Kedves Olajdoki!
Négyütemű, injektoros Honda motorkerékpárom van. Eddig a Honda GN4 10W-40 API SJ ásványi olajat használtam. Esedékes az olajcserém, ezért most váltanék a Castrol 10W-40 Actevo X-tra API SG félszintetikus olajra. Eddig úgy tudtam, hogy API S után feltüntetett betű minél hátrébb van az ABC-ben, annál jobbak az adott olaj tulajdonságai. Ásványinál ez J, félszintetikusnál G betű. Most akkor nekem melyik olaj is a megfelelőbb?
Kedves Levélíró!
Motorkerékpárok esetén nem ez számít. Nem véletlen, hogy a gyártók elsősorban a JASO MA szabványt írják elő, ugyanis az, hogy API szerint melyik kategóriába tartozik az olaj, egy motorkerékpár esetében huszadrangú kérdés. Ami számít, hogy az olaj ne legyen súrlódásmódosított - különben alkalmatlan a nedves tengelykapcsoló kenésére -, hogy megfelelő kenést biztosítson a váltónak, és bírja a magasabb fordulatszám által generált nagyobb hőterhelést. Az API SJ minőségű olajoknak általában a szulfáthamu-tartalmuk is nagyobb, ami itt azért hátrány, mert párakicsapódáskor kénsavvá alakul, ami a váltó alkatrészeit károsíthatja. Gépkocsiknál ez nem merül fel, mert ott a váltónak külön kenése van.
Végezetül rátérve az ásványi-félszintetikus-szintetikus kérdésére: négyütemű motorkerékpároknál még nagyobb előnye van a teljesen szintetikus olajoknak a többivel szemben! Ennek három oka van. Az első az, hogy a sebességváltó fogaskerekei elnyírják az ásványolajban viszkozitásiindex-javító hosszúláncú polimeradalékokat, így az olaj viszkozitását veszti. A szintetikus olajokban nincsenek ilyen adalékok, mert ott maga az alapolaj, adalékok nélkül biztosítja a magas viszkozitási indexet, tehát nincs mi elnyíródjon. A második ok, hogy a léghűtéses motorok esetében a hő elszállítása az olaj feladata, amit a szintetikus olaj jobban el tud látni, a homogén molekulaszerkezet miatt. A harmadik pedig, hogy az ásványi olaj magas viszkozitása (főleg hideg időben) a tengelykapcsoló leragadását okozhatja, a szintetikus olajoknak viszont eleve alacsonyabb a viszkozitásuk, tehát ilyen probléma kevésbe jelentkezhet. A félszintetikus olajokat külön nem részletezem, de a felsorolt tulajdonságok tekintetében az ásványinál jobb, a teljesen szintetikusnál viszont rosszabb teljesítményt mutatnak.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2001-es Wagon R-be MOL Hykomol Synt 75W-90 hajtóműolaj lett öntve. Számomra később derült ki, hogy ez az olaj API GL-5 minősítésű. Gépkönyv szerint API GL-4 kell bele.
Kérdésem, hogy egy 45 000 km-es ciklusra maradhat-e benne anélkül, hogy károsodást okozna a váltóban. A 45 000 km-t kb. egy év alatt teszem bele.
Köszönettel:
Csaba
Kedves Csaba!
Bizonyos váltóművek színesfém alkatrészekkel vannak szerelve, amelyek károsodhatnak egy API GL-5-ös adalékcsomagtól. Azt sajnos nem tudom megmondani, hogy a Suzuki váltójában is vannak-e ilyen alkatrészek, de én nem várnám meg a csereperiódus végét.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2004-es évjáratú 1,6-os Audi A4-hez, amely hosszított szervizintervallumú, használhatom-e a Castrol Magnatec 5W-40 olajat 30 ezer km-ig? A szerelő szerint soha nem kellene kivárni a 30 ezer km-t, mert jobb a 15 ezer km-enkénti csere, ezért tett bele ilyet.
Válaszát előre is köszönöm:
Gabeszg
Kedves Gabeszg!
