Eltűnt az olaj

2009. november 4., 12:02 Módosítva: 2009.11.04 12:02
Tisztelt Olajdoki!

Kezdő autós vagyok, használtan vettem az autót és fogalmam sincs milyen olajat tegyek bele. Sajnos azt sem tudom, milyen van benne most. Az autó: Alfa 75ie, 1,6-os, benzines motorral, '92-es évjárat. Év elején volt cserélve az olaj, szűrő. Nem tudom mi történhetett, szinte eltűnt a motorolaj az autóból (kb. a minimum jelzés negyedéig van az olajszint). Nem tudom azt sem, hogy most mehetek-e az autóval bármennyit is.

Várom válaszát.
Köszönettel:
Robi

Kedves Robi!

Ha úgy érti, hogy a nívópáca aljától negyed úton van a minimumjelzés alatt, akkor javaslom, hogy ne közlekedjen az autóval ameddig nem töltött után olajat. Egy 10W40-es, félszintetikus olaj megteszi, mint például a Mobil Formula S 10W40 vagy a Fuchs Titan Syn MC 10W40. Ha ezen túl van, akkor figyelje sűrűn az olajszintet, hogy megállapíthassa milyen sebességgel fogy az olaj. Ha több, mint kb. fél liter 1000 kilométerenként, akkor irány a szerviz.

Üdv,

Olajdoki

Extrém igénybevétel

2009. november 1., 20:13 Módosítva: 2009.11.01 20:13
Tisztelt Olajdoktor!

Jelenleg autómban – ami egy 2003-as Honda Civic 1.4, 89 000 km-rel – Castrol Magnatec 5W40-es olaj van (félszintetikus). Autómat szinte kizárólag városban használom és a motor viszonylagos gyengesége miatt gyakran pörgetem 5000-es fordulat környékére, időnként még leszabályozásig is (persze sosem hidegen). Az lenne a kérdésem, hogy ilyen körülmények között megfelelő-e ez az olaj, vagy esetleg válasszak más fajtát?

Válaszát előre is köszönve,

B. Zoltán


Kedves Zoltán!

Pont az ilyen extrém igénybevétel esetén ajánlott fokozottan egy teljesen szintetikus olaj. Teljesítménye sokkal kevésbé függ a motor pillanatnyi hőmérsékletétől, és a magas hőmérséklet okozta hő nem teszi tönkre hosszú távon sem. 0W40-es vagy 5W40-es olajat javaslok, mint például a Mobil 1 0W40 vagy a Fuchs Titan Supersyn 5W40.

Üdv,

Olajdoki

15W40 - ezzel sikerült nagyon mellélőni

2009. november 1., 20:04 Módosítva: 2009.11.01 20:04

Tisztelt Olajdoki!

Van egy 2004-es 316i, E46, 85kw-os, benzines BMW-m. Most 165 000 km van benne. Milyen olajat javasolna? Utoljára Valvoline 15W40 ment bele és mintha picit alacsony fordulaton csörögne. Nem ment el vele 15 000 km-t és már sárgán világít a visszajelző lámpám. Milyen olajat javasolna: 5W40 vagy 10W40?

Köszönettel:
Levélíró


Kedves Levélíró!

Ezzel a 15W40-es olajjal sikerült nagyon mellélőni, ugyanis csak BMW LL-01 vagy LL-04 szabványnak megfelelő 0W30-as, 0W40-es, 5W30-as vagy 5W40-es olajat lett volna szabad használni. Nincs okom lebeszélni a Valvoline-ról, de az ő kínálatukból a Synpower MST 5W30-as olaj a megfelelő, 15W40-es szóba sem jöhet. Persze választhatja a gyárilag ajánlott Castrolt is, konkrétan az Edge 5W30-at javaslom.

Üdv,

Olajdoki

Olajkevergetés ML Merciben

2009. október 28., 18:18 Módosítva: 2009.10.28 18:18

Kedves Olajdoktor!


Egy Mercedes ML 320 cdi-m van. Castrol Edge 0W30 olaj volt benne és utántöltöttem Shell Helix Ultra Extra 5W30-cal, ezt ajánlotta a kutas. Mind a kettő teljesen szintetikus, azt hiszem. Lehet ebből problémám (károsodás az autóban/motorban)?
Ha igen, ilyenkor mi a teendő?

Válaszod előre is köszi!
TD.


Kedves TD!

A mai korszerű motorolajok mindenféle káros következmény nélkül keverhetőek egymással. Nem kell semmilyen problémától tartanod ebben az esetben sem.

Üdv,

Olajdoki


Csak a környéken járok vele

2009. október 28., 18:12 Módosítva: 2009.10.28 18:12

Kedves Olajdoktor!


Az autóm 2004-es évjáratú VW Polo 1.4 (75 LE, benzines). Szeretném megtudni, hogy milyen motorolajat érdemes bele tenni, ha a legtöbbször csak a környéken közlekedek vele? Néha hosszabb útra is elengedem.

Köszönöm a tanácsot!

Levélíró


Kedves Levélíró!

Ha sok rövid útra használja az autót, akkor érdemes egy alacsony viszkozitású, szintetikus olajat használni. Ugyanis ilyenkor egy csereperiódus alatt arányaiban sokkal többet jár hidegen a motor, amit részben ellensúlyozni tud, ha a motorolaj már hidegen is jó kenési tulajdonságokkal rendelkezik. Megfelel például a Shell Helix Ultra X 0W30 vagy a Castrol Edge 5W30.

Üdv,

Olajdoki


A molibdén-diszulfid mint adalék

2009. október 22., 10:34 Módosítva: 2009.10.22 10:34
Tisztelt Olajdoki!

Érdeklődnék, hogy mi a véleménye a Fuchs kenőanyagokról, különösen az – általam még sosem hallott – szilárd kenőanyag adalékkal (molibdén-diszulfiddal) ellátott motorolajra lennék kíváncsi. Az eddigi "kommersz" motorolajok után ezen gondolkodom: Titan CFE MC 10W40.
Kíváncsi volnék továbbá a hajtóművekbe, diffikbe tölthető hasonló adalékokról szerzett tapasztalataira. Tényleg annyira megnövelik az élettartamot?

Hisz – józan paraszti ésszel –, ha repülőgép motoroknál bevált a molibdén-diszulfid, valószínűleg egy autónak sem árthat. Vagy mégis? Válaszát előre is köszönöm!

Levélíró

Kedves Levélíró!

Jó a véleményem a Fuchs kenőanyagokról is, és a Liqui Moly-ról is. Utóbbit azért említem, mert ő az egész termékskáláját és marketingjét a molibdén-diszulfidos kenőanyagokra építi. A személyes véleményem az, hogy ártani valóban nem ártanak, de azért én nem is tartom őket sokkal jobbnak, mint a hagyományos motorolajokat. Ha ez lenne a tuti, már mindenki csak ilyet gyártana. A hajtóműolaj adalékokkal kapcsolatban nincs konkrét tapasztalatom, de a hajtóművek amúgy is elég hosszú élettartamúak. Hogy ezt még jobban meghosszabbítja-e egy adalék, azt rendkívül nehéz lenne bizonyítani.

Üdv,

Olajdoki

Astra G 1998 1.4, benzines – olajcsere, na de milyet?

2009. október 22., 10:03 Módosítva: 2009.10.22 10:03

Kedves Olajdoki!

Olajcsere előtt állok, és már én is elvesztettem a fonalat, amennyi olaj van a piacon. Valvoline termékeket néztem, de már nem tudom, hogy teljesen szintetikus, finomabb olajat, vagy félszintetikus olajat töltsek a gépbe. Az autó kb. 160 ezer km-t futott.

Köszönettel:

G. János


Kedves János!

Ha a legjobb ár/érték arányú olajat keresi, akkor én egy félszintetikus 10W40-es olajat javaslok. A Valvoline-ból például ilyen a Durablend 10W40 vagy a Maxlife 10W40. Ezek jó olajok, és ha egyszer valami komoly baja lesz a motornak, az biztosan nem az olaj miatt lesz.
Ha Ön minőségileg maximalista, fontos Önnek, hogy a lehető legtisztább maradjon a motor, hogy a hidegindításkor még az elfogadható mértéknél is jóval kevesebbet kopjon, esetleg üzemanyag-takarékos olajat szeretne, akkor válasszon egy 5W30-as vagy 5W40 teljesen szintetikus olajat (pl. Valvoline Synpower). A motor ezt nem követeli meg, de kényeztetni szabad.

Üdv,

Olajdoki

Három féle olaj mehet bele?

2009. október 22., 09:48 Módosítva: 2009.10.22 09:48

Tisztelt Olajdoki!

1,9-es, 150 lovas Vectrához hosszabb külföldi útjaim során mindig vettem 1-1 liter Shell diesel olajat, mert eléggé fogyasztja azt.
Így végül sikerült figyelmetlenségből "felhalmoznom" 3 különböző olajat:

Shell Helix Plus 10w-40 (fél-synth)
Shell Helix Plus 5w-30
Shell Helix Ultra 5w30 (full-synth)

Ezeket eladni nem tudom, mert csak 1-1 liter van belőle és itthon némelyiket nem is forgalmazzák.

Most a kocsiban 150 ezer km van.
Kérdésem, hogy esetleg a következő olajcserénél beleönthetem-e ezeket az olajokat a kocsiba, vagy nem érdemes kevernem őket?

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel:

András


Kedves András!

Nem írta, hogy milyen évjáratú az Opel. Ha 2002-nél régebbi, akkor nincs különösebb előírás, összekeverheti és használhatja az olajokat. Ha viszont újabb, és már GM-LL-A-025 szabványú olajat igényelne (ezt ellenőrizze a kézikönyvben), akkor Shellből csak a Helix Ultra AG 5W30 alkalmas, a többit eleve nem is lett volna szabad beletenni.

Üdv,

Olajdoki

Meddig áll el az olaj?

2009. október 22., 09:33 Módosítva: 2009.10.22 09:37
Tisztelt Olajdoktor!

Nagyon jó áron tudnék hozzájutni 5W50 Mobil 1 olajhoz, (2006-os Honda Jazz autómhoz), viszont csak 2010 tavaszán használnám az olajat. Kérdésem: itthon áll az olaj fél évet, ez probléma-e? Kenési képesség... stb.
Köszönöm!

Tisztelettel

Mihály

Kedves Mihály!

A bontatlan motorolajok nagyon sokáig elállnak, de még bontottan is eláll, ha rendesen vissza van zárva. Minőség megőrzési idejük általában 5 és 10 év között van, így nincs akadálya akár a hosszabb időre való bekészletezésnek sem.

Üdv,

Olajdoki

100 000 Km után vastagabb olajat?

2009. október 15., 22:47 Módosítva: 2009.10.15 22:47

Tisztelt Olajdoki!

Van egy Peugeot 206 SW-m, 2007-es 1,4-es HDi motorral.
Most lesz a százezres szerviz. Olvastam olyat, hogy 100 000 km fölött ajánlott a hígabb olaj.
Eddig Total Quartz 5W40-et használtam. Ön szerint milyen viszkozitású illetve márkájú olajat tegyek bele?

Segítségét megköszönve,
üdvözlettel:
Péter


Kedves Péter!

Ez pont fordítva igaz, általában sűrűbb olajat szoktak javasolni 100 ezer kilométer után. De én ezzel sem értek egyet: vastagabb olajat csak a futott kilométer miatt nem szoktam javasolni, hanem csak akkor, ha a motor elkezdi enni az olajat, és akkor is csak átmeneti szükségmegoldásként. A Total Quartz 5W40 jó választás ehhez a típushoz, én nem váltanék 100 ezer után sem, ha nincs vele semmi konkrét probléma.

Üdv,

Olajdoki

Kereplő Brava

2009. október 15., 22:29 Módosítva: 2009.10.15 22:29
Tisztelt Olajdoki!

Kérdésem, hogy '97-es 1.4 12V Bravámba Castrol 5W30 olaj mehet-e, és 2-3 másodperces kereplés indításnál komoly problémát jelent-e, illetve okozhatja-e az említett olaj?

Előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Bazsi!


Kedves Bazsi!

Valószínűleg a hidrotőkéket hallja, és addig kerepelnek, ameddig az olaj nem kezdi el kenni őket. Egy vastagabb olaj (pl. egy 10W40-es) használata mellett lehet, hogy ez a probléma nem jelentkezne, mégsem javaslom a váltást. Egyrészt azért, mert ez a hang, mindaddig amíg rövid idő alatt elmúlik, semmilyen problémát nem jelent. Másrészt pedig azért, mert ez az olaj minden más tekintetben jobb, mint egy 10W40-es, és kár lenne egy szépséghiba kijavítása miatt ezeket az előnyöket feláldozni.

Üdv,

Olajdoki

Corolla váltóolaj

2009. október 12., 21:16 Módosítva: 2009.10.12 21:16

Üdv Olajdoki!

Milyen váltóolajat javasol a 2004-es 1,4-es VVTI motoros Toyota Corollához? A motorolaj, amit használok: Q8 Excel 5W40 (SM teljesitménykategóriás) Jó választás volt? Korábban Castrol TXT Softec 5W40-es volt a motorban.

Válaszát várom,

Érdeklődő


Kedves Érdeklődő!

Akár GL-4 akár GL-5 minőségű, 75W90-es olajat használhat. Megfelel például a Valvoline Durablend GL-4 75W90 vagy a Texaco Gearex S4 75W90. A Q8 olaja pedig jó választás ebbe a motorba, nyugodtan használhatja.

Üdv,

Olajdoki


Melyik Valvoline kell az Opelba?

2009. október 11., 21:52 Módosítva: 2009.10.11 21:52

Tisztelt Olajdoki!

Opel Astra 1.4 Twinport autómhoz a Valvoline Sin-Power 5W30 vagy az 5W40-es olaj ajánlatosabb? Eddig nagyobb előnyben részesítettem az 5W40-et.

Válaszát előre is köszönöm,
Levélíró


Kedves Levélíró!

Mindenképp az 5W30-at javaslom, mert annak van meg a szükséges GM-jóváhagyása. Ehhez a jóváhagyáshoz az olajnak még – az ACEA-n kívül – további Opel-specifikus teszteknek kell megfelelnie, így garantált, hogy a termék jól fog teljesíteni.

Üdv,

Olajdoki

Mit szeret az Opel BMW motorja?

2009. október 8., 12:27 Módosítva: 2009.10.08 12:35

Tisztelt Olajdoki!


Egy 95-ös Opel Omega 2.5 TD-vel járok, és lassan ismét elérkezik az olajcsere ideje. A szerelőm tanácsára korábban Castrol olaj került bele, mert hogy állítólag a "BMW motorok ezt szeretik" (nyilván tudja jól ön is, hogy ezekben az Omegákban BMW motorok vannak). Az lenne a kérdésem, hogy ez valóban így van, vagy esetleg nézhetek valami hasonló olajat is hozzá alacsonyabb árfekvésben?

Előre is köszönöm. Tisztelettel:

András


Kedves András!

Bár biztos sokan vannak, akik annyira szeretik az autójukat, hogy emberi tulajdonságokkal ruházzák fel, azért maradjunk abban, hogy egy autó nem tud érzéseket táplálni egy adott márka iránt. Ha a szerelő azt mondta volna, hogy a 10W40-es olajat, vagy a szintetikust, vagy az ACEA A3 minőségűt "szereti", akkor nem lennék ilyen szőrszálhasogató. De ma, amikor az olajok minőségének meghatározására komoly szabványok állnak rendelkezésre, legalábbis mosolyfakasztó azt állítani, hogy egy autótípus egy adott olajmárkát "szeret".
Félreértés ne essék: én lennék az utolsó, aki azt mondja, hogy a márka nem számít. De nem úgy számít, hogy bármely autótípushoz egy adott márka lenne optimális vagy ideális. Hanem úgy, hogy nekünk, vásárlóknak komoly segítséget jelent annak eldöntésében, hogy mennyire hihetjük el a sok szépet és jót, amit az olaj címkéjén olvasunk. Nem tudom, ki hogy van vele, de én sokkal jobban hiszek annak a cégnek, aki évtizedek óta az olajpiacon van, milliókat ölt a fejlesztésbe és a marketingbe. Mert ezek a cégek hosszú távon gondolkodnak, valószínűleg még 10 év múlva is szeretnének olajat gyártani, és nem fogják a rövidtávú haszon érdekében kispórolni az adalékokat vagy egyéb módon trükközni a minőséggel. Aztán, hogy ezt a céget Castrolnak, MOL-nak, Fuchs-nak vagy Valvoline-nak hívják, már csak másodlagos szempont.
Összefoglalva, válasszon egy ACEA A3 szabványnak megfelelő olajat, egy valódi olajtársaságtól, és használja azt. Ez lehet egy Castrol olaj, de bátran választhat más márkát is, mindaddig amíg olyat választ, amiről nem tegnap hallott először.

Üdv,

Olajdoki


Meddig jó a megmaradt olaj?

2009. október 7., 07:56 Módosítva: 2009.10.07 07:56

T. Olajdoki!

Korábbi olajcserémből megmaradt 1 liter olajamat felhasználhatom-e, ha ugyanolyan márkájú, fajtájú olajat vettem? Sajnos 4 literesek a kiszerelések, nekem meg háromra van szükségem. Kidobni sajnálom, meg nem is lehet.

Köszönettel:
Autós


Kedves Autós!

Ha visszazárta az olajat, és nem telt el több mint 4-5 év a megvásárlása óta, akkor nyugodtan felhasználhatja.

Üdv,

Olajdoki

Honda Civic váltójába motorolaj?

2009. október 6., 13:23 Módosítva: 2009.10.06 13:23
1

Üdvözlet Olajdoktor!

Van egy 1992-es Honda Civicem. 1,5 literes benzines,16v, 90 lóerős, központi injektoros. A váltóban akarom kicserélni az olajat. A szervizkönyv sima ásványi olajat,10W40-et ír hozzá, egy ismerősöm szerint viszont 80W90 AGIP sebességváltó olajat rakja bele.
A kérdésem: mi lenne a legjobb választás ezeken kívül, vagy ezek közül?
Válaszát előre is köszönöm!

Levélíró


Kedves Levélíró!

Nem látok okot arra, hogy eltérítsem a gyári előírástól, és azt sem értem, az ismerőse miért gondolja, hogy jobban ért hozzá, mint a Honda gyár. Vannak autók, igaz nem túl sok, amelyeket olyan váltóval szerelnek, amibe motorolaj való. Ez egy ilyen autó. Azt kell beleönteni, amit előírtak: 10W30-as vagy 10W40-es, API SF vagy e fölötti minőségű olajat. Lehet ásványi, de annak sincs akadálya, hogy félszintetikus legyen. Utóbbit könnyebben talál 10W40-es viszkozitással.

Üdv,

Olajdoki

Váltóolaj cseréje C Merciben

2009. október 5., 19:01 Módosítva: 2009.10.05 19:01

Tisztelt Olajdoki!

Milyen olajat ajánlana egy 160 000 km-t futott automata váltós C 220D-be (93-as évjárat)? Eddig Castrol volt benne, 10W40-es, ez továbbra is használható, vagy tud jobbat ajánlani?
Másik kérdésem a váltóolaj cseréje. Szerintem a váltóolajat 60 ezrenként kell cserélni, a szerelő esküszik, hogy 90 ezrenként. Kinek lehet igaza? Köszönettel:

Bálint


Kedves Bálint!

A 10W40-es Castrol továbbra is használható motorolajként. Jó választásnak tartom.
Automata váltóból kétfélével is szerelték ezt a típust. A 722.4xx-ben 60 ezrenként kell cserélni az olajat, a 722.6xx-ben viszont egyáltalán nem kell cserélni.

Üdv,

Olajdoki

Olaj a robogóba

2009. október 5., 18:54 Módosítva: 2009.10.05 18:54
Tisztelt Olajdoki!

200-as Aprilia robogóba most télre végeztem egy olajcserét. Mivel télen többnyire rövidebb távra használom, meg a hidegebb idő miatt is, egy vékonyabb olajat töltöttem bele: Valvoline 5W40 Synpower Scootert. Miután beletettem, láttam, hogy a minősítése API SG, míg más hasonló olajoké API SJ, a kérdésem az lenne, hogy van-e ennek jelentősége, illetve megfelelő-e a motorhoz?
Egyébként óriási a változás: finomabban jár, halk az alapjárat, a hidegindításkor nem csörög úgy, és jobban is gyorsul (érzetre) a szerviz során beletett olajjal való működéshez képest (Castrol Power1 Racing 10W50). Nem tudom, miért egy nagy fordulaton dolgozó sportmotorhoz fejlesztett olajat töltenek egy robogóba?

Köszönettel

Levélíró

Kedves Levélíró!

Sok esetben találkozunk motorkerékpár olajoknál az API SG minősítéssel, pedig ez a minősítés már szinte kiveszett a személygépkocsi-olajok esetében. A motorkerékpárok esetében viszont gyakori a váltóval közös kenés, ami azzal jár, hogy bizonyos adalékokból csak kevesebbet lehet tenni az olajba, hogy a váltó alkatrészeivel ne lépjen fel inkompatibilitás. Az API SJ minőségű olajoknak ugyanis nagyobb a szulfáthamu tartalmuk, ez pedig párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van. Így viszont a kapott olaj "csak" SG minőségű lesz, de ez nem jelent gondot, hiszen a motorkerékpárok esetében nem a minél korszerűbb API szabvány a lényeg, hanem egyéb szempontok dominálnak.

Üdv,

Olajdoki

Kell-e korábban olajat cserélni?

2009. október 5., 15:18 Módosítva: 2009.10.05 15:18

Tisztelt Olajdoki!

Az autómba (Alfa Romeo 156, 1998-as évjárat, 142 000 km) Total Quartz 9000 5W40 olajat használok. Az olajat 15 000 km megtétele után ki kell-e cserélnem (130 000 km-nél volt a legutóbbi csere), vagy tartható vele a gyár által előírt 20 000 km-es csereperiódus?

Köszönöm: Balázs


Kedves Balázs!

A gyárilag ajánlott olajcsere-periódust alapos megfontolás és általában extenzív tesztek segítségével állapítják meg. Egész nyugodtan hihetünk nekik. Korábbi olajcserére akkor van szükség, ha a használati körülmények az átlagosnál nehezebbek. Ilyen például, ha rendszeresen hegyvidéken közlekedik az autóval, ha utánfutót vontat, ha nagyon sokat jár földúton, vagy ha általában 4-5 ezres fordulaton vezet.

Üdv,

Olajdoki


10W40? Nem értek ehhez, mik ezek? Kinek van igaza?

2009. október 1., 22:38 Módosítva: 2009.10.01 22:38

Tisztelt Olajdoktor!

Sajnos laikus vagyok a kenőolajok területén. Bevallom őszintén, hogy a számok és betűjelek (pl: 5W40) jelentését sem tudom.
Nézzük a konkrét esetet: 1,3-as, '97-es évjáratú Ford Escortom van. A kezelési útmutatója az SAE 5W30-at írja elő, míg az API SC, SD, SE és a SF specifikációnak megfelelő olajok használatát megtiltja.
A kereskedő ezzel ellentétben a 10W40-et ajánlotta. A számok, betűk függvényében nagyon nagy az eltérés a viszkozitásukat illetően? Tehát nekem, illetve a kocsimnak, melyik a legmegfelelőbb olaj nyáron és télen?

Köszönettel várom megtisztelő, útmutató válaszát.

Mészár Mihály


Kedves Mihály!

Valóban nem szabad API SF vagy annál gyengébb minőségű olajat betölteni, ugyanis ebbe a motorba minimum API SG minőségű olaj való. De ezt nem lesz nehéz betartani, mert manapság a legrosszabb minőségű ásványolajokon kívül már minden motorolaj - azaz kb. a piaci kínálat 95%-a - legalább SG minőségű. A 10W40-es viszkozitással sincs baj, a gyártó engedi a használatát ehhez a típushoz. Ráadásul a 10W40-es, félszintetikus minőségű olajok az egyik legjobb ár/érték arányú választást jelentik a napjainkban fellelhető olajok között.

Üdv,

Olajdoki

Mol Essence vs. Mol Max

2009. szeptember 30., 20:40 Módosítva: 2009.09.30 20:40
2004-es 83000 km-t futott 1.4 16V (55KW-os) motorral rendelkező Fabiába vásárolnék egy kiskereskedőtől motorolajat (10W40-est). Korábban Mol Dynamic Max volt kapható nála most azonban csak az Essence van. Mi a különbség? A Max bírja a VW 502.00 szabványt, az Essence-re viszont csak a VW 501.01 került fel.

Kedves Levélíró!

Mindkét olaj félszintetikus, de a Max valamivel korszerűbb, mint az Essence. Ezt az Ön által is felfedezett szabvány-különbség is igazolja. Az Ön autójához mindkét fajta olaj használható normál csereperiódusú olajként, tehát nem követ el hibát, ha Essence-t használ.

Üdv,

Olajdoki


Olajdoki vs márkaszerviz

2009. szeptember 25., 12:02 Módosítva: 2009.09.25 12:02

Tisztelt Olajdoktor!

Korábban már fordultam önhöz segítségért azzal kapcsolatban, hogy 2001-es évjáratú S80-as Volvómba milyen motorolajat töltsek. Ön a Shell Helix Ultra 5W40-et és a Valvoline Synpower 5W40 típusú olajat ajánlotta. Úgy döntöttem, hogy a Shell olaját választom, el is indultam, hogy beszerezzem a hivatalos Shell olajkereskedőnél. Mikor mondtam az eladónak, hogy milyen olajat szeretnék, azt mondta, hogy felejtsem el, mert az én autómba nem ACEA A3/B3 minősítésű olaj kell, hanem A5/B5. A Helix Ultra 5W40 helyett pedig Helix Ultra X 0W30 típusút ajánlott. Én bízom az ön szakértelmében, ezért nem bólintottam rá a kereskedő tanácsára, úgy gondoltam, rákérdezek önnél még egyszer a biztonság kedvéért. Maradjak tehát az 5W40-nél, vagy legyen az Ultra X 0W30? Nagy segítség lenne még, ha meg tudná mondani, hány literre van szükség a cseréhez, illetve, hogy ajánlja-e a csere előtt az öblítést? (pl.:Valvoline Engine Flush)

Az autóm pontos adatai: Volvo S80 2.4T (147KW) 2435cm3
Évjárat:2001
Motorkód:B5244T2

Segítségét előre is nagyon köszönöm!


Kedves Érdeklődő!

Ahogy júliusi válaszomban is írtam, 0W30-as olaj az előírás, és ajánlottam is ilyen olajat. Valamint megemlítettem, hogy amennyiben tart az olajfogyasztástól, választhat 5W40-es viszkozitásút is, bár ez nem szerepel a gyártói ajánlásban. A mellett viszont kitartok, hogy ACEA A3 az előírás, amivel nem azt mondom, hogy A5-öt nem használhat, csak azt, hogy a gyártó - ehhez a modellhez - nem követel meg A5-öt.

Összegezve: nyugodtan elfogadhatja a kereskedő ajánlását is, műszakilag az az olaj tökéletesen megfelel. Mivel azonban előző levelében írta, hogy az autó több mint 200 ezer kilométert futott, ezért javaslom, hogy az elején sűrűn ellenőrizze az olajszintet, és készüljön fel arra, hogy esetleg után kell tölteni.
Kb. 5,8 liter olajra van szükség, motoröblítést pedig - ha rendesen cserélve volt mindig az olaj, ahogy kell - nem tartok szükségesnek.

Üdv,

Olajdoki


Astrába A szabvány helyett B – végzetes hiba?

2009. szeptember 24., 18:46 Módosítva: 2009.09.24 18:46

Tisztelt Olajdoki!

Astra G 1.4 Twinport motoros autómba a GM-LL-A-025 motorolaj lenne az előírás. Nagyon nagy hibát követtem el, hogy GM-LL-B-025 tettem bele, ez tényleg csak és kifejezetten diesel autókhoz lenne ajánlott?

Köszönettel: Jmisi


Kedves Jmisi!

Ha a nagy hiba alatt azt érti, hogy a következő olajcseréig beáll-e a motor, akkor a válaszom az, hogy nem valószínű. De az A és a B szabvány között valós különbség van, és hosszú távon nem tesz jót az autónak, hogy nem a megfelelő olajat használja.

Üdv,

Olajdoki


Olajcsere ellenőrzése - átvertek?

2009. szeptember 22., 19:25 Módosítva: 2009.09.22 19:25

Tisztelt Olajdoktor!

Néhány napja márkaszervizbe vittem kötelező olajcserére az autómat. A szervizben ajánlott olaj helyett magam vittem be 2 x 4 liter, ismert márkájú, a kezelési utasítás által javasolt minőségű olajat - harmadáron. A motorban lévő olaj színe alapján fölmerül bennem a gyanú, hogy nem a teljes mennyiséget cserélték le a szervizben. Hogyan tudnám ellenőrizni a teljes olajcsere megtörténtét, a gyanúmat igazolni, vagy cáfolni? Létezik-e erre vonatkozóan egy laikus által is elérhető laboratóriumi, vagy egyéb módszer?

Tisztelettel: László


Kedves László!

Sajnos nincs ilyen módszer, mert egy laborvizsgálat ára legalább annyi, mint egy olajcsere ára. De önmagában az olaj színéből nem következtethet semmire. Ugyanis az új olaj sokszor azonnal befeketedik, mert teszi a dolgát: megköti és szuszpenzióban tartja a szennyeződéseket. Tehát nem feltétlenül kell arra gondolni, hogy csalás történt.

Üdv,

Olajdoki


Lemenni 0W-ig

2009. szeptember 22., 19:15 Módosítva: 2009.09.22 19:15

Tisztelt Olajdoki!

Azt szeretném megtudni mi lehet a jó választás az 1998-as, 1.4 8v Astra F, 78 000 km-t futott, megkímélt autóm számára. Eddig Valvoline 10w40 félszintetikus olaj volt benne. Olvasgattam cikkeket, hogy a lehető legvékonyabb olaj a legmegfelelőbb egy autónak, mert bemelegedve 10-es körüli a viszkozitásuk, de igazán az számít, hogy lehűlve mekkora. A cikk szerint le lehetne menni 0w-re, mert még az is vastag a hideg motornak, a második szám meg attól függ, milyen állapotú a motor. Mi a véleménye és tanácsa? Szintetikus Mobil 1-en gondolkodom.

Köszönöm, tisztelettel:

Roll


Kedves Roll!

Valóban le lehet menni 0W-ig a téli viszkozitási oldalon. Ennek különösen rövid, városi utakon, illetve télen lehet jelentősége. Ami a nyári oldalt illeti, általában 30 vagy 40 az optimális, a motor állapotától, illetve a használati szokásoktól függően. Persze mindig benne kell maradni a gyártó által ajánlott viszkozitás-tartományban. A szintetikus Mobil 1 szerintem is jó választás.

Üdv,

Olajdoki