Kedves Olajdoki!
Mercedes Benz W123 200D típusú autómba milyen olajat rakjak? A gyári előírás 10W40, amit 7500 km-enként kell cserélni. Sokan ellenzik a most használt olajat: Castrol Magnatec Diesel 10W-40. Azt mondják, ebbe ásványi 15W40 való, mert ezt a motort nem a félszintetikusra találták ki. A motorban 103 000 km van, két olajcsere közt fél litert sem eszik meg. Önt mit gondol erről, maradhat így? Következőleg Shell Helix Plus Diesel 10W40-et szeretnék belerakni, ez mehet bele?
Válaszát előre is köszönöm:
Viktor
Helló Doki!
Kell-e (és ha kell, milyen időközönként), a váltóban olajat cserélni? (Az autó egy '97-es VW Sharan 1.9 TDI, 110LE )
Válaszát előre is köszönöm!
Sz. Norbert
Tisztelt Olajdoktor!
Érdeklődnék, hogy kétütemű diesel motorba milyen motorolajat érdemes tenni?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Olajdoki!
Az utolsó olajcsere alkalmával a szervízben castrol magnatec 10w-40 (vw 505.00) olajat raktak a 2002-es 74 kw-os PD TDI Passatomba (190000 km, 1896 cm3, avb158845). Ezt megelőzően 5w-30 longlife III volt benne, de azt mondták, a futásteljesítmény miatt már ezt ajánlják.
Sehol nem sikerült megnyugtató táblázatot találnom arra nézve, hogy milyen olajak használhatók (ilyen életkorú) motorba. Az 505.00 használható? Ha nem, mik lehetnek a következmények?
Válaszodat előre is köszönöm.
Üdv,
Balázs
Kedves Balázs!
Jómagam azok közé tartozom, akik a gyári előírásokat nem csak a garancia megőrzés eszközének tekintik, hanem úgy gondolják, hogy műszakilag is van jelentőségük. Ebből kiindulva az a véleményem, hogy ebbe a motorba nem szabad 10W40-es olajat tenni, mert az előírt teljesítményszint minimum VW 505.01, aminek egyes 5W40-es és 5W30-as olajok felelnek meg. Használható még VW 506.01-es vagy 507.00-ás olaj is. A VW 505.00 túl kevés ide.
Hogy mi történhet? A VW 505.01 a Volkswagen közvetlen-befecskendezésű dízelmotorjaihoz előírt szabvány. A közvetlen befecskendezésű dízelmotorokban magasabb a hőmérséklet, mint a hagyományos motorokban. A dugattyúban és a gyűrűk környékén fellépő magas hőmérséklet extra megterhelést jelent az olaj számára. A magasabb hőmérséklet miatt több nitrogén-oxid is keletkezik, amely fokozatosan tönkreteszi az olajat. Egy nem megfelelő teljesítményszintű olaj használatával csökkenhet a motor hatásfoka, sőt a motor károsodhat is. A már említett magas hőmérséklet és a nitrogén-oxidok gyorsabban tönkretesznek egy erre nem megfelelően felkészített olajat. Így az nem biztos, hogy a csereperiódus végéig el tudja látni a feladatát. Továbbá lerakódások képződhetnek vagy akár gyűrűberagadás is felléphet, amely csökkentheti a motor teljesítményét.
Üdv,
Olajdoki
Kedves Olajdoki,
kérdésem az lenne, hogy a motorban (Golf 1.6 8V) található Castrol Magnetec Professional szintetikus olaj pótlására használható-e Castrol Magnetec félszintetikus olaj, vagy nem érdemes/szabad keverni a kétféle olajat? Motorgenerál után szerelőm javaslatára átálltunk a szintetikus olajra, de maradt még egy liter félszintetikus olaj tartalékban otthon és nem szeretném ha kárba veszne.
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves doktor!
Nemrég kaptam meg apámtól egykori taxiját, egy 2000-es évjáratú 1,6-os Lanost. 384 000 km van benne és lassan aktuális lenne megint az olajcsere.
Eddig mindig GM 10w40 motorolajat használt, de érdekelne egy szakértő véleménye, hogy továbbra is ilyenre cseréljem-e.
Válaszát köszönöm szépen!
Köszönettel:
-Gyula
Kedves Gyula!
Túl sokan panaszkodnak a GM olajra ahhoz, hogy bárkinek is jó szívvel tudjam ajánlani. Egyesek szerint az olaj a rossz, mások tudni vélik, hogy az eredeti GM olajjal nincs baj, csak sok a hamisítvány, stb. Szerintem ez bennünket nem kell érdekeljen, hiszen rengeteg olyan olaj van, ahol nem kell ilyen kérdéseket mérlegelni.
A 10W40-es viszkozitás maradhat, tudom javasolni a Mobil Formula S 10W40-et vagy a Fuchs Titan Syn MC 10W40-et.
Üdv:
doki
Kedves doktor!
Mondeo 1.8 benzin 2001-es autóba mostmár tudom hogy a magnetic 5w-30-as olaj kellet volna, de nekem edge 5w-30-ast adtak.
Okozhat e kárt a motorban ha ezt az olajat használom?
Az elsö a2/b2 a másik a3/b3-as olaj.
A választ előre is köszönöm.
Köszönettel:
Kedves Érdeklődő!
Nem is az ACEA minősítés, hanem a Ford M2C-913B szabvány a lényeg, ezt nem teljesíti a Castrol olaja. Kárt, főleg egy csereperiódus alatt, valószínűleg nem fog okozni, de törekedni kell arra, hogy legközelebb a megfelelő olaj kerüljön bele.
Üdv,
Olajdoki
Üdv:
doki
Kedves Olajdoki!
Citroën BX 1.9 1993-as szívódízelbe 10W vagy 15W-40-es Maxlife motorolajat érdemes beletenni? 8000 km alatt 1 liter az olajfogyasztása hagyományos, adalék nélküli olajból.
Köszönettel:
Imre
Kedves Imre!
Mindenképp a 10W-40-es Maxlife olajat javaslom. Ugyanis az félszintetikus, és ennek köszönhetően sokkal jobb ár/érték arányt képvisel.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Én egy Suzuki Swift 1.3-as (2000-es évjáratú) boldog tulajdonosa vagyok, eddig semmi problémám nem volt vele, ezért mindent megadok neki, amit csak tudok. Most egy másik olajra váltottam, aminek nem tudom a pontos csereperiódusát, 10 ezer vagy 15 ezer km. A most használt olaj Mol Dynamic 5W-40, teljesen szintetikus. Kérdésem lenne, hogy mennyi időközönként (kilométerenként) cseréljem ezt az olajat?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Érdeklődő!
A Suzuki csak egyféle csereperiódust ad meg ehhez az autóhoz, azaz minden minőségileg megfelelő olajat ugyanúgy kell cserélni: 10 ezer kilométerenként, de legalább évente egyszer.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Thalia DCI, 5 éves autóm van, ebbe kb. 4,5 l olaj megy. Maradt 1/2 l 5W-40 es elf olajam a múltkori olajcseréből. Most 10W-40 es TD olajat vettem (4 litert). Hozzáönthetem a múltkorról maradt 1/2 litert, vagy inkább vegyek még 1 l 10W-40-est?
Előre köszönöm a válaszát.
Kedves Érdeklődő!
Nyugodtan összeöntheti a két olajat. A mai korszerű olajok teljesen kompatibilisek egymással, nem kell semmilyen nemkívánatos reakciótól tartania. Arra azonban figyeljen, hogy mindkét olajnak teljesítenie kell az autó gyártójának műszaki elvárásait. Azaz együtt akkor alkalmasak, ha külön-külön is azok.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Azt szeretném megkérdezni, hogy mi a különbség a szintetikus és a szintetikus technológiával gyártott motorolaj között.
Köszönettel:
Zsolt
Kedves Zsolt!
A szintetikus technológiával készült olajok valójában félszintetikus olajok. Ezeket általában hidrokrakkolt alapolajból készítik, amelyeket tulajdonképpen az ásványi olajok további kezelésével állítanak elő. Ezzel elérik, hogy a belőlük készült kenőolaj szintetikusszerű tulajdonságokat mutasson. Az ilyen olajok általában nagyon jó ár/érték arányt képviselnek, de minőségben nem érhetik utol a valódi szintetikus olajok minőségét. Azok ugyanis jobban kennek, jobban hűtenek és tisztábban tartják a motort. A különbség sokszor csak hosszú évek után jelentkezik, ezért a szintetikus olaj használata elsősorban hosszú távú befektetés.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Keverhető MaxLife és DuraBlend egymással? Ha igen, milyen mértékben, ha nem, miért nem? A teljesítményszint a csomagolás alapján megegyezik.
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Keverhető, tetszés szerinti mértékben. Azt azonban tudni kell, hogy a Valvoline Maxlife olyan extraadalékokat tartalmaz a sokat futott motorok számára, amelyek a Durablend olajban kisebb arányban találhatóak meg. Így a Durablend hozzákeverésével a Maxlife inkább egy jó minőségű félszintetikus olaj tulajdonságait fogja hozni, az egyébként rá jellemző bónusz tulajdonságok nélkül.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 805-ös Tatra tulaja vagyok. Tudvalevőleg ez egy léghűtéses V8-as erőforrással van ellátva, és 1960-as konstrukció. A probléma a következő: üzemmeleg motornál (100 fok (!) körül, de léghűtésnél ez normális) a mostani olaj (15W-40) jelentősen felhígul, csökken az olajnyomás. A motor nem kopott és nem eszi az olajat, nem füstöl… 20W-50-re gondolok megoldásként, esetleg valami egyfokozatú olaj lenne a nyerő?!
Kérlek, súgd meg, mit javasolnál.
Kedves Érdeklődő!
Jó ötletnek tartom a 20W-50-es olajat, jobbnak, mint az egyfokozatút. Ugyanis az egyfokozatúnak jobban változik a viszkozitása hő hatására, a többfokozatú viszont stabilabb.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Érdeklődnék, hogy 2004-es évjáratú, 92 000 km-t futott, 1.9 JTD (80 LE) Stilóba milyen olajat ajánlana, ha az autó Spanyolország déli részén lesz folyamatosan használva, ahol nem ritka a 40 fok körüli hőmérséklet sem.
Üdvözlettel:
Tamás
Kedves Tamás!
Közkeletű tévedés, hogy a kinti forróságnak befolyásolnia kellene a választandó motorolajat. A valóságban ez azért nincs így, mert bármelyik olajnak lényegesen nagyobb meleggel kell megküzdenie a motorban, mint a külső hőmérséklet. A motorban pedig úgyis 90-95 fok körüli átlagos hőmérséklet a jellemző, ehhez képest a külső hőmérséklet akkor is "hideg", ha 50 fok van.
Ami befolyásolhatja az olajválasztást, az az, hogy fölösleges például egy 5W-40-es viszkozitású olajat használni, ha télen sem megy fagypont alá a hőmérséklet. Javaslom, hogy válasszon egy 10W-40-es, félszintetikus olajat, ami megfelel az ACEA B3 szabványnak. Példák: Total Quartz 7000 10W-40 vagy Fuchs Titan Syn MC 10W-40.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
70-75 ezer km közt tervezem az olajcserét, és nem tudom, hogy 5W-30 vagy 5W-40est érdemes-e beletennem. Mennyire függ össze a futott km azzal, hogy 5W-40 vagy 10W-40es az olaj? Most 10W-40es van benne, és nem eszi az olajat. Ja, és egy 1,2-es fiat Stilóról van szó, és mindenképpen szintetikus olajban gondolkodom.
Köszönöm válaszát:
Bergo
Kedves Bergo!
Mivel szintetikust szeretne, a 10W-40-et kihúzhatjuk, mert személyautóhoz szinte nincs 10W-40-es, szintetikus olaj. (A synthetic blend, a HC-synthetic stb. NEM szintetikus, csak félszintetikus.)
Az olajfogyasztásnak a "nyári" viszkozitáshoz, vagyis a W utáni számhoz van köze, a téli viszkozitás nem játszik szerepet, hiszen a legvékonyabb olaj is sűrűbb hidegen, mint a legvastagabb üzemi hőmérsékleten. Tehát az 5W-40-et nem fogja jobban enni, mint a 10W-40-et, de mivel az autó viszonylag keveset futott még, valószínűleg az 5W-30-at sem enné, normál vezetési stílust és körülményeket feltételezve.
Ugyancsak érdemes figyelembe venni, hogy milyen Fiat-szabvány van előírva az olaj vonatkozásában, mert annak kell a legfőbb szerepet játszania az olajválasztásban.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2006-os évjáratú Octavia 2-es 1.9 PD TDI-hez szeretnék olajat vásárolni. 5W-40-es viszkozitásban létezik-e valamelyik gyártónak olyan olaja, amely tud 20 000 km-t a következő cseréig.
Azt tudom, hogy létezik 5W-30 longlife olaj, ami 30 000-ig jó,de több szerelő nem ajánlja, mert drága, és elég sokat kell belőle pótolni.
Mi a különbség egyébként az 5W-30 és 5W-40-es olajok között?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
Ez a 20 ezer kilométeres dolog csak mese. Mivel a motor gyártója nem adott meg olyan olajminőséget, amivel 20 ezer kilométerenként kellene olajat cserélni, hivatalosan nincs olyan olaj, ami azt tudná, amit Ön kért. Ha dízel részecskeszűrős az autó, akkor csak és kizárólag VW 507.00 szabványnak megfelelő olajat használhat, különben pár év múlva százezres nagyságrendű összeget fog fizetni az új részecskeszűrőért. A VW 507.00 szabványnak megfelelő olajok erre az autóra vonatkozó csereperiódusa 30 ezer kilométer vagy 2 év, ha a számítógép nem szól hamarabb. Megfelelő olajok például a Fuchs Titan GT 1 PRO C3 5W-30 vagy a Mobil 1 ESP Formula 5W-30.
Ha nem részecskeszűrős, akkor használhat VW 505.01 minőségű olajat, ami csak félszintetikus, viszont általában olcsóbb. De ezt le kell cserélni 15 ezer kilométer vagy 1 év után, ha hosszú távra tervez az autóval. Megfelel például a Mobil Syst S Special V 5W-30 vagy a Fuchs Titan Supersyn Plus 5W-40.
Az 5W-30 és az 5W-40 között az a különbség, hogy üzemi hőmérsékleten az 5W-30 vékonyabb, az 5W-40 vastagabb. De óva inteném attól, hogy csak azért, mert két olajnak különböző a viszkozitása, azt gondolja, hogy CSAK ebben különböznek. Általában más szabványoknak szoktak megfelelni, sőt, nem egyszer van olyan, hogy az egyik szintetikus, a másik csak félszintetikus, vagy fordítva. Mindig az olaj összes jellemzőjét kell figyelembe venni, a viszkozitás pedig csak egy ezek közül.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 10 éves Citroën Saxo VTS-em. A télen MOL Dynamic Star 0W-40-es olajat tettem bele, de fogyott, így kénytelen vagyok rátölteni. Ön milyen olajat ajánl? Elég pörgősen vezetek!
Köszönettel:
Zoli
Kedves Zoli!
Ha pörgősen vezet, akkor lehet, hogy bármelyik olaj fogyni fog. Azért megpróbálkozhat egy 10W-60-as olajjal, hátha az segít. Például MOL Dynamic Racing 10W-60 vagy Valvoline VR1 Racing 10W-60 vagy Castrol Edge Sport 10W-60.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2002-es Ford KA-m van, és arra lettem figyelmes, hogy egy pár napja csöpög belőle az olaj. Külföldön vagyok az autóval, és még egy pár napig használnom kéne… járhatok így vele, vagy azonnal vigyem szerelőhöz? Az igaz, hogy besülhet a motor?
Előre is köszi!
Kedves Érdeklődő!
Amíg van benne elég olaj, addig elvileg használhatja. Nagyon sűrűn ellenőrizze az olajszintet, hogy követni tudja a fogyást, és maradjon a szolid fordulatszám-tartományban. És természetesen töltögesse utána az elfolyt mennyiséget.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy nem túl bonyolult kérdéssel fordulok önhöz, mert szeretném egy szakértő véleményét is hallani ez ügyben. Van egy 2000-es évjáratú Suzuki Swift 1.3-asom, és eddig mindig Valvoline 10W-40-es olajat öntöttem bele, a kocsiban 100 000 km van már. A közelmúltban kaptam egy jó ajánlatot Mol Dynamic 5W-40-es olajra. Érdemes váltani erre a márkára? A Valvoline fél-, míg a Mol teljesen szintetikus.
Válaszát előre is köszönöm,
Tisztelettel:
egy régi olvasójuk
Kedves Régi Olvasó!
Egy szintetikus motorolaj mindig jobb, mint egy félszintetikus. Bár a félszintetikus 10W-40-es olajok nagyon jó ár/érték arányt képviselnek, nem tudnak versenyezni a szintetikus olajok stabilitásával. A 100 000 km sem probléma, de olajcsere után azért - a biztonság kedvéért - néha nézzen rá az olajszintre.
Üdv:
Olajdoki