Egész nyugodtan választhatja a 30 ezer kilométeres csereperiódust, de nem ezzel az olajjal. VW 503.00 vagy 504.00 minőségű olaj kellene hozzá, például a Castrol Edge 5W-30. Sajnos sok szerelő - a megfelelő, naprakész szaktudás hiányában - zsigerből visszautasítja a megszokottnál hosszabbnak tűnő csereperiódusokat, pedig hosszú távon gazdaságosabb és környezetbarátabb megoldás még akkor is, ha a megfelelő olaj drágább. Ha viszont az olajcsere már megtörtént, akkor marad most a 15 ezer kilométer, legközelebb pedig más olaj.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nekem egy 2002-es évjáratú 1.0 Suzuki Swiftem van. Most kerülte el a 100 000 km-t. Ön szerint váltsak olajfajtát? Hallom és olvasom, hogy sokat dicsérik a Valvoline Maxlife olajat. Ön is ezt javasolná az autómba, vagy maradjak a réginél?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Amikor az autóhoz nincs speciális gyári előírás, amit be kellene tartani, érdemes lehet 100 000 km után Maxlife-ra vagy valamelyik másik, kifejezetten sokat futott motorokhoz ajánlott olajra váltani.
Az ilyen, ún. "high mileage" motorolajok segítenek a sokat futott motorok alacsony nyomásának helyreállításában, a rideg tömítések és a kopott gyűrűk kondicionálásában. Az olaj részét képező különleges adalékok megelőzik a tömítések megkeményedését és megrepedését, így csökkentve az olajszivárgást. Extra tisztítóadalékokat is tartalmaznak, amelyek megakadályozzák a teljesítménycsökkentő lerakódások képződését. Az alapolaj és az adalékok visszafogják az oxidációt, valamint fenntartják a hidegindításhoz szükséges folyási tulajdonságokat. A speciális súrlódásmódosító adalékok gondoskodnak a teljesítmény maximalizálásáról és az üzemanyag-takarékosságról.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Sok levelét elolvastam, és mindig valami márkás olajat említ, ha cserélni kell, valamint a természetes olajfogyasztást, ami ezer kilométerenként 2 deci. Az lenne a kérdésem, hogy az én autóm (Renault Clio, 1.4, Weber karbis, 1991-es) miért nem eszi lassan 20 évesen (óra szerint 220 ezer km, bár ez csak vicc lehet) az olajat. Sosem volt benne márkás olaj, sokszor kapott tescós Vip Car olajat, valamint sokak szerint gagyi Q8-at.Ez egy különleges darab vagy már egyáltalán nem tudnak autót gyártani?
Kedves Levélíró!
Gratulálok az olajat nem fogyasztó autójához. Ez körülbelül olyan, mint az ember egészsége: van, akinek tovább megmarad, van, aki már fiatalon sokat betegeskedik. De: ne keverjük össze az olajfogyasztást és az olajminőséget. Egy olaj minőségét nem azon lehet lemérni, hogy mennyire eszi az autó. Sőt! A kettő között nincs is összefüggés. Az olajfogyasztás okai lehetnek: a tömítések rossz állapota, a nehéz lábbal való vezetés, a túl alacsony viszkozitású olaj használata, a nehéz üzemi körülmények stb. Az, hogy az olaj milyen minőségű alapolajból készült, hogy mennyire korszerű és minőségi a felhasznált adalékcsomag, nem az olajfogyasztásban fog visszaköszönni, hanem abban, hogy milyen állapotú és milyen üzembiztosságú lesz a motor évek múlva.
Eddig sem állítottam, és most sem állítom, hogy aki nem márkás olajat használ, annak törvényszerűen rosszabb állapotú lesz a motorja, csak azt, hogy nagyobb ennek a kockázata. Megint csak az egészséggel példálózva: nem minden dohányos beteg, de köztudott, hogy bizonyos betegségek náluk nagyobb arányban fordulnak elő. Az Ön motorja elvileg rendben van. Azért mondom, hogy elvileg, mert eddig ugyan nem romlott el, de nem tudhatja, hogy mennyi benne a lerakódás, és mikor nyújtja be kamatostól a számlát, ha eddig nem minőségi olajat használt.
Egyébként a Q8-at egyáltalán nem tartom gagyinak.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2008. májusi Kia Cee’d SW 1.6 Diesel autóm van. A 20 000 km-es olajcserénél októberben Castrol Edge 0W-30 olajat rakattam bele, mivel a Castrol honlapján ezt az olajat javasolták az autóhoz. Viszont a kocsi kézikönyvében ezt az olajat csak +10 fokig javasolják. Most 30 000 km van az autóban, még 10 000 km lenne a rendes olajcseréig. A kérdésem az, hogy lecseréltessem-e most Castrol Edge 5W-40-es olajra, vagy a 0W-30 jó nyáron is.
Válaszodat megköszönöm.
Üdv:
Gyuri
Kedves Gyuri!
