Japán bemutatja a jövőt, összeszedtük a legizgalmasabb darabokat

2023.10.27. 06:16

Meghalt a királynő, éljen a király! Ugyanis 67 éves Tokiói Autószalon már nincs többé, helyére a Japan Mobility Show (JMS) kerül, ami lényegében ugyanaz, csak az új névvel, aminek fókuszában már a mobilitás áll. Az JMS október 28-án nyitja meg kapuit a nagyközönség előtt egészen november 5-ig. Összeszedtük, hogy mely márkák képviselik magukat a rendezvényen, és mi a legizgalmasabb standjaiknál.

Ahogy a Tokiói Autószalon, úgy a JMS is inkább a hazai nagy márkák bemutatótere. Személyautókat összesen 13 gyártó vonultat fel, amiből csak három nem japán. A mai ingerfüggő elvárásoknak megfelelően a gyártók egyben vagy kis adagonként nyomták le előre a torkunkon, hogy milyen jobbnál jobb koncepcióautókat, ötleteket és álmokat terveznek bemutatni a Nagybetűs eseményen. Csaknem mindegyik gyártó felépítette a hype-ot maga körül, de természetesen a legizgalmasabb darabjait fátyol mögé rejtették, hogy egy kis misztikum is övezze őket.

Nyugodj békében Tokiói Autószalon / ご冥福をお祈りします 東京モーターショー

A Tokyo Motor Show (TMS), vagyis a Tokiói Autószalon az öt nagy autószalon (detroiti, frankfurti, párizsi, genfi, tokiói) egyike, és azok között is a legfiatalabb. Az elsőt 1954. április 20-án rendezték, és egészen 2019-ig csaknem minden évben megtartották. Az 1974-es elmaradt a nemzetközi energiaválság miatt, és ezután csak kétévente rendezték meg az eseményt. Hivatalosan az utolsó TMS 2021-ben lett volna, de azt a koronavírus-járvány miatt kellett lefújni.

És mennyire tartozott a nagyok közé a TMS? Csak hogy pár példát felhozzak milyen ikonikus autók koncepcióit lepleztek le itt: Mazda Cosmo, Nissan Skyline GT-R (PGC10, R33), Honda NSX, Honda S2000, VW W12 Syncro, Bugatti EB18/4 (később Veyron), Mazda RX-8, Nissan GT-R, Lexus LFA, Subaru BRZ/Toyota 86 és a Mazda Vision Coupé.

Visszatérve a jelenbe, az egyik legnagyobb különbség a névváltás mellett, hogy a gyártók, cégek már nem csak járműveket, hanem bármilyen mobilitással kapcsolatos eszközt is bemutatnak. A többi között a Suzuki standjánál így láthatunk elektromos tolókocsit vagy a Hondánál egy 1:5 arányú eVTOL-t (elektromos, függőlegesen fel- és leszállni képes repülőgép), amit később életnagyságban is megalkotnbak. A fő hangsúly továbbra is az autókon van, szóval nézzünk hát körbe, hogy mikre számíthatunk és márkánként mikért izgulhatunk a leginkább!

Suzuki

A Suzuki már korábban, egyben kidobta a listáját, hogy mikkel készül. Ők 5 autót, 4 mobilitási eszközt, 4 motort és egy eVTOL-t mutatnak be. Ezekből számunkra a legizgalmasabb a Swift koncepció, ami a kisautó formáját radikálisan nem változtatta meg, de pont annyi változás történt rajta, hogy az megosztó legyen - legalábbis a korábbi cikkünk alatti kommentekből ez derült ki.

De a márka első tisztán elektromos modelljének az eVX-nek is itt láthatjuk a csaknem végleges verzióját. Ha minden igaz, ez nem csak a japán belpiacra készül, szóval ezért is izgulhatunk egy picit. Az eVX-nél azt ígérik, hogy hozza „az igazi Suzuki SUV vezetési élményt” - bármi is legyen az.

Subaru

A Subaru hat modelljét vonultatja fel a kiállításon, amelyből csak egy mondható izgalmasnak, főleg azért, mert az az egy nem ismert. Ez a Subaru Sport Mobility Concept, ami egy sportos villanyautó. 

üres

A teljesen elektromos kupé természetesen összkerékhajtással rendelkezik, és a Subaru szerint ez egy letisztult vonalvezetésű, így aerodinamikus és biztonságot sugalló forma, mely a lemezek alatt a vezetőt helyezi a középpontba. Emellett egy Air Mobilty Concept repülő autót bemutattak, de erről még semmit sem tudni.

