonnal hallottam Novoth Tibi (ex-Boschtechnikus) fojtott hangján, hogy csak a jólneveltségnek – és barátságunknak – köszönhetően nem küld el azonnal oda, ahonnan anno jöttem.
- Mit vettél?! Hátööö, persze, gyere be valamikor este.
Éreztem, hogy nem vagyunk egy hullámhosszon.
- Várj, várj, ez nem a gömbö… - Tibor már bontotta a vonalat.
Most jöhetne a sosem gondoltam volna…-kezdetű mondat, de nem jön. Nem azért, mert el sem tudtam volna képzelni, hogy valaha egy kombi Audiról söpröm a havat reggelente, hanem mert fel sem merült, mint lehetséges megoldás.
´95 Májusában ismerkedtünk meg, metál színű voltál,deréktájon széles fekete sávval ami kihangsúlyozta fekete bőrtetődet, krómozott lökhárítódon megcsillant a napsugár...így becéztelek:Indulj már te k..va.
A fekete SAS ami nem hagy cserben!
Nem bírtam Celica -érzés nélkül végül nem volt jó árban 2.0-es hát megnéztem egy 1.8-as fekete Celicát amiről nem írtak túl sok jót a hirdetésben.
Feltűnő színű, és feltűnően jól gyorsul :)
Az első Mercedesem egy követségi merci volt, sport automata váltóval, kétezres injektoros motorral, elöl zászlókkal ahogy illik. Kétszer annyi javítási számlát kaptam vele, mint amennyit kértek érte, tehát megvettem.
Sem rajongó ,sem gyalázkodó nem vagyok. Maximálisan nem érdekel egyik márka sem,legfőképpen ebben a furgon szegmensben.Tegye a dolgát,vigye a motyót és ezt tegye heti 5*.
Jogosítványom megszerzése után csaptam le rá nagymamámtól. Papám halála után csak állt a garázsban éveken át 29 000(!) km-el, gyakorlatilag zsír új állapotában. Mintha akkor gördült volna le a gyártósorról.
A veterán Ferrarik gyakori látogatói az aukcióknak, de kevés olyan van amely a közelébe érne az 1953-as 340/375 MM Berlinetta Competizionénak. Az autó nem csak teljesítette az 53-as Le Mans-i 24 órást de sikerült ott második helyen beérnie. Igazából az sem kisebbíti ezt az eredményt, hogy a verseny után diszkvalifikálták a verseny alatt hozzátöltött fékfolyadék miatt.
De fontosabb, hogy három teljes Formula 1-es világbajnokságon versenyzett olyan helyszíneket is beleértve mint a Spa 24- valamint a Pescara-i 12 órás és a Guadeloupe-i versenypálya.
A videó elején csak néhány tábla hó esik le a tetőről, aztán megindul, mint a lavina, egyenesen a járdára. Kétségkívül látványos de a magasból hulló fagyos hó simán betöri a szélvédőt vagy megrongálja a fényezést, gondoljunk csak a jeges eső által okozot károkra. A klippben szereplő autóknak úgy néz ki szerencséje volt, de nem sokon múlott.
Nem túl régen meséltem az Olvasóknak filléres marhaságaim egy részéről, és már akkor is említettem a Magyar Kisipar Szégyene kategóriában induló, fordított Trabant-jellel öntött kerékkupakot.
A napokban Muczán Gábor klubelnök is valami hasonlóval jelentkezett, megosztotta ezt a remek jótállási jegyet:
Egyértelmű, hogy a fordított logó nem csupán a kisiparosok kiváltsága volt, hiszen a Nagy Merkur is nyomdahibás borítóval osztotta a jótállási jegyeket.
Mostanában egyre jobban kezdem megérteni, hogy az élvezetes örömautózáshoz nem kell 200 lóerő. Mindenkinek kellene egy 127-es Fiat, hogy helyre zökkenjen a világnézete.
Nem, nem találtam fel a meleg vizet, volt már erről írás a Totalcaron. Csikós is nagyon szerette
és egy újabb modellt is teszteltünk már és mindenkinek nagyon tetszett. De amikor az ember megveszi a sajátját, akkor a saját bőrén tapasztalja meg, az mégis más.
