Félszintetikus olaj '82-es Mercibe

2009. január 5., 15:37 Módosítva: 2009.01.05 15:37

Kedves Olajdoki!

A tanácsodat kérném, érdemes-e a legkorszerűbb, szintetikus olajat töltenem '82-es szívódízel Mercimbe? A motor tökéletes állapotú, szeretném megóvni. Anno a gyár 10W-40-es ásványi olajat ajánlott ehhez a típushoz, de azóta már léteznek sokkal korszerűbb motorolajok. Segíts eldönteni...

Köszönöm:

Imi

Kedves Imi!

A legkorszerűbb szintetikus olajat nem érdemes beletölteni, de az ásványi 10W-40 helyett esetleg érdemes félszintetikus 10W-40-re váltani. Vannak kifejezetten sokat futott motorokhoz kifejlesztett 10W-40-es félszintetikus olajok, amelyek extra tisztító és regeneráló adalékokat tartalmaznak. Ilyen például a Valvoline Maxlife 10W-40 vagy a Fuchs Titan CFE MC 10W-40.

Üdv:

Olajdoki

Szintetikus vs. félszintetikus

2009. január 5., 08:14 Módosítva: 2009.01.05 08:14

Kedves Olajdoki!

Azt szeretném megtudni, hogy felhasználói szempontból mi a különbség a félszintetikus és a szintetikus olaj között? Ha ugyanazon gyári minősítéssel rendelkeznek, melyiket érdemesebb megvenni?

Kedves Érdeklődő!

Minőségben egyértelműen a teljesen szintetikus a legjobb, ár/érték arányban - rövid és középtávon - pedig a félszintetikus.

A szintetikus olajok tisztábban tartják a motort, mert nem hajlamosak a kokszosodásra; jobban tartják a viszkozitásukat a csereperiódus során, mert nincs bennük viszkozitásmódosító adalék, ami elnyíródhatna, és jobban ellenállnak a hőterhelésnek. De a félszintetikus olaj is rendelkezik hasonló tulajdonságokkal, csak annak mértéke nem éri el a szintetikusét. Viszont lényegesen kevesebbe kerül, ezért a teljesen szintetikus olaj használata inkább hosszú távon - az autó várható élettartamára vetítve - kifizetődő.

Üdv:

Olajdoki

Nem jár az autó, mégis fogy az olaj

2009. január 2., 10:28 Módosítva: 2009.01.02 10:28

Kedves Olajdoki!

A kérdésem az lenne, hogy 1999-es Rover 414 Si járgányba megfelelő-e vajon a Castrol Magnatec 10W-40 motorolaj? Az olasz nyelvű használatiból kibogarászva jutottam arra a következtetésre, hogy ez talán jó lesz hozzá. Mielőtt azonban a csere megtörténne, a biztonság kedvéért most már tőled is megkérdem, hogy megfelelő-e ez a cucc. Ha esetleg azt is meg tudnád mondani, hogy mennyit nyel be egy cserénél, pazar lenne!

Ja, és még valami. Az autót két hónappal ezelőtt vásároltam, azóta hetente egyszer járattam meg a parkolóban a motort pár percig, km-ben kifejezve szinte semmit nem futott (a jogosítványszerzésnek most értem a végére). A nívópálcát figyelgetve viszont úgy tűnik, hogy közel egy cm-rel megsüllyedt a szint azóta. Csöpögésnek, olajfoltnak viszont semmi nyoma. Álló helyzetben mi okozhatja még az olajszint csökkenését?

Kedves Érdeklődő!

Jó hozzá a Castrol Magnatec 10W-40. 4,5 liter kell belőle.

Normális körülmények között azt mondanám, hogy az olajszint-csökkenésnek a belső tömítetlenség az oka: az olaj belefolyik az üzemanyagba és vele együtt elég, ezért nincs olajfolt. De azért ehhez is jó pár kilométert kellene menni, így itt valószínűleg a mérés volt pontatlan.

Úgy kell helyesen olajszintet mérni, hogy az autóval vízszintes felületen állva a hideg motorból kivesszük a nívópálcát, letöröljük, majd visszatesszük. Ezután ismét kihúzzuk, és az ekkor látható olajszint a valódi. Ha tehát nem hideg motornál mérünk, vagy az autó nem áll vízszintesen, vagy rögtön az első kihúzás eredményét nézzük, akkor nem biztos, hogy helyes eredményt kapunk.

Üdv:

Olajdoki

Érdemes „vékonyabbra” váltani

2009. január 1., 13:14 Módosítva: 2009.01.01 13:14

Kedves Olajdoki!

Van egy 2002-es évjáratú Seat Cordobám 1.6-os, 8 szelepes motorral. A kérdésem a következő: vajon érdemes az előírt 10W-40es olajnál "vékonyabbat" használni az autóhoz, vagy teljesen felesleges pl. 5W-40-et tenni az autóba?

Tisztelettel:

Laci

Kedves Laci!

Igen, érdemes. Egy 2000 után gyártott autóba mindig bele lehet tölteni egy 5W-s olajat, ami a téli viszonyok mellett jobban teljesít. A motor indítása után az olaj gyorsabban eljut a kenési helyekre, és így nagyobb védelmet jelent.

Ha esetleg olajfogyasztás lépne fel - és a 10W-s olajnál nem volt -, akkor viszont gazdaságosabb visszatérni a 10W-40-re és/vagy megnézetni a tömítéseket.

Üdv:

Olajdoki

0W-s olaj Corollához?

2008. december 29., 10:22 Módosítva: 2008.12.29 10:22

Kedves Olajdoki!

Van egy 2003-as 1.4 benzines motorral szerelt Corollám, 68 000 km-rel a háta mögött. Most már második éve Mobil1 0W-40 olajat használok, olajfogyasztást nem vettem észre, betöltéskor maximum szint, leeresztéskor maximum szint. Kérdésem, hogy ez az olaj túlzás, vagy jó választás? Ön milyen olajat választana, ha ilyen járgánya lenne?

Előre is köszönöm a válaszát.

Üdv:

Minya

Kedves Minya!

Nincs semmi kifogásom a 0W-40-es ellen, de én nem járok -35 fok alatti hőmérsékleten az autómmal, ezért én inkább 5W-40-et tennék bele. A viccet félretéve: az tény, hogy egy 0W-s olaj még gyorsabban elkezdi kenni a motort télen az indítás után, de egy 5W-s olaj is elég jó a magyar klimatikus viszonyok közé. Tehát én leginkább egy 5W-40-es olajat használnék, de nem beszélem le a 0W-40-ről sem.

Üdv:

Olajdoki

Motortisztító adalék helyes alkalmazása

2008. december 22., 10:28 Módosítva: 2008.12.22 10:28

Kedves Olajdoki!

’94-es Opel Astra autómban olajat szeretnék cserélni. Sokat hallottam a motoröblítő adalékokról, és most ki szeretném próbálni. Egy a bökkenő: hogy nem tudom, mikor kell beleönteni, a fáradt olaj leengedése előtt vagy után. Mondták már, hogy utána kell csak az öblítővel járatni egy kicsit, azt leengedni, és a friss olajat beleönteni.

Köszönöm.

Kedves Levélíró!

Majdnem leestem a székről. Remélem, aki azt a tanácsot adta Önnek, hogy csak az öblítővel járassa a motort, az ki is próbálja a saját autóján. Eleve gyanús kell hogy legyen mindenkinek, aki látott már autót életében, hogy ha az olajtöltet kb. 4 liter, akkor nem fog jót tenni a motornak, ha percekig mindössze 300-500 milliliter tisztítóadalékkal járatja.

A motoröblítő adalékot a régi olajba kell beletenni, és kb. 10 percig kell utána alapjáraton működtetni a motort. Pörgetni tilos. Ezután kell leengedni a használt olajat, és betölteni a frisset. Ez most csak egy felületes leírás, mert a pontos használati mód adalékgyártmányonként változik, de a flakonra pontosan rá van írva. Elsősorban az ott leírtak az irányadóak.

Üdv:

Olajdoki

Teherautó-olaj személyautóhoz

2008. december 18., 13:38 Módosítva: 2008.12.18 13:38

Kedves Olajdoki!

Okoz-e valamilyen károsodást a benzines személyautó motorjának,ha MOL Dynamic Synt Diesel 10W-40 motorolajat használnék? Sűrűbb olajcsere megoldható.

Tisztelettel:

Sándor

Kedves Sándor!

A sűrűbb olajcsere nem old meg semmit, mert nem arról van szó, hogy a dízel motorolaj elhasználódik. A MOL Synt Diesel nemcsak hogy dízelautókhoz való, hanem ráadásul dízel teherautókhoz, rájuk szabottan magas tisztítóanyag-tartalommal. Ezek egy benzines személyautóban hamar lerakódásképződéshez vezetnek. Használjon inkább személyautó-olajat, nem véletlen, hogy külön termékcsalád létezik erre a célra.

Üdv:

Olajdoki

Fagyálló keverési arány

2008. december 17., 10:47 Módosítva: 2008.12.17 10:47

Kedves Olajdoki!

Már többször kérdeztem, köszönöm a gyors válaszokat. G Astrám lassan a 120. ezreshez közelít. Lesz vezérműszíjcsere görgőstül, olaj (Maxlife 10W-40) + szűrő, levegőszűrő, gyertya, miegymás…

A hűtőfolyadék is csereérett. Arra gondoltam, hogy a Maxlife fagyállót veszem bele. Mennyi kell belőle? Úgy tudom 6,5 literes a rendszer. Nem találtam adatokat a hígításra vonatkozóan. 50%-ban lehet? Vagy vegyek egy 5 literest, a többi meg desztillált víz? Ez kézenfekvő, nem kell kevergetni, miegymás. Jó így?

A másik kérdésem a fékfolyadék. DOT 4? Mennyi kellhet belőle? Úgy tudom, egy flakon nem elég…

Köszönöm válaszát!

Üdv:

Laci

Kedves Laci!

Sajnálom, hogy nem adta meg az autó pontosabb paramétereit (hengerűrtartalom, évjárat, üzemanyag típusa, teljesítmény), mert így pont a feltöltési mennyiségekre nem tudok válaszolni. Annyit így is mondhatok, hogy a Valvoline Maxlife fagyálló biztosan jó bele, sőt, még desztillált vízre sincs szükség, ugyanis ez a fagyálló csapvízzel is keverhető, mivel olyan adalékokat tartalmaz, amelyek semlegesítik a csapvíz káros tulajdonságait.

Ha tényleg 6,5 literes a rendszer, akkor viszont sok bele az 5 liter fagyálló-koncentrátum. Nem mindenki tudja, de a fagyálló-koncentrátumok nem hígítatlanul nyújtják a legjobb teljesítményt, azaz nem ekkor a legalacsonyabb a fagyáspontjuk. A legjobb keverési arány a 70% fagyálló-koncentrátum, 30% víz. De nem ezt javaslom, hanem az 50-50%-ot, mert a hazai klimatikus viszonyok között ez bőven elég, és gazdaságosabb, mint a 70/30.

Fékfolyadékból az átlagos töltetmennyiség 0,5 és 1 liter között van, a kapható kiszerelések pedig a 250 ml és az 5 liter között változnak, így arra a kérdésre, hogy elég-e egy flakon, az a válasz, hogy attól függ. Egy biztos: ha marad fékfolyadék, ne tegye el a maradékot, hogy majd jó lesz legközelebbre, ugyanis felbontás után nagyon hamar tönkremegy.

Üdv:

Olajdoki

Nem jó a részecskeszűrőnek, mégis ajánlják

2008. december 16., 12:34 Módosítva: 2008.12.16 12:34
5

Kedves Olajdoki!

Tudom, hogy a Ford 1.6 TDCi 110 LE DPF motorja eléggé elterjedt (Volvo, Mazda, PSA, Ford), de a minap egy Ford olajokat (is) áruló cégnél (Cromax) láttam, hogy kifejezetten felhívja a figyelmet, hogy a gyár által előírt olaj nem C3 (tehát nem jó a részecskeszűrőnek). Egyébként a gyár az összes motorhoz a WSS-M2C913B-nek megfelelő olajat írja elő. Szó sincs C3-ról... Akkor most hogy is van ez?

Kedves Érdeklődő!

Annyira meglepett, amit írt, hogy komoly kutatómunkába kezdtünk egy kollegámmal, hogy utánajárjunk. A kapott válaszok nem egészen megnyugtatóak. A dízel részecskeszűrőnek alacsony hamutartalmú olaj kell, ebben mindenki egyetért, de az is tény, hogy az alacsony hamutartalmú olajok nem kompatibilisek minden motorral. Tehát itt egyszerűen az történt, hogy a motornak nem jó az ACEA C-s olaj, ezért hiába kellene a részecskeszűrőnek, nem javasolhatják. Ennek meg is van az „eredménye”: forrásaink szerint sok garanciális részecskeszűrő-csere van ezeknél a típusoknál.

Ha Önnek ilyen autója van, javaslom, hogy az előírt olajat használja, és még a garancia lejárta előtt próbálja meg a részecskeszűrőt kicseréltetni.

Üdv:

Olajdoki

Váltsunk-e olajfajtát 100 ezernél?

2008. december 15., 08:08 Módosítva: 2008.12.15 08:08

Kedves Olajdoki!

Van egy 2003-as, 1300 köbcentis Suzuki Swiftem, most 10W-40-es Castrol Magnatec olajat használok. 95 000 km van benne, váltsak másik olajra, vagy ez továbbra is megfelelő lesz bele?

Tisztelettel:

Gábor

Kedves Gábor!

Döntés kérdése. Nyugodtan használhatja a továbbiakban is ezt az olajat, különösen ha elégedett az eddigi teljesítményével. A másik lehetőség, hogy áttér egy kifejezetten sokat futott motorokhoz gyártott olajra, amely extra tisztító és tömítéskondicionáló adalékokat tartalmaz. Utóbbira példák a Valvoline Maxlife 10W-40 vagy a Fuchs Titan CFE MC 10W-40. A Castrolnak is van ilyen olaja (Castrol High Mileage), de sajnos az 15W-40-es, így inkább idősebb autókhoz tudnám javasolni.

Üdv:

Olajdoki

Zabálja az olajat a Bravo

2008. december 12., 13:59 Módosítva: 2008.12.12 13:59

Kedves Olajdoki!

Van egy új Fiat Bravo gépjárművem, bemutatóautó volt, majd’ hatezer km volt benne. Elvileg úgy adják át az autókat − még demo kocsinál is −, hogy átvizsgálják, olajcsere stb. Én mentem vele 10 ezer km-t, és megnéztem egy hosszú út előtt a szintet. A pálcán a minimum szintet sem érte el.

Öntöttünk hozzá 1 liter gyár által előírt Selénia olajat. 20 ezernél vittem szervizbe, de már az az 1 liter is tovatűnt a kocsimból! A Fiat Magyarország és a márkaszerviz szerint normális, hogy kifogy az olaj, én kissé irreálisnak tartom!

Önnek mi a véleménye a dologról?

Kedves Levélíró!

1 liter olajfogyasztás 10 ezer kilométeren nem a világ vége. Vannak autók, amelyek gyárilag úgy vannak összerakva, hogy 1 decit sem fogyasztanak, de van olyan is, ahol ennél lényegesen több is normálisnak számít. Ha a márkaszerviz szerint ennél a típusnál ez a normális, akkor csak annyit tudok tanácsolni, hogy figyelje az olajszintet, és töltsön időnként utána.

Üdv:

Olajdoki

Olcsó olajok - biztosan gagyi mind?

2008. december 11., 11:41 Módosítva: 2008.12.11 11:41

Kedves Olajdoki!

Valóban gagyi az olcsó olaj?

A szupermarketekben kapható olajok között (szinte) minden teljesítménykategória megtalálható. Bőven lévén időm (az asszony sokáig válogat), megnéztem az összes apróbetűt. Ha nem alap, hogy mind hazugság, akkor egyrészt ezeket az olajokat francia és angol földön gyártották, másrészt az összes olyan szabványnak megfelelnek, amelynek a márkás olajok. Amiben címke szerint különböznek, az az alkalmazott adalék (ezekben nincs, azokban van) és az ár. Megér a szebb címke és pár milligramm adalék többszörös árat? Biztos, hogy a márkás olajok dobozára írt minden szó igaz?

(Tapasztalat: 1.6 -os, benzines Fiatom most jut el a negyedik olyan olajcseréig (15 ezer km-enként cserélek a 20 ezer helyett, így jön ki az egy év), amikor olcsó olajat kap, kapott. Gond vele nincsen, persze nem száguldozok, csak használom az autót.)

Válaszát, véleményét előre is megköszönöm!

Kedves Érdeklődő!

Nagyon tetszik a kérdése, de nem lehet rá teljesen feketét vagy fehéret mondani. Először is válasszuk ketté a hipermarketekben kapható olajokat. Vannak mindannyiunk által ismert márkanevek (pl. MOL, Valvoline, Castrol stb.), és vannak teljesen ismeretlenek. Nem mondom, hogy az ismeretlen márkanevű, olcsó olajok mind rossz minőségűek, de sokkal kevésbé lehetünk biztosak abban, hogy egy olyan cég, amelyik tegnap még nem volt, holnap pedig ki tudja, létezik-e még, jó minőségű olajat gyárt. Lehet, hogy igen, lehet, hogy nem, én nem a saját autómon szeretném kipróbálni, gondolom Ön sem.

Ha a nevesincs olajokat félretettük, maradnak a márkásak. Itt azt a kérdést kell feltenni, hogy mi az előírás az autójához? Megfelel-e a polcon található olaj az előírásnak? Ha minden kétséget kizáróan igen, akkor minden rendben, vegye meg. Ha valami hiányzik, akkor inkább ne kockáztasson, mert néhány milliliter adalékon igenis sok múlhat.

Üdv:

Olajdoki

Longlife vagy sem?

2008. december 9., 10:42 Módosítva: 2008.12.09 10:42

Kedves Olajdoki!

VW Polo 1.4 2003-as autómban 60 ezer km van. Az előző tulaj Helix Ultra 5W-40 es olajat használt. Esedékes lenne az olajcsere, felmerült még 5W-30, illetve Castrol és más márkák is.

Arra lennék kíváncsi, mi tenne a legjobbat az autómnak. Esetleg te milyen márkát javasolnál? Vagy mit nem?

És lenne még egy kérdés, az olajcsere-intervallummal kapcsolatban. Longlife, vagy nem longlife? Egyiket és másikat mikor illik cserélni?

Kedves Levélíró!

Én kihasználnám a dupla hosszú csereperiódus lehetőségét (30 ezer km vagy 2 év a 15 ezer km vagy 1 évvel szemben), és longlife olajat tennék bele. Nemcsak kétszer hosszabb ideig nem kell gondolni az olajcserére, de környezetbarátabb megoldás is, hiszen feleannyi olaj végzi veszélyes hulladékként. Minden olyan olaj jó hosszú csereperiódusú olajként ehhez a típushoz, amelyik megfelel a VW 503.00-nak vagy az 504.00-nak, például Castrol Edge 5W-30 vagy Mobil 1 ESP Formula 5W-30.

Üdv:

Olajdoki

Fagyálló keverése

2008. december 8., 08:22 Módosítva: 2008.12.08 08:22

Kedves Olajdoki!

Nekem egy 2004-es évjáratú Renault Megane Limousine 1.4 16V autóm van. A hűtőfolyadéka -19ºC-ig fagyálló. Azt szeretném kérdezni, hogy ezen kell-e töményíteni?

Mindenképpen akarok hozzátölteni, mert az optimális szint alatt van. Ön esetleg tudja, hogy milyen fagyálló kell bele? A gyári fagyálló színe sárga. Én találtam az interneten egy Austroil nevű osztrák fagyállót, ami szintén sárga, alumíniumbarát és korróziógátló, ezt hozzákeverhetem a gyári sárga fagyállóhoz a motor és a hűtőrendszer károsodása nélkül? Előre is köszönöm!

Tisztelettel:

Ferenc

Kedves Ferenc!

Ha most -19 fokig bírja (ellenőrizte refraktométerrel?), akkor csak attól függ, kell-e töményíteni, hogy várhatóan ki lesz-e téve ennél alacsonyabb hőmérsékletnek. Városi körülmények között ez nem valószínű, de ha esetleg kirándulni megy a hegyekbe és/vagy külföldre, akkor nem kizárt.

Gyárilag 120 ezer km vagy 48 hónap a fagyálló csereperiódusa ennél a típusnál, amit csak legújabb generációs szerves-sav (OAT) technológiájú fagyállóval lehet elérni. A szín sajnos nem sokat segít, mert bármilyen fagyállót bármilyen színűre lehet színezni, minőségtől függetlenül. Amire oda kell figyelni - az alumínium-kompatibilitáson kívül -, hogy a választott fagyálló ne tartalmazzon szilikátokat, nitriteket, aminokat, foszfátokat és borátokat.

Üdv:

Olajdoki

Széthajtott Uno Turbo

2008. december 5., 12:31 Módosítva: 2008.12.05 12:31

Kedves Olajdoki!

Három éve (többé-kevésbé) boldog tulajdonosa vagyok egy 1991-es 1.3-as Fiat Uno Turbónak. Leginkább hétvégén városban, valamint autópályán használom.

Noha az autót nem kímélem (nemritkán forgatom tiltásközelbe), az eddig eltelt olajcsere-periódusok alatt (a gyári 7500 helyett 6000-6500 km-enként cserélem) egyáltalán nem fogyasztott olajat az autó. Az elmúlt hónapban többször mentem tartósan 170 km/h felett, összesen kb. 450 km-t. Az autó olajfogyasztása meglepett, kb. 1 litert kellett utántöltenem. Eddig Selenia, Castrol Magnatec, Mobil Super S 10W-40-es olajakat próbáltam, különbséget egyik esetében sem éreztem.

A kérdésem az volna, hogy károsodhatott-e az eddig bontatlan, 270 ezer km-t futott motor a (sajnos kényszerű) száguldások alatt, illetve váltsak-e olajat, ha még sok-sok éven keresztül szeretném használni az autót.

Válaszát előre is köszönöm:

Laci

Kedves Laci!

Azt nem hiszem, hogy a motor károsodott, de lehet, hogy a tömítéseknek ez már sok volt. Szervizbe kellene vinni, hogy kiderüljön, mi történt. Az olaj váltását nem feltétlenül javaslom, mert a felsoroltak jók ehhez az autóhoz.

Üdv:

Olajdoki

Gyakoribb olajcsere 100 ezer km fölött?

2008. december 5., 12:26 Módosítva: 2008.12.05 12:26

Kedves Olajdoki!

2004-es, 1,6-os Ford Focusomban 140 ezer km van. Szükséges-e a 20 000 km-es olajcsere-periódust 15 000 km-re változtatni?

Köszönettel:

Attila

Kedves Attila!

Azért nem kell sűrűbben cserélni az olajat, mert 140 ezer km van benne. De mivel a 20 ezer kilométeres csereperiódust normál üzemeltetési körülményekre határozták meg, ezért érdemes sűríteni, ha a valóságban ennél keményebb az igénybevétel. Ilyennek számít, ha túlsúlyban van a városi közlekedés, ha jellemzőek a rövid utak, ami alatt nincs elég ideje a motornak bemelegedni, vagy a nagyobb teher, pl. utánfutó rendszeres vonatatása.

Üdv:

Olajdoki

8 éves Ford Focus olaja

2008. december 2., 12:05 Módosítva: 2008.12.02 12:05

Kedves Olajdoki!

8 éves Ford Focusomban alacsony az olajszint, de nem tudom, milyen olaj van benne, így marad az olajcsere a rátöltés helyett. Csakhogy fogalmam sincs, milyen olajat kellene belerakni.

Ebben szeretném a tanácsodat kérni, mert nem értek az ilyen dolgokhoz.

Üdv:

Tamás

Kedves Tamás!

Ford M2C-913A minőségű olajra lesz szükséged, 5W-30-as viszkozitással. Például Castrol Magnatec Professional A1 5W-30 vagy Shell Helix F 5W-30.

Üdv:

Olajdoki

Fagyálló utántöltése

2008. december 1., 14:10 Módosítva: 2008.12.01 14:10

Kedves Olajdoki!

Renault Scenic 2005 1.5 dci-be milyen hűtőfolyadékkal pótoljam a hiányzó mennyiséget?

Köszönöm!

Béla

Kedves Béla!

Ha nem biztos benne, hogy hagyományos BS6580 minőségű vagy korszerű, G11 vagy G12 minőségű fagyálló van most benne, akkor javaslom egy G11-es minőségű hibrid fagyálló használatát (pl. Valvoline Maxlife Antifreeze), mert az mindkét típusú fagyállóval keverhető.

Üdv:

Olajdoki

Mercedes W124 motor- és váltóolaja

2008. november 27., 13:33 Módosítva: 2008.11.27 13:33

Kedves Olajdoki!

Milyen kenőanyagot javasolnál egy ’94-es Mercedes E220 16v (W124) gépkocsi motorjához, illetve automata váltójához? (230 ezer km-t futott.) Köszönöm!

Üdvözlettel:

Viktor

Kedves Viktor!

A motorhoz valamilyen 10W-40-es félszintetikus olajat javaslok, pl. Valvoline Durablend 10W-40 vagy MOL Dynamic Transit 10W-40.
Az automata váltóhoz egy MB 236.6 vagy .7 minőségű váltóolaj tökéletes, pl. Castrol TQ-D vagy Mobil ATF 220.

Üdv:

Olajdoki

Suzuki Ignis olajcsere

2008. november 27., 13:30 Módosítva: 2008.11.27 13:30
1

Kedves Olajdoki!

Új Suzuki Ignisben hány km után esedékes az első olajcsere? Milyen olajat célszerű beletenni?

Üdv:

Mariann

Kedves Mariann!

15 ezer kilométer vagy 1 év a csereperiódus, amelyik előbb jön. Az első olajcserét is ekkor javaslom, műszakilag fölösleges ennél hamarabb. A garancia szempontjából a kézikönyvben leírtak irányadóak. !

Egy félszintetikus, 10W-40-es olaj bőven elég, pl. OMV Bixxol Extra 10W-40 vagy MOL Dynamic Transit 10W-40.

Üdv:

Olajdoki

Fordba csak Ford olajat?

2008. november 25., 15:53 Módosítva: 2008.11.25 15:53

Kedves Olajdoki!

Az a kérdésem, hogy valóban csak a Ford Formula olajat szabad betölteni a Ford márkajelzésű autókba. Olyan nagy a különbség az 5W-30 és 10W-40 között?

Kedves Érdeklődő!

Nincs olyan, hogy egy bizonyos autóba csak egy bizonyos márkájú olaj tölthető! Az autó gépkönyve mindig tartalmazza, hogy milyen szabványnak megfelelő olajra van szükség, és mindazon gyártók megfelelő minőségű olaja beletölthető, akik olyat gyártanak.

5W-30 és 10W-40 között lehet kicsi vagy nagy a különbség, attól függően, hogy a két olaj csak viszkozitásban különbözik, vagy esetleg másban is (pl. félszintetikus kontra szintetikus stb.)

Üdv:

Olajdoki

Sokat futott Golf IV.

2008. november 25., 15:48 Módosítva: 2008.11.25 15:48

Kedves Olajdoki!

125.000 km-t futott, 6 éves, 1.6 16v motorral szerelt Golf IV. a család autója, Castrol (Magnatech) 10W-40-es olaj a kenőanyag. Ha Valvoline MaxLife-ra váltanék, melyik lenne jó választás?

Mit tanácsolsz, érdemes váltani?

Köszönettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Valóban, 100 ezer km után már sok minden nem olyan a motorban, mint új korában. A Valvoline Maxlife olyan adalékokkal rendelkezik, amelyek „gyógyszeres kezelést” jelentenek a motornak. A Castrolnak is van hasonló olaja (GTX High Mileage 15W-40), de talán inkább a Maxlife-ot ajánlanám, mert abból van 10W-40-es változat.

Üdv:

Olajdoki

1,2-es Chevrolet Aveo olajcseréje

2008. november 22., 18:49 Módosítva: 2008.11.22 18:49

Kedves Olajdoki!

2006-os Aveóm van. 2007.03. hóban voltam olajcserén az autómmal. 10W-40-es olajat tettek bele. Idén márciusban újra cserélték az olajat a kocsimban, de a szervizvezető azt tanácsolta, hogy jobb lenne bele az 5W-30-as A3B3. Bele is tették.

Nemsokára olajcserére vinném az autót, mert 15.000-et belepörgettem. Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy maradjon-e az 5W-30-as, vagy elég bele az 5W-40-es? Nekem valaki azt mondta, hogy hígabb ez az olaj, és nem biztos, hogy jót tesz a motornak. Különben is 1,4-esekbe szokták tenni! Önnek erről mi a véleménye?

Köszönöm előre is!

Üdv:

Gergő

Kedves Gergő!

Jó hozzá az 5W-30 is, a 10W-40 is, és az 5W-40 is. Nem kell attól tartani, hogy az 5W-30 nem tenne jót, annál is inkább, mert a gyártó ezt a viszkozitást is megjelölte mint lehetséges választást. Olyan összefüggés meg nincs, hogy 1,2-es motorba 5W-40, 1,4-esbe pedig 5W-30 kellene.

Üdv:

Olajdoki

Hogyan kerüljük el a gagyi olajat?

2008. november 22., 18:43 Módosítva: 2008.11.22 18:43

Kedves Olajdoki!

Nemsokára készülök vásárolni egy vadonatúj Suzuki Swift II-t. A kötelező szervizek viszont már előre is nyugtalansággal töltenek el. Nagyon sok helyről hallottam, hogy igen gyakori az, hogy a kocsikba nevenincs teszkós trutymót töltenek be olaj gyanánt - persze horror pénzért -, az így megmaradt jó minőségű olajat pedig más csatornán értékesítik. Például az egyik Suzuki márkaszervizben beismerten is a legolcsóbb MOL Multiszuper rémséget töltik a vadiúj gépekbe is, sőt, egy márkaszervizben dolgozó ismerősöm éppen nekem kérkedett azzal, hogyan ejtik át a sok „verebet”.

Úgy érzem, jogos az aggodalmam, továbbá nem akarom az új kocsimat tönkretenni efféle etikátlan magatartás miatt. Elvileg egy „civil” számára ez nem probléma, de szeretném, hogy 300.000 km után is még motor legyen a motor. Gondolkodom rajta, hogy a szervizbeli olajcsere után egyből otthon kicserélem a bizonytalan löttyöt olyanra, amit én vásároltam, csak ez több tízezer forint kidobása. Mit tanácsolsz, van más megoldás is?

Tisztelettel:

Zoltán

Kedves Zoltán!

Szerintem az összkép azért nem ennyire rossz, különben a márkás olajokat forgalmazó olajtársaságok már kivonultak volna a piacról, de azért valóban előfordulhat ilyen is. Ha biztosra akarsz menni, azt javaslom, vegyél valamilyen márkás olajat, csakis olyan szabványút, ami a gépkönyv szerint bele való. Telefonálj körbe 1-2 márkaszervizt, mondd meg, hogy az olajat Te viszed a kötelező szervizhez, és szeretnéd, ha előtted cserélnék le. Mondhatják, hogy hozott olajjal nem dolgoznak, meg azt, hogy ettől elveszíted a garanciát, jogilag azonban nem ez a helyzet. Ha tényleg olyan olajat viszel, ami megfelel az előírásnak, nem tagadhatják meg a használatát, és nem vehetik el a garanciát. Hogy mennyire érdekli mindez a szervizt, az már más kérdés, de ha látják rajtad, hogy tisztában vagy a jogaiddal, és ellenállás esetén esetleg még a fogyasztóvédelmet is megemlíted, akkor valószínűleg beadják a derekukat.

Üdv:

Olajdoki

Automata váltóval kapcsolatos ellentmondások

2008. november 21., 17:22 Módosítva: 2008.11.21 17:22

Kedves Olajdoki!

Nem tudok némelyik írásán kiigazodni! Az egyik levélírónak azt tanácsolja, hogy az automata váltóban ne cseréljen olajat, mert azt 300-400 000km-re tervezték, a másik tulajnak meg azt, hogy természetesen 60 000km után le kell cserélni. Most melyik a jó válasz? Nekem egyébként 2000-es évjáratú 1.9 PD TDI tiptronicos autóm van, AJM-es motorkóddal. Milyen olajat tegyek a motorba, ill. a váltóba, és mennyit?

Kedves Levélíró!

Az automata váltók egy részében nem kell olajat cserélni, mert az autó teljes élettartamára szabták, más automata váltókban viszont kell.

A PD TDI motorjába 3,6 (+0,5) l olaj kell, VW 505.01-nek megfelelő, pl. MOL Dynamic Gold 5W-30 vagy Valvoline Durablend Diesel 5W-40. A váltóolajat nem kell cserélni („Filled for life”), de 60 ezer km-enként ajánlatos ellenőrizni.

Üdv:

Olajdoki