Benzin vagy villany? Dehogy, gáz!

ADAC Ecotest – 2019.

2020.02.11. 15:07

Idehaza még várat magára az elektromos autók forradalma, és a hibridek aránya is lassan emelkedik. A legtöbb nagy autógyártó ugyanakkor elkezdett nyitni az alternatív hajtások felé. A német autóklub ismét összegyűjtötte, mely típusok szennyeznek a legkevésbé.

Világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a klímaváltozás, így a már életbe lépett vagy még csak tervezett szabályozások miatt az autógyártóknak is lépniük kell. Sorra mutatják be az alternatív hajtású modelleket, és tesznek bejelentéseket a hagyományos benzin-, illetve dízelmotorok kivezetésére. A német autóklub (ADAC) évről évre rangsorolja, melyek a legkevesebbet szennyező, illetve a környezetre leginkább káros típusok.

Mit és hogyan tesztelnek?

Az ADAC adott évi Ecotestje kizárólag az autóklub által abban az esztendőben tesztelt modelleket állítja sorba. Így fordulhat elő az, hogy az egyik ilyen rangsorban már az elektromos autók a nyerők, míg egy évre rá már a gázosak viszik a prímet. Finomítanak továbbá olykor a módszereken is. 2019-ben összesen 122 autót értékeltek, ezek közül mindössze hat kapta meg a maximális öt csillagot.

A teszt több részből áll. Egyrészt próbapadon végeznek méréseket: itt gyakorlatilag laboratóriumi körülményekről beszélhetünk, minden autónak ugyanazon feltételek között kell levizsgáznia. Ez nagyon fontos az összehasonlíthatóság miatt. Másrészt viszont valós forgalomban is próbára teszik a kocsikat, ekkor a hidegindítás után, majd pedig üzemmelegen is mérnek. Menet közben hordozható emissziós mérőműszert (PEMS) használnak. A programban vannak padlógázas gyorsítások, 130 km/h-s autópályás szakaszok, egyszóval minden, ami csak előfordulhat a mindennapokban. Ezzel próbálják biztosítani, hogy csak azok a modellek kaphassanak jó minősítést, amelyek a tényleges forgalomban is jó értékeket hoznak, nemcsak a padon felelnek meg az előírásoknak (vö. dízelbotrány).

Alapvetően két fő tényezőt mérnek. Az egyik a szén-dioxid-kibocsátás, amelyet minden hajtási megoldásnál forrástól a kerékig, vagyis Well-to-wheel mérnek, figyelembe véve az üzemanyag előállításához szükséges energiát a német energiamix alapján. Így a villanyautók sem kapják meg rá alanyi jogon a maximális pontszámot. Újítás ettől az évtől kezdve, hogy a másik tényező, a károsanyag-kibocsátás (szén-monoxid, nitrogén-oxid, szénhidrogén, valamint a szilárd részecskék száma, tömege) mérésénél is beleszámolták a villamosenergia-előállítás során felszabaduló mennyiséget is. Ezért az idei táblázatokat nem tudjuk hitelesen összevetni a tavalyiakkal.

Eredmények

Károsanyag-kibocsátásra legfeljebb 50, míg szén-dioxid-emisszióra maximum 60 pont adható, így összesen 110-et lehet elérni. Minél tisztább egy autó, annál magasabb a pontszáma, a ponthatárok pedig a következőképpen alakulnak:

  • 5 csillag: 90 pont fölött
  • 4 csillag: 70-89 pont
  • 3 csillag: 50-69 pont
  • 2 csillag: 30-49 pont
  • 1 csillag: 0-29 pont

A legjobbak

Ötcsillagos értékelést a 2019-ben tesztelt autók közül mindössze hatan kaptak, ráadásul ebbe az elitkörbe három különböző hajtással lehetett bekerülni: találunk itt benzinest, hibridet és tisztán elektromosat is. A tesztgyőztes ezúttal a Volkswagen Polo 1.0 TGI lett, méghozzá a földgázüzemben nyújtott teljesítményének köszönhetően. A VW kisautója idehaza egyébként nem kapható CNG-s változatban, ami a magyarországi kúthálózatot tekintve nem is nagy csoda. Pedig 3,9 kilogrammos átlagfogyasztásával nagyon takarékos, és a gázhajtással kilométerenként csupán 114 gramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.