Kezdődött rögtön a kötelező átnézéssel, olajcserével, szelepállítással. Váltórudazat-felújítás, pár porvédő cseréje. Mindenhol egyszerű, könnyen szerelhető és nagyon jó anyagból épített autó ez. A teljes váltórudazat gyárilag sárgára horganyzott, így tökéletesen rozsdamentes, a váltórudazat műanyag perselyei okosan kialakított kis peremmel rendelkeznek, ami a koszt távol tartja, mindenhol okos a szerkezet. Egy alap szerszámkészlettel és egy kis lelkesedéssel könnyedén szerelhető.
Éppen begördültem az ózdi autóbusz-állomás melletti salakos parkolóba, és bezártam a kocsimat, amikor a szemem sarkából arra lettem figyelmes, hogy a mellettem parkoló Wagon R+ ajtajában ott fityeg a kulcs. Vártam egy kicsit, közben szétnéztem, hátha a tulaj csak a közelben kóricál, de nem volt mozgás a parkoló környékén.
Mivel buszhoz siettem, idő szűkében az első gondolatom az volt, hogy az állomás forgalmi irodájában leadom a kulcsot egy cetli kíséretében, és a figyelmetlen suzukisnak is hagyok egy papírt a nevemmel, telefonszámommal. Nos, az irodában – ezt mondjuk meg is értem – nem akarták vállalni a felelősséget, mondván, nehogy meggyanúsítsák őket, ha valami eltűnt az őrizetlenül álló autóból. Hagyjam ott a zárban – mondták.
Egy utcányival arrébb azonban annyira megszaporodtak már az autófeltörések, hogy úgy éreztem, nem kellene ennyiben hagyni a dolgot. Kerestem egy rendőrségi segélyhívót – ezek nálunk a város több pontján, villanyoszlopokon vannak elhelyezve, és közvetlenül az ügyeletet lehet elérni velük. Gépi hang tájékoztatott, hogy hamarosan az illetékeshez kapcsolnak, de végül csak egy üzenetrögzítőt kaptam, megtelt tárhellyel.
Mielőtt telefont rántottam volna, eszembe jutott, hogy a rendőrség aránylag közel van - talán gyorsabban megjárom az utat, mint ahogy kiérnek. A busz indulásáig öt percem volt, gondoltam, azt már mindenképpen lekésem. Végül szerencsém lett: alig tettem néhány lépést, amikor két járőr fordult be a sarkon gyalogosan. Bőszen integettem nekik, majd odaérve megnyugtattak arról, hogy intézkednek, én pedig mehetek a buszomhoz – így még éppen sikerült elcsípnem azt.
Egy ilyen esetnek mindenki számára van tanulsága. A legfontosabb, hogy legyünk figyelmesebbek, vigyázzunk jobban az értékeinkre – akár egy biztonságosnak vélt helyen is érhet minket kellemetlen meglepetés, legalább ne könnyítsük meg az autótolvajok dolgát. Ha pedig észlelünk hasonló esetet, ne hunyjuk be a szemünket, ne fordítsuk el a fejünket.
Lehet, hogy már volt, lehet, hogy öreg, de annyira szép, hogy ezt sosem lehet elégszer megnézni. Bajunk biztosan nem lesz tőle.
És ha Juha bácsi mondja, akkor kik vagyunk mi, hogy kétségbe vonjuk? Csodás képek, csodás gépek.
Vasárnap délután van. Holnap munka, vissza a mókuskerékbe. Kora február lévén kinn hideg és szél várja és már olvasta, holnap lehet, hogy ki kell ásni az autót a hó alól. Nem dobja fel a Super Bowl sem. Nem a legjobb adottságok egy hétvégére.
De ha már úgyis itt ülünk a monitor előtt, tekerjük fel a fülhallgatóban a hangerőt, dőljünk hátra és folyassuk ki a fülünkön keresztül a hét fáradalmait:
Kellemes hangulat, erdővel keveredett fékbetét és versenybenzinszag az orrban. Belül rögtön kitavaszodott. Ruben Zeltner és egy Porsche GT3 RS.
Amikor az ember vigyorogva vereti át magát, és még csak meg se bánja
Ez életem első saját tulajdonú autója. Persze anno óriási (= zéró) tapasztalattal az autóvásárlás terén vágtam bele a keresésbe, és bármennyire is tudtam, hogy ésszel kell autót venni, csak a szívemre hallgatam. Már amikor először megláttam a hirdetést tudtam, hogy ez kell nekem. Előtte sose láttam hasonló színű Astrát, és azóta is összesen 1db-ot láttam a sajátomon kívül. Annak a rendje és módja szerint hagytam átverni magamat vele.
