Tisztelt Autójogász!
Kérdésem hasonló a "Gépjármű kölcsönadása" c. kérdéshez. Édesanyám az autó tulajdonosa, de mivel az autóra nincs szükségük, évek óta mi használjuk. EU-n belüli utazáshoz ilyen esetben is kell kölcsönadási nyilatkozat? Ha az utazás során más is vezeti az autót, a nyilatkozatnak elegendő egy névre szólnia, vagy minden vezető részére kell egy ilyen nyilatkozat?
Köszönettel:
T. Márk
Tisztelt T. Márk!
Külföldre utazás esetén EU-n belül is kötelező a kölcsönadás tényét írásban igazolni. Ha a járműben jelen van az a személy, akinek a részére a tulajdonos kölcsönadja a járművet, akkor nem kell minden vezető részére külön meghatalmazást adni. Egyik tisztelt olvasónk korábban jelezte, hogy ilyen kölcsönadási nyilatkozatot az otthoni elkészítés helyett pár száz forintért be lehet szerezni nyomtatvány formájában is, ami a magyar mellett német, olasz, angol és francia nyelven is tartalmazza a kölcsönadás tényét és adatait, így lényegesen megkönnyíti egy esetleges külföldi ellenőrzés során a kommunikációt. Arról, hogy ezt a "meghatalmazás" névre hallgató nyomtatványt hol lehet beszerezni, a www.autoklub.hu oldalon kaphat tájékoztatást.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A következő kérdéssel szeretnék Önhöz fordulni. El szeretném adni az autómat, viszont másikat csak pár hónap múlva tudok venni. Azt szeretném kérdezni, ha nincs autóm, megmarad-e a bonus-malus fokozatom a másik autó megvásárlásáig, és ha igen, mennyi időm van másik gépkocsit venni?
Köszönettel:
J. Gábor
Tisztelt J. Gábor!
Nem kell rögtön másik gépjárművet vennie, a bónuszát a biztosítási szerződése megszűnésést követő 2 éven belül viheti át másik gépjárműre, az a lényeg, hogy a kedvezményét azonos járműkategóriára, azaz másik személygépkocsira viheti át, tehát pl. tehergépkocsira nem. Ha az új szerződést 2 éven túl köti meg, besorolása kizárólag A00 lehet.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Információt szeretnék kérni Öntől. Férjem elsőfokú rokkant 22 éve és most 71 éves. Autót szeretnénk vásárolni, amivel őt szállítanánk. Az a kérdésem, jár-e az autóvásárláshoz kedvezmény, kapunk e hozzájárulást? Milyen feltételekkel lehetséges ez, és milyen mértékben? Jelenleg egy 1.6 literes motorral és 107 LE teljesítménnyel rendelkező 19 éves öreg autónk van, amivel már nagyon sok a probléma és amire eddig súlyadó kedvezményt kaptunk. Az autó az én nevemen van, hisz férjem nem tudna eljárni hivatalos ügyekben. Most kaptuk az értesítést az Önkormányzattól, hogy a súlyadó kedvezményt is megvonják 2007-től. Nem tartjuk jogosnak, hogy - az ismert visszaélések miatt - szigorított törvény kizárja a valóban rászorulókat is. Kérjük szíves segítségét, milyen módon lehetne a gépjárműadó-kedvezményben a továbbiakban is részesülni, illetve fiatalabb autó vásárlásához a támogatást megkapni?
Köszönettel:
dr. T. Györgyné
Tisztelt dr. T. Györgyné!
Gépjármű szerzési támogatás iránti kérelmet a lakóhelyük szerinti polgármesteri hivatalban lehet benyújtani minden évben április 30-ig. a támogatás mértéke a megvásárolt autó vételárának 60%-a, de maximum 300.000 Ft. Jelenlegi szabályozás szerint vagy neki kell rendelkeznie jogosítvánnyal vagy önnek, mint házastársnak és nyilatkozatot kell adnia, hogy szállítja. A támogatás 7 évente egyszer adható, elnyerésének további feltétele, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem ne érje el a nyugdíjminimum két és félszeresét, ez jelenleg 27.130 Ft-tal számolva 67.825 Ft. A gépjárműadó-kedvezményt felnőtt mozgáskorlátozott személy esetében csak az a mozgáskorlátozott kaphatja meg, aki a gépjármű tulajdonosa és üzembentartója is egyben. Ez a szigorítás sokakat hátrányosan érint, sajnos nincs kivétel, az autó átíratása az adókedvezményért nem éri meg és biztosítási kedvezményeket is hátrányosan érintheti.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Mindössze annyit szeretnék kérdezni, hogy egy autóversenyen voltam kint kisöcsémmel, amikor az egyik autó elhaladt előttünk, egy követ dobott ki a kerék, mely az öcsém zsebében lévő mobiltelefont tönkretette. Azt kérdezném, hogy terhel-e valakit felelősség, vagyis kérhetek e kártérítést?
Köszönettel:
Sz. László
Tisztelt Sz. László!
A sportrendezvény szervezője általánosságban felel a résztvevők és a nézők vagyon-és személybiztonságáért, ezért a versenyt szervezők tudják megmondani, hogy konkrétan ilyen károkért tudnak-e felelősséget vállalni. Tehát ezzel a kérdéssel a verseny szervezőjéhez kell fordulnia, igazából rögtön a kár bekövetkeztekor kellett volna ezt megtennie, mivel utólag már elég nehéz a bizonyítás.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A kérdésem az lenne, hogy ha sms-ben veszek autópálya matricát, meddig kell megőriznem a bizonylatként kapott válasz sms-t telefonomban, illetve vita esetén ez a válasz sms teljes értékű bizonyíték-e a jogos használatra?
Köszönettel:
B. L.
Tisztelt B. L.!
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 15. § (5) bekezdése alapján 2006. decemberétől a közút kezelője vagy az általa megállapodás alapján megbízott gazdálkodó szervezet a 60 napos jogvesztő határidőn belül köteles postára adni a díj- vagy pótdíjfizetési felszólítást. A díj- és a pótdíjfizetési kötelezettség egy év alatt évül el. Ha az úthasználat után 60 nap elteltével nem kapott felszólítást, törölheti az sms-t, amit megléte esetén teljes értékű bizonyítékként elfogadnak.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy lehet-e a helyszíni bírság összegét valamilyen úton csökkentetni (számít-e, hogy nem rendelkezek önálló keresettel)? Lakott területen mértek be 50 helyett 75-tel. (állítólag, mivel a felvételt nem tekinthettem meg) Vezetői engedélyemet 2004. 07. 14-én állították ki, de a rendőr szerint kezdő jogosítvány. Miért??? Szabálysértésem soha nem volt. Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Pali
Tisztelt Pali!
A helyszíni bírság összegét nem lehet csökkenteni, ha azt Ön nem fogadja el, szabálysértési eljárás indítanak. Szabálysértési eljárásban vagy a helyszíni bírság kiszabása során is csak az elkövetett szabálysértés jellege és a szabálysértés körülményei döntik el a bírság mértékét, szabálysértési bírságok kiszabásánál anyagi, szociális körülményeket nem vesznek figyelembe. A vezetői engedély 2 évig kezdő minősítésű, biztos elnézték a dátumot a rendőrök.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Felvilágosítást kérnék az autóm forgalomból való ideiglenes kivonásának módjáról. 8-10 hónapot az évből nem használom az autómat, erre az időre szeretném kivonni a forgalomból, majd újra forgalomba állítani azokra a hónapokra, amikor használni fogom. Mi ennek a módja?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Fel kell keresnie az okmányirodát, ahol kérése alapján 6 hónap időtartamra kivonják az autóját a forgalomból. Ha ennél több ideig nem használja, a kivonás időtartama alatt újabb kivonási kérelmet is benyújthat, így tulajdonképpen meghosszabbíthatja az ideiglenes kivonás időtartamát. A kérelemért 1500 Ft-ot kell fizetni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az okmányiroda elírta az autó típusát a forgalmiban, így most a papír szerint egy kombi tulajdonosa vagyok. Mi a teendő ilyenkor és ki állja a költségeit? Megbüntethet ezért a rendőr?
Üdvözlettel:
K.
Tisztelt K.!
Elírás esetén az okmányirodának díjmentesen kell kicserélnie az okmányait, hiszen a tévesztés az ő hibájukból következett be. A rendőr elvileg megbüntetheti, bár szerintem, ha felfedezi az elírást, az okmányirodába küldi Önt.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Egyik autóm 35 éves, nemsokára lejár a műszakija. Ez egy ereklye és meg szeretném tartani úgy, hogy ne kelljen semmit sem (vagy csak minimálisat) fizetni utána, a bonus fokozatomat át tudjam vinni másik autóra. Természetesen forgalomban nem használnám, de a lehetőségét sem szeretném kizárni annak, hogy egyszer (pl. 30 év múlva) újra forgalomba helyeztessem. Miért nem állhat egy használaton kívüli autó az udvaron úgy, hogy ne kelljen utána fizetni? Mit javasol?
Köszönettel:
Kesy
Tisztelt Kesy!
Az üzemben tartó által az adott szerződés vonatkozásában már megszerzett bonus osztályba sorolás akkor marad meg, ha a szerződés érdekmúlás miatt megszűnik, és az üzemben tartó a szerződés megszűnését követő két éven belül ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre (személygépkocsi, motorkerékpár, autóbusz, tehergépkocsi, vontató, mezőgazdasági vontató) új szerződést köt, akár ugyanazon, akár másik biztosítónál. Olcsó és jó megoldás nincs, az érdekmúlással való biztosítás megszüntetést csak az autó forgalomból kivonásával vagy eladásával lehet elérni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Autó sötétítése - Hová szerelhetünk fel fóliát? címen jelent meg egy válasza a Totalcar tanácsai között. Kérdésem az lenne, hogy az ezt leíró a rendelet-szabály-akármi hol található meg, mi a neve, esetleg meg lehet-e találni pl. a Magyar Közlönyben?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 97. §-a szabályozza a fóliázás lehetőségeit. Eszerint a személygépkocsi ablakain menet közben nem szabad olyan fóliát, üvegre felhordott fényelnyelő vagy fényvisszaverő réteget stb. alkalmazni, amely a személygépkocsi ablakain a kilátást, illetőleg az átlátást megakadályozza. Ez a követelmény azonban nem vonatkozik a gépkocsi szélvédőjének és ablakainak fényáteresztő képességét csökkentő olyan eszközre, amely alkalmazására a Nemzeti Közlekedési Hatóság, lánykori nevén Központi Közlekedési Felügyelet az ENSZ-EGB 43. számú előírás 21. számú mellékletében meghatározott követelmények figyelembevételével engedélyt adott ("H" engedély).Ezt az ENSZ-EGB előírást én is csak sokadik kézből ismerem, a hatályos rendeletet viszont megtalálhatja bármelyik jogi adatbázisban, pl. a www.magyarorszag.hu jogszabálykeresőjében. Magyar Közlönyt nem javaslom, mert a jogszabály többször módosult 1990 óta, tehát elég sok közlönyből kellene összeraknia a hatályos szöveget. Az ENSZ-EGB 43. számú előírás szerint a hátsó oldalsó üveg és a hátsó szélvédő csak érvényes "H" minősítő jellel rendelkező anyaggal fóliázhatók, a fényáteresztéstől függetlenül. Az első oldalsó üvegek is fóliázhatók olyan anyaggal, mely rendelkezik érvényes "H" minősítő jellel, de összegzett fényáteresztő képessége nagyobb, vagy egyenlő 70 %-nál. Az első szélvédő esetében, kivéve a lehajtott napellenzők által takart felület (ahova sötétítő csík szerelhető), is fóliázható, érvényes "H" jellel rendelkező anyaggal, ha összegzett fényáteresztő képessége nagyobb, vagy egyenlő 75 %-nál.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A kérdésem az lenne, hogy hogyan működik egy autónak a motorcseréje? Lenne mondjuk egy vw golf 2-esem ami 1.3 benzines motorral rendelkezik, de én szeretnék bele egy 1.9 tdi típust rakni. Ehhez milyen papírok kellenének, illetve milyen árban lenne a papírmunka?
Tisztelettel:
MaLac
Tisztelt MaLac
Ha a beépítendő motor nem típusazonos (a motor kódja nem egyezik az eredetivel), az átalakításhoz a közlekedési felügyeletnél engedélyt kell kérnie. Hogy ez az engedély mennyit kóstál, érdeklődje meg a lakhelye szerinti közlekedési felügyeletnél, cím, telefon megtalálható a www.kff.hu oldalon. Típusazonos motorcserénél nem kell KF engedély, elég ha a szakszervíz beszereli és igazolást ad erről. A közlekedési felügyelet engedélyének beszerzését követően a jármű okmányait ki kell cserélni, forgalmi és törzskönyv cseréje összesen 12.000 Ft-ba kerül. Ha a kicserélt motor nagyobb hengerűrtartalmú, a korábbi és az új motor hengerűrtartalma alapján kiszámított regisztrációs adó különbözetét is meg kell fizetnie és az erről kapott igazolást is vinnie kell az okmányirodába a forgalmi cseréjéhez. A regisztrációs adó különbözet mértékét kiszámíthatja a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. Törvény melléklete alapján, ez már szép summa lehet. A jogszabályt megtalálja pl. a www.magyarorszag.hu jogszabálykeresőjében.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
A kérdésem arra vonatkozna, hogy lakcímváltozás miatt szükséges-e minden esetben a forgalmi csere (6000 Ft) vagy elég volna a bejegyzés (1500 Ft)? Én ugyanis úgy jártam az egyik okmányirodában, hogy egy BM-rendeletre hivatkozva-melynek alkalmazását a hivatalvezető rendelte el-csak cserére voltak hajlandóak. Igyekeztem kideríteni, hogy miért: A 35/2000. (XI. 30.) BM rendelet forgalmi engedélyre vonatkozó szabályai szerint: "A forgalmi engedély üzemben tartójának személyében, illetve személyi adataiban, valamint a jármű azonosító adataiban bekövetkezett változáskor új forgalmi engedélyt kell kiállítani. Az egyéb adatváltozást a forgalmi engedély hivatalos feljegyzések rovatában - a nyilvántartásban való bejegyzéssel egyidejűleg - kell feltüntetni." Viszont véleményem szerint a 1992. évi LXVI. törvény alapján a lakcím nem minősül személyi adatnak. Telefonon érdeklődtem más okmányirodákban is, hogy mi a gyakorlat ezt a kérdést illetően és több helyen is azt jelezték, hogy nincs jogértelmezési összhang az okmányirodák között sem - így lett volna olyan is, ahol csak az 1500 Ft-os bejegyzést végezték volna el. Érdemes panasszal élnem az okmányirodában vagy jogszerűen jártak el? Köszönöm a megtisztelő választ!
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Böngészve az okmányirodák tájékoztatóit én is azt látom, hogy nem egységes az eljárás a fizetendő díj, illeték mértékével kapcsolatban, de legalábbis a tájékoztatás nem egységes. Az okmányirodák zöme szerint mivel ez az adat szerepel a forgalmiban, azt ki kell cserélni, a csere új forgalmi engedély kiállítását jelenti, aminek az illetékét kell megfizetni 6.000 Ft értékben. Egyéb adatváltozás bejegyzésekor igazgatási szolgáltatási díjat kell kérni az ügyféltől, ilyenkor az okmányt nem cserélik, hanem csak a nyilvántartásban vezetik át a változást. Szerintem a 6.000 Ft-os illeték beszedése a jogszerű, de panasza alapján talán kialakulhat az egységes értelmezés.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
2007. februárjában vásároltam meg első autómat. Az lenne a kérdésem, hogy mikor kapom meg az autóra vonatkozó teljesítményadó mértékét. Egyszerűen várjak, vagy nekem tennem kell ez ügyben valamit? Lehet-e problémám abból, ha 2 hónapja használom az autót, és nem fizettem semmit, hiszen nem kaptam semmit, ami alapján fizethetnék.
Tisztelettel:
Gábor
Tisztelt Gábor!
Ha a vételt bejelentette az okmányirodában és azon a címen levélben elérhető, amit az okmányirodában címként igazolt, meg fogják Önt találni adóügyben is. Új vagy használt gépjármű vétele, gépjármű eladása, forgalomból való kivonása esetén az adóhatóság felé az ügyfeleknek bevallási, bejelentési kötelezettségük nincs, mivel az adót a Központi Járműnyilvántartó adatközlése alapján írják elő, ez pedig az okmányirodai bejelentéseken alapszik. Az adóhatósághoz akkor kell külön bejelentést tenni, ha a járművet ellopják, vagy valamilyen mentességet igényel.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Tisztelettel kérdem, közúti ellenőrzéskor ki büntethető, ha a személygépkocsi utasának nincs bekapcsolva az öve? A sofőr vagy az utas?
Tisztelettel:
Miki
Tisztelt Miki!
Az követi el a szabálysértést, aki az övet nem kapcsolja be, tehát ha nincs bekapcsolva az öve, az utas fizeti a büntetést. Ennek maximális összege 30.000 Ft lehet. Azt lehetett hallani, hogy az idei ellenőrzési kampányban nem lesznek elnézőek és egyből ezt a maximum összeget fogják kiszabni a szabálytalankodókra. Ittas vezetésénél duplázódik a felelősségre vonás, hiszen aki ittasan vezet, és aki a volánt az ittas személynek átengedi, egyaránt szabálysértést követ el.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Tudom, hogy a csapból is a gyereküléses levelek folynak, de szerintem nekem is speciális esetem van. Nekem négy gyerekem van. 2-15 évesek, a családban hatan vagyunk. 150 cm-nél nagyobbak és kisebbek. Hogyan tudom utaztatni az egész családot, ha hosszabb-rövidebb útra akarunk menni? Az egyik most is az anyja ölében ül, amikor utazunk. Máshogy nem megoldható, mert valaki, akkor nem szabad, hogy utazzon. Köszönöm előre is a sokadszor megírt válaszát.
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró
Sajnálatos, hogy erről a fontos, gyermekeket érintő új szabályozásról nem adnak ki hivatalos, példákkal illusztrált, közérthető magyarázatot, segédletet az erre illetékesek. Fő szabály szerint a gépkocsiban utazó minden 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni, életkori felső korlát el lett törölve, csak a magasság számít. Gyermeknek minősül mindenki, aki nem töltötte be a 18. életévét. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható, tehát először a kicsik elhelyezését kell megoldani, mert ők másképpen nem szállíthatók. A három éven aluliak utazhatnak elöl menetiránnyal ellentétesen, ha nincs légzsák, vagy ha azt ki lehet kapcsolni, utazhatnak továbbá hátul, de ott is csak gyermekbiztonsági rendszerben. Anya ölében szabályosan nem maradhatnak. Ha régi a kocsi és nincs hátul öv, és előre sem tudják berakni, a 3 éven aluli gyermek nem utazhat benne, kivétel nincs. Első ülésen 150 cm alatti mindegy hány éves gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben utazhat. A gyermek a gépkocsi hátsó ülésén biztonsági övvel bekötve is utazhat, ha a 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel a testméretéhez igazodóan biztonságosan rögzíthető. Ritkán előfordulhat, hogy valakinél orvosilag ellenjavallt a biztonsági ülés vagy öv használata, erről szakorvosi igazolással rendelkező gyermekek enélkül utazhatnak. Némi humorérzékkel megáldva a jogalkotók a régi kedvezményt egy kissé átformálva meghagyták: Két 10 éven aluli gyermeket, ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata nem kötelező, egy személynek kell tekinteni. Eszerint a szabályozás szerint Önök úgy utazhatnak, hogy a két kisebb gyermek biztonsági rendszerben ül, egyik elöl, másik hátul, a maradék hátsó két helyen osztozik két nagyobbik gyermek és az anya. Matematikailag talán kijön, de gyakorlatban megvalósíthatatlan. A hírek szerint pedig ősztől további szigorítások is várhatók.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Láttam, egy autóhirdetést, ami felkeltette az érdeklődésemet. Mikor elmentünk megnézni az autót kiderült, hogy a mostani tulajnak csak 1 adás-vételi szerződése van a gépjárműről! Se forgalmi, se törzskönyv, sem pedig rendszám! Azt mondta, hogy Ő is így vette! Fel szerette volna újítani akár csak én! Az eredeti tulajdonos mondta meg, mi volt az autó rendszáma (a motor és alvázszám pedig leolvasható). Nos, az adás-vételin szereplő rendszám alapján kiderült, hogy az autó nincsen körözés alatt és még forgalomban van. Az lenne a kérdésem, hogy ha megveszem a járművet, hogyan szerezhetek hozzá papírokat (Forgalmi, rendszám stb.)? Mit tanácsol? Válaszát előre is köszönöm!!
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró
Ha az illető, aki a járművet hirdeti és árulja, nem tulajdonosa a járműnek, nem szabad tőle megvennie, mivel így semmit nem tud vele kezdeni. Járművet venni csak a gépjármű nyilvántartásba bejegyzett, bejelentett tulajdonostól lehet, másként nem fogják az Ön nevére írni, legálisan nem tudja használni, nem kap rá rendszámot, forgalmit, nem köthet rá biztosítást és nem adhatja el. Egyet tehet, felkutatja a tulajdonost, vele rendbe hozatja a gépjármű ügyeit: okmányok és rendszám elvesztésével kapcsolatos okmányirodai eljárás, és ha már minden megvan, tőle, azaz a tulajdonostól megveheti.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Nekem most egy rövid kérdésem lenne. Én, mint üzembentartó kivonathatom az autómat ideiglenesen a forgalomból? Fel szeretném újítani, és arra az időre kivonatnám. Mi a menete az ideiglenes kivonásnak, milyen költségekkel jár?
Tisztelettel:
D. József
Tisztelt D. József!
Az üzembentartó kérheti, hogy ideiglenesen vonják ki a járművét a forgalomból. Ezt az okmányirodában kell intézni, ott személyesen kell megjelenni, személyi okmányait és a gépjármű papírjait kell bemutatnia. A kivonás időtartama az Ön kérése szerint kerül meghatározásra, de nem lehet több 6 hónapnál. A kivonás időtartama alatt, ha pl. még nem lett kész a járművel, az ideiglenes kivonási kérelem megismételhető, így tehát összességében több időre is ki lehet vonatni a forgalomból a járművet, ha szükséges. A kérelemért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, ami 1500 Ft/kérelem. A kérelemben megjelölt kivonási időtartam, határidő letelte után a gépkocsi automatikusan visszaáll a forgalomba. A kivonást és az újra forgalomba állást ne felejtse el a kötelező biztosítás szempontjából is bejelenteni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Az lenne a kérdésem, hogy 7 éves kislányomnak az autóban elég-e egy magasító ülés vagy másfajta kell?
Tisztelettel:
Tóthné
Tisztelt Tóthné!
Ha a lánya nincs még 135 cm, akkor gyermekbiztonsági rendszerben kell utaztatni hátul, elöl ugyanez érvényes 150 cm magasságig. Ha 135 és 150 cm között van a lány magassága, jó az ülésmagasító is, az a lényeg, hogy biztonságosan lehessen a gépkocsi biztonsági övével rögzíteni, tehát ne a nyakánál legyen az öv.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Vásároltam egy 21 éves autót, elég rossz állapotban, azzal a célzattal, hogy szépen lassan felújítom. Eredeti terveim szerint, a felújítás alatt ki lett volna ideiglenesen vonva a forgalomból. Utánanéztem az interneten, azt találtam, hogy átíratni át lehet, csak új forgalmit nem kap az autó. Ezen felbuzdulva megcsináltattam az eredetvizsgát, megkötöttem a biztosítást, majd bementem az okmányirodába. Itt közölték velem, hogy nem tudják műszaki nélkül átírni, mert nem ad a gép új forgalmit. Vigyem el műszakira, és utána hozzam vissza. De hát ugye az autó állapota nem igazán fér bele a műszakin elnézhetőbe. Ez tényleg így van? Mi a teendő ilyenkor? Ezek szerint ma Magyarországon nem lehet a nevemre íratni egy felújításra szánt autót?
Tisztelettel:
Zoli
Tisztelt Zoli!
Igen, az átírással az a helyzet, hogy az okmányirodában a többi szükséges okmány mellett igazolni kell a műszaki érvényességet is, e nélkül nincs átírás. Az lehetne a megoldás, persze ehhez az eladó is kell, hogy Ön a műszaki vizsgáig üzembentartója legyen a járműnek, a tulajdonjog csak ezt követően szálljon át Önre, a köztes időszakban Ön fizetné a gépjárművel kapcsolatos terheket.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy a biztosító ki adhatja-e az adataimat másoknak pl. egy kártörténeti igazolással.
Köszönettel:
V. Ádám
Tisztelt V. Ádám!
A teljesség igénye nélkül felsorolnék néhányat a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. Törvény adatkezelésre vonatkozó rendelkezéseiből: A biztosító kötvénynyilvántartása tartalmazza a biztosított üzemben tartó, a jármű és a szerződés alább felsorolt adatait: a szerződő (biztosított) nevét (cégnevét), születési idejét, anyja nevét és lakcímét (telephelyét), a gépjármű forgalmi rendszámát és alvázszámát, rendszámváltozás esetén annak időpontját és a korábbi rendszámot, a biztosító nevét, a kötvény azonosítóját (kötvényszám), a kockázatviselés kezdetének időpontját, megszűnése esetén annak dátumát és a megszűnés okát. Ezeket az adatok at a biztosító a biztosítás megszűnését követő 7 évig kezeli. A kötvénynyilvántartásból adatot igényelhet bármely, gépjármű-felelősségbiztosítást művelő biztosító; saját szerződésének adatai tekintetében a szerződő (biztosított); a nyilvántartás teljes adattartalma tekintetében - feladatainak teljesítése céljából - a Kártalanítási Számla kezelője, a Nemzeti Iroda, a Zöldkártya Levelező, az Információs Központ és a rendőrség, az Egészségbiztosítási Alapot megillető megtérítési követelések érvényesítéséhez szükséges adatok tekintetében az egészségbiztosítási szerv és a Nyugdíjbiztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíjbiztosítási szerv. A károsult jogának vagy jogos igényének érvényesítése céljából igényelheti a szerződő (biztosított) nevét (cégnevét) és lakcímét (telephelyét). Ha a gépjármű üzemben tartója a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés megkötésekor kártörténeti igazolást nem mutat be, a biztosító az előző biztosító nyilvántartásából jogosult megkérni az üzemben tartó kártörténetére vonatkozó adatokat.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Kuvaitban fogom letenni nyáron a jogosítványt személyautóra, és az lenne a kérdésem, hogy ha a magyar követségen lefordíttatom Kuvaitban, az elég-e ahhoz hogy vezessek Magyarországon?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Kuvait csatlakozott az 1968. évi Bécsi Közlekedési Egyezményhez, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy Önnek a jogosítványát nem kell fordítóirodába vinnie, elfogadják eredeti nyelven is. Magyar állampolgár külföldi hatóság által kiadott vezetői engedélye a hazatérését követő 6 hónapig jogosít járművezetésre. A jogosítvány honosítása iránti kérelmet bármely Okmányirodában benyújthatja. A tanfolyammentes vizsga letételének engedélyezéséről az Okmányiroda határozattal dönt.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Tegnap éjszaka belefutottam az automata trafipaxba 142 km/h-val. Sajnos nem láttam a 100 km órás korlátozás tábláját, talán már a fáradtság miatt. Piros fénnyel villantott a gép. Mindenesetre, eddig sosem volt szabálysértésem, nincs még büntetőpontom sem. Milyen mértékű bírságra számíthatok?
Üdvözlettel:
Tibor
Tisztelt Tibor!
A sebességkorlátozás jelentős túllépése miatt 60 ezer Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható és emellett a jogosítványát is bevonhatják 1 hónaptól egy évig terjedő időtartamra, valamint a szabálysértés elkövetéséért 3 büntetőpont is jár. Mivel eddig még nem volt szabálysértése, ezt a javára fogják értékelni.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Tehergépjárművé alakított Peugeot 206-al megbírságoltak a menetlevél írásának hiánya miatt. Jogos-e a bírság, hiszen menetlevél füzettel rendelkeztem. Kollégák szerint a menetlevél tartalma "cégtitok" azaz az intézkedő rendőrnek nincs joga annak tartalmát, csak meglétét ellenőrizni. A KPM embereit kivéve. Érdeklődve várjuk mielőbbi válaszát.
Tisztelettel:
K. Imre
Tisztelt K. Imre!
Érdekes a kollégái felvetése, de sajnos nincs igazuk, a rendőr megvizsgálhatja az okmányok tartalmát, azt egyeztetheti, összevetheti a valósággal, megtekintheti a csomagteret, a szállított árut. Ehhez felhatalmazást többek között a közúti közlekedésről szóló törvény is ad a rendőrnek, ami kimondja, hogy az ellenőrző hatóság jelzésére a jármű vezetője a járművet köteles megállítani, személyazonosságát és járművezetési jogosultságát igazolni, a jármű és tartozékai, a rakomány, az okmányok ellenőrzésével kapcsolatos felhívásnak eleget tenni. Az ellenőrzés során az ellenőrző hatóság a járműhöz és tartozékaihoz, a rakományhoz tartozó okmányokat a helyszínen időlegesen elveheti, vagy bevonhatja.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Autómat kb. két éve nem használom, a kötelező biztosítást már akkor felmondták. Most szeretnék biztosítást kötni, de a mostani szándékom idejétől, nem visszamenőleg. Mit tehetek?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
Nagyjából semmit, mivel a biztosítása díjnemfizetés miatt szűnt meg, a biztosítást ugyanannál a biztosítónál köteles megkötni, amelyik felmondott Önnek és a kieső időre járó biztosítási összeget is követelni fogják Öntől. A helyes megoldás a forgalomból való kivonás és ennek bejelentése lett volna 2 évvel ezelőtt.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István
Tisztelt Autójogász!
Szeretném megkérdezni, hogy ha vettem egy autót azt 15 napon vagy 15 munkanapon belül kell átíratnom? Amennyiben kések az átíratással, milyen következményei lehetnek?
Tisztelettel:
Levélíró
Tisztelt Levélíró!
A gépjármű tulajdonjogában bekövetkezett változás bejelentését a változástól számított 15 napon belül kell bejelentenie mind az új mind a régi tulajdonosnak. Tehát nincs szó munkanapokról, hanem 15 napos a bejelentési határidő. Ha a régi tulajdonos bejelentette az eladást és az új nem, az okmányiroda írásban felhívja az új tulajdonost, hogy a bejelentést a felhívás kézhezvételét követően három munkanapon pótolja. Tehát itt már munkanapról van szó. Ha az új tulajdonos a bejelentést ezen a 3 munkanapon belül sem pótolja, vagy az utólagos bejelentés során hitelt érdemlően nem igazolja, hogy a jármű tulajdonjogában bekövetkezett változás bejelentési kötelezettségének önhibáján kívüli okból nem tudott eleget tenni, a járművet hivatalból, határozattal kivonják a forgalomból.
Tisztelettel:
Dr. Koszoru István