2019.02.18. 06:06

Ha ma Magyarországon a legkényesebb szempont általában az ár, aztán a fenntartás, a dizájn, a fogyasztás, a kényelmi extrák. Viszonylag kevesen gondolkodnak el, mennyire szennyez az adott típus. A német autóklub Ecotestje azoknak segít, akik mégis kíváncsiak, melyik a környezetkímélőbb alternatíva.

Mi az az Ecotest?

A német autóklub, vagyis az ADAC szakembereinek kezei között évről évre több mint száz tesztautó fordul meg. Elég nagy apparátusuk, és megfelelő technikai lehetőségeik is vannak, hogy mindent alaposan megmérjenek, és közúton is elegendő kilométert csavarjanak az autókba. A méréseket aztán számos különböző összevetéshez fel tudják használni.

A szakemberek nemcsak próbapadon, hanem közúton, valós körülmények között is ellenőrzik a szén-dioxid-kibocsátást (CO2), valamint a jogszabályokban is meghatározott károsanyagokat. Utóbbi körbe tartozik a szén-monoxid (CO), a nitrogén-oxid (NOx), illetve a szénhidrogén (HC) és a szilárd részecskék száma, tömege.

Mit és hogyan tesztelnek?

Idén összesen 109 különböző modellt vizsgáltak. A 2018-as év azért is érdekes volt, mert először jelentek meg a gyártók kínálatában olyan autók, amelyek teljesítik a 2019 szeptemberétől előírt Euro 6d-TEMP normát. Ezeknél már nem elegendő laboratóriumi körülmények között meghatározni a kibocsátást, valós körülmények között is jól kell működnie a kipufogógáz-tisztításnak.

Mérik az autókat próbapadon, valamint menet közben, hordozható emissziós mérőműszerrel (PEMS). Nem elég tehát csak a padon, vagy csak az úton jól teljesíteni. A tesztelők igyekeznek minden autónak azonos esélyeket biztosítani, ezért a szén-dioxid-kibocsátásnál az adatokat Well-to-Wheel rendszerben vizsgálják. Magyarul forrástól a kerékig számolják az energiafelhasználást, figyelembe véve az üzemanyag előállításához szükséges energiát is. Ebből következik, hogy a végső rangsorolásnál nem kapott minden villanyautó alanyi jogon maximális pontszámot a CO2-kibocsátásra.

Nem teljesen magától értetődő, hogy az Euro 6d-TEMP normát teljesítő autók kevésbé szennyeznek, mint az alacsonyabb előírásra tervezett modellek. Sok olyan hibridet vagy gázos gépet találunk előkelő pozícióban, amely csak Euro 6b-s, miközben például az Opel Grandland X nagyobbik dízele hiába 6d-TEMP-es, ha sokat fogyaszt, és magas a CO2 értéke.

Eredmények

Az Ecotestben évről évre vannak meglepő eredmények. Tavaly például a CNG-s Audi A4 megelőzte a Tesla Model S-t, és volt plug-in hibrid, amelyet simán megvertek a német prémiumgyártók felső-közepes dízelei. Az idei ranglistán is vannak érdekességek, de az elektromos autók egyértelműen taroltak. A top10-be nemcsak dízel, de még tisztán benzines sem tudott bekerülni.

A maximális elérhető pontszám 110 pont, amely két tényezőből tevődik össze. Hatvanat lehetett kapni a CO2-emisszióra, ötvenet a károsanyag-kibocsátásra. Minél jobban szerepelt egy autó, annál magasabb pontot kapott. Így a ponthatárok a következőképpen alakultak:

  • 5 csillag: 90 pont fölött
  • 4 csillag: 70-89 pont
  • 3 csillag: 50-69 pont
  • 2 csillag: 30-49 pont
  • 1 csillag: 0-29 pont

Az első hét helyezett

Ötcsillagos értékelést mindössze hét autó kapott, közülük ráadásul hat tisztán elektromos. A legmagasabb pontszámot, 100-at a maximális 110-ből a Volkswagen e-Golfnak sikerült elérnie. A fészlift során 35,8 kilowattórás akkucsomagot kapott, ezzel pedig az Ecotesten 200 kilométert tett meg egy töltéssel. A gyári adattól ugyan elmaradt, de a 17,3 kWh/100 kilométeres fogyasztás így is igen jónak számít. A CO2-kibocsátása 100 gramm kilométerenként, alapul véve a németországi energiamixet (579 g/kWh).