Más olajos szakemberek számára és számomra is nagy talány, miért adnak meg egyes autógyártók ilyen külsőhőmérséklet-határokat egy többfokozatú olaj esetén. Alapvető fizikai tény, hogy ahogy elkezd a motor melegedni, az olaj hőmérséklete is növekszik. Azt is tudjuk: ahhoz, hogy egy olaj egyáltalán betölthető legyen egy autóba, legalább üzemi hőmérsékleten jól kell teljesítenie. Ha viszont jó +10 fokig és jó +90 fokon, akkor +20, +30 vagy +40 fokon miért ne lenne jó?
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A kérdésem az lenne, hogy milyen motorolajat és hajtóműolajat töltsek Kymco Agilitybe.
Köszönettel:
Tamás
Kedves Tamás!
A motorba API SG minőségű olaj kell. Ha a 'Cite' változatról beszélünk, akkor a motorba 15W-40-es viszkozitású olaj kell, a váltóba pedig API GL-5 SAE 90-es hajtóműolaj. Ha nem, akkor 10W-40-es viszkozitású legyen a motorolaj, és 80W-90-es, ugyancsak API GL-5 minőségű a váltóé.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Bár egy korábbi tanácsában emlékeim szerint csak a GM-nél javasolta a bejáratás utáni olajcserét, én biztos ami biztos alapon, a szalon tanácsára lecseréltettem az 1.8 TSI motoros Skoda olaját 3000 km-nél. Mivel csak egy hét múlva vállalták volna Skodáéknál, Opel szervizben cseréltettem (gondoltam, ez nem haladja meg a képességeiket). A megbeszélt Mobil helyett azonban saját márkás GM olajat (GM Genuine Super Synthetic, Fuel Economy Longlife) töltöttek bele. Az 5W-30 ugyan stimmel, de nincs rajta a VW tanúsítvány (VW 504-00).
Utána égre-földre esküdöztek, hogy ez még jobb is, mint a Mobil (azt mindenesetre el tudom képzelni, hogy az árrésük jobb rajta). Az ACEA A3, B3, B4 kód szerepel rajta, csakúgy, mint a VW által javasolt Castrolon, viszont a VW kód nem. Skoda persze azt mondja, ha nincs rajta a VW kód, akkor nem is jó bele.
Mivel teljesen laikus vagyok, kérnék Öntől egy független megnyugtatást is, hogy megfelel az olaj a TSI motorhoz. Esetleges garanciális fennforgásnál előfordulhat, hogy a nem előírt olaj miatt kötekedni fognak Skodáék?
Válaszát előre köszönöm.
Üdv:
Z
Kedves Z!
Már csak azért is kötekedni fognak, mert nem Skoda márkaszervizbe vitte olajcserére a garanciális időszakban. Az már csak hab a tortán, hogy még az olaj sem jó hozzá. Ahogy írta, nincs meg a szükséges minősítése, ráadásul a GM olajokról amúgy is elég vegyes kép alakult ki itt a rovatban. Amikor a VW 504 szabvány megjelent, a legtöbb olajtársaság új olajat fejlesztett hozzá, amit nem valószínű, hogy megtettek volna, ha más olajjal is lehetne ezt a minőségi szintet teljesíteni. Mivel itt hosszú csereperiódusú olajról van szó, ráadásul garanciális autóról (ha ez után az olajcsere után még annak számít), ezért javaslom, hogy sürgősen cseréltesse le a megfelelő teljesítményszintű olajra.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Citroën C3 turbódízel, 2005-ös évjárat, 1,4-es motor − ezzel az autóval közel 39 000 kilométert mentek a legutóbbi olajcsere óta. A kérdésem az lenne, hogy még mennyit lehet menni vele, vagy azonnali olajcserére szorul? Természetesen az előírt olajat használták hozzá.
Üdv:
Attila
Kedves Attila!
Khm… igen. Azonnali olajcserére szorul, mert legfeljebb 20 000 kilométerenként vagy kétévente kellett volna cserélni az olajat ebben az autóban. Egy motoröblítés sem ártana. Azután már csak reménykedjen, hogy nem lesz semmi baja.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A gyári előírt olaj az autómba 5W-30 viszkozitású, de most ajánlott a szerelőm egy 5W-50-est, és állítja, hogy ez jobb. Használhatom-e ezt a másik olajat? (Magas fordulaton használom a gépet.)
Előre is köszönöm:
Zoli
Kedves Zoli!
Nézze meg a kézikönyvet, hogy használható-e 5W-50-es viszkozitású olaj az Ön autójához. Illetve azt, hogy az ajánlott olaj megfelel-e az olajjal szemben megkövetelt szabványoknak. Forró motorba adott esetben lehet jobb az 5W-50, de ha ezért cserébe fel kell áldozni valamelyik gyári előírásnak való megfelelőséget, akkor nem javaslom.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A következő jelenség miatt lenne szükségem magyarázatra:
Az autóm egy 130 000 km-t futott H Astra 1.7 cdti (a 80 LE-s). Használtan vettem, és mivel előttem egy cégnél szolgált, sajnos (az előírtak szerint) 100 000 km-ig csupán kétszer cserélték az olajat (50 000 km-enként!!!).
Ahogy hozzám került, én ezt 10 000 km-re rövidítettem, és a GM 5W-30-as olaját használtam, amit előírnak a típushoz. Most azonban egy prémiumabb olajat szerettem volna tenni bele, ezért az Aral Super Tronic G-t választottam, mivel ez konkrétan GM-es ajánlással bír. Le is cseréltem, és ettől kezdve jelentkezett az, hogy pár fordulattal több indítózás kell a motor beindításához. Nem veszélyes a mértéke még így sem, de egy picit nyugtalanít, én arra gondoltam, hogy a kompresszióban történhetett esetleg változás. Kérném, ha teheti, segítsen magyarázatot találni a jelenségre!
Köszönettel:
P. Csaba
Kedves Csaba!
Véleményem szerint az indítózással kapcsolatos probléma nem függ össze az olajjal, de azért tisztázzunk néhány félreértést:
1. Az előző tulajdonos helyesen járt el, amikor 50 ezer kilométerenként cserélte az olajat, feltéve, hogy GM-LL-B-025 minőségű olajat használt, nem telt el több mint 2 év az olajcserék között, és nem volt olyan, olajcserét kérő jelzés a számítógép részéről, amit figyelmen kívül hagyott volna.
2. Pénzkidobás és környezetszennyezés ebben az autóban 10 ezer kilométerenként olajat cserélni, hacsak nem visz folyamatosan két utánfutót hegynek felfelé úgy, hogy közben 100 méterenként megáll és újra elindul. 3. Nem GM olaj az előírás, hanem a GM-LL-B-025 szabványnak való megfelelés, ami hatalmas különbség.
Mindezt elmondva megnyugtatnám, hogy az Aral Super Tronic G megfelelő, mert rendelkezik az előírt specifikációval.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 1999-ben gyártott P11 typ.SR20De motorral szerelt Nissan Primerám van, 4 fokozatú hagyományos automata váltóval. Azt szeretném megkérdezni, milyen olajat tegyek bele, ugyanis 60 000 km-ként cserélni kell.
Köszönettel:
Ferenc
Kedves Ferenc!
Dexron IIE minőségű automataváltó-olaj kell bele, amit javaslok Dexron III minőségűvel helyettesíteni, mert szélesebb körben elterjedt, és minőségileg tudja mindazt, amit a IIE. Példák: Valvoline ATF Dexron III, Shell Donax TX.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy ’92-es Nissan Sunny 2.0 d lx típusú, 285 ezer km-t futott szívódízel kocsim. Az autó motorikusan kifogástalan, és jó áron kapnék hozzá Castrol 10W-40-es turbódízelhez való olajat. Jó lenne ez egy szívódízelbe?
Segítségét előre is köszönöm.
Kedves Érdkelődő!
A turbódízel autókhoz használható motorolajok mindig használhatók szívódízel konstrukciókhoz. Ez csak fordítva nem igaz.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Állandóan olvasom a tanácsaidat, és a következő kérdés fogalmazódott meg bennem:
Miért van az, hogy ugyanaz a motorolaj (Valvoline Durablend 10W-40) két különböző dízelmotorban használva, az egyikben már 100 km alatt elfeketedik, a másikban viszont több ezer km után is világos színű marad? Az egyik egy 1.5 d Saxo, a másik 1.7dti G Astra, a Saxóban 95 ezer km van, az Astrában 130 ezer, és a Saxóba lesz hamar fekete az olaj.
Korábbi tanácsaidban azt olvastam, hogy azért feketedik el az olaj, mert összegyűjti a lebegésben lévő szennyeződéseket, és azt állítottad, hogy az a jó, ha fekete lesz az olaj, mert akkor teszi jól a dolgát. Akkor most mi a helyzet? Ugyanaz az olaj, csak a motor más, és a korszerűbb Astra motorban mégsem lesz fekete az olaj. Talán azzal magyaráznád, hogy korszerűbb az egyik motor? A két autó között 4 év van, a Saxo az öregebb (1997-es). Ha az Astrában nem fekete a motorolaj, az azt jelenti, hogy nem végzi az olaj a feladatát? Mind a két autó motorja át lett öblítve adalékkal olajcsere előtt.
Vagy talán az a válaszod, hogy azért nem fekete az olaj az Astrában, mert a turbó miatt jobb a töltet cseréje a motorban, és talán nincs akkora hőterhelés? Persze azért 12-13 ezer km után már befeketedik az olaj az Astrában is, de nem vészesen. Egyébként egyik autó sem eszi az olajat.
Előre is köszönöm válaszodat.
Tisztelettel:
Béla
Kedves Béla!
Amit korábbi válaszaimban írtam, az általánosságban igaz: az olaj elfeketedik, ha jól teszi a dolgát, és ez nem jelent problémát.
Mindazonáltal nem minden motor egyformán szennyeződik a használat során, ez ugyanis egyszerre függ a használt olajtól, a motor életkorától és a motor típusától. Sőt, az is számíthat, hogy az előző olaj milyen volt: sokkal tisztábbak azok a motorok, amelyek az üzembe helyezéstől kezdve kizárólag szintetikus olajjal vannak feltöltve.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 2004-es benzines 1,4-es Octaviám van. A gépkönyv szerint VW 503.00 olajat kell használnom hozzá. Azt szeretném tudni, hogy a magasabb számú Volkswagen kódok közül melyik írja felül az 503.00-át, vagy melyikkel váltható fel az újabbak közül?
Előre is köszi:
Fogász
Kedves Fogász!
A VW 504.00 minősítésű olajok minden esetben használhatóak ott, ahol VW 503.00 az előírás. A csereperiódus ugyanaz, mint a VW 503.00 esetében.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy hónapja vásároltunk egy 1,4-es, 100 LE-s Fabia gépkocsit. Szervizkönyvesen vettük a drágát. A szervizkönyv tanúsága szerint 41 000 km-nél volt motorolajcsere (címkét azonban nem találtam erről sehol a kocsin, ellentétben a 30 0000-essel), azonban tegnap megpillanthattuk menet közben az olajnyomásmérő pirosan világító ikonját. Azonnal félreálltam és leállítottam a motort, majd egy kis "lehűlés" után - ez egyébként nekem is jót tett - kivettem a nívópálcát. Döbbenetes volt látni, hogy a pálca alján egy nagyon apró csepp olaj volt.
Azonnal vásároltam olajat, és öntöttem is bele egy litert, de még mindig nem érte el a minimum szintet. A szerviz szerint az akár normális is lehet, hogy az autó eszi az olajat, hiszen akár 1000 km után elfogyhat 3-3,5 dl. Teljesen ledöbbentem, mert még soha nem volt olyan autóm, ami 8-9000 km után "megeszi" az olajat.
Az autóval aztán hazaértünk szerencsésen, azóta nem villant fel az ikon. A hétre vagyunk egyébként előjegyezve a kötelező szervizre is.
Kérdezném, hogy elfogadható-e ekkora olajfogyasztás, vagy kezdjek el aggódni a kocsival, illetve a szervizzel kapcsolatban.
Előre is köszönöm a válaszát.
Kedves Érdeklődő!
A szerviz igazat mondott: sajnos az olajfogyasztás sok motorkonstrukció természetes velejárója. A 3-3,5 dl még ráadásul a korrektebbek közül való, mert bizonyos Ecotec motorok esetében akár az 1 liter/1000 kilométert is normálisnak tartja a gyártó. Márpedig ha a gyártó így szerelte össze a motort, akkor ez alá csak sűrűbb olajjal tudna menni, az pedig elégtelen kenéshez vezetne.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Legyen szíves felvilágosítani, hogy az olajos flakonon feltüntetett minőségi értékek mire utalnak (pl. xW-Y).
Köszönettel:
Antal
Kedves Antal!
Az olaj viszkozitási osztályait jelentik. A Society of Automotive Engineers (SAE) J300 szabványa viszkozitási osztályokat határoz meg a motorolajok számára. Ahhoz, hogy egy olaj adott viszkozitási osztályúnak mondhassa magát, teljesítenie kell az osztály elvárásait. Léteznek téli és nyári viszkozitási osztályok. A téli viszkozitási osztályok a 0W, az 5W, a 10W, a 15W, a 20W és a 25W, ahol a W a wintert rövidíti. A nyári viszkozitási osztályok a 20, a 30, a 40, az 50 és a 60.
A téli viszkozitási osztályok az olaj hidegen folyására, a szivattyúzhatóságára és a 100 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. (Vigyázat! A viszkozitás és a viszkozitási osztály különböző fogalmak!) Minél kisebb a W előtti szám, annál "vékonyabb" az olaj alacsony hőmérsékleten. Tehát pl. egy 5W és egy 10W olajat összehasonlítva kijelenthetjük, hogy
1. Az 5W-s olaj alacsonyabb hőmérsékleten is tud ugyanúgy keringeni, mint a 10W-s magasabb hőmérsékleten, illetve
2. Ugyanannyira alacsony hőmérsékleten az 5W-s jobban fog keringeni (azaz kenni), mint a 10W-s. A nyári viszkozitási osztályok a 100 és a 150 fokon mért viszkozitásra vonatkozóan fogalmaznak meg követelményeket. Minél nagyobb a nyári viszkozitás, annál sűrűbb az olaj üzemi hőmérsékleten.
Régen az olajok ún. egyfokozatúak voltak, tehát ha teljesítették valamelyik téli viszkozitási osztály limitjeit, akkor nem tudták teljesíteni egyetlen nyári osztályét sem, és fordítva. A viszkozitásmódosító adalékok és a szintetikus olajok megjelenése óta azonban elterjedtek az ún. többfokozatú olajok (pl. 15W-40, 5W-30 stb.), amelyek egyszerre képesek megfelelni egy téli és egy nyári viszkozitási osztály követelményeinek. Ezek mára szinte ki is szorították az egyfokozatúakat a motorolajszegmensből.
A viszkozitási osztályok önmagukban nem minőséget befolyásoló tényezők. Tény azonban, hogy a korszerű, precíz illesztésű motorok elvárásainak jobban megfelelnek az alacsonyabb viszkozitású olajok. Mégse úgy tekintsünk a viszkozitásra, mint egy olyan paraméterre, ami minél alacsonyabb, annál jobb, ugyanis az olajnyomás és az olajfilm vastagsága is fontos. Ezért a viszkozitás megválasztásánál (is) tartsuk be a gépkönyvi előírásokat, és csak akkor keressük az extrém viszkozitási értékeket, ha tudjuk, mit csinálunk.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Szeretnék hozzászólni Letört a nívópálca vége című válaszához.
Sajnos a Citroën műanyag nívópálcái hajlamosak az idő előrehaladtával a törésre! Én a márka egyik szervizében dolgoztam, ahol gyakran találkoztunk ezzel a problémával! A gyári utasítás értelmében ilyenkor csakis nívópálcát kell cserélni. Mivel a darab az olajteknőbe, ott is az olajterelő lemez alá esik, csak az olajszivattyúnál kerülhetne a motorba, ott pedig egy finom szűrő van, tehát ez lehetetlen. Sokkal valószínűbb, hogy a darab megakad az olajterelő lemez alatt valahol. Véleményem szerint a következő olajcserénél érdemes az olajteknőt levenni és a darabkát eltávolítani, de addig nyugodtan lehet az autót használni!
Üdvözlettel:
egy szerelő
Kedves Hozzászóló!
Jó pap is holtig tanul (ez volnék én), a Picasso tulajdonosa pedig megnyugodhat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Szeretném megkérdezni, hogy 2003-as 1.5 DCI 82 LE típusú Clióba az alábbi olajok közül melyiket javasolja: Mobil1 5W-50, Mobil1 0W-40, Elf Evolution 5W-40.
Elolvastam a gyári adatokat, és mindkét Mobil1 olaj szinte minden paraméterében "veri"az Elfet (viszkozitás minden hőfokon, folyáspont, lobbanáspont ,sűrűség). Azt is szeretném megkérdezni, hogy miért részesítik előnyben az 5W-30-as olajokat a gyártók, mikor a leírások szerint ez az olaj magas hőfokon lényegesen rosszabb viszkozitással rendelkezik.
Előre is köszönöm:
Csaba
Kedves Csaba!
A Clióhoz mindhárom olaj megfelel, én talán az 5W-40-et választanám, de hangsúlyozom: a többi is jó.
Az 5W-30-as olajokkal kapcsolatos megállapításával vitatkoznék egy kicsit. Nem attól jó egy olaj, hogy a lehető legvastagabb. Az olaj viszkozitása akkor a legjobb, ha a lehető legvékonyabb azok közül, amelyek még képesek a megfelelő olajnyomást biztosítani, és nem vékonyodnak el annyira, hogy fém-fém érintkezés léphessen fel.
Érthetőbben: vegyük számba az összes olyan olajat, amellyel rendben van az olajnyomás, és amely magas üzemi hőmérsékleten is képes fenntartani az olajfilmet, majd válasszuk ezek közül a legvékonyabbat. Ugyanis az olaj vastagsága csak addig a pontig előnyös, ameddig feltétlenül kell, a nyomás és az olajfilm fenntartására. Ezen felül inkább hátrány, ugyanis - a viszkozitás növekedésével - lassul az olaj keringése, és ezáltal a hőelvezetés, valamint a motornak nagyobb ellenállással szemben kell dolgoznia, így nagyobb lesz a fogyasztás. A legtöbb olyan motor, ami kenhető egy 40-es viszkozitású olajjal, kenhető 30-assal is, annál is inkább, mivel a 40-es olaj - főleg ha nem szintetikus - úgyis 30-assá nyíródik a motorban pár ezer kilométer alatt. Tehát egy xW-30-as olaj az esetek többségében valamivel jobb választás, mint egy xW-40-es.
Azért a 40-es olajok használói se keseredjenek el, a különbség nem nagy, az átlagautós nem is feltétlenül veszi észre. Olyan magas motorhőmérséklet pedig, ami kifejezetten egy 50-es olaj használatát indokolná, szinte kizárólag versenykörülmények esetén lép fel.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2005-ös évjáratú Picasso 1.6 HDI műanyag olajnívópálcájának a vége beletörött. Okozhat-e valamilyen problémát a motorban?
Kedves Levélíró!
Okozhat. A motorolaj az ennél jóval kisebb fémkopadékokkal elbánik, de ez túl nagy "szennyeződés". Ne indítsa be a motort, hanem forduljon szerelőhöz.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Hogyan tudom megállapítani egy no name − magát magas követelményeknek megfelelőként hirdető, pl. szintetikus VIP CAR vagy félszintetikus Tesco - olaj valóban megfelel a nagy gyártók (Valvoline, Castrol stb.) által támasztott követelményeknek? Lehet, hogy már a no name olajak között is van jó motorolaj?
Válaszát előre is köszönöm:
László
Kedves László!
Sajnos nem tudja megállapítani. Biztosan van a "no name" olajok között is, ami megfelel a flakonon szereplő szabványoknak, de nincs olyan gazdaságos módszer, amivel ezt a fogyasztó ellenőrizhetné. Ez egyébként szinte minden árucikkre igaz, nemcsak az olajra, ezért vagyunk mi fogyasztók hajlandóak többet fizetni egy jó márkáért, mint egy ismeretlenért. Kevésbé valószínű ugyanis, hogy egy évtizedek óta a piacon levő cég, aki horribilis pénzeket fektetett márkaképének felépítésére, kockára tegye mindezt azzal, hogy rossz minőségű terméket gyárt. Az ilyen kalandok, a haszon gyors zsebre tétele mindig jellemzőbb az ismeretlen, ha úgy tetszik "no name" cégekre, akiknek nincs vesztenivalójuk, és gyorsan el tudnak tűnni. Ráadásul Magyarország ideális táptalajt jelent nekik, mert itt sokkal jellemzőbb a rövidtávú gondolkodás.
Önnek is azt javaslom, mint másoknak, inkább válasszon egy jól csengő olajmárkát, minthogy akár kis eséllyel is valami kétes minőségűbe nyúljon bele.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Azt szeretném megtudni, hogy bontatlan olaj (motor, váltó, szervó, fék) meddig használható fel a vétel után.
Köszönettel:
László
Kedves László!
A legóvatosabb becslés szerint is legalább 5 évig nem lesz semmi baja. A gyakorlatban, optimális körülmények között akár a dupláját is kibírhatja, mert a lezárt flakonban nincs kitéve olyan minőségromboló hatásoknak, mint egy már használatba vett olaj.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Kérdésem a következő: 2002-es Suzuki Swiftbe márkás (Shell, Total, Mol stb.) 15W-40-est, esetleg nevenincs vagy GM 10W-40-est rakjak? Árban kb. egy szinten vannak.
Köszönettel:
Csaba
Kedves Csaba!
A 15W-40-es túl vastag, a no name 10W-40-es nem megbízható, a GM 10W-40-ről már sokat írtam a rovatban; nyugodt szívvel egyiket sem tudom ajánlani. Inkább márkás 10W-40-es félszintetikust tegyen bele, hosszú távon azzal jár jobban.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nemrég vásároltam egy 2000-es évjáratú 1,6-os Skoda Feliciát. A vásárlást olajcsere követte. A szaküzletben a Total Quartz 7000 10W-40 olajat ajánlották. Az eladó azt is mondta, hogy a következő olajcsere 15 ezer km után vagy 1 év múlva esedékes.
Évente max. 8-10 ezer kilométert autózom le. Kérdésem az, hogy 1 év elteltével le kell-e cserélnem az olajat, vagy elég ezt megtennem 15 ezer km megtétele után.
Tisztelettel:
Laci
Kedves Laci!
Két oka is van annak, hogy nemcsak kilométert, hanem határidőt is meg szoktak adni csereperiódusként. Az egyik ok az, hogy aki nem megy egy év alatt 15 ezer kilométert, az valószínűleg rövidebb utakra használja az autóját, de nem biztos, hogy kevesebbszer jár vele. A sok rövid út nagyobb megterhelést jelent az olajnak, mintha ugyanannyi kilométert kevesebb, de hosszabb út alatt tette volna meg. A stop-and-go miatt, a túl alacsony motorhőmérséklet miatt az így megtett 10 kilométert nem lehet össze sem hasonlítani mondjuk egy országúton vagy autópályán megtett 10 kilométerrel. Nyilván az 1 év vagy bármilyen más előre megadott időperiódus alkalmatlan arra, hogy ezt a különbséget pontosan szimulálja, de még bőven a biztonságos tartományban tartja az autóst, hogy a műszaki hibák elkerülhetőek legyenek.
Erre mondhatja azt valaki, hogy mi a helyzet akkor, ha csak nagyon-nagyon keveset megy, mondjuk 1-2 ezer kilométert egy év alatt. Vagy akkor, ha csak 8-10 ezret megy, de azt mindig városon kívül. Azt hihetnénk, hogy ilyen esetben biztonságosan kitolható az 1 év, de ez sem feltétlenül igaz. Itt jön a második ok. Ha az olajat betöltöttük, használatba vettük, azzal beindítottunk egy folyamatot, ami kisebb intenzitással ugyan, de az autó álló állapotában is zajlik. Az üzemanyag minimális, de romboló hatású beszivárgása az olajba, a párakicsapódás és az oxidáció olyan tényezők, amelyek rontják az olaj minőségét. Mint korábban már írtam: az 1 év (vagy 6 hónap vagy 2 év) nem szentírás, sokkal inkább egy olyan biztonsági határidő, amely figyelembe veszi, hogy a motor sokkal drágább, mint az olaj. Ezért a gyártók úgy állapítják meg, hogy inkább legyen 1000 esetben túl rövid, mint 1 esetben túl hosszú.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Eddig a kocsimban ( 2005-ös Meriva 1.4 ) mindig 5W-30-as olaj volt. Mostanában esedékes az újabb csere, és megrendeltem ezt az olajat, majd később telefonon közölték velem, hogy ők sohasem tettek ebbe a típusú Merivába 5W-30-as olajat, csakis 0W-30-at. Így ha továbbra is kitartok emellett, akkor elállnak a cserétől.
Egyébként Castrol Edge 5W-30 típusú olaj kerülne bele, erre mondták, hogy a minősítése ennek nincs megadva szemben a 0-val, de mint kiderült, a legutóbbi szervizkor is ez az 5W-30 került bele. Mivel a 0W-t túl vékonynak mondták, továbbra is az 5W-re szavazok, hisz a motor általában kicsit nagyobb fordulaton van használva.
Mindent összegezve, ha az Edge 5W kerül bele, annak esetlegesen várható valami következménye?
Köszönettel:
Norbi
Kedves Norbi!
A Castrol Edge 5W-30 nem rendelkezik a GM jóváhagyásával, aminek vagy műszaki, vagy üzletpolitikai okai vannak. Hogy a kettő közül melyik, azt csak a Castrol tudná megmondani. A magam részéről csakis azt a terméket választanám, amelyik rendelkezik a megfelelő jóváhagyással, amely jelen esetben az Edge 0W-30.
Annál is inkább, mivel nem értek egyet azzal, hogy a 0W-30 túl vékony lenne. Gondoljuk csak végig: a melegoldali viszkozitása mindkettőnek SAE 30, ami azt jelenti, hogy üzemi hőmérsékleten hasonló sűrűségűek. Hidegen a 0W vékonyabb, mint az 5W, de mindkettő vastagabb annál – igen, még a 0W is –, mint ami a motornak optimális. Csak felmelegedve lesznek optimális vastagságúak. Ezen logika mentén belátható, hogy a 0W-s olaj nem túl vékony, sőt, eleve közelebb áll ahhoz a viszkozitáshoz, amit üzemi hőmérsékleten el kell érnie.
Üdv:
Olajdoki