„Ha az iparban, mezőgazdaságban, illetve közigazgatásban végzett, felelősségteljes tevékenységünk mellett csak egy parányi szabad időhöz jutunk, kiviharzunk modern lakásunkból, és samponnal, szivacsokkal felszerelve rávetjük magunkat krómtól-lakktól tündöklő félisteneinkre, összeszorított foggal tüntetjük el a foltokat a hűtőrácsról, a vízcseppek nyomát az ablakokról, a port, a szemetet a szőnyegekről. Éjszaka, ha nem jön álom a szemünkre, valamennyien őrt állunk a sűrű függönyök mögött, onnan vigyázva státuszszimbólumunk éji nyugalmát, csak sejtvén egymás alakját a szemközti ház faltól falig ablaksora mögött s miközben irigyen követjük a hold sugarát, amint lassan, becézőn sorra tapogatja a banánsárgát, a paradicsompirosat és a türkizt, arra gondolunk: vittük valamire.
Igenis, vittük valamire."
Hans Skirecki: Ugyan, ki az a Kasparek?
Már régóta nem veszek részt a végtelen szerkesztőségi játékban, üres perceimben nem nyitom meg a hirdetős oldalakat, nem álmodozom újabb és újabb autóról. Ez így most jó: ahhoz, hogy megkaphassuk a világot, előbb le kell mondani róla, hogy minden elemét úgy ölelhessük magunkhoz, mintha újszülöttként most tapasztalnánk meg először.
Eladtam a Pandát, sőt, sokáig hirdettem az egyik motoromat is. Aztán amikor jött valaki, hogy vinné, nem adtam. Lemondtam az eladásról. Pontosabban nem arról, hanem a befolyó összegről, ezen keresztül az újabb motor beszerzéséről. Egy 1974 előtti V7-es Moto Guzzi nagyon jó lenne, de el tudnék képzelni egy öreg Shovel vagy Evo Harley-t is. De ennyi pénzért, amit a motorért kaptam volna, nincs. Hozzátenni meg nem akarok, így lemondok egy vágyról. Maradt még elég, de majd túl leszek azokon is. Egész boldog vagyok az ötéves mobillal, a filléres csehszlovák gitárokkal. Oké, Jawára még vágyom, de csak érzelmi okokból – nagyapám gépe megvan, már csak apámét kéne megszerezni keresztapám garázsából, ahol évtizedek óta lakik a 250-es Perák.
Optimistán azt hittem, hogy le tudok mondani a világról. Egy-egy pillanatra tényleg úgy érzem, sikerül magam mögött hagyni. Erre mi történik? A világ betüremkedik a fejembe, a szorgalmasan felépített pajzsomon átszökik a gusztustalan élet: öregasszonyokat vernek agyon háromezerért, analfabéta embereket bolondítanak bankszámlabizonylatok hátlapjára felskiccelt eszmékkel politikusok és lám, az udvarban is hirtelen ott termett egy új autó. Akarta a fene, szinte vissza sem tudok emlékezni, hogyan és mikor vettem meg.
Itt van előttem az okmány: ez tényleg az enyém. Nem rémlik, hogy vala is akartam volna Lancia Lybra 1.9 JTD-t, de valahogy mégis kifizettem. Isten látja lelkemet, sosem vágytam ilyenre. Sőt, autóra sem vágytam, de állítólag néhanapján a nagy országos péniszhosszabbító bajnokságban a gyorsasági szakaszok mellett vannak olyan feladatok, ahol a használati tárgy jelleget kell bizonyítani. Lehet, hogy rossz versenykiírást kaptunk, de nálunk még csak a praktikumot kellett bemutatni – a tempós egyenesek, a sodrós kanyarok kimaradtak. Lehet, hogy Piri, a különösen elvetemült kislányom szétrágta a papírt vagy megetette a kutyával, Potyer Döncivel?
Türkmenisztán igazán furcsa hely lehet. Óriási kőolajkészlet van az ország alatt, ami persze hoz a konyhára, igen szépen. Emellett a világ kilencedik gyapottermelője, a környékre jelentős mennyiségű elektromos energiát exportál. Ugyanakkor az országban nagy a szegénység. A demokrácia és az emberi jogok szavakat ismerik, de nem része az aktív szókincsüknek.
