Tisztelt Olajdoki!
Van egy 2004-es 316i, E46, 85kw-os, benzines BMW-m. Most 165 000 km van benne. Milyen olajat javasolna? Utoljára Valvoline 15W40 ment bele és mintha picit alacsony fordulaton csörögne. Nem ment el vele 15 000 km-t és már sárgán világít a visszajelző lámpám. Milyen olajat javasolna: 5W40 vagy 10W40?
Köszönettel:
Levélíró
Kedves Olajdoktor!
Válaszod előre is köszi!
TD.
Kedves TD!
A mai korszerű motorolajok mindenféle káros következmény nélkül keverhetőek egymással. Nem kell semmilyen problémától tartanod ebben az esetben sem.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Kedves Levélíró!
Ha sok rövid útra használja az autót, akkor érdemes egy alacsony viszkozitású, szintetikus olajat használni. Ugyanis ilyenkor egy csereperiódus alatt arányaiban sokkal többet jár hidegen a motor, amit részben ellensúlyozni tud, ha a motorolaj már hidegen is jó kenési tulajdonságokkal rendelkezik. Megfelel például a Shell Helix Ultra X 0W30 vagy a Castrol Edge 5W30.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Olajcsere előtt állok, és már én is elvesztettem a fonalat, amennyi olaj van a piacon. Valvoline termékeket néztem, de már nem tudom, hogy teljesen szintetikus, finomabb olajat, vagy félszintetikus olajat töltsek a gépbe. Az autó kb. 160 ezer km-t futott.
Köszönettel:
G. János
Tisztelt Olajdoki!
1,9-es, 150 lovas Vectrához hosszabb külföldi útjaim során mindig vettem 1-1 liter Shell diesel olajat, mert eléggé fogyasztja azt.
Így végül sikerült figyelmetlenségből "felhalmoznom" 3 különböző olajat:
Shell Helix Plus 10w-40 (fél-synth)
Shell Helix Plus 5w-30
Shell Helix Ultra 5w30 (full-synth)
Ezeket eladni nem tudom, mert csak 1-1 liter van belőle és itthon némelyiket nem is forgalmazzák.
Most a kocsiban 150 ezer km van.
Kérdésem, hogy esetleg a következő olajcserénél beleönthetem-e ezeket az olajokat a kocsiba, vagy nem érdemes kevernem őket?
Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel:
András
Tisztelt Olajdoki!
Van egy Peugeot 206 SW-m, 2007-es 1,4-es HDi motorral.
Most lesz a százezres szerviz. Olvastam olyat, hogy 100 000 km fölött ajánlott a hígabb olaj.
Eddig Total Quartz 5W40-et használtam. Ön szerint milyen viszkozitású illetve márkájú olajat tegyek bele?
Segítségét megköszönve,
üdvözlettel:
Péter
Üdv Olajdoki!
Milyen váltóolajat javasol a 2004-es 1,4-es VVTI motoros Toyota Corollához? A motorolaj, amit használok: Q8 Excel 5W40 (SM teljesitménykategóriás) Jó választás volt? Korábban Castrol TXT Softec 5W40-es volt a motorban.
Válaszát várom,
Érdeklődő
Kedves Érdeklődő!
Akár GL-4 akár GL-5 minőségű, 75W90-es olajat használhat. Megfelel például a Valvoline Durablend GL-4 75W90 vagy a Texaco Gearex S4 75W90. A Q8 olaja pedig jó választás ebbe a motorba, nyugodtan használhatja.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Opel Astra 1.4 Twinport autómhoz a Valvoline Sin-Power 5W30 vagy az 5W40-es olaj ajánlatosabb? Eddig nagyobb előnyben részesítettem az 5W40-et.
Válaszát előre is köszönöm,
Levélíró
Tisztelt Olajdoki!
András
Kedves András!
Bár biztos sokan vannak, akik annyira szeretik az autójukat, hogy emberi tulajdonságokkal ruházzák fel, azért maradjunk abban, hogy egy autó nem tud érzéseket táplálni egy adott márka iránt. Ha a szerelő azt mondta volna, hogy a 10W40-es olajat, vagy a szintetikust, vagy az ACEA A3 minőségűt "szereti", akkor nem lennék ilyen szőrszálhasogató. De ma, amikor az olajok minőségének meghatározására komoly szabványok állnak rendelkezésre, legalábbis mosolyfakasztó azt állítani, hogy egy autótípus egy adott olajmárkát "szeret".
Félreértés ne essék: én lennék az utolsó, aki azt mondja, hogy a márka nem számít. De nem úgy számít, hogy bármely autótípushoz egy adott márka lenne optimális vagy ideális. Hanem úgy, hogy nekünk, vásárlóknak komoly segítséget jelent annak eldöntésében, hogy mennyire hihetjük el a sok szépet és jót, amit az olaj címkéjén olvasunk. Nem tudom, ki hogy van vele, de én sokkal jobban hiszek annak a cégnek, aki évtizedek óta az olajpiacon van, milliókat ölt a fejlesztésbe és a marketingbe. Mert ezek a cégek hosszú távon gondolkodnak, valószínűleg még 10 év múlva is szeretnének olajat gyártani, és nem fogják a rövidtávú haszon érdekében kispórolni az adalékokat vagy egyéb módon trükközni a minőséggel. Aztán, hogy ezt a céget Castrolnak, MOL-nak, Fuchs-nak vagy Valvoline-nak hívják, már csak másodlagos szempont.
Összefoglalva, válasszon egy ACEA A3 szabványnak megfelelő olajat, egy valódi olajtársaságtól, és használja azt. Ez lehet egy Castrol olaj, de bátran választhat más márkát is, mindaddig amíg olyat választ, amiről nem tegnap hallott először.
Üdv,
Olajdoki
T. Olajdoki!
Korábbi olajcserémből megmaradt 1 liter olajamat felhasználhatom-e, ha ugyanolyan márkájú, fajtájú olajat vettem? Sajnos 4 literesek a kiszerelések, nekem meg háromra van szükségem. Kidobni sajnálom, meg nem is lehet.
Köszönettel:
Autós
Üdvözlet Olajdoktor!
Van egy 1992-es Honda Civicem. 1,5 literes benzines,16v, 90 lóerős, központi injektoros. A váltóban akarom kicserélni az olajat. A szervizkönyv sima ásványi olajat,10W40-et ír hozzá, egy ismerősöm szerint viszont 80W90 AGIP sebességváltó olajat rakja bele.
A kérdésem: mi lenne a legjobb választás ezeken kívül, vagy ezek közül?
Válaszát előre is köszönöm!
Levélíró
Tisztelt Olajdoki!
Milyen olajat ajánlana egy 160 000 km-t futott automata váltós C 220D-be (93-as évjárat)? Eddig Castrol volt benne, 10W40-es, ez továbbra is használható, vagy tud jobbat ajánlani?
Másik kérdésem a váltóolaj cseréje. Szerintem a váltóolajat 60 ezrenként kell cserélni, a szerelő esküszik, hogy 90 ezrenként. Kinek lehet igaza? Köszönettel:
Bálint
Tisztelt Olajdoki!
Az autómba (Alfa Romeo 156, 1998-as évjárat, 142 000 km) Total Quartz 9000 5W40 olajat használok. Az olajat 15 000 km megtétele után ki kell-e cserélnem (130 000 km-nél volt a legutóbbi csere), vagy tartható vele a gyár által előírt 20 000 km-es csereperiódus?
Köszönöm: Balázs
Kedves Balázs!
A gyárilag ajánlott olajcsere-periódust alapos megfontolás és általában extenzív tesztek segítségével állapítják meg. Egész nyugodtan hihetünk nekik. Korábbi olajcserére akkor van szükség, ha a használati körülmények az átlagosnál nehezebbek. Ilyen például, ha rendszeresen hegyvidéken közlekedik az autóval, ha utánfutót vontat, ha nagyon sokat jár földúton, vagy ha általában 4-5 ezres fordulaton vezet.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Sajnos laikus vagyok a kenőolajok területén. Bevallom őszintén, hogy a számok és betűjelek (pl: 5W40) jelentését sem tudom.
Nézzük a konkrét esetet: 1,3-as, '97-es évjáratú Ford Escortom van. A kezelési útmutatója az SAE 5W30-at írja elő, míg az API SC, SD, SE és a SF specifikációnak megfelelő olajok használatát megtiltja.
A kereskedő ezzel ellentétben a 10W40-et ajánlotta. A számok, betűk függvényében nagyon nagy az eltérés a viszkozitásukat illetően? Tehát nekem, illetve a kocsimnak, melyik a legmegfelelőbb olaj nyáron és télen?
Köszönettel várom megtisztelő, útmutató válaszát.
Mészár Mihály
Kedves Levélíró!
Mindkét olaj félszintetikus, de a Max valamivel korszerűbb, mint az Essence. Ezt az Ön által is felfedezett szabvány-különbség is igazolja. Az Ön autójához mindkét fajta olaj használható normál csereperiódusú olajként, tehát nem követ el hibát, ha Essence-t használ.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Korábban már fordultam önhöz segítségért azzal kapcsolatban, hogy 2001-es évjáratú S80-as Volvómba milyen motorolajat töltsek. Ön a Shell Helix Ultra 5W40-et és a Valvoline Synpower 5W40 típusú olajat ajánlotta. Úgy döntöttem, hogy a Shell olaját választom, el is indultam, hogy beszerezzem a hivatalos Shell olajkereskedőnél. Mikor mondtam az eladónak, hogy milyen olajat szeretnék, azt mondta, hogy felejtsem el, mert az én autómba nem ACEA A3/B3 minősítésű olaj kell, hanem A5/B5. A Helix Ultra 5W40 helyett pedig Helix Ultra X 0W30 típusút ajánlott. Én bízom az ön szakértelmében, ezért nem bólintottam rá a kereskedő tanácsára, úgy gondoltam, rákérdezek önnél még egyszer a biztonság kedvéért. Maradjak tehát az 5W40-nél, vagy legyen az Ultra X 0W30? Nagy segítség lenne még, ha meg tudná mondani, hány literre van szükség a cseréhez, illetve, hogy ajánlja-e a csere előtt az öblítést? (pl.:Valvoline Engine Flush)
Az autóm pontos adatai: Volvo S80 2.4T (147KW) 2435cm3
Évjárat:2001
Motorkód:B5244T2
Segítségét előre is nagyon köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Ahogy júliusi válaszomban is írtam, 0W30-as olaj az előírás, és ajánlottam is ilyen olajat. Valamint megemlítettem, hogy amennyiben tart az olajfogyasztástól, választhat 5W40-es viszkozitásút is, bár ez nem szerepel a gyártói ajánlásban. A mellett viszont kitartok, hogy ACEA A3 az előírás, amivel nem azt mondom, hogy A5-öt nem használhat, csak azt, hogy a gyártó - ehhez a modellhez - nem követel meg A5-öt.
Összegezve: nyugodtan elfogadhatja a kereskedő ajánlását is, műszakilag az az olaj tökéletesen megfelel. Mivel azonban előző levelében írta, hogy az autó több mint 200 ezer kilométert futott, ezért javaslom, hogy az elején sűrűn ellenőrizze az olajszintet, és készüljön fel arra, hogy esetleg után kell tölteni.
Kb. 5,8 liter olajra van szükség, motoröblítést pedig - ha rendesen cserélve volt mindig az olaj, ahogy kell - nem tartok szükségesnek.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Astra G 1.4 Twinport motoros autómba a GM-LL-A-025 motorolaj lenne az előírás. Nagyon nagy hibát követtem el, hogy GM-LL-B-025 tettem bele, ez tényleg csak és kifejezetten diesel autókhoz lenne ajánlott?
Köszönettel: Jmisi
Kedves Jmisi!
Ha a nagy hiba alatt azt érti, hogy a következő olajcseréig beáll-e a motor, akkor a válaszom az, hogy nem valószínű. De az A és a B szabvány között valós különbség van, és hosszú távon nem tesz jót az autónak, hogy nem a megfelelő olajat használja.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoktor!
Néhány napja márkaszervizbe vittem kötelező olajcserére az autómat. A szervizben ajánlott olaj helyett magam vittem be 2 x 4 liter, ismert márkájú, a kezelési utasítás által javasolt minőségű olajat - harmadáron. A motorban lévő olaj színe alapján fölmerül bennem a gyanú, hogy nem a teljes mennyiséget cserélték le a szervizben. Hogyan tudnám ellenőrizni a teljes olajcsere megtörténtét, a gyanúmat igazolni, vagy cáfolni? Létezik-e erre vonatkozóan egy laikus által is elérhető laboratóriumi, vagy egyéb módszer?
Tisztelettel: László
Kedves László!
Sajnos nincs ilyen módszer, mert egy laborvizsgálat ára legalább annyi, mint egy olajcsere ára. De önmagában az olaj színéből nem következtethet semmire. Ugyanis az új olaj sokszor azonnal befeketedik, mert teszi a dolgát: megköti és szuszpenzióban tartja a szennyeződéseket. Tehát nem feltétlenül kell arra gondolni, hogy csalás történt.
Üdv,
Olajdoki
Tisztelt Olajdoki!
Azt szeretném megtudni mi lehet a jó választás az 1998-as, 1.4 8v Astra F, 78 000 km-t futott, megkímélt autóm számára. Eddig Valvoline 10w40 félszintetikus olaj volt benne. Olvasgattam cikkeket, hogy a lehető legvékonyabb olaj a legmegfelelőbb egy autónak, mert bemelegedve 10-es körüli a viszkozitásuk, de igazán az számít, hogy lehűlve mekkora. A cikk szerint le lehetne menni 0w-re, mert még az is vastag a hideg motornak, a második szám meg attól függ, milyen állapotú a motor. Mi a véleménye és tanácsa? Szintetikus Mobil 1-en gondolkodom.
Köszönöm, tisztelettel:
Roll
Kedves Roll!
Valóban le lehet menni 0W-ig a téli viszkozitási oldalon. Ennek különösen rövid, városi utakon, illetve télen lehet jelentősége. Ami a nyári oldalt illeti, általában 30 vagy 40 az optimális, a motor állapotától, illetve a használati szokásoktól függően. Persze mindig benne kell maradni a gyártó által ajánlott viszkozitás-tartományban. A szintetikus Mobil 1 szerintem is jó választás.
Üdv,
Olajdoki