Kedves Olajdoki!
Van egy Opel Corsa C 2003-as, 1.2, 55 kW, 75 LE-s autóm. 5000 km után 1 liter olajat kellett ráöntenem. Ez normális? Egyébként Mobil 5W-30-ast használok. Váltsak 5W-40-esre vagy ne?
Köszönettel:
Lackó
Kedves Lackó!
A gépkönyvből vagy a márkaszerviztől lehet megtudni, hogy adott motornak mi a jellemző olajfogyasztása. A 0,2 l/1000 km mindenesetre nem tűnik vészesnek, de több mint valószínű, hogy egy 5W-40-es olajból kevesebbet fogyasztana. Viszont az üzemanyag-fogyasztás - minimális mértékben - emelkedhet, a 40-es viszkozitás okozta többletsúrlódás miatt.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
1989-es évjáratú 1,4-es benzines Peugeot 205 motorolajcseréje lett esedékes. A motor (valószínűleg) kopott, öreg.
Mol Botond 20W-40-es olaj leírása szerint pont ilyen öreg autókba való. Mennyire lehet hinni a marketingnek, hogy a fent említett olaj alkalmasabb, mint más, akár félszintetikus/szintetikus olaj? Mi lenne a konkrét javaslata a motorolaj paramétereit illetően?
Válaszát köszönöm!
Tisztelettel:
Tamás
Kedves Tamás!
Nem hiszem, hogy jobb lenne. Nézzük meg egy pillanatra az olaj által ellátandó feladatokat, fontossági sorrendben: kenés, tisztítás, hűtés, korrózióvédelem. Egy félszintetikus vagy szintetikus olaj a két legfontosabb tulajdonságban jobb:
- Amíg nem üzemmeleg a motor, jobb kenést fog biztosítani, mert alacsonyabb a hidegoldali viszkozitása, és gyorsabban eljut a kenési pontokig.
- Tisztább lesz a motor, mert az alapolaja nem, illetve kevésbé hajlamos a kokszosodásra.
- Ugyancsak az alapolajnak köszönhetően jobban tűri a magas hőmérsékletet.
Ha hozzátesszük, hogy a gyártó ehhez a típushoz -5 fok alatt már nem is enged 20W-s olajat, akkor hamar beláthatjuk, hogy - az árán kívül - nincs sok előnye egy ilyen olaj használatának.
Műszakilag, mint szinte minden autóhoz, a teljesen szintetikus olaj lenne a legjobb választás. A gyártó meg is engedi az akár 5W-30-as viszkozitású olaj használatát. Mivel azonban ez egy régi motor, amit vélhetően már nem akar évtizedekig használni, illetve egy alacsony viszkozitású olajat jobban fogyaszthat, ezért az optimális megoldás itt is egy 10W-40-es, félszintetikus olaj, pl. a MOL Dyanmic Transit 10W-40.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Autómban 5W-50-es motorolajat használok. Hány km után kell cserélni? Mert nekem azt mondták, hogy ezeknek az olajoknak már 25 000 km a csereintervalluma.
Előre is köszönöm válaszát.
Kedves Levélíró!
Gyakori tévhit, hogy az olajcsere sűrűségét a használt olaj minősége vagy viszkozitása határozza meg. Ha egyszerűen szeretnék fogalmazni, akkor azt mondanám, hogy ez nem igaz. A motor gyártója írja elő, hogy: 1. Milyen minőségű olaj kell abba a motorba, 2. Milyen csereperiódus szerint kell cserélni. Ezek után ezt akkor is be kell tartani, ha a minőségi követelményt túlteljesítjük.
Ha bonyolultabban fogalmazok, akkor még hozzáteszem, hogy bizonyos gyártók nem egy olajminőséget írnak elő, hanem többet, amelyek közül az alacsonyabbal „normál” csereperiódust lehet menni, a magasabbal pedig „hosszítottat”.
Tehát ahhoz, hogy meg lehessen mondani, egy olajjal mennyit lehet menni, elengedhetetlenül szükséges tudni, hogy milyen motorba öntjük. Mindig ebből kell kiindulni, utána lehet csak érdemben beszélni a csereperiódusról. Persze csak annyit tudni az olajról, hogy milyen viszkozitású, még akkor is kevés lenne...
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A kérdésem az volna, hogy mi a különbség a fullszintetikus és a triszintetikus motorolajok között, és miből készülnek.
