Kedves Olajdoki!
Nekem egy 2004-es évjáratú Renault Megane Limousine 1.4 16V autóm van. A hűtőfolyadéka -19ºC-ig fagyálló. Azt szeretném kérdezni, hogy ezen kell-e töményíteni?
Mindenképpen akarok hozzátölteni, mert az optimális szint alatt van. Ön esetleg tudja, hogy milyen fagyálló kell bele? A gyári fagyálló színe sárga. Én találtam az interneten egy Austroil nevű osztrák fagyállót, ami szintén sárga, alumíniumbarát és korróziógátló, ezt hozzákeverhetem a gyári sárga fagyállóhoz a motor és a hűtőrendszer károsodása nélkül? Előre is köszönöm!
Tisztelettel:
Ferenc
Kedves Ferenc!
Ha most -19 fokig bírja (ellenőrizte refraktométerrel?), akkor csak attól függ, kell-e töményíteni, hogy várhatóan ki lesz-e téve ennél alacsonyabb hőmérsékletnek. Városi körülmények között ez nem valószínű, de ha esetleg kirándulni megy a hegyekbe és/vagy külföldre, akkor nem kizárt.
Gyárilag 120 ezer km vagy 48 hónap a fagyálló csereperiódusa ennél a típusnál, amit csak legújabb generációs szerves-sav (OAT) technológiájú fagyállóval lehet elérni. A szín sajnos nem sokat segít, mert bármilyen fagyállót bármilyen színűre lehet színezni, minőségtől függetlenül. Amire oda kell figyelni - az alumínium-kompatibilitáson kívül -, hogy a választott fagyálló ne tartalmazzon szilikátokat, nitriteket, aminokat, foszfátokat és borátokat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Három éve (többé-kevésbé) boldog tulajdonosa vagyok egy 1991-es 1.3-as Fiat Uno Turbónak. Leginkább hétvégén városban, valamint autópályán használom.
Noha az autót nem kímélem (nemritkán forgatom tiltásközelbe), az eddig eltelt olajcsere-periódusok alatt (a gyári 7500 helyett 6000-6500 km-enként cserélem) egyáltalán nem fogyasztott olajat az autó. Az elmúlt hónapban többször mentem tartósan 170 km/h felett, összesen kb. 450 km-t. Az autó olajfogyasztása meglepett, kb. 1 litert kellett utántöltenem. Eddig Selenia, Castrol Magnatec, Mobil Super S 10W-40-es olajakat próbáltam, különbséget egyik esetében sem éreztem.
A kérdésem az volna, hogy károsodhatott-e az eddig bontatlan, 270 ezer km-t futott motor a (sajnos kényszerű) száguldások alatt, illetve váltsak-e olajat, ha még sok-sok éven keresztül szeretném használni az autót.
Válaszát előre is köszönöm:
Laci
Kedves Laci!
Azt nem hiszem, hogy a motor károsodott, de lehet, hogy a tömítéseknek ez már sok volt. Szervizbe kellene vinni, hogy kiderüljön, mi történt. Az olaj váltását nem feltétlenül javaslom, mert a felsoroltak jók ehhez az autóhoz.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2004-es, 1,6-os Ford Focusomban 140 ezer km van. Szükséges-e a 20 000 km-es olajcsere-periódust 15 000 km-re változtatni?
Köszönettel:
Attila
Kedves Attila!
Azért nem kell sűrűbben cserélni az olajat, mert 140 ezer km van benne. De mivel a 20 ezer kilométeres csereperiódust normál üzemeltetési körülményekre határozták meg, ezért érdemes sűríteni, ha a valóságban ennél keményebb az igénybevétel. Ilyennek számít, ha túlsúlyban van a városi közlekedés, ha jellemzőek a rövid utak, ami alatt nincs elég ideje a motornak bemelegedni, vagy a nagyobb teher, pl. utánfutó rendszeres vonatatása.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
8 éves Ford Focusomban alacsony az olajszint, de nem tudom, milyen olaj van benne, így marad az olajcsere a rátöltés helyett. Csakhogy fogalmam sincs, milyen olajat kellene belerakni.
