Jobb olaj a Lagúnába

2011. február 2., 16:22 Módosítva: 2011.02.02 16:22

Kedves olajdoki!
Nemrég vásároltam egy 2001-es évjáratú 1.8-as Renault Lagunát. Vásároltam hozzá olajat, még pedig Motul 8100 ECO-NERGY 5W30-at. A kérdésem az, egy ilyen idős autóba ilyen olaj való, vagy inkább a félszintetikus, 10w-s olaj a megfelelő választás?
Üdvözlettel Gyula

Kedves Gyula!

Egyetlen motornak sem tesz rosszat azzal, hogy az előírtnál lényegesen jobb minőségű olajat tölt bele. A legrosszabb, ami történhet, hogy - mivel egy tízéves autóról van szó - esetleg fogyaszhatja. Ha nem jelent nagy kényelmetlenséget az utántöltés, akkor más miatt nem kell aggódnia.
Amúgy igaza van, egy 10W40-es, félszintetikus olaj is megfelelő választás lett volna.

Üdv, Olajdoki

Vékony olaj, vastag olaj

2011. január 31., 12:10 Módosítva: 2011.01.31 12:10

2000-es gyártású, 1.4-es N15-ös Almerám van, lassan 180 ezer km-rel, és mostanában indítás után még pár másodpercig világít az olajnyomás visszajelző. Itt Totalcaron volt egy cikkben, hogy ilyen esetben érdemes 10W40 helyett 5W40-es olajjal megpróbálkozni. Egyrészt ezzel egyetértesz-e, másrészt, ha igen, akkor ebbe a kocsiba is érdemes ezt megtenni? Lassan úgyis eljön az olajcsere ideje. Milyen olajat kellene akkor beletenni?

Nem hiszem, hogy működne a dolog, mert egy vékonyabb olaj hidegen kisebb olajnyomást produkál, mint egy vastagabb olaj. Meleg motornál, alapjáraton nincs olajnyomás probléma? Mert sokszor ott jelenik meg elsőként. Ha az olajszint rendben van, akkor érdemes egyéb okokat is megvizsálgni, mint például az olajgombát vagy az olajszivattyút.

Olajváltás a Sierrában

2011. január 31., 12:09 Módosítva: 2011.01.31 12:09

Öntenem kéne a Ford Sierra típusú kocsimba motorolajat. Azt szeretném kérdezni, mivel az olaj amit használtam eddig már nem kapható, hogy önthetek-e más márkájú olaj, és ha igen akkor mire kell figyelnem.

Egy félszintetikus, 10W40-es, ACEA A3 minőségű motorolaj megfelel hozzá. Például a Castrol Magnatec 10W40 vagy a Repsol Injection 10W40. Figyelnie arra kell, hogy az olajcserével egyidejűleg az olajszűrőt is cserélje ki.

Olajtípus váltás

2011. január 28., 11:43 Módosítva: 2011.01.28 11:43

Tisztelt Olajdoki !

A kérdésem az lenne, hogy mi a különbség a két olaj között ?

Ezeket látom az egyikre írva:
15W/40
API SL/CF
ACEA A3/B3/B4
VW505.00/MB 229.1

A másik típusú olajon pedig ez szerepel:
15W/40
ACEA E2-96 Issue 5
API CF-4/CF/SJ
MB228.1
MAN 271
VOLVO VDS
Tedom 258-2

Egy öreg '91-es VW Golf 2 - 1.6 Turbo Dieselbe használom a második tipusút, de nagyon drágának találom.

Segítségét előre is köszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Az 1. olaj személygépkocsikba, a 2. pedig vegyes flottákba való. Tehát
utóbbi használható régebbi személygépkocsikhoz vagy régebbi, illetve kisebb igényű teherautókhoz is. A Golfhoz az első olaj sem rosszabb választás mint a második (feltéve, hogy mindkét olaj egyformán márkás, és egyik sem noname), bár szerintem jobban járna egy 10W-40-es, félszinetikus olajjal.

Üdv, Olajdoki

Miért kell évente olajat cserélni?

2011. január 21., 17:28 Módosítva: 2011.01.21 17:28
14

Üdvözöllek!
Érdeklődnék,hogy miért kell évente motor olajat cserélni? Mi mehet tönkre egy 1 évet használt pl./0W40 MOBIL1 NEW LIFE PROTECTION FORMULA/ olajban, ha még nem érte el a km csereperiódust?
Köszönettel:Szabi

Kedves Szabi!

Nem minden autóban kell minden motorolajat évente cserélni, ezért a válaszom kicsit általánosabb lesz, és arra fog vonatkozni, hogy általában miért korlátozzák időben is a csereperiódust, nem csak kilométerben. Az egyik oka a csere szükségességének az, hogy a használatba vett olaj minősége nem csak az alatt az idő alatt romlik, ameddig közlekedünk az autóval, hanem akkor is, amikor nem. Az olaj használatba vételekor ugyanis megindul az olaj oxidációja, amit a levegő, a hő és a motorolajba kerülő szennyeződések katalizálnak. Ez a kémiai folyamat nem áll le, amikor leállítjuk a motort. Gondoljon úgy erre, mint arra, hogy az étel is megromlik egy idő után szobahőmérsékleten. Az olaj is "megromlik", csak ez nem olyan látványos és nem is olyan gyors folyamat. Egyes szakértők egyenesen azt az álláspontot képviselik, hogy az olajcsere-periódus meghatározásakor fontosabb az, hogy mennyi ideje lett az olaj használatba véve, mint az, hogy hány kilométert használták. Ha ez utóbbi álláspontot túlzásnak is tartjuk, annyiban érdemes kiegyezni, hogy a gyártó által előírt csereperiódus időre vonatkozó részét is ugyanúgy be kell tartani, mint a kilométerre vonatkozót.

Két okot ígértem. A második ok az, hogy - ahogyan már itt a rovatban is sokszor leírtam - aki nem használja annyi kilométert az autóját a csereperiódus alatt, mint amennyi a kilométerben megadott csereperiódus, az valószínűleg az átlagnál rövidebb utakra használja. A rövidebb utak több hideg üzemet, és nagyobb fajlagos (1 kilométerre vetített) terhelést jelentenek minden alkatrész (így az olaj) számára is. Nem véletlen, hogy a hosszú távokon üzemelő kamionokra vonatkozó olajcsere-periódus akár a 100 ezer kilométert is meghaladhatja: ott olyan hosszú, közel állandó sebesség mellett megtett utak vannak, amelyek nagyon kicsi fajlagos terhelést jelentenek. Ennek az ellentéte igaz, ha keveset megyünk az autóval, ugyanis ilyenkor 1 kilométerre lényegesen nagyobb elhasználódás jut, amit az olajcsere-periódus szempontjából sem hagyhatunk figyelmen kívül.

Üdv,

Olajdoki

Bakot lőttem?

2011. január 20., 12:23 Módosítva: 2011.01.20 12:23

T Olajdoki,

Egy '92 es AAZ motorkódú VW Golfot használok ingázásra, eddig mindig
figyeltem rá, hogy a motorba VW 505 00-nak megfelelő olaj kerüljön. Most viszont nem a szokásos autósboltba mentem olajért, szűrőért, hanem csak úgy találomra estem be egybe, itt a Valvoline termékskálája volt kapható. A paraméterek egyeztetése után az eladó Valvoline Max Life 10W-40-es félszintetikus olajat adott. Az olajcserénél néztem meg a flakonokat, persze utána az iternetet, VW 505 00 ra nincsen minősitve ez a termék. Használhatom ezt az olajat ?

Másik kérdésem az lenne, hogy a gépkönyv szerint az olajcsere 7500 km vagy 1 év, de legnagyobb meglepetésemre ugyanezzel a motorral szerelt Seat Toledóé 15 000 km, illetve 1 év. Eddig tartottam a 7500-at, de mivel nálam ez 3 hónap, érdeklődnék, kitolhatom-e 15 ezerre az intervallumot ?

Köszönettel,

Ádám

Kedves Ádám!

Nincs különösebb jelentősége a VW 505.00 szabványnak. Ez egy nagyon régi dízel VW szabvány, amelynek a követelményeit minden korszerű olaj - a Maxlife is - túlteljesíti. Ami a csereperiódust illeti, a Seatnak az az álláspontja, hogy normál igénybevétel esetén 15 ezrenként, komolyabb igénybevétel esetén 7500-anként kell cserélni. Ezzel lazítottak a VW eredeti álláspontján, amelyik minden esetben a 7500-as cserét írja elő. Bár a Seat vette át a VW motorját, és nem fordítva, az én véleményem is az, hogy a 15 ezer bele kell hogy férjen. Főleg a mai, az akkorinál lényegesen korszerűbb olajokkal.

Üdv,

Olajdoki

Zajong a tőke

2011. január 14., 11:08 Módosítva: 2011.01.14 11:08

Üdvözlöm!
Mazda Tribute 2.0 (ford motoros) benzin 174.000 km, 2002-es autómban szeretnék olajat cserélni.
Most vásároltam, és a felhasználói könyvében a következő információt
találtam a motorolajjal kapcsolatban: SAE 5W-20

Kérem adjon konkrét tanácsot, milyen olajat vásároljak hozzá. Ahogy hűvösebbre fordult az idő, a reggeli indításkor hallani lehet egy pár másodperces "zajt", ami a nap folyamán többször nem jön elő, csak a következő reggelen. Lehet, hogy a nem megfelelő olajválasztásból adódik, amelyet az előző tulaj beletett? Sajnos nem tudom az olaj típusát, ezért is akarom minél előbb lecserélni.

Kérem adjon tanácsot!

Nem csak 5W20-as, 5W30-as olaj is használható ehhez az autóhoz, amely nagyobb biztonságot jelent nagyobb igénybevétel mellett. Az 5W20-as nagyobb üzemanyag-takarékosságot biztosít, de kevésbé védi a motort a kopástól, ha az üzemi körülmények az átlagosnál nehezebbek. A pár másodperces zaj valószínűleg a hidrotőkék miatt van, és ha ilyen rövid idő alatt elmúlik, akkor nem igényel beavatkozást.

Üdv,

Olajdoki

Mindenki mást mond a 10w40 olajról

2011. január 13., 12:42 Módosítva: 2011.01.13 12:42
2

Üdvözlöm!

2003-as évjáratú 320d BMW-m van (e46), 130 ezer km van a motorban. Kérdésem, hogy 5w40 vagy 10w40 motorolaj kell-e bele? Ahány szerelőt vagy boltot mondok, mindenki mást mond. Az alábbi két tábor van:
1, csak 5w40et szabad beletenni, mert a 10-es olaj túl sűrű, és tönkremegy a motor, nehezebben indul, jobban kopik.
2, az 5w40-es olaj túl híg, nem szabad beletenni ezekbe az autókba,
mindenképpen 10w40-est kell beletenni, csak az ár miatt ajánlják mások a drágábbat, hogy jól járjanak.

Kérem tegyen igazságot, illetve tudassa az Ön álláspontját.

Kedves Érdeklődő!

Nem mondom, hogy a 10W40-es olaj használata az ördögtől való, és azt sem, hogy tönkremegy tőle a motor. Jómagam is 10W40-es félszintetikus olajat ajánlanék a legtöbb ilyen korú autóba. Mivel azonban BMW-ről van szó, ezért itt előírás a BMW LL-01 minőségű olaj, amit 10W40-es kategóriában nem talál.
Így inkább javasolnám az 5W40-est, de nem bármelyiket, hanem csak azt, amelyik BMW jóváhagyással bír. Például a Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W40-t vagy a Mobil Super 3000 X1 5W40-t.

Üdv, Olajdoki

Mikor cseréljünk szűrőt

2011. január 12., 11:51 Módosítva: 2011.01.12 14:15

Kedves doktor!

Mikor cseréljek olajszűrőt 1,9 dci Renault Mégannál?

Kedves Levélíró!

A motorolaj-szűrőt mindig, minden motorolaj-cserekor cserélni kell.
Szűrőcsere nélkül teljesen hiába cserél olajat, mert a szennyezett szűrő azonnal tönkreteszi a friss olajat. Ez minden gépkocsira vonatkozó szabály, márkára és típusra való tekintet nélkül.

Üdv,
Olajdoki

Sárga olaj az Astrában

2011. január 6., 13:58 Módosítva: 2011.01.06 13:58

Az lenne a problémám, hogy az olajbeöntő kupaknál ilyen sárga olajkicsapódás keletkezett! A jelenség télen kezdődik, nyáron pedig elmúlik! Most Metabond Top 5W40 olaj van benne és azzal is csinálja. Az autó ötvenezer km futott! Erre a jelenségre azt mondják Opel betegség. Ez a Metabond olaj jó választás? Vagy nem felel meg valami követelménynek és azért csinálja télen ezt a sárga olajhabosodást? Az olajszűrőnél nem jelentkezik csak a beöntő kupaknál! Ez le lett ellenőrizve! A hűtővíz se tűnik elfele! Ja és a gyári olajával is csinálta! Mit javasolsz! Esetleg más olaj megoldja a problémámat? Avagy tényleg gyári betegség?
Válaszod előre is köszönöm!

A sárga szín annyiban furcsa, hogy általában fehér szokott lenni, de lehet hogy az olaj miatt sárga. A jelenség oka a kondenzáció, és valóban tipikus, hogy hideg időben jelentkezik. Szóval egyszerű párakicsapódásról lehet szó, és mivel a hűtővíz nem fogy, valamint az olaj állagának megváltozását sem említetted, így szerintem nem kell vele foglalkozni. (Annak ellenére, hogy ilyenkor víz kerül az olajba, ennek mértéke nem olyan jelentős, ami aggodalomra adna okot.) Üdv, Olajdoki

Buktuk a szűrőt

2011. január 2., 11:20 Módosítva: 2011.01.02 11:20

Tisztelt Olajdoktor!

A minap cseréltem az olajat a 2006-os Fiat Grande Puntoban. Sajnos az autóboltos rossz olajszűrőt rendelt nekem. Mire észrevettük hogy nem jó az olajszűrő, már leengedtük az olajat. Vasárnap este 9 óra volt. Sajnos az a megoldás maradt hogy visszatettük a használt olajszűrőt, és így töltöttük bele a friss olajat. Kérném a tanácsát, hogy mi lenne a legokosabb megoldás.
Esetleg elbuktam a 12 000 Ft-os olajat és újra csere? Meddig használhatom így az autót "károsodás" nélkül? Én 10 000 Km-enként cserélem egyébként az olajat, és Castrol Magnatech Diesel 5W40 B4 használok.
Kétségbeesetten várom mielőbbi válaszát.

Előre is köszönöm. Bence

Kedves Bence!

Sajnos igen, valóban elbukta az olajcserére fordított összeget. Szűrőcsere nélkül nyugodtan tekintheti úgy, mintha nem is lett volna cserélve az olaj, hiszen a szűrő által felfogott szennyeződések már gyakorlatilag olyan állapotba hozták az új olajat, mint amilyen a régi volt. Pánikra nincs ok, de az olajcserét meg kell ismételni.

Üdv,

Olajdoki

Milyen színű legyen a fagyálló?

2011. január 1., 15:19 Módosítva: 2011.01.01 15:19
3

Tisztelt Olajdoktor!

Minap (elég későn) bemérettem a fagyállómat, egyik kúton -16, másik kúton -10 fokot mondtak, ami ugyan fura, de azt mindenképp elhiszem, hogy cserére érett, mert a tartályon lerakódások vannak. A leírás szerint (91 Ford Fiesta, 1.4 benzin) kizárólag a gyári Ford fagyállót tehetem bele, mégpedig a piros színűt. Magam szeretném a cserét végrehajtani, Ön milyen fagyállót javasol? Úgy gondoltam, nagy töménységű koncentrátumot kevernék desztillált vízzel, lehetőleg olcsóbb, de nem alsó kategóriában. Én egy Prelix gyártmányút láttam, 5 kg-os kiszerelésben, de az zöld. Nem tudom vannak-e egyátalán alumínium alkatrészek a motorban, de szeretném megkímélni, ha piros kell, pirosat kap!

Köszönöm válaszát

Alfréd

Kedves Alfréd!

Ma már mindenki gyárt mindenféle színű fagyállót, és a szín sajnos egyáltalán nincs összefüggésben a minőséggel. Mindegy, milyen márkát választ, de foszfátmentes legyen, és ha koncentrátum, akkor kb. 1:1 arányban érdemes keverni desztillált vízzel. Egyes fagyállók akár csapvízzel is keverhetőek, mert olyan adalékokat tartalmaznak, amelyek megakadályozzák a vízkő képződését.

Üdv,

Olajdoki

Keverhetők-e az olajak

2010. december 31., 09:12 Módosítva: 2010.12.31 09:12

Kedves Olajdoki!
Az a kérdésem, hogy van 5 flakon Castrol SLX Profesional Powerflow Longlife III. 5W-30 olajam, de ez három különböző gyártási időpontból való. Van benne 2007-es 2009-es és 2010-es is. A címke szerint a gyártástól számított 4. évig használható fel, tehát mindegyik ezen belül van. Lassan következik az olajcsere ideje, és szeretném megtudni hogy ezt most így fel lehet-e használni.
Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Igen, összeöntheti és felhasználhatja őket. Nem számít a köztük levő korkülönbség, mindaddig, amíg a szavatossági időn belül vannak. Ráadásul a gyakorlatban általában sokkal tovább megőrzik a minőségüket, mint azt a szavatossági idő garantálná.

Üdv,

Olajdoki

Intervallum a Fusionban

2010. december 29., 08:00 Módosítva: 2010.12.29 08:00

Tisztelt Olajdoki!
Kérdésem a következő:
Autómhoz (Ford Fusion 1.4TDCI, 2006.) 12 hónapos, illetve 20 000 km-es olajcsere intervallumot ír elő a gyártó. Mennyire okozhat gondot, ha a 12
hónapot 1-2 hónappal meghaladtam, de ez alatt az időtartam alatt a futott km kb 12 000 km? Nem akarok ebből rendszert csinálni, de eddig 1-2 alkalommal így alakult.
Mindig a szabványnak megfelelő, minőségi olajat tettem bele.

Kedves Levélíró!

Nem szokott probléma lenni belőle, hiszen ezeket az intervallumokat inkább a legrosszabb esetre vonatkozóan, és viszonylag nagy ráhagyással állítják be a gyártók. Egy kíméletesen hajtott autónál a 14 hónap lehet, hogy annyi fajlagos elhasználódását sem jelent, mint 9-10 hónap egy olyan autónál,
amelyiknek kitiporják a lelkét. Szóval egyszer-egyszer 1-2 hónap csúszás bele kell hogy férjen.

Üdv,

Olajdoki

Vajon jó olajat töltöttek be?

2010. december 26., 12:13 Módosítva: 2010.12.26 12:13

Jó napot kívánok!

2005-ös 1.4-es Chevrolet Lacettinkbe a szervízben a gyárilag előírt 5W-30 illetve 10W-30-as motorolaj helyett 10W-40-est töltöttek.
Kérdésem, hogy okozhat-e a motorban károsodást a betöltött olaj,
túlfogyasztást vagy egyéb hibát.

Válaszukat előre is köszönöm.

Tisztelettel P. András

Kedves András!

Aggodalomra semmi ok, a 10W40-es motorolaj is megfelelő választás ehhez az autóhoz. Az igaz, hogy egy vastagabb olajjal valamivel nagyobb az üzemanyag-fogyasztás, de a különbség ebben az esetben annyira kicsi, hogy ebből nem fog sokat észrevenni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a Suzukiba

2010. december 22., 14:05 Módosítva: 2010.12.22 14:05

T. olajdoki! Ön szerint használhatok-e GM 5w-30-as Dexos 2 olajat a SUZUKI BURGMAN 400-as robogómba? A kezelési útmutató API SG minőséget ír 10W-40-es olajat vagy a táblázat szerint 5w-től 50-ig lehet választani. Bírja ez az olaj az 5-6 ezres fordulatot tartósan? 10 fokban is motorozom. Elég a 30-as meleg oldali viszkozitás nyáron? Várom válaszát köszönettel.

A SAE 30-as viszkozitás is szerepel a gyártó által engedélyezettek között,
így ebből nem lesz gond. A nyár nem számít, ugyanis meleg oldalon az olajnak nem a külső, hanem a motor hőmérsékletének kell megfelelnie. Ha azt bírja, ahhoz képest a külső hőmérséklet elhanyagolható, pláne egy vízhűtéses konstrukciónál.

Keverhetők-e a váltóolajak

2010. december 22., 14:00 Módosítva: 2010.12.22 14:00
4

Üdvözlöm!

A GL-4,és GL-5 jelzésű váltóolajak között csak minőségi különbség van, vagy másban is különböznek? Önthetek-e GL-5 öt GL-4 et igénylő autómba, illetve - a motorolajokhoz hasonlóan - összekeverhetőek e a különböző márkájú váltóolajak, ha egyéb paraméterei megegyeznek, mivel maradt majdnem egy flakon a legutolsó cseréből?

Köszönettel: Simon József

Kedves József!

A GL-4 és GL-5 között nem csak minőségi különbség van. A legfontosabb különbség köztük, hogy a GL-5-ös olaj jobb EP azaz Extreme Pressure (extrém nyomás) tűrő tulajdonságokkal rendelkezik, tehát jobb kenést biztosít pl. hipoid hajtások esetén. Van viszont egy mellékhatása: a legtöbb GL-5 minőségű olaj olyan agresszív adalékokat tartalmaz, amelyek korrodálhatják a GL-5-re nem felkészített hajtóművek színesfém alkatrészeit. Ezért ilyen olajok nem használhatók ott, ahol GL-4 minőségű olaj az előírás. Kivételt képeznek ezen szabály alól azok a GL-5-ös olajok, amelyek GL-4 jóváhagyással is rendelkeznek. Ezek általában olyan, teljesen szintetikus olajok, amelyek nem agresszív adalékokkal biztosítják a GL-5 tulajdonságot. Onnan lehet felismerni őket, hogy mind a GL-4, mind a GL-5 szabvány megtalálható a flakonon, illetve árban körülbelül dupla annyiba kerülnek, mint egy egyszerű GL-4 vagy GL-5 olaj. A hajtóműolajok keverhetőek egymással, ha mind GL osztály, mind viszkozitás tekintetében egyformák, de ahhoz hogy a keverék betölthető legyen egy hajtóműbe az is kell, hogy mindkét olaj megfeleljen az adott hajtóműhöz kapcsolódó gyári előírásnak, ami nem mindig merül ki a GL osztályban és a viszkozitásban.

Üdv,

Olajdoki

Tescós olaj a Mergába

2010. december 16., 09:55 Módosítva: 2010.12.16 09:55

Tisztelt Uram!

Azt szeretném megkérdezni,hogy a Tescos 15w-40 dízel olajat bele lehet-e önteni egy 1998 as Mercedes vito 2.3 as dízel autó motorjába?Vagy inkább drágább olajat vegyek?Mi a garancia ,hogy a drága olaj jobb is?

Kedves Levélíró!

Vonatkoztassunk el egy kicsit a márkától, mert az szubjektív megítélésre adna lehetőséget. Foglalkozzunk azzal, hogy egy 15W40-es ásványolajról beszélünk, ami bizony nem mai technológiát képvisel. A 15W-s téli viszkozitás nem optimális a kopásvédelem szempontjából, így hidegen jobban kopik a motor, mint például egy 10W-s téli viszkozitású olaj esetében. Az hogy ásványolaj pedig azt jelenti, hogy kevésbé tartós, heterogénebb molekulaszerkezetű alapolajból készült, így kenés, hőelvezetés és motortisztaság tekintetében sem képes egy korszerű, félszintetikus olaj teljesítményét hozni. Ráadásul az sem biztos, hogy a választott olaj rendelkezik az MB 229.1 jóváhagyással, ami a Mercedes ide vonatkozó elvárása.

Manapság a 10W40-es, félszintetikus olajok jelentik a legjobb ár/érték arányú választást a legtöbb 5 évesnél idősebb használtautó számára. Javaslataim MB 229.1-nek megfelelő olajokra: Repsol Elite Injection 10W40
vagy Total Quartz 7000 10W40.

Üdv,

Olajdoki

Hidraulikolaj a szervóba?

2010. december 15., 15:08 Módosítva: 2010.12.15 15:08

Szia! Azt kérdezném hogy hidraulika olaj használható-e szervokormányba!!
Ford Escortba? Válaszod előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A kormányszervó folyadéknak valóban vannak hidraulikaolajra jellemző
tulajdonságai, de azon túlmenően számos más - a feladatának ellátásához
szükséges - adalékot is tartalmaz. Ennél fogva egy egyszerű hidraulikaolaj
nem képes egy kormányszervó folyadékot helyettesíteni. Egy
automataváltó-olaj viszont megfelelő a célra egy Escort esetében.

Üdv,

Olajdoki

Emelkedik az olajszint

2010. december 7., 10:56 Módosítva: 2010.12.07 10:56

Részecskeszűrős kocsim van 98e km-rel. 400 km-enként regenerál
sorozatlövésekkel, rázkódással (üresben).
Olajszint 3 cm-rel a max. felett, azt mondják, ez normális. Csereperiódus 20
ezer, rövid és hosszú távokat járok elég tempósan. Mennyire rongálódik a
motor, van ebben valakinek tapasztalata?
A kocsi típusát meg nem szeretnem elárulni, mert perrel és a médiával
próbálom az importőrt más hozzáállásra bírni, s ha nem sikerül, kitálalok (SK - ban).
Előre is köszönöm a segítséget.

Kedves Érdeklődő!

A regenerálás ismert és márkákon átívelő mellékhatása, hogy gázolaj
keveredik a motorolajhoz, ezért az "olajszint" növekszik. Van olyan gyártó -
pl. a Mazda -, amelyik a nívópálcán jelzi azt a maximális szintet, ameddig
emelkedhet. Ha a folyadékszint ezt meghaladja, az valóban káros, ezért
ilyenkor olajat kell cserélni. Hogy ennél a típusnál mi a maximális
megengedett, azt a márkaszerviz tudja megmondani, ha még beszélő viszonyban van velük.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olaj kell az etanolos Suzukiba?

2010. december 6., 13:39 Módosítva: 2010.12.06 13:38

Tisztelt Olajdoktor!
Egy Suzuki SX4 sedan gépkocsi 15e km-es szervize előtt állok. Jót akarok a motornak, ezért szintetikus olajban gondolkodom a cserénél. Ezek közül milyen márkák közül érdemes választani és milyen tulajdonságokkal rendelkezzen az olaj? Befolyásolja-e a motorolaj választást, ha később részben vagy teljesen etanol üzemben gondolkozom?
Köszönettel
Mihály

Kedves Mihály!

Egy új autóhoz talán egy 5W30-as viszkozitású, teljesen szintetikus olaj a legoptimálisabb választás. A márka tekintetében szabad mozgástere van mindaddig, ameddig ismert olajtársaság termékét választja. A MOL, Castrol, Total, Fuchs, Repsol, Valvoline, stb. mind jó olajokat gyártanak, a választás a márkás termékeken belül maradva nyugodtan lehet ár, beszerezhetőség vagy személyes szimpátia kérdése. Az etanolos üzemnek nincs hatása a motorolaj választásra, így ebből a szempontból mindegy melyik kerül a motorba.

Üdv,

Olajdoki

Milyen olaj kell az LPG-hez

2010. november 25., 17:04 Módosítva: 2010.11.25 17:13

Tisztelt Olajdoki!
Véleménye szerint milyen olajjal kellene üzemeltetnem a 93-as évjáratú R19-es 1,4-es autómat, ami LPG üzemre átállított. 175 ezer km-nél tart a motor, és 1000 km-re elfogyaszt 7-8 dl olajat a szelepszár szimering csere után. Köszönöm a válaszát.

Ha az autó a belső tömítetlenség miatt fogyasztja az olajat, a jelenség akkor sem mindig a szelepszárak, hanem sokszor a dugattyúgyűrűk mentén lép fel. Ennek a javítása sajnos jóval költségesebb. Maga a gázüzem nem okoz magasabb olajfogyasztást, és személyautók esetén nem is igényel speciális olajat. Nem írta, hogy most milyet használ, de ha esetleg 10W 40-esnél vékonyabbat, akkor érdemes 10W 40-esre váltani, és úgy megnézni. Javaslom például a Total Quartz 7000 10W 40-t vagy a MOL Dynamic Max 10W 40-t.

Olaj a tőkére

2010. november 23., 15:55 Módosítva: 2010.11.23 15:55

Hidrotőkés motorba milyen olajat javasolsz?2003-as Skoda motoros Fábiába!Állítólag az Aral Blue Tronic-ot ezekhez a motorokhoz készítik.Igaz ez?

A Volkswagen csoport első gyári beszállítója a Fuchs, de persze nem kizárt, hogy valamelyik üzembe az Aral szállítson be. Sőt, sok cég van, ahol a marketing része, hogy azt mondják, hogy egy olajat egyik vagy másik autóhoz fejlesztettek ki. Azonban a valóság az, hogy - az egészen speciális hajtóműolajokat kivéve - nincs olyan olaj, amelyet ne helyettesíthetnénk egy másik cég termékével, mert ugyanazt a minőséget elég sokan gyártják. A BlueTronic-ot konkrétan biztosan nem fejleszthették ki ehhez a motorhoz, mert sem VW 501.01, sem VW 502.00 jóváhagyása nincsen. Ettől függetlenül használhatod, mert egy 2003-mas Fabiaba szinte bármelyik ma kapható motorolajat betölthetnéd. Ha a kérdésedet úgy értetted, hogy a BlueTronic-ot hidrotőkés motorokhoz fejlesztették-e ki, akkor a jó hírem az, hogy ma már minden valamirevaló motorolaj használható hidrotőkés motorokhoz, ha a viszkozitása megfelel a gyártói előírásoknak.

Cserperiódus a Passatba

2010. november 15., 18:06 Módosítva: 2010.11.15 18:06

Most vásároltam egy 2006-os 2.0 PD TDI részecskeszűrős Passatot (125 kW). Az egyik barátom azt tanácsolta, hogy a 30 ezres szervizintervallum ellenére 15 ezrenként cseréljek benne olajat, és ráadásul valamelyik 0w-s olajat kéne beletölteni a részecskeszűrő miatt. Mi a tanácsod ez ügyben? Cseréljek 15 ezrenként, és milyen olajat tanácsolsz ebbe a kocsiba?

Ez nem így működik. Az autó gyártója pontosan tudta, amikor beszerelte a részecskeszűrőt, hogy ez mivel jár, és ha ő ennek ellenére lehetővé tette a hosszú csereperiódust, akkor higgyük el neki, hogy ez így jó. A részecskeszűrő egyébként nem a viszkozitás tekintetében támaszt követelményeket az olajjal szemben, hanem a hamutartalom kapcsán. A Volkswagen ezért csak olyan olajokat enged betölteni, amelyek teljesítik az ide vonatkozó VW 507.00 szabvány követelményeit. Ez a szabvány számos elvárást fogalmaz meg az olajjal szemben, beleértve a részecskeszűrőnek való megfelelést is. VW 507.00 jóváhagyással rendelkező olaj például a Repsol Elite Long Life 50700/50400 5W30 vagy a MOL Dynamic Gold Longlife 5W30.

Kétségek között

2010. november 3., 10:27 Módosítva: 2010.11.03 10:27

Csupán annyi kérdésem volna, hogy a Mobli olajok között vannak a HC szintetikus kategóriák és az SHC szintetikusak. Manapság jutott fülembe hogy az első kategória képviseltje a sima Mobil olajok 5w-40-ek a másik kategória a Mobil 1-ek; 5w-50, 5w30 esp stb. Mármost azt mondták, hogy a HC kategórás full szintetikusak gyengébbek és valójában nem teljes szintetikusak hiába a szöveg a leírásban, az SCH kategóriák már a teljes "full" szintetikusak! Kíváncsian várom sok autós Mobil olajat kedvelő társaimmal hogy te erről mit tudsz, mi igaz mennyivel gyengébbek a HC kategóriák?

A HC-szintetikus olajok hidrokrakkolt olajok (ennek rövidítése a HC), ami azt jelenti, hogy ezek félszintetikus termékek. Az SHC a Synthetic HydroCarbon, azaz a szintetikus szénhidrogén kifejezés rövidítése, tehát ez a kategória teljesen szintetikus termékeket tartalmaz. A félszintetikus olajok valójában ásványi alapolajból készülnek, mégpedig olyanokból amelyeket különböző tulajdonság-javító eljárásokkal - jelen esetben ez a hidrokrakkolás - szintetikus-szerű tulajdonságokkal ruháznak fel. A teljesen szintetikus olajok viszont eleve szintetikus alapolajokból készülnek, ezeket pedig szintézissel állítják elő. A szintetikus olajok teljesítenek a legjobban, mind kenés, mind oxidációs- és hőstabilitás, mind motortisztaság és hőelvezetés tekintetében (gyakorlatilag minden szempontból). De az utóbbi években nagyon sokat fejlődtek a félszintetikus olajok, ezért már majdnem olyan jók mint a szintetikusok, és lényegesen olcsóbbak.