Összpontszámát tekintve a Polóval holtversenyben áll a márkatárs Golf, méghozzá szintén CNG-s, de nagyobb, 1,5 literes turbómotorral. Érdekesség, hogy mindössze egyetlen grammal több szén-dioxidot okád ki kilométerenként, mint a Polo, és fogyasztása is hasonló. A tapasztalatok szerint ráadásul mindkét modell jól teljesített benzinnel is. Ugyanakkor azt felrótták nekik a németek, hogy gázos hatótávjuk még mindig nem az igazi, miközben a CNG-tartályt a benzintank rovására növelik, így benzinnel is kevesebbet megy.

A legjobb villanyautónak a BMW i3 120 amperórás változata bizonyult. 17,9 kilowattórás fogyasztást mértek nála, a hatótáv 270 kilométeres volt. Városban ez 370 kilométerre nőtt, így ott még takarékosabb volt a villany-BMW. Azt sem szabad továbbá elfelejteni, hogy a tisztán elektromos autó lokálisan emissziómentes.

IMG 8568

Gyakran ismételgetett kritika a SUV-okkal és crossoverekkel szemben, hogy egy azonos méretű normál személyautóhoz képest sokkal szennyezőbbek. Ez részben igaz is, ám a kis szabadidőautók tudnak meglepetést okozni. A Seat Arona esetében ehhez azért szükség volt a CNG-s turbómotorra, amellyel oda tudott férni a negyedik helyre. De egy feltartott mutatóujj kíséretében tegyük hozzá: a hasonló méretű, és ugyanezzel a háromhengeressel szerelt Polónál többet fogyaszt (4,2 kg/100 km), és kissé jobban szennyez.

A legtisztább hibrid címét a Toyotának oszthatjuk, de nem a Priust, hanem a Corollát illeti. Az 1,8-as benzinmotorból és villanymotorból álló rendszer száz kilométeren mindössze 4,6 litert eszik, ennél is durvábban hangzik a városban mért 3,2, illetve az autópályás 6,4 literes fogyasztás. A tesztelők azt is feljegyezték, hogy teljes terhelésen sem ugrik meg drámaian a kibocsátás.

A legtisztább autók 2019-ben: 1-6. helyezett
Hely Modell Csillag Üzemanyag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
1. Volkswagen Polo 1.0 TGI 5 benzin+CNG 45 50 95
2. Volkswagen Golf 1.5 TGI 5 benzin+CNG 45 50 95
3. BMW i3 (120 Ah) 5 elektromos 51 42 93
4. Seat Arona 1.0 TGI 5 benzin+CNG 42 50 92
5. Toyota Corolla 1.8 Hybrid 5 benzin
+elektromos
42 49 91
6. Kia e-Niro (64 kWh) 5 elektromos 50 41 91

Négy csillag már meggyőző

Ugyan a szűk elitbe már nem tudott bekerülni, de nem sokkal maradt el a Corollától a Prius sem, amely 4,8-as átlagfogyasztást produkált. Ebben a bolyban találjuk a Tesla Model 3-at is, méghozzá rögtön két változatban. Előrébb végzett a hátsókerekes a maga 19,5 kWh-s fogyasztásával, 305 kilométeres mért hatótávjával. Az összkerekes változat 20,9 kWh-t kért százon, igaz, nagyobb akkupakkjával 425 kilométert tudott megtenni. Ezek egyébként igen meggyőző menetteljesítményekkel rendelkező autók, utóbbi 4,7 alatt tudja a 0-100 km/h-t.