Daihatsu

Az inkább belpiacon működő Daihatsu felhozatala elég szerény. Négy kei car, amiből kettő kishaszonjármű. Ezen kívül bemutatnak egy buggy-szerű autót, az Osanpót, de ami igazán érdekes az a Copen Vision. Ha nagyon-nagyon sok levéllel bombázzuk a Toyotát (ugyanis 2016 óta az ő kezükben van a márka), akkor talán Európában is láthatunk belőle.

daihatsu-vision-copen (2)

A Copen Vision 3,84 méter hosszú és 1,69 méter széles, valamint egy 1,3-literes benzinmotor van benne, ami szintetikus üzemanyaggal is működik. CVT vagy automata váltó lehet benne, teteje pedig nem vászon, hanem keménytető, ahogy ez az első Copennél is volt 20 évvel ezelőtt.

Toyota

A Toyota picit előre dolgozott, ugyanis ők már 25-én tartottak egy briefinget a Lexusszal együtt, hogy mik lesznek a JMS standjaiknál. A bemutató során előkerült a minden családi igényt kielégító Kayoibako villany kei car, a munkára és szállításra kitalált IMV 0 villanyplatós, a futurisztikus külsővel megáldott FT-3e crossover, de amire igazán megérte várni az az FT-Se.

IMG 4969

Akio Toyoda korábban ígért egy "tesót" a GR86 és Supra sportautó mellé. Nos, ez az FT-Se, ami egy kétüléses villany sportautó ultra kompakt akkumulátor architektúrával, hogy az autó a lehető legalacsonyabb legyen. Picit futurisztikus MR2 hangulata van, amit csak imádni lehet.

Nissan

A Nissan nagyon ráment arra, hogy mind felszálljunk a Tokióba tartó hype-vonatjára, ugyanis ők nem egyben, hanem négy héten keresztül mutatták be az érdekesnél érdekesebb és furább koncepcióikat. Így láthattunk szamuráj arcú egyterűt, pengeélekkel öltöztetett crossovert és még kettő SUV-t, de mindez kit érdekel, amikor itt a villany GT-R koncepció?!

231023 Nissan JMS23 Hyper Force Design CGI Image 03.png

1360 lóerő, hatalmas kasztni, svédasztalos vacsorát is elbíró hátsó szárny, szűkre húzott ablakok és az ikonikus négy körlámpa hátul. Mindez karbon elemekből áll, ami tonnás nagyságrendben termelhet leszorítóerőt. Persze, ez csak egy koncepció, ha tényleg megvalósul, akkor is felvizezve. 

Honda

A Honda biztosra ment, és ők már szeptember végén csaknem mindenből adtak egy kis ízelítőt. Lesz náluk Honda e-re hajazó Sustaina-C kompakt villanyautó, önvezető taxi, és pár uzsidoboz méretű és formájú kei car is. De ami igazán izgalmas, hogy 22 év után ismét láthatjuk a Prelude nevet egy autójukon!

PRELUDE Concept

A Prelude-dal kapcsolatban csöndben voltak az utolsó pillanatig, egyetlen utaló nyom az lehetett, hogy augusztus közepén levédették a „Prelude” nevet az Egyesült Államok Szabadalmi Védjegyhivatalánál. Ez persze lehet csak formalitás volt, de lehet pont a koncepcióautó miatt tették. És ami a legjobb, hogy a Prelude Concept a márka szerint gyártásra szánt formaterv, viszont a hibrid hajtásláncáról még nem árultak el semmit.

Mazda

A Mazda a nosztalgián keresztül akarja megkaparintani figyelmünket, így ők a JMS-en MX-5 tematikával támadnak. Így, amikor bemutattak egy nem SUV-s feneket, mindenki (köztük mi is) azt kiáltottuk: ÚJ MX-5!! Nem lett igazunk, helyette itt van a wankeles Mazda Iconic SP.

mazda iconic sp 1 l

Az Iconic SP 365 lóerős, és 1,450 kilós a 2,590 mm-es tengelytávon. Összességében 4,180 mm hosszú, 1,850 mm széles és csupán 1,150 mm magas. Az autóban kétrotoros wankel-generátor van elektromotorokkal. Ja, és azt nem hallgathatom el, hogy bukólámpás! Ez ahogy van, kell. Most.

Mitsubishi

Mitsubishi, mi történt veled? Évek óta csöndben vagy, és inkább csak lehangoló híreket hallani rólad. És ez a mentalitás sajnos a JMS felhozatalodon is meglátszik. Bemutatják a Delica D:5 és Delica Mini egyterűt, a D:X Concept offroader-szerű crossover MPV-t és ami egyedül érdekesnek mondható, az az új L200/Triton - annak is inkább a rali verziója.

img triton-axcr

Az új Triton/L200-nak csak a prototípusa lesz kint, de látszatra eléggé késznek tűnik ahhoz, hogy ilyen formában gördüljön le a gyártósorokról. A rali verzió megerősített, könnyített karosszériával, továbbfejlesztett felfüggesztéssel és célirányos motortuninggal rendelkezik. Valószínűleg "utcai verzió" nem lesz belőle, de remélhetőleg versenyeken látni lehet majd.

