A CVT-váltókba általában speciális olaj kell, de Magyarországon általában szó nélkül beleöntik az ATF Dexron III minőségű olajat. Ez nem teljesen rossz megoldás, de nem is az igazi, Önnek kell eldönteni, hogy mennyire ragaszkodik az előírásokhoz. A Nissan elvileg csak Nissan NS-1 CVT fluid minősítésnek megfelelő váltófolyadékot enged meg, erről érdemes a márkaszervizben is érdeklődni. A szűrőre vonatkozóan nincs információm. Amúgy nekem is CVT váltóm van, abban is - jobb híján - Dexron III-as olaj van. Nem tökéletes, mert lassításkor kicsit rángat, de ezen kívül más baja nincs - eddig.
Nem régen vettem egy 95-ös évjáratú Audi A4 1.6-ot, és szeretném megtudni, hogy milyen motorolajból, milyen mennyiség, és milyen időközönként lenne a legmegfelelőbb. Most tart 240 ezer km-nél, és az előző tulaj BP Visco 3000 10W 40-et tett bele.
Továbbra is megfelelő a BP olaja, ezért ha gondolja, használja azt a továbbiakban is. Persze akár válthat is, de szintén hasonló kategóriájú olajokat javaslok, mint például a Mobil Super 2000 X1 10W40 vagy a MOL Dynamic Transit 10W40. A csereperiódus 15 ezer km, de legfeljebb 1 év. 3,5 liter olajra lesz szüksége.
Kedves Olajdoki!
Van egy ’94-es évjáratú Kawasaki ZX9 R motorkerékpárom. A motorja elég jó, nem eszi az olajat, de nem tudom, milyen van benne, mert nem én cseréltem. Azt szeretném kérdezni, hogy szerinted milyen olajat tegyek bele, ásványit vagy félszintetikusat?
Kedves Érdeklődő!
Szintetikus lenne a legjobb választás, de legalább félszintetikus. Ugyanis a motorolaj keni a váltót is, és az ásványolajban (és valamennyire a félszintetikus olajban is) meglevő viszkozitásiindex-javító adalékok elnyíródnak a váltó fogaskerekei között. Ennek következménye a viszkozitási index csökkenése, és az olaj viszkozitása így túl érzékennyé válik a hőmérséklet-változásra. A szintetikus olajok ellenben nem igényelnek viszkozitásiindex-javító adalékot, mert a magas viszkozitási indexet a teljesen szintetikus alapolaj biztosítja. Így esetükben ez az elnyíródás probléma nem jelenik meg, az olaj a teljes csereperiódus alatt jól ellenáll a hőmérséklet-ingadozásnak.
Üdv,
Olajdoki
Üdv!
Van egy 2002-es Peugeot 307 2.0 hdi break autóm, olajcserekor Shell 5W-30-as olajat tettem bele, ez megfelel? Milyen olajat ajánlana? A váltóba mikor kell és milyet? A váltóolajszint rendben van.
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
A motorba teljesen jó a Shell 5W-30-as olaja, használja ezt a továbbiakban is. A jó hír az, hogy a váltóban nem kell olajat cserélni, így ha az olajszint rendben van, akkor semmilyen teendője sincs.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Olajcsere előtt állok, a szerelőm javasolja Castrol Magnatec Diesel 5-40 olajat 10–12 E km futásteljesítménnyel a drágább olaj 0-30-cal szemben (30 E km).
Mit javasol?
Üdv: József
Kedves József!
Kérem, tájékoztassa a szerelőjét arról, hogy az Ön autójához GM-LL-B-025 vagy GM Dexos 2 minőségű motorolaj kell, ezért a Castrol Magnatec Diesel 5W-40 alkalmatlan ehhez a motorhoz. Ez a szabály nem dobható félre annyival, hogy „majd sűrűbben cseréljük az olajat". A Castrol termékek közül, ahogy Ön is nagyon helyesen említette, az Edge 0W-30 vagy az SLX Professional Longtec 0W-30 a megfelelő, csereperiódustól függetlenül.
Üdv,
Olajdoki
Hi Olajdoki!
Van egy 2000-es évjáratú, 1,8-as Volvo S40-es benzines autóm, szeretném kicserélni az olajat. A gond csak az, hogy fogalmam sincs, milyen és mennyi olaj kell bele, ha ebben a kérdésben tudnál nekem segíteni, annak igen örülnék.
Előre is köszi!!!
Zsolt
Kedves Zsolt!
ACEA A3 szabványnak megfelelő, félszintetikus vagy szintetikus minőségű, 5W-40-es olajat kell beletölteni. Ilyen például a Shell Helix Ultra 5W-40 vagy a MOL Dynamic Essence 5W-40. A B4184S2 motorkódú változathoz 5,8 liter, a B4184SM motorkódúhoz pedig 4,1 liter olaj kell.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Van egy Suzuki Swift Sedan 2003-as évjáratú, 1,3-as, 16 szelepes autóm. 65 ezer km van benne. 10W-40 Shell vagy Castrol motorolajat használok. Csak ezt a két típust szoktam beletenni. A kérdésem az lenne, hogy 10 ezer vagy 15 ezer km-enként cseréljek olajat? Eddig 10 ezer km-enként cseréltem, de az autósboltban az eladó mondta, hogy ezt az olajat elég lecserélni 15 ezer km-enként.
Szeretném biztosan tudni, hogy mennyi km-enként cseréljem? Nem szeretnék bajt csinálni a késői olajcserével.
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel: H. János
Kedves János!
Ebben az autóban 15 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer kell olajat cserélni. A csereperiódus itt nem a használt olajtól, hanem az autótól függ; azaz akármilyen, minőségileg egyébként megfelelő olajat tenne bele, ugyanígy kellene cserélni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Milyen olajat javasol egy Opel Agila Z12XE típusú, 2001-es évjáratú autóhoz? A GM olaj hazavágta a motort...
Köszönettel:
Levélíró
Tisztelt Olajdoktor!
2005/12 havi 1.8 TDCi Ford Focus (115 LE,114 ezer km) kombim van. Ahogy megvettük az autót, nem tudtuk, milyen olaj van benne és mennyire használt, tehát lecseréltük egyből: Agip Extra hts 5w40-es olajra. Jó választás ez? Esetleg van valami jobb, amit a következő olajcserénél öntsünk bele? És mennyi km után cseréljük le ezt?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Sajnos ez az olaj nem felel meg a gyári előírásoknak. A 2000-es években gyártott Fordokhoz szinte kivétel nélkül Ford M2C-913B minőségű olaj való, és ez erre az autóra is igaz. Az olajcsere-periódus 20 ezer kilométer, de legfeljebb 1 év. Az Agip olajok közül a Formula LL FO 5W30 a megfelelő.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Opel Meriva 1,6 16V /2004/ típusú autómba Q8 5W-40 olajat használok. Opeles besorolása: GM-LL-B-025. A könyve szerint GM-LL-A-025 olaj használatakor 2 év vagy 30 E km a szervizintervallum.
Kérdésem, hogy ezt a Q8 as olajat is használhatom-e ugyanerre a csereperiódusra.
Köszönettel:
lexipadre
Kedves Lexipadre!
Sem ilyen sem más csereperiódussal nem használhatja ezt az olajat, mert a GM-LL-B-025 megléte nem helyettesíti a GM-LL-A-025-öt. Csak GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2-jóváhagyással rendelkező olaj használható. Ilyen például a Q8 G Longlife 5W-30.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2004-es évjáratú BMW 320d Touringban ajánlott-e a gyártó által előírt 30 ezer kilométer előtt lecserélni az olajat?
Üdv.,
T.
Kedves T!
Csak akkor, ha az üzemeltetési körülmények az átlagosnál nehezebbek. Ilyennek számít például a rendszeres hegyvidéki közlekedés, a rendszeres vontatás, az átlagosnál szennyezőbb körülmények (pl. sivatag), a versenyzés vagy versenyzésszerű vezetési stílus (nem csak alkalmanként) stb.
Üdv,
Olajdoki
Jó estét!
Érdeklődnék, hogy 2001-es évjáratú Peugeot 406 1.8 16w típusba mennyi váltóolaj kell?
Kedves Levélíró!
2 liter kell bele, de hacsak el nem folyt, nincs rá szüksége, ugyanis nem kell benne olajat cserélni.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Kérdésem az volna, hogy egy 1991-es évjáratú Golf 2 1.8 8V Gti-be milyen olaj volna a legtökéletesebb?
Az ár nem számít, csak a legjobb legyen.
Előre is köszönöm a segítségét. Zoli
Kedves Zoli!
Ez esetben egy 5W-40-es, szintetikus olajat javaslok, mint például a Valvoline Synpower 5W-40 vagy a Fuchs Titan Supersyn 5W-40.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Rendszeresen járok Belgiumba. Ott vettem (boltban) 5W-50-es fullszintetikus olajat.
Családi autónk egy Opel Meriva 1,4-es, amivel inkább sportosan közlekedek és hosszú távokat. A kint vásárolt olajat nem ismerem, belga gyártmány, de mivel elég olcsó volt, 1500 Ft/2 liter, betáraztam belőle. Mivel specifikáció nincs feltüntetve rajta, ön szerint használhatom az autónkba? Ha nem, milyen autóba lehet jó?
Üdvözlettel,
Görgei Csaba
Kedves Csaba!
Sajnos ez az olaj nem megfelelő a Merivához. GM-LL-A-025 vagy GM Dexos 2 jóváhagyással rendelkező, 0W-30-as, 0W-40-es, 5W-30-as vagy 5W-40-es olajra van szükség. Megfelelő például az OMV Bixxol Spezial G 5W-30 vagy a Total Quartz 9000 Energy 5W-40.
Az Ön által vásárolt olaj, ha tényleg 5W-50-es, teljesen szintetikus, akkor használható a legtöbb korszerű vagy használt autóhoz, ahol nincs speciális szabványkövetelmény az olajjal szemben. Az Opelekhez, Volkswagenekhez, Seatokhoz, Audikhoz és Skodákhoz általában olyan olaj kell, ami rendelkezik a gyártó jóváhagyásával, de a többi autómárkánál ez nem jellemző.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
1,3-as Yarisomba aktuálissá válik a 150 000 km-es olajcsere. A gyártó API SL teljesítményszintet ír elő és ajánlja az 5W-30-at. Mivel dinamikusan vezetek, Castrol Magnatec 5W-40-et használok, ami részszintetikus, de SM szintű.
Válthatok-e ennyi km után 0W-40-re vagy használjak 5W-40 fullszintetikus olajat?
A meleg-oldali értékhez ragaszkodom.
Köszönettel: Nagy László
Kedves László!
Semmi akadálya a 0W-s olaj használatának, a futott kilométertől függetlenül. A 0W-s olaj viszkozitása hideg állapotban közelebb van az ideálishoz, mint az 5W-s vagy a 10W-s olajé, ezért jobb védelmet biztosít a motornak már indítástól kezdve.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Segítségedet kérem Renault Laguna Grandtourom (év: 1996 cm³, 1998, kW: 84, motorkód:F3RJ728) váltóolaj választásához. A gépkönyvében elf gyártmányú tranself TRX 75W-80-at (adatlapján API GL-4+ Super High Performance: SHP besorolás szerepel) ír elő. Ez az olaj nehezen elérhető és rendkívül drága, 2000 Ft belőle 0,5 liter, ráadásul 3,1 literes feltöltési adatot találtam egy „olajos" honlapon, ez így elég húzós lenne. Kérlek, segíts megfelelő alternatívát találnom!
Köszönettel: Németh Ákos
Kedves Ákos!
Javaslom, hogy szorítsd össze a fogad és fizesd ki a drága olajat, ha szeretnéd hosszú távon üzembiztos állapotban tudni a váltódat. Olyan speciális konstrukcióról van szó ugyanis, ahol egyszerre vannak jelen a korrózióra érzékeny sárgaréz szinkrongyűrűk és a GL-5-ös adalékszintet megkövetelő extrém nyomás. Normál GL-5-ös olaj használata viszont kizárva, ugyanis az olyan korrozív adalékokat tartalmaz, ami árt a sárgaréznek. Így hát ha sikerülne is más márkájú olajjal kiváltanod, az sem lenne olcsóbb, mert az ilyen olajat minden olajtársaság méregdrágán adja.
Amúgy a pontosítás kedvéért: az én adataim szerint Tranself TRJ kell a váltóba (ez összhangban van a motorkódban szereplő RJ-vel is), a TRX - ennél a típusnál – a differenciálműbe való.
Üdv,
Olajdoki
Milyen olajat tegyek Golf V 1.4 benzines, 55 kW-os motorba (60 000 km)?
kössz!
Kedves Levélíró!
Egy VW 504.00 szabványnak megfelelő, szintetikus motorolaj ideális választás ehhez az autóhoz. Ilyen olaj például a MOL Dynamic Gold Longlife 5W-30 vagy a Shell Helix Ultra Extra 5W-30.
Üdv,
Tisztelt Olajdoki!
Hogyan tudom leellenőrizni márkaszerviznél, hogy valóban azt az olajat tették-e bele, amit kértem? Ha például nem nézhetem meg, ahogyan cserélik.
Köszi válaszod
Kedves Levélíró!
Sajnos sehogyan sem. Az, hogy egyáltalán lecserélték-e az olajat, még leellenőrizhető volna egy laborvizsgálattal (aminek a költsége az olajcsere költségével vetekszik), de hogy pontosan azt töltötték-e bele, amit Neked mondtak, azt nem fogod tudni kideríteni.
Üdv,
Olajdoki
Egy kis kiegészítés az Olajdoki válaszához, illetve két jó tipp: ha gyanakvó vagy, legalább az olajsapkát ne húzd rá, vagy töltsd túl kicsit az olajszintet, mielőtt leadod a kocsit a szervizben. Ha cserélik az olajat, a sapkát biztosan meghúzzák, a szintet ők nem fogják túltölteni. Innen tudod ellenőrizni, hogy legalább kicserélték-e az olajat. Csikós Zsolt
Tisztelt Olajdoki!
Van egy 1996-os, 1,3-as, megkímélt (68 LE, 75 ezer km) Swiftem. Én kizárólag Valvoline olajjal használom, ami szerintem árban is és minőségben is középkategóriás, megfelelő a 68 pacihoz.
Legutóbb két éve 10W-40-es, félszintetikus Valvoline Durablend olajat kapott a motor (kedvező áron 5 literes kiszerelésben vettem, de csak 3,5 kell bele). Azóta az olaj 12 ezren át szolgálta a motort, tudomásom szerint a félszintetikus olajnál 15 ezrenként kell cserélni az olajat. A maradék 1,5 litert kannájában tároltam, a garázs egyik hűvösebb szegletében.
Igaz, nem tétel az ára, de a 2–3 ezer is csak pénz.
Felhasználhatom-e egy idei, nyár eleji olajcserére, hasonló 10w-40 szabványú félszintetikushoz?
Amennyiben ilyet nem, hanem másik típusú vagy gyártmányú félszintetikus olajat találok (kb. 2 liter) hasonló szabvánnyal, összekeverhetőek-e márkán vagy gyártmányon belül, vagy gyártmányon kívül?
Tisztelettel, válaszát várva. Üdvözlettel: Scampolo
Kedves Scampolo!
A jó hír az, hogy felhasználhatja a korábban megmaradt olajat. A rossz pedig az, hogy az olajat évente egyszer legalább cserélni kell, függetlenül a megtett kilométertől, így ha 2 éve cserélt utoljára olajat az autóban, az nem jó. A használatba vett olaj ugyanis nem őrzi meg úgy a minőségét, mint egy olyan olaj, amit még ki sem töltött a flakonból. A motorban ugyanis szennyező anyagok kerülnek az olajba, amelyek akkor is „dolgoznak", amikor az autó áll. Ezért fontos a legalább évenkénti olajcsere, kivéve az olyan speciális esetekben, ahol a gyártó kifejezetten megengedi az ennél hosszabb periódust (jellemzően speciális olaj használata mellett).
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nekem nem Maseratim vagy Maybach & Bentleyem van, csak egy 1996-ban gyártott (77 ezer kilométert futott, „sokak szerint igénytelen") szutyukim, amivel a taxisok úgy 300 ezreket mentek minden bontás nélkül.
Törésteszt? Az nincs, igaz!, ahogy az első Golf GTI-nek (koporsó) sem volt, amiben – igaz, csak most 77 ezer van a 14 évére, így szerintem a 10W-40-es Valvolinnel beéri (anno az ezerkettes zsigulimat is megfelelően, Agippal kényeztettem, figyelve a lefutott kilométerre) és tartva azt.
Persze, hogy nem őrzi meg a minőségét, mert éri a láng és ezzel csökken a viszkozitása, akár egy lángossütőben az olajnak.
Amúgy Olajdoki! Igazad lehet, de tedd a szívedre a kezedet: te minden évben, futásteljesítménytől függetlenül lecseréled az olajat? Ebben meg elég egy néma nem fejmozgatás.
Én évente jó, ha belerakok úgy 5–8 ezret.
Amúgy nálunk anno apám révén az autó egyfajta családtag volt. Apám – hivatásosként, tele a maximális körplecsnivel a jogsijában – megtett 2 millió km-t balesetmentesen, kisbuszban anno, és sajna az autóban élte le az életét az országút csavargójaként, amit olykor tisztelek, olykor meg nem.
Amúgy köszi a választ. Szóval a régi megnyitott vagy 1,5 literest fel lehet használni egy bontatlanhoz, legfeljebb le kell szűrni.
Amúgy meg mindent köszönök, Olajdoki!
Kedves Scampolo!
Én egy szabálykövető ember vagyok, ezért igen, lecserélem évente az olajat, pedig kilométerben még nem kellene. Ha nem foglalkoznék hivatásszerűen olajszakmai kérdésekkel, akkor valószínűleg nem tudnám, hogy ez milyen fontos és lehet, hogy én is félvállról venném. Semmilyen személyes tapasztalat nem elég ahhoz, hogy egy előírást figyelmen kívül hagyjunk. Gondolj csak bele: lehet, hogy száz esetből egyszer adódik olyan műszaki probléma, ami az olajcsere-periódus túllépéséből fakad, de amennyit ilyen esetben rá kell költeni, az nem áll arányban a megspórolt összeggel. Van száz ismerősöd, aki mind megerősítette neked, hogy „nem, ilyen probléma nem fordulhat elő”? Magyarul: mert Te nem ismersz olyat, akinél ez gondot okozott, akkor nincs is? Ráadásul az olajra visszavezethető műszaki problémák elég alattomos dolgok: az esetek nagy részében utólag nehéz rájönni, hogy a nem megfelelő olaj vagy a túlhasználat okozta őket. Tehát jó eséllyel az sem tudja Neked megerősíteni a probléma létét, akinél előfordult, mert nem tudja az okát, csak azt, hogy „Jé! Mennyit kell költeni erre az autóra!”. Nem akarom megváltoztatni a döntésed, hiszen a Te autódról van szó, és valószínűleg ha akarnám, se tudnám. Csak azért válaszoltam, hogy tudd: még ha Te nem is cseréled évente az olajat, attól még az évenkénti olajcsere nem fölösleges hülyeség, hanem az autóról való felelős gondoskodás része. Ja, és egy szóval sem mondtam, hogy le kell szűrni az olajat...
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Uram,
Szeretném megkérdezni, hogy a megfelelő olajat tettem-e bele az autóm sebváltójába.
Mercedes c200 cdi 2004-es évjáratú az autóm. A Castrol SMX-S típust adták a boltban.
Várom a szíves válaszát.
Köszönöm, Dénes
Kedves Dénes!
Ebben a váltóban – normális esetben – nem kell olajat cserélni. Ha mégis kell, mert mondjuk elfolyt, akkor MB 235.10 minősítéssel rendelkező, speciális olajra van szükség. Ilyen például az ESSO Gear Oil MB 317. A Castrol olaja sajnos semmilyen Merci-jóváhagyással nem rendelkezik…
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Az immár 4 éves 1.9JTD Fiat Stilóban most cseréltem olajat második alkalommal, mióta nálam van. A korábbi alkalommal Shell Helix 5W-40-et kapott. A szervizkönyv szerint az olajcsere-periódusa 20 000 km, ámbár a szerviz az olajra 15 E km-t adott meg. Most 18 500 km után lett lecserélve. A leeresztett olaj NAGYON fekete volt. Selénia 5W-40 WR-t tettem bele. Az olaj a nívópálcán azonban továbbra is fekete, nem méz színű, valamint az indítómotor hallhatóan többet forog, mielőtt a motor beindulna. Kérdés: Károsodhatott a motor? Van valamilyen adalék, amivel segíteni tudok a motornak? Leeresszem az új olajat, hogy át tudjam tisztítani valahogy a motort, vagy normális, hogy a nívópálcán fekete az olaj? Az autót sokat használom, félévente kb. 20 E km belemegy. Tempósan. :)
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Nem 20, hanem 30 ezer kilométer a típusra vonatkozó csereperiódus (max. 1 év). Lehet, hogy a szervizkönyv még 20 ezret ír, de az azóta frissített adatok már 30 ezret engednek meg. Úgyhogy túlhasználatról szó sincs. Az meg normális, hogy az olaj fekete. A legtöbb motorban az olaj néhány óra használat után fekete lesz, mert az olaj diszpergens adalékai szuszpenzióban tartják a szennyeződéseket. Emiatt egyáltalán nem kell aggódni, az olaj teszi a dolgát és tenni is fogja a csereperiódus végéig. Nem kell bele adalék, nem kell átmosni, csak használjon mindig minőségi olajat (a Selénia is az) és cserélje előírás szerint.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2003-as 1.416V 101 LE-s Skoda Fabiába milyen motorolajat válasszak?Főleg városban használjuk! 106 000 km van benne.
Segítségét előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Optimális választás ehhez az autóhoz egy 10W-40-es viszkozitású, félszintetikus motorolaj. Ilyen például a Mobil Formula S 10W-40 vagy a Fuchs Titan Syn MC 10W-40.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
2000 cm³-es, 136 LE-s Astrába esedékes lett az olajcsere. Eddig 10-40-es Castrol olaj volt benne, kérdésem az lenne, hogy érdemes-e 5-40-es olajra váltani, vagy maradjak ennél a viszkozitásnál? Ár tényező nem igazán számít olajcserénél nálam, csak a legjobbat szeretném beletenni.
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Ha csak szigorúan műszaki szempontból nézzük, akkor érdemes, mert az 5W-s olaj kevésbé sűrű hidegen, így a motor kevesebbet kopik hidegindításkor. De azt nem írta meg, hogy milyen évjáratú az Opel, mert ha csak néhány éves, akkor nem is 5W-40-es, hanem GM-LL-A-025 jóváhagyással rendelkező, 5W-30-as olaj kell bele.
Üdv,
Olajdoki