Üdvözlettel:
Ferenc
Kedves Ferenc!
Az ásványolajokra nem, de a fél- és a teljesen szintetikus olajokra különböző marketingkifejezések terjedtek el. Így találkozhatunk a teljesen szintetikus esetben a "fullszintetikus" és a "triszintetikus" kifejezéssel, a félszintetikus olajok esetében, pedig a "részszintetikus", "HC-szintetikus", "szintetikus bázisú" vagy "szintetikus alkotóelemeket tartalmazó" megfogalmazásokkal. Ezek csak szinonimák, nem hordoznak eltérő műszaki tartalmat.
A miből készül kérdésre már bonyolultabb a válasz. A szintetikus olajok szintetikus alapolajok és adalékok keverékei, de sokféle szintetikus alapolaj létezik. A közlekedésben az úgynevezett polialfaolefinek terjedtek el szintetikus alapolajként, de léteznek például észter bázisú szintetikus olajok is. Az adalékok hasonlóak az ásványolajok adalékaihoz, néhány kivételtől eltekintve (pl. nem kell viszkozitásmódosító, viszont kell oldóképesség-javító adalék).
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2008-as Fiat Ducato 2.3 120 Multijet típusú autónál van-e értelme lerövidíteni a 45 000 km-es olajcsere-periódust? Több autószerelő szerint ez túl hosszú.
Továbbá a gyár által ajánlott Selenia olaj helyett van-e bele jobb?
Köszönettel:
Sanyi
Kedves Sanyi!
Az autógyártók mindig óvatosak a csereperiódus meghatározásánál. Az átlagos 15 ezer kilométeres periódus fölé akkor mennek, ha tesztjeik azt bizonyítják, hogy mind a motor, mind az olaj elbírja. Normál vezetési feltételek és a megfelelő minőségű olaj használata mellett a gyárilag előírt csereperiódus irányadó, akkor is, ha az 45 ezer kilométer. Ahol fedélzeti számítógép monitorozza az üzemi körülményeket, ott azért is mernek hosszabb csereperiódust megadni, mert a számítógép úgyis jelzi, ha korábbi csere indokolt.
Ahol nincs számítógép, ott akkor érdemes lerövidíteni, ha a gépjármű az átlagosnál nagyobb igénybevételnek van kitéve, például sok stop and go, sok hegymenet vagy utánfutó használata. Ilyen használati körülmények mellett, extrém esetben akár a csereperiódus megfelezésére is szükség lehet.
Azt semmiképp ne feledje, hogy ennél a típusnál csak Fiat 9.55535-N2 szabványnak megfelelő, 5W-40-es olaj használható, pl. Selénia WR 5W-40 vagy Fuchs Titan Supersyn 5W-40.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
1997-es VW LT 28 mikrobusz (2,5 TDi, 420 000km) olajfogyasztása télen 1 l/10 000km, nyáron 0.6 l. Állandóan 10W-40 félszintetikus van használatban. Ennyi futott kilométernél télen sem térnék át 5W-40-re. Vagy mégis?
Kedves Érdeklődő!
Nem igazán tudom elmarasztalni amiatt, hogy egy 12 éves mikrobuszba nem tesz 5W-40-es olajat. Bár műszakilag még jobb választás az 5W-40, a 10W-40 is bőven elég jó ide, főleg ha nem használja a hazainál sokkal hidegebb klímájú országokban.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
1998-as, 1,6-os Ford Escortomban a minimális vonal környékén van a fagyálló. Azt hallottam, hogy csak azonos minőségűvel, azaz színűvel lehet pótolni a hiányzó mennyiséget. Úgy rémlik, kék volt benne, de nem vagyok biztos benne. Ilyenkor mit tegyek? Van olyan, ami minden fajtához keverhető? És milyen időnként kell lecserélni a teljes fagyállót?
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
Közkeletű tévedés, hogy a fagyálló színe számít. A kétes szándékú fagyállógyártók vissza is élnek azzal, hogy sok vevő a színre megy, és a legvacakabb fagyállókat színezik sárgára meg pirosra, mert így hasonlítanak a legjobb minőségű, márkás fagyállókra.
