Kedves Olajdoki!
Egy ellentmondásra szeretném felhívni a figyelmét. Ön az olajszint-ellenőrzést és pótlást hideg motornál javasolja válaszaiban. Ezzel szemben Opel Astra autóm használati útmutatója meleg motornál ajánlja ennek elvégzését. Felfedezve a különbséget, beütöttem a keresőbe az olajszint-ellenőrzést. Az első négy javaslat a tárgykörben - amit elolvastam - szintén meleg állapotot ír. Most akkor melyik a helyes, és van-e ennek igazán jelentősége?
Üdv:
Feri
Kedves Feri!
A motor hőmérséklete akkor emelkedik, ha járatja. Ha viszont járatja, akkor az olaj sem lesz leülepedve, így hamisan magas szintet is mutathat. Többek szerint is reggel, indulás előtt érdemes olajszintet mérni. Kíváncsiságból én is rákerestem az "olajszint-ellenőrzés" kifejezésre, és a http://www.olajkereso.hu/olajszint.html került az első helyre. Szerinte is hideg motornál kell…
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Most lesz 1 éves a dízel 1.6 Ceedem. Én szeretném vinni az olajat a cseréhez. Kérdésem, hogyan befolyásolja ez a garanciát. Mi van akkor, ha az előírt olajat viszem, és esetleg nem megfelelő (gyári hibás, ha van ilyen)? Sok verziót halottam már.
Tisztelettel:
Miklós
Kedves Miklós!
Ha az előírt olajat viszi, akkor az nem befolyásolja a garanciát: a szerviznek ugyanúgy kötelessége jótállni, mintha az általuk forgalmazott olajat töltötték volna bele. Ha valami baj történik a csereperiódus során, ami összefüggésben lehet az olajjal, akkor fontos, hogy nem szabad ilyen esetben kizárólag a szervizre bízni a probléma feltárását, mert rögtön az olajra fogják a hibát. Mivel azonban ők már addigra leeresztik az olajat, ezért az olaj gyártója/importőre is joggal tárja szét a karját, mondván: ő nem tudja már ellenőrizni, hogy az tényleg az ő olaja volt.
Javaslatom az, hogy ha gond van, még a rendszer megbontása előtt vegye fel a kapcsolatot az olaj gyártójával vagy importőrével, és kérdezze meg, milyen szabályok vonatkoznak a mintavételre. Ha önnek van ugyanis eltéve egy mintája, amit az olaj gyártója/importőre által elvárt módon és dokumentálva vett le, és a szerviz az olajat hibáztatja, akkor a mintát elemeztetni lehet egy független laborral. Mindez szinte csak elméleti lehetőség: ha be van tartva a csereperiódus, az előírt minőségű olajat viszi, és az olajat nem a piacon vette, akkor a gyakorlatban elenyésző esetben fordulhat elő az olajra visszavezethető probléma. Természetesen mind a szervizről, mind az olajról kapott számlát vagy nyugtát tartsa meg.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
’99-es Peugeot 306-osom van, 1,4-es, 75 LE-s. Egy éve vettem, és akkor a kötelező dolgokon kívül megcsináltattam az olajcserét is. Valvoline Maxlife 10W-40-et töltettem bele. A kérdésem, hogy maradjak továbbra is ennél, vagy váltsak más viszkozitásra, más márkára. Az autóban most 113 000 km van.
A másik kérdésem pedig, hogy valamilyen adalékot töltessek-e a motorba a hosszabb élettartam érdekében?
Köszönettel:
Bertie
Kedves Bertie!
Nem vagyok rajongója a motorolajba utólag betöltött, teljesítményfokozó adalékoknak, mert megbonthatják a motorolaj saját adalékainak belső egyensúlyát. A Maxlife motorolajok gyárilag tartalmaznak olyan tisztító és tömítésregeneráló adalékokat, amelyek kifejezetten a sokat futott motorokhoz ajánlottak, így megteremtik a szükséges védelmet utólagos adalékolás és a belső adalékarányok megbontása nélkül is.
Javaslatom: használja a továbbiakban is ezt az olajat, és ne töltsön hozzá semmit.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy ’92-es 1.9 TD Tipóban szeretnék olajat cserélni. A választásom Max Life 10W-40, kb. 6500 Ft a 4-5 literes kiszerelés, vagy Max Life Diesel 10W-40, ez 9500 Ft-ba kerül. Engem az érdekelne, hogy a sima jó-e a TD-be, és ha nem, akkor mi a különbség a kettő között az árán kívül?
Előre is köszönöm válaszát.
Üdv:
Attila
Kedves Attila!
A "normál" Maxlife 10W-40 is jó hozzá, ugyanis annak is van dízel minősítése. A kifejezetten dízeles olajként futó kenőanyagokban (pl. Maxlife Diesel, Magnatec Diesel stb.) viszont több a tisztítóadalék, aminek a dízelüzem okozta fokozott koromterhelés miatt van létjogosultsága. Tehát a hagyományos olaj is jó, de a "dízeles" még jobb.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Fiat Punto II. 1242 cm3, 60 LE, 2003-as évjáratú autómban jelenleg Selenia K 5W-40 (ACEA A3, API SM) olajjal járok, amivel meg vagyok elégedve. Az olajcsere előtt egy Selenia-kereskedőtől rendeltem a fenti olajból, de a Selenia K 5W40 Pure Energy változatát küldte. Ez ACEA C3 és API SM/CF minősítésű (nincs feltüntetve az ACEA A3 követelmény).
Helyettesíti ez utóbbi a sima Selenia K ACEA A3 előírását, illetve keverhető-e a két olaj, mivel a tavalyi olajcseréből maradt ki 1 liter a sima Selenia K-ból.
Köszi:
Laci
Kedves Laci!
Az ACEA C3 nem helyettesíti az A3 előírásait, annál is inkább, mert a C3 egy dízelszabvány, az A3 pedig benzines. De a Selenia K Pure Energy is rendelkezik benzines szabvánnyal (API SM), csak ez nem helyettesíti az ACEA A3-at.
Az autógyártóknak jelenleg az az álláspontjuk, hogy az ACEA C osztályú, ún. alacsony hamutartalmú olajok, amelyeket dízel részecskeszűrős gépkocsikhoz fejlesztettek ki, alkalmatlanok lehetnek bizonyos motortípusokhoz. Ennek az álláspontnak bevallottan az az oka, hogy a gyártók nem rendelkeznek elegendő üzemi adattal ahhoz, hogy kijelenthessék az ellenkezőjét. Mit jelent ez számunkra? Azt, hogy majdnem biztosan nem lenne semmi problémája az autójának ettől az olajtól, különösen egyetlen csereperiódus alatt. Kérdés, hogy a "majdnem biztos" elég megnyugtató-e. Én inkább másik olajat választanék (pl. a sima K-t).
Ha úgy dönt, hogy betölti a Pure Energy-t, akkor nyugodtan keverheti a Selenia K-val.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nemrég vásároltam egy 2002-es Seat Leon 1.6 16V autót, és most lesz benne 100 000 km. Az előző tulaj Castrol Magnatec 10W-40-es olajat használt, ezért én is ezt tettem bele a nyáron. Viszont mostanra teljesen sötét lett az olaj, és az olajsapka alján emulziószínű, tejföl állagú kicsapódás keletkezett. Ez a jelenség normális?
Szeretném lecserélni idő előtt, de nem tudom, mit vegyek bele.
Köszönettel:
Krisztián
Kedves Krisztián!
Ez az olaj nem teljesíti az ide vonatkozó előírásokat, mert nem rendelkezik legalább a VW 501.01, 502.00, 504.00 minősítések egyikével. Az 505.00, amivel rendelkezik, nem helyettesíti ezeket. Castrolból az Edge 5W-30-at vagy a Magnatec Diesel 5W-40-et javaslom - ami a 'Diesel' ellenére jó ide -, de nem kell elrohanni olajat cserélni, elég, ha a következőnél odafigyel erre.
A kicsapódásnak viszont nem ez az oka. Ha rendszeresen rövid távon használja az autót (különösen ilyen hidegben), pára képződik, és az olaj nem melegszik fel annyira, hogy ez eltűnjön. Ez esetben nincs ok különösebb aggodalomra. Ha azonban hosszú távokon használja az autót, mégis jelentkezik ez a tünet, ráadásul a hűtővize is fogy, akkor joggal gyanakodhat hengerfejproblémára.
Az, hogy sötét az olaj, normális jelenség, mert összegyűjti és lebegteti a szennyeződéseket. Akkor kellene aggódnia, ha 1-2 ezer km után még szép világos lenne.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 1995-ös E36 316i típusú BMW-m, és olaj utántöltése vált szükségessé. Sajnos nem nagyon értek ehhez a témához, és az lenne a kérdésem, hogy meleg vagy hideg motornál ajánlott ezt a műveletet elvégezni?
További kérdésem az, hogy jelenleg Valvoline TopGard 10W-40-et használok a kocsihoz, jó ez a fajta olaj, vagy váltsak más viszkozitásúra/márkára.
Köszönettel:
Ibolya
Kedves Ibolya!
Hideg motornál ajánlott elvégezni az utántöltést, ugyanis a hidegen mért olajszint a mérvadó. De ha már pontosan tudja, hogy mennyit akar utántölteni, akkor igazából mindegy.
A Topgard 10W-40 jó ehhez a típushoz, nyugodtan használhatja.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Összegyűlt pár kérdésem, ami azonos viszkozitású (5W-30) és jóváhagyású (WSS M2C913-B) olajokra vonatkozik.
1. Az azonos 40ºC fokon különböző pl. 55,4 és 55,6 vagy pl. 60,6 mm3/sec. értékek a gyakorlatban jelentenek-e számottevő különbséget? Mekkora érték a számottevő?
2. A szulfáthamu-tartalom jelenti-e az olaj azon tulajdonságát, hogy a kipufogórendszert mennyire terheli vagy kíméli? A szulfáthamu-tartalomnál pl. a 0,92% vagy az 1,0% között van-e gyakorlati különbség? Mekkora érték a számottevő? (Nem ACEA C minősítésű olajok!)
3. Azon olajok, amelyek ACEA A1/B1 és A5/B5 minősítésűek, miben jobbak, mint azok, amielyek csak A1/B1 minősítésűek?
Előre is köszönöm a válaszait!
Tisztelettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
1. Ha rákeres az interneten a „SAE J300” szövegre, akkor talál egy táblázatot, ami alapján az olajok besorolásra kerülnek. Mint abból kiderül, nem a 40 fokon mért viszkozitás a mérvadó.
2. Csak a kipufogógáz-utókezelő rendszerrel szerelt gépjárművek esetén szükséges az alacsony hamutartalmú olaj használata. Ha nincs ilyen eszköz a rendszerben, akkor jól elvan az a hagyományos olajokkal is.
3. Az ACEA C1 (low SAPS) és C3 (mid SAPS) között pl. 0,3% a különbség, tehát az már számottevő, ha emiatt másik szabványt alkottak. A 0,08% valószínűleg nem az.
Az ACEA szöveges leírása az A5/B5 esetében "nagy teljesítményű" motorokat említ, míg az A1/B1 esetén nem. A laboratóriumi adatokban amúgy nagyon kicsi különbségek vannak. Például az A5/B5 esetén kisebb illékonyság megengedett, ami jótékonyan befolyásolhatja az olajfogyasztást. További információkat a www.acea.be oldalon talál.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Az autóm BMW e30 318IS M42 motorral. A gondom az, hogy most cseréltem le az olajat Castrol Magnatec 10W-40-re, és ebben a fagyos időben a reggeli indítás után 10-20 másodpercig még 1 vagy 2 hidrotőke csattog (szerintem)! Az olajcsere előtt ilyen nem fordult elő! Lehet, hogy ez a Magnatec nem a legjobb ebbe a motorba (16 szelepes)? És ha kérhetem, ajánljon valamit bele! 190 000 km van benne, az olajfogyasztás 10 000 km alatt 0,5 liter, amúgy nagyon jó erőben van a motor.
Válaszát előre is köszi.
Kedves Érdeklődő!
A 10-20 másodperc nekem kicsit soknak tűnik, 5 másodpercet még normálisnak tartanék egy ilyen korú autónál. De nem az olaj a hibás, így nem fogok mást ajánlani. Annál is inkább, mivel ez az olaj teljesíti az erre az autóra vonatkozó gyári elvárásokat. Az olajfogyasztás sem éri el azt a mértéket, amit egy más olajjal meg lehetne szüntetni, anélkül hogy az sűrűbb lenne. Sűrűbb olaj pedig nem alternatíva ennél a típusnál. Az, hogy a régi olajnál nem produkálta, inkább tűnik véletlen egybeesésnek vagy az időjárás hidegebbre fordulásának köszönhető.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A kérdésem az lenne, hogy 2007-es (1.4 tdci-s) Fusionömben valóban le lett-e cserélve a motorolaj, ugyanis az olajcserét követő 1 km után megnéztem az olajszintet, és a motorolaj színe fekete volt (de nem olyan fekete, mint az olajcsere előtt), kb. olyan, mint 7000-8000 km után. Lehetséges ez? Ön szerint lecserélték az olajat?
Tisztelettel:
István
Kedves István!
Az olajos berkekben csak "fekete olaj mítosz"-ként ismert jelenségről van szó. Gyakori, hogy az autós olajat cseréltet, jár vele valamennyit, majd megnézi az olaj színét, és elhűlve látja, hogy (majdnem) ugyanolyan fekete, mint a régi. Természetesen azonnal megfogalmazódik a kérdés - hacsak nem saját maga cserélte -, hogy tényleg le lett-e cserélve az olaj.
Azt, hogy tényleg le lett-e cserélve az olaj, csak egy laboratóriumi vizsgálat tudná eldönteni. De azért nem kell erre gyanakodnia, mert az új olaj gyorsan fekete lett. Ez természetes jelenség, ugyanis egy jó olaj magában tartja (lebegteti) azokat a szennyeződéseket, amelyeket nem tud feloldani. Ennek következtében minimális motorjárás alatt is elfeketedik. Én inkább aggódnék, ha nem így történne, hiszen akkor nem végezné el a feladatát.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Elnézést kérek, ha olyan kérdést teszek fel, amelyet már esetleg többen is kérdeztek, de ritkán járok ezen a honlapon. Igaz, akkor nagy érdeklődéssel olvasom a tanácsait.
Az a kérdésem, hogy érdemes-e viszonylag új autóba (2006-os VW Polo 1.4 PD TDI) 20 000 km után alkalmazni a Restore motorfelújítót? Persze ebben az esetben nem a motor felújítása, hanem a megfelelő műszaki állapot fenntartása céljából.
Az általam ismert szakemberek nem javasolják a használatát. Szerintük a megfelelő minőségű és időben elvégzett olajcsere a legjobb a motornak, a mindenféle külön adalékokat, csodaszereket kerülni kell.
Azért kérdezem, mert volt egy Skoda 100-asom 10 évvel ezelőtt, amibe 90 km után használtam már ezt az anyagot. Akkor a tapasztalataim jók voltak, kicsit erősebb lett a motor, és csökkent fél literrel a fogyasztás. Mi erről a véleménye, érdemes-e a 20 000 km-es Polónál elkezdeni a motorfelújító használatát?
Köszönettel:
István
Kedves István!
Egyetértek az Ön által megkérdezett szakemberekkel: én sem javaslom ilyen termék használatát. Nincsenek kifejezetten a Restore-ral tapasztalataim, de magát a megközelítést nem tartom jónak.
A motorolaj alapolaj és adalékok kényes egyensúlyából áll, amit nem jó felborítani egy utólag beletöltött adalékkal. Lehet, hogy a termék, ígéretéhez híven, eltömíti a kopás okozta mikroréseket a henger falán, de vajon megmarad-e így az olaj megfelelő hőelvezető képessége? Az olajnak a kenésen kívül hűtenie, tisztítania kell, és védenie a korrózió ellen, az adalékok egyensúlyának megbontása pedig ezen funkciók valamelyikének vagy akár többnek is a sérülésével járhat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
'99-es évjáratú 1.3 12V Mitsubishi Coltomba szeretnék megfelelő olajat választani, ami bírja a fokozott igénybevételt (forgatom rendesen…). És milyen időközönként cseréljem az olajat? Eddig 10 000 km-t mentem egy cserével.
Segítségét előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Mivel a magas fordulatszám nagy hőterhelést is jelent, érdemes magasabb melegoldali viszkozitású olajat választani, pl. 5W-50-es vagy 10W-60-as olajat. Javasolni tudom a Valvoline VR1 Racing 10W-60-t, amit kifejezetten ilyen igénybevételre fejlesztettek ki. A csereperiódus egyébként 15 ezer kilométer vagy legfeljebb 1 év lenne, de tekintettel az igénybevételre tényleg nem árt, ha 10 ezrenként cseréli.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A tanácsodat kérném, érdemes-e a legkorszerűbb, szintetikus olajat töltenem '82-es szívódízel Mercimbe? A motor tökéletes állapotú, szeretném megóvni. Anno a gyár 10W-40-es ásványi olajat ajánlott ehhez a típushoz, de azóta már léteznek sokkal korszerűbb motorolajok. Segíts eldönteni...
Köszönöm:
Imi
Kedves Imi!
A legkorszerűbb szintetikus olajat nem érdemes beletölteni, de az ásványi 10W-40 helyett esetleg érdemes félszintetikus 10W-40-re váltani. Vannak kifejezetten sokat futott motorokhoz kifejlesztett 10W-40-es félszintetikus olajok, amelyek extra tisztító és regeneráló adalékokat tartalmaznak. Ilyen például a Valvoline Maxlife 10W-40 vagy a Fuchs Titan CFE MC 10W-40.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Azt szeretném megtudni, hogy felhasználói szempontból mi a különbség a félszintetikus és a szintetikus olaj között? Ha ugyanazon gyári minősítéssel rendelkeznek, melyiket érdemesebb megvenni?
Kedves Érdeklődő!
Minőségben egyértelműen a teljesen szintetikus a legjobb, ár/érték arányban - rövid és középtávon - pedig a félszintetikus.
A szintetikus olajok tisztábban tartják a motort, mert nem hajlamosak a kokszosodásra; jobban tartják a viszkozitásukat a csereperiódus során, mert nincs bennük viszkozitásmódosító adalék, ami elnyíródhatna, és jobban ellenállnak a hőterhelésnek. De a félszintetikus olaj is rendelkezik hasonló tulajdonságokkal, csak annak mértéke nem éri el a szintetikusét. Viszont lényegesen kevesebbe kerül, ezért a teljesen szintetikus olaj használata inkább hosszú távon - az autó várható élettartamára vetítve - kifizetődő.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A kérdésem az lenne, hogy 1999-es Rover 414 Si járgányba megfelelő-e vajon a Castrol Magnatec 10W-40 motorolaj? Az olasz nyelvű használatiból kibogarászva jutottam arra a következtetésre, hogy ez talán jó lesz hozzá. Mielőtt azonban a csere megtörténne, a biztonság kedvéért most már tőled is megkérdem, hogy megfelelő-e ez a cucc. Ha esetleg azt is meg tudnád mondani, hogy mennyit nyel be egy cserénél, pazar lenne!
Ja, és még valami. Az autót két hónappal ezelőtt vásároltam, azóta hetente egyszer járattam meg a parkolóban a motort pár percig, km-ben kifejezve szinte semmit nem futott (a jogosítványszerzésnek most értem a végére). A nívópálcát figyelgetve viszont úgy tűnik, hogy közel egy cm-rel megsüllyedt a szint azóta. Csöpögésnek, olajfoltnak viszont semmi nyoma. Álló helyzetben mi okozhatja még az olajszint csökkenését?
Kedves Érdeklődő!
Jó hozzá a Castrol Magnatec 10W-40. 4,5 liter kell belőle.
Normális körülmények között azt mondanám, hogy az olajszint-csökkenésnek a belső tömítetlenség az oka: az olaj belefolyik az üzemanyagba és vele együtt elég, ezért nincs olajfolt. De azért ehhez is jó pár kilométert kellene menni, így itt valószínűleg a mérés volt pontatlan.
Úgy kell helyesen olajszintet mérni, hogy az autóval vízszintes felületen állva a hideg motorból kivesszük a nívópálcát, letöröljük, majd visszatesszük. Ezután ismét kihúzzuk, és az ekkor látható olajszint a valódi. Ha tehát nem hideg motornál mérünk, vagy az autó nem áll vízszintesen, vagy rögtön az első kihúzás eredményét nézzük, akkor nem biztos, hogy helyes eredményt kapunk.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 2002-es évjáratú Seat Cordobám 1.6-os, 8 szelepes motorral. A kérdésem a következő: vajon érdemes az előírt 10W-40es olajnál "vékonyabbat" használni az autóhoz, vagy teljesen felesleges pl. 5W-40-et tenni az autóba?
Tisztelettel:
Laci
Kedves Laci!
Igen, érdemes. Egy 2000 után gyártott autóba mindig bele lehet tölteni egy 5W-s olajat, ami a téli viszonyok mellett jobban teljesít. A motor indítása után az olaj gyorsabban eljut a kenési helyekre, és így nagyobb védelmet jelent.
Ha esetleg olajfogyasztás lépne fel - és a 10W-s olajnál nem volt -, akkor viszont gazdaságosabb visszatérni a 10W-40-re és/vagy megnézetni a tömítéseket.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 2003-as 1.4 benzines motorral szerelt Corollám, 68 000 km-rel a háta mögött. Most már második éve Mobil1 0W-40 olajat használok, olajfogyasztást nem vettem észre, betöltéskor maximum szint, leeresztéskor maximum szint. Kérdésem, hogy ez az olaj túlzás, vagy jó választás? Ön milyen olajat választana, ha ilyen járgánya lenne?
Előre is köszönöm a válaszát.
Üdv:
Minya
Kedves Minya!
Nincs semmi kifogásom a 0W-40-es ellen, de én nem járok -35 fok alatti hőmérsékleten az autómmal, ezért én inkább 5W-40-et tennék bele. A viccet félretéve: az tény, hogy egy 0W-s olaj még gyorsabban elkezdi kenni a motort télen az indítás után, de egy 5W-s olaj is elég jó a magyar klimatikus viszonyok közé. Tehát én leginkább egy 5W-40-es olajat használnék, de nem beszélem le a 0W-40-ről sem.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
’94-es Opel Astra autómban olajat szeretnék cserélni. Sokat hallottam a motoröblítő adalékokról, és most ki szeretném próbálni. Egy a bökkenő: hogy nem tudom, mikor kell beleönteni, a fáradt olaj leengedése előtt vagy után. Mondták már, hogy utána kell csak az öblítővel járatni egy kicsit, azt leengedni, és a friss olajat beleönteni.
Köszönöm.
Kedves Levélíró!
Majdnem leestem a székről. Remélem, aki azt a tanácsot adta Önnek, hogy csak az öblítővel járassa a motort, az ki is próbálja a saját autóján. Eleve gyanús kell hogy legyen mindenkinek, aki látott már autót életében, hogy ha az olajtöltet kb. 4 liter, akkor nem fog jót tenni a motornak, ha percekig mindössze 300-500 milliliter tisztítóadalékkal járatja.
A motoröblítő adalékot a régi olajba kell beletenni, és kb. 10 percig kell utána alapjáraton működtetni a motort. Pörgetni tilos. Ezután kell leengedni a használt olajat, és betölteni a frisset. Ez most csak egy felületes leírás, mert a pontos használati mód adalékgyártmányonként változik, de a flakonra pontosan rá van írva. Elsősorban az ott leírtak az irányadóak.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Okoz-e valamilyen károsodást a benzines személyautó motorjának,ha MOL Dynamic Synt Diesel 10W-40 motorolajat használnék? Sűrűbb olajcsere megoldható.
Tisztelettel:
Sándor
Kedves Sándor!
A sűrűbb olajcsere nem old meg semmit, mert nem arról van szó, hogy a dízel motorolaj elhasználódik. A MOL Synt Diesel nemcsak hogy dízelautókhoz való, hanem ráadásul dízel teherautókhoz, rájuk szabottan magas tisztítóanyag-tartalommal. Ezek egy benzines személyautóban hamar lerakódásképződéshez vezetnek. Használjon inkább személyautó-olajat, nem véletlen, hogy külön termékcsalád létezik erre a célra.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Már többször kérdeztem, köszönöm a gyors válaszokat. G Astrám lassan a 120. ezreshez közelít. Lesz vezérműszíjcsere görgőstül, olaj (Maxlife 10W-40) + szűrő, levegőszűrő, gyertya, miegymás…
A hűtőfolyadék is csereérett. Arra gondoltam, hogy a Maxlife fagyállót veszem bele. Mennyi kell belőle? Úgy tudom 6,5 literes a rendszer. Nem találtam adatokat a hígításra vonatkozóan. 50%-ban lehet? Vagy vegyek egy 5 literest, a többi meg desztillált víz? Ez kézenfekvő, nem kell kevergetni, miegymás. Jó így?
A másik kérdésem a fékfolyadék. DOT 4? Mennyi kellhet belőle? Úgy tudom, egy flakon nem elég…
Köszönöm válaszát!
Üdv:
Laci
Kedves Laci!
Sajnálom, hogy nem adta meg az autó pontosabb paramétereit (hengerűrtartalom, évjárat, üzemanyag típusa, teljesítmény), mert így pont a feltöltési mennyiségekre nem tudok válaszolni. Annyit így is mondhatok, hogy a Valvoline Maxlife fagyálló biztosan jó bele, sőt, még desztillált vízre sincs szükség, ugyanis ez a fagyálló csapvízzel is keverhető, mivel olyan adalékokat tartalmaz, amelyek semlegesítik a csapvíz káros tulajdonságait.
Ha tényleg 6,5 literes a rendszer, akkor viszont sok bele az 5 liter fagyálló-koncentrátum. Nem mindenki tudja, de a fagyálló-koncentrátumok nem hígítatlanul nyújtják a legjobb teljesítményt, azaz nem ekkor a legalacsonyabb a fagyáspontjuk. A legjobb keverési arány a 70% fagyálló-koncentrátum, 30% víz. De nem ezt javaslom, hanem az 50-50%-ot, mert a hazai klimatikus viszonyok között ez bőven elég, és gazdaságosabb, mint a 70/30.
Fékfolyadékból az átlagos töltetmennyiség 0,5 és 1 liter között van, a kapható kiszerelések pedig a 250 ml és az 5 liter között változnak, így arra a kérdésre, hogy elég-e egy flakon, az a válasz, hogy attól függ. Egy biztos: ha marad fékfolyadék, ne tegye el a maradékot, hogy majd jó lesz legközelebbre, ugyanis felbontás után nagyon hamar tönkremegy.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Tudom, hogy a Ford 1.6 TDCi 110 LE DPF motorja eléggé elterjedt (Volvo, Mazda, PSA, Ford), de a minap egy Ford olajokat (is) áruló cégnél (Cromax) láttam, hogy kifejezetten felhívja a figyelmet, hogy a gyár által előírt olaj nem C3 (tehát nem jó a részecskeszűrőnek). Egyébként a gyár az összes motorhoz a WSS-M2C913B-nek megfelelő olajat írja elő. Szó sincs C3-ról... Akkor most hogy is van ez?
Kedves Érdeklődő!
Annyira meglepett, amit írt, hogy komoly kutatómunkába kezdtünk egy kollegámmal, hogy utánajárjunk. A kapott válaszok nem egészen megnyugtatóak. A dízel részecskeszűrőnek alacsony hamutartalmú olaj kell, ebben mindenki egyetért, de az is tény, hogy az alacsony hamutartalmú olajok nem kompatibilisek minden motorral. Tehát itt egyszerűen az történt, hogy a motornak nem jó az ACEA C-s olaj, ezért hiába kellene a részecskeszűrőnek, nem javasolhatják. Ennek meg is van az „eredménye”: forrásaink szerint sok garanciális részecskeszűrő-csere van ezeknél a típusoknál.
Ha Önnek ilyen autója van, javaslom, hogy az előírt olajat használja, és még a garancia lejárta előtt próbálja meg a részecskeszűrőt kicseréltetni.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 2003-as, 1300 köbcentis Suzuki Swiftem, most 10W-40-es Castrol Magnatec olajat használok. 95 000 km van benne, váltsak másik olajra, vagy ez továbbra is megfelelő lesz bele?
Tisztelettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Döntés kérdése. Nyugodtan használhatja a továbbiakban is ezt az olajat, különösen ha elégedett az eddigi teljesítményével. A másik lehetőség, hogy áttér egy kifejezetten sokat futott motorokhoz gyártott olajra, amely extra tisztító és tömítéskondicionáló adalékokat tartalmaz. Utóbbira példák a Valvoline Maxlife 10W-40 vagy a Fuchs Titan CFE MC 10W-40. A Castrolnak is van ilyen olaja (Castrol High Mileage), de sajnos az 15W-40-es, így inkább idősebb autókhoz tudnám javasolni.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy új Fiat Bravo gépjárművem, bemutatóautó volt, majd’ hatezer km volt benne. Elvileg úgy adják át az autókat − még demo kocsinál is −, hogy átvizsgálják, olajcsere stb. Én mentem vele 10 ezer km-t, és megnéztem egy hosszú út előtt a szintet. A pálcán a minimum szintet sem érte el.
Öntöttünk hozzá 1 liter gyár által előírt Selénia olajat. 20 ezernél vittem szervizbe, de már az az 1 liter is tovatűnt a kocsimból! A Fiat Magyarország és a márkaszerviz szerint normális, hogy kifogy az olaj, én kissé irreálisnak tartom!
Önnek mi a véleménye a dologról?
Kedves Levélíró!
1 liter olajfogyasztás 10 ezer kilométeren nem a világ vége. Vannak autók, amelyek gyárilag úgy vannak összerakva, hogy 1 decit sem fogyasztanak, de van olyan is, ahol ennél lényegesen több is normálisnak számít. Ha a márkaszerviz szerint ennél a típusnál ez a normális, akkor csak annyit tudok tanácsolni, hogy figyelje az olajszintet, és töltsön időnként utána.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Valóban gagyi az olcsó olaj?
A szupermarketekben kapható olajok között (szinte) minden teljesítménykategória megtalálható. Bőven lévén időm (az asszony sokáig válogat), megnéztem az összes apróbetűt. Ha nem alap, hogy mind hazugság, akkor egyrészt ezeket az olajokat francia és angol földön gyártották, másrészt az összes olyan szabványnak megfelelnek, amelynek a márkás olajok. Amiben címke szerint különböznek, az az alkalmazott adalék (ezekben nincs, azokban van) és az ár. Megér a szebb címke és pár milligramm adalék többszörös árat? Biztos, hogy a márkás olajok dobozára írt minden szó igaz?
(Tapasztalat: 1.6 -os, benzines Fiatom most jut el a negyedik olyan olajcseréig (15 ezer km-enként cserélek a 20 ezer helyett, így jön ki az egy év), amikor olcsó olajat kap, kapott. Gond vele nincsen, persze nem száguldozok, csak használom az autót.)
Válaszát, véleményét előre is megköszönöm!
Kedves Érdeklődő!
Nagyon tetszik a kérdése, de nem lehet rá teljesen feketét vagy fehéret mondani. Először is válasszuk ketté a hipermarketekben kapható olajokat. Vannak mindannyiunk által ismert márkanevek (pl. MOL, Valvoline, Castrol stb.), és vannak teljesen ismeretlenek. Nem mondom, hogy az ismeretlen márkanevű, olcsó olajok mind rossz minőségűek, de sokkal kevésbé lehetünk biztosak abban, hogy egy olyan cég, amelyik tegnap még nem volt, holnap pedig ki tudja, létezik-e még, jó minőségű olajat gyárt. Lehet, hogy igen, lehet, hogy nem, én nem a saját autómon szeretném kipróbálni, gondolom Ön sem.
Ha a nevesincs olajokat félretettük, maradnak a márkásak. Itt azt a kérdést kell feltenni, hogy mi az előírás az autójához? Megfelel-e a polcon található olaj az előírásnak? Ha minden kétséget kizáróan igen, akkor minden rendben, vegye meg. Ha valami hiányzik, akkor inkább ne kockáztasson, mert néhány milliliter adalékon igenis sok múlhat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
VW Polo 1.4 2003-as autómban 60 ezer km van. Az előző tulaj Helix Ultra 5W-40 es olajat használt. Esedékes lenne az olajcsere, felmerült még 5W-30, illetve Castrol és más márkák is.
Arra lennék kíváncsi, mi tenne a legjobbat az autómnak. Esetleg te milyen márkát javasolnál? Vagy mit nem?
És lenne még egy kérdés, az olajcsere-intervallummal kapcsolatban. Longlife, vagy nem longlife? Egyiket és másikat mikor illik cserélni?
Kedves Levélíró!
Én kihasználnám a dupla hosszú csereperiódus lehetőségét (30 ezer km vagy 2 év a 15 ezer km vagy 1 évvel szemben), és longlife olajat tennék bele. Nemcsak kétszer hosszabb ideig nem kell gondolni az olajcserére, de környezetbarátabb megoldás is, hiszen feleannyi olaj végzi veszélyes hulladékként. Minden olyan olaj jó hosszú csereperiódusú olajként ehhez a típushoz, amelyik megfelel a VW 503.00-nak vagy az 504.00-nak, például Castrol Edge 5W-30 vagy Mobil 1 ESP Formula 5W-30.
Üdv:
Olajdoki