D75 3523

Itt pedig eljutunk egy újabb érdekes kérdéshez: benzines vagy dízel? A lista első benzinmotoros autóját két dízel is megelőzi. A gázolajosok közül a Citroën C4 Cactus Blue HDI 100 árt a legkevesebbet a környezetnek. A 4,6 literes fogyasztáshoz egészen elfogadható szén-dioxid-kibocsátás (146 g/km) társul, de az igazán jó pontszámot a káros anyagok terén sikerült elérni, az Adblue hatékonyan semlegesíti a nitrogén-oxidokat. A Golfnál még hatékonyabb a károsanyag-emisszió visszaszorítása, ám ott több CO2 távozik.

Benzines fronton a Skoda Fabiáé lett a legelőkelőbb pozíció, méghozzá a kis, háromhengeres 1.0 TSI turbómotorral. Maximális pontszám a károsanyag-kibocsátásra, ugyanakkor 159 g/km-es CO2-emisszió. Az 5,8 literes átlagfogyasztás elég vonzónak hangzik, de a rangsorból az is látszik, hogy egy ilyen kis turbós nagyjából ugyanazt a szintet hozza, amit egy kompakt dízel. Bár a hibrid egy egészen más kávéház, azt is érdemes megemlíteni, hogy a 2,5 literes Toyota Camry megelőzte az ezres Skoda Scalát.

A legtisztább autók 2019-ben: 7-48. helyezett
Hely Modell Csillag Üzemanyag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
7. Toyota Prius 1.8 Hybrid 4 benzin
+elektromos
39 50 89
8. Kia e-Soul (64 kWh) 4 elektromos 49 40 89
9. Tesla Model 3 Standard Range Plus 4 elektromos 48 38 86
10. Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion 4 benzin+CNG 34 50 84
11. Citroën C4 Cactus BlueHDI 100 4 dízel 35 47 82
12. Volkswagen Golf 1.6 TDI 4 dízel 31 50 81
13. Tesla Model 3 AWD 4 elektromos 45 35 80
14. Skoda Fabia 1.0 TSI 4 benzines 30 50 80
15. Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDI 4 dízel 30 50 80
16. BMW 320d Steptronic 4 dízel 30 50 80
17. Hyundai i30 1.6 CRDI DCT 4 dízel 29 50 79
18. Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 4 dízel 30 49 79
19. Seat Ibiza 1.0 TSI 4 benzines 29 50 79
20. Toyota Camry 2.5 Hybrid 4 benzin
+elektromos
34 45 79
21. Skoda Scala 1.0 TSI 4 benzines 29 50 79
22. Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel Automatik 4 dízel 30 49 79
23. Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 4 benzin
+elektromos
32 46 78
24. Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 4 benzines 28 50 78
25. Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT 4 dízel 28 50 78
26. Seat Arona 1.0 TSI 4 benzin 27 50 77
27. Fiat Tipo Kombi 1.6 Multijet DCT 4 dízel 27 50 77
28. Peugeot 308 1.5 BlueHDI 130 4 dízel 29 48 77
29. Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic 4 benzines 27 50 77
30. Audi A5 Sportback 40 g-tron S tronic 4 benzin+CNG 36 41 77
31. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel 4 dízel 26 50 76
32. BMW 118d Steptronic 4 dízel 26 50 76
33. Renault Mégane TCe 140 4 benzines 25 50 75
34. Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG 4 benzines 26 49 75
35. Volkswagen T-Cross 1.6 TDI DSG 4 dízel 25 50 75
36. Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel AT8 4 dízel 24 50 74
37. Ford Fiesta Active 1.0 Ecoboost 4 benzines 24 49 73
38. Hyundai Ioniq Hybrid 4 benzin
+elektromos
39 34 73
39. Nissan Micra DIG-T 117 4 benzines 26 47 73
40. Renault Captur Energy TCe 150 4 benzines 24 49 73
41. Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 M Hybrid 4 benzines 25 48 73
42. Ford Focus Turnier 1.0 Ecoboost 4 benzines 26 45 71
43. Dacia Duster Blue dCi 115 2WD 4 dízel 21 50 71
44. Dacia Dokker Blue dCi 95 4 dízel 21 50 71
45. Kia Rio 1.0 T-GDI 100 4 benzines 25 45 70
46. Citroën Berlingo Kombi M BlueHDI 130 4 dízel 22 48 70
47. Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid 4 benzin
+elektromos
36 34 70
48. Renault Mégane Grandtour TCe 160 EDC 4 benzines 21 49 70