Lexus

A Lexus az anyacéghez képest lájtosra vette a felhozatalt. Két villanyautó koncepciót állítanak ki, mint újdonság, amelyek a márka jövőbeli dizájn irányát hivatottak bemutatni. Az egyik az LF-ZL, ami egy SUV, a másik pedig az LF-ZC villanyszedán-szerűség. Az utóbbi már érdekesebb, főleg, hogy egyre kevesebb a nem SUV.

meet-lexus-new-take-on-evs-the-lf-zc-and-lf-zl-concept-cars 6

Az LF-TC orra rövid, cserébe az utastér hosszan elnyúlik és kupésan fejeződik be. Túlzó homorításaival, és az íveket, illetve egyeneseket váltogató részletmegoldásaival kimondottan érdekes koncepciónak mondható. Viszont "csak" 4,7 méter hosszú, de ha minden jól megy a sorozatgyártott verzióját már 2026-ban láthatjuk az utakon.

Afeela

Az Afeela a Sony és a Honda szerelemgyermeke, aminél nem lesz nehéz válogatni, hogy mi a legizgalmasabb modelljük, ugyanis csak egy van belőle. 

web-news 1017 PC



A jelenleg csak Afeela Prototype néven futó villanyautónak sok technikai adatát még titok fedi, az eddigi bemutatók, információk is inkább arról szóltak, hogy az autó mennyire modern technikákkal lesz felszerelve, hogy a közlekedés a lehető legkényelmesebb és legegyszerűbb legyen a felhasználó számára. Céljukat 3A-ban határozták meg: Autonomy, Augmentation, Affinity. Azt már pontosan nem részletezték, hogy ez gyakorlatban mit is jelent, de a JMS-en valószínüleg többet is megtudhatunk majd.

BMW

Az első nem japán cég a listán. A BMW felhozatala inkább csak az ázsiai közönségnek lesz új: itt lesz a nemrég bemutatott X2/iX2, az XM Red Label, a hidrogén meghajtású iX5, valamint az új i5 és i7 is. Ami mégis izgalmas lesz, az a Neue Klasse.

420A9134

A Neue Klasse a márka következő generációját hivatott bemutatni, ezért formaterve jelenleg idegen és megosztó a márkától. De a BMW sok modelljére mondható el, hogy korábban nem szerették, majd idővel rájöttek, hogy igenis különleges, méghozzá pozitív értelemben. A bemutatón Petrány Máté kollégánk kint is volt (az európain), és részletesen beszámolt róla cikkjében.

Mercedes-Benz

A másik nagy német márka sem viszi túlzásba a bejelentésekkel Japában. Sőt, igazából semennyire. Csak a szigetország számára különleges premierekből kettő lesz: az egyik az AMG C 63 SE Performance lesz, a másik pedig a villany-G, vagyis az EQG. Az előbbiről csaknem mindent tudunk, szóval izgalmakat inkább az utóbbi rejt.

P1290861

Az EQG annyira nem új. 2021-ben láthattuk először tanulmányautóként, és azóta már feltűnt pár rendezvényen. Az ígéretek szerint 2025-ben, de már lehet 2024-ben is megvásárolható lesz, ugyanis már egy ideje tesztelik. Például egy ilyen próba során tekerték meg homokban. Azt biztosan lehet tudni, hogy megmarad a létraváz, valamint négy villanymotorral lesz felvértezve.

BYD

A nemrég hazánkban is megjelent kínai márka zárja a listát a JMS autógyártói között, akik öt modelljüket vonultatják fel márkacsaládjukból Japánban. A szigetországnak a legfontosabb az öt közül a BYD Seal, amit a Tesla Model 3 legkomolyabb riválisának emlegetnek globálisan. Ezen kívül luxusmárkának számító Denza D9 egyterű is kint lesz, és az 1184 lóerős Yangwang U8 luxus-terepjáró is. 

ZSL1266

A BYD alapvetőleg azért is egy hot topic, mert elsők között kezd kínai villanyautókat árulni hazánkban. Valamint mint az egyik legfontosabb villanyautó-gyártó, nekik kell bebizonyítaniuk, hogy egy mai kínai autó már nem azt a minőséget képviseli, mint amit egy tipikus kis mindenes kínai üzlet.

Szerinted melyik márka hozta a legizgalmasabb modellt?