Nagyon szoros küzdelemben maradt le a dobogó legfelső fokáról a Volkswagen e-Up!, a harmadik helyet pedig megosztva szerezte meg a BMW i3s és a Smart  Fortwo Coupé EQ. Némi meglepetést talán az okozott, hogy a villanyautók közé hatodiknak beékelődött a Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power. Az olasz kisautó CNG-s üzemben 4,3 kilogrammot fogyasztott százon – ez 125 g/km-es CO2-kibocsátást eredményezett. Károsanyagból annak ellenére is keveset nyomott a külvilágba az aprócska turbómotor, hogy a teszt jelentős részében kellett a teljes terhelés közelében forgatni a megcélzott sebességek tartásához. 91 pontjával az eddigi legjobb Fiat az Ecotesten.

Íme, az első hét rangsora:

A legtisztább autók 2018-ban – 1-7. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
1. Volkswagen e-Golf 5 elektromos 50 50 100
2. Volkswagen e-Up! 5 elektromos 50 49 99
3. BMW i3s (94 Ah) 5 elektromos 50 48 98
4. Smart Fortwo Coupé EQ 5 elektromos 50 48 98
5. Hyundai Kona Electric (64 kWh) 5 elektromos 50 46 96
6. Fiat Panda 0.9 8V Twinair Natural Power 5 benzin+CNG 49 42 91
7. Nissan Leaf (40 kW) 5 elektromos 50 41 91

A négycsillagos tömeg

Nagyon színes mezőny követi az élbolyt, ugyanis a 8-37. hely között megtalálhatók a villanyautók mellett hibridek, gázos járművek, benzinesek, dízelek, sőt a Hyundai Nexo képében egy igazán nagy ritkaságnak számító hajtást, a tüzelőanyag-cellás megoldást is megtaláljuk.

A Nexo egyetlen ponttal maradt le a hibrid Yaristól. Hiába közlekedik zéróemissziósan, ha a hidrogént ma jellemzően valamilyen szénhidrogénből nyerik. Az előállításnak, szállításnak, sűrítésnek és cseppfolyósításnak nagy az energiaigénye. Ha tehát a Well-to-Wheel folyamatot kétfelé osztjuk, Well-to-Tankra és Tank-to-Wheelre, akkor azt látjuk, hogy a hidrogénautó a tanktól a kerékig sokkal hatékonyabb, mint mondjuk egy benzines, de forrástól a tankig nem ennyire kedvező a helyzet. A 137 g/km-es CO2-emisszióra 38 pont járt a 60-ból, károsanyagok tekintetében viszont a maximálisat kapta a tüzelőanyag-cellás Hyundai.

Ebben a táblázatban találjuk meg a Volkswagen zsebrakétáját, az Up! GTI-t, amely a teszt során 5,6 litert fogyasztott vegyesben százon, de autópályán már a hét litert környékezte a 115 lovas, háromhengeres turbómotor. Ez egyébként a németek első olyan modellje, amelynél a NEDC-ciklus szerinti katalógusadat (4,8 l/100 km) mellett WLTC-s (5,6 l/100 km) értéket is közzétettek. Jól látszik, utóbbi mennyivel reálisabb.

A legtisztább dízelt a Kia mondhatja magáénak: az új Ceedbe szerelt 1,6 literes CRDI-t. A teszt során 5,1 literes átlagfogyasztást mértek, amit az autópálya dobott meg kicsit, ugyanis mind városban, mind országúton be tudott menni öt liter alá. A 160 g/km-es CO2-emisszió csak 30 pontot ér a hatvanból, de a nagy dobás a károsanyagoknál jön. Míg az előd sokkal rosszabbul teljesített utcán, mint a padon, addig az aktuális Ceed NOx-csapdával és utólagos kipufogógáz-kezeléssel (SCR) bőven bemegy a szigorúbb, Euro 6d-TEMP-nek megfelelő előírások alá. Mindössze a megengedett érték 30 százalékát bocsátja ki. Meg is kapta a maximális részpontszámot.

A négycsillagosok táblázata:

A legtisztább autók 2018-ban – 8-37. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
8. Toyota Yaris 1.5 Hybrid 4 benzin
+elektromos
50 39 89
9. Hyundai Nexo 4 tüzelőanyag-cellás 50 38 88
10. Opel Astra 1.4 CNG 4 benzin+CNG 45 42 87
11. Tesla Model X 100 D 4 elektromos 50 37 87
12. VW Caddy 1.4 TGI Bluemotion 4 benzin+CNG 50 36 86
13. VW Up! GTI 4 benzin 50 32 82
14. Lexus CT 200h Automatik 4 benzin
+elektromos
47 34 81
15. Jaguar i-Pace EV400 S AWD 4 elektromos 50 30 80
16. Kia Ceed 1.6 CRDI 4 dízel 50 30 80
17. Škoda Fabia 1.0 TSI 4 benzines 50 30 80
18. Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 4 elektromos 50 29 79
19. Mercedes-Benz C 220d 9G-Tronic 4 dízel 50 28 78
20. Mercedes-Benz C 220d T-Modell 9G-Tronic 4 dízel 50 26 76
21. Mini One 4 benzines 50 26 76
22. Opel Astra 1.6 Diesel  Start&Stop 4 dízel 50 26 76
23. Suzuki Swift 1.2 Dualjet Allgrip 4 benzines 45 31 76
24. BMW 218d Active Tourer Steptronic 4 dízel 50 24 74
25. Peugeot 508 2.0 BlueHDI 160 EAT8 4 dízel 50 24 74
26. Renault Clio TCe 90 4 benzines 43 31 74
27. Volvo V60 D3 4 dízel 50 24 74
28. BMW X1 sDrive 18d Steptronic 4 dízel 50 21 71
29. BMW X2 xDrive 20d  Steptronic 4 dízel 48 23 71
30. Hyundai i20 1.0 T-GDI 4 benzines 46 25 71
31. Mercedes-Benz A 200 7G-DCT 4 benzines 48 23 71
32. Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI 180 EAT8 4 dízel 50 21 71
33. VW T-Roc 1.5 TSI ACT 4 benzines 48 23 71
34. Kia Ceed 1.4 T-GDI 4 benzines 46 24 70
35. Seat Arona 1.0 EcoTSI 4 benzines 41 29 70
36. Škoda Octavia Combi 1.5 TSI ACT DSG 4 benzines 44 26 70
37. VW Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT DSG 4 benzines 42 28 70

Háromcsillagos középmezőny

Ez a teljes mezőny legnépesebb szelete, és bizony itt is vannak érdekességek. Ha alaposan megvizsgáljuk a táblázatot, láthatjuk, hogy például az ezres turbós Hyundai Konát megelőzi például a méretben is jóval nagyobb, ráadásul kétszer akkora motorral (sőt, dízelmotorral) szerelt Opel Grandland X.

Ezt azzal magyarázhatjuk, hogy a Kona kis crossoverhez képest sokat, 6,8 litert evett százon, és a CO2-es hiányosságokat nem tudta kedvező károsanyag-kibocsátással kompenzálni. Autópályán megugrott a szén-dioxid-emisszó mellett a szilárdrészecske-kibocsátás is. Ezzel szemben a Grandland X kétliteres dízele ugyan szintén viszonylag sokat kajált (6,9 l/100 km), de a károsanyag-kibocsátást megoldja a karbamidoldatos, azaz AdBlue-s tisztítás.

Ebben a táblázatban kapott helyet többek között a Dacia Duster is, méghozzá az 1,6-os szívó benzinessel, amit mostanság SCe-ként emlegetnek. Nem a rohanós emberek autója ezzel a motorral, ha nyomjuk neki, elkezd zabálni. Ezt bizonyítja az autópályán mért 9,4 literes fogyasztás, ami a vegyes átlagot is nyolcliteresre igazította. Kilométerenként 220 gramm szén-dioxidot eresztett a világba, ami elég magas érték, nem is kapott csak tíz pontot erre a mutatványra. Károsanyag-kibocsátás tekintetében a kissé magas szilárdrészecske-szám rontotta le eredményét 44 pontra – ez így is tisztességesnek számít.

Szintén érdekes lehet a BMW X3 két motorvariánsának összevetése: a 20d megelőzte a 20i-t. A dízelnél duplán tisztítják a kipufogógázt, és bár ennek ellenére is kevesebb volt valamivel a benzines károsanyag-kibocsátása, a magasabb fogyasztás, és az abból eredő nagyobb CO2-emisszió miatt mégis utóbbi maradt alul.

Az alábbi táblázat a 38-81. helyezetteket rangsorolja:

A legtisztább autók 2018-ban – 38-81. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
38. BMW 230i Coupé Steptronic 3 benzines 49 20 69
39. Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDI DCT 3 dízel 47 22 69
40. Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 3 benzines 38 31 69
41. Audi A3 Sportback  1.5 TFSI cod S tronic 3 benzines 43 25 68
42. BMW 520d Touring Steptronic 3 dízel 50 18 68
43. Ford Fiesta 1.5 TDCI Start/Stop 3 dízel 32 36 68
44. Mazda 6 Kombi Skyactiv-D 184 3 dízel 41 27 68
45. Mercedes-Benz C 200 9G-Tronic 3 benzines 47 21 68
46. Mercedes-Benz S 400d 9G-Tronic 3 dízel 49 19 68
47. Peugeot 508 1.6 PureTech 180 EAT8 3 benzines 48 20 68
48. BMW i8 Roadster 3 benzin
+elektromos
44 22 66
49. Ford Focus 1.5 Ecoboost 3 benzines 47 19 66
50. Mini Clubman Cooper Steptronic 3 benzines 50 16 66
51. Opel Combo Life 1.2 DI Turbo Start/Stop 3 benzines 49 17 66
52. Suzuki Swift Sport 1.4 Boosterjet 3 benzines 40 26 66
53. Citroën Berlingo PureTech 110 Stop&Start 3 benzines 49 16 65
54. Mazda MX-5 Skyactiv-G 184 3 benzines 39 26 65
55. Volvo V90 D3 Automatik 3 dízel 49 16 65
56. Ford Ka+ Active 1.2 3 benzines 43 21 64
57. Seat Leon ST 1.8 TSI Start&Stop DSG 3 benzines 45 19 64
58. Ford Ecosport 1.5 EcoBlue allrad 3 dízel 42 20 62
59. Opel Grandland X 2.0 Diesel Automatik 3 dízel 50 11 61
60. BMW 630d Gran Turismo Steptronic 3 dízel 42 18 60
61. BMW X3 xDrive 20d Steptronic 3 dízel 46 14 60
62. Honda Jazz 1.5 i-VTEC 3 benzines 32 28 60
63. Hyundai Kona 1.0 T-GDI 3 benzines 39 21 60
64. Mercedes-Benz CLS 400d 4Matic 9G-Tronic 3 dízel 48 12 60
65. Infiniti Q30 1.6t DCT 3 benzines 49 10 59
66. Suzuki Jimny 1.5 Allgrip 3 benzines 47 10 57
67. Mercedes-Benz GLC 200d 4Matic 9G-Tronic 3 dízel 35 21 56
68. Volvo V60 D4 Geartronic 3 dízel 38 18 56
69. BMW 218i Active Tourer Steptronic 3 benzines 42 13 55
70. Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI DCT 3 benzines 33 22 55
71. Volvo XC40 T3 3 benzines 40 15 55
72. Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion DSG 3 dízel 35 20 55
73. Dacia Duster SCe 115 2WD 3 benzines 44 10 54
74. Kia Sportage 2.0 CRDI 185 AWD Automatik 3 dízel 44 9 53
75. Mazda CX-5 Skyactiv-G 185 3 benzines 34 19 53
76. Fiat 500 0.9 8V TwinAir Turbo Start&Stop 3 benzines 25 27 52
77. BMW X3 xDrive 20i Steptronic 3 benzines 49 2 51
78. DS 7 Crossback BlueHDI 180 Automatik 3 dízel 37 14 51
79. Honda Civic 1.6 i-DTEC 3 dízel 19 32 51
80. Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDI 3 dízel 25 26 51
81. Volkswagen T6 Multivan 2.0 TDI BMT DSG 3 dízel 50 0 50

Két csillag már nem ragyog túl fényesen

Itt már nagyon vegyes a kép: vannak olyan modellek, amelyek a kettő közül valamely részpontszámnál nulláztak. A Land Rover Discovery hathengeres turbódízele például CO2-kibocsátása miatt vérzett el (271 g/km), míg az LPG-s Fiat Pandát túl gyakran és hosszan kellett fullgázon kínozni a megcélzott sebességek tartásához, esetében a szén-monoxid-emisszió ugrott meg, így károsanyag témakörben kapott elégtelent.

A hibridhajtás sem segített sokat az Audi batárján, a Q7 e-tron Quattrón. A bő 2,5 tonnás test mozgatásához kell az energia, tisztán elektromosan mindössze 46 kilométert tud megtenni (a gyári adat 56 km). Ebből 33,6 kWh-s áramfogyasztást kalkulálhatunk, ami igen magas. Az út további részében nyolcliteres átlagot tud felmutatni a hathengeres dízelmotor. A kibocsátott károsanyagok minimalizálásáért mindent bevetettek: a hagyományos katalizátor és a részecskeszűrő mellett NOx-csapda és utólagos kipufogógáz-kezelés is a rendszer része. Az összpontszám így 42.

A kétcsillagosok táblázata:

A legtisztább autók 2018-ban – 82-104. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
82. Subaru Impreza 2.0i Lineartronic 2 benzines 32 17 49
83. Land Rover Discovery Td6 Automatik 2 dízel 48 0 48
84. Volvo XC60 D4 AWD Geartronic 2 dízel 37 9 46
85. Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 AWD 2 dízel 35 8 43
86. Subaru XV 2.0i Lineartronic 2 benzines 32 11 43
87. Audi Q7 e-tron Quattro Tiptronic 2 dízel
+elektromos
34 8 42
88. BMW X4 xDrive 30i Steptronic 2 benzines 42 0 42
89. Subaru Outback 2.5i Lineartronic 2 benzines 32 10 42
90. Volvo V90 D4 AWD Automatik 2 dízel 31 11 42
91. Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 2 benzines 33 8 41
92. Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 T 2WD 2 benzines 21 20 41
93. Audi A8 50 TDI Quattro Tiptronic 2 dízel 33 7 40
94. Porsche Panamera Sport Turismo 4S PDK 2 benzines 40 0 40
95. Volvo XC40 D4 AWD Geartronic 2 dízel 28 12 40
96. Volvo XC40 T5 AWD Geartronic 2 benzines 34 6 40
97. Volvo XC60 T5 Geartronic 2 benzines 34 5 39
98. Dacia Sandero Stepway TCe 90 Start&Stop 2 benzines 18 20 38
99. Renault Espace TCe 225 EDC 2 benzines 26 12 38
100. VolkswagenGolf 1.6 TDI BMT 2 dízel 7 31 38
101. Mazda 2 Skyactiv-G 90 2 benzines 5 32 37
102. Fiat Panda 1.2 8V LPG 2 benzin+LPG 0 35 35
103. VolkswagenTouareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic 2 dízel 35 0 35
104. Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD 2 dízel 24 10 34

A sereghajtók

Amerikai V8-astól a felfújt 500-ason át a méretes Ssangyongig mindent találunk a mezőny végén. A Chevrolet Camaro 6,2 literes V8-asa 12,4 literes átlagfogyasztást produkált a teszt alatt, ami egy ekkora motorral és automata váltóval szerelt autótól nem is olyan sok. Ettől függetlenül még 335 gramm szén-dioxidot ereget a levegőbe kilométerenként, amire nem kaphatott pontot. A szilárd részecskék száma viszonylag magas volt, és autópályázás közben a szén-monoxid-kibocsátás is megemelkedett, így összpontszáma 27.

Teljesen elbukott viszont két autó az Ecotesten. Egyetlen pontot sem sikerült begyűjtenie a Kia Sorento 2,2-es dízelének: magas felépítmény, nagy tömeg, automata váltó, összkerékhajtás – nem könnyítették meg a dolgát, össze is jött 255 gramm CO2 kilométerenként. A NOx-kibocsátás utcán kétszer-háromszor annyi, mint mérőpadon. A Ssangyong Rexton 2,2-es gázolajosának még magasabb a CO2-értéke (300 g/km), a nitrogén-oxid ellen túlzottan alulméretezett csapdával küzdenek, a kibocsátás alapból is magas, autópályán ráadásul még tovább ugrik.

Végül az utolsó öt helyezett táblázata:

A legtisztább autók 2018-ban – 105-109. helyezett
Hely Modell Csillagok száma Üzemanyag Károsanyag-kibocsátási pontszám (max. 50) CO2-kibocsátási pontszám (max. 60) Összpontszám (max. 110)
105. Chevrolet Camaro Coupé 6.2 V8 Automatik 1 benzines 27 0 27
106. Jeep Compass 1.4 Multiair 140 1 benzines 9 13 27
107. Fiat 500X 1.4 Multiair Start&Stop 4x2 DCT 1 benzines 4 13 17
108. Kia Sorento 2.2 CRDI AWD Automatik 1 dízel 0 0 0
109. Ssangyong Rexton 2.2 Diesel 4WD Automatik 1 dízel 0 0 0

Összegzés

Az ADAC idei Ecotestjének egyik alapvetése, hogy vásárlói oldalon még mindig érezhető a Volkswagennél kirobbanó, aztán számos más gyártót is érintő dízelbotrány hatása. Sokan kételkednek abban, hogy a dízelmotoros autók valóban teljesítik az előírásokat. A teszt eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb modern dízel – főként az Euro 6d-TEMP normára tervezettek – utcán is teljesítik a próbapados értékeket. Van persze ellenpélda, így a Hyundai Santa Fe a 6d-TEMP ellenére is egész sok nitrogén-oxidot ereget. Érdemes továbbá azt is megnézni, hogy sok esetben az adott típus különféle motorvariánsai közül a dízel teljesített jobban – így volt ez például a BMW X3 és a Volvo XC40 esetében is.

Szintén nem mindegy, hogy egy adott motort milyen karosszériában használunk. Egy nehezebb, magasabb építésű, rosszabb légellenállási együtthatóval bíró bódé mozgatása több energiát igényelhet, ezért fordulhat elő az, hogy egy-egy motor más-más kaszniban eltérő eredményeket hozott a teszten.