Népes középmezőny

A legtöbb autó három csillagot kapott az ADAC tesztjén, így igen sűrű lett a középmezőny. Ugyanakkor itt is vannak érdekességek, meglepetések mind pozitív, mind negatív irányban. A háromcsillagosok közül a legjobb pontszámon hárman osztoznak, mind dízelek. Ám a Kia Optima, Ford Focus, Mazda 3 trióból ki kell emelni a dél-koreaiak nagykocsiját. Az ugyanis jóval nagyobb és nehezebb a másik kettőnél, mégsem szennyez jobban. Bár fél literrel többet fogyaszt például a Focusnál, így a CO2-emissziója is magasabb, ám a káros anyagok terén elég jól vizsgázott a NOx-csapdát és utólagos kipufogógáz-kezelést is felvonultató rendszer.

P1133331

Citromdíjasok közt említhetjük ugyanakkor az Opel Crossland X-et. Az 1,2 literes, háromhengeres turbóbenzines ugyan vegyesben elvan 6,6 literrel, autópályán azonban már nyolc fölött kér. 181 gramm per kilométeres CO2-kibocsátása közelíti a Kia Optimáét. Károsanyag-emisszió terén nem is rossz a pontszáma, de nem húz annyit az összesített eredményen, hogy igazán jól szerepeljen a crossover. Mindössze egy ponttal múlja felül a jóval nagyobb Grandland X automata-dízelét.

Arra is adódik azért példa, hogy önmagában a villanyhajtás nem jelenti azt, hogy egy autó ártalmatlan a környezetére. Az Audi böhöm villany-SUV-ja, az e-tron 55 Quattro üresen is majdnem 2,6 tonna, emellett van egy elég tekintélyes homlokfelülete is. Így a töltési veszteséget is beleszámolva 25,8 kilowattórát zabál száz kilométerenként. Hatótávja a teszt során 365 kilométeres volt. Villamosenergia-fogyasztása átszámolva 141 g/km-es CO2-emisszióval ér fel, ami ugyan nem tragikus, de egy kompakt villanyautóhoz mérve azért jelentős. Lokálisan ugyan nem áraszt a levegőbe káros anyagokat sem, a felhasznált villamos energia előállítása során bőven szabadulnak fel ilyenek is. Nitrogén-oxidból például 113 milligramm esik száz kilométerre.