Már nem is tudom, melyik olvasónk küldte nekem privátban de arra jól emlékszem, hogy mit válaszoltam neki: ó, ez a kedvenc autóm! Aztán megnéztem a videót, sekélyes német tudásom morzsái segítségével megértettem, hogy ez az autó 10 évig a múzeumban állt (innen származnak ezek a felvételek is, melyeket anno lehoztunk), onnan szedte elő a maximálisan zárkózott Erich Zakowski. Zakowski amúgy - Stump Bandi szerint, aki egy ideig a motorsport körül mozgott - nem éppen emberbarát, csodás privátgyűjteményét szinte soha, senki nem látta.
Már én is rendszeresen olvasom Csikós reggeli hírlevelét. Mivel, ha jól értem, Kati alól lassan kirohad az autó, Zsolt megint vadászgat a hirdetési oldalakon és barátian megosztja velem a zsákmányt. Rutinos ember lévén, mindig kerül valami érdekes az asztalra, a reggeli kávém mellé.
Közel egy hónapja megy ez így, és még nem mutatkoznak a fáradás jelei. Áramlanak a kétliteres szívódízelek, néha fennakad egy azonnal vegye meg valaki jelzésű kettőhatos, illetve a két szélsőérték közt gyakorlatilag bármi. A selymes sorhatos mindig megelevenedik a fantáziámban, de azt nem merném bevállalni, a többség kétliteres, benzines, az pedig nem érdekel. Egyelőre nem is fontos, melyik típusról van szó, de azért elmondom, 190-es Mercedest, más néven Baby-Benzt keresünk.
Hát, feladtam a küzdelmet. Megvettem, imádtam, megadtam neki mindent.
Elszédítetted a fejemet,
S én eléd szórtam mindenemet.
Sálat, pulcsit, nejlon harisnyát,
És csuda, csuda gyöngyöket.
(Hungária - Ciao, Marina)
Persze eljön az a pont, ahol fel kell tudni adni. Miután elköltöttem rá egy valag pénzt, és már "csak" a lakatolás maradt hátra, egy kedves szőke hölgy szabadjára engedte a ménest az álló sorban toporgó Vitóban, és beledurrant a BMW hátuljába.
Feltünt, hogy a víz sose melegszik fel, mondom valamit csináljunk már vele, ez tuti nem egészséges, de szülők szerint az olasz autónak ennyi az üzemi hőfoka, szóval én kérdeztem meg a szerelőt...másnap ment az új termoszért, voálá, víz 80fokon, fűtés van:).
Az autó nagyon jó, és úgy el lehet vele vegyülni a forgalomban, hogy ha meztelenül vezetnénk se tűnne fel senkinek
Nehéz a típusról ömlengés nélkül nyilatkozni, tehát előfordulhat, hogy a szokásos, ezerszer elhangzott közhelyeket tudom csak ismételgetni.
Én vagyok az utolsó gazdája - frissítés, hat év után
Az autó még mindig megvan, jelenleg 153 000 km van benne, 2 bosszantó hibája volt, az első, mint utólag kiderült az én hibámból, a másikra egyenlőre nincs magyarázat.
Nem merci volt a cél,de egy ismerősöm küldte a képeket hogy mennyire jó ez a coupe forma a jó öreg 124-be.És igaza volt:)
Egy korábbi posztból sokan már talán tudják – hazajött a Puch. Ez az az autóm, amelyik olyan régen készül, hogy néha szinte el is felejtettem, hogy létezik, annyira az ősidőkben vettem, hogy minden akkori tervem dugába dőlt, amit szántam neki.Az évek során sokszor eljutott oda, hogy már csak azért van, mert nem engedhetem meg magamnak, hogy kidobjam a sok pénzt, amit beletettem. Pedig borzasztóan vágytam rá, csak hát, az emberben még a legforróbb plátói szerelem is nehezen tart ki bő tíz éven át.
Totalcar TV: Ami sosem került képernyőre from OMG Visuals on Vimeo.
Nemsokára indul az új szezon, melyben nem lesz kevesebb baki és mellényúlás, mint a legutóbbiban. Íme, ebből lett a műsor.