Léteznek olyan hibrid fagyállók, amelyek keverhetők a klasszikus BS6580 minőségű és a legkorszerűbb OAT típusú fagyállókkal is. Ilyen például a Valvoline Maxlife Antifreeze vagy a MOL Evox Extra G 48.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Olvastam egy tanácsát, mely szerint, ha GM olaj lenne egy autóban, akkor Ön 2-3 ezer km után lecserélné azt. Mi a baj a GM olajjal? Miért más, mint bármelyik másik gyártóé?
Köszönettel:
KD
Kedves KD!
Várakozásaimnak megfelelően a GM olajjal ismét sikerült felkavarnom az állóvizet, ugyanis jó pár, az Önéhez hasonló levelet kaptam. Nem tudom, mi a baj a GM olajjal, sőt, azt sem mondom, hogy minden egyes flakon GM olajjal baj van. Egy dolog biztos: az olajjal kapcsolatos, hozzám eljutó konkrét panaszok és rémtörténetek jelentős részének GM olaj a főszereplője, mint azt a rovat korábbi leveleinek elolvasása során is láthatja. Mivel rengeteg más olaj van, amivel nincs ennyi probléma, ezért én inkább azok ajánlása mellett maradok, és óvatosságra intem a GM olaj használóit.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Az imént olvastam a vélekedését a ’98-as Golf olaja kapcsán. Vonatkozik ez egy ’85-ös (tehát ős-, még karbis) motorra is?
Kérdezem ezt azért, mert télen ezt amúgy is hosszú percekig kell járatni indulás előtt. Ja, egy 1600-as Lancia-motorról van szó!
Válaszát előre is köszönöm!
Üdv:
Laci
Kedves Laci!
Igazából csak azokra az autókra nem vonatkozik, amelyekre a tulajdonos azt mondja: "ennek már úgyis mindegy". Tehát műszakilag jobb a 10W-40, de előfordulhatnak olyan esetek, amikor az autó már nem ér annyit, hogy ezzel érdemes/gazdaságos legyen foglalkozni. Én nem mondanék konkrét életkort erre: mindig a tulajdonos döntése, hogy az adott korú autó esetében még mennyire akar hosszú távra gondolkodni.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Végre sikerült felhajtanom 1981-es 3-mas BMW-mhez egy sperrdifit. Milyen olajat tegyek bele?
Köszönettel:
Bence
Kedves Bence!
Önzáró differenciálművekbe úgynevezett Limited Slip (LS) olaj való, a normál hajtóműolaj nem elegendő. Például a Valvoline Durablend GL-5 LS 75W-90 vagy a Total Dynatrans DA 80W-90 megfelelő.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Régi, sokat futott (több mint 500 ezer km) dízel autóm (Opel Astra 1.7D) jó étvággyal eszi az olajat, amit én rendszeresen korrigálok is utántöltéssel.
Kérdésem, hogy ilyen aktívabb olajutántöltés mellett lehet-e, illetve mennyivel szabad az olajszűrőcserét, azaz a teljes olajcserét elnyújtani. Észlelhető bárhogyan is az olajszűrő elhasználódása?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv:
Gábor
Kedves Gábor!
Sajnos nem. A motorban és a szűrőben felgyűlt és az olajban lebegő szennyeződéseket csak egy egyszerre végrehajtott olaj- és olajszűrőcsere távolítja el. Itt nincs kompromisszum, akármennyi olajat is töltött utána.
A szűrő elhasználódásának külön figyelésére nincs szükség, ugyanis pontosan akkor kell cserélni, amikor az olajat.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
VW Golf III (1998-as, 1.4, 140 ezer km) 15W-40-es olajat tetetek már 3 éve, ezt ajánlották, es a szervizkönyv is említi.
Múlt héten is ezt vettem, de most máshol cseréltettem az olajat. Megjegyezték, hogy ebbe a típusba 10W-40-es való, de kérésemre beletöltötték a 15W-40-et.
Ön szerint milyen olaj való ebbe a motorba? Maradhat a 15W-40, vagy cseréljem ki? Eddig semmilyen baj nem volt motorikusan, es a fogyasztása is 6,5 l körül van.
Köszönöm.
Kedves Érdeklődő!
A legtöbb autóba, ami manapság fut az utakon - akár a 4-5 éves autókba is - betölthető volna egy 15W-40-es motorolaj, de két okból mégsem ajánlom.
Az egyik az, hogy télen egy sűrűbb olajnak több időre van szüksége, ameddig elkezd kenni. A motor indítása utáni másodpercekről van szó: ekkor számít leginkább, hogy mi van a W előtt: 20, 15, 10, 5 vagy 0. Általában a 10 az optimális, az 5 az ideális, az autók túlnyomó többségénél. Ha már elértük az üzemi hőmérsékletet, akkor csak az számít, hogy mi van a W után.
A másik ok, amiért nem ajánlom a 15W-40-es olajok használatát, hogy szinte kizárólag ásványolajokat találunk ebben a kategóriában. Az ásványolajok pedig hajlamosabbak a kokszosodásra, és jobban változik a viszkozitásuk a csereperiódus alatt. A 10W-40-es olajok általában félszintetikusak - ez kiderül a dobozon szereplő leírásból -, így minőségük állandóbb.
Tehát nem arról van szó, hogy a 15W-40-es olaj x időn belül tönkreteszi a motort, hanem arról, hogy a tudomány mai állása szerint ennél "egészségesebb étrend" jár a motornak, ráadásul nem is kerül sokkal többe.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
A minap olvastam egy Peugeot 206-tulajdonos levelét, melyben panaszolta, hogy a márkaszervizben nem akarták kicserélni a motorolaját, mert nem ott vette. Nekem is új -1 éves- kocsim van, és az első szervizre vittem, ahol megengedték, hogy vigyem az olajat, viszont literenként 250 Ft környezetvédelmi díjat számoltak fel pluszban a díjuk mellé. Felajánlottam, hogy elviszem a használt olajat, de közölték, hogy ha nem tetszik a dolog, akkor vihetem a kocsimat, ahova akarom. Jogukban áll ez?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Levélíró!
Igen, jogukban áll ilyen esetben külön díjat kérni, bár szerencsésebb lett volna, ha másnak nevezik, mert a környezetvédelmi termékdíjat Ön már megfizette, amikor megvette az olajat. Sőt, ahhoz is van joguk, hogy beleírják a szervizkönyvbe, hogy hozott olaj, de ettől még a garancia nem vész el, ha az olaj megfelelt az előírásoknak.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2008 júliusában vásároltam egy legújabb típusú SEAT Ibiza személygépkocsit, 1,2 -es benzines motorral. A gyár 15 000 km-es olajcsere-periódust ír elő, de nekem a szervizben azt mondták, hogy 3000 km után cseréltessem le a motorolajat. Az autóban most 3700 km van. Nem tudom, hogy hihetek-e a szerviznek, és nem csak egy egyszerű pénzkidobás lenne az olajcsere.
Tisztelettel:
György
Kedves György!
Régen mindenkinek azt írtam, hogy az első olajcserére is a gyárilag előírt 15 ezer kilométer után kell sort keríteni. Manapság már annyival módosítom ezt az álláspontomat, hogy ha az autó gyárilag GM olajjal van feltöltve, akkor én is támogatom, hogy 2-3 ezer kilométer után le legyen cserélve. Mivel a Seat a VW, és nem a GM konszernhez tartozik, ezért jelen esetben teljesen fölösleges a gyárilag előírtnál korábbi első olajcsere.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Tapasztalata szerint van-e komolyabb kockázata, ha interneten vásárolok motorolajat? Igen nagy az árkülönbség a márkaszerviz ajánlata és ugyanannak az olajnak az internetes ára között (4600 Ft ↔ 1600 Ft). A kockázat alatt azt értem, hogy előfordulhat-e a nagyobb webshopok által értékesített olajok között hamisítvány.
Köszönettel:
Zsolt
Kedves Zsolt!
Az interneten is ugyanakkora valószínűséggel futhat bele hamis olajba, mint bármelyik autósboltban. Szerencsére rendkívül ritka problémáról van szó, és nem jellemzőbb a virtuális kereskedelemben, mint bárhol másutt. Az árkülönbség általában másból adódik, ahogyan arra a rovatban nemrég kitértem.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
2005-ös évjáratú Nissan Micra K12 típusú autómban tavaly ősszel olajat cseréltek ( MOL DYNAMIC TRANSIT 10W-40). Ahogy bejött a hideg, az autóm szelepei csörögnek, míg be nem melegszik a motor. Mi lehet a probléma? Ha az olaj a probléma, milyen olajat javasol?
Kedves Levélíró!
Egy biztos: ez az olaj elvileg jó ebbe a motorba. Hideg időben sok autóra jellemző, hogy csörögnek a hidrotőkék indítás után néhány másodpercig, ez normális. Mi volt a helyzet tavaly télen? Mert az elképzelhető, hogy egy 5W-30-as vagy 5W-40-es olajjal nem volt ilyen gond, hiszen ezek erőssége pont abban rejlik, hogy gyorsabban kezdenek keringeni az indítás után.
Ha csak percek alatt múlik el a csörgés, akkor érdemes megnézetni a szervizzel, mert a sűrűbb olaj ezt már nem indokolhatja. De máskülönben a csörgés csak "szépséghiba".
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
VW Golf V. 1.9 PD TDI típusú autómban kb. 10 000 km-enként volt az olajcsere, 5W-40-es Castrol Edge-et használva. Most az autóban 63 000 km van. A 30 és 40 000 km közötti intervallumban 10W-40-et tettek bele (a szerelő azt mondta, hogy az is jó). Utána az 50 000 km-nél megint 5W-40.
Kérdéseim: Várható-e meghibásodás a fent említett "malőr" miatt? Elég-e 15 000 km-enként cserélni az olajat az autóban?
A válaszát előre is köszönöm!
Üdv:
Tomi
Kedves Tomi!
Nem írta meg az évjáratot, így nem tudom, hogy dízel részecskeszűrő van-e benne vagy sem.
1. Ha nincs részecskeszűrő
Nem a viszkozitás számít, hanem az, hogy a választott olaj megfelel-e a VW 505.01 szabványnak, ami az alap a PD TDI-hez. Áttételesen persze igaz: a 10W-40-es olajok között nem találunk ilyet, de az 5W-40-es, 5W-30-as olajok közül sem mindegyik ilyen. Biztosan megfelel például a Mobil Synt S Special V 5W-30 vagy a Castrol Edge Turbo Diesel 5W-40.
Ha csak 10 ezer kilométeren át volt benne nem megfelelő olaj, és eddig nem lett probléma, akkor én már nem számítanék erre visszavezethető meghibásodásra. Csereperiódusnak jó a 15 ezer kilométer, de ha VW 506.01 vagy 507.00 minőségű olajat választ, akár 50 ezer kilométer/2 év is lehet.
2. Ha részecskeszűrős az autó
Csak VW 507.00-nak megfelelő, alacsony hamutartalmú olajat lehet beletenni, de azzal akár 50 ezer kilométert, de legfeljebb 2 évet is mehet, ha a számítógép nem jelez hamarabb. Ilyen olajok például a Mobil 1 ESP Formula 5W-30 vagy a Castrol Edge 5W-30.
Ha a csereperiódus során valamennyi ideig nem VW 507.00 olaj volt benne, akkor ez akár jelentősen is csökkenthette a részecskeszűrő várható élettartamát.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Megoszlanak a vélemények az olajcsere alkalmával történő mosóolaj használatáról, mert a motorban maradt mosóolaj ronthatja az utána beletöltött új olaj minőségét. A kérdésem is ezzel kapcsolatos, miszerint Te javaslod-e a mosóolaj használatát olajcserénél vagy sem? Egy Toyota Carina 2.0 Diesel autóról van szó, amiben 200 000 km van. Esetleg arra gondoltam, hogy a mosóolaj használata után visszatölteném a régi olajat, csak beindítás erejéig, hogy az esetlegesen benne maradt mosóolajtól megtisztítsam. Új olajnak MaxLife 10W-40 Diesel olajat vettem.
Olvastam egy hozzászólásban, hogy a Castrol Magnatec 10W-40 felhabosodott valakinek. Ismerősöm ugyanígy járt ezzel az olajjal, egy F Astra 1.4 SI-vel.
Köszönettel:
Zsolt
Kedves Zsolt!
A mai korszerű motorok esetén, kiváltképp, ha minőségi motorolaj van betöltve, és az olaj idejében le van cserélve, egyszerűen nincs szükség motormosásra. Motormosásra - nevezzük öblítésnek - akkor van szükség, ha olajnyomás- és/vagy olajáramlás-problémák lépnek fel. Normális esetben erről szó sincs, hiszen a korszerű olajok bőven tartalmaznak elég detergens és diszpergens - azaz tisztító - adalékot, amelyek nem engedik a szennyeződéseket összetapadni, illetve lerakódni (ezért lesz a betöltött olaj hamar fekete, mert ellátja ezt a feladatot), még egy dízel autóban sem.
Ha egy motor esetében mégis felmerül, hogy szennyezett - akár azért, mert valami vacak, szemét olaj van benne, vagy mert az előző tulajdonost egyáltalán nem érdekelte és 5 évig nem cserélt olajat -, akkor sem a mosóolaj a megoldás az öblítésre, hanem a kifejezetten erre a célra kifejlesztett motoröblítő adalék (pl. Valvoline Engine Flush).
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
1991-es 525-ös E34-es benzines BMW-m van. Sajna elég komolyan eszi az olajat (700 km/liter). A kérdésem: ki kell cserélnem az összes olajat, ha eljön az ideje, vagy elég csak a szűrőt? (Egy csereperiódus alatt rá kell töltenem minimum 10 liter olajat.)
Köszönöm válaszát.
Kedves Érdeklődő!
Jó, hogy feltette ezt a kérdést, mert többeket érinthet. Akármennyi olajat is eszik az autó, mindenképp cserélni kell a periódus lejártakor, ugyanis ameddig nincs leengedve az összes olaj, addig a már motorban levő olaj szennyezi az utántöltött olajat. Ugyanez a helyzet a szűrővel: a szennyezett szűrő már lerontotta az utántöltött olaj minőségét, ahogy az bele lett töltve. Ezért is fontos az olajat és a szűrőt egyszerre cserélni, mert egy régi szűrő percek alatt tönkreteheti a friss olajat.
Egyébként érdemes lenne szervizbe vinni az autót, mert az 1 liter/700 kilométeres olajfogyasztás nemcsak gazdaságtalan, de környezetszennyező is.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Rendszeres olvasója vagyok, mert érdekelnek az olajok, és a munkámhoz is szükség van egy kis többlettudásra. A tudásom most cserbenhagyott! A következő a dilemmám: Twingóba (df700) a 40-es helyett Mobil1 5W-50-es olajat akarok beletölteni. Ami ugye jó minőségű és "erős" olaj, a hővel is jobban megküzd. Az olaj! És az alkatrészek? A jobb hővezető képesség miatt nem lesz nagyobb az alkatrészek hőhatása, mint a 40-es olajnál ugyanazon terhelés mellett!?
Összegezve:ha magasabb viszkozitású olajokat ("sportosabb", "erős" olajok) használok az autómba, ami nem bizti, hogy kielégíti azt a szabványt (VW, Ford, GM LL), amit a gyár előír, az károsodást okoz, vagy jót teszek a motornak?
Köszönettel:
Norbi
Kedves Norbi!
Picit összemosódtak itt a fogalmak. Egy magasabb viszkozitású olaj nem attól jobb (amikor jobb), hogy jobban vezeti a hőt, hanem attól, hogy magasabb hőmérsékleten lesz pont a kellő sűrűségű. Tehát az olaj csak igyekszik megfelelni a motorban amúgy is létező magasabb hőmérsékletnek, nem pedig attól lesz a hőmérséklet magasabb, hogy ilyen olajat használunk. Az alkatrészek nem fognak plusz hőterhelést kapni az olajtól, hiszen az olaj is csak azt a hőt nyelte el, ami a motorban egyébként keletkezett.
A szabványok pedig fontosak. Elsősorban azoknak kell megfelelni, a többi szempont másodlagos.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Érdeklődnék, hogyan lehetséges az, hogy mondjuk egy Total Quartz 5W-40-es olaj az egyik online boltban 1450 Ft, míg a másikban 2800 körül van. Lehetséges, hogy a borhoz hasonlóan ezt is hamisítják?
Üdv:
Gábor
Kedves Gábor!
A konkrét esetről nem tudok állást foglalni, de egy általános trendre felhívnám a figyelmet. Nyugat-Európában tradicionálisan olcsóbb az olaj, mint ebben a régióban. Ezért a legtöbb nyugat-európai gyártó elemi üzleti érdeke, hogy úgy oldja meg a kelet-európai forgalmazást, hogy az itteni, magasabb árszintekhez igazodjon. De nem tudnak mit kezdeni azokkal a kereskedőkkel, akik - a gyártó bejáratott szállítói láncát megkerülve - kimennek egy kisebb vagy nagyobb teherautóval mondjuk Németországba, és felvásárolnak egy komoly mennyiséget egy ottani nagykertől. Ők utána, mivel nem kell itthon marketingre, kiszállításra, műszaki tanácsadásra stb. költeniük, megtehetik, hogy minimális árréssel értékesítik tovább azt az olajat, amely márkanevének hazai bevezetését nem az ő zsebük bánta. Így aztán elméletileg úgy is találkozhatunk olcsó, de márkás olajjal, hogy az nem hamisítvány.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Egy Daewoo Nexia típusú autóm van. Májusban az olajfogyasztása miatt Valvoline 15W-40est öntöttem bele, és most a hideg időkben nem indul az autóm. Minden megfelelő, felvenné a fordulatot, de nem indul be. Olyan tünetet produkál, mint amikor kifogy a benzin az autóból.
Azt hallottam, hogy a motorolaj képes a megdermedésre, és nem jut el a megfelelő helyre, emiatt nem indul az autó. Többször próbálkozom az indítással, mindaddig, míg akkumulátorlemerülés a vége, ilyenkor egy kis idő után már beindul.
Kérdésem, hogy célszerű lecserélni a motorolajat, vagy más oka is lehet a hibának?
Kedves Érdeklődő!
Ha a betöltött olaj valóban egy 15W-40-es motorolaj, akkor biztosan nem az olaj a hibás. A 15W-s téli oldali viszkozitás megköveteli, hogy az olaj -25 Celsius-fokig szivattyúzható legyen, így teljesen kizárt, hogy ez lenne a hiba oka. Nekem egyszer az AC pumpa meghibásodása okozott hasonló gondokat, de nyilván más oka is lehet...
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Újonnan vásárolt autóm (Peugeot 206 1.4hdi) olajcseréjét 2000 km futásteljesítmény után ajánlották. Kérdésem az lenne, hogy ez kötelező-e, illetve a gyári szervizbe vihetek én a gyárival megegyező minőségű olajat a cseréhez? Ugyanis a szervizzel folytatott beszélgetés során közölték, hogy utasításba adták nekik, hogy hozott anyaggal nem dolgozhatnak, akkor sem, ha a gyárival megegyező minőségű!
Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Levélíró!
A márkaszervizek általában hosszú távú szerződéseket kötnek az olajcégekkel, hogy kedvezőbb feltételekkel juthassanak az olajhoz. Nemritkán túl is vállalják magukat, és minden liter olaj eladására szükségük van, hogy teljesítsék a szerződés rájuk eső részét. Ha Ön viszi az olajat, akkor ők ennyivel kevesebbet adnak el, aminek nem örülnek.
Jogilag Ön viheti az olajat, nekik pedig kötelességük azt használni, ha tényleg megfelel az előírásnak. Két eset lehetséges: vagy visszakoznak, ha látják, hogy Ön tisztában van a jogaival és a fogyasztóvédelmet emlegeti, vagy nem. Végigjárhatja ezt az utat, sőt, ki is hívhatja a fogyasztóvédelmet a helyszínre, kérdés, hogy megéri-e?
Az Ön számára talán egyszerűbb megoldás, ha inkább keres egy másik márkaszervizt. Sehol nem örülnek a hozott olajnak, de a törvényt azért sok helyen betartják.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Az autóm Opel Astra G 1.4 16v (X14XE) 1999.
Azt szeretném megtudni, hogy magas olajfogyasztás ellen használ-e valamilyen motoradalék? Márkás olajat használok, kb. 1 liter/1000 km a fogyás, Opel olajból kb. 1,5 liter (10W-40).
Köszönettel:
Zoltán
Kedves Zoltán!
Létezik motorszivárgást csökkentő adalék (pl. Valvoline Engine Stop Leak), ami elsősorban akkor segít, ha az olajfogyasztás oka a tömítések romló állapota. Ez azonban nem hosszú távú megoldás: előbb vagy utóbb szervizbe kell vinnie.
Üdv:
Olajdoki
Kedves Olajdoki!
Azt szeretném kérdezni, hogy mit jelez az MA jelzés a motorkerékpár-olajon, és ez jó vagy rossz? Sehol nem találok motorkerékpárokhoz való teljesítmény-besorolást.
Előre is köszönöm a válaszát!
Kedves Levélíró!
Az MA szabvány a JASO-hoz (Japan Automobile Standards Organization) tartozik, és olyan nem súrlódásmódosított motorolajok felelnek meg neki, amelyek egyszerre alkalmasak a motorkerékpár motorjának, váltójának és nedves tengelykapcsolójának kenésére.
Üdv:
Olajdoki