A legtisztább autók 2019-ben: 49-108. helyezett
Hely Modell Csillag Üzemanyag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
49. Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDI DCT 3 dízel 22 47 69
50. Ford Focus 1.5 EcoBlue 3 dízel 27 42 69
51. Mazda 3 Skyactiv-D 1.8 3 dízel 30 39 69
52. Opel Crossland X 1.2 DI Turbo 3 benzines 23 45 68
53. Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT 3 benzines 19 49 68
54. Renault Scénic TCe 140 3 benzines 18 50 68
55. Seat Leon 1.5 TSI ACT DSG 3 benzines 23 45 68
56. Peugeot Rifter L2 1.5 BlueHDI 130 3 dízel 18 50 68
57. Opel Corsa 1.2 DI Turbo Automatik 3 benzines 25 43 68
58. Renault Clio TCe 100 3 benzines 25 43 68
59. Opel Grandland X 1.5 Diesel Automatik 3 dízel 21 46 67
60. Citroën C5 Aircross BlueHDI 180 EAT8 3 dízel 17 50 67
61. Renault Kadjar TCe 160 EDC 3 benzines 18 49 67
62. Volkswagen Polo GTI DSG 3 benzines 17 50 67
63. Opel Combo Life 1.2 DI Turbo 3 benzines 17 49 66
64. Mercedes-Benz A 180 d 7G-DCT 3 dízel 29 37 66
65. BMW 730d Steptronic 3 dízel 16 50 66
66. Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 3 benzines 26 39 65
67. Seat Ateca 1.5 TSI ACT DSG 3 benzines 18 47 65
68. Dacia Duster TCe 130 2WD 3 benzines 15 50 65
69. Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel AT8 3 dízel 14 50 64
70. Citroën C3 Aircross PureTech 110 EAT6 3 benzines 16 47 63
71. Mini Countryman Cooper Steptronic 3 benzines 12 50 62
72. Honda Civic Limousine 1.5 Turbo 3 benzines 29 33 62
73. Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid 3 benzines 26 36 62
74. Kia Optima Sportswagon 2.0 GDI Plug-in Hybrid 3 benzin
+elektromos
30 32 62
75. Volvo S60 T4 Geartronic 3 benzines 13 49 62
76. Audi e-tron 55 Quattro 3 elektromos 36 25 61
77. Audi A6 Avant 45 TDI Quattro Tiptronic 3 dízel 15 45 60
78. Mazda CX-3 Skyactiv-G 121 3 benzines 24 36 60
79. BMW Z4 Roadster M40i Steptronic 3 benzines 10 50 60
80. Mercedes-Benz A 220 4Matic 7G-DCT 3 benzines 11 49 60
81. Mazda CX-30 Skyactiv-D 1.8 3 dízel 25 35 60
82. Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4WD Automatik 3 dízel 12 47 59
83. Toyota GR Supra 3.0 Automatik 3 benzines 9 50 59
84. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG 3 dízel 22 37 59
85. BMW 840d Coupé xDrive Steptronic 3 dízel 8 50 58
86. Kia Stinger 2.2 CRDI AWD Automatik 3 dízel 8 50 58
87. Renault Twingo SCe 75 3 benzines 29 29 58
88. Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet Allgrip 3 benzines 22 35 57
89. Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG BMT 3 dízel 6 50 56
90. Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid 2WD 3 benzin
+elektromos
20 35 55
91. Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion DSG 3 benzines 6 49 55
92. Mercedes-Benz E 300 de 9G-Tronic 3 dízel
+elektromos
21 34 55
93. Volvo XC60 D4 AWD Geartronic 3 dízel 11 43 54
94. Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 225 EAT8 3 benzines 21 33 54
95. Cupra Ateca 4Drive DSG 3 benzines 6 48 54
96. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG 3 dízel 18 35 53
97. Alpine A110 3 benzines 18 35 53
98. Citroën C5 Aircross PureTech 180 EAT8 3 benzines 12 41 53
99. Volvo XC60 B4 AWD Geartronic 3 dízel 3 50 53
100. Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro S Tiptronic 3 dízel 12 40 52
101. Opel Zafira Life M 2.0 Diesel 3 dízel 2 50 52
102. Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 DSG 3 dízel 13 38 51
103. Jaguar E-Pace D180 AWD 3 dízel 8 43 51
104. Volkswagen Passat Variant GTE DSG 3 benzin
+elektromos
27 24 51
105. Volvo XC90 B5 AWD Geartronic 3 dízel 0 50 50
106. Volkswagen T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG 3 dízel 0 50 50
107. Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic 9G-Tronic 3 dízel 0 50 50
108. BMW 745e Steptronic 3 benzin
+elektromos
14 36 50

Sereghajtók: nagyok és sportosak

Lehet nagyon átgondolt egy autó technikája, lehetnek szigorúak a normák, de a fizikát kijátszani vagy levetkőzni aligha sikerül. Nagy tömegek dinamikus mozgatása, vagy valóban sportos menettulajdonságok elérése még most is üzemanyagot igényel. Sokat. Így a sereghajtók között szinte kizárólag hatalmas SUV-okat – esetleg kombikat –, vagy sportos kocsikat találunk.