Ebben szeretném a tanácsodat kérni, mert nem értek az ilyen dolgokhoz.
Üdv:
Tamás
Kedves Tamás!
Ford M2C-913A minőségű olajra lesz szükséged, 5W-30-as viszkozitással. Például Castrol Magnatec Professional A1 5W-30 vagy Shell Helix F 5W-30.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Renault Scenic 2005 1.5 dci-be milyen hűtőfolyadékkal pótoljam a hiányzó mennyiséget?
Köszönöm!
Béla
Kedves Béla!
Ha nem biztos benne, hogy hagyományos BS6580 minőségű vagy korszerű, G11 vagy G12 minőségű fagyálló van most benne, akkor javaslom egy G11-es minőségű hibrid fagyálló használatát (pl. Valvoline Maxlife Antifreeze), mert az mindkét típusú fagyállóval keverhető.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Milyen kenőanyagot javasolnál egy ’94-es Mercedes E220 16v (W124) gépkocsi motorjához, illetve automata váltójához? (230 ezer km-t futott.) Köszönöm!
Üdvözlettel:
Viktor
Kedves Viktor!
A motorhoz valamilyen 10W-40-es félszintetikus olajat javaslok, pl. Valvoline Durablend 10W-40 vagy MOL Dynamic Transit 10W-40.
Az automata váltóhoz egy MB 236.6 vagy .7 minőségű váltóolaj tökéletes, pl.
Castrol TQ-D vagy Mobil ATF 220.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Új Suzuki Ignisben hány km után esedékes az első olajcsere? Milyen olajat célszerű beletenni?
Üdv:
Mariann
Kedves Mariann!
15 ezer kilométer vagy 1 év a csereperiódus, amelyik előbb jön. Az első olajcserét is ekkor javaslom, műszakilag fölösleges ennél hamarabb. A garancia szempontjából a kézikönyvben leírtak irányadóak. !
Egy félszintetikus, 10W-40-es olaj bőven elég, pl. OMV Bixxol Extra 10W-40 vagy MOL Dynamic Transit 10W-40.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Az a kérdésem, hogy valóban csak a Ford Formula olajat szabad betölteni a Ford márkajelzésű autókba. Olyan nagy a különbség az 5W-30 és 10W-40 között?
Kedves Érdeklődő!
Nincs olyan, hogy egy bizonyos autóba csak egy bizonyos márkájú olaj tölthető! Az autó gépkönyve mindig tartalmazza, hogy milyen szabványnak megfelelő olajra van szükség, és mindazon gyártók megfelelő minőségű olaja beletölthető, akik olyat gyártanak.
5W-30 és 10W-40 között lehet kicsi vagy nagy a különbség, attól függően, hogy a két olaj csak viszkozitásban különbözik, vagy esetleg másban is (pl. félszintetikus kontra szintetikus stb.)
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
125.000 km-t futott, 6 éves, 1.6 16v motorral szerelt Golf IV. a család autója, Castrol (Magnatech) 10W-40-es olaj a kenőanyag. Ha Valvoline MaxLife-ra váltanék, melyik lenne jó választás?
Mit tanácsolsz, érdemes váltani?
Köszönettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
Valóban, 100 ezer km után már sok minden nem olyan a motorban, mint új korában. A Valvoline Maxlife olyan adalékokkal rendelkezik, amelyek „gyógyszeres kezelést” jelentenek a motornak. A Castrolnak is van hasonló olaja (GTX High Mileage 15W-40), de talán inkább a Maxlife-ot ajánlanám, mert abból van 10W-40-es változat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2006-os Aveóm van. 2007.03. hóban voltam olajcserén az autómmal. 10W-40-es olajat tettek bele. Idén márciusban újra cserélték az olajat a kocsimban, de a szervizvezető azt tanácsolta, hogy jobb lenne bele az 5W-30-as A3B3. Bele is tették.
Nemsokára olajcserére vinném az autót, mert 15.000-et belepörgettem. Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy maradjon-e az 5W-30-as, vagy elég bele az 5W-40-es? Nekem valaki azt mondta, hogy hígabb ez az olaj, és nem biztos, hogy jót tesz a motornak. Különben is 1,4-esekbe szokták tenni! Önnek erről mi a véleménye?
Köszönöm előre is!
Üdv:
Gergő
Kedves Gergő!
Jó hozzá az 5W-30 is, a 10W-40 is, és az 5W-40 is. Nem kell attól tartani, hogy az 5W-30 nem tenne jót, annál is inkább, mert a gyártó ezt a viszkozitást is megjelölte mint lehetséges választást. Olyan összefüggés meg nincs, hogy 1,2-es motorba 5W-40, 1,4-esbe pedig 5W-30 kellene.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nemsokára készülök vásárolni egy vadonatúj Suzuki Swift II-t. A kötelező szervizek viszont már előre is nyugtalansággal töltenek el. Nagyon sok helyről hallottam, hogy igen gyakori az, hogy a kocsikba nevenincs teszkós trutymót töltenek be olaj gyanánt - persze horror pénzért -, az így megmaradt jó minőségű olajat pedig más csatornán értékesítik. Például az egyik Suzuki márkaszervizben beismerten is a legolcsóbb MOL Multiszuper rémséget töltik a vadiúj gépekbe is, sőt, egy márkaszervizben dolgozó ismerősöm éppen nekem kérkedett azzal, hogyan ejtik át a sok „verebet”.
Úgy érzem, jogos az aggodalmam, továbbá nem akarom az új kocsimat tönkretenni efféle etikátlan magatartás miatt. Elvileg egy „civil” számára ez nem probléma, de szeretném, hogy 300.000 km után is még motor legyen a motor. Gondolkodom rajta, hogy a szervizbeli olajcsere után egyből otthon kicserélem a bizonytalan löttyöt olyanra, amit én vásároltam, csak ez több tízezer forint kidobása. Mit tanácsolsz, van más megoldás is?
Tisztelettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
Szerintem az összkép azért nem ennyire rossz, különben a márkás olajokat forgalmazó olajtársaságok már kivonultak volna a piacról, de azért valóban előfordulhat ilyen is. Ha biztosra akarsz menni, azt javaslom, vegyél valamilyen márkás olajat, csakis olyan szabványút, ami a gépkönyv szerint bele való. Telefonálj körbe 1-2 márkaszervizt, mondd meg, hogy az olajat Te viszed a kötelező szervizhez, és szeretnéd, ha előtted cserélnék le. Mondhatják, hogy hozott olajjal nem dolgoznak, meg azt, hogy ettől elveszíted a garanciát, jogilag azonban nem ez a helyzet. Ha tényleg olyan olajat viszel, ami megfelel az előírásnak, nem tagadhatják meg a használatát, és nem vehetik el a garanciát. Hogy mennyire érdekli mindez a szervizt, az már más kérdés, de ha látják rajtad, hogy tisztában vagy a jogaiddal, és ellenállás esetén esetleg még a fogyasztóvédelmet is megemlíted, akkor valószínűleg beadják a derekukat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Nem tudok némelyik írásán kiigazodni! Az egyik levélírónak azt tanácsolja, hogy az automata váltóban ne cseréljen olajat, mert azt 300-400 000km-re tervezték, a másik tulajnak meg azt, hogy természetesen 60 000km után le kell cserélni. Most melyik a jó válasz? Nekem egyébként 2000-es évjáratú 1.9 PD TDI tiptronicos autóm van, AJM-es motorkóddal. Milyen olajat tegyek a motorba, ill. a váltóba, és mennyit?
Kedves Levélíró!
Az automata váltók egy részében nem kell olajat cserélni, mert az autó teljes élettartamára szabták, más automata váltókban viszont kell.
A PD TDI motorjába 3,6 (+0,5) l olaj kell, VW 505.01-nek megfelelő, pl. MOL Dynamic Gold 5W-30 vagy Valvoline Durablend Diesel 5W-40. A váltóolajat nem kell cserélni („Filled for life”), de 60 ezer km-enként ajánlatos ellenőrizni.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Kia Carens 2.0 crdi gépkocsim 15.000 km-es olajcseréje előtt állok, és több szerviz ajánlata közül szeretnék jól választani. Castrol Edge Turbo Diesel 0W-30 (3200 Ft/l) vagy a Castrol SLX PP C3 (6000 Ft/l) a jobb? Ár nem lényeges, a minőséget részesíteném előnyben.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv:
János
Kedves János!
Mindkettő egyformán jó. A legfontosabb különbség a két termék között, hogy az SLX termékcsalád képezi a professzionális vonalat, tehát a szervizekben elsősorban azzal lehet találkozni. De mindkettő tudja az ACEA C3-at, ami a dízel részecskeszűrő miatt fontos.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Opel Astra 1.8-as autóm van. Most vettem,és az lenne a kérdésem, milyen Valvoline motorolaj lenne a legideálisabb hozzá. Elvileg 156 000 km-t futott,de szerintem nem reális. 1992-es évjáratú az autó.
Kedves Levélíró!
A Valvoline Maxlife 10W-40 kifejezetten sokat futott motorokhoz való olaj, bátran használd ehhez az autóhoz.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 2003-as, 1,6-os, automata váltós Suzuki Lianám van, amely 90 000 km-t futott. A kérdéseim: hány kilométernél kell a váltóban olajat cserélni, milyen olajat ajánlanál hozzá, mennyi olaj kell bele? Az olajcserét szerelőre bízom, de nem szeretném, ha nem megfelelő olajat tenne bele. Milyen motorolajat javasolsz?
Köszönettel:
Csaba
Kedves Csaba!
Szerencséd van, mert kenési szempontból elég egyszerű szerkezetről van szó. Az automata váltóba Dexron III minőségű olaj kell, pl. Mobil ATF 320 vagy Shell Donax TX. Cserélni 165 ezer kilométerenként kell, de 30 ezrenként vagy 2 évente ellenőrizni kell a szintjét.
A motorba bármilyen, legalább API SH minőségű olaj megfelel, de azért félszintetikusnál én nem adnám alább, pl. MOL Dynamic Transit 10W-40 vagy Total Quartz 7000 10W-40.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Az lenne a kérdésem, hogy egy 2002-es, 1.3-as Ford Kához előírt WSS-M2C913-B, ACEA A1-es teljesítményszintű 5W-30-as olaj helyett megfelelőbb, ill. jobb választás-e a Castrol Edge 5W-30 ACEA A3?
Az A3 jóval magasabb teljesítményszintet jelöl, mint az A1, ha nem tévedek, ezért gondoltam az Edge-re, no meg azért mert nincs Castrol-fóbiám.
Üdv:
Gergő
Kedves Gergő!
Nem jobb az A3, mint az A1, sőt. Az A1 a modernebb olaj, alacsonyabb súrlódási együtthatóval rendelkezik, és általában üzemanyag-takarékosabb is. Nem minden motorba tölthető A1 minőségű olaj, de ahová igen, ott nem ajánlom helyette az A3 használatát. De igazából itt a Ford-szabvány a lényeg, akármelyik olajat is választod majd, figyelj arra, hogy rendelkezzen az M2C913-B minősítéssel.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 2001-es évjáratú 1,4-es Polo PD TDI tulajdonosa vagyok. Eddig Mobil S 5W-40 Special V olajat használtam benne, most ajánlották a Mobil Syst S 5W-30 Special V-t. Az érdekelne, hogy a váltás 40-ről 30-ra okozhat-e gondot, vagy tényleg jobb, és nyugodtan használhatom
Válaszát előre is tisztelettel köszönöm:
Attila
Kedves Attila!
A váltás csak anyagilag terhelné meg a pénztárcádat, más különbséget nem vennél észre a motor működésében a jelenleg használt motorolajhoz képest.
Az autódba 2001-ben a gyárban SAE 5W-40 viszkozitású, VW 505 01 minőségű motorolajat töltöttek, azaz olyat, amilyet jelenleg használsz. Később a VW váltott a SAE 5W-30 viszkozitású VW 507 00 minőségű, újabb fejlesztésű motorolajokra, amiket természetesen régebbi típusú dízelmotorokhoz is lehet használni.
Szerintem maradj a jól beváltnál.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A minap egyik barátomnál jártam látogatóban, aki épp a szerelőjével hidrotőkét és olajat cserélt a 406 hdi-ben. Arra lettem figyelmes, hogy amikor az új olajat töltötte bele, nem a megszokott Shell 5W-40-et (ez van benne új korától), hanem Elf 10W-40 használt, ami félszintetikus olaj. Amikor megkérdeztem, mi ennek az oka, a szerelő válasza az volt, hogy már nem szabad 350 ezer km fölött híg olajat rakni az autóba, mert az nem tesz jót neki. Ő már rég 15W olajat rakna bele, mert 100 ezrenként váltani kell sűrűbbre. Az autó nem ette idáig az 5W olajat. Szerinted ez jó döntés volt?
Kedves Levélíró!
Ha az a cél, hogy egyszer oldtimer legyen, és a motor még akkor is vígan bírja, akkor talán érdemes továbbra is 5W-40-et használni, egyébként pénzkidobás.
Nem lesz tőle baja, de sejtem, hogy a szerelő miért mondhatta. Régen, a szintetikus olajok hajnalán, annak összetevői károsíthatták a tömítéseket, ha olyan helyre töltötték őket, ahova nem ez volt az előírás. A mai korszerű szintetikus olajok nem ilyenek, azok kárt nem fognak okozni.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy 1999 évjáratú, 2000 cm3-es Hyundai coupé tulajdonosa vagyok. Az autóban 135 ezer km. Van, és az utóbbi időben feltűnően megnőtt az olajfogyasztás. Kb. 500 km távolságban autópályán maximumról minimumra csökken az olajszint. Különösen induláskor és olajtöltés után jelentős a füstölés. A motor egyébként szépen jár, és elég dinamikus is. Kérdésem az, hogy javítassam-e az autót, vagy ilyen futásteljesítménynél ez az olajfogyasztás megengedett?
Tisztelettel:
Attila
Kedves Attila!
Javaslom, hogy mindenképp javíttassa meg, mert ez az olajfogyasztás túlmegy minden tűréshatáron. Nemcsak rendkívül drága Önnek folyamatosan utántölteni, hanem nagyon környezetszennyező is.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Melyek azok a motortípusok, amelyek valóban igénylik 10-15.000 km-nél a cserét? Mert nagyon gyanítom, hogy sokkal többet lehetne menni a 0-s és 5W-s olajokkal.
Nem csak a márkaszervizek kamuja az egész, hogy garanciális periódusban többször fizettessék meg az olajat? Én egyébként egy 2002-es CTDi-t vezetgetek, 5W-s Mobilt tettem bele, kb. mennyit mehetek így?
Üdv:
Ferenc
Kedves Ferenc!
Hogy mennyit lehet elmenni egy olajjal, az nemcsak az olajtól függ, hanem az üzemeltetés körülményeitől (városi, távolsági használat, utánfutó, vezetési stílus stb.), valamint – és nem utolsósorban – a motor paramétereitől. A 0W, illetve 5W motorolaj-kategóriában léteznek ún. hosszú csereperiódusú olajok (nem mindegyik ilyen!), de ezeket csak olyan motorokban lehet 25-30 ezer (vagy több) km-t használni, amelyeket ennek megfelelően alakítottak ki. Nem írta a pontos típust, de ha egy Honda Civicről beszélünk, sajnos valóban csak 15 ezer km-t mehet vele, sőt, ha az átlagosnál nehezebbek az említett üzemeltetési körülmények, akkor a gyártó csak 7500 km-es olajcsere-periódust enged.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoktor!
Kérdésem lenne kétütemű motorolajjal kapcsolatban. Jawa 350 motorkerékpárt használok. Használható-e „hagyományos”, azaz 20W-40 vagy valami hasonló motorolaj kétütemű keverékolajként a benzinhez adva, a megadott keverési arány szerint (1:40)?
Iróniától mentes válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
A kétütemű motorokba nem tehető hagyományos gépkocsi-motorolaj, mert utóbbiaknak túl magas a hamutartalmuk. Mivel a kétütemű motorokban az olaj az üzemanyaggal együtt elég, ezért hagyományos motorolaj használata gyorsan lerakódásokhoz vezetne.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Érdeklődöm, hogy a dízelmotorba is ugyanazt az olajat lehet (kell?) tölteni, mint a benzinesekbe?
1.8 TDCi Focusba 5W-40-est töltenek a Fordnál, ugyanez az olaj megy az Opelnél a benzinesekbe. Jó ez így?
Egyébként az új Focus 10.000 km alatt megevett 1 liter olajat… Remélem, ez csökkenni fog…
Kedves Focus-tulajdonos!
Sajnos nem derült ki a leveléből, hogy milyen olajat öntöttek a motorba, hiszen az 5W-40 önmagában csupán a viszkozitásra vonatkozóan hordoz információt.
A mai, korszerű motorolajok mind benzines, mind dízel elfogadással rendelkeznek, így bátran használhatóak az esetek túlnyomó többségében mindkét motorfajtához.
Az olajfogyasztás legfőképpen az autó használatától függ. Hidegen kímélni kell, és melegen sem érdemes túlterhelni huzamosabb ideig a motort. Minél nehezebb a lába, annál többet fogja enni a motorolajat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Tohautsu márkájú új négyütemű csónakmotoromba gyárilag 10W-30 olaj javasolt, tehetek-e helyette 5W-30-as olajat? Érdemes-e váltani?
Kedves Kérdező!
Miután Európában SAE 10W-30 viszkozitású motorolajhoz csak nagy nehézségek árán lehet hozzájutni, ezért támogatom az ötletet, hogy SAE 5W-30 viszkozitásút használj. Jobb ötletem nekem sincs.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Van egy 2001-es évjáratú 1.4 16V-s kombi G Astrám, 270.000 ezer km-rel normál városi, de néha zúzós autópálya-használat mellett.
Én eddig Castrol Magnatec 10W-40-est használtam, de nem vált be, mert eszegette az olajat.
Most legutóbb Mobil1 15W-40-est tettem bele, amivel mentem már 10.000, km-t, és nem eszi az olajat, de nagyobb lett a hangja. Kérdésem az lenne, hogy milyen olajat tegyek bele, amitől nem folyik, és nem is hangos.
Köszönettel:
István
Kedves István!
Használj csodaolajat! Azt hallottam róla, hogy egyáltalán nem eszi a motor, sőt, nagy terhelésnél még kicsit szaporodik is. Használat közben a légyzümmögést is hallani a motortérben, és 2-3 év után önmaga regenerálja a tömítéseket, újraépíti a kopott fémfelületeket.
270 000 km megtétele után nincs olyan olaj, amely az általad támasztott összes követelménynek megfelelne. Próbáld ki a Valvoline MaxLife 10W-40 kenőanyagot, hátha belefér az álmaidba.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
97-es Peugeot 306 GTI, 2 literes, 120 kW, viszonylag nagy futásteljesitménnyel (260 000 km), minimális olajfogyasztással. Jelenleg Valvoline Synpower 5W-40 van benne. Megfelel-e ez a viszkozitás, és milyen időközönként érdemes cserélni?
Köszönettel:
Csaba
Kedves Csaba!
Nemcsak a viszkozitás, hanem maga az olaj is több mint megfelelő. A csereperiódus normál használat esetén 15 000 km vagy maximum 1 év.
Üdv:
Olajdoki