Idehaza még várat magára az elektromos autók forradalma, és a hibridek aránya is lassan emelkedik. A legtöbb nagy autógyártó ugyanakkor elkezdett nyitni az alternatív hajtások felé. A német autóklub ismét összegyűjtötte, mely típusok szennyeznek a legkevésbé.
Világszerte egyre nagyobb figyelmet kap a klímaváltozás, így a már életbe lépett vagy még csak tervezett szabályozások miatt az autógyártóknak is lépniük kell. Sorra mutatják be az alternatív hajtású modelleket, és tesznek bejelentéseket a hagyományos benzin-, illetve dízelmotorok kivezetésére. A német autóklub (ADAC) évről évre rangsorolja, melyek a legkevesebbet szennyező, illetve a környezetre leginkább káros típusok.
Mit és hogyan tesztelnek?
Az ADAC adott évi Ecotestje kizárólag az autóklub által abban az esztendőben tesztelt modelleket állítja sorba. Így fordulhat elő az, hogy az egyik ilyen rangsorban már az elektromos autók a nyerők, míg egy évre rá már a gázosak viszik a prímet. Finomítanak továbbá olykor a módszereken is. 2019-ben összesen 122 autót értékeltek, ezek közül mindössze hat kapta meg a maximális öt csillagot.
A teszt több részből áll. Egyrészt próbapadon végeznek méréseket: itt gyakorlatilag laboratóriumi körülményekről beszélhetünk, minden autónak ugyanazon feltételek között kell levizsgáznia. Ez nagyon fontos az összehasonlíthatóság miatt. Másrészt viszont valós forgalomban is próbára teszik a kocsikat, ekkor a hidegindítás után, majd pedig üzemmelegen is mérnek. Menet közben hordozható emissziós mérőműszert (PEMS) használnak. A programban vannak padlógázas gyorsítások, 130 km/h-s autópályás szakaszok, egyszóval minden, ami csak előfordulhat a mindennapokban. Ezzel próbálják biztosítani, hogy csak azok a modellek kaphassanak jó minősítést, amelyek a tényleges forgalomban is jó értékeket hoznak, nemcsak a padon felelnek meg az előírásoknak (vö. dízelbotrány).
Alapvetően két fő tényezőt mérnek. Az egyik a szén-dioxid-kibocsátás, amelyet minden hajtási megoldásnál forrástól a kerékig, vagyis Well-to-wheel mérnek, figyelembe véve az üzemanyag előállításához szükséges energiát a német energiamix alapján. Így a villanyautók sem kapják meg rá alanyi jogon a maximális pontszámot. Újítás ettől az évtől kezdve, hogy a másik tényező, a károsanyag-kibocsátás (szén-monoxid, nitrogén-oxid, szénhidrogén, valamint a szilárd részecskék száma, tömege) mérésénél is beleszámolták a villamosenergia-előállítás során felszabaduló mennyiséget is. Ezért az idei táblázatokat nem tudjuk hitelesen összevetni a tavalyiakkal.
Eredmények
Károsanyag-kibocsátásra legfeljebb 50, míg szén-dioxid-emisszióra maximum 60 pont adható, így összesen 110-et lehet elérni. Minél tisztább egy autó, annál magasabb a pontszáma, a ponthatárok pedig a következőképpen alakulnak:
- 5 csillag: 90 pont fölött
- 4 csillag: 70-89 pont
- 3 csillag: 50-69 pont
- 2 csillag: 30-49 pont
- 1 csillag: 0-29 pont
A legjobbak
Ötcsillagos értékelést a 2019-ben tesztelt autók közül mindössze hatan kaptak, ráadásul ebbe az elitkörbe három különböző hajtással lehetett bekerülni: találunk itt benzinest, hibridet és tisztán elektromosat is. A tesztgyőztes ezúttal a Volkswagen Polo 1.0 TGI lett, méghozzá a földgázüzemben nyújtott teljesítményének köszönhetően. A VW kisautója idehaza egyébként nem kapható CNG-s változatban, ami a magyarországi kúthálózatot tekintve nem is nagy csoda. Pedig 3,9 kilogrammos átlagfogyasztásával nagyon takarékos, és a gázhajtással kilométerenként csupán 114 gramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.
Összpontszámát tekintve a Polóval holtversenyben áll a márkatárs Golf, méghozzá szintén CNG-s, de nagyobb, 1,5 literes turbómotorral. Érdekesség, hogy mindössze egyetlen grammal több szén-dioxidot okád ki kilométerenként, mint a Polo, és fogyasztása is hasonló. A tapasztalatok szerint ráadásul mindkét modell jól teljesített benzinnel is. Ugyanakkor azt felrótták nekik a németek, hogy gázos hatótávjuk még mindig nem az igazi, miközben a CNG-tartályt a benzintank rovására növelik, így benzinnel is kevesebbet megy.
A legjobb villanyautónak a BMW i3 120 amperórás változata bizonyult. 17,9 kilowattórás fogyasztást mértek nála, a hatótáv 270 kilométeres volt. Városban ez 370 kilométerre nőtt, így ott még takarékosabb volt a villany-BMW. Azt sem szabad továbbá elfelejteni, hogy a tisztán elektromos autó lokálisan emissziómentes.
Gyakran ismételgetett kritika a SUV-okkal és crossoverekkel szemben, hogy egy azonos méretű normál személyautóhoz képest sokkal szennyezőbbek. Ez részben igaz is, ám a kis szabadidőautók tudnak meglepetést okozni. A Seat Arona esetében ehhez azért szükség volt a CNG-s turbómotorra, amellyel oda tudott férni a negyedik helyre. De egy feltartott mutatóujj kíséretében tegyük hozzá: a hasonló méretű, és ugyanezzel a háromhengeressel szerelt Polónál többet fogyaszt (4,2 kg/100 km), és kissé jobban szennyez.
A legtisztább hibrid címét a Toyotának oszthatjuk, de nem a Priust, hanem a Corollát illeti. Az 1,8-as benzinmotorból és villanymotorból álló rendszer száz kilométeren mindössze 4,6 litert eszik, ennél is durvábban hangzik a városban mért 3,2, illetve az autópályás 6,4 literes fogyasztás. A tesztelők azt is feljegyezték, hogy teljes terhelésen sem ugrik meg drámaian a kibocsátás.
A legtisztább autók 2019-ben: 1-6. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillag | Üzemanyag | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | Összpontszám (max. 110) |
1. | Volkswagen Polo 1.0 TGI | 5 | benzin+CNG | 45 | 50 | 95 |
2. | Volkswagen Golf 1.5 TGI | 5 | benzin+CNG | 45 | 50 | 95 |
3. | BMW i3 (120 Ah) | 5 | elektromos | 51 | 42 | 93 |
4. | Seat Arona 1.0 TGI | 5 | benzin+CNG | 42 | 50 | 92 |
5. | Toyota Corolla 1.8 Hybrid | 5 | benzin +elektromos |
42 | 49 | 91 |
6. | Kia e-Niro (64 kWh) | 5 | elektromos | 50 | 41 | 91 |
Négy csillag már meggyőző
Ugyan a szűk elitbe már nem tudott bekerülni, de nem sokkal maradt el a Corollától a Prius sem, amely 4,8-as átlagfogyasztást produkált. Ebben a bolyban találjuk a Tesla Model 3-at is, méghozzá rögtön két változatban. Előrébb végzett a hátsókerekes a maga 19,5 kWh-s fogyasztásával, 305 kilométeres mért hatótávjával. Az összkerekes változat 20,9 kWh-t kért százon, igaz, nagyobb akkupakkjával 425 kilométert tudott megtenni. Ezek egyébként igen meggyőző menetteljesítményekkel rendelkező autók, utóbbi 4,7 alatt tudja a 0-100 km/h-t.
Itt pedig eljutunk egy újabb érdekes kérdéshez: benzines vagy dízel? A lista első benzinmotoros autóját két dízel is megelőzi. A gázolajosok közül a Citroën C4 Cactus Blue HDI 100 árt a legkevesebbet a környezetnek. A 4,6 literes fogyasztáshoz egészen elfogadható szén-dioxid-kibocsátás (146 g/km) társul, de az igazán jó pontszámot a káros anyagok terén sikerült elérni, az Adblue hatékonyan semlegesíti a nitrogén-oxidokat. A Golfnál még hatékonyabb a károsanyag-emisszió visszaszorítása, ám ott több CO2 távozik.
Benzines fronton a Skoda Fabiáé lett a legelőkelőbb pozíció, méghozzá a kis, háromhengeres 1.0 TSI turbómotorral. Maximális pontszám a károsanyag-kibocsátásra, ugyanakkor 159 g/km-es CO2-emisszió. Az 5,8 literes átlagfogyasztás elég vonzónak hangzik, de a rangsorból az is látszik, hogy egy ilyen kis turbós nagyjából ugyanazt a szintet hozza, amit egy kompakt dízel. Bár a hibrid egy egészen más kávéház, azt is érdemes megemlíteni, hogy a 2,5 literes Toyota Camry megelőzte az ezres Skoda Scalát.
A legtisztább autók 2019-ben: 7-48. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillag | Üzemanyag | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | Összpontszám (max. 110) |
7. | Toyota Prius 1.8 Hybrid | 4 | benzin +elektromos |
39 | 50 | 89 |
8. | Kia e-Soul (64 kWh) | 4 | elektromos | 49 | 40 | 89 |
9. | Tesla Model 3 Standard Range Plus | 4 | elektromos | 48 | 38 | 86 |
10. | Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion | 4 | benzin+CNG | 34 | 50 | 84 |
11. | Citroën C4 Cactus BlueHDI 100 | 4 | dízel | 35 | 47 | 82 |
12. | Volkswagen Golf 1.6 TDI | 4 | dízel | 31 | 50 | 81 |
13. | Tesla Model 3 AWD | 4 | elektromos | 45 | 35 | 80 |
14. | Skoda Fabia 1.0 TSI | 4 | benzines | 30 | 50 | 80 |
15. | Kia Ceed Sportswagon 1.6 CRDI | 4 | dízel | 30 | 50 | 80 |
16. | BMW 320d Steptronic | 4 | dízel | 30 | 50 | 80 |
17. | Hyundai i30 1.6 CRDI DCT | 4 | dízel | 29 | 50 | 79 |
18. | Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDI 130 EAT8 | 4 | dízel | 30 | 49 | 79 |
19. | Seat Ibiza 1.0 TSI | 4 | benzines | 29 | 50 | 79 |
20. | Toyota Camry 2.5 Hybrid | 4 | benzin +elektromos |
34 | 45 | 79 |
21. | Skoda Scala 1.0 TSI | 4 | benzines | 29 | 50 | 79 |
22. | Opel Astra Sports Tourer 1.5 Diesel Automatik | 4 | dízel | 30 | 49 | 79 |
23. | Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 | 4 | benzin +elektromos |
32 | 46 | 78 |
24. | Volkswagen T-Cross 1.0 TSI | 4 | benzines | 28 | 50 | 78 |
25. | Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT | 4 | dízel | 28 | 50 | 78 |
26. | Seat Arona 1.0 TSI | 4 | benzin | 27 | 50 | 77 |
27. | Fiat Tipo Kombi 1.6 Multijet DCT | 4 | dízel | 27 | 50 | 77 |
28. | Peugeot 308 1.5 BlueHDI 130 | 4 | dízel | 29 | 48 | 77 |
29. | Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic | 4 | benzines | 27 | 50 | 77 |
30. | Audi A5 Sportback 40 g-tron S tronic | 4 | benzin+CNG | 36 | 41 | 77 |
31. | Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel | 4 | dízel | 26 | 50 | 76 |
32. | BMW 118d Steptronic | 4 | dízel | 26 | 50 | 76 |