Michelisz Norbi rajongóinak aligha kell bemutatni a Hyundai i30 N Performance-t, amely a teszten 8,8 litert kért száz kilométerre. Ez 228 grammos szén-dioxid-kibocsátást eredményez, ráadásul városban vagy autópályán tovább emelkedik az emisszió és a fogyasztás. És akkor még igazán nem is beszéltünk csapatásról. Az Euro 6d-TEMP normának megfelelő, részecskeszűrővel is ellátott turbós benzinmotor a káros anyagok terén nem áll rosszul, bár nagy terhelésen megugrik a szén-monoxid mennyisége.

A 2019-ben tesztelt autók közül az abszolút utolsó egy hatalmas, automata, dízel SUV. A Volvo XC90 D5 AWD Geartronic a maga közel ötméteres hosszával, bő 1,9-es szélességével és 2,2 tonnájával már sejthetően sem helyettesítheti Greta Thunberg vitorlását. Igaz, egy ekkora dömpertől a 7,7 literes tesztfogyasztás kimondottan hízelgő, ám a 244 grammos CO2-kibocsátás egyáltalán nem az. Károsanyag-emissziója városban és országúton határértéken belül marad, viszont nagyobb igénybevétel mellett rendesen megugrik.

A legtisztább autók 2019-ben: 109-122. helyezett
Hely Modell Csillag Üzemanyag CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) Összpontszám (max. 110)
109. Volvo V60 Cross Country D4 AWD Geartronic 2 dízel 10 39 49
110. Audi Q3 40 TDI Quattro S tronic 2 dízel 13 35 48
111. Skoda Kodiaq RS TDI 4x4 DSG 2 dízel 9 38 47
112. Subaru Levorg 2.0i Lineartronic 2 benzines 12 35 47
113. BMW X5 xDrive 30d Steptronic 2 dízel 0 45 45
114. Seat Tarraco 2.0 TDI 4Drive DSG 2 dízel 8 37 45
115. BMW M5 xDrive Steptronic 2 benzines 0 45 45
116. Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD 2 benzin
+elektromos
16 28 44
117. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic 2 dízel 0 43 43
118. Renault Mégane RS TCe 300 EDC 2 benzines 8 35 43
119. Hyundai i30 N Performance 2 benzines 7 36 43
120. Porsche Macan S PDK 2 benzines 0 38 38
121. Honda CR-V 1.5 Turbo 4WD CVT 2 benzines 4 33 37
122. Volvo XC90 D5 AWD Geartronic 2 dízel 2 34 36

Összegzés

Az ADAC Ecotestje igyekszik haladni a korral, és a minél pontosabb összehasonlítás érdekében mondhatni rendszerszinten tekint a szennyezésre. Az alternatív hajtású járművek terjedésével kulcsfontosságú, hogy az emissziós értékeket a forrástól a kerékig mérjük, vagyis az üzemanyag (értsünk ezalatt benzint, gázolajat vagy épp villamos energiát) előállításától annak felhasználásáig terjedjen a vizsgálat.

A tesztből jól látszik, hogy csak azért, mert egy autó elektromos vagy hibrid, még nem lesz szükségszerűen tisztább, mint egy hagyományos hajtású. Ugyanakkor az is egyre inkább igaz, hogy egy észszerű méretű villanyautó már Well-to-wheel méréssel is nagyon jó eredményekre is képes. Érdekes és életképes alternatívát jelenthet még a gázautózás is, bár idehaza a kúthálózat inkább csak az LPG-re van felkészülve, a CNG-re igen mérsékelten.

Az sem mindegy, hogy ugyanazt a hajtásláncot mekkora – és milyen formájú – karosszériába építik a gyártók. Egy klasszikus értelemben vett, személyautós jellegű kisautó alacsonyabb fogyasztást és kedvezőbb emissziós értékeket produkál, mint az azonos motorral és váltóval szerelt crossover.

A tavalyi Ecotest eredményeit itt találjátok:

Az egy évvel korábbiakat pedig itt:

Ebben a cikkben pedig az utólagos SCR-rendszerekről írtunk: