Sok hidegindítás miatt cseréljek előbb?

2010. május 7., 16:36 Módosítva: 2010.05.07 16:36

Szia Olajdoki!

2006-os 1.6 tdci Focushoz (DPF nélkül) milyen olaj a jó választás? (5W-30 viszkozitás). Fél éve volt olajcsere, bár azóta csak 10 000  km ment bele, de sokat megyek városban, sok a hidegindítás. Cseréljek előbb?

Köszi
Balu

Kedves Balu!

Még ha sokat is mész városban, valószínűleg nem olyan rövid utakon használod, különben nem jött volna össze 10 ezer fél év alatt. Én nem hoznám előre az olajcserét. A jó választás egyébként a Ford M2C913-B vagy M2C913-C minőségű olaj használata. Utóbbi egy elég új szabvány, de visszafele kompatibilis a korábbiakkal. A B-hez képest a következő területeken kíván többet az olajtól:
a. Magasabb nyírás-stabilitási követelményeket támaszt a viszkozitásmódosító adalékokkal szemben és figyelembe veszi a biodízel terjedése okozta változásokat
b. Jobb védelem a koromtól
c. Jobb üzemanyag-takarékosság és alacsonyabb CO2-emisszió

A Ford M2C913-C-nek megfelel például a Fuchs Titan Supersyn 5W-30 vagy az OMV Bixxol Spezial 5W-30.

Üdv,
Olajdoki

Kalosba olajat

2010. május 5., 11:06 Módosítva: 2010.05.05 11:06

Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődni szeretnék, hogy egy 2003-as évjáratú (70 000 km) Daewoo Kalosba mely olajat ajánlaná. Legyen a gyári (GM) vagy esetleg amit én jónak gondolok (Shell Helix Plus) - mindkét esetben 10W40-es olajról lenne szó.

Amióta nálam van az autó (2006), Shell olajat használtam. Majd az egyik ismerősöm, aki a Shellnél dolgozik, azt mondta: a Shell olajok nem annyira jók, Ő Texacót használ. Én itt már elbizonytalanodtam, hogy melyik is lenne jó a hőn szeretett kisautómba.

Érdemes 4-5 liter olajért kiadni 15 000 Ft-ot, vagy melyik az arany középút? Az autót normál módon használom, illetve városban, de versenyre vagy szélsőséges igénybevételre nem.

Tanácsát és segítségét előre is köszönöm!

Őszinte tisztelettel:
Péter

Kedves Péter!

Én a Shellt és a Texacót is jónak tartom, de a GM-et nem annyira javasolnám. Shellből jó választás a Helix Plus 10W40, a Texacóból a Havoline Extra 10W40 a megfelelő. Ebbe az autóba biztosan nem kell literenként 3000 forintba kerülő olaj, de ez azon is múlik, hogy hol veszi. Kúton az olaj mindig drága, autósboltban, hipermarketben nem annyira.

Üdv,
Olajdoki

Eltérhetek a gyári szabványtól?

2010. május 2., 12:10 Módosítva: 2010.05.02 12:10

Kedves Olajdoki!

2001-es Ford Focusomon (1.4 , 16 szelepes, 200 ezer km) szelepszárszimeringeket cseréltettem, mert megnőtt az olajfogyasztása az autónak. Olajat is kellene cserélni. Maradhat a gyári 5W30-as vagy rakhatok bele 5W40, 10W40-es olajat.

Köszönöm!

Inkább maradjon a gyári minőségű, azaz a Ford M2C-913B szabványnak megfelelő, 5W30-as olaj. A szimeringcserének köszönhetően az olajfogyasztás valószínűleg egy időre a múlté, és nem látok okot a gyári előírástól való eltérésre.

Üdv,
Olajdoki

10 ezer km alatt 2 literes olajfogyás. Normális?

2010. április 30., 10:47 Módosítva: 2010.04.30 10:47

Hello Doki! :)

Van egy 2 éves MPS 3-as Mazdám 26 000 km-rel! Kicsit át lett alakítva! Komplett Supersprint kipufogórendszer, benzinpumpa, légszűrőrendszer és új elektronika! Így kb. 340 LE! Első kérdésem, elfogadható-e az, hogy 10 000 km alatt 2 liter olajat fogyasztott? A második az, hogy milyen olajat javasolsz bele? Gyárilag Castrol SLX 5W30-asat tesznek bele. Láttam a Castrolnál Castrol EDGE Sport 0W40 és Castrol EDGE Sport 10W60-as olajat! Érdemes valamelyikre váltanom vagy maradhat az 5W30-as? A 10W60-as olajra azt írják, hogy kifejezetten tuningolt motorhoz ajánlják!

Előre is köszönöm a választ!

Üdv.:
K. Krisztián

Kedves Krisztián!

Gondolom, az autót nem éppen úrvezető módjára használod, ami az olajfogyasztásra is hatással van. Rendszeres magas fordulatszámú vezetés mellett ez az olajfogyasztás abszolút belefér.

Nincsenek pontos adataim erről a típusról, de úgy tudom, a gyártó nem engedi 30-asnál vastagabb olaj használatát. Nézd meg a kézikönyvben, és ha így van, akkor nem javaslom a vastagabb olajat. Ha viszont a gyártó engedi, akkor érdemes megpróbálni, mert jobb kenést biztosít versenyszerű vezetési stílus mellett.

Üdv,
Olajdoki

Jó a félszintetikus egy 1,6-os Zetecbe?

2010. április 30., 10:46 Módosítva: 2010.04.30 10:46

Tisztelt Olajdoktor!

Angliában élünk és vásároltunk egy Ford Focus Zetec 1.6 16V típusú autót. Olajat szeretnénk cserélni, de nem tudunk dönteni, melyik lenne a legmegfelelőbb. A gyári adatok szerint 5W40 szintetikus olaj kellene bele, de ez mindenki véleménye szerint túl vékony lenne. 10W40-es olajat ajánlottak, de ebből nem találtam szintetikust, csak félszintetikust. Itt szinte csak Castrol olajat lehet kapni, de 10W40-es szintetikust csak motorkerékpárokhoz találtunk (Castrol Power1 Racing 4T 10W40). 10W40-est autóhoz csak félszintetikusban találtam (Castrol Magnatec 10W40 A3/B3). Ez megfelelő lenne?

Válaszát előre is köszönöm!

László

Kedves László!

Ehhez az autóhoz Ford M2C-913B minőségű, 5W30-as olaj kell. A Castrol olajok közül a Magnatec Professional A1 5W30 a megfelelő. Sokan tesznek idősödő autóikba egyre vastagabb olajat, de erre egy megfelelően karbantartott, jó állapotú tömítésekkel rendelkező autó esetén nincs szükség.

Üdv,
Olajdoki

Suzuki GS 500-ba milyen olajat tegyek?

2010. április 30., 10:46 Módosítva: 2010.04.30 10:46

Kedves Olajdoktor!

Most vettem egy 2003-as Suzuki GS 500 motorkerékpárt. Olajcsere előtt állok, de nem tudom, milyen olajat tegyek bele.

A gépkönyv előírása a következő. API SE vagy SF szintet és 10W40 szintet érje el az olaj. Ennek ellenére márkafórumokon Castrol GP 20W50-es olajat ajánlanak, hogy ez jó neki. 25 000 km van a motorban, 5-10 fok hőmérséklettől már használom, közepes távokra és túrákra.

Milyen olajat ajánl ebbe a típusba?

Köszönettel:
Nagy Gábor

Kedves Gábor!

Mindkét olaj megfelel. Én inkább a 10W40-est választanám, de a 20W50-es is teljesíti a gyári elvárásokat. Javaslataim: Repsol Moto Sport 4T 10W40 vagy Valvoline Durablend 4T 10W40.

Üdv,
Olajdoki

Mennyit lehet menni olajcsere nélkül egy Ticóval?

2010. április 29., 17:30 Módosítva: 2010.04.29 17:30

Daewoo Tico 1986-os évjárat

Mobil-1 olaj van benne, 15 000 km-t mentem vele, mikor kell olajat cserélni? Mobil-1-gyel mennyit lehet menni csere nélkül?

Köszi 
Imi

Kedves Imi!

A Daewoo Ticót 1991 óta gyártják, ezért gondolom, 1996-ot akart írni. Mindenesetre 10 ezer kilométer lett volna a csereperiódus, amit sikerült 50%-kal túllépni. Ez egyébként nem az olajtól, hanem az autótól függ: bármilyen - minőségileg megfelelő - olajat tesz a motorba, ugyanúgy 10 ezrenként kell cserélni.

Üdv,
Olajdoki

Peugeot-ba csak Peugeot fagyállót?

2010. április 29., 17:29 Módosítva: 2010.04.29 17:29

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2007-es, 1,4-es hdi 206-os Peugeot-m. A minap csodálkozva néztem, hogy eltűnt belőle a fagyálló. Bementem a legközelebbi autósboltba és kértem hdi motorba való fagyállót. Kaptam is Frico -70-es fagyállót.

Később hallottam, hogy a Peugeot-ba speciális fagyálló kell, amit a Peugeot gyárt.

A könyvében semmi említés nincs, hogy milyen fagyálló kell bele, a neten kerestem, semmi Peugeot által gyártott fagyállót nem találtam. Azt szeretném kérdezni, hogy jó-e bele ez a Frico -70-es, vagy átvertek az autósboltban.

Ha nem jó, akkor milyet kell tennem bele?

Segítségét köszönöm.

Kedves Érdeklődő!

A Frico C egy nitrit-, amin- és foszfátmentes, korszerű fagyálló, és megfelel ehhez az autóhoz. Engem inkább az aggasztana, hogy miért tűnt el (hova tűnt el) a fagyálló a rendszerből...

Üdv,
Olajdoki

Lancer olaja

2010. április 17., 14:58 Módosítva: 2010.04.17 14:58

Tisztelt Olajdoki!

Mitsubishi Lancer 1995 1.6 (4G92) autóm van. Lenne néhány kérdésem kenőanyagokkal kapcsolatban. Eddig motorolajnak Castrol Magnatec 10W-40et használtam. Váltanék 5W-40-re (semmi olajfogyasztást/fogyást nem tapasztaltam) ugyanebből a márkából, de azt hallottam valakitől, hogy a Q8 Excel 5W-40 jobb olaj. Beleönthetem ezt a Q8-at a motorba? Más forrásból a Magnatecről azt hallottam, hogy már nem fejleszt. Szeretném végre a helyére tenni ezt a kérdést, mert én jó olajnak tartom a Castrolt, persze nem látok bele mélyen a dologba. Másik kérdésem a hajtóműolaj. A Valvoline 75W-90-es jó lesz bele? A viszkozitás és a minősítés (API GL-4) is megfelel a gyár által előírtaknak. Más szempont nem számít? Az autó manuális váltóval szerelt (F5M22).

Elnézést, ha hosszúra sikerült. Remélem, választ tud adni kérdéseimre.

Előre is köszönöm!
Balázs

Kedves Balázs!

A Magnatec termékcsaládban csak félszintetikus olajokat talál, viszkozitástól függetlenül. Rémlik valami, hogy a Castrol magyar oldalán valahol teljesen szintetikus szerepel, de az angol nyelvű oldalon helyesen „synthetic-technology”-nak, azaz félszintetikusnak nevezik, úgyhogy a magyar megfogalmazás szerintem fordítási hiba.

Üdv,
Olajdoki

Nagyon köszönöm a választ. Annyit még hozzátennék, hogy a Castrolból az 5W-40-es is teljesen szintetikus (tudtommal). Abban nem voltam biztos, hogy Castrolt vagy Q8-at tölthetek-e nyugodt szívvel a motorba. De megkaptam a választ, úgyhogy még egyszer köszönöm szépen!

Balázs

Kedves Balázs!

Mindkét olaj megfelel az autó elvárásainak. Különbség azért van köztük: a Q8 Excel 5W40 jobb minőségű, mert szintetikus, míg a Castrol Magnatec csak félszintetikus. A váltóolaj kiválasztásánál gyakorlatilag az a két szempont számít, amit Ön is említett (viszkozitás és API minősítés). A Valvoline Durablend GL-4 75W90 megfelel.

Üdv,
Olajdoki

Suzukiban 10W40 helyett 5W40?

2010. április 15., 18:45 Módosítva: 2010.04.15 18:45

Kedves Olajdoki!

Az lenne a kérdésem, hogy Suzuki Swift 1,6 16v, 1999-es autómba, melyben 140 000 km van, tehetek-e 5w40-es olajat 10w40 helyett? 90 000-es szerviz óta 10 000-ként van cserélve az olaj, mostanában egy csekély olajfogyasztás már észlelhető, ez kb. 2 dl/10 000 km.

üdv: Zoli

Kedves Zoli!

Semmi akadálya az 5W40-es olaj használatának. A 2 dl/10 ezer km olyan kevés, hogy szinte nincs is, de még ez is megszűnhet, ha a választott 5W40-es olaj szintetikus és alacsonyabb az illékonysága, mint a jelenleg használt olajnak.

Üdv,
Olajdoki

Kopogó Peugeot

2010. április 14., 11:10 Módosítva: 2010.04.14 11:10

Tisztelt Olajdoktor!

Peugeot 307 1,4 16v autóm van, kérdésem, hogy mi okozhatja a folytonos kopogását. Mikor beindítom, kb. 3-4 mp hangos kopogás (hidrotőke), de utána folyamatosan kopog valami benne, kb. míg el nem éri a 70-80 Celsius-fokot, de utána elhalkul. Az autómban 113 000 km van, 1 hete lett cserélve az olaj, de előtte is kopogott, 5w 40 volt benne, gondoltam, elhalkul, ha 10w-40-est teszek bele. Okozhatja az olaj minősége?

Válaszát előre is köszönöm
Csaba

Kedves Csaba!

A leírtak alapján nem valószínű, hogy az olaj áll a probléma hátterében. Hogy pontosan mi, azt a szerviz derítheti ki.

Üdv,
Olajdoki

Korfüggő olajok?

2010. április 12., 10:14 Módosítva: 2010.04.12 10:14

Helló Doki!

Annak idején eléggé elterjedt nézet volt, hogy 0W-40 olajat csak új vagy max. néhány ezret futott autóba szabad tölteni. Utána néhány évig 5W-40, majd kb. 5 éves kortól 10W-40 olaj kell a motornak. 10 éves kor felett mehet a 15W-s, hígabbnak nincs igazán értelme.

Az lenne a kérdésem, hogy azóta a motorok változtak ekkorát, vagy már akkor is rosszul adták az instrukciókat (jelzem, a szakszervizek is!) a hozzáértők.

Ha viszont így van, akkor ma miért van még egyáltalán forgalomban 15W-40-es olaj?

üdv: ZoLL

Kedves Zoll!

Több oka is van a paradigmaváltásnak. Az egyik ok, hogy elég nagy káosz van a fejekben a viszkozitási osztályok pontos jelentésével kapcsolatban, még a szervizekben is. Sokan úgy gondolták, gondolják, hogy az a tény, hogy egy motor olajfogyasztását vissza lehet fogni egy vastagabb olajjal, az azt jelenti, hogy akkor töltsünk bele 0W helyett 5W-t, aztán 10W-t stb., mert ezek egyre vastagabbak. Csakhogy az olaj vastagsága nem állandó, sőt. Egy 10W40-es olaj például -25 fokon akár 7000 mPa*s viszkozitású is lehet, míg 100 fokon (ami leginkább hasonlít egy üzemmeleg motor hőmérsékletéhez) legfeljebb 16,3 mm2/s (azaz kb. 14 mPa*s) (l. a SAE J 300-as táblázatot). Ha azt mondjuk, hogy a motor azért eszi az olajat, mert az vékony, akkor mikor fogja enni? Akkor, amikor az olaj hideg és sűrű vagy akkor amikor forró és vékony? Nyilvánvalóan az utóbbi esetben.

Az olajfogyasztás visszafogásán kívül van-e más indoka, amiért magasabb téli viszkozitási osztályú olajat ajánlanak a régebbi motorokhoz? Véleményem szerint nincs. Ugyanis ahogy a motor melegszik, a viszkozitás csökken. És ez a jó, hiszen az olaj üzemi hőmérsékleten lesz a legoptimálisabb a feladatai ellátására. Mivel még a legalacsonyabb téli viszkozitási osztály, a 0W is jóval magasabb viszkozitást jelent (6200 mPa*s, -35 fokon), mint amekkora az ideális a motor számára, ezért az alacsonyabb téli viszkozitású olaj használata csak annyit jelent, hogy az olajnak "rövidebb utat" kell megtennie, amíg eléri az ideális viszkozitást. Merthogy eleve vékonyabb. De jelenti-e ez azt, hogy amikor az üzemi hőmérsékletet eléri, akkor vékonyabb lesz, mint a másik, mondjuk az 10W-s olaj? Nem. Ugyanis az, hogy üzemi hőmérsékleten milyen vastag, azt a melegoldali viszkozitás dönti el, nem pedig a téli.

Több okot ígértem. A másik ok az, hogy régen a szintetikus olajok (a 0W és 5W olajok általában szintetikusak) nem igazán voltak barátságosak a tömítésekhez, így azok kiszáradását eredményezték. Nem a motorok változtak meg, hanem a mai szintetikus olajok már olyan adalékokat tartalmaznak, amelyek nem károsítják a tömítéseket.

Feltehetjük a kérdést másképp is: hogy anyagilag van-e értelme az alacsonyabb téli viszkozitási osztályú olajok használatának. Innen nézve már van igazság az Ön által leírtakban. Egy 0W-s vagy 5W-s olaj használata egy értékét vesztett, sokéves használt autó esetén nem biztos, hogy kifizetődő. Nem mintha nem védene jobban az olaj, de ha azt nézzük, hogy egy 10W40-es olaj is majdnem biztosan ugyanúgy megvédi a motort élete végéig, akkor anyagilag nehéz megindokolni egy drágább olaj használatát. Egy nagy értékű autó esetén vagy akkor, ha a tulajdonos a műszaki biztonságot fontosabbnak tartja, mint az ár/érték arányt, akkor kortól függetlenül érdemes alacsony téli viszkozitású, szintetikus olajat használni.

És hogy miért van még 15W40-es olaj? Pont azért, mert az a legolcsóbb. Csak egy dolog változott: azóta a 10W40-es olajok is nagyon olcsóak lettek, így a legjobb ár/érték arányú választást már ők jelentik, és nem a 15W40-es olajok. Magyarország klimatikus viszonyait figyelembe véve a 10W és a 15W között van akkora különbség, hogy a 10W által elérhető jobb téli teljesítmény miatt megérje azt a kis pluszköltséget. Ráadásul a 10W40-es olajok jellemzően félszintetikus bázisúak, a 15W40-esek pedig ásványiak, így nem csak viszkozitásban, hanem tartósságban is különbség van köztük az előbbiek javára.

Üdv,
Olajdoki

CVT váltóba olajcsere

2010. március 19., 16:01 Módosítva: 2010.03.19 16:01

Tisztelt Olajdoktor!

Kérdésem elég konkrét: 2004-es Nissan Primera Tekna CVT automata váltó olaja cserére szorul. Megfelelőek a következő márkák?

Valvoline ATF DexronIII/Mercon
Valvoline MaxLife ATF
Castrol ATF TQ-D III
OMV ATF III
ROWE HIGHTEC ATF 8000

Esetleg valamelyik előnyösebb, vagy más márkát válasszak? Továbbá nem tudom, van-e cserélhető olajszűrő a CVT váltóban, és milyen időszakonként kell cserélni, ha van, illetve könnyen cserélhető, vagy ki kell szerelni a váltót a szűrőcseréhez?

Válaszát előre megköszönve, tisztelettel:
Mihó József

Kedves József!

Kérek egy hengerűrtartalmat és egy motorkódot.

Üdv,
Olajdoki

Örök életű a Punto váltóolaja?

2010. március 13., 12:52 Módosítva: 2010.04.09 14:54
11

Kedves Olajdoktor!

2004-es évjáratú Fiat Punto 1.2 (8V) típusú autónk van, újonnan vásároltuk, most 70 E km van benne. Szeretném tudni, hogy ennél a típusnál "örök életű"-e a váltóolaj, vagy pedig szükséges cserélni. Ha igen, akkor milyen gyakran kell cserélni és milyen olajat javasol?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: P. Péter

Kedves Péter!

Nem kell a váltóban olajat cserélni, csak 80 ezer kilométerenként ellenőrizni az olajszintet. Ha utántöltésre van szükség, akkor Fiat 9.55550-MX3 szabványnak megfelelő, 75W-85-ös viszkozitású speciális olajat kell használni, mint például a Tutela Car Technyx 75W85.

Üdv,
Olajdoki

15W40-et ne töltsünk személyautóba

2010. február 3., 11:51 Módosítva: 2010.02.03 11:51
3

Kedves Olajdoki!

Egy Mitsubishi L200-ban szeretnék olajat cserélni (2004-es 2,5 TD, 115 LE, 42 000 km-t futott). A szerviz korábban 5W40-es olajat rakott bele, a számla alapján. A használati alapján több viszkozitás is jó bele, de mindenféle számomra ákombákom kódokat írnak mellé. Gazdaságossági okokból rakhatok a kocsiba MOL Dynamic Turbo Diesel 15W40 olajat, átlagos igénybevétel mellett? Miben lehet ez rosszabb a kocsinak?

Válaszát előre is köszönöm.

Üdv:
F. Gábor


Kedves Gábor!

15W40-es olajat 2010-ben ne töltsünk egyetlen személyautóba sem,
akármennyire is szeretnénk gazdaságosak lenni. A 15W40-es olajok hidegben lényegesen rosszabbul teljesítenek, többet kopik a motor. Ráadásul, mivel ezek ásványolajok, gyorsabban is degradálódnak. Valójában akkor vagyunk gazdaságosak, ha legalább egy 10W40-es, félszintetikus olajat használunk, mert az a minimális többletkiadás, amit egy ilyen olaj jelent, messze eltörpül az esetleges motorproblémák javítási költsége mellett. Nem akarom eltántorítani a MOL-tól, mert teljesen jó olajokat gyárt, de legalább a Dynamic Transit 10W40-t töltse a motorba.

Üdv,
Olajdoki


Egyfokozatú? Többfokozatú?

2010. január 27., 19:24 Módosítva: 2010.01.28 08:41
 

Kedves Olajdoki!

Egyszer már kérdeztem öntől, de most állok olajcsere előtt, és még felmerült bennem még pár kérdés. '98-as F Astrám van, 80 ezer km-rel. A használati útmutatójában a következő olajokat ajánlják 15W40; 10W40; 5W50, aztán meg ott van egy hőmérséklet táblázat, ahol a növelt kenőképességű olajok között  a 0W30-tól az 5W50-ig minden létező viszkozitású olaj fel van sorolva. Honnan lehet tudni, melyik többfokozatú vagy növelt kenőképességű? Ez most mit jelent, ebbe minden beleönthető, legfeljebb megeszi? 95%-ban városban használom a járgányt és fűtetlen garázsban van, ezért szeretnék minél jobb olajat, ne viselje meg nagyon, főleg a reggeli hidegindítás. Olajfogyasztás szerintem normális. 10W40 van most benne. Nem tudom, milyen viszkozitásút és márkájút válasszak, a szintetikusokkal szimpatizálnék... Valvoline, Castrol és Mobil olajokból milyen viszkozitásút és fajtát ajánlana?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel,

Roll


Kedves Roll!

Minden Ön által felsorolt olaj többfokozatú. Azok az olajok, ahol a
viszkozitás xxW-yy vagy xW-yy formában van megadva, azok mind
többfokozatúak, mert egyszerre tartoznak egy téli (xW) és egy nyári (yy) viszkozitási osztályba. Egyfokozatú akkor volna, ha mondjuk annyi lenne ráírva, hogy 10W. Vagy annyi, hogy SAE 40. Ahol van egy W-s szám, majd utána egy másik, az már többfokozatú. Ebben az autóba én megelégednék egy 10W40-es olajjal. Nem mintha nem tenne jót neki egy 5W40-es, csak arról van szó, hogy nem feltétlenül szükséges a használata, a fűtetlen tárolás mellett sem. Úgyhogy, ha a legjobb ár/érték arányút keresi, akkor maradjon a 10W40-nél, ha pedig a legjobbat, ártól függetlenül, akkor legyen 5W40-es, szintetikus. Az 5W30-as és 0W30-as viszkozitás sem árt az autónak, de arra készüljön fel, hogy egy 11 éves autónál nagyobb valószínűséggel léphet fel használatukkor olajfogyasztás, amit utántöltéssel pótolni kell.
Ajánlataim: Valvoline Durablend 10W40, Castrol Magnatec 10W40, Mobil Formula S 10W40.

Üdv,
Olajdoki


 

Városi használathoz más olajat?

2010. január 27., 19:21 Módosítva: 2010.01.27 19:21
 

Kedves Olajdoki !

Nemrég vásároltam egy Toyota Yaris 2004-es évjáratú, 1,3 vvti motorral szerelt autót, amelyben 160 000 km van. Az előző tulajdonos 99%-ban autópályán használta, Castrol Magnatec 10W40 olajat kapott az autó. Én szinte kizárólag városban használom, azon belül is rövid távon. Kérdésem: milyen olajat javasol, esetleg érdemes-e 5W30-as olajra váltani?


Köszönöm:
Zotyesz


Kedves Zotyesz!

Szerintem érdemes váltani. Egyrészt azért, mert egy alacsonyabb viszkozitású olajjal különösen városi használat mellett lehet üzemanyagot megtakarítani. Másrészt, ez egy viszonylag fiatal, de sokat futott autó, amelyet egy ilyen olajjal - főleg ha szintetikus - hosszabb távon jó állapotban lehet tartani.

Üdv,
Olajdoki


 

G Astra olajcsere: lehet 2 év?

2010. január 25., 19:07 Módosítva: 2010.01.25 19:07
 

Kedves Olajdoki!

Benzines, 1,4-es Astra Classic-om van (2007-es évjárat). A gyár szerint 30 000 km, vagy egy év az olajcsere-periódusa. Én most töltöttem bele Castrol Edge 0W30-as olajat, ami longlife. Évente kb. 10 000 km-t megyek vele. Amikor olajcserén volt az autó, a szerelő azt mondta, hogy mivel longlife, akár 2 évig is benne maradhat.
Ez azért fontos, mert drága volt az olaj, és ha nem muszáj, nem cserélném le 1 év, és 10 000 km után, hanem megvárnám a 2 évet, és kb. 20 000 km-t.
Megtehetem?

Válaszát előre is köszönöm:
Gábor


Kedves Gábor!

Sajnos nem tudom nyugodt szívvel ajánlani, hogy a gyár által előírt 1 év
helyett 2 év után cserélje az olajat. A longlife olaj akkor használható
hosszabb csereperiódussal, ha ezt az autó gyártója külön megengedi. Az olajcsere-periódust számos tényező befolyásolja, és ezek közül - talán meglepő, de - a futott kilométer szinte a legkevésbé fontos. Fontosabb nála például, hogy hány hidegindításon esett át a motor, mennyit járt hidegen (rövid utak), milyen sűrűn volt kitéve kondenzációnak, stb. Sőt, mielőtt még valaki úgy gondolja, hogy ha nem jár az autóval egyáltalán, akkor nem romlik az olaj állapota, gyorsan leszögezem: a már használatba vett olaj állapota az autó álló helyzetében is romlik, mert az olajba keveredett égés-melléktermékek folyamatosan rombolják az olaj összetevőit. Tehát felelősen nem lehet állítani, hogy „persze, ráér 2 év után is az olajcsere". Könnyű pedig nagyvonalúnak lenni ilyen helyzetben, mert az olajjal kapcsolatos problémák sokszor csak hosszú évek hathatós károkozása után válnak láthatóvá, ezért nehéz észrevenni az ok-okozati összefüggést. De ha hosszú távra tervez az autóval, és nem mindegy, hogy később milyen állapotban lesz a motor, akkor már most érdemes ezekben a kérdésekben helyes döntést hozni.

Üdv,
Olajdoki


 

1.9 TDI-be Magnatec 10W40 helyett Edge 5W40

2010. január 21., 06:44 Módosítva: 2010.01.24 10:31
 

Tisztelt Olajdoktor!


10 éves Audi A4 1.9 TDI 1Z típusú autómhoz a szokásos Castrol Magnatec 10W40 helyett Castrol Edge 5W40 olajat készülök tetetni a jobb minőség és a kisebb kopás érdekében (hidegindításkor). Mivel ez egy teljesen szintetikus olaj, számolhatok valamilyen negatív következménnyel? Pl.: szimering-kiszáradásról és ebből adódóan olajfolyásról hallottam már valakitől.

A válaszát köszönöm előre is!
P. Attila


Kedves Attila!

A probléma valós, csak 15-20 éve idejét múlta. Az régi szintetikus olajok még valóban okoztak ilyen problémákat, de ez már nagyon rég a múlté. Sajnos az akkori rossz tapasztalatok máig közszájon forognak, és sokszor akadályozzák a minőségi előrelépést a kenőanyag-felhasználók részéről.

Üdv,
Olajdoki


 

Melyik az igazi?

2010. január 18., 19:51 Módosítva: 2010.01.18 19:51


Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődnék, hogy a Castrol márkájú motorolajon belül melyik típusú ill. viszkozitású a legmegfelelőbb a 2006-os évjáratú Mercedes 280 cdi típusú autómhoz.

Előre is köszönöm:
István


Kedves István!

A Castrol Edge 5W30 vagy a Castrol SLX Professional Powerflow 5W30 felel meg, mert ezek rendelkeznek az ide vonatkozó Mercedes jóváhagyással (MB 229.51).

Üdv,
Olajdoki


Hol az olaj?

2010. január 17., 19:06 Módosítva: 2010.01.17 19:06

Tisztelt Olajdoki!

Fél éve vettük a Ford Fiestát (2001. 1.25, 16v, Zetec s, 98 000 km volt
benne), gyorsan kiderült, hogy igencsak eszi az olajat. Kompressziót
mérettem, minden OK, a motor szépen dolgozik, van ereje a gépnek. Többféle olajjal is próbálkoztunk, de a gyári Ford Formula 10W40, és a Valvoline Durablend 10W40-es is eltűnt, még egy Esso 15W40-est is kipróbáltam. Úgy tűnik, hogy nem az olaj minőségével van a baj. Olajszivárgás nincs. Két hónapja a szelepszár-szimeringeket is kicseréltük (a hegerfejet nem vette le a mester). A mechanikus biztosan állította, hogy ez lesz a baj... De gyorsan kiderült az ellenkezője, semmi változás, még csak azt sem vettem észre, hogy csökkent volna az olajfogyás: 1000km/1l olaj megy el most is. A mesterem tanácstalan, mint ahogy én is, nem akarom elhinni, hogy komolyabb a baj. A kipufogófüst normális, ezidáig nem vettem észre, hogy komolyabban eregetne kékes füstöt, talán gázadásánál, egy picit. Talán próbálkozzak az eredeti 5W30-as viszkozitású olajjal, azt majd nem eszi meg?

Köszönettel:
Viktor


Kedves Viktor!

Én is kicsit tanácstalan vagyok a leírtak alapján. A kompresszió mérésnek ki kellett volna mutatnia a problémát, ha a szelepszár-szimering vagy a dugattyúgyűrű mentén fogy az olaj. Olajfogyasztást okozhat még a nagy igénybevétel, ami a vezetési stílusból vagy a terepviszonyokból adódhat, de az 1 liter / 1000 kilométer sok ahhoz, hogy csak ennek legyen betudható. Az olaj illékonysága is okozhat olajfogyasztást, de ez legfeljebb gyenge minőségű olajoknál ölthet ekkora mértéket, ezek pedig jó olajok voltak. Szerintem valamit nem vettek észre az eddigi vizsgálatok során, másra nem tudok gondolni. Az előírt olaj természetesen műszakilag jó választás, de kicsi az esélye, hogy ez oldaná meg a problémát. Sőt, az alacsonyabb viszkozitás miatt lehet, hogy még több fogyna belőle.

Üdv,
Olajdoki

Utántöltés más márkájú olajjal

2010. január 10., 18:35 Módosítva: 2010.01.10 18:35

Tisztelt Olajdoktor!

Az autómban Valvoline 10W40 Max Life olaj van. Utántöltésre Mobil 10W40 olajat használtam, kb. 0,5 litert. Kérdésem az lenne, hogy járhatok-e vele így az olajcseréig, vagy nem. Az autó Citroen Xsara 1.6 16v,  2001-es évjárat.

Tisztelettel:
György


Kedves György!

Természetesen járhat vele az olajcseréig. Ha utántöltésről beszélünk, kijelenthetjük, hogy egyáltalán nem kötelező ugyanolyan olajat használni, mint amivel a motor eredetileg fel lett töltve. Az egyetlen követelmény, hogy az utántöltésre használt olaj is megfeleljen az adott motor elvárásainak.

Üdv,
Olajdoki

Kawasaki olajcsere: érdemes eltérni az előírástól?

2010. január 7., 20:45 Módosítva: 2010.01.07 20:45

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy Kawasaki ZXR 250 C típusú, '94-es évjáratú motorkerékpárom. Most érkeztem el az olajcseréhez, és azt szeretném megtudni, hogy érdemes-e eltérni a gyár által megadott értékektől? A motorhoz gyár által előírt olaj a 10W30 és 10W40. Mivel ez egy 4 hengeres, 16 szelepes motor, rengeteget pörög még akkor is, ha finoman közlekedek vele. Jelentene az esetleg problémát, ha az olajat 0W40-esre, vagy 5W40-esre cserélem, hogy csökkentsem a motor hideg járásánál a kopást? A motor az olajat nem eszi, utántöltésre nem volt sosem szükség, magas fordulaton sem füstöl. Szerencsésen kifogtam egy rendben tartott példányt. Általában túrázásra, munkába járásra használom, de havi szinten legalább egyszer kigurulok vele a pályára is ha az időjárás is engedi.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv,
Tamás


Kedves Tamás!

Nem javaslom az eltérést a gyári előírástól. Ha a megfelelő minőségű, 4T-s olajat használja, esetleg egy szintetikus változatot, azzal minden rendben kell legyen. Motorkerékpár olajokból (azaz 4T-s olajokból) nem is nagyon szoktak 0W40-es vagy 5W40-est gyártani.

Üdv,
Olajdoki


Foszfátos fagyálló

2010. január 5., 23:26 Módosítva: 2010.01.05 23:26

Tisztelt Olajdoki!

'99-es Honda Civic-emben nemrég lecseréltem a folyadékot
Valvoline MaxLife fagyállóra. Egy korábbi válaszában azonban felfedeztem, hogy nem ajánlja a foszfát tartalmú hűtőfolyadékokat. A V.MaxLife tudomásom szerint 1-7% kálium-foszfátot tartalmaz. Cseréljem le?

Köszönöm:
L. László


Kedves László!

A Valvoline Maxlife Antifreeze egy olyan hibrid fagyálló, ami kiválóan
megfelel olyan helyekre is, ahol korszerű, OAT típusú fagyálló van előírva. Ugyanakkor keverhető a hagyományos fagyállókkal is. Lecserélni csak 4 év vagy 200 ezer kilométer után szükséges.

Üdv,
Olajdoki


5W30 helyett 5W50 – halkabb lesz?

2009. december 20., 18:30 Módosítva: 2009.12.20 18:30

Tisztelt Olajdoktor!

KIA RIO 1.4-esem van, 2006-os gyártású. Szemezgetek ezzel az 5W50-es olajjal, mert jókat írtak erről a hidegindtásnál, nagyon halkan jár a motor vele, nincs hidrotőke hang.
Most ESSO 5W30 ESP van benne, sokat használom városban rövid távokon, meg a kocsi nincs garázsban. Ön szerint megérheti a váltás?

Köszönettel:
Gergely


Kedves Gergely!

Egy 5W50-es olaj pont ugyanolyan hidegindítási tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy 5W30-as. Ugyanis a téli viszkozitása mindkettőnek 5W, így ugyanazoknak a limiteknek kell megfelelniük. A különbség a két olaj között – ha csak a viszkozitást nézzük – üzemi hőmérsékleten van. Egy 30-as olaj – normál használat mellett – jobb; az 50-es olaj versenyszerű vezetéshez, azaz pont nem az említett városi rövid utakon az ideális.

Üdv,
Olajdoki