33. | Renault Mégane TCe 140 | 4 | benzines | 25 | 50 | 75 |
34. | Volkswagen Polo 1.0 TSI DSG | 4 | benzines | 26 | 49 | 75 |
35. | Volkswagen T-Cross 1.6 TDI DSG | 4 | dízel | 25 | 50 | 75 |
36. | Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel AT8 | 4 | dízel | 24 | 50 | 74 |
37. | Ford Fiesta Active 1.0 Ecoboost | 4 | benzines | 24 | 49 | 73 |
38. | Hyundai Ioniq Hybrid | 4 | benzin +elektromos |
39 | 34 | 73 |
39. | Nissan Micra DIG-T 117 | 4 | benzines | 26 | 47 | 73 |
40. | Renault Captur Energy TCe 150 | 4 | benzines | 24 | 49 | 73 |
41. | Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 M Hybrid | 4 | benzines | 25 | 48 | 73 |
42. | Ford Focus Turnier 1.0 Ecoboost | 4 | benzines | 26 | 45 | 71 |
43. | Dacia Duster Blue dCi 115 2WD | 4 | dízel | 21 | 50 | 71 |
44. | Dacia Dokker Blue dCi 95 | 4 | dízel | 21 | 50 | 71 |
45. | Kia Rio 1.0 T-GDI 100 | 4 | benzines | 25 | 45 | 70 |
46. | Citroën Berlingo Kombi M BlueHDI 130 | 4 | dízel | 22 | 48 | 70 |
47. | Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid | 4 | benzin +elektromos |
36 | 34 | 70 |
48. | Renault Mégane Grandtour TCe 160 EDC | 4 | benzines | 21 | 49 | 70 |
Népes középmezőny
A legtöbb autó három csillagot kapott az ADAC tesztjén, így igen sűrű lett a középmezőny. Ugyanakkor itt is vannak érdekességek, meglepetések mind pozitív, mind negatív irányban. A háromcsillagosok közül a legjobb pontszámon hárman osztoznak, mind dízelek. Ám a Kia Optima, Ford Focus, Mazda 3 trióból ki kell emelni a dél-koreaiak nagykocsiját. Az ugyanis jóval nagyobb és nehezebb a másik kettőnél, mégsem szennyez jobban. Bár fél literrel többet fogyaszt például a Focusnál, így a CO2-emissziója is magasabb, ám a káros anyagok terén elég jól vizsgázott a NOx-csapdát és utólagos kipufogógáz-kezelést is felvonultató rendszer.
Citromdíjasok közt említhetjük ugyanakkor az Opel Crossland X-et. Az 1,2 literes, háromhengeres turbóbenzines ugyan vegyesben elvan 6,6 literrel, autópályán azonban már nyolc fölött kér. 181 gramm per kilométeres CO2-kibocsátása közelíti a Kia Optimáét. Károsanyag-emisszió terén nem is rossz a pontszáma, de nem húz annyit az összesített eredményen, hogy igazán jól szerepeljen a crossover. Mindössze egy ponttal múlja felül a jóval nagyobb Grandland X automata-dízelét.
Arra is adódik azért példa, hogy önmagában a villanyhajtás nem jelenti azt, hogy egy autó ártalmatlan a környezetére. Az Audi böhöm villany-SUV-ja, az e-tron 55 Quattro üresen is majdnem 2,6 tonna, emellett van egy elég tekintélyes homlokfelülete is. Így a töltési veszteséget is beleszámolva 25,8 kilowattórát zabál száz kilométerenként. Hatótávja a teszt során 365 kilométeres volt. Villamosenergia-fogyasztása átszámolva 141 g/km-es CO2-emisszióval ér fel, ami ugyan nem tragikus, de egy kompakt villanyautóhoz mérve azért jelentős. Lokálisan ugyan nem áraszt a levegőbe káros anyagokat sem, a felhasznált villamos energia előállítása során bőven szabadulnak fel ilyenek is. Nitrogén-oxidból például 113 milligramm esik száz kilométerre.
A legtisztább autók 2019-ben: 49-108. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillag | Üzemanyag | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | Összpontszám (max. 110) |
49. | Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDI DCT | 3 | dízel | 22 | 47 | 69 |
50. | Ford Focus 1.5 EcoBlue | 3 | dízel | 27 | 42 | 69 |
51. | Mazda 3 Skyactiv-D 1.8 | 3 | dízel | 30 | 39 | 69 |
52. | Opel Crossland X 1.2 DI Turbo | 3 | benzines | 23 | 45 | 68 |
53. | Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT | 3 | benzines | 19 | 49 | 68 |
54. | Renault Scénic TCe 140 | 3 | benzines | 18 | 50 | 68 |
55. | Seat Leon 1.5 TSI ACT DSG | 3 | benzines | 23 | 45 | 68 |
56. | Peugeot Rifter L2 1.5 BlueHDI 130 | 3 | dízel | 18 | 50 | 68 |
57. | Opel Corsa 1.2 DI Turbo Automatik | 3 | benzines | 25 | 43 | 68 |
58. | Renault Clio TCe 100 | 3 | benzines | 25 | 43 | 68 |
59. | Opel Grandland X 1.5 Diesel Automatik | 3 | dízel | 21 | 46 | 67 |
60. | Citroën C5 Aircross BlueHDI 180 EAT8 | 3 | dízel | 17 | 50 | 67 |
61. | Renault Kadjar TCe 160 EDC | 3 | benzines | 18 | 49 | 67 |
62. | Volkswagen Polo GTI DSG | 3 | benzines | 17 | 50 | 67 |
63. | Opel Combo Life 1.2 DI Turbo | 3 | benzines | 17 | 49 | 66 |
64. | Mercedes-Benz A 180 d 7G-DCT | 3 | dízel | 29 | 37 | 66 |
65. | BMW 730d Steptronic | 3 | dízel | 16 | 50 | 66 |
66. | Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 | 3 | benzines | 26 | 39 | 65 |
67. | Seat Ateca 1.5 TSI ACT DSG | 3 | benzines | 18 | 47 | 65 |
68. | Dacia Duster TCe 130 2WD | 3 | benzines | 15 | 50 | 65 |
69. | Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel AT8 | 3 | dízel | 14 | 50 | 64 |
70. | Citroën C3 Aircross PureTech 110 EAT6 | 3 | benzines | 16 | 47 | 63 |
71. | Mini Countryman Cooper Steptronic | 3 | benzines | 12 | 50 | 62 |
72. | Honda Civic Limousine 1.5 Turbo | 3 | benzines | 29 | 33 | 62 |
73. | Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid | 3 | benzines | 26 | 36 | 62 |
74. | Kia Optima Sportswagon 2.0 GDI Plug-in Hybrid | 3 | benzin +elektromos |
30 | 32 | 62 |
75. | Volvo S60 T4 Geartronic | 3 | benzines | 13 | 49 | 62 |
76. | Audi e-tron 55 Quattro | 3 | elektromos | 36 | 25 | 61 |
77. | Audi A6 Avant 45 TDI Quattro Tiptronic | 3 | dízel | 15 | 45 | 60 |
78. | Mazda CX-3 Skyactiv-G 121 | 3 | benzines | 24 | 36 | 60 |
79. | BMW Z4 Roadster M40i Steptronic | 3 | benzines | 10 | 50 | 60 |
80. | Mercedes-Benz A 220 4Matic 7G-DCT | 3 | benzines | 11 | 49 | 60 |
81. | Mazda CX-30 Skyactiv-D 1.8 | 3 | dízel | 25 | 35 | 60 |
82. | Hyundai Tucson 2.0 CRDI 4WD Automatik | 3 | dízel | 12 | 47 | 59 |
83. | Toyota GR Supra 3.0 Automatik | 3 | benzines | 9 | 50 | 59 |
84. | Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG | 3 | dízel | 22 | 37 | 59 |
85. | BMW 840d Coupé xDrive Steptronic | 3 | dízel | 8 | 50 | 58 |
86. | Kia Stinger 2.2 CRDI AWD Automatik | 3 | dízel | 8 | 50 | 58 |
87. | Renault Twingo SCe 75 | 3 | benzines | 29 | 29 | 58 |
88. | Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet Allgrip | 3 | benzines | 22 | 35 | 57 |
89. | Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG BMT | 3 | dízel | 6 | 50 | 56 |
90. | Honda CR-V 2.0i-MMD Hybrid 2WD | 3 | benzin +elektromos |
20 | 35 | 55 |
91. | Volkswagen Arteon 2.0 TSI 4Motion DSG | 3 | benzines | 6 | 49 | 55 |
92. | Mercedes-Benz E 300 de 9G-Tronic | 3 | dízel +elektromos |
21 | 34 | 55 |
93. | Volvo XC60 D4 AWD Geartronic | 3 | dízel | 11 | 43 | 54 |
94. | Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 225 EAT8 | 3 | benzines | 21 | 33 | 54 |
95. | Cupra Ateca 4Drive DSG | 3 | benzines | 6 | 48 | 54 |
96. | Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG | 3 | dízel | 18 | 35 | 53 |
97. | Alpine A110 | 3 | benzines | 18 | 35 | 53 |
98. | Citroën C5 Aircross PureTech 180 EAT8 | 3 | benzines | 12 | 41 | 53 |
99. | Volvo XC60 B4 AWD Geartronic | 3 | dízel | 3 | 50 | 53 |
100. | Audi A7 Sportback 50 TDI Quattro S Tiptronic | 3 | dízel | 12 | 40 | 52 |
101. | Opel Zafira Life M 2.0 Diesel | 3 | dízel | 2 | 50 | 52 |
102. | Skoda Karoq 2.0 TDI 4x4 DSG | 3 | dízel | 13 | 38 | 51 |
103. | Jaguar E-Pace D180 AWD | 3 | dízel | 8 | 43 | 51 |
104. | Volkswagen Passat Variant GTE DSG | 3 | benzin +elektromos |
27 | 24 | 51 |
105. | Volvo XC90 B5 AWD Geartronic | 3 | dízel | 0 | 50 | 50 |
106. | Volkswagen T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG | 3 | dízel | 0 | 50 | 50 |
107. | Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic 9G-Tronic | 3 | dízel | 0 | 50 | 50 |
108. | BMW 745e Steptronic | 3 | benzin +elektromos |
14 | 36 | 50 |
Sereghajtók: nagyok és sportosak
Lehet nagyon átgondolt egy autó technikája, lehetnek szigorúak a normák, de a fizikát kijátszani vagy levetkőzni aligha sikerül. Nagy tömegek dinamikus mozgatása, vagy valóban sportos menettulajdonságok elérése még most is üzemanyagot igényel. Sokat. Így a sereghajtók között szinte kizárólag hatalmas SUV-okat – esetleg kombikat –, vagy sportos kocsikat találunk.
Michelisz Norbi rajongóinak aligha kell bemutatni a Hyundai i30 N Performance-t, amely a teszten 8,8 litert kért száz kilométerre. Ez 228 grammos szén-dioxid-kibocsátást eredményez, ráadásul városban vagy autópályán tovább emelkedik az emisszió és a fogyasztás. És akkor még igazán nem is beszéltünk csapatásról. Az Euro 6d-TEMP normának megfelelő, részecskeszűrővel is ellátott turbós benzinmotor a káros anyagok terén nem áll rosszul, bár nagy terhelésen megugrik a szén-monoxid mennyisége.
