Hibátlanság és gyakori javítások: ilyenek a fiatal használt autók
Új autó vásárlásakor a legkülönbözőbb szempontok szerint döntünk. Van, aki a kényelmet tartja szem előtt, mások három gyerekkel szeretnének kempingezni, akad, akinek elég, ha könnyű parkolni a városban. Van azonban egy szempont, amely szinte mindenki számára lényeges: a megbízhatóság. A What Car? harminckét márka 159 típusát vizsgálta több mint tizennyolcezer autótulajdonos bevonásával, hogy kiderüljön, melyek az egyes kategóriák legmegbízhatóbb vagy éppen legtöbbször meghibásodó típusai a négy évnél nem idősebb autók közt.
Sokak legértékesebb használati tárgya az autója, érthető, ha egy halom pénz kifizetése után nyűgmentes közlekedésre vágynak. Vannak régóta alakuló tapasztalatok a különböző márkák megbízhatóságáról, ám egy új modell esetében mindez kevés és csak a tapasztalat számít. A What Car? autós portál egészen komoly mintával dolgozó felmérésében több mint 18 000 autótulajdonost kérdezett meg minimum egy, de legfeljebb négyéves autójával szerzett tapasztalatairól. Kizárólag olyan modellekről van tehát szó, melyeket most is megvehetünk újként a szalonokban, vagy legfeljebb a közelmúltban váltott le a következő generáció.
A kérdőívek adatait kiértékelték, és létrehoztak egy megbízhatósági sorrendet az egyes kategóriákban, figyelembe véve a meghibásodások számát, az esetleges javítások költségét, és a szervizben töltött időt. Az így súlyozott eredmények láthatók alább, kategóriák szerinti bontásban. Sajnos a hibák részleteire nem tér ki a felmérés eredményeiről szóló eredeti cikk, kénytelenek vagyunk beérni általánosabb megállapításokkal, mint motorhiba, karosszériahiba, jelentsenek ezek bármit is.
Kisautók
Száz százalékos eredménnyel, magabiztosan nyerte a kategóriát az aktuális Toyota Yaris. A válaszadó tulajdonosok közül egy sem jelentett semmilyen meghibásodást, ezzel az abszolút listán is tartja első helyét a Toyota kisautója.
99,5 százalékos eredménnyel szorosan a második a Honda Jazz aktuális generációja, mellyel kapcsolatban az esetek mindössze három százalékában jelentettek a navigációhoz köthető problémát. Mivel ezt gyorsan és ingyenesen javították a márkaszervizek, a súlyozott eredmény alig marad el a Yarisétól, maga a hiba sem jelentős. A meglepően jól pakolható Jazz előző generációja esett be a harmadik helyre hétszázalékos hibaaránnyal, ezek a hibák is mind egy napon belül javított apróságok voltak.
A lista másik, kevésbé dicső végét a Peugeot 208-as hódította el 81,4 százalékkal. Sokan szenvedtek elektromos zűrök, valamint a kapcsolók és az infotainment rendszer zavarai miatt, és több esetben akár 160 ezer forintnak megfelelő javítási költségekbe is belefutottak.
A másik nagy csalódást a Nissan Note okozta, gyakorlatilag minden második, a felmérésben résztvevő autó produkált valamilyen hibát, legtöbbször a futómű és a motor tájékán. Bár több Nissan hibásodott meg mint 208-as, minden esetben gyorsan és ingyenesen javították a gyengélkedő Note-okat, ezért tudott a japán-francia márka a kínos utolsó helyről a vállalhatóbb utolsó előttire javítani.
Kompaktok
98,9%-os megbízhatósági mutatóval a Hyundai i30 előző generációja húzta be az első helyet a kompakt kategóriában. Alig néhány kuplunghiba rondított a tökéletes képbe, de legalább azokat is gyorsan, ingyenesen javították a fiatal, még garanciális autókon. A második helyre elsőre talán kicsit meredeknek tűnő 23 százalékos hibaaránnyal futott be az Audi A3, de ezek főként beragadó tanksapka-jellegű apróságok voltak, és hamar megoldották őket, szintén garanciálisan.
A dobogóra még felfért a Skoda Octavia a dízel változataival, és tíz autóból mindössze egy meghibásodással. Fájdalom ugyanakkor, hogy ezek közül a hibák közül némelyik akár 70 000 forintos javítást is igényelt.
Szegény Peugeot-ra rájár a rúd, mert újabb kategóriában említik egy modelljét a lehető legkellemetlenebb helyen. Az aktuális 308-as ráadásul még a 208-asnál is romlékonyabb a What Car? olvasói szerint. Majdnem minden második 308-as összehozott valamilyen elektromos hibát, és bár legtöbbször saját lábon tudott elgurulni műhelyig, sok esetben 160 ezer forintnyi összeget is elkértek a javításért.
Alulról a második helyen végzett a Nissan Pulsar erős, 45%-os hibaaránnyal, és bár mindent ingyenesen javítottak, mégis sok esetben több mint egy hétig tartott a szerelés. Háromból egy hibás darabbal felfért még a kínosabbik dobogóra a Mercedes-Benz A-osztály. Ráadásul a problémák tizenhárom százaléka a motort érintette és az elromlott autók harmadát több mint egy hétig pihentette a márkaszerviz, ráadásul némely javítás költsége elérte a 160 ezer forintnak megfelelő összeget.
Középkategória
Legendás biztonság és megbízhatóság kéz a kézben: első helyen a Volvo V60. A kutatásban résztvevő autók mindössze hat százaléka produkált valamilyen karosszéria- vagy fényezési hibát, de mindet egy napon belül, ingyenesen javították a szervizben. A második helyen már kevésbé fényes a helyzet, az új Opel Insignia már ötből egyszer rakoncátlankodott, sok esetben a motorelektronikával volt gond, legalább a szerviz fürgén és költségmentesen tette a dolgát. Meglepetés, harmadikként végzett az Alfa Romeo Giulia, néhány gyorsan javított légkondi-, fék- és belsővilágítás-hibával.
A Mercedes viszont három C-osztályból úgy tűnik csak kettőt tud hibátlanul összerakni, a maradék 33 százalék produkált valamilyen motorelektronikához, navigációhoz, karosszériához, motorhoz, fékhez, váltóhoz és lámpákhoz köthető hibát. Ezek az autók általában egy hetet ácsorogtak a szervizben, néha még fizetni is kellett a javításért. Egy fokkal jobban teljesített a Jaguar XE, 42 százalékos hibaarányával, behúzva ezzel az utolsó előtti helyet. Gyakorlatilag az autó minden porcikáján jelentkezett valamilyen hiba, de legalább rutinosan javították az összeset, átlagosan egy nap alatt. Ezekért a beavatkozásért, alkalmanként 200 ezer forint környéki összeget hagytak a márkaszervizben a tulajdonosok.
Még mindig gyengén, de azért kilencven százalék feletti eredménnyel végzett az alulról számított dobogó legalsó fokán a dízelmotorokkal szerelt Audi A4. 29 százalékos hibaarányával a gyors és ingyenes javítás ellenére is kikapott a benzines A4-ektől, illetve a mezőny nagy részétől is.
Prémiumautók
Ebben a kategóriában már 92,4 százalékkal is lehet király az előző generációs Mercedes E-osztály, miközben a kisautók közt ez az átlag már az első tíz helyezés egyikéhez sem lenne elég. A prémiumautók összetettségét mutatja, hogy 30 százalékos hibaaránnyal is lehet első valaki úgy, hogy bár a meghibásodások sose voltak komolyak, alkalmanként 200 ezer forintnak megfelelő összegnél is többet kellett fizetni a javításért. Szoros másodikként az előző 5-ös BMW végzett, kicsit több problémával ugyan, de legalább szinte minden esetben garanciális javítással. Úgy tűnik, a prémiumdobogón csak már kifutott modelleknek jut hely, hiszen a harmadik a Jaguar XF korábbi változata, relatíve sok fékhibával.
A lista másik végét a Jaguar XF kezdi, de ezúttal az újabb generáció. Meglehetősen sok elektromos, motorikus, fék- és váltóhibával. Mivel a felsorolt hibákat sokszor több mint egy hét alatt sikerült elhárítani, a Jaguar megérdemelten végzett utolsóként. Gyakorlatilag a három legmegbízhatóbb prémiumautó aktuális változata el is foglalta az utolsó három helyet a kategórialistán. Az ok prózai: lomha és költséges szerviz és sok hiba. Ezek alapján akár ki is jelenthetnénk, hogy a régi jobb, de valójában minimális különbségekkel alakult ki a sorrend, tulajdonképpen egyik megbízhatatlanabb, mint a másik.
Kis szabadidőautók
Az első helyen egy újabb hibátlan típus, százszázalékos eredménnyel: a Suzuki SX4 S-Cross. Egyetlen panasz nem érkezett rá, és a What Car? szerint is a legjobb olcsó hobbiterepjáró. A második helyen végre szépít egy kicsit a Peugeot a 2008-cal, mellyel kapcsolatban mindössze az esetek öt százalékában jelentettek hibát a futómű környékén, és minden esetben egy nap alatt végeztek az ingyenes javítással a márkaszervizben. Harmadik lett az Opel Mokka benzines változata kilenc százalékos hibaaránnyal, rendesen odapörkölve a dízeles változatok 27 százalékos eredményének. Ugyan útszélen egyik esetben sem hagyott utast a Mokka, de a javítások ára néha elérte a 70 ezer forintnak megfelelő összeget.
A legkevésbé megbízható autó kétes értékű díját ebben a kategóriában a Citroen C4 Cactus birtokolja. Strapabírónak tűnő felépítése ellenére ötből egyszer lerohadt az autó valamilyen motor-, fék- vagy elektronikai hiba miatt, és mindez néhány szerencsétlenül járt tulajdonos számára 200 ezer forint feletti kiadást jelentett.
Majdnem minden második Jeep Renegade meghibásodott élete első négy évében, de legalább gyorsan és ingyen javították a problémát, ezért is tudta megelőzni a Cactust, megszerezve ezzel az előkelő utolsó előtti helyet.
Gyakori fékhibákkal és hatékony garanciális javításokkal szerepelt egy hajszálnyival jobban a Honda HR-V.
Közepes méretű SUV-k
A legmegbízhatóbb autó ebben a kategóriában a Kia Sportage, még úgy is, hogy tízből egyszer összehozott valami kisebb hibát, és alkalmanként akár 70 ezer forintot is elkértek a javításért. A benzines Audi Q3 16 százalékos hibaaránnyal lett második, és bár a gondok nagy részét gyorsan és ingyenesen javították, néhány peches tulaj félmilliós számlával is összefuthatott. Ehhez képest akár még furcsának is tűnhet a Peugeot 3008 harmadik helye, de a relatíve ritkás motor- és világításhibákat sokszor több mint egy hétig aszalták a márkaszervizben.
A Nissan Qashqai magabiztosan elhozta a legkevésbé megbízható autó díját. A dízel változatok fele produkált valamilyen hibát, gyakorlatilag minden részegység legalább egyszer elromlott a felmérés szerint, és bár az esetek döntő többségében garanciálisan javították az autókat, ez azért mégis sok. Ráadásul, átszámítva néhányan százezer forint környéki szervizszámlát is kaptak a felmérésben résztvevő tulajdonosok a megjavított autójuk mellé.
A megbízhatatlansági dobogó második helyezettje szintén ez a Nissan, csak ezúttal a benzines változat. Kicsit több motorhibával, de hasonló végeredménnyel. A következő lépcsőfok a megbízhatóság felé az Audi Q3 dízel változata. Esetében ugyan minden autó lábon kihordta a hibát, de a benzines változatokhoz hasonlóan itt is előfordultak 500 ezer forintos számlák.
Nagy szabadidőautók
Néhány azonnal javított elektromos hibával első helyen végzett a Toyota RAV4, nem csoda, hogy az elégedett tulajdonosok harmada a megbízhatóságot emelte ki autójával kapcsolatban. Második lett a BMW X5 szintén nem sok, de azért két és félszer annyi hibával, viszont legalább a javítás sosem tartott tovább egy hétnél, és nem is került pénzbe. Az Audi Q5-tulajdonosok negyede volt kénytelen benézni a márkaszervizbe, de sosem tréleren, és mindig gyorsan szervizelték autójukat. Ez éppen elég volt a harmadik helyhez.
A megtermett szabadidőautók megbízhatatlan sereghajtója a Range Rover. Aki ilyet vett magának, akár pénzfeldobással is eldönthette volna, hogy egészséges marad-e az autója az első négy évben. Ráadásul akinek peche volt, az alatt jó eséllyel meg is állt a Range, és ha ez nem lenne elég az utolsó helyhez, a balszerencsés tulajdonosok még várhattak is a javításra több mint egy hetet.
Hasonlóan rosszul szerepelt megbízhatóság terén a Ford Edge, sok karosszéria- és légkondihibával. Ezek a Fordok viszont legalább nem álltak meg az út szélen és hamar elintézték javításukat a márkaszervizben. A legrosszabb három helyből még egyet elhódított a Range Rover az Evoque-kal. Rendszeresen tapasztalt hibák a kipufogórendszerben, a motorban és az elektronikában, illetve drága, néha félmilliós javítás jellemzi a divatos hobbiterepjárót.
Egyterűek
Ebben a kategóriában is belefér, ha öt autóból egy elromlik, feltéve, hogy a javítás gyors és ingyenes. Így lett első a Mercedes B-osztály, többnyire akkumulátor-, üzemanyagellátórendszer- és váltóhibákkal. Gyakorlatilag azonos eredménnyel, csupán egy tized százalékkal lemaradva második a Volkswagen Golf SV. Néhány elektronikai és karosszériahiba hatékony és ingyenes szervizháttérrel elég is volt az előkelő második helyhez. Nagyon szoros versenyben harmadik a Ford C-Max szinte teljesen megegyező hibaaránnyal és szervizzel. Az egész dobogó egy százalékon belül szóródik.
Az egyterűeknél még az utolsó is viszonylag közel került az első helyezetthez, háromból egy meghibásodással, nem motorikus elektronikai problémákkal és olykor százezer forintos szervizszámlákkal utolsó a Citroen C4 Picasso. Egyel előtte végzett a C3 Picasso több hibával, cserébe gyors és ingyenes szervizzel. A sereghajtók dobogóját ebben a kategóriában a francia kocsik foglalják el, melyek közül harmadik a Peugeot 3008 előző generációja elektronikai-, navigációs- és futóműproblémákkal.
Elektromos- és hibridautók
Első helyen az előző generációs Nissan Leaf végzett elenyésző számú, gyorsan és ingyenesen javított karosszériahibával, nincs igazi ellenfele a kategóriában. 14 százalékos hibaaránnyal a következő a Toyota Yaris hibrid változata. A hibák ugyan apróságok voltak, és egy napon belül ingyen javították őket, de így is lemaradt a benzines hibátlan eredményétől. Kicsit jobb aránnyal, de enyhén döcögősebb szervizeléssel a harmadik helyre csúszott a Mitsubishi Outlander PHEV. A konnektoros hibrid elsősorban elektronikai hibákat produkált, de egyik sem volt komoly.
A legkevésbé megbízható elektromos autó, sőt, az abszolút utolsó helyezett a Tesla Model S. Bár a hajtáslánc egy hibát sem hozott produkált a kutatásban résztvevő tulajdonosok Tesláin, gyakorlatilag minden más területen egészen furcsa hibákkal szembesülhettek az első négy év során. Egyesek az üléskeretek deformációjára panaszkodtak, mások az eltört kilincseket vagy a nem működő tolatóradart említették. Összességében a felmérésben szereplő Teslák felénél jöttek elő hibák, a javítás minden esetben legalább egy hétig tartott, sok esetben félmilliós számlákat is mellékeltek a szervizelt autó mellé.
A Tesla mentségére a Model S a cég első nagy sorozatban gyártott modellje, az európai szervizhálózat még alakulóban van. Sokkal jobb eredménnyel végzett az utolsó előtt helyen a Reanult Zoe. A válaszadók által használt miniautók több mint harmada elromlott, ráadásul sok esetben a villanymotor és a hajtás környékén, és a hibák felének elhárítása több mint egy hétig tartott, igaz, legalább a költségeit fedezte a Renault. Hátulról harmadik a BMW i3, melyből szintén minden harmadik meghibásodott a What Car? olvasók autói közül. Karosszéria-, felfüggesztés- és légkondihibák küldték legtöbbször szervizbe a furcsa kis BMW villanyautó gazdáit.
Kabriók, kupék és sportautók
Kiugróan legjobb eredménnyel nyerte csoportját a 2-es BMW, és bár némelyik egy hétnél többet is váratta gazdáját miután elromlott, egyik javítás sem került pénzbe. Közvetlenül utána a What Car? kedvence, a legmegbízhatóbb kétüléses, a Mazda MX-5 végzett a hobbiautók közt. A kis Mazda hibáinak jó része az akkumulátorral volt kapcsolatos és néhány esetet leszámítva mindent fürgén és garanciálisan javítottak a szervizben. Harmadik a Porsche 911 lett, esetében öt autóból átlagosan egynél tapasztalt hibával és gyors, ingyenes szervizzel.
Ha valaki váratlan gondok nélkül szeretne élményautózni, annak nem ajánlott a Mercedes C-osztály kupé vagy kabrióváltozata. Motor- és elektronikai problémákkal bőségesen megszórva, de ingyenes és gyors szervizzel lett utolsó ez a Mercedes. Alulról a második az Audi TT már egész jó eredménnyel, apró, gyorsan javított hibákkal, viszont alkalmanként százezer forintnyi fontot is elkértek a márkaszervizben. A TT-t előzi a Porsche Cayman negyven százalékos hibaaránnyal, ami soknak tűnhet, de mind könnyen javítható garanciális apróság volt.
Nyilván ezeket a statisztikákat nem lehet készpénznek venni, de több mint 18 000 autótulajdonos tapasztalatait azért már nehéz teljesen figyelmen kívül hagyni. Ha valakit bővebben érdekelnek az eredmények, kattintson ide, és olvassa el az eredeti cikket!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.