A 2019-ben tesztelt autók közül az abszolút utolsó egy hatalmas, automata, dízel SUV. A Volvo XC90 D5 AWD Geartronic a maga közel ötméteres hosszával, bő 1,9-es szélességével és 2,2 tonnájával már sejthetően sem helyettesítheti Greta Thunberg vitorlását. Igaz, egy ekkora dömpertől a 7,7 literes tesztfogyasztás kimondottan hízelgő, ám a 244 grammos CO2-kibocsátás egyáltalán nem az. Károsanyag-emissziója városban és országúton határértéken belül marad, viszont nagyobb igénybevétel mellett rendesen megugrik.
A legtisztább autók 2019-ben: 109-122. helyezett | ||||||
Hely | Modell | Csillag | Üzemanyag | CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) | Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) | Összpontszám (max. 110) |
109. | Volvo V60 Cross Country D4 AWD Geartronic | 2 | dízel | 10 | 39 | 49 |
110. | Audi Q3 40 TDI Quattro S tronic | 2 | dízel | 13 | 35 | 48 |
111. | Skoda Kodiaq RS TDI 4x4 DSG | 2 | dízel | 9 | 38 | 47 |
112. | Subaru Levorg 2.0i Lineartronic | 2 | benzines | 12 | 35 | 47 |
113. | BMW X5 xDrive 30d Steptronic | 2 | dízel | 0 | 45 | 45 |
114. | Seat Tarraco 2.0 TDI 4Drive DSG | 2 | dízel | 8 | 37 | 45 |
115. | BMW M5 xDrive Steptronic | 2 | benzines | 0 | 45 | 45 |
116. | Mitsubishi Outlander 2.4 Plug-in Hybrid 4WD | 2 | benzin +elektromos |
16 | 28 | 44 |
117. | Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic | 2 | dízel | 0 | 43 | 43 |
118. | Renault Mégane RS TCe 300 EDC | 2 | benzines | 8 | 35 | 43 |
119. | Hyundai i30 N Performance | 2 | benzines | 7 | 36 | 43 |
120. | Porsche Macan S PDK | 2 | benzines | 0 | 38 | 38 |
121. | Honda CR-V 1.5 Turbo 4WD CVT | 2 | benzines | 4 | 33 | 37 |
122. | Volvo XC90 D5 AWD Geartronic | 2 | dízel | 2 | 34 | 36 |
Összegzés
Az ADAC Ecotestje igyekszik haladni a korral, és a minél pontosabb összehasonlítás érdekében mondhatni rendszerszinten tekint a szennyezésre. Az alternatív hajtású járművek terjedésével kulcsfontosságú, hogy az emissziós értékeket a forrástól a kerékig mérjük, vagyis az üzemanyag (értsünk ezalatt benzint, gázolajat vagy épp villamos energiát) előállításától annak felhasználásáig terjedjen a vizsgálat.
A tesztből jól látszik, hogy csak azért, mert egy autó elektromos vagy hibrid, még nem lesz szükségszerűen tisztább, mint egy hagyományos hajtású. Ugyanakkor az is egyre inkább igaz, hogy egy észszerű méretű villanyautó már Well-to-wheel méréssel is nagyon jó eredményekre is képes. Érdekes és életképes alternatívát jelenthet még a gázautózás is, bár idehaza a kúthálózat inkább csak az LPG-re van felkészülve, a CNG-re igen mérsékelten.
Az sem mindegy, hogy ugyanazt a hajtásláncot mekkora – és milyen formájú – karosszériába építik a gyártók. Egy klasszikus értelemben vett, személyautós jellegű kisautó alacsonyabb fogyasztást és kedvezőbb emissziós értékeket produkál, mint az azonos motorral és váltóval szerelt crossover.
A tavalyi Ecotest eredményeit itt találjátok:
Az egy évvel korábbiakat pedig itt:
Ebben a cikkben pedig az utólagos SCR-rendszerekről írtunk: